חוק הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה, התשפ"ד-2024 1 |
1. מטרתו של חוק זה להסדיר את הקמתה של רשות עצמאית לחקירה של אירועים בטיחותיים בתעופה האזרחית, במשרד התחבורה, שתהיה אחראית לביצוע חקירות של אירועים בטיחותיים בהתאם להוראות לפי חוק הטיס ולפי נספח 13 לאמנה, והכול כדי לקדם את בטיחות התעופה האזרחית. |
2. (ב) לכל מונח אחר בחוק זה תהיה הפרשנות הנודעת לו בדיני הטיס, אלא אם כן מהקשר הדברים משתמע אחרת. |
3. |
4. |
5. (1) ביצוע חקירות בטיחותיות באמצעות מנהל הרשות לחקירה בטיחותית וחוקרים אחרים, בהתאם להוראות לפי פרק ז' לחוק הטיס, ובכלל זה - (א) איסוף, תיעוד וניתוח כל מידע הקשור לאירוע בטיחותי; (ב) קביעת הסיבות לאירוע בטיחותי והגורמים התורמים להתרחשותו; (ג) עריכה, הגשה ופרסום של דוחות חקירה בטיחותית שערכה הרשות; (ד) שמירה על חיסיון וסודיות של חומרי חקירה בטיחותית; (ה) שיתוף נציגי מדינה חברה בחקירה בטיחותית ושיתוף נציגי הרשות לחקירה בטיחותית בחקירה בטיחותית של מדינה חברה; (2) מתן המלצות בטיחות בהתאם להוראות לפי חוק הטיס; (3) לגבי אירוע בטיחותי שאירע במדינה חברה - ביצוע פעולות כמפורט להלן, לפי העניין, בהתאם להוראות לפי חוק הטיס: (א) השתתפות בחקירה בטיחותית המבוצעת במדינה החברה; (ב) לגבי אירוע בטיחותי חמור, לבקשת המדינה החברה - ביצוע חקירה בטיחותית, כולה או חלקה, בישראל או מחוצה לה, כפי שיסוכם בין הצדדים; (4) העברת הסמכות לביצוע חקירה בטיחותית, כולה או חלקה, של אירוע בטיחותי חמור שאירע בישראל, לרשות המוסמכת במדינה חברה או לארגון אזורי לחקירת תאונות טיס ותקריות טיס (RAIO ), והכול בהתאם להוראות סעיף 128א לחוק הטיס; (5) ביצוע פעולות ליישומם של אמנות והסכמים בין-לאומיים בתחום חקירת אירועים בטיחותיים שמדינת ישראל צד להם, וכן ייזום וקיום של קשרים עם גורמים בין-לאומיים הפועלים בתחום זה; (6) ייזום, עריכה ופרסום של מחקרים בתחום חקירת אירועים בטיחותיים; (7) ייעוץ לשר בכל עניין הנוגע לתחום חקירת אירועים בטיחותיים; (8) מילוי כל תפקיד אחר שהוטל עליה, ובכלל זה על מנהל הרשות, לפי דין. (ב) במילוי תפקידיה לפי סעיף קטן (א)(1) ו-(3) תפעל הרשות לחקירה בטיחותית בהתאם להוראות נספח 13 לאמנה, ככל שהן ישימות בישראל או לגבי כלי טיס ישראליים, למעט הוראות כאמור שלגביהן הודיע מנהל רשות התעופה האזרחית כמשמעותו בחוק רשות התעופה האזרחית, התשס"ה-2005, לפי סעיף 4(ב) לחוק האמור, לארגון התעופה הבין-לאומי, כי ישראל פועלת באופן שונה. |
6. (ב) מנהל הרשות ימונה לתקופה של ארבע שנים; השר, באישור הממשלה, רשאי להאריך את מינויו לתקופה אחת נוספת של ארבע שנים. (ג) (1) השר ימנה, מקרב החוקרים, ממלא מקום למנהל הרשות, שימלא את תפקידו של מנהל הרשות כאשר נבצר ממנו לעשות כן, ובלבד שמתקיימים בו תנאי הכשירות כאמור בסעיף קטן (א). (2) מנהל הרשות וממלא מקומו יהיו עובדי המדינה ויחולו על מינוים הוראות חוק שירות המדינה (מינויים). (3) הודעה על מינוי מנהל הרשות ועל ממלא מקומו תפורסם ברשומו. (ד) מנהל הרשות לחקירה בטיחותית יהיה אחראי לניהול הרשות ולביצוע תפקידיה כאמור בחוק זה, ויהיו נתונות לו לשם ביצוע תפקידיו כאמור הסמכויות הנתונות לו לפי חוק זה ולפי חוק הטיס; ואולם, מנהל הרשות לא יפעיל סמכויות חקירה לפי סעיף 114(א)(1) עד (7) לחוק הטיס, אלא אם כן קיבל הכשרה מתאימה לפי סעיף 115(ב)(3) לחוק האמור. |
7. (ב) עובדי הרשות לחקירה בטיחותית יפעלו לפי הוראות מנהל הרשות ובפיקוחו. |
8. (ב) מנהל הרשות רשאי לאצול לחוקר שהוא עובד הרשות סמכויות הנתונות לו לפי סעיפים 111(א) ו-114(א)(2) עד (6), ו–(ב)(2) ו–(3) לחוק הטיס; ואולם, לעניין אירוע בטיחותי חמור שאירע בשדה תעופה, לא יאצול מנהל הרשות לחוקר כאמור סמכות הנתונה לו לפי סעיף 111(א) לחוק הטיס, אם להפעלת הסמכות השלכות משמעותיות על תפעולו הכולל של שדה התעופה. |
9. |
10. לשם ביצוע תפקידי הרשות לחקירה בטיחותית כאמור בחוק זה, מורשה מנהל הרשות, יחד עם חשב הרשות לחקירה בטיחותית, לייצג את הממשלה בעסקאות כאמור בסעיפים 4 ו-5 לחוק נכסי המדינה, התשי"א-1951, למעט עסקאות במקרקעין, ולחתום בשם המדינה על מסמכים הנוגעים לעסקאות כאמור. |
11. |
12. (תיקון עקיף בחוק הטיס, התשע"א-2011 - התיקון שולב בחוק). |
13. |
14. (א) מי שכיהן כחוקר הראשי ערב יום תחילתו של חוק זה (בסעיף זה - יום התחילה) לפי הוראות פרק ז' לחוק הטיס כנוסחו ערב יום התחילה, ימשיך לכהן כמנהל הרשות לחקירה בטיחותית, מיום התחילה עד תום תקופת כהונתו. (ב) על חקירה בטיחותית שהחלה ערב יום התחילה, וטרם פורסם לגביה דוח סופי, יחולו הוראות חוק זה והוראות חוק הטיס כנוסחו בחוק זה; ואולם, חובות הקבועות לפי החוקים האמורים לעניין מסירת הודעות, דוחות, הצהרות, טיוטות, המלצות ומידע, ופרסומם, יחולו על חקירה כאמור בהתאם לשלב החקירה ביום התחילה.
|