חוק מס להפחתת גודש התנועה באזור גוש דן, התשפ"ב-2021 1 |
1. בחוק זה - |
4. טבעות החיוב יהיו שלושה תחומים טבעתיים באזור גוש דן, שגבולותיהם מסומנים בתוספת הראשונה, בהתאם למידת קרבתם אל מרכז העיר תל-אביב-יפו: טבעת חיוב פנימית, טבעת חיוב אמצעית וטבעת חיוב חיצונית. |
7. לשם חיוב במס לפי הוראות חוק זה, יוצבו על תוואי גבולות טבעות החיוב שערים שיתעדו את נסיעת כלי הרכב החוצים את גבולות טבעות החיוב. |
9. |
11. סכום המס יהיה כאמור בטור ד' שבתוספת השנייה, בהתאם לשעות הגודש כאמור בטור א' שלצידו, לכיוון הנסיעה כאמור בטור ב' שלצידו ולטבעת החיוב שגבולה נחצה כאמור בטור ג' שלצידו. |
15. (א) סכומי המס יעודכנו לפי שיעור השינוי של המדד החדש לעומת המדד הבסיסי. (ב) בסעיף זה - (ג) סכום שעודכן כאמור בסעיף זה יעוגל לחצי השקל החדש הקרוב וסכום של 25 אגורות או 75 אגורות יעוגלו כלפי מטה. (ד) עדכון הסכום כאמור בסעיף קטן (א) ייעשה על בסיס הסכום שנקבע ליום העדכון הקודם, לפני שעוגל לפי סעיף קטן (ג). |
17. על אף האמור בסעיף 11, רכב מסוג המנוי בתוספת השלישית יחויב במס, לפי הוראת חוק זה, בהתאם לקבוע לצידו בתוספת. |
19. תוקם ועדת יישום אשר תמלא את התפקידים שנקבעו לה לפי חוק זה. |
21. תפקידי ועדת היישום יהיו אלה: (1) לייעץ לשרים בדבר שינוי גבול טבעות החיוב לפי סעיף 5; (2) לייעץ לשרים בדבר דחיית היום הקובע לפי סעיף 56 (ג); (3) לבחון נתונים בדבר השפעות המס ולייעץ לשרים, לפי הצורך, על שינויים וצעדים משלימים, לרבות בחינת האפשרות לתשלום לפי מרחק הנסיעה; (5)2 לפרסם לציבור, באמצעות מנהל רשות המסים, אחת לשנה לפחות, נתונים בדבר השפעת גביית המס על מהירות הנסיעה הממוצעת כהגדרתה בסעיף 10, מספר כלי הרכב העוברים בשערים וכן נתונים בדבר הכנסות המדינה השנתיות מהמס. |
22. |
23. (א) השרים, באישור הממשלה, ימנו חברה ממשלתית או חברת בת ממשלתית, כהגדרתן בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, אשר תמלא את התפקידים שנקבעו לה לפי חוק זה. (ב) הודעה על מינוי החברה הממונה תפורסם ברשומות. (ג) החברה הממונה תפעל לפי הנחיות מנהל רשות המסים לעניין חוק זה, אולם הנחיות מנהל רשות המסים לעניין תכנון והקמת השערים כאמור בסעיף 24(1) ייקבעו לאחר התייעצות עם המנהל הכללי של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. |
24. תפקידי החברה הממונה הם: (1) תכנון, הקמה, תפעול ואחזקה של אמצעים הנדרשים לגביית המס, לרבות של מערך השערים; לעניין זה, (2) תכנון, הקמה, תפעול ואחזקה של מערכת הגבייה בעבור רשות המסים, לרבות הפקה ומסירה של הודעות חיוב לפי חוק זה; (3) תכנון, הקמה ותפעול של מוקד שירות לקוחות לעניין גביית המס; (4) מתן הנחיות למפעילים פרטיים ובקרה על פעילותם כאמור בסעיף 25(ב); (5) פרסום מידע לציבור בעניין המס; לעניין זה (6) כל תפקיד אחר שיוטל עליה לפי הוראות חוק זה. |
26. (א) חייב יהיה רשאי להתקשר בהסכם בכתב עם החברה הממונה שלפיו רשאית החברה לגבות את המס באמצעות חיוב אמצעי תשלום או הרשאה לחיוב, כהגדרתם בחוק שירותי תשלום, התשע"ט-2109. (ב) אדם יהיה רשאי להתקשר בהסכם בכתב עם החברה הממונה שלפיו יישא בתשלום עבור בעל רכב, דרך קבע או עבור נסיעה מסוימת. (ג) שר האוצר יקבע בתקנות הוראות לעניין סעיף זה. |
28. |
29. רשות המסים תגבה את המס, לרבות על ידי החברה הממונה, באמצעות מערכת המופעלת באופן אלקטרוני או באופן אחר (בחוק זה - מערכת הגבייה). |
37. (א) המידע שייאסף במערכת הגבייה כאמור בסעיף 32 ישמש לקביעת החיוב במס ואכיפתו בלבד, ולא ייעשה בו כל שימוש לתכלית אחרת. (ב) על אף האמור בסעיף קטן (א),שימושבמידעשלא לתכלית האמורה באותו סעיף קטן, יתאפשר בכפוף לכך שהמידע עובד כך שלא יהווה מידע מזוהה ובכפוף לאחד מאלה: (1) נעשה שימוש במידע באופן מצטבר לגבי יותר מ-500 כלי רכב (בפרק זה - מידע מותמם); (2) השימוש במידע נעשה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לאחר שהועבר אליה לשם מילוי תפקידה לפי פקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], התשל"ב-1972. (ג) בסעיף זה - |
42. רשות המסים תיידע את הציבור באמצעות החברה הממונה על הצבת מצלמות ושמירת צילום הנוסעים ברכב באופן שלא יאפשר את זיהוי הנוסעים או עוברי דרך אחרים. |
43. שר המשפטים, באישור ועדת הכספים של הכנסת ולאחר התייעצות עם השרים, רשאי לקבוע הוראות בעניינים אלה: (1) שיקולי הגנה על פרטיות לגבי אופן הצבת המצלמות ותפעולן; (2) מניעת יכולת זיהוי הנוסעים ברכב או עוברי דרך אחרים; הוראות אלה ייקבעו לאחר התייעצות עם הממונה על יישומים ביומטריים כהגדרתו בחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש"ע-2009; (3) אופן שמירת הצילומים והמידע המתועד בהם ומשך שמירתם; (4) אופן העברת המידע שהופק מהצילומים לחייב, לפי בקשתו או אגב הגשת ערר מטעמו, וכן אופן הגשתו לוועדת הערר או לבית המשפט; (5) אופן יידוע הציבור על הצילום. |
45. שר האוצר ימנה ועדת ערר, אחת או יותר, של דן יחיד הכשיר להיות שופט שלום, מתוך רשימה שיגיש שר המשפטים, שתפקידה לדון בעררים על הודעות חיוב לפי הוראות פרק זה (בחוק זה - ועדת ערר). |
46. ועדת הערר מוסמכת לאשר את הודעת החיוב שעליה עוררים, לבטלה או להחזירה לרשות המסים עם הוראות. |
48. החלטה סופית של ועדת הערר ניתנת לערעור בזכות לפני בית משפט השלום, בתוך 45 ימים מיום מתן ההחלטה הסופית. |
49. ההוראות לפי חוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-1992, למעט סעיפים 22(א), 26(ג), 37 ו-45 לחוק האמור, יחולו על ערר ועל ועדת ערר, בשינויים המחויבים. |
50. הוראות סעיף 4ט לחוק נתיבים מהירים, התש"ס-2000, לרבות התקנות שהותקנו לפיו, יחולו לעניין חוק זה, בשינויים המחויבים, אם לא נקבע אחרת בחוק זה. |
51. שר המשפטים רשאי להתקין תקנות לעניין סדרי דין ודיני הראיות ולעניין סדרי המינהל בוועדת הערר. |
52. (תיקון התשפ"ד) (א) בסעיף זה - (ב) חוב חלוט שלא שולם, כולו או חלקו, בתוך 15 ימים מהמועד הקובע, יתווספו עליו הפרשי הצמדה, מהמועד הקובע ועד לתום שלושה חודשים מהמועד הקובע. (ג) בתום שלושה חודשים מהמועד הקובע תיווסף לחוב חלוט שלא שולם, כולו או חלקו, ולהפרשי ההצמדה שחושבו בהתאם להוראות סעיף קטן (ב) תוספת פיגור בשיעור של 25% מהחוב החלוט או מחלקו ומהפרשי ההצמדה, שלא שולמו, לפי העניין (בחוק זה - תוספת פיגור), ומהמועד האמור ואילך יתווספו ריבית שקלית ודמי פיגורים על החוב החלוט ועל הפרשי ההצמדה, למעט תוספת הפיגור. (ד) חוב חלוט, הפרשי הצמדה, תוספת פיגור ותוספת ריבית שקלית ודמי פיגורים ייגבו באמצעות המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות כמשמעותו בחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995. (תיקון התשפ"ד) |
53. בחוק תקציב שנתי כהגדרתו בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, ייקבע בתכנית נפרדת סכום בגובה אומדן ההכנסות הצפויות לאותה שנת כספים ממס הגודש, ולא יותר מסכום של 700 מיליון שקלים חדשים לטובת שיפור הפעלת שירותי התחבורה הציבורית. |
54. שר האוצר ממונה על ביצוע חוק זה, והוא רשאי, לאחר התייעצות עם שר התחבורה, להתקין תקנות לביצועו. |
55. (תיקון עקיף בחוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-1992. התיקון שולב בחוק). |
57. תקנות ראשונות לעניין סעיף 3(ב) יותקנו לא יאוחר משישה חודשים לפני היום הקובע, ואם נדחה לפי סעיף 56(ג) - לפני המועד שאליו נדחה. |
59. (א) השרים ידווחו לוועדת הכספים של הכנסת, אחת לשנה, החל מחודש מרס 2023, על כל אלה: (1) התפתחות טכנולוגית לניטור רציף של כלי רכב ולקביעת תעריפי שיווי משקל; (2) מחקר השוואתי מעודכן ממדינות העולם לעניין דרכי קביעת תשלומי גודש; (3) מדדי יעילות של מס הגודש בישראל ונתונים סטטיסטיים נוספים; (4) עמדת ועדת היישום לעניין הצורך בתיקון החקיקה והתאמה לטכנולוגיה עדכנית; (5) בחינת יישום מודל תעריפי שיווי משקל וכדאיותו על בסיס מודל טבעות החיוב הקיים בחוק זה; (6) ההשקעה בפיתוח התחבורה הציבורית; (7) השינוי בתדירות התחבורה הציבורית ובתשתיות התחבורה שהוקמו מיום התחילה. (ב) בסעיף זה - (סעיפים 4 ו-8) גבול טבעות החיוב ומיקומי השערים
7
(סעיף 11) סכומי המס
(סעיף 17) אופן החיוב לעניין סוגי רכב מסוימים
|