תקנות חובת המכרזים (התקשרויות של מוסד להשכלה גבוהה), התש"ע-2010 1 בתוקף סמכותנו לפי סעיפים 3, 4, 5 לחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992 (להלן - החוק), בהתייעצות עם המועצה להשכלה גבוהה, ובאישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, אנו מתקינים תקנות אלה: |
1. |
2. |
3. (5) התקשרות עם חברה ממשלתית, חברת בת ממשלתית או חברה מעורבת כמשמעותן בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, או תאגיד אחר כאמור בסעיף 60 לחוק האמור ((להלן בתקנת משנה זו - החברה הממשלתית), באישור המנהל הכללי, ובלבד שנתקיימו כל אלה: (א) החברה הממשלתית מהווה על פי מסמכי היסוד שלה ועל פי החלטת הממשלה שהקימה אותה, זרוע לביצוע מטלות ישירות ומוגדרות של הממשלה וההתקשרות נעשית לשם ביצוע מטלות אלה; או - החברה מבצעת מטלה או שירות שהוטלו עליה לפי דין, או מספקת שירות או מצרך חיוניים לציבור, וההתקשרות נעשית לשם ביצוע מטלה או שירות אלה; (ב) התקשרות למטרה ייחודית אשר תושג באופן הטוב והמתאים ביותר אם ההתקשרות תבוצע בידי החברה הממשלתית עקב שליטת המדינה בחברה; לעניין זה, שליטה כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 (להלן - חוק ניירות ערך); (ג) קיימת חברה ממשלתית אחת בלבד לביצוע המטלות האמורות בפסקת משנה (א); קיימות כמה חברות לעניין זה - ייערך מכרז סגור ביניהן; (ד) החברה הממשלתית התחייבה כי התקשרויותיה עם צדדים נוספים, ככל שהן נובעות מן ההתקשרות עם המוסד, ייעשו במכרז פומבי, למעט אם נתקיימו התנאים האמורים בתקנה זו ובתקנות 7 ו–9, ואם נתקיימו, ההתקשרויות ייעשו בהתאם לתקנות האמורות לפי העניין; (6) התקשרות עם תאגיד שהוקם בחוק או לפיו במסגרת תפקידי התאגיד על פי החוק שהקימו, ובלבד שההתקשרות היא באישור המנהל הכללי ונתקיימו התנאים האמורים בפסקה (5)(ב) עד (ד) בשינויים המחויבים; (7) התקשרות שעניינה שיווק תוצרת חקלאית אשר ייצורה נובע ממחקר חקלאי שנערך במוסד; התקשרות כאמור תיעשה, ככל הניתן, לאחר הליך של בדיקת כמה הצעות הבאות בחשבון ובלבד שניתן לכך ביטוי בפרסום פומבי; (8) התקשרות לרכישת שירותים או טובין ייחודיים שעניינם תרבות, אמנות, בידור או הווי; (9) התקשרות לרכישת תרופות, נסיובים או תרכיבים, שהם ייחודיים; (10) התקשרות לרכישת בעלי חיים בעלי אפיונים מיוחדים, לצורכי מחקר, הוראה או רפואת בעלי חיים; (11) התקשרות בעסקה שעניינה מתן אשראי או קבלתו, השקעת כספים, קבלת שירותים בנקאיים, מכירה או רכישה של ניירות ערך, או פעולות אחרות בשוק ההון ובלבד שהמנהל הכללי או מי שהוא הסמיך לכך אישר זאת; (12) התקשרות לרכישת זכויות במקרקעין, אם המקרקעין המסוימים דרושים לשימוש המוסד מפאת מיקומם המיוחד או בשל תכונה ייחודית אחרת, וכן התקשרות שעניינה מכירת זכויות במקרקעין של דייר מוגן לפי חוק הגנת הדייר [נוסח משולב], התשל"ב-1972; (13) התקשרות לשכירת מקרקעין או להרשאה לשימוש במקרקעין לתקופה של פחות מחמש שנים ובלבד ששטח המקרקעין אינו עולה על 1,000 מ"ר ודמי השכירות אינם עולים על מה שקבע שמאי מוסמך; (14) התקשרות עם רשות מקומית לקבלת שירותים במסגרת תפקידי הרשות על פי דין; (15) התקשרות לביצוע מטרות ציבוריות עם הקרן הקיימת לישראל או ג'וינט ישראל (להלן - מוסד לאומי), או תאגיד בשליטת ג'וינט ישראל, ובלבד שנתקיימו כל אלה: (א) המוסד הלאומי מממן עשרים וחמישה אחוזים או יותר ולעניין תאגיד בשליטת ג'וינט ישראל - חמישים אחוזים או יותר מערך ההתקשרות, לפי מחירי השוק ממקורות שאינם תקציב המדינה; (ב) המוסד הלאומי או התאגיד בשליטת ג'וינט ישראל התחייבו כי התקשרויותיהם עם צדדים נוספים, ככל שהן נובעות מן ההתקשרות עם המוסד, ייעשו במכרז פומבי, למעט אם התקיימו התנאים האמורים בתקנה זו ובתקנות 7 ו–9 ואם התקיימו - ייעשו ההתקשרויות בהתאם לתקנות האמורות לפי העניין; בפסקה זו, (16) (א) התקשרות עם הסוכנות היהודית או ההסתדרות הציונית לביצוע מטרות ציבוריות. (ב) התקשרות עם קרן היסוד - המגבית המאוחדת לישראל, עם המגבית המאוחדת לישראל או עם המגבית המאוחדת לישראל בקנדה, לביצוע מטרות ציבוריות. (ג) התקשרות לביצוע מטרות ציבוריות עם קרנות ומוסדות הנשלטים בלעדית בידי הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית או קרן היסוד - המגבית המאוחדת לישראל; לעניין זה, (17) התקשרות שלגביה נתקיימו נסיבות מיוחדות ונדירות המצדיקות עשייתה בלא מכרז ובלבד שוועדת הפטור, באישור שר האוצר, החליטה מטעמים מיוחדים שיירשמו, לפטור אותה מחובת מכרז; (18) התקשרות עם מי שלפי זכויות מכוח דין או בהתאם למצב הדברים בפועל הוא היחיד המסוגל לבצע את נושא ההתקשרות (בתקנות אלה - ספק יחיד), לאחר בחינת קיומם של ספקים לפי תקנה 4; (19) התקשרות לביצוע מיזם אשר יפעל ללא כוונת רווח, למטרה של חינוך, תרבות, דת, מדע, אמנות, רווחה, בריאות, ספורט, התיישבות, עלייה, מחקר או למטרה דומה, לאחר בחינת קיומם של מיזמים כאמור בתקנה 5 ובכפוף לתנאים הנזכרים בה, ובלבד שהתקיימו שני אלה: (א) ההתקשרות נעשית עם מי שתורם ממקורותיו סכום שאינו נמוך ממחצית עלות ביצוע המיזם; (ב) התקשרויות עם צדדים נוספים, ככל שהן נובעות מן ההתקשרות עם המוסד, ייעשו במכרז ובלבד שאינן פטורות ממכרז לפי תקנות אלה; (20) התקשרות בעסקה עם תושב מדינת חוץ או התקשרות בעסקה שביצועה נעשה במדינת חוץ (בתקנות אלה - ספק חוץ), והכל אם היא אחת מאלה: (א) עסקה לרכישת טובין או שירותים אשר מנהל היחידה המזמינה חיווה דעתו כי למיטב ידיעתו אין בנמצא בישראל טובין מן הסוג הנדרש (בתקנות אלה - טובי חוץ), לאחר בחינת קיומם של ספקים לפי תקנה 4; (ב) התקשרות של נציגות או של סניף של המוסד במדינת חוץ, לשימושם העצמי; ועדת המכרזים תערוך התקשרות כאמור בפסקה זו לאחר בדיקת כמה הצעות הבאות בחשבון; נימוקי ההחלטה יירשמו בפרוטוקול; (21) התקשרות שהמנהל הכללי של המוסד, באישור ועדת הפטור, אישר לגביה כי עריכת מכרז עלולה לפגוע בצורה מהותית ביכולתו של המוסד לקיים פעילות מהפעילויות שהוא מקיים כמוסד להשכלה גבוהה לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958; (22) התקשרות הנעשית עם עורך מכרז בעקבות זכייתו של המוסד באותו מכרז; (23) התקשרות הנעשית עם מי שזכה במכרז מרכזי, בתנאים זהים לתנאי החשב הכללי באותו מכרז, או בתנאים המטיבים עם המוסד; (24) התקשרות עם מוסד אחר להשכלה גבוהה בישראל או מחוצה לה; (25) התקשרות לשיתוף פעולה בתחומי המחקר, הפיתוח וההוראה ובלבד שהתקשרות כאמור עם תאגיד שאינו תאגיד שלא למטרות רווח, תיעשה, ככל הניתן, לאחר בחינה של כמה חלופות הבאות בחשבון; (26) התקשרות להענקת זכויות במקרקעין לעובד של המוסד להשכלה גבוהה, למעט זכות בעלות, בהתאם לכללים פנימיים ושוויוניים שקבע המוסד; (27) התקשרות עם תאגיד בת של המוסד להשכלה גבוהה, שמתקיים בה אחד מאלה: (א) התקשרויות עם תאגיד בת של המוסד להשכלה גבוהה, ובלבד שהתקשרויות של התאגיד האמור, עם גורם אחר, לביצוע אותה התקשרות נעשו בהתאם להוראות תקנות אלה; (ב) התקשרויות עם תאגיד בת של המוסד להשכלה גבוהה העוסק בפיתוח, ברישום, ברישוי, במכירה, בשיווק או באכיפה של תוצרי ידע, או בפעילות נלווית לפעילות האמורה (בפסקה זו - מסחור וקניין רוחני) - אם התקשרויות של התאגיד נעשו לפי תקנות אלה, או אם נעשו באופן הנותן, במידת האפשר בנסיבות העניין, לגופים הבאים בחשבון הזדמנות לבצע את ההתקשרות, ובאופן המשיא את מרב היתרונות לתאגיד ולמוסד, ולעניין זה רשאי התאגיד לשקול גם שיקולים ציבוריים הנוגעים לעניין, לרבות שיקולים הקשורים באופיו של התאגיד כתאגיד בת של מוסד להשכלה גבוהה; (ג) לעניין פסקה זו, "תאגיד בת", של מוסד להשכלה גבוהה - אחד מאלה: (1) תאגיד שבשליטת המוסד להשכלה גבוהה; (2) תאגיד שלא למטרת רווח, שעל פי מסמכי היסוד שלו מטרותיו הן רק קידום פעילות המוסד להשכלה גבוהה או קידום מטרות המוסד, והמוסד, בעלי תפקיד בו או מי שנתמנה בידי מי מאלה, משתתפים בהנהלתו; (3) תאגיד העוסק במסחור קניין רוחני בעבור המוסד, והמוסד, בעלי תפקיד בו או מי שנתמנה בידי מי מאלה, משתתפים בהנהלתו; (28) התקשרות עם אגודת סטודנטים, ובלבד שהתקשרויות של אגודת הסטודנטים, עם גורם אחר, לביצוע אותה התקשרות בעבור המוסד נעשתה בהתאם לתקנות אלה; (29) התקשרות לפעילות תקשורת יזומה המיועדת להעביר מסר לציבור באמצעות אמצעי תקשורת, ובלבד שהתקשרות כאמור תיעשה לאחר בדיקת כמה הצעות הבאות בחשבון. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
9א. |
10. (2) אם קיים לעניין נושא ההתקשרות תקן ישראלי רשמי כמשמעותו בחוק התקנים, התשי"ג-1953 - עמידה בדרישות התקן; (3) קיומם של כל האישורים והתצהירים הנדרשים לפי חוק עסקאות גופים ציבוריים, התשל"ו-1976; (4) במכרז לרכישת עבודה או שירותים עתירי כוח אדם - המצאת תצהיר בכתב של המציע ושל בעלי השליטה בו, בדבר קיום חובותיו של המציע בעניין שמירת זכויות עובדים, לפי דיני העבודה, צווי ההרחבה וההסכמים הקיבוציים החלים על המציע כמעסיק לצורך אספקת העבודה אוה שירותים; לעניין זה - (ב) ניתן להתנות את ההשתתפות במכרז בתנאים ענייניים נוספים, לרבות תנאים בדבר ניסיונו של המעוניין להשתתף במכרז, כישוריו, היקף פעילותו, עמידה בדרישות תקן ישראלי לא רשמי, חשיבות המקום שבו מתנהלים עסקיו, וקיומן של המלצות על אודותיו. |
11. (2) המציע או מי מבעלי השליטה בו נקנסו על ידי מפקח עבודה שמונה לפי סעיף 5 לחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1985, בשנה שקדמה למועד האחרון להגשת ההצעות במכרז ביותר משני קנסות בשל הפרת דיני העבודה; לעניין תקנת משנה זו, (ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), רשאית ועדת מכרזים להחליט מטעמים מיוחדים שיירשמו שלא לדחות הצעה במכרז אף אם התקיים לגביה אחד התנאים כאמור; בהחלטה כאמור רשאית הוועדה להתחשב, בין השאר, בהתנהלותו של המציע, בדרך כלל, בכל הקשור לשמירת זכויות עובדים וכן ביחס שבין היקף פעילות המציע שבשלה הורשע או נקנס בשל הפרת דיני העבודה לבין היקף פעילותו הכולל. |
12. |
13. |
14. |
16. (ד) נעדר חבר מבין חברי ועדת המכרזים משלוש ישיבות רצופות של ועדת המכרזים או מחמש ישיבות בתקופה של שנה, בלא שמונה לו ממלא מקום לישיבות אלה, יודיע על כך יושב ראש ועדת המכרזים למנהל הכללי של המוסד, ואם החבר הוא נציגו של אחד מהמנויים בתקנה 13 - גם למי שהוא משמש נציגו; המנהל הכללי רשאי להעביר אותו חבר מחברותו בוועדה, זולת אם אותו חבר הוא המנהל הכללי של המוסד, היועץ המשפטי של המוסד או חשב המוסד; חבר שהועבר מתפקידו כאמור, ניתן לשוב ולמנותו, מטעמים שיירשמו, תוך ציון העובדה שהוא מתמנה אף שהועבר מתפקידו כאמור. |
17. (ב) היועץ המשפטי של המוסד או נציגו של היועץ המשפטי שהוא עורך דין, ובלבד שאם מינה היועץ המשפטי נציג, הוא לא יכהן כחבר ועדת הפטור בדיונים על החלטות ועדת המכרזים שהתקבלו בהשתתפותו; לעניין זה, (ב) תקנות 15(ב) ו–16 יחולו לעניין ועדת הפטור, בשינויים המחויבים. (ג) החלטות ועדת המכרזים על מתן פטור ממכרז, בסכום העולה על 1,500,000 שקלים חדשים, ולעניין זכויות במקרקעין בסכום העולה על 2,500,000 שקלים חדשים, יהיו טעונות את אישור ועדת הפטור. (ד) החליטה ועדת המכרזים על מתן פטור ממכרז או על עריכת התקשרות בדרך של מכרז סגור, תדווח ועדת המכרזים לוועדת הפטור על החלטותיה, אחת לרבעון, ככל שאינן טעונות את אישור ועדת הפטור. |
18. |
19. |
20. |
21. |
22. |
23. |
24. |
25. |
26. |
27. |
28. |
29. |
30. |
31. |
32. |
33. |
34. |
35. |
36. |
36א. |
37. |
38. (2) בחוות דעת משפטית שנערכה במסגרת ייעוץ משפטי לוועדה, לרבות בחינת חלופות אפשריות שונות לפעולה או להחלטה של ועדת המכרזים, או הערכת סיכויים וסיכונים הנובעים מקבלת החלטות כאמור בהליכים משפטיים עתידיים; אין באמור בתקנת משנה זו כדי לגרוע מהוראות חוק חופש המידע, התשנ"ח-1998. (ז) ניתן לקבוע במסמכי המכרז כי עיון של משתתף כאמור ייעשה תמורת תשלום לכיסוי העלות הכרוכה בקיום הוראות תקנת משנה (ו). |
39. |
40. |
41. |
42. |
43. |
44. |
45. |
46. |
47. |
48. תקנות חובת המכרזים (התקשרויות של מוסד להשכלה גבוהה), התשס"ט-2008 - בטלות ביום פרסומן של תקנות אלה. |
49. |
50. |
51. |