תאריך תצוגה: 09/02/2023
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
פרק ב': הרשות להגנה על עדים
סימן א': ארגון וניהול
2. הקמת הרשות ותפקידיה
3. תקציב הרשות
4. עסקאות הרשות
5. מינוי מנהל הרשות ותפקידיו
6. כהונת מנהל הרשות
7. מילוי מקום המנהל
8. סמכות לעניין כלי יריה
9. ועדת ההיגוי
סימן ב': עובדי הרשות
10. עובדי הרשות
סימן ג': מאבטחי הרשות
11. העסקת מאבטחים וקבלת שירותי אבטחה
12. סמכויות מאבטחים, חובותיהם וזכויותיהם
13. הוראות לעניין הזדהות מאבטח
פרק ג': תכנית הגנה
14. הפניית עד לטיפול הרשות
15. החלטה בדבר הכללת עד בתכנית הגנה
16. בדיקות ומסירת מידע
17. קביעת תכנית הגנה לעד
18. כתב התחייבות
19. תכנית הגנה זמנית במקרים דחופים
20. הוראות מיוחדות לעניין קטין או פסול דין
21. הגנה מפני עיקול
22. שינוי זהות של עד מוגן
23. מיופה כוח של עד מוגן
24. מסירת עדכונים בתקופת תכנית ההגנה
25. הערכת סכנה תקופתית
26. סיום תכנית הגנה
פרק ד': סודיות ומאגר מידע
27. חיסיון חומר תחקיר
28. סודיות
29. מאגר מידע
פרק ה': הגנה על עדים בידי המשטרה ושירות בתי הסוהר
30. אבטחת עד מאוים שאינו עד מוגן
31. קביעת נוהלי המשטרה ושירות בתי הסוהר
פרק ו': הוראות שונות
32. שמירת סמכויות
33. דיון בדלתיים סגורות
34. הגשת דין וחשבון
35. דיווח לכנסת
36. הגשת סיוע ומסירת מידע בידי רשות ציבורית
37. התקשרות בהסכמיםבין-לאומיים
38. ביצוע ותקנות
פרק ז': תיקונים עקיפים
39. תיקון חוק הגנת הפרטיות - מס' 10
40. תיקון חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים - מס' 9
41. תיקון חוק בתי המשפט - מס' 57
42. תיקון חוק למניעת אלימות במשפחה - מס' 12
43. תיקון חוק בית המשפט לעניני משפחה - מס' 7
44. תיקון חוק חופש המידע - מס' 6
45. תיקון חוק מניעת הטרדה מאיימת -מס' 3
46. תיקון חוק המשטרה (דין משמעתי, בירור קבילות שוטרים והוראות שונות) - מס' 5

חוק להגנה על עדים, התשס"ט-2008 1

1.   
"המנהל" - מנהל הרשות שמונה לפי הוראות סעיף 5;
"סיווג ביטחוני", "התאמה ביטחונית" - כמשמעותם לפי חוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב-2002;
"עד" - מי שמסר מידע לרשות המוסמכת לחקור עבירות על פי דין, וכל אדם ששיתף פעולה או הסכים לשתף פעולה עם רשות כאמור או עם רשויות התביעה, במסגרת חקירת עבירה או הבאה לדין של חשוד בביצוע עבירה;
"עד מאוים" - עד אשר על פי הערכה מקצועית של משטרת ישראל (להלן - המשטרה), נתון או עלול להיות נתון לאיום על חייו, שלומו או בריאותו, שלו או של בן משפחתו, בקשר עם היותו עד;
"עד מוגן" - עד מאוים שנכלל בתכנית הגנה, לרבות בן משפחה של עד כאמור שנקבע כי ייכלל בתכנית הגנה;
"הפרקליט הממונה" - פרקליט בכיר מפרקליטות המדינה, שמונה בידי פרקליט המדינה לעניין חוק זה;
"קצין המשטרה" - ראש האגף לחקירות ולמודיעין במשטרה;
"הרשות" - הרשות להגנה על עדים;
"השר" - השר לביטחון הפנים;
"תכנית הגנה" - תכנית של הרשות להגנה על עד, לפי פרק ג'.
2.   
3.   
4.   
(א) לצורך ביצוע הוראות חוק זה מורשה המנהל, יחד עם חשב המשרד לביטחון הפנים, לייצג את הממשלה בעסקאות כאמור בסעיפים 4 ו-5 לחוק נכסי המדינה, התשי"א-1951, למעט עסקאות במקרקעין, ולחתום בשם המדינה על מסמכים הנוגעים לעסקאות כאמור.
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א) יהיו המנהל וחשב המשרד לביטחון הפנים מורשים לייצג את הממשלה בעסקאות שכירות של מקרקעין ולחתום בשם המדינה על מסמכים הנוגעים לעסקאות אלה, אם התקיימו כל אלה:
(1) תקופת השכירות אינה עולה על חמש שנים;
(2) השכירות דרושה לצורך מגורים של עד מוגן, לצורך מטרה מבצעית אחרת הקשורה להגנת עד מוגן או לצורך מטרה אחרת במסגרת שיקום עד מוגן כחלק מתכנית הגנה;
(3) סכום העסקה אינו עולה על 240,0002 שקלים חדשים לתקופה של שנה או על סכום יחסי לתקופה קצרה יותר; שר האוצר בהסכמת השר רשאי, בצו, לשנות את גובה הסכום האמור.
5.   
6.   
(4) השר, לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה ונציב שירות המדינה, החליט לבטל את מינויו לאחר שהוכח להנחת דעתו אחד מאלה:
(א) הוא אינו ממלא את תפקידו כראוי;
(ב) נקבעה תקופת ניסיון למינויו ונמצא במהלך אותה תקופה כי אינו מתאים למלא את התפקיד; חלפה תקופת הניסיון או שלא נקבעה תקופה כאמור - נמצא כי אינו מתאים עוד למלא את התפקיד;
(ג) נבצר ממנו, דרך קבע או לתקופה העולה על שישה חודשים, למלא את תפקידו;
(ד) הוא הורשע בעבירה אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כמנהל;
(ה) הוא הושעה מתפקידו בהתאם להוראות חוק שירות המדינה (משמעת), לתקופה העולה על שישה חודשים.
7.   
8.   
(א) האחראי על האבטחה ברשות או עובד הכפוף לו שהאחראי הסמיכו לכך יהיה עובד אחראי, כמשמעותו בסעיף 10א לחוק כלי היריה, לעניין הרשאת מאבטחים לשאת כלי יריה שנועדו לצורכי מילוי תפקידי הרשות לפי חוק זה.
(ב) מאבטח לפי סימן ג', בין אם הוא עובד המדינה ובין אם אינו עובד המדינה, יראו אותו כעובד המדינה לצורך הוראות סעיף 10א לחוק כלי היריה, והעובד האחראי כאמור בסעיף קטן (א), רשאי להרשותו לשאת כלי יריה בהתאם להוראות אותו חוק.
9.   
10.   
עובדי הרשות
סימן ג': מאבטחי הרשות

[תיקונים: התש"ע (מס' 3), התשע"ב, התשפ"ג]
(א) (1) עובדי הרשות יהיו עובדי המדינה.
(2) לא יועסק אדם כעובד הרשות אלא אם כן ניתן, נוסף על כל אישור הנדרש לעניין התאמתו הביטחונית, אישור מאת המשטרה כי אין מניעה למנותו לתפקיד מטעמים של שלום הציבור וביטחונו, לרבות מפאת עברו הפלילי.
(ב) על אף האמור בחוק שירות המדינה (מינויים), רשאי השר, לאחר התייעצות עם נציב שירות המדינה, לקבוע בתקנות או בכללים הוראות אחרות מאלה החלות בשירות המדינה, לעניין ארגון וניהול כוח האדם ברשות, כולו או חלקו, והכל בכפוף להוראות חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, והוראות חוק התקציב השנתי.
(ג) (1) על אף האמור בחוק שירות המדינה (משמעת), רשאי השר, לאחר התייעצות עם נציב שירות המדינה ובאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת שישיבותיה בעניין זה יהיו חסויות, לקבוע בצו הוראות מיוחדות בדבר המשטר והמשמעת שיחולו ברשות, ובכלל זה הוראות בדבר תחולת הוראותיו של חוק שירות המדינה (משמעת), בשינויים כפי שיקבע, לרבות לעניין הרכב בית הדין למשמעת וסדרי הדין בדיון המשמעתי בתחומים שיקבע.
(2) צו כאמור בפסקה (1) יכול שיקבע גם את המידה והאופן שבהם יחולו על עובדי הרשות הוראות ארגוניות הכלולות בתקנה, הוראה, נוהג, הסדר ארגוני או הסכם כללי החלים על שאר עובדי המדינה, ובלבד שניתן, לעניין זה, גם לאחר התייעצות עם שר האוצר.
(3) צו לפי סעיף זה אינו טעון פרסום ברשומות והוא יובא לידיעת העובדים בדרך שתיקבע בצו.
(ד) השר, באישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, רשאי לקבוע הגבלות על עובדי הרשות בתקופת עבודתם ולאחריה ככל שהדבר דרוש לשם מילוי תפקידי הרשות, להבטחת טוהר המידות ברשות או לשם שמירה על ביטחונם האישי של עובדי הרשות ועובדיה לשעבר, וכן רשאי הוא לקבוע כאמור הוראות לעניין פיצוי שיינתן לעובדים כאמור בשל הגבלות שיוטלו עליהם לפי סעיף קטן זה; אין בהוראות לפי סעיף קטן זה כדי לגרוע מהוראות חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969.
(ה) בלי לגרוע מההוראות לפי סעיף קטן (ד), ההוראות לפי סעיפים עד לחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969, יחולו על מי שפרש מהרשות, בשינויים ובהתאמות שיקבע שר המשפטים, בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים; שינויים והתאמות כאמור אינם טעונים פרסום ברשומות; ואולם הודעה על ההגבלות והאיסורים שיחולו על עובדי הרשות לאחר פרישתם בהתאם להוראות לפי הסעיפים האמורים כפי שהוחלו לפי סעיף קטן זה, תינתן לעובדי הרשות עם קבלתם לעבודה ברשות ובסמוך לפני מועד פרישתם ממנה.
11.   
(4) הוא בעל רישיון לנשיאת כלי יריה לפי חוק כלי היריה, או שמנהל משרד הבריאות או מי שהוסמך על ידו לעניין זה, אישר שאין בידו מידע כאמור בסעיפים 11א או 11ב לחוק האמור, בקשר לאותו אדם, אשר בשלו היה ממליץ שלא לתת לו רישיון לנשיאת כלי יריה;
(5) הוא בעל תעודת בגרות או תעודה אחרת שאושרה על ידי משרד החינוך כמקבילה לתעודת בגרות;
(6) הוא השלים שירות סדיר לפי פרק ג' לחוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986.
(ג) המנהל רשאי להורות על תנאי כשירות נוספים, לרבות לעניין השכלה וניסיון, לסוגי מאבטחים שונים בהתאם לאופי התפקיד שיוטל עליהם; אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לגרוע, לעניין מאבטחים שהם עובדי המדינה, מהוראות חוק שירות המדינה (מינויים).
(ד) על אף הוראות סעיף קטן (ב), רשאי המנהל לאשר, מטעמים מיוחדים שיירשמו, הסמכתו של אדם כמאבטח אף אם לא התקיימו לגביו אחד מהתנאים האמורים בסעיף קטן (ב)(5) או (6), ובלבד שהוכח להנחת דעתו, כי הוא מתאים למלא את התפקיד אף שלא מתקיים בו התנאי האמור.
(ה) (1) לא ישמש אדם מאבטח אלא לאחר שסיים בהצלחה מסלול הכשרה מקצועית שאישר המנהל, בתחום ההגנה על עדים ובתחום הסמכויות המסורות למאבטח לפי חוק זה.
(2) על אישור הכשרה מקצועית כאמור בפסקה (1) יחולו הוראות סעיף 8(7)(ב) לחוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, בשינויים המחויבים.
(ו) לא יוסמך אדם למאבטח אלא לאחר שאישר המנהל בכתב כי התקיימו לגביו תנאי הכשירות לפי סעיפים קטנים (ב) ו-(ג) וכי הוא סיים בהצלחה את מסלול ההכשרה לפי סעיף קטן (ה).
(ז) אישר המנהל התקיימות התנאים כאמור בסעיף קטן (ו), ייתן למאבטח תעודת מינוי; תוקפה של תעודת מינוי יהיה לשלוש שנים אם המאבטח הוא עובד המדינה, או לשנה אחת אם אינו עובד המדינה, וזאת כל עוד מקבל התעודה משמש בתפקיד מאבטח ברשות; המנהל רשאי להאריך את תוקפה של תעודת מינוי לתקופות נוספות כאמור.
12.   
(ב) סירב אדם לדרישת הזדהות, לחיפוש או לתפיסה לפי הוראות סעיף זה, יהיו למאבטח הסמכויות המפורטות בסעיף 5 לחוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, וכן סמכות להרחיק את אותו אדם מסביבתו הקרובה של העד המוגן ואף להשתמש בכוח סביר לשם כך.
(ג) היה למאבטח חשד סביר שאדם נושא שלא כדין נשק או עומד לעשות שימוש שלא כדין בנשק, או שהוא מבצע או עומד לבצע עבירה העלולה לסכן את שלומו של עד מוגן או לפגוע בתכנית הגנה, יהיו למאבטח סמכויות עיכוב כנגד אותו אדם לפי הוראות סעיף 6 לחוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור.
(ג1) נוסף על הסמכויות הנתונות לו לפי סעיפים קטנים (א) עד (ג), יהיו נתונות למאבטח שהוא עובד המדינה, למטרות המנויות בסעיף קטן (א) רישה ובעת מילוי תפקידו, גם סמכויות אלה:
(1) סמכות מעצר לפי סעיף 23(ב) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), התשנ"ו-1996, בשינויים המחויבים;
(2) סמכות להחזיק עד מוגן שהוא אסיר או עצור במקום משמורת הרשות וללוות עד כאמור מחוץ לבית הסוהר או לבית המעצר, והכל בהתאם לנהלים משותפים שיקבעו הרשות ושירות בתי הסוהר, וסמכות ללוות עד כאמור מחוץ למקום משמורת הרשות; עד מוגן שהוא אסיר או עצור המלווה בידי מאבטח, כאמור בפסקה זו, יראו אותו כמי שנתון במשמורת חוקית;
(3) סמכות מעצר של עד מוגן שהוא אסיר או עצור, כאשר קיים יסוד סביר לחשש שהעד המוגן נמלט ממשמורת חוקית;
(4) סמכות כניסה לחצרים, שאינם מבנה פרטי סגור, לשם ביצוע פעולות בדיקה, סריקה, אבטחה ומניעה הדרושות לצורך ליווי עד מוגן או לצורך אבטחת מקום הימצאו של עד מוגן, ובלבד שהכניסה לחצרים כאמור תהא לפרק זמן קצר ככל האפשר.
(ד) (1) מאבטח המפעיל כלפי אדם את סמכויותיו לפי סעיף זה, יזהה את עצמו לפני אותו אדם בציון שמו או כינויו הרשמי ותפקידו, וכן יציג לפניו את תעודת המינוי שלו כאמור בסעיף 11(ז).
(2) חובת ההזדהות כאמור בפסקה (1), לא תחול אם ההזדהות כמאבטח מטעם הרשות עלולה לגרום לפגיעה בביטחונו של המאבטח או של אדם אחר, או שהיא עלולה לסכן או לשבש את ביצוע הפעילות שלשמה הופעלה הסמכות.
(ה) לעניין סעיפים עד לפקודת הנזיקין [נוסח חדש], יראו מאבטח שאינו עובד המדינה כעובד המדינה כהגדרתו בסעיף 7 לפקודה האמורה.
(ו) לעניין חוק העונשין, יראו מאבטח שאינו עובד המדינה כעובד הציבור כהגדרתו בסעיף 34כד לחוק העונשין, במילוי תפקידו.
(ז) בסעיף זה -
"חיפוש על גופו של אדם" - חיפוש על פני גופו של אדם, בבגדיו או בכליו, שאינו חיפוש חיצוני או חיפוש פנימי כהגדרתם בחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי), התשנ"ו-1996;
13.   
14.   
15.   
החלטה בדבר הכללת עד בתכנית הגנה
(א) (1) קיבלה הרשות המלצה לפי סעיף 14, יחליט המנהל אם לכלול את העד המאוים בתכנית הגנה; לא יחליט המנהל לכלול עד שהסכנה הנשקפת לו אינה ברמה הגבוהה ביותר, אלא בנסיבות מיוחדות ומטעמים מיוחדים שיירשמו.
(2) לא יחליט המנהל שלא לכלול עד מאוים בתכנית הגנה, אלא לאחר שהובאו לפניו עמדות הפרקליט הממונה וקצין המשטרה או מי מטעמם, בנושא, כפי שייקבע בנוהלי שיתוף הפעולה.
(3) החלטה לפי סעיף קטן זה תהיה מנומקת.
(ב) בבואו להחליט אם לכלול עד מאוים בתכנית הגנה, יבחן המנהל את התאמתו של העד לתכנית הגנה על פי התורה המקצועית, וישקול, בין השאר, את אלה:
(1) הסכנה הנשקפת לעד או לבני משפחתו;
(2) האינטרס הציבורי שבניהול ההליך הפלילי שבמסגרתו נדרשת העדות, ומידת חשיבותה של העדות במסגרת אותו הליך;
(3) קיומם של אמצעי הגנה שניתן לספק לעד על ידי המשטרה;
(4) מידת התאמתו האישית של העד לתכנית הגנה, לרבות מבחינת -
(א) עברו הפלילי ומעורבותו בהליכים משפטיים נוספים, ובכלל זה הליכים אזרחיים והליכים בעניין מעמד אישי;
(ב) מצבו המשפחתי;
(ג) התאמתו הפסיכולוגית והסוציאלית;
(5) כל שיקול נוסף שהמנהל סבור שהוא נוגע לעניין, בהתאם לתורה המקצועית, ובשים לב לתקציב העומד לרשותה של הרשות לצורך הגנה על עדים.
(ג) לצורך קבלת החלטה כאמור בסעיף קטן (א), רשאי המנהל להביא בחשבון, גם חוות דעת נוספות אם הוגשו לו, ובכלל זה -
(1) חוות דעת של שירות הביטחון הכללי;
(2) חוות דעת של שירות בתי הסוהר - לעניין עד המצוי או עתיד להיות מצוי במשמורת של שירות בתי הסוהר;
(3) חוות דעת מקצועית של עובד סוציאלי או פסיכולוג לעניין התאמת העד לתכנית הגנה.
(ד) החליט המנהל שלא לכלול עד בתכנית הגנה, רשאי קצין המשטרה, על דעת הפרקליט הממונה, לפנות אליו בבקשה לעיון חוזר בהחלטתו; לא שינה המנהל את החלטתו כאמור, רשאי קצין המשטרה, על דעת הפרקליט הממונה, לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, או למשנה ליועץ המשפטי לממשלה שהיועץ המשפטי לממשלה הסמיכו לכך, בבקשה לבחון מחדש את החלטת המנהל ולהכריע בעניין.
(ה) בסעיף זה, "עד" או "עד מאוים" - לרבות בן משפחה של עד מאוים אשר נכלל בהמלצה לפי סעיף 14.
16.   
17.   
(2) לעניין סעיף קטן זה, לא יראו כטובת הנאה הקצאת כספים או אמצעים שנקבעו בתכנית ההגנה על מנת להבטיח את הגנתו של העד ושיועדו למטרה מסוימת שהוגדרה בתכנית לצורך זה, בהתאם לעקרונות שיקבע המנהל בנוהלי הרשות; על כספים או אמצעים שהוקצו בתכנית הגנה ולא נקבעו על מנת להבטיח את הגנתו של העד או שלא יועדו למטרה מסוימת שהוגדרה בתכנית לצורך זה, יחולו סדרי הדין ודיני הראיות החלים בהליכים פליליים בבתי המשפט.
(ד) בסעיף זה, "עד" - לרבות בן משפחה של עד אשר המנהל החליט לכלול אותו בתכנית הגנה.
18.   
19.   
20.   
21.   
22.   
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), לא יינתן צו המורה על הנפקת מסמך או על ביצוע רישום או פעולה המעידים על קיומם של כישורים, כשרות משפטית, מצב אישי כמשמעותו בחוק מרשם האוכלוסין, דת, מצב בריאותי, השכלה, הסמכה או רישיון של עד מוגן, אשר אינם משקפים את אלה בפועל, וכן לא יינתן צו המורה על הנפקת מסמכים המקנים לעד מוגן זכויות או הטבות שהוא לא זכאי להן על פי דין.
(ג) שינוי זהותו של עד מוגן לפי סעיף זה, הן לעניין שינוי הזהות המקורית והן לעניין שינוי או ביטול הזהות החדשה, אין בו כשלעצמו כדי לשנות את זכויותיו, חובותיו ומעמדו של העד, ובכלל זה מצבו האישי של העד ואין בו כדי לפגוע בזכויותיו של נושה של העד או בזכויות משפטיות אחרות של אדם כלפי העד.
(ד) שונתה זהותו של עד מוגן לפי סעיף זה, וכל עוד לא בוטלה לפי סעיף קטן (ו) -
(1) רשאי העד להזדהות בזהותו החדשה ולהצהיר לכל דבר ועניין, כי הזהות החדשה היא זהותו היחידה;
(2) לא יעשה העד שימוש בזהותו הקודמת או במסמך המעיד עליה, ולא ימסור פרטים אודותיה, אלא לצורך מתן עדות בהליך הפלילי שבקשר אליו נכלל בתכנית ההגנה או על פי אישור מראש ובכתב, בהתאם לסעיף קטן (ה).
(ה) המנהל או עובד הרשות שהוא הסמיכו לכך, באישור קצין המשטרה והפרקליט הממונה, רשאי לאשר את גילוים של פרטי הזהות החדשה של העד המוגן או מקום מגוריו החדש, או פרטים הנוגעים לזהותו הקודמת או מקום מגוריו הקודם של העד המוגן, תוך קביעת תנאים לכך, אם מצא כי הצורך לגלות מידע זה חיוני לניהול הליכי חקירה או משפט בעבירות פליליות, או להגנת שלומם או חייהם של אנשים, וכי האינטרס הציבורי שבגילוי המידע גובר על הסיכון שבגילוי; אישר המנהל או עובד הרשות שהוא הסמיכו לכך, גילוי מידע כאמור, יקבע, ככל שהדבר ניתן, הסדרים מתאימים להבטחת ביטחונו של העד המוגן לאחר גילוי המידע.
(ו) (1) שונתה תכנית ההגנה של עד מוגן לפי סעיף 17(ב), או שהסתיימה לפי סעיף 26, רשאי בית משפט מחוזי, לבקשת העד או לבקשת המנהל או מי מטעמו, לצוות על שינוי או ביטול הזהות החדשה של העד ולתת כל הוראה הנחוצה בקשר לכך, ובכלל זה הוראות כאמור בסעיף קטן (א), בשינויים המחויבים; ציווה בית משפט כאמור, לא יעשה העד שימוש בזהות חדשה ששונתה או בוטלה או במסמך המעיד עליה, אלא בהתאם להוראות בית המשפט, וכן לא ימסור העד פרטים אודות זהות חדשה ששונתה או בוטלה, אלא על פי אישור מראש ובכתב של המנהל או עובד הרשות שהוא הסמיכו לכך.
(2) דיון בבקשה לפי סעיף קטן זה יתקיים במעמד העד והמנהל או מי מטעמו.
(ז) השר, בהסכמת השר הנוגע בדבר, רשאי לקבוע בכללים הוראות לעניין דרכי ביצוע של צווי בית משפט לפי סעיף זה, לרבות קביעת בעל התפקיד שיהיה אחראי לביצוע הצווים, ככל שהדבר נדרש, וקביעת הוראות לעניין רישום העד המוגן במרשם האוכלוסין על פי חוק מרשם האוכלוסין ולעניין מתן דרכון או תעודת מעבר על פי חוק הדרכונים, התשי"ב-1952, וכן לעניין כל פעולה נדרשת אחרת.
23.   
מיופה כוח של עד מוגן
(א) (1) הוחלט על שינוי זהותו של עד מוגן לפי סעיף 17, ימנה העד המוגן מיופה כוח מטעמו, שזהותו תאושר בידי המנהל, לאחר התייעצות עם קצין המשטרה (בסעיף זה - מיופה הכוח); מיופה הכוח יהיה מוסמך לבצע ככל שהדבר נדרש, כל פעולה בשם העד, לרבות ניהול נכסי העד וביצוע פעולות בהם, ובכלל זה העברת בעלות בנכסים, אם העד המוגן אינו יכול לבצע פעולות כאמור בשל תכנית ההגנה.
(2) מיופה הכוח יבקש את אישורו של העד לביצוע פעולות בשמו, ככל שהדבר ניתן ונחוץ בנסיבות העניין ובהתאם לתכנית ההגנה של העד.
(ב) (1) לא מינה העד המוגן מיופה כוח, או שביטל את מינויו של מיופה הכוח וטרם מינה אחר במקומו, יפנה המנהל או מי מטעמו לבית משפט מחוזי בבקשה למנות מיופה כח לעד המוגן כפי שיצווה בית המשפט, שיבצע פעולות בשם העד ויחתום בשמו על כל מסמך, בתנאים שיקבע בית המשפט, וזאת ככל שהדבר נדרש לצורך ניהול הליך משפטי שהעד צד לו, לצורך מימוש זכויותיו של העד בנכס או לצורך מילוי חובותיו של העד כלפי צד שלישי, ובלבד שהעד המוגן אינו יכול לבצע את הפעולות כאמור בשל תכנית ההגנה.
(2) המדינה לא תישא באחריות כלפי העד המוגן בשל פעולה שבוצעה באופן סביר בהתאם לסעיף קטן זה.
(ג) המנהל רשאי להורות כי העד יישא בהוצאות בשל ניהול נכסיו וביצוע הפעולות האחרות בשמו, כאמור בסעיף זה.
24.   
25.   
26.   
27.   
הוראות סעיף 102(א) ו–(ב)(1) עד (5) לחוק המשטרה, התשס"ו-2006; יחולו לעניין תחקיר שנערך בידי הרשות, בשינויים המחויבים ובשינויים אלה:
(1) בסעיף קטן (א), במקום ההגדרה "תחקיר" יקראו:
""תחקיר" - בירור שנערך ברשות בהתאם לנוהלי הרשות, בנוגע לפעילות מבצעית של הרשות, או בקשר אליה.";
(2) בסעיף קטן (ב) -
(א) בפסקה (2), במקום "במשטרת ישראל" יקראו "ברשות להגנה על עדים";
(ב) בפסקה (4)(ב), במקום "במפקח הכללי" יקראו "במנהל הרשות להגנה על עדים";
(ג) בפסקה (5)(א), במקום "המפקח הכללי" יקראו "מנהל הרשות להגנה על עדים", ובמקום "אם קיים חשש כי העברתו תפגע בביטחון המדינה" יקראו "אם קיים חשש כי העברתו תפגע בשלומו של אדם או בתכנית הגנה על עדים".
28.   
(ז) (1) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מסמכות שר לפי סעיפים 45-44ו לפקודת הראיות, או מסמכויות הצנזור לפי תקנות ההגנה (שעת חירום), 1945, או מכל סמכות אחרת למניעת פרסום, לפי כל דין.
(2) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מתחולת הוראות סימן ה' בפרק ז' לחוק העונשין.
29.   
30.   
(2) לעניין סעיף קטן זה, לא יראו כטובת הנאה הקצאת כספים או אמצעים שנקבעו בפרטי הגנתו של העד על מנת להבטיח את הגנתו ושיועדו למטרה מסוימת שהוגדרה בפרטי ההגנה לצורך זה, בהתאם לעקרונות שיקבע קצין המשטרה בנוהלי המשטרה לאחר התייעצות עם המנהל; על כספים או אמצעים שהוקצו בפרטי הגנה ולא נקבעו על מנת להבטיח את הגנתו של העד או שלא יועדו למטרה מסוימת שהוגדרה בפרטים לצורך זה, יחולו סדרי הדין ודיני הראיות החלים בהליכים פליליים בבתי המשפט.
(ו) בסעיף זה, "עד מאוים" - לרבות בן משפחה של עד מאוים אשר על פי הערכה מקצועית של המשטרה נתון או עלול להיות נתון לאיום על חייו, שלומו או בריאותו בקשר עם העדות.
31.   
32.   
33.   
34.   
הגשת דין וחשבון
(א) (1) המנהל יגיש לשר, לוועדת ההיגוי וליועץ המשפטי לממשלה, מדי שנה, או במועדים תכופים יותר שנקבעו בנוהלי הרשות, ככל שנקבעו, דין וחשבון בכתב על פעילות הרשות, ויפרט בו את מספר העדים המוגנים המטופלים בידי הרשות באותה שנה, תיאור כללי של תכניות ההגנה שגובשו בעבורם, הפעולות שננקטו בנושא הגנה על עדים ועלות תכניות ההגנה כאמור.
(2) לא יפורטו בדין וחשבון פרטים העלולים להביא לזיהוים של עדים מוגנים או העלולים לפגוע בתכנית הגנה, ובכלל זה פרטי התיקים שבהם העדים מעידים.
(ב) המפקח הכללי של המשטרה יגיש לשר, לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה, מדי שנה, או במועדים תכופים יותר שנקבעו בנוהלי שיתוף הפעולה, ככל שנקבעו, דין וחשבון בכתב על הפעולות שננקטו בידי המשטרה בנושא הגנה על עדים וההשלכות שהיו לפעילות הרשות והמשטרה בנושא האמור, לעניין חקירת עבירות והרשעת עבריינים, הכל כפי שייקבע בנהלים האמורים; העתק הדין וחשבון האמור יועבר למנהל.
(ג) הדיווחים לפי סעיף זה יהיו חסויים, ולא יימסר כל פרט לגביהם לגורם אחר מלבד הגורמים האמורים בסעיף זה, או מי שהם הסמיכו לעניין זה.
35.   
36.   
37.   
38.   
39.   
בחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, בסעיף 19(ג), אחרי פסקה (4) יבוא:
"(5) הרשות להגנה על עדים.".
40.   
(1) בסעיף 13, ברישה, במקום "ו-(כח)" יבוא "(כח) ו-(ל)";
(2) בתוספת הראשונה, במקום פרט (ל) יבוא:
"(ל) מנהל הרשות להגנה על עדים, כמשמעותו בחוק להגנה על עדים,התשס"ט-2008, או עובד בכיר באותה רשות שהוא הסמיכו לכך.";
(3) בתוספת השלישית, אחרי פרט (ד) יבוא:
"(ה) מנהל הרשות להגנה על עדים, כמשמעותו בחוק להגנה על עדים, התשס"ט-2008, או עובד בכיר ברשות שהוא הסמיכו לכך."
41.   
בחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984, בסעיף 68(ב), אחרי פסקה (9) יבוא:
"(10) לשם הגנה על עד מוגן או על מידע חסוי בעניין עד מוגן, תכנית הגנה, הרשות להגנה על עדים, או עד מאוים, כמשמעותם בחוק להגנה על עדים, התשס"ט-2008."
42.   
(1) בסעיף 1, בהגדרה "רשות ביטחון", אחרי "משטרת ישראל" יבוא "הרשות להגנה על עדים,";
(2) בסעיף 2ג(א)(3), אחרי פסקת משנה (ד) יבוא:
"(ה) כשהמחויב בצו הוא איש הרשות להגנה על עדים - מנהל הרשות או עובד הרשות שהוא הסמיכו לכך.".
43.   
בחוק בית המשפט לעניני משפחה, התשנ"ה-1995, בסעיף 1, אחרי פסקה (6) יבוא:
"(7) הליך לפי סעיף 20 לחוק להגנה על עדים, התשס"ט-2008."
44.   
בחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, בסעיף 14(א), אחרי פסקה (12) יבוא:
"(13) הרשות להגנה על עדים."
45.   
בחוק מניעת הטרדה מאיימת, התשס"ב-2001, בסעיף 3, בהגדרה "רשות ביטחון", אחרי "משטרת ישראל" יבוא "הרשות להגנה על עדים,".
46.   
בחוק המשטרה (דין משמעתי, בירור קבילות שוטרים והוראות שונות), התשס"ו-2006, בסעיף 102(א), בהגדרה "תחקיר", אחרי פסקה (4) יבוא:
"(5) פעילות המשטרה לשם אבטחת עד מאוים שאינו עד מוגן, כהגדרתם בחוק להגנה על עדים, התשס"ט-2008.".

 
אהוד אולמרט
 
אבי דיכטר
 
ראש הממשלה
 
השר לביטחון הפנים
שמעון פרס
 
דליה איציק
 
נשיא המדינה
 
יושבת ראש הכנסת
 
[1.] ס"ח 2192, התשס"ט (16.11.2008), עמ' 98. הצ"ח - ממשלה 380, התשס"ח, עמ' 520.
תיקונים:ס"ח 2231, התש"ע (25.2.2010), עמ' 402. הצ"ח - ממשלה 480, התש"ע, עמ' 232;
ס"ח 2234, התש"ע (17.3.2010), עמ' 422 [התש"ע (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 480, התש"ע, עמ' 232;
ס"ח 2248, התש"ע (14.7.2010), עמ' 571 [התש"ע (מס' 3)]. הצ"ח - כנסת 331, התש"ע, עמ' 186;
ס"ח 2302, התשע"א (30.6.2011), עמ' 949. הצ"ח - ממשלה 577, התשע"א, עמ' 603;
ס"ח 2343, התשע"ב (5.3.2012), עמ' 199. הצ"ח - ממשלה 583, התשע"א, עמ' 654;
ס"ח 2406, התשע"ג (6.8.2013), עמ' 204. הצ"ח - ממשלה 763, התשע"ג, עמ' 368;
ס"ח 2929, התשפ"ב (12.10.2021), עמ' 7. הצ"ח - כנסת 873, התשפ"א, עמ' 92;
ס"ח 3016, התשפ"ג (9.2.2023), עמ' 24. הצ"ח - כנסת 945, התשפ"ג, עמ' 16.
[2.] הסכום בסעיף 4(ב)(3) עודכן בצו שפורסם בק"ת 6997, התשע"א, עמ' 939.

מפת מסמך

פרק א': פרשנות
1. הגדרות
פרק ב': הרשות להגנה על עדים
סימן א': ארגון וניהול
2. הקמת הרשות ותפקידיה
3. תקציב הרשות
4. עסקאות הרשות
5. מינוי מנהל הרשות ותפקידיו
6. כהונת מנהל הרשות
7. מילוי מקום המנהל
8. סמכות לעניין כלי יריה
9. ועדת ההיגוי
סימן ב': עובדי הרשות
10. עובדי הרשות
סימן ג': מאבטחי הרשות
11. העסקת מאבטחים וקבלת שירותי אבטחה
12. סמכויות מאבטחים, חובותיהם וזכויותיהם
13. הוראות לעניין הזדהות מאבטח
פרק ג': תכנית הגנה
14. הפניית עד לטיפול הרשות
15. החלטה בדבר הכללת עד בתכנית הגנה
16. בדיקות ומסירת מידע
17. קביעת תכנית הגנה לעד
18. כתב התחייבות
19. תכנית הגנה זמנית במקרים דחופים
20. הוראות מיוחדות לעניין קטין או פסול דין
21. הגנה מפני עיקול
22. שינוי זהות של עד מוגן
23. מיופה כוח של עד מוגן
24. מסירת עדכונים בתקופת תכנית ההגנה
25. הערכת סכנה תקופתית
26. סיום תכנית הגנה
פרק ד': סודיות ומאגר מידע
27. חיסיון חומר תחקיר
28. סודיות
29. מאגר מידע
פרק ה': הגנה על עדים בידי המשטרה ושירות בתי הסוהר
30. אבטחת עד מאוים שאינו עד מוגן
31. קביעת נוהלי המשטרה ושירות בתי הסוהר
פרק ו': הוראות שונות
32. שמירת סמכויות
33. דיון בדלתיים סגורות
34. הגשת דין וחשבון
35. דיווח לכנסת
36. הגשת סיוע ומסירת מידע בידי רשות ציבורית
37. התקשרות בהסכמיםבין-לאומיים
38. ביצוע ותקנות
פרק ז': תיקונים עקיפים
39. תיקון חוק הגנת הפרטיות - מס' 10
40. תיקון חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים - מס' 9
41. תיקון חוק בתי המשפט - מס' 57
42. תיקון חוק למניעת אלימות במשפחה - מס' 12
43. תיקון חוק בית המשפט לעניני משפחה - מס' 7
44. תיקון חוק חופש המידע - מס' 6
45. תיקון חוק מניעת הטרדה מאיימת -מס' 3
46. תיקון חוק המשטרה (דין משמעתי, בירור קבילות שוטרים והוראות שונות) - מס' 5