תאריך תצוגה: 17/12/2018
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
פרק א': הוראות כלליות
2. מערכות ייחוס כלליות
פרק ב': מידע תעופתי
3. קוד ייחוס לשדה תעופה
4. נקודת הייחוס של שדה התעופה
5. גובה שדה התעופה והמסלולים
6. טמפרטורת הייחוס של שדה התעופה
7. מידות שדה התעופה ומידע אחר
8. חוזק המיסעות
9. מתחם בדיקת מד גובה לפני טיסה
10. מרחקים מוצהרים
11. תנאי אזור התנועה
12. פינוי כלי טיס
13. הצלה וכיבוי אש
14. מערכת חזותית לציון זווית הגישה
פרק ג': הוראות ביצוע
15. גיבוש מידע
לא גיבוש מידע
16. מערכת איכות למידע
17. מינוי מנהל איכות
18. מסירת מידע לפרסום
(4) מסירת מידע לפרסום
19. שינויים בהוראות ומסמכים לפי האמנה
20. תחילה

תקנות הטיס (שדות תעופה - מידע תעופתי), התשע"ט-2018 1

בתוקף סמכותי לפי סעיף 166 לחוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן - החוק), באותם עניינים שלגביהם אני מוסמך להתקין תקנות לפי סעיפים 33, 46, 47 ו–168(א) לחוק ולפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) לחוק) לחוק, אני מתקין תקנות אלה:
 
1.   
"גובה מעל פני הים" (Elevation) - גובהה של נקודה הנמדד לעומת גיאואיד;
"גובה החלטה" (Decision height) - כהגדרתו בתקנות ההפעלה;
"גובה שדה התעופה" (Aerodrome elevation) - הגובה מעל פני הים של הנקודה הגבוהה ביותר באזור הנחיתה;
"גיאואיד" (Geoid) - המשטח שווה הפוטנציאל על פני כדור הארץ המתלכד עם מפלס פני הים הממוצעים, הנמשך ברציפות לאורך היבשות;
"גישת מכשירים מסוג (Instrument approach operation type A) " A - גישת מכשירים שבה מינימת ההפעלה המתוכננת (designed) הנמוכה ביותר, שמתחתיה ניתן להמשיך בגישה היא של גובה מזערי להנמכה או גובה החלטה של 75 מטרים (250 רגל) או יותר;
"גישת מכשירים מסוג (Instrument approach operation type B) " B - גישת מכשירים שבה מינימת ההפעלה המתוכננת (designed) הנמוכה ביותר, שמתחתיה ניתן להמשיך בגישה היא של גובה החלטה הנמוך מ–75 מטרים (250 רגל);
"גליות גיאואיד" (Geoid undulation) - המרחק של הגיאואיד מעל או מתחת לאליפסואיד הייחוס המתמטי;
"דוח תנאי מסלול" (Runway condition report (RCR)) - דיווח מקיף בדבר תנאי משטח מסלול והשפעתם על ביצועי כלי טיס הנוחת עליו או הממריא ממנו, ערוך בצורה, בעניינים ובתנאים המפורטים בהוראות מסמך 9981 לעניין " Runway surface condition assessment and reporting ";
"דיוק מידע" (Data accuracy) - מידת ההלימה בין ערך מוערך או מדוד של נתון לבין הערך האמיתי שלו;
"טמפרטורת הייחוס של שדה התעופה" - הממוצע החודשי של טמפרטורת השיא היומית של החודש שבו הטמפרטורה הממוצעת היא הגבוהה ביותר בשנה, בשדה התעופה, במשך חמש השנים האחרונות;
"מידע תעופתי" - מידע הנקבע, מפורט או מתואר לפי תקנות 3 עד 8, 10, 11(ב), (ג) ו–(ו), 12 ו–13 או הנגזר מתקנות 9 ו–14;
"מכשול" (Obstacle) - כל עצם נייח, בין אם באופן קבוע או באופן זמני, וכל עצם נייד, או כל חלק של עצם כאמור, שמתקיים בו אחד מאלה:
(1) הוא ממוקם באזור המיועד לתנועה קרקעית של כלי טיס;
(2) הוא מתנשא מעל משטח (Surface) מוגדר המיועד להגן על כלי טיס בטיסה;
(3) הוא ניצב מחוץ למשטח (Surface) מוגדר המיועד להגן על כלי טיס בטיסה והמנהל העריך כי הוא מהווה סיכון לתעופה;
"מנהל איכות" - מי שבעל רישיון מינה לשמש בתפקיד מנהל מערכת איכות למידע לפי תקנה 17;
"מנהל השדה" - מי שבעל הרישיון מינה לשמש בתפקיד מנהל שדה התעופה;
"מסלול" (Runway) - אזור מלבני מוגדר בשדה תעופה, המשמש להמראה ולנחיתה של כלי טיס;
"מסלול הסעה" (Taxiway) - דרך מוגדרת בשדה תעופה, המשמשת להסעה של כלי טיס והמאפשרת מעבר בין חלקים שונים של שדה התעופה;
"מסלול לא ממוכשר" (Non-instrument runway) - מסלול המיועד להפעלת כלי טיס העושים שימוש בנוהלי גישת ראייה או בנוהלי גישת מכשירים לנקודה שמעבר לה ניתן להמשיך את הגישה בתנאים מטאורולוגיים לטיסת ראייה;
"מסלול ממוכשר" (Instrument runway) - מסלול המיועד להפעלת כלי טיס העושים שימוש בנוהלי גישת מכשירים, שהוא אחד מאלה: מסלול ממוכשר לגישה לא מדויקת או מסלול ממוכשר לגישה מדויקת;
"מסלול ממוכשר לגישה לא מדויקת" (Non-precision approach runway) - מסלול שבו קיימים עזרי ראייה ועזרים אחרים, המשמש לביצוע תהליכי נחיתה Landing) (operations לאחר גישת מכשירים מסוג A , בראות אופקית שלא תפחת מ–1,000 מטרים;
"מסלול ממוכשר לגישה מדויקת" (Precision approach runway) - מסלול שבו קיימים עזרי ראייה ועזרים אחרים, המשמש לביצוע תהליכי נחיתה (Landing operations) לאחר גישת מכשירים מסוג B ;
"מסמך 9981" - נהלים לשירותי טיס - שדות תעופה PANS-Aerodromes (Doc) (9981) , שפרסם ארגון התעופה הבין–לאומי;
"מסמך 10066" - נהלים לשירותי טיס - ניהול מידע תעופתי PANS-AIM (Doc) (10066) , שפרסם ארגון התעופה הבין–לאומי;
"מפתן מסלול" (Threshold) - תחילת הקטע במסלול המשמש לנחיתה;
"מפתן מסלול מוזז" (Displaced threshold) - מפתן מסלול שאינו ממוקם בקצה המסלול;
"מרחק האצה-עצירה זמין" (Accelerate-stop distance available (ASDA)) - מרחק ריצת ההמראה הזמין יחד עם אורך שטח העצירה, אם קיים;
"מרחק המראה זמין" (Take-off distance available (TODA)) - מרחק ריצת ההמראה הזמין יחד עם אורך השטח הנקי, אם קיים;
"מרחק נחיתה זמין" (Landing distance available (LDA)) - אורך המסלול שבעל הרישיון הגדירו זמין ומתאים לריצה הקרקעית של מטוס נוחת;
"מרחק ריצת המראה זמין" (Take-off run available (TORA)) - אורך המסלול שבעל הרישיון הגדירו זמין ומתאים לריצה הקרקעית של מטוס ממריא;
"מרחקים מוצהרים" (Declared distances) לגבי מסלול - כל אלה: מרחק האצה-עצירה זמין, מרחק המראה זמין, מרחק נחיתה זמין ומרחק ריצת המראה זמין באותו מסלול;
"משטח גישה פנימי" (Inner approach surface) - משטח שהגדיר בעל רישיון לפי הוראות נספח 14 לעניין "Obstacle restriction and removal" לגבי Inner approach" ; "surface
"משטח הפסקת נחיתה" ( Balked landing surface ) - משטח שהגדיר בעל רישיון לפי הוראות נספח 14 לעניין "Obstacle restriction and removal" לגבי Balked" ;" landing surface
"משטח מעבר פנימי" (Inner transitional surface) - משטח שהגדיר בעל רישיון לפי הוראות נספח 14 לעניין "Obstacle restriction and removal" לגבי Inner" ;" transitional surface
"מיתקן עזר לטיסה" - למעט מסלול נחיתה, מסלול המראה או מסלול הסעה;
"מתחם בדיקה" - מתחם בדיקת מד גובה לפני טיסה Pre-flight altimeter check) (location , לפי תקנה 9;
"נספח 14" - אמות המידה (Standards) וההמלצות (Recommendations) הקבועות בכרך הראשון לנספח 14 לאמנה שעניינו: "Aerodromes design and operations" , לרבות ההגדרות, התוספות (Appendix) והצרופות (Attachment) לנספח האמור;
"נספח 15" - אמות המידה (Standards) וההמלצות (Recommendations) הקבועות בנספח 15 לאמנה שעניינו: "Aeronautical information services" , לרבות ההגדרות והתוספות (Appendix) לנספח האמור;
"נתוני מיפוי שדה תעופה" (Aerodrome mapping data (AMD)) - נתונים שנאספים לצורך צבירת מידע בדבר מיפוי שדה תעופה לשימוש תעופתי;
"נתיב הסעה סטנדרטי" (Standard taxi-route) - נתיב מוגדר שהגדיר בעל הרישיון לתנועה קרקעית של כלי טיס בשדה התעופה מנקודה אחת לנקודה אחרת על גבי מסלולי הסעה ומסלולים, דרך נקודות ציון מוגדרות;
"סוג", לעניין מידע - שגרתי, חיוני או קריטי, לפי העניין;
"סימון" (Marking) - סמל (Symbol) או קבוצת סמלים המוצגים על פני אזור התנועה כדי להעביר מידע בדבר אופן התנועה בשדה התעופה;
"ספר העזר המבצעי" (Aerodrome manual) - ספר עזר מבצעי לשדה התעופה שעל בעל רישיון לקיים לפי פרק ג' לתקנות הבטיחות;
"עמדת חנייה" (Aircraft stand) - אזור ברחבה המיועד לחניית כלי טיס;
"עצם שביר" (Frangible object) - עצם שמסתו נמוכה, המתוכנן להישבר, להתעוות (Distort) או להתכופף (Yield) בעת פגיעה בו, כך שתתהווה סכנה מזערית לכלי טיס;
"עקרונות הגורם האנושי" (Human factors principles) - עקרונות הישימים לתכן, הדרכה, אחזקה והפעלה תעופתיים, המבקשים להביא לקיום ממשק בטוח בין האדם לבין שאר רכיבי המערכת, מתוך התחשבות הולמת בביצועי אנוש;
"ערכי חיכוך" - כאלה שנמדדו על מסלול יבש;
"צרופה א'" - צרופה א' (Attachment A) לנספח 14 שעניינה: Guidance material" ; "supplementary to Annex 14, Volume I
"ראות על מסלול" (Runway Visual Range (RVR)) - כהגדרתה בתקנות ההפעלה;
"רחבה" (Apron) - אזור מוגדר בשדה תעופה המיועד להעמסה ופריקה של נוסעים או של טובין, תדלוק, חנייה או תחזוקה של כלי טיס;
"רצועת מסלול" (Runway strip) - אזור מוגדר הכולל, בין השאר, את המסלול ואת שטח העצירה, אם קיים, שמטרתו -
(1) להקטין את הסיכון לנזק לכלי טיס החורג, בעת תנועתו, מהמסלול;
(2) להגן על כלי טיס הטס מעליו בעת הפעלתו בהמראה או בנחיתה;
"שטח בטיחות בקצה מסלול" (Runway end safety area (RESA)) - שטח צמוד לקצה רצועת המסלול משני קצותיה וסימטרי ביחס להמשכו של ציר המסלול, המיועד, בעיקר, להקטנת הנזק לכלי טיס המחטיא את תחילת המסלול (Undershooting) או החורג מקצה מסלול (Overrunning) ;
"שטח נקי" (Clearway) - אזור מלבני מוגדר על הקרקע או על המים, שנבחר או הוכן כדי שישמש בתור אזור מתאים מעליו יכול מטוס לבצע חלק מהטיפוס הראשוני, עד לגובה שהוגדר;
"שטח עצירה" (Stopway) - שטח מלבני מוגדר על הקרקע בסוף מרחק ריצת המראה זמין שהוכן כדי שישמש בתור שטח מתאים שבו ניתן לעצור כלי טיס במקרה של הפסקת המראה;
"שלמות מידע" (Data integrity (assurance level)) - מידת הוודאות שמידע או ערכיו לא אבדו או שונו מאז נוצר או שונה בידי מי שהוסמך לכך;
"תהליך הגיבוש" - תהליך יצירת המידע, ובכלל זה הצהרתו, חישובו או מדידתו, לפי העניין, איסופו, עריכתו, שמירתו והעברתו מהמקור שבו או לפיו נוצר עד למסירתו למשתמש המיועד הבא;
"תקנות ההפעלה" - תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981.
2.   
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
9.   
10.   
11.   
12.   
13.   
14.   
15.   לא   
גיבוש מידע
(א) בעל רישיון יגבש ויעדכן באופן מתמשך מידע תעופתי וכן מידע אחר בעניינים המפורטים בתקנה 18(א), בצורת בסיס נתוני מיפוי שדה תעופה (AMDB) , לפי הפרק החמישי לנספח 15 לעניין "Aerodrome mapping data sets" , ולפי הפרק החמישי למסמך 10066 לעניין "Aerodrome mapping data sets" .
(ב) בעל רישיון יגבש מידע כאמור בתקנת משנה (א) -
(1) במידת דיוק המידע הקבועה בתוספת מספר 1 למסמך 10066, לפי סוג המידע;
(2) לפי דרישת שלמות המידע הקבועה בתוספת מספר 1 למסמך 10066, לפי סוג המידע, תוך שהוא מבטיח כי שלמות המידע תישמר לכל אורך תהליך הגיבוש, ובכלל זה יקבע ויקיים תהליך להבטחת שלמות המידע, לפי השלמות הנדרשת לגבי מידע מסוג זה, לפי התוספת האמורה, אשר -
(א) לגבי מידע שגרתי (Routine data) - ימנע השחתה (corruption) של המידע לכל אורך תהליך הגיבוש;
(ב) לגבי מידע חיוני (Essential data) - יבטיח שהשחתה של המידע מתרחשת בשום שלב של תהליך הגיבוש. לשם כך רשאי בעל רישיון לקבוע תהליכים נוספים לשם התמודדות עם סיכונים אפשריים בתהליך הגיבוש, כדי להבטיח ביתר שאת את שלמות המידע מהסוג הזה;
(ג) לגבי מידע קריטי (Critical data) - יבטיח שהשחתה של המידע לא מתרחשת בשום שלב של תהליך הגיבוש; לשם כך יקבע בעל הרישיון תהליכים נוספים להבטחת שלמות המידע לשם תיקון מלא של השפעות של אי–התאמות שזוהו במהלך ניתוח יסודי של תהליך הגיבוש;
(3) באופן הקבוע בתוספת מספר 1 למסמך 10066, לפי סוג המידע, בשים לב לשאלה אם הדרישה היא לנקודה מדודה (Surveyed point) , לנקודה מחושבת (Calculated point) או לנקודה מוצהרת (Declared point) ;
(4) תוך יישום מערכת איכות למידע, לפי תקנה 16.
(ג) בעל רישיון יגן על שלמות מידע שגיבש לפי פרק זה, באמצעות יישום שיטות ספרתיות לזיהוי טעויות מידע (Digital data error detection techniques) , לגבי מידע המאוחסן או נמצא בתהליכי העברה, בכל משך האחסון או תהליך ההעברה, וכן לגבי מאגרי מידע ספרתיים שהוא מקיים.
(ד) בעל רישיון יעדכן באופן מתמשך מידע שגיבש לפי פרק זה, בכל שינוי שחל בו, והוראות פרק זה יחולו על עדכון כאמור, בשינויים המתחייבים.
(ה) בתקנה זו -
"מידע חיוני" (Essential data) - מידע, שלפי מסמך 10066 קיימת הסתברות נמוכה ששימוש בו כשהוא מושחת יסכן באופן חמור את המשך הטיסה והנחיתה הבטוחות של כלי טיס, עם אפשרות להתרחשות אסון (catastrophe) ;
"מידע קריטי" (Critical data) - מידע שלפי מסמך 10066, קיימת הסתברות גבוהה ששימוש בו כשהוא מושחת יסכן באופן חמור את המשך הטיסה והנחיתה הבטוחות של כלי טיס, עם אפשרות להתרחשות אסון;
"מידע שגרתי" (Routine data) - מידע שלפי מסמך 10066 קיימת הסתברות נמוכה מאוד ששימוש בו כשהוא מושחת יסכן באופן חמור את המשך הטיסה והנחיתה הבטוחות של כלי טיס, עם אפשרות להתרחשות אסון.
16.   
17.   
18.   (4)   
מסירת מידע לפרסום
(א) בעל רישיון ימסור למנהל וליחידת נת"א המורשית לפי סעיף 84(ב) לחוק לפרסם, להפיץ ולהעביר מידע תעופתי, מידע בעניינים המפורטים להלן, בסמוך ככל האפשר לגיבושו או עדכונו, אלא אם כן אישר לו המנהל אחרת:
(1) מצב הרישוי של שדה התעופה;
(2) פרטים לעניין פינוי כלי טיס לפי תקנה 12;
(3) מידע בדבר מצבו המבצעי של אזור התנועה כאמור בתקנה 11, ערוך בצורה של דוח תנאי מסלול;
העניינים המפורטים בתת–חלק "AD2. Aerodromes" לחלק השלישי (Part 3) לתוספת מספר (Appendix 2) 2 למסמך 10066, בנושאים האלה:
(א) מציין המיקום של שדה התעופה ושם שדה התעופה Aerodrome) ;(location indicator and name
(ב) המידע הגאוגרפי של שדה התעופה והמידע המינהלי של שדה התעופה (Aerodrome geographical and administrative data) ;
(ג) שעות הפעילות של שדה התעופה ושל שירותים שונים הניתנים בו (Operational hours) ;
(ד) שירותי קרקע ומיתקנים בשימושם Handling services and) (facilities ;
(ה) מיתקנים לשימוש הנוסעים (Passenger facilities) ;
(ו) שירותי הצלה וכיבוי אש (Rescue and firefighting services) ;
(ז) זמינות עונתית (Seasonal availability - clearing) ;
(ח) רחבות, מסלולי הסעה ונקודות או עמדות בדיקה Aprons,) (taxiways and check locations /positions data ;
(ט) מערכת הנחיה ובקרת תנועה קרקעית (Surface movement (guidance and control system and markings ;
(י) מכשולים בשטח שדה התעופה (Aerodrome obstacles) ;
(יא) מידע מטאורולוגי מסופק (Meteorological information (provided ;
(יב) מאפייניו הפיזיים של כל מסלול Runway physical) (characteristics ;
(יג) מרחקים מוצהרים (Declared distances) ;
(יד) תאורות גישה ותאורות מסלול (Approach and runway lighting) ;
(טו) תאורות אחרות ומערכת החשמל המשנית Other lighting,) (secondary power supply ;
(טז) משטח לנחיתת מסוקים בשטח שדה התעופה Helicopter landing) (area ;
(יז) אזור או אזורי הפיקוח של שדה התעופה Air traffic services) (airspace ;
(יח) שירותי ניהול התעבורה האווירית בשדה התעופה (Air traffic ;(services communication facilities
(יט) מיתקני עזר לטיסה (Radio navigation and landing aids) ;
(כ) תקנות, כללים והוראות החלים לגבי השימוש בשדה התעופה (Local aerodrome regulations) ;
(כא) נוהלי שדה התעופה לעניין הפחתת רעש (Noise abatement (procedures ;
(כב) נוהלי שדה התעופה לעניין תעבורה אווירית (Flight procedures) ;
(כג) מידע נוסף שיש לו השפעה על הפעלתו של שדה התעופה (Additional information) ;
(כד) מידע הנדרש לשם הכנת תרשימים הנוגעים לשדה התעופה Charts) (related to an aerodrome .
(ב) בעל רישיון לא ימסור מידע כאמור בתקנת משנה (א), אלא אם כן גיבש אותו לפי הוראות תקנה 15.
(ג) לא יבצע בעל רישיון שינוי בעניינים המפורטים בתקנת משנה (א), המשפיע על ההפעלה של שדה התעופה, אלא לאחר שווידא עם מי שמופקד על פרסום המידע האמור, כי המידע הנובע מהשינוי האמור יכול להתפרסם בשירותי המידע התעופתי טרם תחילת ביצוע השינוי, הכול בשים לב לסוג המידע ולמשך הזמן שיידרש למי שמופקד על פרסום המידע, להכנה, לייצור ולהפצה של פרסום המידע האמור.
19.   
20.   
[1.] ק"ת 8086, התשע"ט (18.10.2018), עמ' 474.

מפת מסמך

1. הגדרות
פרק א': הוראות כלליות
2. מערכות ייחוס כלליות
פרק ב': מידע תעופתי
3. קוד ייחוס לשדה תעופה
4. נקודת הייחוס של שדה התעופה
5. גובה שדה התעופה והמסלולים
6. טמפרטורת הייחוס של שדה התעופה
7. מידות שדה התעופה ומידע אחר
8. חוזק המיסעות
9. מתחם בדיקת מד גובה לפני טיסה
10. מרחקים מוצהרים
11. תנאי אזור התנועה
12. פינוי כלי טיס
13. הצלה וכיבוי אש
14. מערכת חזותית לציון זווית הגישה
פרק ג': הוראות ביצוע
15. גיבוש מידע
לא גיבוש מידע
16. מערכת איכות למידע
17. מינוי מנהל איכות
18. מסירת מידע לפרסום
(4) מסירת מידע לפרסום
19. שינויים בהוראות ומסמכים לפי האמנה
20. תחילה