תאריך תצוגה: 30/08/2018
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
2. חובת נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה
3. הודעת רשות מקומית על זכאות להתאמות נגישות פרטניות לתלמיד או להורה שהוא אדם עם מוגבלות
4. טופס בקשה להתאמות נגישות פרטנית לתלמיד או להורה שהוא אדם עם מוגבלות
5. דרך הטיפול של בעל מוסד חינוך בבקשה
6. החלטת הממונה
7. הכרעה במקרה של מחלוקת
8. שמירה של התאמות נגישות
9. מעלית
10. תא שירותים
11. הנגשת הכניסה למוסד החינוך ודרכי גישה
12. מענה מיגוני בהתאם לדרישות הג"א
13. הנגשת פנימיות
14. הנגשה של פעילות במוסד החינוך ומחוצה לו
15. הסתייעות בחיית שירות
16. הדרכה
17. התאמת הנגישות תותאם לצרכיו של התלמיד או ההורה עם המגבלות
18. התאמות נגישות לתלמיד או הורה עם מוגבלות
19. החלת הוראות תקנות נגישות השירות לעניין העברת מידע
20. איסור כפל תקציב או כפל התאמה
21. סודיות
22. סמכות למתן שינויים
23. תחילה

תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה), התשע"ח-2018 1

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 19לג4 ו–19לד לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 (להלן - החוק), לאחר התייעצות עם מרכז השלטון המקומי, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וארגונים העוסקים בקידום זכויות אנשים עם מוגבלות, בהסכמת שר האוצר לפי סעיף 19סז לחוקחוק, ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
 
1.   
(3) במוסד חינוך שחל עליו חוק הפיקוח - הגוף בעל הרישיון מהמנהל הכללי של משרד החינוך להפעלת מוסד החינוך לפי חוק הפיקוח;
(4) במוסד חינוך שפטור מתחולת חוק הפיקוח - הגוף שקיבל פטור מתחולת חוק הפיקוח לפי תקנות פיקוח על בתי ספר (עקרונות למתן פטורים), התש"ל-1970;
"הורה" - לרבות אפוטרופוס;
"המנהל" - מנהל מחלקת החינוך ברשות החינוך המקומית הנוגעת לעניין, או נציגו;
"ממונה" - מי שהשר מינה מבין עובדי משרדו, לממונה על יישומן של תקנות אלה;
"חוק הפיקוח" - חוק פיקוח על בתי ספר, התשכ"ט-1969;
"חיית שירות" - כלב שאולף באופן פרטני לסייע לאדם עם מוגבלות, לרבות כלב נחייה, כהגדרתו בחוק איסור הפליית אנשים עם עיוורון המלווים בכלבי נחייה, התשנ"ג-1993; נוסף על כך מנהל הכללי של משרד החינוך רשאי לאשר כי חיה של אדם מסוים היא חיית שירות לעניין תקנות אלה;
"יחידת אכסון" - כהגדרתה בפרט 8.180 של התוספת השנייה לתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), התש"ל-1970;
"מוסד חינוך" - כהגדרתו בסעיף 19לב לחוק, ובכלל זה גן ילדים כהגדרתו בסעיף 19לד(א) לחוק;
"מורשה לנגישות מבנים תשתיות וסביבה" - כמשמעותו בסעיף 19מא לחוק;
"מורשה לנגישות השירות" - כמשמעותו בסעיף 19מא1 לחוק;
"מפקח" , "מנהל מוסד" - כהגדרתם בתקנות חינוך ממלכתי (סדרי הפיקוח), התשי"ז-1956;
"פישוט לשוני" - כהגדרתו בתקנות נגישות השירות;
"רושם" - כהגדרתו בתקנות הרישום;
"ת"י" - תקן ישראלי כמשמעותו בחוק התקנים, התשי"ג-1953;
"ת"י 1918" - התקן הישראלי לעניין נגישות הסביבה הבנויה שמפרסם מכון התקנים, כנוסחו מזמן לזמן;
"תכנית" - החלטת הממונה לפי תקנה 6 ונימוקיה יחד עם הבקשה שהוגשה לפי תקנה 4 והמסמכים שצורפו אליה לפי תקנה 5;
"תכנית טכנית" - תכנית בלא המסמכים הרפואיים שצורפו אליה;
"תקנות הרישום" - תקנות לימוד חובה וחינוך ממלכתי (רישום), התשי"ט-1951;
2.   
3.   
4.   
5.   
(3) הצעה לתכנית של התאמות נגישות במבנה בתשתיות או בסביבה, אם נדרש, תכלול:
(א) תכנית של התאמות נגישות הנדרשות לפי המלצת מורשה לנגישות מבנים תשתיות וסביבה, או מורשה לנגישות השירות, לפי העניין, או שניהם וכן גורמי מקצוע הנוגעים לעניין;
(ב) תיאור טכני של הפתרונות המוצעים בצירוף מפרטים, תכניות וחתכים;
(ג) תיק טכני, שיוכן בידי אדריכל רשוי או מהנדס רשוי, ובו מסמכים כמפורט להלן, תוך ציון המצב הקיים והמצב המוצע בכל עניין:
(1) תשריט המגרש שעליו נמצא מוסד החינוך בקנה מידה 1:250, שסומנו בו המפלסים, נתיבי הגישה מהרחוב עד הכניסות למבנים, לרבות כיוון ההגעה של התלמיד למוסד החינוך;
(2) צילומים דיגיטליים של המבנה;
(3) תכניות של כל קומות המבנים בקנה מידה 1:100 או 1:200, עם סימון מפלסים וחתכים הנוגעים לעניין;
(4) אומדן עלויות מפורט של ההנגשה הנדרשת, לרבות עלות תכנון ההתאמה, הכנת מפרטים וביצוע תכניות הנגשה;
(5) לוח זמנים מוצע לביצוע שיבטיח את השלמת ביצוע ההתאמות עד לתחילת שנת הלימודים, למעט בעבודות המחייבות היתר בנייה חדש שאז יש לקבוע לוח זמנים של 18 חודשים לכל היותר מיום הרישום או הרישום המוקדם; לוח הזמנים יכלול אבני דרך לביצוע ההנגשה ובכלל זה מועד הוצאת ההיתר, מועד תחילת העבודות ומועד לסיום עבודות כשהתאמות הנגישות מוכנות לשימוש;
(6) מסמך אחר שביקש הממונה והדרוש לו לצורך טיפול בבקשה.
6.   
(ג) ראה הממונה כי מסיבה כלשהי יש צורך בהשלמת מסמכים, ייתן למנהל ארכה של 10 ימים להשלמת המסמכים.
(ד) אם לא הושלמו המסמכים כאמור בתקנת משנה (ג), יחליט הממונה לפי המסמכים שלפניו; אין באי–הגשת המסמכים כדי לגרוע מחובת ההנגשה של בעל מוסד חינוך.
(ה) החלטת הממונה תינתן, בכתב ובצירוף נימוקים, בתוך 40 ימים מיום שהוגשה לו הבקשה, והיא תימסר למנהל מיד לאחר נתינתה בצירוף התכנית הטכנית או אם החליט על דחיית הבקשה בצירוף מכלול המסמכים שצורפו לבקשה.
(ו) בהתאמת נגישות מסוג כבש המנויה בתקנה 5(ב) יודיע המנהל על החלטתו בתוך 14 ימים מיום שהוגשה לו הבקשה, והיא תימסר למנהל מיד לאחר נתינתה בצירוף התכנית הטכנית או אם החליט על דחיית הבקשה בצירוף מכלול המסמכים שצורפו לבקשה.
(ז) המנהל ישלח הודעה על ההחלטה לאשר תכנית, בתוך 7 ימים לאחר שנודעה לו, לתלמיד, להורה, לרושם אם אינו ההורה, בצירוף התכנית ולמוסד החינוך, לבעל מוסד חינוך, למהנדס הרשות ולגזבר הרשות בצירוף התכנית הטכנית; אם הוחלט על דחיית הבקשה תשלח הודעה על כך יחד עם ההחלטה, העתק הבקשה ומכלול המסמכים שצורפו אליה לתלמיד, להורה ולרושם אם אינו ההורה; אין בדחיית הממונה את בקשת התקציב על ידי הממונה כדי לגרוע מחובת ההנגשה של בעל מוסד חינוך.
(ח) אם אין צורך בהיתר בנייה, על בעל מוסד חינוך להתחיל בביצוע התאמות הנגישות, או לרכוש את העזרים הדרושים לתלמיד, לפי החלטת הממונה, בסמוך לאחר שנודע לו עליה, ולסיים את הביצוע לפי לוח זמנים שנכלל בתכנית, וטרם יום תחילת שנת הלימודים; אם הבקשה מחייבת היתר בנייה, ייקבע לוח זמנים של 10 חודשים לכל היותר, אם יש כבר היתר בנייה או אם התאמת הנגישות תבוצע בבניין המרכזי, ולוח זמנים של 18 חודשים לכל היותר אם אין היתר בנייה, או אם יש צורך בהוצאת היתר בנייה חדש; הממונה רשאי לקצר לפי שיקול דעתו או להאריך, בנסיבות מיוחדות, את לוח הזמנים עד חצי שנה; והכול למעט עיכוב הנובע מנסיבות שאינן בשליטת בעל מוסד החינוך ובעל מוסד החינוך דיווח עליהם לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
(ט) בהתאמת נגישות מסוג כבש המנויה בתקנות 5(ב) ו–6(ו) ייקבע לוח זמנים של עד 14 ימים מיום אישור הבקשה.
(י) החלטת הממונה תקפה להורה או לתלמיד כל עוד התלמיד לומד במוסד חינוך, ולא יהיה צורך להגישה כל פעם מחדש; מצא הממונה שהמוגבלות היא מוגבלות זמנית יקצוב את תקופת תוקף ההנגשה ובסופה תיבחן הבקשה בלא צורך בהגשת בקשה מחודשת.
7.   
8.   
9.   
10.   
התקנת תא שירותים נגיש במוסד חינוך לפי סעיף 19לד(ב)(2) לחוק תהיה לפי הוראות ת"י 1918, חלקים 3.1 - 3.2, ולפי התכנית; לפי הצורך יותקן תא מטיפוס 2 כהגדרתו בתקן האמור.
11.   
12.   
13.   
14.   
15.   
16.   
(3) עיקרי החובות ולוחות הזמנים החלים לפי החוק ולפי תקנות אלה על המוסד החינוכי, לביצוע הנגשות;
(4) הסדרי הנגישות המצויים במוסד החינוכי;
(5) נוהלי הנגשה של מוסד החינוך כגון, הנגשת מידע, הנגשת טקסים ואירועים, נגישות טיולים, נוהלי פינוי בחירום;
(6) הפעולות שיש לנקוט לביצוע התאמות הנגישות, לרבות תפעול אמצעי עזר ותחזוקתם, מתן שירותי עזר או הזמנתם, ותחזוקת ההתאמות אשר בוצעו במוסד החינוכי;
(7) הנגשה חברתית.
(ב) בעל מוסד חינוך ידריך את העובדים והמורים לפי דרכי ההדרכה המופיעות בתקנה 89 לתקנות נגישות השירות, ואולם לגבי האמור בתקנה 89(א)(2) לתקנות האמורות תהיה ההדרכה בדפוס או בהדרכה פרונטלית או באמצעים דיגיטליים כגון סרטוני הדרכה או לומדות, אחת לשנה לפחות; ולעניין תקנה 89(א)(1) לתקנות האמורות, במקום "7 חודשים" יקראו "5 חודשים".
(ג) בעל מוסד חינוך המספק שירות באמצעות עובדי קבלן או באמצעות עובדים של קבלן שירות יפעל לפי תקנה 90 לתקנות נגישות השירות; לגבי עובדים כאמור בתקנה 90 שיש כוונה לקבל מהם שירותים במוסד חינוך של הבעלות לתקופה של עד 5 חודשים בשנת לימודים לפי תקנה 90(א)(2) לתקנות נגישות השירות, לגבי עובדים שיש כוונה לקבל מהם שירותים במוסד חינוך של בעלות לתקופה של למעלה מ–5 חודשים בשנה לפי תקנה 90(א)(1) לתקנות הנגישות.
(ד) לפני תחילת לימודיו של תלמיד עם מוגבלות במוסד חינוך ידריך בעל מוסד חינוך את העובדים והמורים לגבי מוגבלותו לפי פרט 52 לתוספת השנייה.
17.   
18.   
19.   
20.   
ניתנה לתלמיד או להורה התאמה בפועל מכוח חוק חינוך מיוחד או מכל מקור אחר, לא תינתן התאמה מכוח תקנות אלה, ובכל מקרה לא יינתנו לאדם התאמה זהה או כפל תקציב בשל אותה התאמה זהה, ואולם לא יראו כפל התאמה, הנגשה של כמה מוסדות חינוך שבהם לומד התלמיד, אם התלמיד לומד בשני מוסדות חינוך או יותר במקביל, ובלבד שניתן אישור של מפקח ללימודים במוסד חינוך נוסף.
21.   
22.   
23.   

חלק א': כללי:

שם התלמיד: .........................................................................................................

תאריך לידה: .........................................................................................................

מספר זהות: ...........................................................................................................

שם ההורה: ...............................................................................................................

מספר זהות של ההורה: ............................................................................................

שם ההורה: ...............................................................................................................

מספר זהות של ההורה: ............................................................................................

כתובת: ............................................................................................

מספרי טלפון, רגיל ונייד, להתקשרות עם הגורם המגיש את הבקשה: (הורה/ רושם אם אינו הורה): ....................................................................................................

מספר פקסימילה של מגיש הבקשה: .......................................................................................................

כתובת דואר אלקטרוני של מגיש הבקשה: ..............................................................................................

אני מבקש הנגשה פרטנית לתלמיד/לאביו של התלמיד/לאימו של התלמיד (מחק את המיותר), שלו מגבלות בתחומים האלה הנוגעות לתפקודו במוסד החינוך (יש לפרט את אופי המגבלות בכל תחום, והשלכותיהן על התפקוד במוסד החינוך):

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

אני מצרף בזה מסמכים רפואיים ואחרים המעידים על אופי המגבלות של מי שמתבקשת בשבילו ההנגשה, הנוגעות לתפקודו במוסד החינוך - פרט בתמצית את תוכנם של המסמכים המצורפים*:

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

המבקש רשאי לציין בתמצית את סוג ההתאמות המבוקשות:

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

פרט אם התלמיד/ההורה המבקש את ההנגשה מקבל התאמה בפועל או סיוע כספי לשם ביצוע התאמה מגורם אחר - יש לפרט את מהות הסיוע והיקפו, ולציין מיהו הגורם המסייע (משרד הבריאות, משרד הרווחה, משרד הכלכלה, משרד החינוך - דרך מערך החינוך המיוחד, תמיכה מסל שילוב או בדרך אחרת, הרשות המקומית, הביטוח הלאומי, עמותה פרטית או כל גוף אחר); אם כן - יש לצרף מסמכים המעידים על מהות הסיוע והיקפו:

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................
_________________
* הבהרה - אם אין די במסמכים המצורפים לצורך קבלת ההחלטה, יחזיר המנהל את הבקשה לרושם לצורך השלמת מסמכים לפי תקנה 4(ד) לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה), התשע"ח-2018, בתוך פירוט המסמכים הנדרשים והגורמים שמהם יש לקבל מסמכים אלה.

הערות נוספות, לשיקול דעתו של הגורם המבקש:

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

...............................
 
......................................
תאריך
 
חתימת המבקש

(60) בריכת שחייה, אם קיימת, תונגש לפי הוראות תקנה 85 לתקנות נגישות השירות, לפי העניין, ולפי חלק כ"א לתוספת השנייה לתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), התש"ל-1970;
(61) מיתקני ספורט, אם קיימים, יונגשו לפי תקנה 85 לתקנות נגישות השירות.
ה' באב התשע"ח (17 ביולי 2018)
נפתלי בנט
שר החינוך
[1.] ק"ת 8050, התשע"ח (30.7.2018), עמ' 2570.

מפת מסמך

1. הגדרות
2. חובת נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה
3. הודעת רשות מקומית על זכאות להתאמות נגישות פרטניות לתלמיד או להורה שהוא אדם עם מוגבלות
4. טופס בקשה להתאמות נגישות פרטנית לתלמיד או להורה שהוא אדם עם מוגבלות
5. דרך הטיפול של בעל מוסד חינוך בבקשה
6. החלטת הממונה
7. הכרעה במקרה של מחלוקת
8. שמירה של התאמות נגישות
9. מעלית
10. תא שירותים
11. הנגשת הכניסה למוסד החינוך ודרכי גישה
12. מענה מיגוני בהתאם לדרישות הג"א
13. הנגשת פנימיות
14. הנגשה של פעילות במוסד החינוך ומחוצה לו
15. הסתייעות בחיית שירות
16. הדרכה
17. התאמת הנגישות תותאם לצרכיו של התלמיד או ההורה עם המגבלות
18. התאמות נגישות לתלמיד או הורה עם מוגבלות
19. החלת הוראות תקנות נגישות השירות לעניין העברת מידע
20. איסור כפל תקציב או כפל התאמה
21. סודיות
22. סמכות למתן שינויים
23. תחילה
תוספת ראשונה
תוספת שנייה