תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה), התשע"ח-2018 1 בתוקף סמכותי לפי סעיפים 19לג4 ו–19לד לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 (להלן - החוק), לאחר התייעצות עם מרכז השלטון המקומי, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וארגונים העוסקים בקידום זכויות אנשים עם מוגבלות, בהסכמת שר האוצר לפי סעיף 19סז לחוקחוק, ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. (2) אם המבקש הוא תלמיד עם מוגבלות הלומד במוסד לחינוך מיוחד, או תלמיד עם מוגבלות המשולב במוסד חינוך רגיל כהגדרתו בפרק ד1 לחוק חינוך מיוחד - יפרט מנהל המוסד שבו התלמיד לומד את סוגי הסיוע שהתלמיד מקבל ממוסד החינוך, והיקפו; (3) הצעה לתכנית של התאמות נגישות במבנה בתשתיות או בסביבה, אם נדרש, תכלול: (א) תכנית של התאמות נגישות הנדרשות לפי המלצת מורשה לנגישות מבנים תשתיות וסביבה, או מורשה לנגישות השירות, לפי העניין, או שניהם וכן גורמי מקצוע הנוגעים לעניין; (ב) תיאור טכני של הפתרונות המוצעים בצירוף מפרטים, תכניות וחתכים; (ג) תיק טכני, שיוכן בידי אדריכל רשוי או מהנדס רשוי, ובו מסמכים כמפורט להלן, תוך ציון המצב הקיים והמצב המוצע בכל עניין: (1) תשריט המגרש שעליו נמצא מוסד החינוך בקנה מידה 1:250, שסומנו בו המפלסים, נתיבי הגישה מהרחוב עד הכניסות למבנים, לרבות כיוון ההגעה של התלמיד למוסד החינוך; (2) צילומים דיגיטליים של המבנה; (3) תכניות של כל קומות המבנים בקנה מידה 1:100 או 1:200, עם סימון מפלסים וחתכים הנוגעים לעניין; (4) אומדן עלויות מפורט של ההנגשה הנדרשת, לרבות עלות תכנון ההתאמה, הכנת מפרטים וביצוע תכניות הנגשה; (5) לוח זמנים מוצע לביצוע שיבטיח את השלמת ביצוע ההתאמות עד לתחילת שנת הלימודים, למעט בעבודות המחייבות היתר בנייה חדש שאז יש לקבוע לוח זמנים של 18 חודשים לכל היותר מיום הרישום או הרישום המוקדם; לוח הזמנים יכלול אבני דרך לביצוע ההנגשה ובכלל זה מועד הוצאת ההיתר, מועד תחילת העבודות ומועד לסיום עבודות כשהתאמות הנגישות מוכנות לשימוש; (6) מסמך אחר שביקש הממונה והדרוש לו לצורך טיפול בבקשה. |
6. (ב) הממונה יבחן את לוח הזמנים בבקשה וידרוש לתקן את הבקשה אם לוח הזמנים אינו סביר ולא תואם את הדרישות בחוק. (ג) ראה הממונה כי מסיבה כלשהי יש צורך בהשלמת מסמכים, ייתן למנהל ארכה של 10 ימים להשלמת המסמכים. (ד) אם לא הושלמו המסמכים כאמור בתקנת משנה (ג), יחליט הממונה לפי המסמכים שלפניו; אין באי–הגשת המסמכים כדי לגרוע מחובת ההנגשה של בעל מוסד חינוך. (ה) החלטת הממונה תינתן, בכתב ובצירוף נימוקים, בתוך 40 ימים מיום שהוגשה לו הבקשה, והיא תימסר למנהל מיד לאחר נתינתה בצירוף התכנית הטכנית או אם החליט על דחיית הבקשה בצירוף מכלול המסמכים שצורפו לבקשה. (ו) בהתאמת נגישות מסוג כבש המנויה בתקנה 5(ב) יודיע המנהל על החלטתו בתוך 14 ימים מיום שהוגשה לו הבקשה, והיא תימסר למנהל מיד לאחר נתינתה בצירוף התכנית הטכנית או אם החליט על דחיית הבקשה בצירוף מכלול המסמכים שצורפו לבקשה. (ז) המנהל ישלח הודעה על ההחלטה לאשר תכנית, בתוך 7 ימים לאחר שנודעה לו, לתלמיד, להורה, לרושם אם אינו ההורה, בצירוף התכנית ולמוסד החינוך, לבעל מוסד חינוך, למהנדס הרשות ולגזבר הרשות בצירוף התכנית הטכנית; אם הוחלט על דחיית הבקשה תשלח הודעה על כך יחד עם ההחלטה, העתק הבקשה ומכלול המסמכים שצורפו אליה לתלמיד, להורה ולרושם אם אינו ההורה; אין בדחיית הממונה את בקשת התקציב על ידי הממונה כדי לגרוע מחובת ההנגשה של בעל מוסד חינוך. (ח) אם אין צורך בהיתר בנייה, על בעל מוסד חינוך להתחיל בביצוע התאמות הנגישות, או לרכוש את העזרים הדרושים לתלמיד, לפי החלטת הממונה, בסמוך לאחר שנודע לו עליה, ולסיים את הביצוע לפי לוח זמנים שנכלל בתכנית, וטרם יום תחילת שנת הלימודים; אם הבקשה מחייבת היתר בנייה, ייקבע לוח זמנים של 10 חודשים לכל היותר, אם יש כבר היתר בנייה או אם התאמת הנגישות תבוצע בבניין המרכזי, ולוח זמנים של 18 חודשים לכל היותר אם אין היתר בנייה, או אם יש צורך בהוצאת היתר בנייה חדש; הממונה רשאי לקצר לפי שיקול דעתו או להאריך, בנסיבות מיוחדות, את לוח הזמנים עד חצי שנה; והכול למעט עיכוב הנובע מנסיבות שאינן בשליטת בעל מוסד החינוך ובעל מוסד החינוך דיווח עליהם לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. (ט) בהתאמת נגישות מסוג כבש המנויה בתקנות 5(ב) ו–6(ו) ייקבע לוח זמנים של עד 14 ימים מיום אישור הבקשה. (י) החלטת הממונה תקפה להורה או לתלמיד כל עוד התלמיד לומד במוסד חינוך, ולא יהיה צורך להגישה כל פעם מחדש; מצא הממונה שהמוגבלות היא מוגבלות זמנית יקצוב את תקופת תוקף ההנגשה ובסופה תיבחן הבקשה בלא צורך בהגשת בקשה מחודשת. |
7. |
8. |
9. |
10. התקנת תא שירותים נגיש במוסד חינוך לפי סעיף 19לד(ב)(2) לחוק תהיה לפי הוראות ת"י 1918, חלקים 3.1 - 3.2, ולפי התכנית; לפי הצורך יותקן תא מטיפוס 2 כהגדרתו בתקן האמור. |
11. |
12. |
13. |
14. |
15. |
16. (3) עיקרי החובות ולוחות הזמנים החלים לפי החוק ולפי תקנות אלה על המוסד החינוכי, לביצוע הנגשות; (4) הסדרי הנגישות המצויים במוסד החינוכי; (5) נוהלי הנגשה של מוסד החינוך כגון, הנגשת מידע, הנגשת טקסים ואירועים, נגישות טיולים, נוהלי פינוי בחירום; (6) הפעולות שיש לנקוט לביצוע התאמות הנגישות, לרבות תפעול אמצעי עזר ותחזוקתם, מתן שירותי עזר או הזמנתם, ותחזוקת ההתאמות אשר בוצעו במוסד החינוכי; (7) הנגשה חברתית. (ב) בעל מוסד חינוך ידריך את העובדים והמורים לפי דרכי ההדרכה המופיעות בתקנה 89 לתקנות נגישות השירות, ואולם לגבי האמור בתקנה 89(א)(2) לתקנות האמורות תהיה ההדרכה בדפוס או בהדרכה פרונטלית או באמצעים דיגיטליים כגון סרטוני הדרכה או לומדות, אחת לשנה לפחות; ולעניין תקנה 89(א)(1) לתקנות האמורות, במקום "7 חודשים" יקראו "5 חודשים". (ג) בעל מוסד חינוך המספק שירות באמצעות עובדי קבלן או באמצעות עובדים של קבלן שירות יפעל לפי תקנה 90 לתקנות נגישות השירות; לגבי עובדים כאמור בתקנה 90 שיש כוונה לקבל מהם שירותים במוסד חינוך של הבעלות לתקופה של עד 5 חודשים בשנת לימודים לפי תקנה 90(א)(2) לתקנות נגישות השירות, לגבי עובדים שיש כוונה לקבל מהם שירותים במוסד חינוך של בעלות לתקופה של למעלה מ–5 חודשים בשנה לפי תקנה 90(א)(1) לתקנות הנגישות. (ד) לפני תחילת לימודיו של תלמיד עם מוגבלות במוסד חינוך ידריך בעל מוסד חינוך את העובדים והמורים לגבי מוגבלותו לפי פרט 52 לתוספת השנייה. |
17. |
18. |
19. |
20. ניתנה לתלמיד או להורה התאמה בפועל מכוח חוק חינוך מיוחד או מכל מקור אחר, לא תינתן התאמה מכוח תקנות אלה, ובכל מקרה לא יינתנו לאדם התאמה זהה או כפל תקציב בשל אותה התאמה זהה, ואולם לא יראו כפל התאמה, הנגשה של כמה מוסדות חינוך שבהם לומד התלמיד, אם התלמיד לומד בשני מוסדות חינוך או יותר במקביל, ובלבד שניתן אישור של מפקח ללימודים במוסד חינוך נוסף. |
21. |
22. |
23. |
טופס בקשה לפי תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה), התשע"ח-2018 חלק א': כללי: שם התלמיד: ......................................................................................................... תאריך לידה: ......................................................................................................... מספר זהות: ........................................................................................................... שם ההורה: ............................................................................................................... מספר זהות של ההורה: ............................................................................................ שם ההורה: ............................................................................................................... מספר זהות של ההורה: ............................................................................................ כתובת: ............................................................................................ מספרי טלפון, רגיל ונייד, להתקשרות עם הגורם המגיש את הבקשה: (הורה/ רושם אם אינו הורה): .................................................................................................... מספר פקסימילה של מגיש הבקשה: ....................................................................................................... כתובת דואר אלקטרוני של מגיש הבקשה: .............................................................................................. אני מבקש הנגשה פרטנית לתלמיד/לאביו של התלמיד/לאימו של התלמיד (מחק את המיותר), שלו מגבלות בתחומים האלה הנוגעות לתפקודו במוסד החינוך (יש לפרט את אופי המגבלות בכל תחום, והשלכותיהן על התפקוד במוסד החינוך): ................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................ אני מצרף בזה מסמכים רפואיים ואחרים המעידים על אופי המגבלות של מי שמתבקשת בשבילו ההנגשה, הנוגעות לתפקודו במוסד החינוך - פרט בתמצית את תוכנם של המסמכים המצורפים*: ................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................ המבקש רשאי לציין בתמצית את סוג ההתאמות המבוקשות: ................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................ פרט אם התלמיד/ההורה המבקש את ההנגשה מקבל התאמה בפועל או סיוע כספי לשם ביצוע התאמה מגורם אחר - יש לפרט את מהות הסיוע והיקפו, ולציין מיהו הגורם המסייע (משרד הבריאות, משרד הרווחה, משרד הכלכלה, משרד החינוך - דרך מערך החינוך המיוחד, תמיכה מסל שילוב או בדרך אחרת, הרשות המקומית, הביטוח הלאומי, עמותה פרטית או כל גוף אחר); אם כן - יש לצרף מסמכים המעידים על מהות הסיוע והיקפו: ................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................ _________________ * הבהרה - אם אין די במסמכים המצורפים לצורך קבלת ההחלטה, יחזיר המנהל את הבקשה לרושם לצורך השלמת מסמכים לפי תקנה 4(ד) לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה), התשע"ח-2018, בתוך פירוט המסמכים הנדרשים והגורמים שמהם יש לקבל מסמכים אלה. הערות נוספות, לשיקול דעתו של הגורם המבקש: ................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................
|
(60) בריכת שחייה, אם קיימת, תונגש לפי הוראות תקנה 85 לתקנות נגישות השירות, לפי העניין, ולפי חלק כ"א לתוספת השנייה לתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), התש"ל-1970; (61) מיתקני ספורט, אם קיימים, יונגשו לפי תקנה 85 לתקנות נגישות השירות. ה' באב התשע"ח (17 ביולי 2018) נפתלי בנט שר החינוך |