תאריך תצוגה: 27/01/2018
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
2. חובת קיום מנ"ב
3. קבלת המנ"ב ותיקונים למנ"ב על דעת המנהל
פרק ב': מדיניות הבטיחות ומטרות הבטיחות
4. מדיניות הבטיחות של ספק שירות
5. מטרות הבטיחות
6. אחריותיות ואחריות על הבטיחות
7. מנהל בטיחות ובעלי תפקידים נוספים
8. תכנית תגובה למצבי חירום
פרק ג': ניהול סיכוני בטיחות
9. ניהול סיכוני בטיחות
10. זיהוי מפגעי בטיחות
11. הערכת סיכוני בטיחות ונקיטת אמצעי אפחות סיכון
פרק ד': הבטחת הבטיחות
12. מדידת ביצועי הבטיחות
13. הערכת ביצועי הבטיחות
14. שיפור מתמיד
פרק ה': קידום הבטיחות
15. הדרכה
16. תקשור מידע בנושאי בטיחות
פרק ו': תיעוד המנ"ב
17. ספר מנ"ב
18 תיקון ספר מנ"ב
19. הפצת ספר מנ"ב
20. תיעוד תוצרי המנ"ב ושמירתם
פרק ז': הוראות שונות, תחילה והוראות מעבר
21. פרסום שינויים מסוימים במסמך 9859
22. תחילה והוראות מעבר

תקנות הטיס (מערכת ניהול בטיחות), התשע"ח-2017 1

בתוקף סמכותי לפי סעיף 166 לחוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן - החוק), באותם עניינים שלגביהם אני מוסמך להתקין תקנות לפי סעיפים 19(3)(ב), 24(5)(ב), 29(3)(ב), 33(1)(ב), 46(א), 47 ו-168(א)(7) לחוק ובהתאם לסמכות הנתונה לי בסעיפים האמורים, ולפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) לחוק) לחוק, אני מתקין תקנות אלה:
1.   
"אמצעי אפחות סיכון" ( Risk Mitigation ) - אמצעי להפחתת האפשרות להתרחשותו של מפגע בטיחות או להפחתת ההשפעות או התוצאות של מפגע בטיחות;
"ביצוע בטיחות" ( Safety Performance ) - הישג בטיחותי, שנמדד ביחס ליעד ביצוע בטיחות שספק השירות קבע;
"הבטחת הבטיחות" ( Safety Assurance ) - תהליכים במנ"ב שתפקידם השיטתי הוא להבטיח את הביצוע והאפקטיביות של אמצעי אפחות סיכון, וכי ספק השירות עומד ביעדי ביצועי הבטיחות שקבע, באמצעות איסוף, ניתוח והערכה של מידע;
"יעד ביצוע בטיחות" ( Safety Performance Target ) - יעד מתוכנן של מדד ביצוע בטיחות על פני תקופה מסוימת;
"מדד ביצוע בטיחות" ( SPI - Safety Performance Indicator ) - ערך מבוסס נתונים המשמש לניטור ולהערכה של ביצוע בטיחות;
"מדיניות בטיחות" ( Safety Policy ) - מחויבות מתועדת של ספק השירות לבטיחות, המגדירה את תפיסת הבטיחות שלו, ואת האחריותיות והאחריות של עובדיו לגבי בטיחות;
"מטרת בטיחות" - תיאור תמציתי, במונחים רחבים, של מטרה שאותה שואף ספק השירות להשיג בתחום הבטיחות;
"המנהל בעל האחריות הכוללת" ( Accountable Executive ) - המנהל הכללי של ספק השירות, ואם לא מונה מנהל כללי או אם מונה יותר מאדם אחד לתפקיד כאמור - מי שהוא בעל הסמכות הסופית בספק השירות לגבי הפעולות שמבצע ספק השירות במסגרת רישיון, תעודה, היתר או אישור לפי דיני הטיס, ושולט במשאבי האנוש ובמשאבים הכספיים הנדרשים לביצוען;
"מערכת ניהול בטיחות" או "מנ"ב" ( SMS - Safety Management System ) - מערכת שיטתית לניהול הבטיחות, הכוללת את כל הנדרש מבחינת מבנה ארגוני, אחריותיות ואחריות, מדיניות ונהלים;
"מסמך 9859" - מדריך לניהול הבטיחות ( SMM - ( Safety Management Manual שפרסם ארגון התעופה הבין-לאומי, שעותק ממנו מופקד לעיון הציבור במשרדי הרשות;
"מערכת" ( System ) - מערכת פיזית, שיטת עבודה, נוהל, תהליך, מבנה ארגוני, מתאר פעילות וכיוצא באלה;
"מפגע בטיחות" ( Hazard ) - דבר או מצב שעלול לגרום או לתרום לאירוע בטיחותי;
"ניהול סיכוני בטיחות" ( Safety Risk Management ) - תהליך במנ"ב, המורכב מתיאור המערכת, זיהוי מפגעי בטיחות וניתוח, הערכה ואפחות של הסיכונים הבטיחותיים;
"סיכון בטיחותי" ( Safety Risk ) - שילוב של ההסתברות והחומרה החזויות של תוצאות אפשריות של מפגע בטיחות;
"ספק שירות" - כל אחד מאלה:
(1) מחזיק רישיון הפעלה אווירית לפי הפרק השלושה עשר לתקנות ההפעלה;
(2) בעל רישיון להפעלת מכון בדק לפי תקנות הטיס (מכוני בדק), התשע"ג-2013, שהמנהל אישרו לפי תקנה 414 לתקנות ההפעלה לביצוע פעולות בדק בכלי טיס המופעל בידי מחזיק רישיון כאמור בפסקה (1);
(3) בעל רישיון להפעלת יחידת נת"א;
(4) בעל רישיון להפעלת שדה תעופה לפי סעיף 31 לחוק;
"ספר מנ"ב" - כמשמעותו בתקנה 17;
"קידום הבטיחות" ( Safety Promotion ) - שילוב של הדרכה ומסירת מידע בתחום הבטיחות לתמיכה ביישום והפעלה של המנ"ב בארגון של ספק השירות;
"רישיון" - כל אחד מן הרישיונות האמורים בהגדרה "ספק שירות";
"תכנית הבטיחות המדינתית" ( SSP - State Safety Programme ) - מערך המשלב חקיקה ופעולות שמטרתו שיפור בטיחות התעופה האזרחית בישראל, שהגיש המנהל לאישור השר לפי סעיף 5(א) לחוק רשות התעופה האזרחית, התשס"ה-2005 כתכנית הבטיחות המדינתית של ישראל בתחום התעופה האזרחית, בהתאם לנספח 19 לאמנה, שאושרה בידי השר ופורסמה באתר האינטרנט של הרשות;
"תקנות ההפעלה" - תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981.
2.   
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
(7) לדווח למנהל על ביצועי הבטיחות של ספק השירות, בהתאם להוראות תכנית הבטיחות המדינתית ובאופן המקובל על דעת המנהל.
(ג) מנהל הבטיחות יועסק בתפקידו בהיקף המאפשר לו למלא אותו באופן הולם, ויהיה כפוף ישירות למנהל בעל האחריות הכוללת במילוי תפקידו כאמור.
(ד) ספק השירות ימנה בעלי תפקידים ייעודיים נוספים בתחום ניהול הבטיחות, שיהיו כפופים למנהל הבטיחות במילוי תפקידיהם כאמור, אם הדבר נדרש לביצוע התפקידים כאמור בתקנת משנה (ב) באופן אפקטיבי, בהתחשב בגודלו של ספק השירות ובהיקף פעילותו הקשורה להפעלה בטוחה של כלי טיס ומורכבותה.
(ה) ספק השירות לא ימנה אדם לתפקיד כאמור בתקנה זו, במקביל לביצוע תפקידים אחרים בארגון, אם תחומי אחריותו בתפקידיו האחרים יוצרים או עלולים ליצור ניגוד עניינים עם תפקידו בתחום ניהול הבטיחות או פוגעים או עלולים לפגוע ביכולתו לשמש בתפקיד כאמור.
8.   
9.   
10.   
11.   
12.   
13.   
14.   
15.   
16.   
17.   
18   
19.   
20.   
21.   
22.   
[1.] ק"ת 7910, התשע"ח (28.12.2017), עמ' 572.

מפת מסמך

פרק א': פרשנות והוראות כלליות
1. הגדרות
2. חובת קיום מנ"ב
3. קבלת המנ"ב ותיקונים למנ"ב על דעת המנהל
פרק ב': מדיניות הבטיחות ומטרות הבטיחות
4. מדיניות הבטיחות של ספק שירות
5. מטרות הבטיחות
6. אחריותיות ואחריות על הבטיחות
7. מנהל בטיחות ובעלי תפקידים נוספים
8. תכנית תגובה למצבי חירום
פרק ג': ניהול סיכוני בטיחות
9. ניהול סיכוני בטיחות
10. זיהוי מפגעי בטיחות
11. הערכת סיכוני בטיחות ונקיטת אמצעי אפחות סיכון
פרק ד': הבטחת הבטיחות
12. מדידת ביצועי הבטיחות
13. הערכת ביצועי הבטיחות
14. שיפור מתמיד
פרק ה': קידום הבטיחות
15. הדרכה
16. תקשור מידע בנושאי בטיחות
פרק ו': תיעוד המנ"ב
17. ספר מנ"ב
18 תיקון ספר מנ"ב
19. הפצת ספר מנ"ב
20. תיעוד תוצרי המנ"ב ושמירתם
פרק ז': הוראות שונות, תחילה והוראות מעבר
21. פרסום שינויים מסוימים במסמך 9859
22. תחילה והוראות מעבר