חוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה), התשס"ו-2006 1 |
1. |
2. |
3. (א) לשם ביצוע מטרות חוק זה, תוקם חברה לפי הוראות חוק החברות שתפעל למטרות הציבוריות ולתפקידים המפורטים בסעיף 4, בלבד; החברה אינה רשאית לשנות את שמה או את מטרותיה ואת תפקידיה, להוסיף עליהם או לגרוע מהם. (ב) החברה אינה רשאית לחלק רווחים לבעלי מניותיה או לבצע חלוקה בדרך אחרת; לענין זה, (ג) החברה תפעל לפי הוראות חוק זה, ויחולו עליה הוראות חוק החברות הממשלתיות כאמור בסעיף 65, וכן הוראות חוק החברות, בכפוף לאמור באותו סעיף. (ד) רשם החברות לא ירשום את החברה במרשם החברות כמשמעותו בחוק החברות אלא לאחר שהוגשה לו תעודה של הרשות, המאשרת כי תקנון החברה תואם את הוראות חוק זה. |
4. (א) החברה תפעל ותעשה את כל הדרוש לשם מימוש מטרות חוק זה ולשם ביצוע תפקידיה כמפורט להלן: (1) לערוך פעולות לאיתור נכסים של נספי השואה ולהעברת הנכסים שאותרו לידיה, ולנהלם בהתאם להוראות חוק זה; (2) לערוך פעולות להשגת מידע על אודות נכסים של נספי השואה ועל אודות בעלי הזכויות האחרונים בהם, הידועים, וכן פעולות לאיתור היורשים ובעלי הזכויות האחרים בנכסים כאמור; (3) להשיב נכסים של נספי השואה או את שוויים ההוגן לזכאים להם, בהתאם להוראות חוק זה; (4) לתת סיוע לניצולי שואה הזקוקים לכך, לרבות סיוע בתחומי הרפואה, הסיעוד, הרווחה, התמיכה הנפשית והכלכלית, ולתמוך במוסדות ובגופים שמטרתם סיוע לניצולי שואה (בחוק זה - מטרת סיוע); (5) לתמוך במוסדות, בגופים, בפעילויות ובמיזמים, שמטרותיהם הנצחה, תיעוד, חינוך והסברה של זכר השואה, הנחלתו לדורות הבאים והנצחת זכרם של הנספים בשואה בהתאם להוראות סעיף 34(ג) (בחוק זה - מטרת הנצחה). (ב) בביצוע תפקידיה כאמור בפסקאות (4) ו–(5) של סעיף קטן (א), תיתן החברה עדיפות לשימוש בנכסים למטרת סיוע על פני שימוש בנכסים למטרת הנצחה, ולא יינתנו סיוע או תמיכה למטרות אלה למוסד ממוסדות המדינה, לרבות רשות מקומית. (ג) החברה תפעל למימוש מטרותיה ולביצוע תפקידיה לפי הכללים המחייבים אדם הממלא תפקיד ציבורי על פי דין. |
5. (א) (1) נכס של נספה השואה, שאינו מקרקעין, המנוהל ביום התחילה בידי האפוטרופוס הכללי או בידי אדם מנהל, יועבר לקנין החברה, בתוך תקופה של שלושה חודשים ממועד הקמתה (בפרק זה - תקופת ההעברה). (2) נכס כאמור בסעיף קטן זה, שהוא כספים או ניירות ערך, יועבר לקנין החברה בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כפי שתקבע הוועדה להפרשי הצמדה וריבית ובניכוי הוצאות הניהול שנגבו לפי הוראות סעיף 12 לחוק האפוטרופוס הכללי עד למועד העברתו לחברה; על אף האמור בפסקה (1), יהיה האפוטרופוס הכללי או אדם מנהל רשאי, בהסכמת החברה, להעביר לקנין החברה את הפרשי ההצמדה והריבית בתשלומים תקופתיים במועדים שונים מהאמור בפסקה (1), אם קיבל את הסכמת החברה לכך. (3) נכס כאמור בסעיף קטן זה, שאינו כספים או ניירות ערך, יועבר לקנין החברה בצירוף הפירות שצמחו ממנו ונזקפו לזכותו של הנכס, ובניכוי של הפסדים שנזקפו לחובתו של הנכס ושל הוצאות הניהול שנגבו לפי הוראות סעיף 12 לחוק האפוטרופוס הכללי. (ב) נכס של נספה השואה, שהוא מקרקעין, המנוהל ביום התחילה בידי האפוטרופוס הכללי או בידי אדם מנהל, יועבר לניהול החברה בתוך תקופת ההעברה, בצירוף הפירות שצמחו ממנו ונזקפו לזכותו של הנכס, ובניכוי של הפסדים שנזקפו לחובתו של הנכס ושל הוצאות הניהול כמשמעותן בסעיף 12 לחוק האפוטרופוס הכללי, החלים על הנכס, ובלבד שלא ישולם שכר העולה על שני אחוזים משוויו הכולל של הנכס המנוהל במועד העברתו לחברה; כל עוד לא שולמו הוצאות הניהול כאמור, יהיו הן שעבוד ראשון על הנכס האמור. (ג) נכס שעל האפוטרופוס הכללי או על אדם מנהל להעבירו לחברה לפי הוראות סעיף זה, יועבר בצירוף המסמכים והחשבונות המתייחסים אל הנכס, הנמצאים ברשותו, וכל מידע אחר שיש ברשותו, העשוי לסייע באיתור היורשים ובעלי זכויות אחרים בנכס. (ד) החברה תסייע בידי האפוטרופוס הכללי בתהליך העברת הנכסים לידיה כאמור בסעיף זה. |
6. |
7. (א) בתוך שלושה חודשים מהמועד שבו העביר האפוטרופוס הכללי או אדם מנהל, נכס לחברה, ייתן לחברה דין וחשבון, וימסור לה דוחות מבוקרים, כפי שנקבע לפי סעיף 15(ב) לחוק האפוטרופוס הכללי, לגבי המסמכים והחשבונות המתייחסים אל הנכס, שהיו ברשותו. (ב) אחריותו של האפוטרופוס הכללי ושל אדם מנהל לגבי נכס של נספה השואה תסתיים במועד העברתו לחברה, ובמועד האמור יראו את האפוטרופוס הכללי אי את האדם המנהל, לפי הענין, כמי שקיבל תעודת שחרור לפי סעיף 15(ג) לחוק האפוטרופוס הכללי, ובלבד שהגיש את הדוחות לפי הוראות סעיף קטן (א); הועברו הדוחות באיחור - תסתיים אחריותו של האפוטרופוס הכללי או של האדם המנהל עם הגשת הדוחות. |
8. בלי לגרוע מהוראות סעיף 7(ב), החל ממועד העברת נכס לחברה, תבוא החברה במקום האפוטרופוס הכללי או האדם המנהל, לפי הענין, לכל דבר וענין הנוגע לנכס ולניהולו, לרבות בקשה או הליך לשחרור הנכס, ולרבות הליך התלוי ועומד לפני בית משפט בקשר לזכויות בנכס או לגבי נכס. |
9. (ב) נודע לאפוטרופוס הכללי, לפני יום התחילה או לאחריו, על נכס, דרך הודעה לפי סעיף 5(א) לחוק האפוטרופוס הכללי או דרך הודעה לפי סעיף 2 לחוק להגנת רכוש מופקד, התשכ"ה-1964, או בדרך אחרת, והיה לו יסוד סביר להניח כי הנכס הוא נכס של נספה השואה, יודיע על כך לחברה בתוך 30 ימים מיום הקמת החברה או מהיום שהיה לו יסוד סביר להניח כי הנכס הוא נכס כאמור, לפי המאוחר, וימסור לחברה את הפרטים הידועים לו לגבי אותו נכס. (ג) החברה תערוך חקירה ותאסוף ראיות לשם איתור נכסים של נספי השואה שטרם הועברו אליה ושאינם מנוהלים בידי האפוטרופוס הכללי או בידי אדם מנהל. (ד) עם הקמתה, תפרסם החברה בשני עיתונים יומיים בשפה העברית בעלי תפוצה רחבה בישראל, באתר האינטרנט שלה ובמקומות אחרים ככל שתמצא לנכון, הודעה שתכלול הסבר בדבר החובה החלה על מי שמחזיק או מנהל נכס של נספה השואה או נכס שיש לו יסוד סביר להניח כי הוא נכס של נספה השואה, לפי הוראות סעיף קטן (א). (ה) בפרק זה, |
11. |
12. |
13. |
14. |
15. |
16. (1) שלושה אנשי אקדמיה בעלי מומחיות בכלכלה או בהיסטוריה כלכלית; על מינוי חברי הוועדה לפי פסקה זו תחול הוראת סעיף 9(א) לחוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-1992 (בחוק זה - חוק בתי דין מינהליים); (2) איש אקדמיה בעל מומחיות בכלכלה או בהיסטוריה כלכלית שימונה לפי המלצת ארגונים המנויים בתוספת השניה; (3) המנהל הכללי של משרד האוצר. (ג) הוועדה תקבע את שיעורי ההצמדה והריבית, במטרה לשקף את שווי הנכסים, אילו אדם סביר היה פועל להשקעתם באופן סביר, במועדים ובנסיבות הנוגעים לענין, ואולם היא תהיה רשאית להביא בחשבון בקביעת שיעורי ההצמדה והריבית, גם את המטרה שלשמה מיועדים הנכסים. (ד) (1) החלטות הוועדה יתקבלו ברוב דעות. (2) המנין החוקי בדיוני הוועדה יהיה שלושה חברי ועדה. (3) הוועדה רשאית להזמין לדיוניה גם מי שאינו חבר ועדה. (4) הוועדה תמנה את מזכיר הוועדה. (5) הוועדה תקבע את סדרי עבודתה ודיוניה, במידה שלא נקבעו בחוק זה. (ו)2 הוועדה תסיים את עבודתה ותגיש מסקנותיה לחברה לכל המאוחר בתוך שלושה חודשים מיום הקמת החברה. |
17. (א1) על אף האמור בסעיף 31 לחוק מרשם האוכלוסין ובכפוף לכל דין, עלה במסגרת חקירה כאמור בסעיף קטן (א) צורך לעיין במסמכים שבמרשם האוכלוסין לשם איתור היורשים ובעלי זכויות אחרים בנכסים כאמור באותו סעיף קטן, רשאי פקיד רישום למסור לנציג החברה, לבקשתו, מסמכים ממרשם האוכלוסין הנדרשים לשם איתור היורשים ובעלי הזכויות כאמור ובמידה הנדרשת למילוי מטרה זו; לעניין זה - (ב) החברה תתחיל בעריכת חקירה כאמור בסעיף קטן (א) לגבי נכס, לא יאוחר מתום שנה מיום שהועבר הנכס לידיה, לפי כללים שתחליט עליהם בהתחשב בשווי הנכס ובמידע שיש בידיה בעניינו ובעניין בעליו; כללים כאמור יפורסמו באתר האינטרנט של החברה. (ג) השר רשאי לקבוע הוראות לעניין חקירות כאמור בסעיף קטן (א), ובכלל זה לעניין הגבלת משך החקירות, ורשאי הוא לקבוע הוראות שונות בהתייחס לסוגים שונים של נכסים, לרבות בהתייחס לשוויים. |
18. |
20. |
21. |
22. |
23. |
24. |
25. |
26. |
27. (ג) על ועדת הערר יחולו הוראות חוק בתי דין מינהליים, למעט הוראות סעיפים 26, 30 ו–31 לאותו חוק, ובשינוי זה: בכל מקום, במקום "רשות מינהלית" יבוא "החברה". |
28. (א) כל אדם הרואה עצמו נפגע מהחלטת החברה לפי סעיפים 22 ו–26, רשאי לערור עליה לפני ועדת הערר, בתוך 45 ימים מהיום שבו הומצאה לו; הערר יוגש לפי הוראות חוק בתי דין מינהליים. (ב) ועדת הערר רשאית להחליט שלא לדון בערר שהוגש על החלטת החברה לפי סעיף 26 אם מצאה שהעיכוב בהגשת הבקשה לאחר תום התקופה שנקבעה בסימן ב' היה בלתי מוצדק; החלטת הוועדה לפי סעיף קטן זה תהיה סופית; אין באמור בסעיף קטן זה כדי למנוע מהעורר לפנות לבית המשפט המחוזי בירושלים כדי להוכיח את זכויותיו בנכס. |
29. |
30. (א) ועדת הערר רשאית להצהיר על מותו של נספה השואה ויהיו לה לשם כך כל הסמכויות הנתונות לבית המשפט לעניני משפחה, לפי חוק הצהרות מוות, התשל"ח-1978; על בקשה להצהרת מוות והדיון בה יחולו, בשינויים המחויבים, ההוראות לפי החוק האמור, ואולם רשאי יושב ראש הוועדה, לקבוע דרך כלל כי הוראה מההוראות האמורות לא תחול או כי תחול בשינויים. (ב) הוגשה לוועדת הערר בקשה להצהרת מוות, רשאית היא להעביר את הבקשה לבית המשפט לעניני משפחה, אם ראתה לנכון לעשות כן, לאור מורכבות הבקשה או מטעם אחר. (ג) החליטה ועדת הערר בבקשה להצהרת מוות, שהוגשה לה בעקבות החלטת החברה לפי סעיף 22(ג), תעביר העתק מההחלטה לחברה, כדי שזו תיתן את החלטתה בבקשה שהוגשה לה, בהסתמך על החלטת ועדת הערר. (ד) הצהרת מוות שניתנה בהתאם לסעיף זה, כוחה יפה לצורך מתן צו ירושה או צו קיום צוואה שישמשו לקבלת נכס לפי חוק זה, או לשם מתן החלטת החברה כאמור בסעיף 22(ג), ולצרכים אלה בלבד. |
31. |
31א. (טז) דין צו בדבר חליפיו של נספה השואה כדין החלטה כאמור בסעיף 123(ב)(2) לחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969, ולעניין הסעיף האמור יראו אותו כאילו היה צו ירושה שניתן לפי חוק זה. |
32. |
33. |
34. |
35. |
36. |
37. |
37א. |
37ב. |
38. |
39. |
40. היו בין הנכסים שהועברו לחברה, כספים, או התקבלו כספים ממימוש של נכסים אחרים של נספי השואה, והכספים לא הועברו לתקציב השוטף של החברה לפי הוראות סעיף 54, תשקיע החברה את הכספים לפי הוראות תקנות הנאמנות (דרכי השקעת כספי הקדש ציבורי), התשס"ד-2004, או בדרך של מסירתם לידי האפוטרופוס הכללי לשם השקעה לפי הוראות סעיף 10(ג) ו–(ד) לחוק האפוטרופוס הכללי. |
41. |
42. לכל מונח בפרק זה תהא הפרשנות הנודעת לו לפי חוק החברות הממשלתיות, אלא אם כן משתמע אחרת. |
43. |
44. (1) חבר הוועדה הממנה כאמור בסעיף 45; (2) חבר דירקטוריון כאמור בסעיף 51; (3) יושב ראש דירקטוריון כאמור בסעיף 51(ו); (4) המנהל הכללי כאמור בסעיף 52; (5) חבר ועדת ביקורת כאמור בסעיף 57. (ב) החליטה הוועדה לבדיקת מינויים שלא להמליץ על מועמד למשרה מן המשרות האמורות בסעיף קטן (א) שהתקיים בו האמור בסעיף 18ג(א) לחוק החברות הממשלתיות, לא ימונה המועמד למשרה כאמור. |
45. (2) שלושה נציגי ציבור שאינם עובדי המדינה ואינם עובדי החברה או נושאי משרה בה, שימונו בידי יושב ראש הוועדה, לאחר התייעצות עם השר ועם הארגונים המנויים בתוספת השניה; שני נציגי ציבור לפחות יהיו בעלי ידע בתחומי פעילותה של החברה ונציג ציבור אחד לפחות יהיה בעל מומחיות חשבונאית ופיננסית כמשמעותה לפי סעיף 240 לחוק החברות. (ב) חבר הוועדה ימונה לתקופה של חמש שנים ויכול שיתמנה לתקופות כהונה נוספות. (ג) תמה תקופת כהונתו של חבר הוועדה לפי סעיף קטן (ב), ימשיך לכהן כל עוד לא מונה חבר אחר במקומו. |
46. (א) הוועדה תמנה את חברי הדירקטוריון כאמור בסעיף 51 ותמלא כל תפקיד אחר שיוחד לה לפי חוק זה; חבריה יפעלו בנאמנות במילוי תפקידים אלה, ובלי לגרוע מכלליות האמור, יחולו עליהם בפעולתם הוראות סעיפים 10 ו–13 לחוק הנאמנות, בשינויים המחויבים. (ב) זכויות להצבעה באסיפה הכללית של החברה יופעלו בידי הוועדה; זכויות אחרות של בעל מניות בחברה יופעלו, בשינויים המחויבים, בידי הוועדה, יושב ראש הוועדה או שני חברי הוועדה. (ג) הוועדה הממנה רשאית להתייעץ עם הרשות בדבר אופן ההצבעה באסיפה הכללית, אם ראתה צורך בכך. (ד) תפקידי הוועדה וסמכויותיה לפי חוק זה אינם ניתנים לאצילה. |
47. (א) יושב ראש הוועדה יורה על כינוס הוועדה ויקבע את סדר יומה; אין באמור בסעיף קטן זה כדי לגרוע מסמכות הדירקטוריון לכנס את הוועדה לפי חוק החברות ביושבה כאסיפה כללית. (ב) הוועדה תתכנס לפחות ארבע פעמים בשנה; יושב ראש הוועדה יכנס את הוועדה לפי דרישת שני חברי הוועדה לפחות; חבר הוועדה רשאי לפנות ליושב ראש הוועדה בבקשה שיורה על כינוסה, אם סבר כי יש צורך בכך. (ג) החלטות הוועדה יתקבלו ברוב דעות; היו הדעות שקולות תכריע דעתו של יושב ראש הוועדה. (ד) זימון לישיבות הוועדה הממנה והודעה על סדר יומה יימסרו גם לרשות. (ה) הרשות רשאית לפנות ליושב ראש בבקשה שיעמיד נושא על סדר יומה של הוועדה. (ו) סברה הרשות כי הוועדה אינה ממלאת את תפקידיה, רשאית היא לפנות ליושב ראש בבקשה שיורה על כינוסה. (ז) בסעיף זה, "הוועדה" - לרבות ביושבה כאסיפה כללית. |
48. |
49. |
50. |
51. (ד) חברי הדירקטוריון יהיו בעלי הכשרה, ניסיון מקצועי וכשירות כנדרש מדירקטורים בחברה ממשלתית לפי הוראות חוק החברות הממשלתיות; שלושה לפחות מבין חברי הדירקטוריון יהיו בעלי ידע בתחומי פעילותה של החברה; אחד לפחות מבין חברי הדירקטוריון יהיה מי שהוא בעל מומחיות חשבונאית ופיננסית כמשמעותה בסעיף 240 לחוק החברות. (ה) חבר דירקטוריון יחדל לכהן לפני תום התקופה שלה מונה אם התקיימה בו עילה מהעילות המנויות בסעיף 22(א)(1) עד (6) לחוק החברות הממשלתיות, כפי שהוחל לפי סעיף 65. (ו) הדירקטוריון, באישור הוועדה הממנה, ימנה מבין חבריו את יושב ראש הדירקטוריון; לא מונה יושב ראש לדירקטוריון בתוך 60 ימים מיום תחילת פעולת הדירקטוריון או מיום שתמה כהונת היושב ראש הקודם, לפי הענין, רשאית הוועדה הממנה למנותו. (ז) פחת מספר חברי הדירקטוריון הרשאים להשתתף בישיבותיו מהמנין החוקי לישיבותיו, ומצב זה נמשך למעלה מ–30 ימים, או פחת מספר החברים מן המספר המזערי הקבוע בתקנון החברה ומצב זה נמשך למעלה מ–60 ימים, רשאית הרשות לפנות לוועדה הממנה בבקשה שתתכנס לשם מינוי דירקטור או דירקטורים במספר הדרוש להשלמת המנין החוקי. |
52. |
53. (א) חברי הדירקטוריון, יושב ראש הדירקטוריון והמנהל הכללי של החברה יפעלו בנאמנות למימוש מטרות החברה, לביצוע תפקידיה ולקיום הוראות חוק זה; בלי לגרוע מכלליות האמור, יחולו עליהם בפעולתם, נוסף על הוראות כל דין, הוראות סעיפים 10 ו–13 לחוק הנאמנות, בשינויים המחויבים. (ב) הדירקטוריון ידווח בכתב לשר, לוועדת הכספים של הכנסת, ולוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת (בחוק זה - ועדת החוקה), מדי שישה חודשים, על פעולותיה של החברה למימוש מטרותיה ולביצוע תפקידיה לפי סעיף 4, ויגיש להם, במועד האמור, דין וחשבון כספי על פעולותיה של החברה בששת החודשים שחלפו, לרבות בעניינים אלה: (1) השבת נכסים - מצבת הנכסים שלגביהם קבעה החברה את זיקתו של מבקש לנכס אך הנכס טרם הושב לו, מספרם ושוויים, והסיבות העיקריות שבשלהן לא הושבו נכסים כאמור; (2) פעולות למימוש נכסים לפי הוראות סעיף 37, ובפרט - (א) מצבת הנכסים שלגביהם החלה חקירה לאיתור יורשים ונכסים שלגביהם טרם החלה החקירה, מספרם ושוויים; (ב) נכסים שלגביהם החקירה לאיתור היורשים ובעלי הזכויות האחרים בנכסים הסתיימה בלא שאותרו יורשים ובהמלצה למימוש, מספרם ושוויים; (ג) חמשת הנכסים שלגביהם חלף פרק הזמן הארוך ביותר מאז החלה החקירה לאיתור יורש בציון הזמן שחלף, וחמשת הנכסים שלגביהם חלף פרק הזמן הארוך ביותר מאז אושר מימושם לפי סעיף 37 והם טרם מומשו בציון הזמן שחלף; (2א) פעולות לאיתור יורשים - (א) מצבת הנכסים במספר ובשווי שבידי החברה שלגביהם טרם אותר יורש, בחלוקה לסוגי הנכסים; (ב) שווי הנכס הנמוך ביותר בכל אחד מסוגי הנכסים, שלגביו החלה החברה חקירה לאיתור יורשים, למעט פעולות פרסום; (3) פעולות השקעה לפי הוראות סעיף 40; (4) הסכום שהוקצה והסכום שהועבר למטרת סיוע לניצולי השואה הזקוקים לכך, ופירוט אופן הסיוע וכן עמדתם המשותפת של משרדי הממשלה כאמור בסעיף 34(ב3), ואם נדחתה עמדתם - את תגובת החברה לעמדה, וכן הסכום שהועבר למטרת הנצחה, אם הועבר ואופן ההנצחה; (5) פעולות לאיתור נכסים, ובכלל זה שיעורי השלמת החקירה באזורים שונים במדינה. (ג) החברה תמציא לשר, לוועדת הכספים של הכנסת או לוועדת החוקה, לפי דרישתם, כל מסמך או מידע נוסף שימצאו לנכון לדרוש, להבהרת פרטים שצוינו או שהיה צריך לציין בדוח שהוגש לפי סעיף קטן (ב). (ד) החברה תפרסם את הדין וחשבון שהוגש כאמור בסעיף קטן (ב), באתר האינטרנט שלה. |
54. (4) לא ישולמו תשלומים כלשהם לנושי החברה, לרבות במסגרת הסדר או פשרה לפי הפרק השלישי לחלק הרביעי לחוק החברות, אלא מהתקציב השוטף. (ג) נוכח הדירקטוריון כי אין די בתקציב השוטף שאושר כאמור בסעיף קטן (ב)(1), כדי להבטיח את תפקודה התקין של החברה למימוש מטרותיה ולביצוע תפקידיה, רשאי הוא - (1) לפנות לוועדה משותפת של ועדת החוקה וועדת הכספים של הכנסת, בראשות יושב ראש ועדת החוקה (בסעיף זה - הוועדה המשותפת), בבקשה שתקבע בצו שיעור גבוה מהשיעור המרבי הקבוע בסעיף קטן (ב)(1); הוועדה המשותפת לא תאשר את העלאת השיעור, אלא לאחר שנתנה לממשלה הזדמנות נאותה להשמיע את עמדתה; (2) לפנות לוועדה הממנה בבקשה שתאשר לחברה להוסיף לתקציב השוטף נכסים שאינם נכסים של נספי השואה שיעמדו לרשותה, מעבר לתקציב השוטף שאושר; (3) לפנות לממשלה, באמצעות השר, בבקשה כי יוקצה לחברה תקציב, מתקציב המדינה, מעבר לתקציב השוטף שאושר. (ד) נוכח שר האוצר כי השיעור המרבי הקבוע בסעיף קטן (ב)(1) גבוה מהנדרש, בנסיבות הענין, לצורך תפקודה התקין של החברה למימוש מטרותיה ולביצוע תפקידיה, רשאי הוא, בצו, באישור הוועדה המשותפת לקבוע שיעור נמוך מהשיעור האמור, ובלבד שיהיה בו כדי להבטיח את תפקודה התקין של החברה למימוש מטרותיה ולביצוע תפקידיה. |
55. |
56. |
57. (א) על אף האמור בסעיפים 114, 115, 117 ו–118 לחוק החברות, תמנה הוועדה הממנה ועדת ביקורת שמספר חבריה לא יפחת משלושה; בוועדת הביקורת לא יהיו חברים נושאי משרה בחברה. (ב) תנאי כשירותם, אחריותם, חובותיהם וזכויותיהם לקבלת מידע ולהעסקת יועצים של חברי ועדת הביקורת יהיו כשל דירקטורים בחברה. (ג) חבר ועדת ביקורת יהיה זכאי לגמול ולהוצאות שתשלם לו החברה לפי מספר ישיבות ועדת הביקורת שבהן השתתף, בהתאם לגמול ולהוצאות המשולמים לדירקטור לפי תקנות שהותקנו מכוח סעיף 19 לחוק החברות הממשלתיות. |
58. (3) להחליט אם לאשר פעולות המנויות בסעיף 254(א) לחוק החברות ועסקאות לפי סעיף 270 לחוק האמור, הטעונות את אישור ועדת ביקורת לפי הוראות חוק החברות, והכל כפי שהוחלו לפי סעיף 65(ד). |
59. (א) החברה לא תסכים על שינויים בשכר, בתנאי פרישה או בגמלאות, או על הטבות כספיות אחרות הקשורות לעבודה, ולא תנהיג שינויים או הטבות כאמור, שלא בהתאם להוראות שניתנו לפי סעיף 32(א)(4) לחוק החברות הממשלתיות, לענין עובדי חברות ממשלתיות בעלות היקף פעילות דומה להיקף פעילותה של החברה. (ב) על אף האמור בכל דין, כל הסכם או הסדר בטל אם הוא נוגד את הוראות סעיף קטן (א). (ג) ראה שר האוצר כי החברה לא קיימה את הוראות סעיף קטן (א), רשאי הוא להפחית סכום השווה לסכום ששולם עקב כך מכל מענק או השתתפות שהחברה היתה מקבלת מהממשלה אלמלא החריגה, כל עוד היא מבצעת תשלומים בניגוד להוראות סעיף זה; סעיף קטן זה לא יחול על סכומים שיש להעביר לחברה מתקציב המדינה או מהאפוטרופוס הכללי לפי הוראות סימן א' בפרק ג'. (ד) (1) לענין סעיף 22(א)(6) לחוק החברות הממשלתיות כפי שהוחל על החברה לפי סעיף 65, יראו דירקטור שהסכים ביודעין על שינויים או הטבות בניגוד להוראות סעיף קטן (א), כדירקטור שאינו ממלא תפקידו כראוי. (2) לענין הוראות סעיף 42 לחוק החברות הממשלתיות כפי שהוחל על החברה לפי סעיף 65, יראו הסכמה של המנהל הכללי לשינויים או להטבות בניגוד להוראות סעיף קטן (א), עילה מספקת לוועדה הממנה להעבירו מכהונתו. (ה) ראתה הרשות כי הסכם או הסדר נוגד לכאורה את הוראות סעיף קטן (א), רשאית היא - (1) להודיע לצדדים להסכם או להסדר כי החליטה לבדוק אותו, וכי קיים חשש שההסכם או ההסדר בטל, כאמור בסעיף קטן (ב) אם הוא נוגד את הוראות סעיף קטן (א) (בסעיף זה - הסכם בבדיקה); (2) ליתן לצדדים להסכם בבדיקה, לאחר ההודעה כאמור בפסקה (1), ולמשך תקופה שלא תעלה על חודש ימים, הזדמנות להביא את טענותיהם בכתב וכן כל מידע כתוב שימצאו לנכון. (ו) ראתה הרשות, על יסוד ראיות שלפניה, לרבות הטיעונים והמידע שהביאו הצדדים לפניה, כי ההסכם שבבדיקה נוגד לכאורה את הוראות סעיף קטן (א) וכי נחוצה תקופה לבדיקתו רשאית היא - (1) לקבוע תקופה, שלא תעלה על ארבעה חודשים מיום סיום התקופה שנקבעה לפי סעיף קטן (ה)(2), לבדיקת ההסכם בבדיקה (בסעיף זה - תקופת בדיקה); בנסיבות המצדיקות זאת רשאית הרשות להאריך את התקופה האמורה בסעיף קטן (ה)(2) ואת תקופת הבדיקה, לצורך השלמת הבדיקה; (2) להורות על גובה התשלום המותר בשל ההטבות הכספיות הקשורות לעבודה, כמשמעותן בסעיף זה, לפי ההסכם בבדיקה, שרשאית החברה לשלם בתקופת הבדיקה (בסעיף זה - התשלום המותר); (3) לקבוע, על אף האמור בכל דין, הוראות בדבר הסדרי הפקדה של תשלומים מעבר לגובה התשלום המותר ואשר בהם התחייבה החברה על פי ההסכם בבדיקה, וכן לקבוע דרכים לשמירת ערכם של הסכומים שהופקדו למשך תקופת הבדיקה; (4) הוראות חוק הגנת השכר, התשי"ח-1958, לא יחולו על תשלום שכר, שהוא מעבר לתשלום המותר בתקופת הבדיקה. (ז) הסכם או הסדר שהרשות ראתה לגביו כי הוא נוגד את הוראות סעיף קטן (א) וכי חלות עליו הוראות סעיף קטן (ב), לא יחולו עליו הוראות סעיף 31 לחוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג-1973; הרשות רשאית לפעול לגבי הסכם או הסדר כאמור גם לפי כל אחד מאלה: (1) להודיע לצדדים להסכם על בטלות ההסכם או ההסדר כאמור בסעיף קטן (ב) (להלן - ההסכם הנוגד), או על בטלות חלק מהוראותיו, ועל החובה של החברה להפסיק לאלתר כל הטבה כספית הקשורה לעבודה שמקורה בהסכם הנוגד או בהוראות הבטלות; (2) בהתחשב במדיניות השכר הכוללת במגזר הציבורי, במידת החריגה של ההסכם הנוגד מן הנהוג לגבי עובדי חברות ממשלתיות בעלות היקף פעילות דומה להיקף פעילותה של החברה, ומטעמים שבצדק - (א) להנחות את החברה בדבר ההסכם או ההסדר אשר יכול לחול על הצדדים במקום ההסכם הנוגד; (ב) להודיע לחברה כי מחובתה לתבוע השבה של הטבה שהוענקה על פי ההסכם או ההסדר הנוגד; (3) להורות על העברת הכספים שהופקדו לפי סעיף קטן (ו)(3) לחברה, או לעובד, לפי הענין, ובהתאם להודעתה. (ח) (1) החברה תמסור לרשות אחת לשנה, בהתאם למועד ולאופן שנקבעו בתקנות לפי סעיף 33א(א) לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, דין וחשבון ובו פירוט מלא על תנאי ההעסקה של כל בעל תפקיד ועובד בה. (2) החברה תדווח על קיום הליך בערכאה שיפוטית או בפני בורר בענין תנאי העסקה של בעל תפקיד או עובד כאמור, בתוך שבעה ימים מיום שנודע לה על פתיחת הליך כאמור. (3) הרשות רשאית, בהסכמת השר, לדרוש מן החברה למסור מידע שיש בו צורך למטרות מעקב אחר ביצוע הוראות סעיף זה, בדרך ובמועד שנקבעו בדרישה, אם היה לה יסוד לחשש שהחברה אינה מקיימת את הוראות הסעיף. (4) נמסר לפי סעיף זה מידע כמשמעותו בסעיף 7 לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, יחולו עליו הוראות החוק האמור. (5) לא יגלה אדם כל מידע שנמסר לפי סעיף זה ושהגיע אליו בתוקף תפקידו אלא לצורך ביצוע עבודתו ובקשר לחוק זה או על פי צו של בית משפט בקשר להליך משפטי. (6) ראה שר האוצר כי החברה לא מסרה מידע לפי הוראות סעיף קטן זה, רשאי הוא לעכב העברת כל מענק או השתתפות שהחברה היתה מקבלת מהממשלה, כל עוד אין היא מוסרת את המידע; סעיף קטן זה לא יחול על סכומים שיש להעביר לחברה מתקציב המדינה או מהאפוטרופוס הכללי לפי הוראות סימן א' בפרק ג'. (7) בסעיף קטן זה - (ט) הרשות תגיש לכנסת, מדי שנה, דין וחשבון לגבי החברה, שייערך במתכונת דומה, ככל הניתן, לדין וחשבון כאמור בסעיף 33א(ג) לחוק יסודות התקציב. (י) הוראות סעיף זה לא יחולו על החברה אם חלות עליה הוראות פרקים ד' ו–ה' לחוק יסודות התקציב, לפי סעיף 66(ב). |
60. |
61. |
62. (א) החברה תפורק בידי בית משפט לפי הוראות פרק י"ב לפקודת החברות, ובלבד שלא תוגש בקשה לפירוק כאמור על ידי החברה אלא באישור הממשלה; על הגשת בקשה לפירוק החברה ועל כל הגשת בקשה אחרת במסגרת הליך הפירוק, תימסר הודעה ליועץ המשפטי לממשלה. (ב) נוסף על העילות לפירוק הקבועות בסעיף 257 לפקודת החברות, רשאים אלה להגיש בקשה לפירוק החברה, כאמור בסעיף קטן (א), כמפורט להלן: (1) היועץ המשפטי לממשלה או החברה - בעילה שתמה תקופת פעילות החברה; לענין זה לא תידרש החברה לקבל החלטה מיוחדת כאמור בסעיף 257(1) לפקודת החברות ולא יידרש אישור הממשלה כאמור בסעיף קטן (א); (2) היועץ המשפטי לממשלה - אם סבר כי פעולות החברה מתנהלות בניגוד לחוק, למטרותיה או לתקנונה, ובלבד שניתנה לחברה התראה, בכתב, לתקן את המעוות והיא לא עשתה כן בתוך זמן סביר לאחר קבלת ההתראה; (3) הממשלה - אם התקבלה החלטת ממשלה כי מטרות החברה מומשו או כי הושלם מימוש כל הנכסים שהועברו לחברה לשם מימוש מטרותיה וביצוע תפקידיה לפי הוראות חוק זה, ואין לפניה בקשות תלויות ועומדות להשבת נכס של נספה השואה, שנדרשת בהן הכרעה של החברה; (4) הממשלה - אם התקבלה החלטת ממשלה כי מימוש מטרות החברה אינו אפשרי. (ב1) לא הוחל בפירוק החברה לפי הוראות סעיף 60(א), יגיש היועץ המשפטי לממשלה בקשה לפירוקה לפי סעיף קטן (ב)(1). (ג) הוגשה לבית המשפט בקשה לפירוק החברה לפי סעיפים קטנים (א), (ב)(2) או (ב)(4), לא יורה בית המשפט על הפירוק, אלא לאחר שנוכח כי בנסיבות הענין לא ניתן להביא לפעולה תקינה של החברה או למימוש מטרותיה. |
63. (ב) נוסף על האמור בסעיפים 262 ו-341 לפקודת החברות, מקום שהחברה מתפרקת מרצון, רשאי בית המשפט, בכל שלב, לבקשת היועץ המשפטי לממשלה, להורות כי הפירוק יהיה בידי בית משפט, אם מצא כי קיים ענין ציבורי בפיקוח בית המשפט על הליכי הפירוק של החברה. |
64. (2) החברה החליטה לפי סעיף 22 או 26 לדחות בקשה לקבלת הנכס וטרם חלף המועד להגשת ערר לפי סעיף 28(א) או להגשת ערעור לפי חוק בתי דין מינהליים, לפי העניין, ביחס לאותה החלטה או שערר או ערעור כאמור תלויים ועומדים; (3) הנכס הוא מקרקעין ומתקיים אחד מאלה: (א) תלויה ועומדת בקשה לקבלו לפי הוראות פרק ד'; (ב) החברה פתחה בחקירה לפי סעיף 17 לאיתור היורשים או בעלי זכויות אחרים בנכס ויש לה יסוד סביר להניח כי יאותרו יורשים או בעלי זכויות כאמור. (ב1) על העברת הנכסים מהחברה לאפוטרופוס הכללי לפי סעיף קטן (ב) יחולו פסקאות (1) ו–(2) של סעיף 32, בשינויים המחויבים. (ב2) היה בנכסים שהועברו לניהול האפוטרופוס הכללי לפי סעיף קטן (ב) נכס אשר זכויות או פעולות בו טעונות רישום בפנקס המתנהל לפי חיקוק, יודיע האפוטרופוס הכללי על כך לרשם המנהל את הפנקס, והרשם ירשום בו הערה מתאימה; נרשמה הערה כאמור, לא תירשם כל זכות או פעולה בנכס הסותרת את תוכן ההערה. (ב3) אחריות החברה לגבי נכס של נספה השואה שעליה להעביר לאפוטרופוס הכללי לפי סעיף קטן (ב) תסתיים במועד העברתו לאפוטרופוס הכללי או במועד העברת המסמכים, החשבונות והמידע לגביו כאמור בסעיף 64ב, לפי המאוחר. (ב4) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (ב3), החל במועד העברת נכס לאפוטרופוס הכללי לפי סעיף קטן (ב), יבוא האפוטרופוס הכללי במקום החברה לכל דבר ועניין הנוגע לנכס ולניהולו, לרבות בקשה לקבלת הנכס או הליך להשבתו, ולרבות הליך התלוי ועומד לפני בית משפט או ועדת הערר בקשר לזכויות בנכס או לגבי הנכס. (ג) הנכסים המנוהלים בנפרד שהוראות סעיף קטן (ב) אינן חלות עליהם יוקנו לחברה עם פירוקה, והמפרק יפעל למימושם ולהעברת התמורה שתתקבל ממימושם בהתאם להוראות סעיף 64א1. (ג1) (בוטל). (ג2) (בוטל). (2) הכונס הרשמי יהיה רשאי להעסיק מנהל מיוחד או בעל תפקיד לצורך ביצוע תפקידיו לפי פסקה (1). (ד) (בוטל). |
64א. |
64א1. |
64א2. (ג) על הגשת בקשה לקבלת כספים לפי סעיף זה (בסעיף זה - בקשה), ועל הדיון בבקשה, יחולו הוראות הנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה ולדיון בהן שנקבע לפי סעיף 3א(ו) לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, בשינויים המחויבים, וכן בשינויים שהשר לשוויון חברתי יורה עליהם, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, ושיפורסמו ברשומות. (ד) כל אלה יפורסמו באתר האינטרנט של המשרד: (1) טיוטה של אמות המידה לחלוקה, להערות הציבור; טיוטה כאמור תפורסם 30 ימים לפחות לפני קביעת אמות המידה לפי סעיף קטן (ב); (2) הודעה בדבר האפשרות להגיש בקשה ודרכי הגשת הבקשה, בהתאם להוראות לפי סעיף קטן (ג), וכן השינויים בנוהל שהשר לשוויון חברתי הורה עליהם לפי הוראות אותו סעיף קטן; (3) אמות המידה לחלוקה; (4) הגופים שקיבלו כספים לפי הוראות סעיף זה, הסכום שניתן לכל גוף, והמטרה שלשמה ניתנו הכספים. |
64א3 |
64ב. (ד) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), החברה תפקיד בגנזך המדינה, עד תום תקופת פעילות החברה, חומר המצוי ברשותה שהוא, לדעת הגנז לאחר התייעצות עם החברה, חומר ארכיוני; לעניין זה, (ה) הוראות סעיף זה יחולו על אף הוראות כל דין לעניין שמירת סודיות והגנת הפרטיות. |
65. (תיקון התשע"ד) (א) על החברה יחולו הוראות סעיפים מחוק החברות הממשלתיות כמפורט בתוספת השלישית. (ב) תוקן חוק החברות הממשלתיות לאחר יום התחילה, רשאי השר, בצו, לפי החלטת הממשלה ובאישור ועדת החוקה, לשנות את התוספת השלישית לצורר החלת תיקון כאמור על החברה, בשינויים המחויבים. (1) סעיף 272(א) לחוק החברות יחול גם על התקשרות עם נושא משרה שאינו דירקטור באשר לתנאי כהונתו והעסקתו; (3) בכל מקום שבו נדרש אישור ועדת התגמול יראו כאילו נדרש אישור ועדת הביקורת. |
66. (1) חוק שיווי זכויות האשה, התשי"א-1951; (2) חוק עבודת הנוער, התשי"ג-1953; (3) חוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]; (4) חוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט-1959; (5) חוק העונשין, התשל"ז-1977; (6) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979, ואולם אם הוחלו הוראות החוק האמור על בעלי משרות ותפקידים בחברה בצו לפי סעיף 4(ב) לחוק האמור - בסעיף 2 לאותו חוק, בכל מקום, במקום "לקנין המדינה" יקראו "לקנין החברה" ובמקום "לאוצר המדינה" יקראו "לחברה"; (8) חוק הגבלת פרסומים (גופים ציבוריים), התשנ"ו-1996; (9) חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין), התשנ"ז-1997; (10) חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998; (11) חוק חופש המידע, התשנ"ח-1998; (12) חוק השימוש בתאריך העברי, התשנ"ח-1998. (ב) הוראות פרקים ד' ו–ה' לחוק יסודות התקציב יחולו על החברה כאילו היתה תאגיד, לענין שנת כספים שבה שהממשלה משתתפת בתקציב החברה. |
67. |
67א. |
67ב. |
67ג. |
67ד. (1) היה הנכס המועבר כאמור בפסקה (1) להגדרה "נכס מועבר" שבסעיף 67 א, יחולו הוראות סעיפים 32, 33 ו–37א, בשינויים המחויבים ובשינוי זה: לעניין סעיף 32, יחושבו הפירות, הרווחים, ההפסדים וההוצאות שייזקפו לזכותו או לחובתו של הנכס, בהתאם להוראות סעיפים 10 ו-12 לחוק האפוטרופוס הכללי כפי שהוחלו בסעיף 67ז(א); (2) היה הנכס המועבר כאמור בפסקה (2) להגדרה "נכס מועבר" שבסעיף 67א, יחולו הוראות סעיף 67י. |
67ה. |
67ו. |
67ז. (תיקון התשע"ז) על אף האמור בסעיף 20 לחוק האפוטרופוס הכללי - (1) על פעולות האפוטרופוס הכללי בנכסים מועברים כאמור בפסקה (1) להגדרה "נכס מועבר" שבסעיף 67א, ובכלל זה על ניהול נכסים כאמור, יחולו ההוראות לפי סעיפים 9(א) ו–(ג), 10 עד 13, 14 - לעניין הוראות בכל הנוגע למילוי תפקידו, 16, 17, 19 ו-23 לחוק האפוטרופוס הכללי, בשינויים המחויבים ובשינויים אלה: (א) הוראות סעיף 9(א) לחוק האפוטרופוס הכללי לעניין חובת ייזום הליך של חקירה ובדיקה לאיתור בעלי הזכויות בנכס לא יחולו; (ב) לעניין תקנה 1(א)(1) לתקנות האפוטרופוס הכללי (שכר), התשל"ח-1978, יהיה שכר הניהול בעד ניהול נכס מועבר - 2% משוויו הכולל של הנכס המועבר במועד העברתו לאפוטרופוס הכללי, ובלבד שלא ייגבה שכר ניהול כאמור בעד נכס שהאפוטרופוס הכללי גבה שכר בעד ניהולו לפי סעיף 5(ב). (2) על פעולות האפוטרופוס הכללי בנכסים מועברים כאמור בפסקה (2) להגדרה "נכס מועבר" שבסעיף 67א, יחולו ההוראות לפי סעיפים 12, 13, 14 - לעניין הוראות בכל הנוגע למילוי תפקידו, 17, 19 ו-23 לחוק האפוטרופוס הכללי, בשינויים המחויבים ובשינויים המפורטים בפסקה (1)(ב). |
67ח. |
67ט. (תיקונים: התשע"ז, התשע"ח) (א) (1) נודע לאפוטרופוס הכללי לפי סעיף 64ב(א), על נכס שהחברה החלה בביצוע פעולות לגביו לפי סימנים ב' ו-ג' לפרק ג' ולא הועבר לידיה, והיה לו יסוד סביר להניח כי הנכס הוא נכס של נספה השואה, רשאי הוא, בתקופת הביניים, להשלים את הפעולות שביצעה החברה, לצורך העברת הנכס לניהולו, ויחולו לעניין זה הוראות סעיפים 10 עד 15, בשינויים המחויבים. (2) נודע לאפוטרופוס הכללי בתקופת הביניים על נכס, לפי סעיף 5(א) לחוק האפוטרופוס הכללי או לפי סעיף 2 לחוק להגנת רכוש מופקד, התשכ"ה-1964, או בדרך אחרת, והיה לו יסוד סביר להניח כי הנכס הוא נכס של נספה השואה, יועבר הנכס לניהולו של האפוטרופוס הכללי ויחולו לעניין זה הוראות סעיפים 10 עד 15, בשינויים המחויבים. (ב) הועבר נכס כאמור בסעיף קטן (א) לניהול האפוטרופוס הכללי, בתקופת הביניים, יראו אותו כאילו היה נכס מועבר כאמור בפסקה (1) להגדרה "נכס מועבר" שבסעיף 67א, ויחולו לגביו, בתקופה האמורה, הוראות פרק זה החלות לגבי נכס מועבר כאמור, בשינויים המחויבים ובשינויים אלה: (1) התקופות המנויות בסעיף 67ג(א)(1) ו–(2) יימנו החל במועד העברת הנכס לניהול האפוטרופוס הכללי; (2) יקראו את סעיף 67ח כך: (א) בסעיף קטן (א), אחרי "אף בטרם הסתיימה תקופת הביניים" יבוא "או בטרם חלפו שנתיים מיום שהנכס הועבר לניהול האפוטרופוס הכללי לפי הוראות סעיף 67ט(א), לפי העניין"; (ב) בסעיף קטן (ב), אחרי "בתום תקופת הביניים" יבוא "או בתום שנתיים מיום שהנכס הועבר לניהולו לפי הוראות סעיף 67ט(א), לפי המאוחר". (ג) נודע לאפוטרופוס הכללי לאחר תקופת הביניים על נכס, לפי סעיף 5(א) לחוק האפוטרופוס הכללי או לפי סעיף 2 לחוק להגנת רכוש מופקד, התשכ"ה-1964, או בדרך אחרת, והיה לו יסוד סביר להניח כי הנכס הוא נכס של נספה השואה, יראו את הנכס כנכס עזוב כהגדרתו בחוק האפוטרופוס הכללי שניתן לגביו צו ניהול כהגדרתו באותו חוק, ויחולו עליו הוראות החוק האמור; ואולם על אף האמור בסעיף 15 לאותו חוק, בתום שנתיים מיום שהנכס הועבר לניהולו של האפוטרופוס הכללי יעבירו האפוטרופוס הכללי למפרק, אשר יפעל למימושו ולהעברת התמורה שתתקבל מהמימוש לפי הוראות סעיף 67ח(ב), בשינויים המחויבים. |
67י. (א) הוכיח אדם בתקופת הביניים או לאחריה כי הוא יורש או בעל זכויות אחר בנכס של נספה השואה שנוהל בידי החברה בתקופת פעילותה או בידי האפוטרופוס הכללי בתקופת הביניים והנכס הועבר מידיהם לאחר, יהיה אותו אדם זכאי לקבל מהמדינה את שוויו של הנכס כפי שהיה ביום שבו הועבר על ידי החברה או האפוטרופוס הכללי, לפי העניין, לאחר, ואם מומש הנכס בידי החברה או האפוטרופוס הכללי - את התמורה שהתקבלה ממכירתו, והכול בתוספת ריבית שקלית כהגדרתה בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, ובקיזוז ההוצאות שהוצאו בשל הנכס בתקופת ניהולו, ובכלל זה הוצאות מימושו ויחולו הוראות החוק האמור לעניין ריבית זו, בשינויים המחויבים. (ב) לעניין סעיף קטן (א) לא יראו בהעברת הנכסים מאת החברה לאפוטרופוס הכללי לפי סעיף 64(ב) כהעברה לאחר. |
67יא. |
67יב. |
68. |
68א. |
68ב. 3 [תיקון התשע"ב (מס' 2)] על אף הוראות סעיף 68, לעניין מתן צו ירושה לגבי נכס של נספה השואה, בסעיף 6 בתוספת השנייה לפקודת הירושה, המילים "ואולם אם הניח המוריש בנים או בני בנים, והוריו או אחד מהם עודם בחיים, נותנים להם או לאחד מהם שישית מן הירושה" - לא ייקראו. |
68ג. על הליכים למתן צו ירושה או צו קיום צוואה לגבי נכס של נספה השואה לפי חוק זה, יחולו ההוראות לפי חוק הירושה, התשכ"ה-1965 (להלן - חוק הירושה), בשינויים המחויבים ובשינויים אלה, ככל שאין הוראה אחרת בעניין לפי חוק זה: (1) על אף האמור בסעיף 67א(א) לחוק הירושה, בקשה לצו ירושה או לצו קיום צוואה לגבי נכס של נספה השואה שהוגשה לרשם לענייני ירושה, לא תועבר לבית המשפט גם אם התקיימו הנסיבות כאמור בפסקאות (3), (4) או (7) שבאותו סעיף, ואולם אם התקיימו הנסיבות שבפסקאות (3) או (4) שבאותו סעיף ומבקש הצו ביקש כי הדיון בבקשה יועבר לבית המשפט - תועבר הבקשה לבית המשפט; אין בהוראות פסקה זו כדי לגרוע מהוראות פסקה (8) שבסעיף האמור; (2) בקשה לצו ירושה או לצו קיום צוואה לגבי נכס של נספה השואה תוגש לרשם לענייני ירושה במחוז תל אביב; השר רשאי, בצו, לקבוע כי בקשות כאמור יוגשו לרשם גם במחוז אחר; לעניין זה, "מחוז" - מחוז בהתאם לאזורי פעולתם של הרשמים לענייני ירושה שקבע השר לפי סעיף 65א(ד) לחוק הירושה. |
68ד. (א) מסמך שנערך או שהוצא במקום שמחוץ לשטח שהמשפט של מדינת ישראל חל עליו, יראו כאילו התקיימו לגביו התנאים המנויים בסעיף 30 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971, בהתקיים שני אלה: (1) הוא הוגש במסגרת הליכים למתן צו ירושה או צו קיום צוואה לגבי נכס של נספה השואה לפי חוק זה; (2) החברה הודיעה לרשם לענייני ירושה או לבית המשפט, לפי העניין, כי הוא אומת על ידה או על ידי מי מטעמה. (ב) (1) בסעיף קטן זה, (2) בהליכים למתן צו ירושה או צו קיום צוואה לגבי נכס של נספה השואה לפי חוק זה, תהיה החברה רשאית להגיש לרשם לענייני ירושה או לבית המשפט, לפי העניין, הודעה על ממצאים, לאחר שערכה את הפעולות לאיתור יורשי הנספה המפורטות בסעיפים 17 עד 25 ובתוספת הרביעית. (3) הודעה על ממצאים תפרט את הפעולות שנעשו ואת הממצאים שאליהם הגיעה החברה; השר רשאי לקבוע כללים לעניין אופן הגשת ההודעה ודרך פירוט הממצאים האמורים בה. (4) הגישה החברה הודעה על ממצאים יראו אותה כראיה לכאורה לנכונותם של הממצאים המפורטים בה. (5) על אף האמור בפסקה (2), החברה רשאית להימנע מבדיקה באחד או יותר מן המאגרים המפורטים בפרטים 5 עד 8 לתוספת הרביעית, ובלבד שתציין בהודעה על הממצאים כי על פי הממצאים שאספה, אין בבדיקה כאמור כדי לתרום להליך איתור הממצאים או שאין הצדקה לבדיקה כאמור מנימוקים מיוחדים אחרים שתפרט בהודעה, ובכלל זה, בהתחשב בעלויות קבלת המידע, שוויו של הנכס וגילו של המבקש. (6) השר רשאי, בצו, להוסיף לתוספת הרביעית פעולות נוספות שיקבע, או - באישור ועדת החוקה - לגרוע ממנה. |
69. |
70. |
71. |
72. (א) החובה להעביר מידע לחברה על נכסים של נספי השואה לפי הוראות חוק זה, תחול על אף הוראות כל דין לענין שמירת סודיות והגנת הפרטיות, למעט ההוראות לענין ראיות חסויות שבפרק ג' לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971. (ב) עובד החברה וכל אדם הפועל מטעמה, לא יגלו ידיעה או מסמך שהגיע לידיהם, אלא לשם ביצוע הוראות חוק זה או לפי צו של בית משפט. |
73. (א) החזיק אדם או ניהל נכס של נספה השואה ולא הודיע על כך לחברה, בתוך 30 ימים מיום שהחברה פרסמה הודעה כאמור בסעיף 9(ד) או מהיום שנודע לו על היותו של הנכס נכס של נספה השואה, לפי המאוחר, דינו - מאסר שנה או כפל הקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (בסעיף זה - חוק העונשין); הוראות סעיף קטן זה לא יחולו על מי שמסר הודעה על הנכס לאפוטרופוס הכללי לפי הוראות סעיף 5(א) לחוק האפוטרופוס הכללי, לפני פרסום הודעת החברה כאמור בסעיף 9(ד). (ב) עובד החברה או אדם מטעמה שגילה ידיעה או מסמך בניגוד להוראות סעיף 72(ב), דינו - מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין. |
74. (1) יראו את התמורה כאילו ניתנה בעד מכירת זכות במקרקעין בידי היורש או בידי בעל הזכויות האחר בנכס, והוא יחויב במס לפי הוראות חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (בסעיף זה - חוק מיסוי מקרקעין); (2) על אף האמור בסעיף 85 לחוק מיסוי מקרקעין, המנהל כהגדרתו בחוק האמור (בסעיף קטן זה - המנהל) יתקן את השומה שהוצאה לחברה או לאפוטרופוס הכללי לפי סעיף 78 לחוק האמור; (3) החברה, האפוטרופוס הכללי או המדינה ישיבו את תמורתו של הנכס ליורש או לבעל זכויות אחר בנכס, בניכוי המס החל לפי השומה כאמור בפסקה (2), ובלבד שהיורש או בעל זכויות אחר בנכס יציג אישור על שומה כאמור. (א2) במימוש נכסים של נספי השואה לפי הוראות חוק זה על ידי החברה או האפוטרופוס הכללי יופטרו הנכסים מחובות מס הרכוש, ככל שהם חלים לפי חוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961; על אף האמור, אותר יורש או בעל זכויות אחר בנכס לאחר מימוש כאמור, והחברה, האפוטרופוס הכללי או המדינה החליטו להשיב את תמורתו של הנכס כאמור בחוק זה, יבוטל הפטור כאמור ויחולו הוראות סעיף קטן (א1), בשינויים המחויבים, גם לעניין מס רכוש. (א3) הוראות סעיפים קטנים (א1) ו–(א2) סיפה יחולו גם לגבי תמורתו של נכס שמומש בהתאם להוראות סעיף 37א(א) או (ב). (ב) הוראת כל חיקוק האוסרת רישום לגבי נכס בפנקס המתנהל על פי דין, כל עוד לא הוכח ששולמו המסים, הארנונות, ההיטלים ותשלומי החובה האחרים המגיעים למדינה או לרשות מקומית לגבי אותו נכס, לא תחול על רישום בעקבות העברת נכסים לחברה או השבתם כאמור בסעיף קטן (א). (ג) החברה לא תהיה חייבת לשלם אגרה, להפקיד פיקדון או לתת ערובה או בטוחה בכל הליך משפטי שהיא צד לו. |
(ד) לעניין סעיף זה, |
75. (א) סיוע ותמיכה הניתנים למטרת סיוע או למטרת הנצחה, לא ייחשבו כהכנסה לענין פקודת מס הכנסה, או לענין תשלומי חובה או היטלים אחרים, לפי כל דין. (ב) סיוע לניצול שואה לפי סעיף (א)(4), לא ייחשב כהכנסה לענין גמלאות לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, ולענין חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980, והוא אינו ניתן להעברה, לערבות או לעיקול בכל דרך שהיא אלא לשם תשלום מזונות לפי פסק דין של בית משפט או בית דין מוסמך. |
76. |
77. |
78. |
79. |
79א. |
80. בחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה), התשכ"ג-1963, בסעיף 3, במקום "(להלן - חוקי ההקניה)" יבוא "או לחברה כהגדרתה בחוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה), התשס"ו-2006, או לגוף שנקבע לפי סעיף 64(ג) לאותו חוק, לפי אותו חוק". |
81. בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, בסעיף 350(א), אחרי פסקה (7) יבוא: "(8) סיוע הניתן לניצול השואה לפי הרישה של סעיף 4(4) לחוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה), התשס"ו-2006." |
82. |
83. |
84. |
85. |
1. על החברה יחולו הוראות סעיפים 2, 3, 10, 11, 13(א), 16א, 17(א) ו–(ב), 17א, 18(ב) ו–(ג), 18א, 18ב, 18ג(א) ו–(ב), 19 עד 21, 22(א)(1) עד (6), 23, 24(ב), 25 עד 29, 30 עד 32, 33(א) עד (ב) ו–(ד), 33א עד 33ד, 34(א), (א1), (ב) ו–(ג), 35, 36, 37(א) עד (ג), 38 עד 41, 42 למעט פסקאות (2) ו–(5א) שבסעיף קטן (א), 43 עד 49, 50(ב), 54, 55, 60, 64 עד 68 ו–71 לחוק החברות הממשלתיות, כאילו היתה חברה ממשלתית, ואולם: (1) לענין סעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות, לא יראו הקצאת תקציב לחברה מתקציב המדינה כאמור בסעיפים 54(ג)(3) ו–55 כהשקעה; (2) לענין סעיף 11(א) לחוק החברות הממשלתיות, לא תהיה החברה רשאית לבצע את הפעולות המפורטות בפסקאות (1), (4) עד (7), (9) ו–(9ב) או להתחייב לבצען כאמור בפסקה (11) של אותו סעיף, וכן, על אף האמור בפסקה (8) של אותו סעיף, לא ניתן יהיה למזג את החברה עם חברה אחרת, או להחליט על פירוקה מרצון אלא לפי הוראות חוק זה; לענין זה לא יראו בהעברת מניות שהן נכס של נספה השואה לחברה, לפי הוראות חוק זה, רכישת מניות כאמור בפסקה (9) לאותו סעיף; (3) לענין סעיפים 18(ב), 18א(ב), 22(א)(1) עד (6), 23, 25, 26(א), 35(א) ו–37(א) לחוק החברות הממשלתיות, תביא הוועדה הממנה במקום השרים; (4) לענין סעיף 20 לחוק החברות הממשלתיות, יבוא השר במקום השרים, הדיווח יהיה גם לוועדה הממנה וחובת הדיווח לפי סעיף קטן (א) תחול על הדירקטוריון ולא על דירקטור; (5) לענין סעיף 26(ב) - (א) ברישה, יבואו הוועדה הממנה, יושב ראש הוועדה הממנה או שני חברי הוועדה הממנה במקום השרים; (ב) בסיפה, תבוא הוועדה הממנה במקום השרים; (6) בסעיף 27(ב) לחוק החברות הממשלתיות, במקום הסיפה החל במילה לשלוח יקראו אם ראתה צורך מיוחד ועל דעת הוועדה הממנה, לשלוח נציג לישיבה שיהיה רשאי להשתתף בה, ואולם הוא לא ייחשב במנין החוקי ולא תהיה לו זכות הצבעה; (7) לענין סעיף 28 לחוק החברות הממשלתיות, יבוא דירקטור שמונה על ידי הוועדה הממנה בהמלצת השר במקום דירקטור מטעם המדינה, ועל אף האמור בסיפה של אותו סעיף, לא יהיה ניתן להתנות בתקנון על הוראות אותו סעיף; (8) לענין סעיף 30(א) לחוק החברות הממשלתיות, במקום לחברה יקראו לכלל החברות הממשלתיות או לסוג מסוים של חברות ממשלתיות; (א) בפסקה (4), יבוא אישור הרשות במקום אישור הממשלה; (ב) בפסקה (8), יבואו הוועדה הממנה, יושב ראש הוועדה הממנה או שני חברי הוועדה הממנה במקום השרים; (10) לענין סעיף 33(ב) לחוק החברות הממשלתיות, חיוב החברה בעריכת דוח שאינו חל על כלל החברות הממשלתיות או על סוג מסוים של חברות ממשלתיות, יהיה בהסכמת השר; (א) יושב ראש הדירקטוריון, דירקטור או המנהל הכללי לא יועברו מתפקידם אם התנגדה לכך הוועדה הממנה והיא תהיה אחראית להעביר לרשות את הדוחות האמורים בסעיף 33(א) לחוק החברות הממשלתיות; (ב) לענין פסקה (2) של אותו סעיף קטן, לא תהיה הממשלה רשאית להעביר את המנהל הכללי מתפקידו; (12) לענין סעיף 34(א) לחוק החברות הממשלתיות, מסמכים שעל יושב ראש הדירקטוריון להגיש יוגשו גם לוועדה הממנה; (14) לענין סעיף 42 לחוק החברות הממשלתיות, תהיה גם הוועדה הממנה, לרבות לאחר פניה מהרשות, רשאית להעביר את המנהל הכללי מכהונתו; (15) לענין סעיפים 44(א) ו–47(א) לחוק החברות הממשלתיות, תינתן תשובת הרשות לבקשה לאישור מינוי רואה החשבון או היועץ המשפטי, לפי הענין, בתוך 30 ימים מיום קבלת המידע הנוגע למינוי; |
|