תאריך תצוגה: 04/07/2024
הקליקו על כותרת הסעיף
1. מטרה
2. הגדרות
פרק ב': חובות עוסקים
3. חובות עוסק לעניין מסירה או מכירה של שקיות
4. חובות קמעונאי גדול לעניין מסירה או מכירה של שקיות
5. היטל על שקית נשיאה חד–פעמית
6. ייעוד כספי ההיטל
7. תשלום ההיטל וגבייתו
8. חובת דיווח למנהל
9. קביעת סכום ההיטל בידי המנהל
10. חובת רישום
11. חובות נושא משרה בתאגיד
12. דיווח לכנסת
פרק ג': עיצום כספי
סימן א': הטלת עיצום כספי
13. עיצום כספי
14. הפרה בנסיבות מחמירות
15. הודעה על כוונת חיוב
16. זכות טיעון
17. החלטת המנהל ודרישת תשלום
18. הפרה נמשכת והפרה חוזרת
19. סכומים מופחתים
20. סכום מעודכן של העיצום הכספי
21. המועד לתשלום העיצום הכספי
22. פריסת תשלום העיצום הכספי
23. הפרשי הצמדה וריבית
סימן ב': התראה מינהלית
24. התראה מינהלית
25. בקשה לביטול התראה מינהלית
26. הפרה נמשכת והפרה חוזרת לאחר התראה
סימן ג': הוראות שונות
27. ערעור
28. פרסום
29. עיצום כספי בשל הפרה לפי חוק זה ולפי חוק אחר
30. שמירת אחריות פלילית
31. ייעוד כספים
פרק ד': הוראות כלליות
32. גבייה
33. תחולה על המדינה
34. שמירת דינים
35. ביצוע ותקנות
36. הרחבת התחולה על עוסקים נוספים
37. תיקון חוק בתי משפט לעניינים מינהליים - מס' 96
38. תיקון חוק הגנת הסביבה (סמכויות פיקוח ואכיפה) - מס' 5
39. תחילה
40. קביעת יעדים ראשונים לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד–פעמיות
תוספת

חוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד–פעמיות, התשע"ו-2016 1

1.   
2.   
"המנהל" - כהגדרתו בחוק להסדרת הטיפול באריזות, ולעניין פרק ג' - עובד המשרד הכפוף במישרין למנהל הכללי של המשרד, שהשר הסמיכו לעניין אותו פרק;
"המשרד" - המשרד להגנת הסביבה;
"עוסק" - מי שעוסק בממכר קמעונאי של מוצרים, לרבות באמצעות עסקת מכר מרחוק;
"עסקת מכר מרחוק" - כהגדרתה בחוק הגנת הצרכן;
"קמעונאי גדול" - קמעונאי גדול כהגדרתו בחוק קידום התחרות בענפי המזון והפארם, התשע"ד-2014, המנוי ברשימה המתפרסמת לפי סעיף 4 לחוק האמור;
"הקרן לשמירת הניקיון" - הקרן לשמירת הניקיון שהוקמה לפי סעיף 10 לחוק שמירת הניקיון;
"רבעון" - תקופה של שלושה חודשים שתחילתה ב–1 בינואר, ב–1 באפריל, ב–1 ביולי או ב–1 באוקטובר של כל שנה;
"שקית נשיאה" - שקית המיועדת לנשיאת מוצרים הנרכשים מעוסק, למעט -
(1) שקית הבאה במגע ישיר עם מזון, ולעניין מזון הנמכר בבית אוכל כמשמעותו לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 - גם שקית המיועדת לנשיאת המזון כשהוא ארוז בשכבה אחת שהיא אריזת שירות כהגדרתה בחוק להסדרת הטיפול באריזות;
(2) שקית לנשיאת תרופות;
"שקית נשיאה חד–פעמית" - שקית נשיאה שעובייה הוא בין 20 ל–50 מיקרון;
"השר" - השר להגנת הסביבה.
3.   
4.   
(ד) קמעונאי גדול יציין בחשבונית, בחשבונית מס או בסרט קופה רושמת כהגדרתם בהוראות לפי פקודת מס הכנסה ((להלן - חשבונית), שהוא מוציא ללקוח, בנפרד, את מספר שקיות הנשיאה החד–פעמיות שמכר לו לפי סעיף קטן (א) ואת המחיר ששולם בעדן.
5.   
6.   
(2) הוקצו בשנה מסוימת כספים למטרות האמורות בפסקה (1), ובתום אותה שנה נותרה יתרה מכספי ההיטל, תשמש היתרה לשם קידום מטרותיו של חוק אוויר נקי, התשס"ח-2008, או תועבר לתקציב החשבון הנפרד האמור בפסקה (1) של שנת התקציב שלאחרי אותה שנה, למימוש המטרות המנויות בסעיף קטן זה.
7.   
8.   
9.   
10.   
11.   
12.   
13. 2
עיצום כספי
(א) מי שהפר הוראה מההוראות לפי חוק זה כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 22,550 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד - בסכום של 45,100 שקלים חדשים:
(1) קמעונאי גדול שהעמיד לרשות לקוח או מסר לו שקית נשיאה חד–פעמית, בלי שגבה מהלקוח תשלום בעדה או שהתשלום שגבה נמוך מהסכום כאמור בסעיף 4(א), בניגוד להוראות אותו סעיף;
(2) קמעונאי גדול שלא הגיש למנהל דוח או לא המציא למנהל או למי שהוא הסמיכו לכך מידע ששימש לעריכת הדוח, בניגוד להוראות סעיף 8;
(3) קמעונאי גדול שלא ניהל רישום מלא ומפורט או לא נתן למנהל למי שהוא הסמיכו לכך לעיין ברישום, בניגוד להוראות סעיף 10.
(ב) מי שהפר הוראה מההוראות לפי חוק זה כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 11,280 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד - בסכום של 22,550 שקלים חדשים:
(1) קמעונאי גדול שבעסקת מכר מרחוק לא אפשר ללקוח להודיע לו כמה שקיות נשיאה חד–פעמיות ברצונו לרכוש, לא הודיע ללקוח מה מספר שקיות הנשיאה הסביר המרבי שבדעתו למכור לו או לא קיבל את הסכמת הלקוח לחיובו בתשלום, בניגוד להוראות סעיף 4(ג)(2);
(2) קמעונאי גדול שלא ציין בחשבונית שהוציא ללקוח, בנפרד, את מספר שקיות הנשיאה החד–פעמיות שמכר לו ואת המחיר ששולם בעדן, בניגוד להוראות סעיף 4(ד).
(ג) עוסק שהעמיד לרשות לקוח, מסר לו או מכר לו שקית נשיאה שעובייה פחות מ–20 מיקרון, בניגוד להוראות סעיף 3, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה בסכום של 1,130 שקלים חדשים, אם הוא תאגיד - בסכום של 2,260 שקלים חדשים, ואם הוא קמעונאי גדול - בסכום של 5,640 שקלים חדשים.
(ד) קמעונאי גדול שהעמיד לרשות לקוח, מסר לו או מכר לו שקית הבאה במגע ישיר עם מזון שיש לה ידיות, בניגוד להוראות סעיף 4(ב), רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה בסכום של 5,640 שקלים חדשים.
(ה) נושא משרה בתאגיד שלא קבע כללים ונהלים לפי סעיף 11(ב), רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 11,280 שקלים חדשים.
(ו) מי שהפר הוראה מההוראות לפי חוק זה המנויות בתוספת, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה בסכום המפורט בתוספת לעניין אותה הפרה.
14.   
15.   
16.   
17.   
18.   
19.   
20.   
21.   
22.   
23.   
24.   
25.   
26.   
27.   
28.   
(ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם המנהל פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור.
(ה) פרסום לפי סעיף זה לעניין תאגיד יהיה לתקופה של ארבע שנים, ולעניין יחיד - לתקופה של שנתיים; המנהל יפעל לכך שיינקטו אמצעים שימנעו, ככל האפשר, את אפשרות העיון בפרטים שפורסמו לפי סעיף זה לאחר שחלפה התקופה האמורה בסעיף קטן זה.
(ו) השר רשאי לקבוע דרכים נוספות לפרסום הפרטים האמורים בסעיף זה.
29.   
30.   
31.   
32.   
33.   
34.   
35.   
36.   
"מחזור עסקאות" - מחזור עסקאות של עוסק כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, ולעניין מוסד ללא כוונת רווח כהגדרתו בחוק האמור - מחזור כהגדרתו בתוספת השנייה לחוק העמותות, התש"ם-1980;
"שליטה" - כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968.
37.   
בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000, בתוספת הראשונה, בפרט 23, בסופו יבוא:
"(13) החלטה של רשות לפי חוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד–פעמיות, התשע"ו-2016."
38.   
בחוק הגנת הסביבה (סמכויות פיקוח ואכיפה), התשע"א-2011, בתוספת הראשונה, אחרי פרט 26 יבוא:
39.   
40.   
[1.] ס"ח 2545, התשע"ו (7.4.2016), עמ' 698. הצ"ח - ממשלה 894, התשע"ה, עמ' 90.
תיקונים:ס"ח 3117, התשפ"ד (19.11.2023), עמ' 185. הצ"ח - ממשלה 1542, התשפ"ב, עמ' 888;
ס"ח 3236, התשפ"ד (4.7.2024), עמ' 1037 [התשפ"ד (מס' 2)]. הצ"ח - כנסת 992, התשפ"ד, עמ' 46.
[2.] סכומי העיצום הכספי בסעיף 13 עודכנו לאחרונה בי"פ 12022, התשפ"ד, עמ' 3263, החל ביום 1.1.24.

מפת מסמך

פרק א': מטרה והגדרות
1. מטרה
2. הגדרות
פרק ב': חובות עוסקים
3. חובות עוסק לעניין מסירה או מכירה של שקיות
4. חובות קמעונאי גדול לעניין מסירה או מכירה של שקיות
5. היטל על שקית נשיאה חד–פעמית
6. ייעוד כספי ההיטל
7. תשלום ההיטל וגבייתו
8. חובת דיווח למנהל
9. קביעת סכום ההיטל בידי המנהל
10. חובת רישום
11. חובות נושא משרה בתאגיד
12. דיווח לכנסת
פרק ג': עיצום כספי
סימן א': הטלת עיצום כספי
13. עיצום כספי
14. הפרה בנסיבות מחמירות
15. הודעה על כוונת חיוב
16. זכות טיעון
17. החלטת המנהל ודרישת תשלום
18. הפרה נמשכת והפרה חוזרת
19. סכומים מופחתים
20. סכום מעודכן של העיצום הכספי
21. המועד לתשלום העיצום הכספי
22. פריסת תשלום העיצום הכספי
23. הפרשי הצמדה וריבית
סימן ב': התראה מינהלית
24. התראה מינהלית
25. בקשה לביטול התראה מינהלית
26. הפרה נמשכת והפרה חוזרת לאחר התראה
סימן ג': הוראות שונות
27. ערעור
28. פרסום
29. עיצום כספי בשל הפרה לפי חוק זה ולפי חוק אחר
30. שמירת אחריות פלילית
31. ייעוד כספים
פרק ד': הוראות כלליות
32. גבייה
33. תחולה על המדינה
34. שמירת דינים
35. ביצוע ותקנות
36. הרחבת התחולה על עוסקים נוספים
37. תיקון חוק בתי משפט לעניינים מינהליים - מס' 96
38. תיקון חוק הגנת הסביבה (סמכויות פיקוח ואכיפה) - מס' 5
39. תחילה
40. קביעת יעדים ראשונים לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד–פעמיות
תוספת