תאריך תצוגה: 11/08/2016
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
פרק ב': נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות
2. נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות
3. מועד בחירת הנציב
4. משך הכהונה
5. סיום כהונה
6. העברה מכהונה, הגשת כתב אישום והשעיה
7. סייג לעיסוק
8. תקופת צינון
9. אי–תלות
10. עובדי הנציבות
11. תקציב הנציבות
פרק ג': בירור תלונות
12. הגשת תלונה
13. דרך הגשת תלונה
14. תלונה של אדם המוחזק במשמורת
15. בירור תלונות
16. תלונות שאין לברר אותן או שבירורן מצדיק סיבה מיוחדת
17. דרכי הבירור ומשכו
18. הפסקת הבירור
19. תוצאות הבירור
פרק ד': הוראות שונות
20. דין וחשבון
21. סודיות
22. סייגים לפרסום ולמסירת מידע
23. קבילות מסמכים
24. זכויות וסעדים
25. פרסום הודעות
26. ביצוע ותקנות
27. שמירת סמכויות בירור תלונות לפי דינים אחרים
28. ביקורת מערכתית על ידי מבקר המדינה
29. תיקון חוק חופש המידע - מס' 14
30. תחילה
31. הוראות מעבר

חוק נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, התשע"ו-2016 1

1.   
(3) תובע כמשמעותו בסעיף 12(א) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982;
(4) מי שהיועץ המשפטי לממשלה הסמיכו לפי סעיף 258 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965;
(5) מי שהוא בעל סמכות תביעה לפי סעיף 264 לפקודת העיריות;
(6) מי שמייצג בהליך פלילי בהתאם לייפוי כוח שניתן לו לפי סעיף 196 לצו המועצות המקומיות (א), התשי"א-1950, או לפי סעיף 233 לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958;
"הנציב" - מי שמונה לפי סעיף 2(א);
"הנציבות" - נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות;
"השר האחראי" - השר האחראי על הגוף שאצלו מועסק מייצג המדינה בערכאות;
"השר" - שר המשפטים.
2.   
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
9.   
10.   
11.   
12.   
13.   
14.   
(1) אסיר כהגדרתו בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971 - למנהל בית הסוהר שבו הוא מוחזק;
(2) עצור כמשמעותו בחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), התשנ"ו-1996, או אסיר המוחזק בבית מעצר - למפקד בית המעצר שבו הוא מוחזק;
(3) כלוא לפי חוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955 - למפקד מיתקן הכליאה שבו הוא מוחזק;
(4) אדם הנתון במשמורת לפי דין - למנהל מיתקן המשמורת שבו הוא מוחזק.
15.   
16.   
(5) התלונה היא על מעשה שמתקיים בשלו בירור תלונה בידי נציב תלונות הציבור לפי חוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב] (בחוק זה - חוק מבקר המדינה), או בידי כל רשות אחרת המוסמכת לברר תלונות לפי דין, או על מעשה שהתקיים בשלו בירור כאמור והנציב או הרשות המוסמכת האחרת, לפי העניין, הכריעו בו לגופו;
(6) (א) התלונה נוגעת להפעלת שיקול דעת משפטי; התעוררה שאלה אם התלונה נוגעת להפעלת שיקול דעת משפטי, תועבר השאלה להכרעת היועץ המשפטי לממשלה, והנציב ישהה את בירור התלונה עד להכרעה בשאלה האמורה; הכריע היועץ המשפטי לממשלה כי התלונה נוגעת להפעלת שיקול דעת משפטי, יופסק בירור התלונה; לעניין זה, "שיקול דעת משפטי" - לרבות שיקול דעת בקבלת החלטות בנוגע לאופן ניהול הליכים והכנתם;
(ב) סמכות היועץ המשפטי לממשלה לפי פסקת משנה (א) אינה ניתנת לאצילה;
(7) הנציב סבור כי הממונה על הנילון או כל גורם אחר, הוא הגורם המתאים לבירור התלונה בנסיבות העניין; סבר הנציב כאמור, יעביר את התלונה לממונה על הנילון או לגורם שמצא כמתאים לבירור התלונה כאמור, לפי העניין, וזה יחליט אם לבררה;
(8) התלונה היא על מעשה של הנילון שנוגע להליך תלוי ועומד לפני ערכאה; ואולם הנציב רשאי לברר תלונה כאמור שעניינה הימשכות לא מוצדקת של פעולות שעשה מייצג המדינה בערכאות; לא יחליט הנציב לברר תלונה כאמור אלא באישור היועץ המשפטי לממשלה; לעניין זה, "הליך תלוי ועומד לפני ערכאה" - לרבות הליך שניתן עדיין להגיש בעניינו ערעור או ערר לערכאה.
(ב) הנציב לא יברר תלונות כמפורט להלן, אלא אם כן מצא שקיימת סיבה מיוחדת המצדיקה את בירורן:
(1) התלונה היא על אחד מאלה:
(א) מעשה שהיה ניתן להגיש עליו, על פי דין, ערר או ערעור לערכאה, אם חלף המועד להגשתם והם לא הוגשו;
(ב) מעשה שניתן להגיש עליו, על פי דין, השגה, לגורם שאינו ערכאה, אף אם הוא מכונה ערר או ערעור או בכינוי שונה, בין שחלף המועד להגשת ההשגה ובין שלא;
(2) התלונה היא על מעשה שהגוף המתאים לדון ולהכריע בו הוא הערכאה הדנה בהליך שבמסגרתו נעשה המעשה האמור, ובלבד שהמתלונן היה צד לאותו הליך;
(3) התלונה הוגשה לאחר שעברה שנה מיום המעשה שעליו נסבה התלונה או מהיום שעילת התלונה נודעה למתלונן, לפי המאוחר, ואם התלונה מתייחסת למעשה שנוגע להליך משפטי שהסתיים - שנה מיום שניתן פסק דין חלוט באותו הליך משפטי.
(ג) החליט הנציב שלא לברר תלונה, יודיע על כך למתלונן בכתב, בצירוף נימוקיו והעתק ההודעה יימסר לנילון ולממונה עליו.
(ד) טען הנילון כי אין לברר את התלונה נגדו בשל התקיימות עילה מהעילות המפורטות בסעיפים קטנים (א) או (ב) והחליט הנציב לדחות את הטענה ולברר את התלונה, יודיע על החלטתו לנילון, לממונה עליו ולמתלונן.
(ה) הודיע מי שהוא ממונה ישיר או עקיף על הנילון, בכתב, לנציב כי הנילון פעל לפי הוראת גורם מקצועי בכיר ממנו או מתוך ציות לנהלים מחייבים או לדרכי עבודה מקובלות, רשאי הנציב להפסיק את בירור התלונה; היה הגורם המקצועי האמור מייצג המדינה בערכאות, רשאי הנציב לקבוע כי לצורך המשך בירור התלונה יהיה הגורם המקצועי האמור - הנילון, ושמו של הנילון המקורי יימחק מהתלונה והבירור לגביו ייפסק.
(ו) הנציב רשאי להפסיק בירור תלונה אם סבר כי המתלונן או מי מטעמו פרסם את פרטי התלונה לרבות שם הנילון, במטרה לפגוע בנילון או להשפיע על הליכי בירור התלונה.
17.   
(ו) לצורך הבירור, רשאי הנציב לקבל מכל אדם או גוף, בתוך תקופה שיקבע ובאופן שיקבע, כל ידיעה או מסמך העשויים לדעתו לסייע בבירור התלונה, לרבות דברים שנמסרו במסגרת הליך בבית משפט הדן בדלתיים סגורות לפי סעיף 68(ב) לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984, והכול למעט ידיעה או מסמך שהיועץ המשפטי לממשלה סבור כי העברתם לנציב עלולה לפגוע פגיעה ניכרת באינטרסים ציבוריים חיוניים; קיבל הנציב ידיעה או מסמך שהוא אינו רשאי לקבל כאמור, לא יעשה בו שימוש לצורך בירור התלונה.
(ז) מי שנדרש למסור ידיעה או מסמך כאמור בסעיף קטן (ו), ימלא אחר הדרישה ויהיה חייב להשיב נכונה על כל שאלה שנשאל בידי הנציב, למעט שאלות שהתשובות עליהן יהיה בהן כדי להעמידו בסכנת אשמה פלילית.
(ח) בירור התלונה יסתיים בהקדם האפשרי, ולכל המאוחר בתוך שנה מיום הגשתה, אלא אם כן לא ניתן לסיימה במועד האמור מטעמים שיירשמו.
18.   
19.   
20.   
21.   
22.   
(2) שר משרי הממשלה הודיע לנציב בכתב כי גילוים עלול לפגוע בעניין ציבורי חשוב וניתן להוציא לגביו תעודת חיסיון לטובת הציבור לפי סעיף 45 לפקודת הראיות;
(3) פרסומם או גילוים אסור על פי דין;
(4) מדובר במידע בדבר דיונים פנימיים, תרשומות של התייעצויות פנימיות או של דברים שנאמרו במסגרת תחקיר פנימי או חוות דעת, טיוטה, עצה או המלצה שניתנו לצורך קבלת החלטה, למעט התייעצויות הקבועות בדין;
(5) הם עלולים לפגוע שלא כדין בפרטיותו של אדם;
(6) הם עלולים לפגוע שלא כדין בזכותו של אדם זולת המתלונן;
(7) יש בהם משום גילוי סוד מקצועי או ידיעה סודית כמשמעותם לפי כל דין.
(ב) ראה הנציב כי חומר או מידע שמועבר, הודעה, החלטה או דין וחשבון כאמור בסעיף קטן (א) עלולים לכלול או לגלות מידע כאמור בסעיף קטן (א)(1) ו–(2) ולא נמסרה לו הודעה בעניין מראש הממשלה או מהשר הנוגע בדבר כאמור באותו סעיף קטן, יבקש הנציב את עמדת ראש הממשלה או השר הנוגע בדבר, לפני שיפרסם את המידע; לא הודיע ראש הממשלה או השר הנוגע בדבר את עמדתו בתוך 30 ימים ממועד פניית הנציב, יראו אותו כמי שאין לו התנגדות לפרסום המידע.
(ג) ראה הנציב כי חל אחד מהמקרים המנויים בסעיף קטן (א), רשאי הוא למסור את החומר או המידע, ההודעה, ההחלטה או הדין וחשבון כאמור באותו סעיף קטן, תוך עריכת שינויים, השמטות או התניית תנאים, או למסור אותם רק לחלק מהגורמים שאליהם יש להעביר אותם לפי חוק זה; פעל הנציב כאמור בסעיף קטן זה, יציין זאת עם המסירה כאמור, אלא אם כן יש מניעה לכך מהטעמים המפורטים בסעיף קטן (א).
23.   
24.   
25.   
26.   
27.   
28.   
29.   
בחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, בסעיף 14(א), בסופו יבוא:
"(16) נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות - לגבי בירור תלונה לפי חוק נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, התשע"ו-2016."
30.   
31.   
(5) העלה דוח כאמור בפסקה (1) חשש לעבירה פלילית יביא הנציב את העניין לידיעת היועץ המשפטי לממשלה; העלה דוח כאמור בפסקה (1) חשש לעבירה משמעתית, יביא הנציב את העניין לידיעת השר האחראי והיועץ המשפטי לממשלה.
(ג) הוראות סעיף 23 יחולו גם על תלונות שהוגשו לנציבות היוצאת, אלא אם כן נעשה שימוש במסמכים המנויים באותו סעיף בהליך משפטי או משמעתי.
(ד) (1) הוראות סעיף 14(א)(16) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, כנוסחו בחוק זה, יחולו גם על תלונות שהוגשו לנציבות היוצאת, אלא אם כן בקשה לקבלת מידע לגביהן לפי החוק האמור הוגשה ערב יום התחילה.
(2) הוגשה בקשה כאמור בפסקה (1) ערב יום התחילה, לא יימסרו במענה לבקשה פרטים אישיים או פרטים שיכולים להביא לזיהויו של מייצג המדינה בערכאות.
[1.] ס"ח 2574, התשע"ו (11.8.2016), עמ' 1162. הצ"ח - ממשלה 1040, התשע"ו, עמ' 992.

מפת מסמך

פרק א': הגדרות
1. הגדרות
פרק ב': נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות
2. נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות
3. מועד בחירת הנציב
4. משך הכהונה
5. סיום כהונה
6. העברה מכהונה, הגשת כתב אישום והשעיה
7. סייג לעיסוק
8. תקופת צינון
9. אי–תלות
10. עובדי הנציבות
11. תקציב הנציבות
פרק ג': בירור תלונות
12. הגשת תלונה
13. דרך הגשת תלונה
14. תלונה של אדם המוחזק במשמורת
15. בירור תלונות
16. תלונות שאין לברר אותן או שבירורן מצדיק סיבה מיוחדת
17. דרכי הבירור ומשכו
18. הפסקת הבירור
19. תוצאות הבירור
פרק ד': הוראות שונות
20. דין וחשבון
21. סודיות
22. סייגים לפרסום ולמסירת מידע
23. קבילות מסמכים
24. זכויות וסעדים
25. פרסום הודעות
26. ביצוע ותקנות
27. שמירת סמכויות בירור תלונות לפי דינים אחרים
28. ביקורת מערכתית על ידי מבקר המדינה
29. תיקון חוק חופש המידע - מס' 14
30. תחילה
31. הוראות מעבר
תוספת