תאריך תצוגה: 01/10/2024
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
פרק ב': מועצת יועצי המס המייצגים
2. מועצת יועצי מס מייצגים והרכבה
3. סייגים למינוי
4. תקופת הכהונה
5. פקיעת כהונה והשעיה
6. התפטרות ומינוי ממלא מקום
7. תפקידי המועצה
8. סדרי הדיונים במועצה
פרק ג': רישוי ורישום יועצו מס מייצגים
9. איסור ייצוג לפני רשות מס בלא רישיון
9א. סמכות לתת אישור על נתוני מס
10. כשירות לקבלת רישיון ורישום בפנקס
11. מאמן למתמחים
פרק ד': שמירת אחריות ועונשין
12. שמירת אחריות
13. עונשין
פרק ה': אתיקה מקצועית, ועדת משמעת ואמצעי משמעת
14. אתיקה מקצועית
15. שמירת סודיות
16. עבירות משמעת
17. ועדת משמעת
18. תקופת כהונה
19. הפסקת כהונה
20. השעיה מכהונה
21. אי–תלות
22. חוקר, תובע ותפקידיהם
23. הודעה למתלונן על אי–הגשת קובלנה
24. מחיקה אינה מונעת הגשת קובלנה
25. הדיון בוועדת המשמעת
26. פסילת חבר ועדת המשמעת
27. סדרי דין
28. דיני ראיות
29. אמצעים משמעתיים
30. פרסום
31. ערעור
32. התליה עד סיום הדיון
33. דיון משמעתי ודיון פלילי
34. הודעה על הרשעה בפלילים
35. פסק דין במשפט פלילי
36. סמכויות עזר
37. משמעת מתמחים
פרק ו': הוראות כלליות
38. אגרות
39. שמירת ייחוד מקצועות
40. הוראות מעבר
41. ביצוע ותקנות
42. תיקון פקודת מס הכנסה - מס' 143
43. תיקון חוק מס קניה (טובין ושירותים) - מס' 17
44. תיקון חוק מיסוי מקרקעין - מס' 54
45. תיקון חוק מס ערך מוסף - מס' 28
46. תיקון חוק בתי משפט לענינים מינהליים - מס' 9

חוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי מס, התשס"ה-2005 1

1.   
"חוק מס" - הפקודה, חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, וכל חיקוק אחר, המטיל על אדם מס או היטל המשתלמים למדינה בהתאם להכנסתו או על פי דוחות שעליו להגיש לפי חוק מס, ולמעט החיקוקים כמפורט להלן:
(2) חוק הבלו על דלק, התשי"ח-1958;
"יועץ מס מייצג" - מי שרשום בפנקס יועצי המס המייצגים ויש לו רישיון בר–תוקף;
"פנקס" - פנקס יועצי המס המייצגים;
"פסק דין סופי" - פסק דין שאין עליו ערעור עוד;
"רישיון" - רישיון של יועץ מס מייצג שניתן לפי הוראות חוק זה;
"רשות מס" - רשות הממונה על ביצוע חוק מס;
"השר" - שר האוצר.
(ב) לכל מונח בחוק זה תהיה המשמעות הנודעת לו בפקודה, אלא אם כן נאמר במפורש אחרת.
2.   
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
9.   
9א.   
10.   
(ב) בחינות שעורכת המועצה במבוא למשפט ומשטר מדינת ישראל ובחשיבה כמותית, בנושאים המפורטים בחלק א' ו–ב' לתוספת, ובלבד שקיבל ציון עובר (60 ומעלה);
(ג) בחינות בגרות בשלושת המקצועות האלה: לשון עברית, מתמטיקה ואנגלית, ובלבד שקיבל ציון עובר (60 ומעלה);
(ד) בחינות בשלושת המקצועות האמורים בפסקת משנה (ג) שערך תאגיד שמתמחה בעריכה ובכתיבה של בחינות, למעט מוסד חינוך ולמעט תאגיד המפעיל מוסד חינוך, שהמנהל הכללי של משרד החינוך או מי שהוא הסמיך אישר, לעניין זה, כי הן דומות בתוכנן, ברמתן ובהיקפן לבחינות בגרות במקצועות האמורים, ובלבד שקיבל ציון עובר (60 ומעלה); בפסקת משנה זו, "מוסד חינוך" - כמשמעותו בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949, או בית ספר כמשמעותו בחוק פיקוח על בתי ספר, התשכ"ט-1969;
(3) הוא עמד בבחינות מקצועיות שערכה המועצה בהתאם להוראות חוק זה;
(4) הוא התמחה בישראל אצל מאמן כאמור בסעיף 11(א)(1) או (2), בייצוג נישומים לפני רשויות מס במשך 12 חודשים או אצל מאמן כאמור בסעיף 11(א)(3) במשך 12 חודשים, והכול בהתאם לתנאים שקבע השר.
(ב) השר רשאי, באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, לקבוע הוראות בדבר רישום בפנקס ומתן רישיון של יועץ מס מייצג על ידי המועצה, ליחיד שלא מתקיים בו תנאי מהתנאים האמורים בסעיף קטן (א)(3) או (4), אם התמלאו בו תנאי ההכשרה והניסיון שקבע השר.
(ג) המועצה רשאית לסרב ליתן רישיון ליחיד ולרשום אותו בפנקס, לאחר שנתנה לו הזדמנות להשמיע את טענותיו לפניה, אף אם התקיימו לגביו התנאים המפורטים בסעיפים קטנים (א) או (ב) אם מצאה, לאחר התייעצות עם ועדת המשמעת האמורה בסעיף 17 כי התקיים לגביו אחד מאלה:
(1) הוא הורשע בפסק דין סופי בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת המועצה, לשמש יועץ מס מייצג;
(2) קיימות עובדות אחרות שמהן עולה כי הוא אינו ראוי לשמש יועץ מס מייצג.
(ד) המועצה רשאית לבטל רישיון או להתלותו ולבטל רישום בפנקס של יועץ מס מייצג, לאחר שנתנה לו הזדמנות להשמיע את טענותיו לפניה, אם נתקיים לגביו אחד מאלה:
(1) הרישיון ניתן לו על יסוד מידע כוזב או שגוי;
(2) חדל להתקיים בו תנאי מן התנאים למתן הרישיון.
11.   
(1) רואה חשבון, כהגדרתו בחוק רואי חשבון, העוסק בראיית חשבון ובייצוג נישומים לפני רשויות מס חמש שנים לפחות;
(2) יועץ מס מייצג העוסק בייצוג נישומים לפני רשויות מס חמש שנים לפחות;
(3) רואה חשבון כהגדרתו בחוק רואי חשבון, יועץ מס מייצג או מי שרשאי להירשם בפנקס, העובד ברשות המסים בישראל חמש שנים לפחות, בביצוע חלקים ב' עד ה' לפקודה.
(ב) השר, לאחר התייעצות עם המועצה, יקבע כללים לגבי מספר המתמחים שמאמן אחד יכול לאמן אם בדרך כלל ואם לסוגי מאמנים.
(ג) מתמחה המבקש להמשיך את התמחותו אצל מאמן אחר, לא יעשה כן אלא באישור המועצה.
12.   
13.   
(1) העובר על הוראה מהוראות סעיף 9;
(2) מגלה או מעביר לאחר ידיעה או מסמך שהובאו לידיעתו על ידי לקוח או מטעמו תוך כדי מילוי תפקידו בניגוד להוראות סעיף 15(א);
(3) עוסק בייצוג נישומים לפני רשות מס, על אף שרישומו בפנקס הותלה או בוטל לפי הוראות סעיף 29(א)(4) או (5).
14.   
15.   
16.   
17.   
18.   
19.   
20.   
21.   
22.   
(ד) לצורך ביצוע סמכויותיו לפי חוק זה, יהיו לחוקר הסמכויות לפי סעיף 2 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות), וסעיף 3 לפקודה האמורה יחול, בשינויים המחויבים, על חקירה שעשה חוקר, וחומר החקירה וממצאי החקירה יועברו לתובע.
(ה) המועצה רשאית למנות ועדת תלונות שתסייע לחוקר במילוי תפקידו.
(ו) לא תוגש קובלנה אם חלפו מעל חמש שנים מהמועד שבו נודע למועצה על ביצוע עבירת המשמעת המיוחסת ליועץ המס המייצג.
23.   
24.   
25.   
26.   
27.   
28.   
29.   
(4) התליית הרישום בפנקס לתקופה קצובה שלא תעלה על חמש שנים;
(5) ביטול הרישום בפנקס.
(ב) מי שרישומו בפנקס בוטל לפי הוראות סעיף קטן (א)(5), לא יבקש חידוש הרישום לפני שעברו חמש שנים מיום ביטול הרישום; המועצה רשאית, לפי שיקול דעתה, להסכים לחידוש הרישום או לסרב לו.
30.   
31.   
32.   
33.   
34.   
35.   
36.   
(3) לבקש מבית המשפט המחוזי שבתחום שיפוטו יושבת הוועדה, ליתן צו לפי סעיף 13 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971, לשם גביית עדות;
(4) לפסוק דמי נסיעה ולינה ושכר בטלה לעדים שהוזמנו מכוח סעיף זה, כמו לעד שהוזמן להעיד בבית המשפט.
(ב) דרשה ועדת המשמעת מאדם להעיד או להציג דבר כאמור בסעיף קטן (א), וסירב לעשות כן בלא הצדק המניח את דעת הועדה, רשאי בית המשפט המחוזי שבתחום שיפוטו יושבת הועדה לכפות את הציות להוראות הועדה, על פי בקשת יושב ראש הועדה, בדרך של מאסר שלא יעלה על חודש ימים או בדרך של הטלת קנס שלא יעלה על האמור בסעיף 40(2) לחוק העונשין.
37.   
38.   
39.   
40.   
(ג) מי שהחל, לפני יום התחילה, בלימודים לקראת בחינות ליועצי מס, במוסד שהוכר לענין זה כאמור בתקנות מס הכנסה (יועצי מס), התשכ"ט-1968 (בחוק זה - תקנות מס הכנסה (יועצי מס)), יוכרו לימודיו לצורך רישום בפנקס לפי הוראות חוק זה, אף אם המוסד שבו החל בלימודיו כאמור לא הוכר על ידי המועצה לפי הוראות חוק זה, ובלבד שהשלים את לימודיו בתוך שלוש שנים מיום התחילה.
(ד) מי שהחל בהתמחותו לפי תקנות מס הכנסה (יועצי מס) ולפני יום התחילה -
(1) התמחה במשך תקופה הפחותה מ–12 חודשים, תהיה תקופת התמחותו כאמור בסעיף 10(א)(4);
(2) התמחה במשך תקופה של 12 חודשים לפחות, תימשך התמחותו חודש נוסף מיום התחילה.
41.   
42.   
בפקודה -
(1) בסעיף 216ג, במקום "סעיפים 236 או 236ב1" יבוא "סעיף 236";
(2) בסעיף 236, במקום פסקה (3) יבוא:
"(3) יועץ מס מייצג כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק כייצוג על ידי יועצי מס, התשס"ה-2005";
(3) סעיפים 236א עד 236ט - בטלים.
43.   
בחוק מס קניה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952, בסעיף 27א, בסעיף קטן (ב), במקום "סעיפים 236א עד 23 לפקודת מס הכנסה" יבוא "חוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי מס, התשס"ה-2005".
44.   
(1) בסעיף קטן (א), אחרי "רואה חשבון" יבוא "או יועץ מס מייצג";
(2) בסעיף קטן (ג), בסופו יבוא " "יועץ מס מייצג" - כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי מס, התשס"ה-2005".
45.   
בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, בסעיף 143א -
(1) בסעיף קטן (א), בסופו יבוא "למעט לענין הוראות סעיף 121";
(2) בסעיף קטן (ב) במקום "סעיפים 236א עד 23 לפקודת מס הכנסה" יבוא "חוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי מס, התשס"ה-2005".
46.   
בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000, בתוספת הראשונה, אחרי פרט 20 יבוא:
"21. הסדרת עיסוק - החלטה של רשות לפי הוראות חיקוקים שענינם הסדרת עיסוק כמפורט להלן:
(1) החלטה של המועצה לפי סעיפים 7, 10, 11 או 29(ב) לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ על ידי יועצי מס, התשס"ה-2005."
[1.] ס"ח 1978, התשס"ה (27.1.2005), עמ' 114.
תיקונים:ס"ח 2042, התשס"ו (26.12.2005), עמ' 108;
ס"ח 2271, התשע"א (6.1.2011), עמ' 161. הצ"ח - ממשלה 541, התשע"א, עמ' 6;
ס"ח 2537, התשע"ו (17.3.2016), עמ' 627. הצ"ח - ממשלה 1010, התשע"ו, עמ' 464;
ס"ח 3117, התשפ"ד (19.11.2023), עמ' 175. הצ"ח - ממשלה 1542, התשפ"ב, עמ' 888.

מפת מסמך

פרק א': פרשנות
1. הגדרות
פרק ב': מועצת יועצי המס המייצגים
2. מועצת יועצי מס מייצגים והרכבה
3. סייגים למינוי
4. תקופת הכהונה
5. פקיעת כהונה והשעיה
6. התפטרות ומינוי ממלא מקום
7. תפקידי המועצה
8. סדרי הדיונים במועצה
פרק ג': רישוי ורישום יועצו מס מייצגים
9. איסור ייצוג לפני רשות מס בלא רישיון
9א. סמכות לתת אישור על נתוני מס
10. כשירות לקבלת רישיון ורישום בפנקס
11. מאמן למתמחים
פרק ד': שמירת אחריות ועונשין
12. שמירת אחריות
13. עונשין
פרק ה': אתיקה מקצועית, ועדת משמעת ואמצעי משמעת
14. אתיקה מקצועית
15. שמירת סודיות
16. עבירות משמעת
17. ועדת משמעת
18. תקופת כהונה
19. הפסקת כהונה
20. השעיה מכהונה
21. אי–תלות
22. חוקר, תובע ותפקידיהם
23. הודעה למתלונן על אי–הגשת קובלנה
24. מחיקה אינה מונעת הגשת קובלנה
25. הדיון בוועדת המשמעת
26. פסילת חבר ועדת המשמעת
27. סדרי דין
28. דיני ראיות
29. אמצעים משמעתיים
30. פרסום
31. ערעור
32. התליה עד סיום הדיון
33. דיון משמעתי ודיון פלילי
34. הודעה על הרשעה בפלילים
35. פסק דין במשפט פלילי
36. סמכויות עזר
37. משמעת מתמחים
פרק ו': הוראות כלליות
38. אגרות
39. שמירת ייחוד מקצועות
40. הוראות מעבר
41. ביצוע ותקנות
42. תיקון פקודת מס הכנסה - מס' 143
43. תיקון חוק מס קניה (טובין ושירותים) - מס' 17
44. תיקון חוק מיסוי מקרקעין - מס' 54
45. תיקון חוק מס ערך מוסף - מס' 28
46. תיקון חוק בתי משפט לענינים מינהליים - מס' 9
תוספת