תקנות הנמלים (בטיחות מכולות), התשמ"ג-1982 1 בתוקף סמכויותי לפי סעיף 60 לפקודת הנמלים [נוסח חדש], התשל"א-1971, אני מתקין תקנות אלה: |
2. בעל מכולה חדשה, או קיימת, המשמשת או מיועדת לשמש לתנועה בתובלה בינלאומית חייב לדאוג כי המכולה תאושר אישור בטיחות בהתאם לנוהלים שנקבעו בתקנות אלה. |
4. |
7. (תיקונים: התשמ"ה, התשס"ו) (א) רשות אישור תשתמש בציוד בדיקה מתאים. (ב) כל מספרי האישור שתיתן רשות אישור ישאו צופן זיהוי שהקצה לה מנהל הרשות. |
9. (תיקונים: התשמ"ה, התשס"ו) רשות אישור תודיע למנהל הרשות 90 ימים מראש על רצונה לחדול לפעול כרשות אישור. |
11. בעל מכולה קיימת רשאי להגיש בקשה לאישור בטיחותה לכל רשות אישור. |
13. רשות האישור תודיע לבעל על אישור הבטיחות למכולה, או על סירוב למתן אישור; הודעה על סירוב למתן אישור בטיחות תהיה מנומקת. |
14א. 2 (תיקון התשמ"ה) במכולה שבנייתה החלה ביום כ"ו בטבת התשמ"ד (1 בינואר 1984) או לאחר מכן יהיו ציוני המשקל ברוטו המרבי שבשימוש תואמים את הנתונים שעל לוח אישור הבטיחות. |
15. נדחתה בקשה לאישור בטיחות למכולה, רשאי הבעל, לאחר שמילא את דרישות רשות האישור, לשוב ולהגיש בקשה לאישור בטיחותה. |
16. מי שנפגע מהחלטה של רשות אישור לפי פרק זה רשאי לערור עליה לפני המנהל. |
18. |
19. בעל מכולה חדשה, או יצרן, רשאי להגיש בקשה לאישור בטיחותה לכל רשות אישור. |
21. רשות האישור, לפי הודעת היצרן ותוך מתן הודעה לבעל, תהיה נוכחת במבחני האב-טיפוס הדרושים על פי האמנה ותבדוק מספר מכולות לפי שיקול דעתה. |
22. מיד עם תום מבחני האב-טיפוס תוציא רשות האישור הודעת אישור ליצרן, או לבעל, שתאפשר קביעת לוחות אישור בטיחות של המכולה. |
23. קיום בדיקות מצד הרשות לא ישחרר את היצרן מכל אחריות לשמירה על ביקורת איכות נאותה. |
24. לא עמד אב-טיפוס של מכולה במבחנים, רשאית הרשות לדרוש בדיקות נוספות של מכולות כפי שתמצא לנכון על מנת להבטיח את כשירות הדגם. |
26. רשות אישור תהיה נוכחת במבחנים שייערכו בהתאם לחלק ב' לתוספת, ולאחר שנוכחה בהשלמה מוצלחת של המבחנים, תוציא הרשות הודעת אישור לבעל המתירה קביעת לוח אישור בטיחות. |
27. |
28. לוח אישור בטיחות יהיה כמפורט בחלק א' בתוספת. |
29. לוח אישור בטיחות יעמוד בתנאים אלה: (1) יהא עמיד בפני אש ויישאר קריא לאחר 15 דקות של חשיפה לאש בעלת עצמה בינונית המפתחת חום של 2 540 צלזיוס ( 2 1,000 פרנהייט) כשהוא קבוע על מכולה ומתאים לחומר בנייתה; (2) יהא עמיד בפני השפעת הקורוזיה של סביבתו בים וביבשה כך שיישאר קריא למשך תקופת חיי התפעול של המכולה. |
31. מספר אישור הבטיחות המופיע בשורה הראשונה של לוח אישור בטיחות חייב להיות בעל הצורה__________________________IL ויכלול צופן זיהוי של הרשות והשנה שבה ניתן
|
32. התאריך שבו ניתן אישור הבטיחות ומספרו יהיו זהים בכל המכולות מאותו אב-טיפוס, או סדרת מדגם שאושרו בהודעת אישור אחת. |
34. (תיקון התשמ"ט) בפרק זה, |
34ד. (תיקון התשנ"ו) לא יבדוק ולא יאשר אדם תקינות מכולה לתובלה בין-לאומית אלא אם כן הוא בודק מכולות מוסמך. |
36. (תיקון התשמ"ט) בתום הבדיקה התקופתית יסמן בעל המכולה או בעל מיתקן מורשה שבדק את המכולה, על גבי לוח אישור בטיחות, את השנה והחודש שבהם חייבת המכולה לעבור את הבדיקה התקופתית הבאה; על הסימון להישאר קריא למשך שלושים חדשים לפחות. |
36א. (תיקון התשמ"ט) (א) המנהל רשאי לאשר תכנית לבדיקה מתמשכת אם שוכנע כי תכנית כאמור עונה על הדרישות המפורטות בתקנה 37. (ב) אישור לבדיקה מתמשכת ינתן על פי תכנית לתקופה שלא תעלה על חמש שנים. (ג) במכולה המופעלת לפי תכנית מאושרת לבדיקה מתמשכת יוצג ציון המראה את האותיות IL/ACEP על גבי לוח אישור הבטיחות או סמוך לו ככל האפשר. (ד) בדיקות המבוצעות לפי תכנית כאמור בתקנת משנה (א) יקבעו אם יש במכולה ליקויים העלולים לסכן חיי אדם; הבדיקות יבוצעו בתום שלושים חדשים מהבדיקה האחרונה וכן כל אימת שנעשה - (1) תיקון משמעותי במבנה המכולה; או (2) ניקוי יסודי חוזר של המכולה; או (3) החלפת בעלות במכולה או בתחילתה או בסיומה של תקופת החכרה שלה. (ה) ציון האותיות כאמור בתקנת משנה (ג) ייעשה רק בידי מי שהוסמך להציב לוח אישור בטיחות מכוח תקנה 30. |
37. (תיקון התשמ"ה) בדיקות תקופתיות כמפורט בתקנות 34 עד 36א חייבות לעמוד בדרישות אלה: (1) בדיקת אבזרי פינות ומידת השחיקה של כיסי מנעולי הסבב; (2) בדיקה חזותית של ליקויים, כגון בקעים, חולשות וקורוזיה, חיזוקים חסרים או ליקויים וכל ליקוי או נזק אחר המשפיע על הבטיחות, בדיקה זו תכלול את תחתית המכולה ובמידת האפשר את פנים המכולה; (3) התייחסות לאפיונים המיוחדים של דגמי המכולות וסוגיהן והחמרים ששימשו בבנייתן; (4) ביצוע בידי מומחים מיומנים ובעלי נסיון בגילוי נזקי מבנה של מכולות; (5) קביעת מועדי הבדיקות כך שיינתן זמן מספיק לביצוען המדוקדק; (6) כל בדיקה חייבת גילוי כל ליקויי מבנה המחייבים תיקון לפני החזרת המכולה לשירות. |
38. (תיקונים: התשמ"ה, התשמ"ט) (א) הבדיקות ילוו במסמכי בדיקות שיישמרו במשך שלושים חדשים, בידי הבעל ובעל המיתקן המורשה שבדק את המכולה. (ב) הרישומים במסמכי הבדיקה יכללו בנוסף לזיהוי המכולה, רישום על תאריך הבדיקה האחרונה ואמצעי לזיהוי הבודק. (ג) מסמכי הבדיקה יעמדו לרשות המנהל או בא כוחו לשם בדיקה, לפי דרישתו; נשמר מסמך מקורי מחוץ לישראל, יימצאו מסמכים נוספים ידניים או בשיטת עיבוד נתונים ויוצגו על פי דרישה כאמור. (תיקונים: התשמ"ה, התשמ"ט) |
39. (א) מצא מפקח כי מכולה המשמשת או מיועדת לתנועה בתובלה בינלאומית נמצאת במצב שמסכן את הבטיחות, גם אם עליה לוח אישור בטיחות תקף - יפסול משירות את המכולה עד שתוחזר למצב בטוח. (ב) פסילת מכולה יכול שתהיה כרוכה בטיפול מיוחד לרבות פריקת מטען המכולה לפני תנועה נוספת, לפי הענין. |
40. מכולה המשמשת או מיועדת לשמש לתנועה בתובלה בינלאומית, שלא קבוע עליה לוח אישור בטיחות, רשאי מפקח החל ביום ח' בטבת התשמ"ה (1 בינואר 1985), לעוצרה או לבצע בה ביקורת אחרת. |
41. חסרה מכולה לוח אישור בטיחות תקף, אך היא עומדת בדרישות האמנה, רשאי מפקח לאשר תנועה מוגבלת של המכולה כאמור בתנאים שימצא לנכון. |
42. (תיקון התשמ"ט) (א) מצא מפקח אחרי יום ל' בכסלו התשמ"ז (1 בינואר 1987) כי מכולה, המשמשת או מיועדת לשמש לתנועה בתובלה בינלאומית, לא נבדקה בזמן, יקבע במקום בולט על גבי המכולה סימן לפי הדוגמה בתוספת השניה המציין כי המכולה חייבת בדיקה לפני טעינתה מחדש ושימוש נוסף בה בתובלה בינלאומית. (ב) בסימן יצויין המקום והתאריך שבו נקבע, ועליו להישאר קריא וקבוע במשך 12 חדשים. (ג) אין להסיר סימן כאמור בתקנת משנה (א) עד שהמכולה נבדקה לפי הוראות תקנה 37. (ד) מפקח שקבע סימן כאמור בתקנת משנה (א) יודיע על כך בכתב לבעלי המכולה ובמידת האפשר לבעלי המטען שבמכולה. |
43. מצא מפקח כי מכולה שסומנה כאמור בתקנה 42 הוטענה מחדש ושימשה או הוצעה לתנועה בתובלה בינלאומית מבלי שנבדקה קודם לכן, יפסול אותה לשירות, עד שתעמוד בדרישות. |
44. מכולה שנפסלה כאמור והוחזרה למצב בטוח, לאחר שקויימו הדרישות לגביה, חייבת בבדיקה כמפורט בתקנה 37, ויסומן עליה תאריך הבדיקה החדש לפי תקנה 36. |
45. הודיע בעל מכולה, בכתב, למפקח כי המכולה עמדה בבדיקות, רשאי הוא, לאחר מתן ההודעה להחזיר את המכולה לשירות. |
46. (א) מי שנפגע מהחלטת המפקח רשאי לערור עליה לפני המנהל. (ב) הוגש ערר ידרוש המנהל עריכת בדיקה מחדש כדי לקבוע בעצמו את מידת הליקויים; עם תום הבדיקה מחדש יתן המנהל את החלטתו. |
47. בעל מכולה ישא בכל ההוצאות הקשורות בבקשה לבדיקה מחדש. |
47א. (תיקונים: התשמ"ה, התשמ"ט) (א) לענין תקנה זו, (ב) בעל מכולה אשר אינה ראויה לשימוש יעשה כל אלה: (1) ינתק את לוח אישור הבטיחות מגוף המכולה וישמידו; (2) ימחק לבלי הכר כל סימן זיהוי שנתן ארגון התקנים הבינלאומי (ISO ) ומספר זיהוי נוסף כלשהו; (3) ימחק לבלי הכר כל סימן שיש בו כדי להטעות את הציבור בדבר יעודה. (ג) לא ימכור בעל מכולה, לא יחכיר, לא ימסור לידי אחר ולא יעביר למקום אחר מכולה שאינה ראויה לשימוש, אלא לאחר שביצע את הוראות תקנת משנה (ב). (תיקונים: התשמ"ה, התשמ"ט) |
48. (בוטלה). |
49. (תיקון התשמ"ה) (א) תחילתן של תקנות אלה, למעט תקנות 40, 41 ו-42, ביום י"ח באלול התשמ"ב (6 בספטמבר 1982). (ב) תחילתן של תקנות 40 ו-41 ביום ח' בטבת התשמ"ה (1 בינואר 1985). (ג) תחילתה של תקנה 42 ביום ל' בכסלו התשמ"ז (1 בינואר 1987). |
(תקנות 1, 12(5)(ב) ו-(ג), 26 ו-28) חלק א': תוספת לנספח 1 לאמנה לוח אישור הבטיחות, התואם את הדוגמה המשועתקת להלן, ילבש צורה של לוח מלבני קבוע, חסין אש, עמיד שיתוך, שמידותיו לא יפחתו מ-200 מ"מ על 100 מ"מ. המלים "אישור בטיחות C.S.C
7
1. ארץ האישור וסימוכין לאישור, כניתן בדוגמה בשורה 1 (ארץ האישור תצויין באמצעות הסימן המבחין המשמש כדי לציין את ארץ הרישום של כלי רכב מנועיים בתעבורת דרכים בין-לאומית). 2. תאריך הייצור (חודש ושנה). 3. מספר הזיהוי של יצרן המכולה, או, במקרה של מכולות קיימות שלגביהן אותו מספר בלתי ידוע, המספר שהקצתה הרשות. 4. המשקל ברוטו המרבי שבשימוש (קילוגרמים וליטראות). 5. משקל העירום המורשה לכובד 1.8g (קילוגרמים וליטראות). 6. ערך עמיסת המבחן שבלחץ מעוות (קילוגרמים וליטראות). 7. חוזק הקיר הסופי יצויין על גבי הלוח רק אם הקירות הסופיים תוכננו לעמוד בפני מטען הקטן או הגדול מ-0.4 פעמים משקל המטען המרבי המותר, כלומר 0.4p. 8 חוזק הקיר הצדי יצויין רק אם הקירות הצדיים תוכננו לעמוד בפני מטען הקטן או הגדול מ-0.6 פעמים משקל המטען המרבי המותר, כלומר 0.6p. 9. תאריך בדיקת התחזוקה הראשונה (חודש ושנה) למכולות חדשות ותאריכיהן של בדיקות תחזוקה שלאחר מכן (חודש ושנה), אם הלוח משמש למטרה זו. חלק ב': נספח 2 לאמנה: דרישות וניסויים לענין בטיחות המבנה הקדמה בקביעת דרישותיו של נספח זה, מובן הדבר כי בכל שלבי פעולתן של מכולות לא יעלו הכוחות שכתוצאה מתנועה, מיקום, עירום ומשקל של המכולה הטעונה, והכוחות החיצוניים, על חוזקה המתוכנן של המכולה במיוחד נקבעו ההנחות שלקמן: (א) המכולה תהא הדוקה כך שלא תהא נתונה לכוחות העולים על אלה שלגביהם תוכננה; (ב) מטענה של המכולה יסומן בהתאם לנהגים המומלצים שבענף, כך שהמטען לא יטיל על המכולה כוחות העולים על אלה שלגביהם תוכננה. בניה 1. מכולה שנעשתה מכל חומר מתאים, המבצעת באורח המניח את הדעת את הניסויים שלקמן מבלי שתילקח בכל עיוות צורה או אי תקינות קבועים, שיעשוה לבלתי מסוגלת להיות משמשת למטרתה המתוכננת, יהיו רואים אותה כבטוחה. 2. הממדים, קביעת המקום והסיבולות הקשורות בכך של אבזרי הפינה ייבדקו בשים לב למערכות ההרמה והריתוק שבהן יפעלו. מטעני ניסוי ונוהלי ניסוי מקום שהדבר מתאים למדגם המכולה, יוחלו מטעני הניסוי ונוהלי הניסוי שלקמן לגבי כל המכולות שבניסוי.
1. הרמה המכולה, שלה טעינת פנים שנקבעה, תורם בדרך כזאת ששום כוחות תאוצה משמעותיים לא יופעלו. לאחר ההרמה, תועלה המכולה או תיתמך במשך חמש דקות, ולאחר מכן תורד אל הקרקע.
2. עירום 1. לגבי תנאים של תובלה בין-לאומית, מקום שכוחות התאוצה האופקיים המרביים שונים באורח משמעותי מן ה-1.8g , וכאשר המכולה מוגבלת באורח אמין ויעיל לאותם תנאי תובלה, יכול מטען העירום להשתנות לפי היחס המתאים של כוחות התאוצה. 2. עם השלמתו המוצלחת של ניסוי זה ניתן לדרג את המכולה לגבי משקל העירום הסטטי המוסף המורשה, אשר יצויין על גבי לוח אישור הבטיחות לצד הכותרת "משקל העירום המורשה 1.8g (קילוגרמים וליטראות)".
3. מטענים מרוכזים
4. לחץ מעוות לרוחב
5. בלימה לאורך (ניסוי סטטי) בשעה שמתכננים ובונים מכולות, יש לזכור כי מכולות, בעת שהן מובלות באמצעי תובלה פנים ארציים, עלולות לעמוד בפני תאוצות של 2g המופעלות באורח אופקי בכיוון אורכי.
6. קירות סופיים על הקירות הסופיים להיות מסוגלים לעמוד בפני מטען של לא פחות מ-0.4 פעמים משקל המטען המרבי המותר. אולם, תוכננו הקירות הסופיים לעמוד בפני מטען הקטן או הגדול מ-0.4 פעמים משקל המטען המרבי המותר, יצויין גורם כוח כאמור על לוח אישור הבטיחות בהתאם לנספח 1, תקנה 1.
7. קירות צדיים על הקירות הצדיים להיות מסוגלים לעמוד בפני מטען של לא פחות מ-0.6 פעמים משקל המטען המרבי המותר. אולם, תוכננו הקירות הצדיים לעמוד בפני מטען הקטן או הגדול מ-0.6 פעמים משקל המטען המרבי המותר, יצויין גורם כוח כאמור על גבי לוח אישור הבטיחות בהתאם לנספח 1, תקנה 1.
|