תאריך תצוגה: 01/06/2018
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
2. מגבלות זמני טיסה
3. מגבלות זמן תפקיד
4. זמני מנוחה מועדים
5. זמני חופשה
6. חריגה
7. בדיקות רפואיות
8. רישום
9. פטור מהוראות התקנות
9א. סייג לתחולה
10. עונשין
11. ביטול
12. השם

תקנות הטיס (מגבלות זמן טיסה בשירותי תעופה), התשל"א-1971 1

בתוקף סמכותי לפי סעיף 23 לחוק רישוי שירותי התעופה, התשכ"ג-1963 (להלן - חוק הרישוי), וסעיפים 10(9), 30 ופיסקה 1 לתוספת ג' לחוק הטיס, 1927 (להלן - חוק הטיס), אני מתקין תקנות אלה:
 
1.   
"המנהל" - ראש מינהל התעופה האזרחית במשרד התחבורה או מי שהוא הסמיך לצורך תקנות אלה, כולן או במקצתן;
"זמן תפקיד" , לגבי איש צוות - משך הזמן שבו הוא נדרש מאת המפעיל להיות במקום נתון, למעט מקום מנוחה, או זמן טיסה, כחבר צוות מזערי, כחבר צוות כפול, כחבר צוות מוגבר או כנוסע בכלי הטיס (להלן בהגדרה זו - עבודה), ובלבד שאם היתה הפסקה שאינה עולה על שמונה שעות בין תקופת עבודה אחת כאמור לבין תקופת עבודה שניה, תחושב הפסקה זו כזמן עבודה כאמור; אך אם איש הצוות אינו מועסק בנתיבי אוויר בינלאומיים ומעבידו סיפק לו מקום מנוחה, לא יחושב לגביו זמן הפסקה זה כזמן עבודה;
"זמן טיסה" לגבי איש צוות - משך הזמן שבו הוא נמצא בתפקיד בעמדה בתא הטיס, מהרגע שבו נע כלי הטיס לראשונה בכוח עצמו לשם המראה עד לרגע שבו הוא דימם מנועיו בסוף הטיסה;
"חודש" - שלושים ימים רצופים;
"חומר רעיל" - חומר שנקבע כחומר רעיל על פי פקודת הרוקחים;
"חופשה" , לגבי איש צוות - משך זמן שבו אין הוא נדרש לעמוד לרשות מעבידו כאמור בתקנה 4, אולם משך זמן זה לא יכלול מנוחה לפני תפקיד;
"טייס-מפקד" - כמשמעותו בתקנות הטיס (רשיונות לעובדי טיס), התשט"ז-1956;
"טיסה חקלאית" - טיסה בכלי טיס המשמש דרך כלל לריסוס ולאיבוק ולזריעת עננים לצורך ביצוע טיסה חקלאית בפועל, לרבות טיסה בכלי טיס כאמור אל השטח המיועד לביצוע הטיסה החקלאית בפועל וממנו;
"טיסה חקלאית בפועל" - ריסוס, איבוק וזריעת עננים בכלי טיס המשמש דרך כלל לצורך זה;
"טיסה מסחרית" - כמשמעותה בחוק הרישוי, למעט טיסה חקלאית;
"טיסת ניסוי" - טיסה שמטרתה לבחון כלי טיס לגבי יכלתו לעמוד בדרישות הישימות באותה עת מבחינת כשרו האווירי;
"טמפרטורה" - מידת החום במעלות צלסיוס השוררת בסביבה שבה מופעל כלי הטיס והנמדדת בצל בגובה מטר מעל פני הקרקע;
"יממה" - עשרים וארבע שעות רצופות;
"כלי טיס" - כמשמעותו של אווירון בחוק הטיס, לרבות כלי טיס המסוגל להימצא באוויר מכוח העילוי הנוצר על ידי תגובות האוויר;
"מנוחה בזמן טיסה" , לגבי איש צוות - משך זמן שאינו פחות משעתיים, שבו יכול הוא לנוח בכלי טיס, על מושב נוח שאינו מושב מתקפל, מחוץ לתא הטייס;
"מנוחה לפני תפקיד" , לגבי איש צוות - מנוחה לפני זמן תפקיד במקום מנוחה שהמפעיל העמיד לרשותו;
"מפעיל" - בעל רשיון המפעיל כלי טיס בטיסה מסחרית;
"מקום מנוחה" , לגבי איש צוות - מקום המיועד לשמש לו כמקום מנוחה, לרבות מגורי הקבע שלו;
"צוות כפול" - צוות המורכב ממספר מספיק של אנשי צוות המאפשר החלפת כל אנשי הצוות המזערי בעת ובעונה אחת;
"צוות מוגבר" - צוות המורכב ממספר מספיק של אנשי צוות המאפשר החלפת תפקידים בין אנשי הצוות ומנוחה לסירוגין;
"צוות מזערי" - צוות המורכב ממספר האנשים הקטן ביותר הדרוש להפעלת כלי טיס כפי שנקבע בספר כלי הטיס של היצרן ובנוהלי המבצעים שנקבעו על פי הרשיון;
"רביע" - תשעים ימים רצופים;
"רשיון" - רשיון שניתן למפעיל על פי חוק הרישוי;
"שבוע" - שבעה ימים רצופים;
"שנה" - 365 ימים רצופים.
2.   
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
9.   
9א. 2
סייג לתחולה

(תיקון התשע"ו)
תקנות אלה לא יחולו על מפעיל, בביצוע הפעלות כאמור בסימן י"ד1 לפרק השלושה עשר לתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981, למעט תקנה 5(א)(1)(ב) שתחול על מפעיל בביצוע הפעלות כאמור בשינויים אלה שלא תחול החובה להעניק 10 ימי חופשה רצופים במסגרת החופשה השנתית, ולא תחול לגבי החופשה השנתית תקנה 5(ב) ו–(ג).
10.   
11.   
12.   

כ"ז בסיון התשל"א (20 ביוני 1971)
שמעון פרס
שר התחבורה
[1.] ק"ת 2711, התשל"א (1.7.1971), עמ' 1280.
תיקונים:ק"ת 4978, התשמ"ז (30.10.1986), עמ' 82;
ק"ת 5389, התשנ"ב (8.10.1991), עמ' 229;
ק"ת 6189, התשס"ב (13.8.2002), עמ' 1205;
ק"ת 7656, התשע"ו (10.5.2016), עמ' 1133;
ק"ת 7991, התשע"ח (25.4.2018), עמ' 1872.
[2.] תחילת תוקפה של תקנה 9א ביום 29.10.2018.

מפת מסמך

1. הגדרות
2. מגבלות זמני טיסה
3. מגבלות זמן תפקיד
4. זמני מנוחה מועדים
5. זמני חופשה
6. חריגה
7. בדיקות רפואיות
8. רישום
9. פטור מהוראות התקנות
9א. סייג לתחולה
10. עונשין
11. ביטול
12. השם