תאריך תצוגה: 28/12/2017
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
פרק ב': אישור הפעלה ומפרטים מבצעיים
2. הפעלת שדה תעופה
3. מתקני עזר לטיסה
4. ביקורת
5. פטור ואישור חריגה
6. סטיות מהמפורט בסימן ד'
פרק ג': ספר עזר מבצעי לשדה תעופה
7. ספר עזר מבצעי
8. פעילות לפי ספר עזר מבצעי
9. מבנה ספר העזר המבצעי
10. תכולת ספר העזר המבצעי
11. עותקי ספר עזר מבצעי
12. הכנסת שינויים בספר העזר המבצעי
פרק ד': הפעלה ואחזקה מבצעית
13. אחזקת שטח סלול
14. אחזקת שטח מיוצב
14א. רוחב מסלול
15. רצועת מסלול
16. סימון שילוט ותאורה ומפרטיהם
17. הרחקת שלג וקרח
18. קביעת סוג השדה לכיבוי אש והצלה
19. חמרי כיבוי אש, רכב הצלה וציודו
20. ציוד כיבוי אש והצלה ודרישות מבצעיות
21. חמרים מסוכנים, טיפול אחסנה ושינוע
22. מיתקני דלק ותדלוק
23. מסמני כיוון הרוח ועוצמתו
23א. צוות בטיחות מסלול
24. תכנית חירום לשדה תעופה
24א. אחריות מנהל שדה במצב חירום
25. תכנית לעריכת ביקורת עצמית
26. תנועת כלי רכב בשדה
27. שמירה על מע"ן
28. גידור השדה
29. תכניות לפעילות נגד בעלי-חיים
30. הפצת מידע על שמישות השדה
31. זיהוי סימון שעל מבנים ושטחים בלתי שמישים
31א. תקנות שהותקנו לפי סעיף 166 לחוק
32. הוראת מעבר
33. תחילה

תקנות הטיס (בטיחות בשדות תעופה של רשות שדות התעופה), התשנ"ב-1992 1

בתוקף סמכותי לפי סעיף 3(ב) שבפרט 3 לתוספת הראשונה של דבר המלך על הטיס במושבות (הטלת חוקים), 1937, סעיף 14 לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח-1948, וסעיף 30 לחוק הטיס, 1927 (להלן - חוק הטיס), ובהתייעצות עם רשות שדות התעופה, אני מתקין תקנות אלה:
1.   
"מנהל שדה" - מי שמונה כדין למנהל שדה תעופה או מי שהוא הסמיכו;
"מסלול" ( Runway ) - שטח מלבני מוגדר ומסומן בשדה תעופה המשמש או המיועד לשמש לנחיתה ולהמראה של כלי טיס;
"מסלול לגישת ראיה" ( Non-Instrument Runway ) - מסלול המיועד להפעלת כלי טיס הטסים על פי כללי טיסת ראיה;
"מסלול ממוכשר" ( Instrument Runway ) - מסלול לגישת מכשירים מדויקת או בלתי מדויקת המיועד להפעלת כלי טיס הטסים על פי כללי טיסת מכשירים ואשר פורסם לגביו או עומד להתפרסם עבורו נוהל גישה ישירה אחד לפחות;
"מסלול לגישת מכשירים בלתי מדויקת" ( Non-precision Approach Runway ) - מסלול בו מותקנת או שמיועדת להיות מותקנת מערכת עזרי ניווט המספקת הכוונה כיוונית בלבד;
"מסלול לגישת מכשירים מדויקת" ( Precision approach runway ) - מסלול שבו מותקן, או מיועד להיות מותקן, מיתקן עזר לטיסה שהוא מערכת הנחיה לגישה מדויקת ונחיתה בקטגוריה II , I או III ;
"מסלול הסעה" ( Taxiway ) - מסלול מוגדר ומסומן בשדה תעופה המיועד להסעת כלי טיס והמשמש לקשר בין חלק אחד בשדה תעופה לחלק אחר בו;
"מיתקן עזר לטיסה" - כהגדרתו בתקנות הפעלה;
"מיתקן עזר לניווט (מע" ן)" - כהגדרתו בתקנות הפעלה;
"נוטאם" (NOTAM ) - (Notice to Air Men ) - הודעה לעובדי טיס;
"קוד–ייחוס לשדה תעופה" - קוד שהוא שילוב של שני רכיבים, ספרה ואות, ומתקבל לפי הוראות הכרך הראשון לנספח 14 לאמנה לעניין קוד–ייחוס (Reference code );
"רחבת חניה" ( Apron ) - שטח מוגדר בשדה תעופה המשמש לכלי טיס לחניה, להעלאת נוסעים או להורדתם, להעמסה או לפריקה של טובין וציוד, לתדלוק ולאחזקה;
"שטח בטיחות" ( Safety Area ) - שטח מוגדר סביב מסלול, מסלול הסעה או מע"ן המיועד להקטין נזקים העלולים להיגרם לכלי טיס הסוטה ממסלולים אלה;
"שטח סלול" - מסלול, מסלול הסעה ורחבת חניה המצופים אספלט או בטון;
"שדה תעופה" - כמשמעותו בחוק הרשות והוא בהחזקתה ובהנהלתה של המדינה או של הרשות;
"תקנות הפעלה" - תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981;
"תקנות חמרים מסוכנים" - תקנות הטיס (הובלת חמרים מסוכנים), התשמ"ד-1983.
2.   
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
9.   
10.   
(15) נהלים לטיפול בחמרים מסוכנים כאמור בתקנות חמרים מסוכנים;
(16) תיאור העזרים, הציוד והנהלים להצלה וכיבוי אש;
(17) נהלים לשמירה על מודדי מהירות הרוח ומסמני כיוון הרוח בשדה תעופה;
(18) נהלי חירום;
(19) נהלים לעריכת פיקוח עצמי;
(20) נהלים להסרת מכשולים, סימונם או הארתם;
(21) נהלים להגנה על מע"ן;
(22) תיאור גידור שדה התעופה;
(23) ניהול מפגעים הקשורים לבעלי חיים;
(24) נהלים לזיהוי וסימון בניה בשדה תעופה ודיווח עליה;
(25) פיקוח על תנועת כלי רכב בשטח מבצעי כאמור בכללי רשות שדות התעופה (כניסה לשטחים מוגבלים), התשמ"ג-1983;
(26) פירוט סמכויות פרסום נוטאם ונוהל הפצת נוטאם;
(27) כל נושא אחר שלדעת המנהל נדרש להפעלת שדה תעופה או לטובת הציבור.
11.   
12.   
13.   
14.   
14א.   
15.   
רכיב האות בקוד-הייחוס
רוחב במטרים מכל צד של
לשדה תעופה
ציר מסלול ההסעה
A
16.25
B
21.50
C
26.00
D
40.50
E
47.50
F
57.50
16.   
17. 2
הרחקת שלג וקרח

(תיקון התשע"ט)
(בוטלה).
18.   
קבוצה
אורך גוףכלי הטיס(במטרים)
רוחב מרבי של גוףכלי הטיס(במטרים)
?2
9 עד 12
2
3
12 עד 18
3
4
18 עד 24
4
5
24 עד 28
4
6
28 עד 39
5
7
39 עד 49
5
8
49 עד 60
7
9
60 עד 76
7
19.   
20.   
21.   
22.   
23.   
23א. 3
צוות בטיחות מסלול

(תיקון התשע"ח)
(א) כחלק ממערכת ניהול הבטיחות של בעל רישיון להפעלת. שדה תעופה כאמור בתקנות המנ"ב, מנהל השדה יקים צוות בטיחות מסלול, וימנה לו, מקרב הנהלת מגדל הפיקוח או הנהלת צוות התפעול המבצעי של שדה התעופה, מנהל שיהיה אחראי לביצוע תפקידי הצוות.
(ב) תפקידו העיקרי של צוות בטיחות מסלול הוא להתריע למנהל השדה ולגופים המיוצגים בצוות, על סיכוני הבטיחות הקשורים לפעילות התעופתית המתקיימת באזור התמרון ובאזורים הסמוכים אליו או באזורים אחרים שיש בהם השפעה ישירה על הבטיחות באזור התמרון, ולפתח אמצעי אפחות לסיכונים כאמור, ובכלל זה לסיכונים אלה:
(1) אירוע חדירה למסלול (runway incursion );
(2) אירוע סטייה מחוץ לגבולות מסלול (excursion runway );
(3) הימצאות גופים זרים (FOD ) באזור התמרון;
(4) מפגעים הקשורים לבעלי חיים (Wild life hazard ).
(ג) במסגרת תפקידו, צוות בטיחות המסלול יערוך ויקיים תכנית בטיחות מסלול שתכלול תהליכי ניהול סיכונים כאמור בפרק ג' לתקנות המנ"ב, לגבי כלל סיכוני הבטיחות כאמור בתקנת משנה (ב), ובכלל זה -
(1) יפתח ויקיים תהליכים לזיהוי מפגעי בטיחות, בין השאר על בסיס תהליכי זיהוי מפגעי בטיחות שקיימו הגופים המיוצגים בצוות;
(2) יפתח ויקיים תהליכים לניתוח סיכוני הבטיחות הקשורים במפגעי הבטיחות שהצוות זיהה, בהתחשב בכלל המידע שנצבר לגבי חומרתם וסבירותם בידי הגופים המיוצגים בצוות;
(3) ימליץ לגופים המיוצגים בצוות על אמצעי אפחות סיכון ועל סדרי עדיפויות ליישומם, על בסיס כלל המידע שנצבר בצוות, ויעקוב אחרי מימוש המלצותיו;
(4) יפעל לאיתור אזורי סיכון (hot spots ) ולפרסומם במסגרת שירותי המידע התעופתי.
(ד) נוסף על האמור בתקנות משנה (ב) ו–(ג), צוות בטיחות מסלול -
(1) יפעל להתאמה בין המנ"ב של שדה התעופה לבין המנ"ב של ספקי השירות האחרים המחויבים לקיים מנ"ב לפי תקנות המנ"ב, לגבי סיכוני הבטיחות כאמור בתקנת משנה (ב);
(2) יפתח ויקדם תכניות הדרכה ראשונית ותקופתית, בדבר אירועי חדירה למסלול וסטייה מחוץ לגבולות מסלול; תכניות הדרכה כאמור ייועדו במשותף לכל מי שעשוי להימצא באזורים כאמור בתקנת משנה (ב), כהולך רגל, כנהג או כאיש צוות אוויר, ולמפקחים על התנועה האווירית המועסקים במגדל הפיקוח, ויכללו התייחסויות לתחומי הפעילות השונים שלהם ולממשקים ביניהם.
(ה) מנהל צוות בטיחות המסלול יזמין ספקי שירות, וגורמים אחרים המשתמשים באזורים כאמור בתקנת משנה (ב) או מספקים שירותים בהם, למנות מטעמם נציגים שישתתפו בצוות; בכלל אלה יפנה מנהל הצוות לגופים כמפורט להלן, בהתאם למאפייני הפעילות בשדה:
(1) המפעילים האוויריים העיקריים המשתמשים בשדה התעופה;
(2) ספקי שירותי קרקע בשדה התעופה;
(3) היחידה או הגורם המספקים שירותי הצלה וכיבוי אש בשדה התעופה;
(4) היחידה הממונה על התפעול המבצעי של שדה התעופה;
(5) היחידה או הגורם הממונים על ניהול מפגעים הקשורים לבעלי חיים בשדה התעופה;
(6) היחידה או הגורם הממונים על אחזקה בשדה התעופה;
(7) מגדל הפיקוח בשדה התעופה;
(8) איגודים מקצועיים של טייסים ומפקחים על התנועה האווירית, המכירים את שדה התעופה.
(ו) גוף שהוזמן למנות נציג מטעמו שישתתף בצוות בטיחות מסלול כאמור בתקנת משנה (ה) יוודא כי התמלאו בנציג הוראות תקנה 7(ה) לתקנות המנ"ב, בשינויים המחויבים.
(ז) צוות בטיחות מסלול יקבע את נוהלי עבודתו, והם ייכללו בספר המנ"ב של בעל הרישיון להפעלת שדה התעופה; מנהל השדה יבטיח כי הצוות יתכנס אחת לשישה חודשים לפחות או בתדירות אחרת כפי שהורה לו המנהל.
(ח) בתקנה זו -
"אמצעי אפחות סיכון", "מנ"ב", "מפגע בטיחות", "ניהול סיכוני בטיחות", "סיכון בטיחותי", "ספק שירות" ו"ספר מנ"ב" - כהגדרתם בתקנות המנ"ב;
"אזור סיכון" ( hot spot ) - שטח באזור התמרון או ברחבת חניה שקרו בו בעבר אירועי בטיחות של התנגשות, חדירה למסלול או סטייה מחוץ לגבולות מסלול, או שיש בו סיכון מוגבר להתרחשותם;
"אזור תמרון" ( Maneuvering Area ) - החלק של שדה התעופה המיועד להמראה, לנחיתה ולהסעה של כלי טיס, למעט רחבות חניה;
"הגופים המיוצגים בצוות" - כאמור בתקנת משנה (ה);
"מגדל הפיקוח" ו"שירותי קרקע" - כהגדרתם בתקנות ההפעלה;
"תקנות המנ"ב" - תקנות הטיס (מערכת ניהול בטיחות), התשע"ח-2017.
24.   
24א.   
25.   
26.   
27.   
28.   
29.   
30. 4
הפצת מידע על שמישות השדה

(תיקון התשפ"א)
(בוטלה).
31.   
31א.   
32.   
33.   
[1.] ק"ת 5442, התשנ"ב (14.5.1992), עמ' 1046.
תיקונים:ק"ת 5683, התשנ"ה (1.6.1995), עמ' 1504;
ק"ת 5720, התשנ"ו (7.12.1995), עמ' 219;
ק"ת 5914, התשנ"ח (30.7.1998), עמ' 1060;
ק"ת 7555, התשע"ו (21.9.2015), עמ' 10;
ק"ת 7910, התשע"ח (28.12.2017), עמ' 583;
ק"ת 8086, התשע"ט (18.10.2018), עמ' 492.
[2.] תקנה 17 בטלה החל ביום 18.4.2020 (תיקון התשע"ט).
[3.] תחילת תוקפה של תקנה 23א - ביום שבו בעל הרישיון להפעלת שדה התעופה השלים תהליך של קבלה ראשונית על דעת המנהל לגבי מערכת ניהול הבטיחות ותכנית היישום שלו, לפי תקנה 22(ד)(2) לתקנות הטיס (מערכת ניהול בטיחות), התשע"ח-2017.
[4.] תקנה 30 בטלה החל ביום 18.4.2020 (תיקון התשע"ט).

מפת מסמך

פרק א': פרשנות
1. הגדרות
פרק ב': אישור הפעלה ומפרטים מבצעיים
2. הפעלת שדה תעופה
3. מתקני עזר לטיסה
4. ביקורת
5. פטור ואישור חריגה
6. סטיות מהמפורט בסימן ד'
פרק ג': ספר עזר מבצעי לשדה תעופה
7. ספר עזר מבצעי
8. פעילות לפי ספר עזר מבצעי
9. מבנה ספר העזר המבצעי
10. תכולת ספר העזר המבצעי
11. עותקי ספר עזר מבצעי
12. הכנסת שינויים בספר העזר המבצעי
פרק ד': הפעלה ואחזקה מבצעית
13. אחזקת שטח סלול
14. אחזקת שטח מיוצב
14א. רוחב מסלול
15. רצועת מסלול
16. סימון שילוט ותאורה ומפרטיהם
17. הרחקת שלג וקרח
18. קביעת סוג השדה לכיבוי אש והצלה
19. חמרי כיבוי אש, רכב הצלה וציודו
20. ציוד כיבוי אש והצלה ודרישות מבצעיות
21. חמרים מסוכנים, טיפול אחסנה ושינוע
22. מיתקני דלק ותדלוק
23. מסמני כיוון הרוח ועוצמתו
23א. צוות בטיחות מסלול
24. תכנית חירום לשדה תעופה
24א. אחריות מנהל שדה במצב חירום
25. תכנית לעריכת ביקורת עצמית
26. תנועת כלי רכב בשדה
27. שמירה על מע"ן
28. גידור השדה
29. תכניות לפעילות נגד בעלי-חיים
30. הפצת מידע על שמישות השדה
31. זיהוי סימון שעל מבנים ושטחים בלתי שמישים
31א. תקנות שהותקנו לפי סעיף 166 לחוק
32. הוראת מעבר
33. תחילה
תוספת ראשונה
תוספת שניה