חוק קידום התחרות בענפי המזון והפארם, התשע"ד-2024 1 |
1. |
2. (1) אם הוא מחזיק ביותר ממחצית הזכות להצביע באסיפה הכללית של חברה או באורגן מקביל לאסיפה כללית של תאגיד אחר, או מהזכות למנות דירקטורים בחברה או מהזכות למנות בעלי תפקידים דומים בתאגיד שאינו חברה; (2) אם הוא מחזיק בזכות למנות בתאגיד מנהל כללי; (3) אם הוא מחזיק ביותר משלושים אחוזים מזכות בתאגיד, ואין אדם אחר המחזיק יותר ממחצית מאותה זכות; (4) אם הוא מחזיק ביכולת למנוע קבלת החלטה עסקית מהותית בתאגיד, זולת אם יכולת זו נובעת מהסכם בדבר הלוואה שנתן תאגיד בנקאי במהלך עסקיו הרגילים, או אם היא ניתנה לצורך הגנת מיעוט מקובלת בתאגיד; וכן חזקה על אדם הנהנה בנאמנות שהוא בעל שליטה בנכסיה, למעט אם הוא מחזיק ביחידה בקרן נאמנות שחל עליה חוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994; |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. (ג1)3 ספק גדול לא יתנה מתן הנחה לקמעונאי גדול הנכלל ברשימה, בעבור מצרך ממצרכיו, במישרין או בעקיפין, בכסף או בשווה כסף, ברכישת מצרך אחר של אותו ספק גדול (בסעיף זה — הנחה אסורה). (ג2)3 קמעונאי גדול לא יהיה צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה, שתוצאתו היא הנחה אסורה. (ד) ספק לא יעביר תשלומים לקמעונאי גדול הנכלל ברשימה, בכסף או בשווה כסף, וקמעונאי גדול לא יקבל תשלומים כאמור; אין באמור כדי לאסור על ספק להוזיל, בכפוף להוראות חוק זה, מחיר יחידת מצרך שהוא מספק לקמעונאי הגדול; הוראות סעיף קטן זה לא יחולו על כל אחד מאלה: (1) תשלומים מספק לקמעונאי גדול כנגד החזר מצרכים שסיפק לקמעונאי הגדול; (2) תשלומים שאינם חלק מהתנאים המסחריים ביחס לרכישת מוצרי הספק על ידי הקמעונאי הגדול, ובכלל זה פיצויים לפי כל דין; (3) תשלומים על פי הסדר שלפיו הספק מוכר את מצרכיו ישירות לצרכן, באמצעות הקמעונאי הגדול, בתמורה לתשלום לקמעונאי הגדול. (ה) בסעיף זה - |
8א. 4 (תיקון התשפ"ג) (א) בסעיף זה — (ב) על אף האמור בפרק ג' לחוק התחרות הכלכלית, לא יתמזגו חברות שאחת מהן היא ספק שמחזור המכירות הקובע שלו עלה על 307,476,374 שקלים חדשים, והשנייה היא ספק שמחזור המכירות הקובע שלו עלה על 30 מיליון שקלים חדשים; בסעיף קטן זה, "מחזור מכירות קובע" — מחזור מכירות לקמעונאים או באמצעות קמעונאים, במישרין או באמצעות מפיץ, לרבות מצרכי מותג פרטי והפצה של מצרכים אלה, בישראל בשנת 2021. (ג) על אף האמור בסעיף קטן (ב), הוראות אותו סעיף קטן לא יחולו על מיזוג חברות שקיבל את אישור הממונה בכתב ולפיו מתקיימים בו אחד מהתנאים האלה: (1) מיזוג החברות אינו צפוי להשפיע כלל על התחרות בישראל; (2) במיזוג החברות מתקיימים כל אלה: (א) אחת החברות עתידה לחדול מפעילות עסקית אם לא יתקיים מיזוג החברות כאמור; (ב) אין חברה אחרת שעשויה לרכוש את החברה שעתידה לחדול מפעילות עסקית, שמיזוג עימה עדיף לתחרות בישראל; (ג) התועלת לתחרות בישראל ממיזוג החברות עולה על התועלת מאי-מיזוג כאמור. (ד) כל אחת מהחברות כאמור בסעיף קטן (ב) המבקשת להתמזג וסבורה כי מתקיים במיזוג החברות בינה ובין החברה השנייה כאמור בסעיף קטן (ב) אחד מהתנאים כאמור בסעיף קטן (ג), רשאית להגיש לממונה בקשה מנומקת לקבלת אישור הממונה כאמור בסעיף קטן (ג) (בסעיף זה — בקשה). (ה) החלטת הממונה בבקשה תינתן בתוך 60 ימים מיום הגשת הבקשה; במניין הימים לא יובא בחשבון הזמן שחלף מהמועד שבו דרש הממונה פרטים נוספים הדרושים לו לבדיקת הבקשה ועד לקבלתם. (ו) מצא הממונה כי בדיקת בקשה מצדיקה את הארכת התקופה הקבועה בסעיף קטן (ה), רשאי הוא להאריכה בתקופה נוספת של 30 ימים, מטעמים מיוחדים ובהחלטה מנומקת בכתב שימסור לצדדים. (ז) החלטת הממונה בבקשה תפורסם באתר האינטרנט. (ח) אין באישור הממונה לפי סעיף זה כדי לפטור את החברות המבקשות להתמזג מלהגיש הודעת מיזוג לפי הוראות פרק ג' לחוק התחרות הכלכלית, אלא אם כן החליט הממונה אחרת, בהחלטה מנומקת בכתב. |
8ב. 5 (ג) על דיוני בית הדין בערר לפי סעיף זה ועל ערעור על החלטתו יחולו הוראות סעיפים 33 עד 40 לחוק התחרות הכלכלית, בשינויים המחויבים. |
9. (ז) על דיוני בית הדין בערר לפי סעיף זה ועל ערעור על החלטתו יחולו הוראות לפי סעיפים 33 עד 40 לחוק התחרות הכלכלית, בשינויים המחויבים. |
10. |
11. (ד) על דיוני בית הדין בערר לפי סעיף זה ועל ערעור על החלטתו יחולו הוראות לפי סעיפים 33 עד 40 לחוק התחרות הכלכלית, בשינויים המחויבים. |
12. |
13. |
14. |
15. |
16. |
17. (ב1)6 על אף האמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ב), קמעונאי גדול לא יידרש לקבל את אישור הממונה לפתיחת חנות גדולה נוספת באזור ביקוש שהשיעור המחושב בו כאמור בהודעה בדבר אזורי ביקוש עולה על 30% אך נמוך מ-50%, אם בכל אחד מששת החודשים שקדמו למועד פתיחת החנות הגדולה, 55% או יותר מהיקף המכירות של המצרכים שמכר הקמעונאי הגדול, בישראל, לא היו של מצרכים שסופקו לקמעונאי הגדול בידי ספקים גדולים הנכללים ברשימה כאמור בפרק ב' (בסעיף זה — האחוז הקובע). (ב2)6 על אף האמור בסעיף קטן (ב1), האחוז הקובע יעלה בנקודת אחוז אחת בכל שנת כספים ב-1 בינואר באותה שנה; הממונה יפרסם באתר האינטרנט הודעה על האחוז הקובע המעודכן לפי סעיף זה. (ג) הממונה לא יאשר בקשה לגבי אזור ביקוש שהשיעור המחושב בו כאמור בהודעה בדבר אזורי ביקוש עולה על 30% אך נמוך מ–50%, אלא אם כן מצא שאין חשש סביר שפתיחת החנות תגרום לפגיעה בתחרות. (ד) הממונה לא יאשר בקשה לגבי אזור ביקוש שהשיעור המחושב בו כאמור בהודעה בדבר אזורי ביקוש עולה על 50%, אלא אם כן מצא כי קיימת ודאות קרובה לכך שפתיחת החנות לא תגרום לפגיעה בתחרות. (ה) הממונה ייתן את החלטתו בדבר אישור הבקשה, בתנאים או בלא תנאים, או בדבר התנגדותו לבקשה, בתוך 90 ימים מיום הגשת הבקשה; במניין הימים האמורים לא יובא בחשבון הזמן שחלף מהמועד שבו דרש הממונה פרטים נוספים הדרושים לו לבדיקת הבקשה, ועד לקבלתם. (ו) החלטות הממונה בבקשות לפי סעיף זה יפורסמו באתר האינטרנט. |
18. (ד) על דיוני בית הדין בערר לפי סעיף זה ועל ערעור על החלטתו יחולו הוראות לפי סעיפים 33 עד 40 לחוק התחרות הכלכלית, בשינויים המחויבים. |
19. (ב) על דיוני בית הדין בערר לפי סעיף זה ועל ערעור על החלטתו יחולו הוראות לפי סעיפים 33 עד 40 לחוק התחרות הכלכלית, בשינויים המחויבים. (ג) סעיף זה יעמוד בתוקפו שש שנים מיום פרסומו של חוק זה (בסעיף זה - תקופת הוראת השעה); על אף האמור, פנה הממונה לבית הדין בבקשה למתן צו מכירה כאמור בסעיף קטן (א) בתקופת הוראת השעה, תעמוד סמכות בית הדין בתוקפה עד למתן פסק דין סופי בבקשה, ואם נתן צו - יהיה על הקמעונאי הגדול לבצעו גם אם תקופת הביצוע היא לאחר תום תקופת הוראת השעה. |
20. |
21. |
21א. |
21ב. 7 [תיקון התשפ"ד (מס' 2)] (א)הוראות סימן א' יחולו, בשינויים המחויבים, גם על חנות פארם, על מצרך פארם, על קמעונאי פארם גדול ועל ספק גדול בעת התקשרות עם קמעונאי כאמור. (ב) השר, בהתייעצות עם הממונה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי, בצו, לשנות את שיעור מחזור המכירות האמור בפסקה (2) להגדרה "חנות פארם" ואת מחזור המכירות כאמור בהגדרה "קמעונאי פארם גדול". |
21ג. 8 [תיקון התשפ"ד (מס' 2)] (א) בסעיף זה - (ב) קמעונאי פארם גדול המבקש לפתוח חנות פארם במרכז מסחרי ברשות מקומית כמפורט להלן, יגיש לממונה בקשה לפתיחת חנות פארם: (1) לעניין רשות מקומית גדולה - אם יש לו חנות פארם נוספת במרחק של עד קילומטר מהמרכז המסחרי שבו הוא מבקש לפתוח חנות פארם; (2) לעניין רשות מקומית קטנה - אם יש לו חנות פארם נוספת במרחק של עד שני קילומטרים מהמרכז המסחרי שבו הוא מבקש לפתוח חנות פארם. (ב1) הממונה יתנגד לבקשה לפתיחת חנות פארם כאמור בסעיף קטן (ב), או יתנה אותה בתנאים, אם לדעתו קיים חשש סביר כי פתיחת החנות תגרום לפגיעה בתחרות. (ב2) על בקשה לפתיחת חנות פארם לפי סעיף קטן (ב) יחולו הוראות לפי סעיפים 17(ה) ו–(ו) ו-18, בשינויים המחויבים. (ג) הוראות סעיף קטן (ב) לא יחולו על מרכז מסחרי שסך שטחי המסחר בו עולה על 35,000 מ"ר, אולם אם במרכז מסחרי כאמור פועלת חנות פארם של אותו קמעונאי פארם גדול המבקש לפתוח בו חנות פארם נוספת, יידרש הקמעונאי לעמוד בהוראות סעיף קטן (ב). (ד) הוראות סעיף זה לא יחולו על פתיחה של חנות פארם במקרקעין שהחוזה לגביהם נחתם לפני יום ח' באדר ב' התשפ"ד (18 במרץ 2024). (ה) הממונה יפרסם באתר האינטרנט גילוי דעת ליישום הוראות סעיף קטן (ב), לכל המאוחר בתום ארבע שנים וחצי מיום תחילתו של חוק קידום התחרות בענף המזון (תיקון מס' 8 והוראת שעה), התשפ"ד-2024. (ו)9 השר רשאי, לאחר שקיבל את המלצת הממונה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להקטין את המרחקים הנקובים בסעיף קטן (ב), או להגדיל אותם כמפורט להלן: (1) את המרחק הנקוב בסעיף קטן (ב)(1) - עד לשני קילומטרים; (2) את המרחק הנקוב בסעיף קטן (ב)(2) - עד לשלושה קילומטרים. |
21ד |
21ה |
22. למי שהוסמכו לפי סעיפים 45 ו–45א לחוק התחרות הכלכלית ונתונות להם הסמכויות לפי סעיפים 45 ו–46 לחוק האמור, יהיו נתונות, לעניין הוראות פרק ב', הסמכויות הקבועות בהוראות הסעיפים האמורים, בשינויים המחויבים. |
23. 10 [תיקונים: התשפ"ג, התשפ"ד (מס' 2)] (א) העושה אחת מאלה, דינו - מאסר שלוש שנים, או קנס שהוא פי עשרה מהקנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן - חוק העונשין): (1) ספק שהכתיב או המליץ לקמעונאי או לקמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה או התערב בדרך אחרת אצל קמעונאי או קמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה בעניין מהעניינים האמורים בסעיף 5, בניגוד להוראות אותו סעיף; (2) קמעונאי או קמעונאי פארם גדול שהכתיב או המליץ לספק או התערב בדרך אחרת אצל ספק בעניין מהעניינים האמורים בסעיף 6, בניגוד להוראות אותו סעיף; (3) ספק גדול שעסק בסידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול הנכלל ברשימה או בסידור מצרכי פארם בחנות פארם של קמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה, או הכתיב, המליץ או התערב בדרך אחרת בעניין סידור מצרכים או סידור מצרכי פארם, לפי העניין, בניגוד להוראות סעיף 7(א)(1); (4) קמעונאי גדול או קמעונאי פארם גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה הנוגע לסידור מצרכים בחנותו או לסידור מצרכי פארם בחנות הפארם שלו, לפי העניין, בניגוד להוראת סעיף 7(א)(2); (5) ספק גדול שהכתיב או המליץ לקמעונאי או לקמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה או התערב בדרך אחרת אצל קמעונאי או קמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה בעניין מהעניינים האמורים בסעיף 7(א)(3) בניגוד להוראות אותו סעיף; (6) קמעונאי גדול או קמעונאי פארם גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה הנוגע לעניינים האמורים בסעיף 7(א)(3), בניגוד להוראת סעיף 7(א)(4); (7) קמעונאי גדול או קמעונאי פארם גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה או ספק גדול שהיה צד להסדר עם קמעונאי גדול הנכלל ברשימה או קמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה או עם מפיץ, שתוצאתו היא תמחור אסור, בניגוד להוראות סעיף 8(א); (8) ספק גדול שהתנה מכירת מצרך ממצרכיו לקמעונאי ברכישת מצרך אחר של אותו ספק גדול או שהתנה מכירת מצרך פארם ממצרכיו לקמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה ברכישת מצרך פארם אחר של אותו ספק גדול, בניגוד להוראות סעיף 8(ג); (8א)11 ספק גדול שהתנה מתן הנחה, בניגוד להוראות סעיף 8(ג1); (8ב)11 קמעונאי גדול או קמעונאי פארם גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול שנכלל ברשימה, שתוצאתו היא הנחה אסורה, בניגוד להוראות סעיף 8(ג2); (9) ספק שהעביר תשלומים לקמעונאי גדול הנכלל ברשימה או לקמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה, בניגוד להוראות סעיף 8(ד); (10) קמעונאי גדול או קמעונאי פארם גדול שקיבל תשלומים מספק, בניגוד להוראות סעיף 8(ד); (10א) חברה שעשתה מעשה שיש בו משום מיזוג מלא או חלקי, בניגוד להוראות סעיף 8א; (11) קמעונאי גדול או קמעונאי פארם גדול שלא מילא אחר הוראות שנתן לו הממונה, לפי הוראות סעיף 9; (12) קמעונאי גדול או קמעונאי פארם גדול שהקצה שטח מדף בשיעור העולה על 50% משטחי המדף, או בשיעור אחר שקבע הממונה לפי סעיף 10, למצרכים שמספק לו ספק גדול מאוד, בניגוד להוראות אותו סעיף; (13) קמעונאי גדול שלא מילא אחר הוראות שנתן לו הממונה, לפי הוראות סעיף 11; (14) קמעונאי גדול שפתח חנות גדולה נוספת באזור ביקוש הנכלל בהודעה בדבר אזורי ביקוש בלא קבלת אישור או שלא בהתאם לתנאי האישור, בניגוד להוראות סעיף 17(א); (15) קמעונאי גדול שקיבל מהממונה הודעה בדבר אזורי ביקוש, והיה צד להסדר שעניינו, מטרתו או תוצאתו הגבלת קמעונאים אחרים בעניינים המנויים בסעיף 20, בניגוד להוראות אותו סעיף; (16)11 קמעונאי פארם גדול שפתח חנות פארם בלא קבלת אישור או שלא בהתאם לתנאי האישור, בניגוד להוראות סעיף 21ג; (17) קמעונאי פארם גדול שהיה צד להסדר שעניינו, מטרתו או תוצאתו הגבלה של קמעונאי פארם אחרים בעניינים המנויים בסעיף 21ד, בניגוד להוראות אותו סעיף. (ב) היתה עבירה כאמור בסעיף קטן (א) עבירה נמשכת, רשאי בית המשפט להטיל קנס נוסף שהוא פי עשרה מהקנס האמור בסעיף 61(ג) לחוק העונשין ((להלן - קנס נוסף) לכל יום שבו נמשכת העבירה. (ג) נעברה העבירה בידי תאגיד, דינו - כפל הקנס הקבוע בסעיף קטן (א) או הקנס הנוסף, לפי העניין. |
24. מי שלא מסר ידיעה, מסמך, פנקס או תעודה אחרת, בהתאם לדרישת הממונה או דרישת מי שהממונה הסמיך לכך, לפי סעיף 46(ב) לחוק התחרות הכלכלית מכוח הוראת סעיף 22, דינו - מאסר שנה או קנס שהוא פי עשרה מהקנס האמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, וקנס נוסף לכל יום שבו נמשכת העבירה; אם הוא תאגיד - כפל הקנס או הקנס הנוסף, לפי העניין. |
25. |
26. |
27. 12 [תיקונים: התשע"ט, התשפ"ג, התשפ"ד (מס' 2)] (א) הפר ספק או קמעונאי הוראה מההוראות המפורטות להלן, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי בסכום של עד 1,117,300 שקלים חדשים; היה המפר תאגיד והיה לו, בשנה שקדמה לשנת הכספים שבה בוצעה ההפרה, מחזור מכירות בסכום העולה על 10 מיליון שקלים חדשים, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי בשיעור של עד 8% ממחזור המכירות כאמור, ובלבד שסכום העיצום הכספי לא יעלה על 40,423,080 שקלים חדשים: (1) ספק שהכתיב או המליץ לקמעונאי או לקמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה או התערב בדרך אחרת אצל קמעונאי או קמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה בעניין מהעניינים האמורים בסעיף 5, בניגוד להוראות אותו סעיף; (2) קמעונאי או קמעונאי פארם גדול שהכתיב או המליץ לספק או התערב בדרך אחרת אצל ספק בעניין מהעניינים האמורים בסעיף 6, בניגוד להוראות אותו סעיף; (3) ספק גדול שעסק בסידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול הנכלל ברשימה או בסידור מצרכי פארם בחנות פארם של קמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה, או הכתיב, המליץ או התערב בדרך אחרת בעניין סידור מצרכים או סידור מצרכי פארם, לפי העניין, בניגוד להוראות סעיף 7(א)(1); (4) קמעונאי גדול או קמעונאי פארם גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה הנוגע לסידור מצרכים בחנותו או לסידור מצרכי פארם בחנות הפארם שלו, לפי העניין, בניגוד להוראות סעיף 7(א)(2); (5) ספק גדול שהכתיב או המליץ לקמעונאי או לקמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה או התערב בדרך אחרת אצל קמעונאי או קמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה בעניין מהעניינים האמורים בסעיף 7(א)(3), בניגוד להוראות אותו סעיף; (6) קמעונאי גדול או קמעונאי פארם גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה הנוגע לעניינים האמורים בסעיף 7(א)(3), בניגוד להוראות סעיף 7(א)(4); (7) קמעונאי גדול או קמעונאי פארם גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה או ספק גדול שהיה צד להסדר עם קמעונאי גדול הנכלל ברשימה או קמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה או עם מפיץ, שתוצאתו היא תמחור אסור, בניגוד להוראות סעיף 8(א); (8) ספק גדול שהתנה מכירת מצרך ממצרכיו לקמעונאי ברכישת מצרך אחר של אותו ספק גדול או שהתנה מכירת מצרך פארם ממצרכיו לקמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה ברכישת מצרך פארם אחר של אותו ספק גדול, בניגוד להוראות סעיף 8(ג); (8א)13 ספק גדול שהתנה מתן הנחה, בניגוד להוראות סעיף 8(ג1); (8ב)13 קמעונאי גדול או קמעונאי פארם גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול שנכלל ברשימה, שתוצאתו היא הנחה אסורה, בניגוד להוראות סעיף 8(ג2); (9) ספק שהעביר תשלומים לקמעונאי גדול הנכלל ברשימה או לקמעונאי פארם גדול הנכלל ברשימה בניגוד להוראות סעיף 8(ד); (10) קמעונאי גדול או קמעונאי פארם גדול שקיבל תשלומים מספק בניגוד להוראות סעיף 8(ד); (10א) חברה שעשתה מעשה שיש בו משום מיזוג מלא או חלקי, בניגוד להוראות סעיף 8א; (11) קמעונאי גדול או קמעונאי פארם גדול שלא מילא אחר הוראות שנתן לו הממונה, לפי הוראות סעיף 9; (12) קמעונאי גדול שהקצה שטח מדף בשיעור העולה על 50% משטחי המדף או בשיעור אחר שקבע הממונה לפי סעיף 10, למצרכים שמספק לו ספק גדול מאוד, בניגוד להוראות אותו סעיף; (13) קמעונאי גדול או קמעונאי פארם גדול שלא מילא אחר הוראות שנתן לו הממונה, לפי הוראות סעיף 11; (14) קמעונאי גדול שפתח חנות גדולה נוספת באזור ביקוש הנכלל בהודעה בדבר אזורי ביקוש בלא קבלת אישור או שלא בהתאם לתנאי האישור, בניגוד להוראות 17(א); (15) קמעונאי גדול שקיבל מהממונה הודעה בדבר אזורי ביקוש, והיה צד להסדר שעניינו, מטרתו או תוצאתו הגבלת קמעונאים אחרים בעניינים המנויים בסעיף 20, בניגוד להוראות אותו סעיף; (16)14 קמעונאי פארם גדול שפתח חנות פארם בלא קבלת אישור או שלא בהתאם לתנאי האישור, בניגוד להוראות סעיף 21ג; (17) קמעונאי פארם גדול שהיה צד להסדר שעניינו, מטרתו או תוצאתו הגבלה של קמעונאי פארם אחרים בעניינים המנויים בסעיף 21ד, בניגוד להוראות אותו סעיף. (ב) הפר אדם דרישה למסור ידיעות, מסמכים, פנקסים או שאר תעודות, שניתנה לפי סעיף 46(ב) לחוק התחרות הכלכלית מכוח הוראת סעיף 22 לחוק זה, או את חובת הדיווח הקבועה בסעיף 12, 21 או 21ה רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי בסכום של עד 15 335,190 שקלים חדשים; היה המפר תאגיד והיה לו, בשנה שקדמה לשנת הכספים שבה בוצעה ההפרה, מחזור מכירות בסכום העולה על 10 מיליון שקלים חדשים, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי בשיעור של עד 3% ממחזור המכירות כאמור, ובלבד שסכום העיצום לא יעלה על 15 8,938,390 שקלים חדשים. |
28. על הטלת עיצום כספי לפי סעיף 27 יחולו הוראות סעיפים 50ה עד 50טז לחוק התחרות הכלכלית, בשינויים המחויבים. |
29. |
30. (ב) הפרסום ייעשה בקובץ בשפה קריאת מחשב כהגדרתה בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995, ובאופן שתתאפשר, בין השאר, השוואה עדכנית שוטפת של מחירי מצרכים וסלי מצרכים בחנויותיו ובחנויותיהם של קמעונאים גדולים אחרים; קמעונאי גדול יעביר לממונה את כתובת אתר האינטרנט שבה מפורסם הקובץ, והממונה יפרסם באתר האינטרנט של הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן הפניות לכל אתרי האינטרנט שבהם מפורסמים קבצים כאמור. (ג) הממונה רשאי לפטור קמעונאי גדול מהחובה לפרסם מחירים כאמור בסעיף קטן (א) לגבי חנות מחנויותיו, לתקופה מסוימת ובתנאים שיקבע, אם מצא שאין באפשרותו לפרסם את המחירים לגבי אותה חנות בהתאם להוראות אותו סעיף קטן. (ד) בלי לגרוע מהוראות חוק הגנת הצרכן, פרסום לפי סעיף זה יכלול, בין השאר, מידע בעניינים המפורטים להלן, וכן כל מידע נוסף הנדרש לשם ביצוע השוואת המחירים, והכול כפי שיקבע השר באישור שר האוצר: (1) רשימת המצרכים הנמכרים בחנות בדרך כלל או בתקופה קבועה בשנה, והיו במלאי החנות סמוך לזמן הפרסום; (2) מחירי המצרכים, לרבות המחירים לסוגי צרכנים שונים; (3) כל מכירה מיוחדת כהגדרתה בסעיף 8 לחוק הגנת הצרכן, לרבות מבצעים והנחות ובכלל זה תנאיהם ומועדי פקיעתם; (ה) כל אדם רשאי לגשת לפרסום, למידע ולנתונים הכלולים בו לפי סעיפים קטנים (א) ו–(ד), ולהשתמש בהם, באופן חופשי ובלא תמורה, לצרכים פרטיים או מסחריים; השר, באישור שר האוצר, רשאי לקבוע הוראות להבטחת ביצוען של הוראות סעיף קטן זה. (ו) השר, באישור שר האוצר, יקבע הוראות בדבר אופן הפרסום, הנתונים שיפורסמו, תדירות עדכון הפרסום, גישה אליו וכן כל הוראה אחרת הנדרשת לביצוען של הוראות סעיף זה. |
30א. |
31. קמעונאי גדול שעשה אחד מאלה, דינו - מאסר שלושה חודשים או קנס פי שבעה מהקנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין: (1) לא פרסם את המחיר הכולל העדכני של מצרך שהוא מוכר, באופן האמור בסעיף 30(א), (ב) ו–(ו) או לא פרסם מידע בעניין שיש לפרסמו לפי סעיף 30(ד), בניגוד להוראות לפי הסעיפים האמורים; (2) פרסם מידע שיש בו כדי להטעות לקוח, לרבות פרסום מצרך ברשימת המצרכים הנמכרים בחנות בדרך כלל או בתקופה קבועה בשנה, אשר לא היה במלאי החנות סמוך לזמן הפרסום, בניגוד להוראות סעיף 30(ד)(1). |
32. בלי לגרוע מהוראות סעיף 31, יראו עבירה לפי פרק זה גם כעבירה לפי חוק הגנת הצרכן, ולממונה יהיו נתונות, לעניין עבירות לפי פרק זה, כל הסמכויות שיש לו לפי פרקים ה' ו–ו' לחוק הגנת הצרכן. |
33. |
34. |
35. |
36. |
37. |
38. |
39. |
40. |
41. |
42. |
43. |
44. |
45. |
46. |
47. (ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם הממונה פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, וכן הוא רשאי שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור. (ה) פרסום כאמור בסעיף קטן (א) בנוגע לעיצום כספי שהוטל על תאגיד יהיה לתקופה של ארבע שנים, ופרסום כאמור בסעיף קטן (ג) בנוגע לעיצום כספי שהוטל על יחיד - שנתיים. (ו) שר המשפטים, בהתייעצות עם השר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יקבע הוראות לעניין אופן הפרסום לפי סעיף זה, כדי למנוע, ככל הניתן, את אפשרות העיון בפרטים שפורסמו לפי סעיפים קטנים (א) או (ג), לפי העניין, בתום תקופת הפרסום כאמור בסעיף קטן (ה); לא הותקנו תקנות כאמור, יפרסם הממונה באינטרנט את הפרטים המנויים בסעיפים קטנים (א) או (ג), לפי העניין, באופן שימנע ככל הניתן את זיהויו של המפר. |
48. |
49. (תיקון עקיף בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981). |
50. (תיקון עקיף בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000). |
51. |
52. |
53. |
54. תקנות ראשונות לפי סעיף 4ד לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981, כנוסחו בסעיף 49 לחוק זה, יובאו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת בתוך שלושה חודשים מיום הפרסום. |
55. (2) רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי בסכום הקבוע בסעיף 27, לפי הוראות סעיף 28. |
56. |