תאריך תצוגה: 09/02/2023
הקליקו על כותרת הסעיף
1. מטרת החוק
2. הגדרות
פרק ב': הרשות הארצית לכבאות והצלה
סימן א': הרשות ותפקידיה
3. הקמת רשות ארצית לכבאות והצלה
4. תפקידי רשות הכבאות וההצלה
סימן ב': נציב כבאות והצלה
5. נציב כבאות והצלה
6. תנאי כהונה
7. הפסקת כהונתו של הנציב
8. סמכויות הנציב ואצילת סמכויות
9. תובענה בנוגע למינוי נציב, הפסקת כהונתו או השעייתו
סימן ג': סמכויות הנציב
10. הוראות הרשות
11. מבנה הרשות ותחנות כיבוי
פרק ג': כבאים, עובדים ומתנדבים
סימן א': כבאים ועובדים
12. תחולת חוק שירות המדינה (מינויים) וחוק שירות המדינה (משמעת)
13. כבאים וקציני כבאות והצלה
14. הכבאי בתפקיד
15. מדים ותגי זיהוי
16. עיטורים
17. מתנדבים
18. דין משמעתי
19. העדר זכאות לשכר והעדר יחסי עובד ומעביד
20. תחולת חוק שירות הציבור (מתנות)
20א. משרתים בשירות אזרחי-ביטחוני
פרק ד': הטיפול באירועים
סימן א': סמכויות לטיפול באירוע
21. סמכויות כבאי במילוי תפקידו
22. סמכויות קצין כבאות והצלה
23. כפיית ציות
24. מתנדבים באירוע
25. גיוס ציוד וחומרים בנסיבות מיוחדות
26. שימוש במים
27. סמכויות כבאי וקצין כבאות והצלה
סימן ב': טיפול באירוע חומרים מסוכנים
28. תפקידים בעת אירוע חומרים מסוכנים
29. סמכויות בעת אירוע חומרים מסוכנים
30. דיווח ושמירת דינים
סימן ג': צוותי כיבוי
31. צוות כיבוי והצלה מפעלי
32. צוותי כיבוי לשטחים פתוחים
33. הסכם להקמת צוות כיבוי כחלופה לצו
סימן ד': עזרה מחוץ לישראל
34. עזרה מחוץ לישראל
35. עזרה בשטחי המועצה הפלסטינית
סימן ה': הקצאת כבאים בתשלום
36. הקצאת כבאים בתשלום
37. אירועים ממלכתיים והפגנות
38. עיון חוזר וערר
39. ייעוד תשלומים
פרק ה': בטיחות באש
סימן א': נקיטת אמצעים
40. אחריות לקיום הוראות בטיחות אש והצלה
41. חובת האחראי
42. תקנות בדבר נקיטת אמצעי בטיחות אש והצלה
43. צו מיוחד
43א. עתירה לביטול צו
44. כללים לעניין יער וחורש
45. אישור תכנית יער וחורש
46. הוראות בדבר חובת אספקת מים
סימן ב': מפקחי בטיחות אש
47. הסמכת מפקחי בטיחות אש
48. סמכויות מפקח
49. זיהוי מפקח
50. דרישה לתיקון ליקויים
סימן ג': צו הפסקה מינהלי
51. צו הפסקה מינהלי
52. הליכי מתן צו הפסקה מינהלי
53. תוקפו של צו הפסקה מינהלי
54. תוכן צו הפסקה מינהלי
55. המצאת צו הפסקה מינהלי
56. ביצוע צו הפסקה מינהלי
57. בקשה לביטול צו הפסקה מינהלי
58. צו הפסקה שיפוטי
59. שמירת דינים
פרק ו': חקירת דליקות ותחקירים מבצעיים
סימן א': חקירת דליקות
60. קיום חקירות
61. הסמכת חוקרי דליקות
62. סמכויות חוקרי דליקות
63. מניעת שיבוש חקירה פלילית או פגיעה בה
64. דין וחשבון על חקירה
65. חקירת דליקות — צבא הגנה לישראל
66. תקנות לעניין חקירת דליקות
סימן ב': תחקיר מבצעי
67. הגדרות — סימן ב'
68. עדיפות החוק
69. חיסיון ואי–קבילות
70. העברה ליועץ המשפטי לממשלה
71. סמכות הנציב
72. סודיות
73. דיון בכנסת
פרק ז': עונשין
74 הפרעה לצוות כיבוי והצלה מפעלי
75. השפעה שלא כדין
76. עבירות בטיחות באש
77. עבירה בקשר לתחקיר מבצעי
78. עבירה שהשיגה טובת הנאה
79. הפרת צו
80. אחריות נושאי משרה בתאגיד
פרק ח': תחולה על המדינה ועל מערכת הביטחון
81. תחולה על המדינה
82. תחולה על מערכת הביטחון - הגדרות
83. סייג לתחולת תקנות
84. הפעלת סמכויות כלפי מערכת הביטחון
85. הפעלת סמכויות בעת אירוע כבאות והצלה ובעת אירוע חומרים מסוכנים
86. התאמה ביטחונית ומידע מסווג
87. סמכות כניסה
88. הזדהות
89. תיעוד ממצאים
90. מסירת ידיעות ומסמכים
91. מדידות ודגימות
92. תפיסה
93. צו מיוחד
94. צו הפסקה מינהלי
95. צוותי כיבוי
96. נוהל עבודה
פרק ט': הוראות לעניין פירוק איגודי ערים, העברת עובדים ונכסים ותקופת המעבר
97. הגדרות — פרק ט'
סימן א': מינהלת ההקמה
98. מינהלת הקמה
99. סמכות לדרוש מידע
סימן ב': העברת נכסים, חובות והתחייבויות
100. רשימת נכסים, חובות והתחייבויות
101. העברת נכסים, זכויות והתחייבויות
102. רישום נכסי מקרקעין
103. הליכים משפטיים
104. רישום כלי רכב
105. העברת חזקה למדינה
106. פטור מתשלומי חובה
סימן ג': הסדרת תשלומים
107. הגדרות — סימן ג'
108. העדר זכאות לפיצוי
109. תשלומי רשות מקומית
110. בקשה לתמורה
111. העדר עילה לעיכוב
112. סמכויות בהעדר תשלום
113. הצמדה למדד
114. תקנות לעניין העברת נכסים
סימן ד': תקופת המעבר
115. העברת עובדים
116. איסור התקשרויות חדשות
117. איסור העסקת עובדים חדשים
118. שמירת הוראות
119. הסדרת כהונתו של נציב כבאות והצלה
סימן ה': ביטול איגודי ערים לכבאות
120. ביטול איגודי ערים
121. חשב מלווה
פרק י': הוראות כלליות
122. תקציב שנתי
123. אגרות וועדת הנחות
124. מועדים למתן אישור רשות הכבאות וההצלה
125. אתר האינטרט של הרשות
126. ועדה מייעצת
126א. ועדה מייעצת לאסדרה
126ב. בחינת עלות היישום של הנחיות מקצועיות
126ג. הוראות לעניין הנחיות מקצועיות שיש להן השלכה כלכלית
126ד. הוראות לעניין הנחיות מקצועיות שיש דחיפות בנתינתן
126ה. בחינת עלות היישום של תקנות שיש להן השלכה כלכלית
126ו. הוראות לעניין תקנות שיש להן השלכה כלכלית
126ז. התאמה לתקן האמריקני
126ח. הוראות מקצועיות שאינן פרטניות
127. תחולת דינים
128. ביצוע ותקנות
129. תחילה
130 - 145. תחילה
פרק י"א: תיקונים עקיפים
פרק י"ב: ביטולים ושמירת הדינים
146. ביטול חוק שירותי הכבאות
147. הוראות מעבר לעניין תקנות
148. החלפת הוראות התוספת השלישית בתקנות
149. דיווח לכנסת
150. הכרעת ראש הממשלה
151. תנאים נוספים
תוספת ראשונה
תוספת שנייה

חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012 1

1.   
2.   
"אירוע חומרים מסוכנים" — כהגדרתו בחוק החומרים המסוכנים, התשנ"ג-1993 (בחוק זה — חוק חומרים מסוכנים);
"אירוע כבאות והצלה" — דליקה וכל מצב סכנה אחר שרשות הכבאות וההצלה מטפלת בו בהתאם לתפקידיה;
"אמצעי בטיחות אש והצלה" — אמצעים המותקנים בנכסים, דרך קבע או באופן ארעי, ומיועדים, בין השאר, לכל אחד מאלה:
(1) מניעת דליקות והתפשטותן;
(2) כיבוי דליקות, צמצום נזקיהן והקלת פעולות לכיבוי דליקות;
(3) מילוט וחילוץ לכודים והקלת פעולות למילוטם ולחילוצם;
(4) הצלת חיי אדם ורכוש;
(5) דרכי תקשורת;
(6) כל צורך הנדרש לביצוע פעולות כיבוי והצלה;
"בית משפט לעניינים מינהליים" - כמשמעותו בסעיף 3 לחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000;
"בעל נכס" , לעניין מקרקעין — מי שרשום בפנקסי המקרקעין כבעלים, או מי שזכאי להירשם כבעלים כאמור ומחזיק כדין במקרקעין, וכן חוכר לדורות; ואולם אם היו המקרקעין מקרקעי ישראל אשר לחוכר לדורות זכות בהם או לגביהם — החוכר לדורות בלבד;
"הוראות כבאות והצלה" — הוראות שהוציא הנציב לפי סעיף 10(א)(1);
"הוראות הרשות" — הוראות הכבאות וההצלה ופקודות הכבאות וההצלה;
"השלכה כלכלית", לעניין הנחיה מקצועית או התקנת תקנות - עלות יישום לכלל הגורמים הנדרשים לבצע את ההנחיה או התקנות, לפי העניין, העולה על 30 מיליון שקלים חדשים בשנה מסוימת;
"השלכה כלכלית משמעותית", לעניין הנחיה מקצועית - עלות יישום לכלל הגורמים הנדרשים לבצע את ההנחיה, העולה על 70 מיליון שקלים חדשים בשנה מסוימת;
"הוועדה המייעצת לאסדרה" - הוועדה לאסדרה שהוקמה לפי סעיף 126א;
"חוק המים" חוק המים, התשי"ט-1959;
"חוק שירות המדינה (גמלאות)" חוק שירות המדינה (גמלאות) [נוסח משולב], התש"ל-1970;
"יום כינון הרשות" — שישה חודשים מיום פרסומו של חוק זה;
"כבאי" — כמשמעותו בסעיף 13(א);
"מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב" — מועצת הרשות הממשלתית שהוקמה לפי סעיף 124טו לחוק המים;
"מחזיק בנכס" — למעט מי שזכותו להחזיק בנכס אינה עולה על תקופה של 30 ימים ולמעט אדם הגר בבית מלון;
"מערכת הביטחון" — כהגדרתה בסעיף 82;
"מפקד מחוז" — מי שמונה להיות מפקד מחוז ברשות הכבאות וההצלה, או למלא את תפקידיו של מפקד מחוז ברשות הכבאות וההצלה;
"מקרקעי ישראל" — כמשמעותם בחוק–יסוד: מקרקעי ישראל;
"משרת בשירות אזרחי-ביטחוני" - מי שמשרת ברשות הכבאות וההצלה בשירות אזרחי-ביטחוני כהגדרתו בחוק שירות לאומי-אזרחי, התשע"ד-2014;
"מתנדב" — מי שמונה להיות מתנדב לפי סעיף 17(ג) כמסייע ברשות הכבאות וההצלה, והתנדבותו אושרה בהתאם להוראות חוק זה;
"מתנדב בשירות לאומי או בהתנדבות קהילתית" - מי שמשרת ברשות הכבאות וההצלה בשירות לאומי או בהתנדבות קהילתית כהגדרתם בחוק שירות אזרחי, התשע"ז-2017;
"נכסים" — מקרקעין וכלי תחבורה ציבורית;
"הנציב" — נציב כבאות והצלה, שמונה לפי חוק זה;
"עובדי הרשות" — כבאים ועובדים כאחד, אלא אם כן נאמר אחרת;
"פקודות כבאות והצלה" — פקודות שהוציא הנציב לפי סעיף 10(א)(2);
"קצין כבאות והצלה" — כמשמעותו בסעיף 13(ב);
"קצין כבאות והצלה בכיר" — קצין כבאות והצלה שדרגתו טפסר משנה ומעלה;
"הרשות" , "רשות הכבאות וההצלה" — הרשות הארצית לכבאות והצלה שהוקמה בחוק זה;
" הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים" — כהגדרתה בחוק גנים לאומיים;
"רשות מקרקעי ישראל" — כמשמעותה בחוק רשות מקרקעי ישראל, התש"ך-1960;
"שטח שאושר בתכנית כגן לאומי או כשמורת טבע" — שטח שאושרה לגביו תכנית כהגדרתה בחוק התכנון והבנייה, המייעדת אותו כגן לאומי או כשמורת טבע;
"שטח שהוכרז כגן לאומי או כשמורת טבע" — שטח שהוכרז כגן לאומי או כשמורת טבע לפי סעיף 22(א) לחוק גנים לאומיים;
"השר" — השר לביטחון הפנים.
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
(3) השר, לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה ונציב שירות המדינה, החליט לבטל את מינויו לאחר שהוכח להנחת דעתו אחד מאלה:
(א) הוא אינו ממלא את תפקידיו כראוי;
(ב) נבצר ממנו, דרך קבע או לתקופה העולה על שישה חודשים, למלא את תפקידו;
(ג) הוא הורשע בעבירה אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כנציב;
(ד) הוא הושעה מתפקידו בהתאם להוראות חוק שירות המדינה (משמעת), לתקופה העולה על שישה חודשים.
(ב) מסר הנציב כתב התפטרות כאמור בסעיף קטן (א)(1), תפקע כהונתו בתום 30 ימים מיום מסירת כתב ההתפטרות, זולת אם הסכים השר למועד מוקדם יותר.
8.   
9.   
10.   
11.   
12.   

(תיקון התשפ"ג)
(א) ברשות הכבאות וההצלה יהיו כבאים ועובדים בתקן מאושר של הרשות.
(ב) (1) עובדי הרשות יהיו עובדי המדינה ויחולו עליהם הוראות חוק שירות המדינה (מינויים), וכן הוראות חוק זה.
(2) עובדי הרשות יפעלו לפי הוראות הנציב ובפיקוחו.
(ג) על אף האמור בכל דין, השר, לאחר התייעצות עם נציב שירות המדינה, בהסכמת שר האוצר ובאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, רשאי לקבוע הוראות אחרות מאלה החלות בשירות המדינה, לעניין ארגון וניהול כוח אדם ברשות, כולן או חלקן, לרבות בעניין קבלת כבאים לרשות ומינוים, ובכלל זה תקנות הקובעות דין שונה מזה שנקבע בחוק שירות המדינה (מינויים).
(ד) תקנות לפי סעיף קטן (ג) יכול שיקבעו גם הוראות לעניין כשירותם של עובדי הרשות וכללים ומבחנים תקופתיים של אלה.
(ה) על עובדי הרשות יחולו הוראות חוק שירות המדינה (משמעת), ככל שלא נקבע אחרת בחוק זה, וכן הוראות לפי חוק שירותי הכבאות כל עוד הן עומדות בתוקפן בהתאם להוראות סעיף 147(ג).
13.   
14.   
15.   
16.   
חוק העיטורים במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר, התשל"ב-1972, יחול גם על כבאים ומתנדבים, בשינויים אלה: בכל מקום בחוק האמור, במקום "המפכ"ל" יקראו "הנציב", במקום "שוטר" יקראו "כבאי" או "מתנדב" לפי העניין, במקום "פקודות קבע" יקראו "הוראות הרשות" ובמקום "המשטרה" יקראו הרשות הארצית לכבאות והצלה" ואולם לעניין סעיף 11א לחוק האמור, במקום "שוטר" יקראו "עובד הרשות".
סימן ב': מתנדבים ומשרתים בשירות אזרחי-ביטחוני
17.   
18.   
(א) על מתנדב לא יחול חוק שירות המדינה (משמעת), ויחול עליו דין משמעתי בהתאם להוראות לפי חוק שירותי הכבאות, כל עוד הן עומדות בתוקפן לפי הוראות סעיף 147(ג).
(ב) מפקד יחידה שהוא כבאי יהיה מוסמך להעמיד לדין משמעתי מתנדב בעבירה שנקבעה לפי חוק שירותי הכבאות כאמור בסעיף קטן (א), ולהטיל עליו עונש של התראה, נזיפה, הגבלת התנדבותו או הפסקתה בלבד.
19.   
20.   
דין מתנדבים כדין עובדי ציבור לעניין חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979.
20א.   
21.   
22.   
23.   
24.   
25.   
26.   
27.   
28.   
29.   
(3) לערוך בדיקות או מדידות או ליטול דגימות של חומר, מכל חומר שיש לו יסוד סביר להניח שהוא חומר מסוכן;
(4) לערוך חיפוש במקום בלא צו שופט, אם יש לו יסוד סביר להניח שבאותו מקום יש חומרים מסוכנים, ולתפוס חומר שיש לו יסוד סביר להניח שהוא חומר מסוכן, והכל, ככל הדרוש להצלת חיי אדם או רכוש או לצמצום היקף אירוע חומרים מסוכנים או תוצאותיו; חומר שנתפס כאמור יוחזר במידת האפשר ובהקדם האפשרי לאחר תום אירוע חומרים מסוכנים ולמי שממנו נתפס.
(ב) לא יפעיל עובד הרשות סמכויות כאמור בסעיף קטן (א), אלא אם כן —
(1) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי סימן זה, כפי שהורה הנציב;
(2) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים, ככל שהורה השר.
30.   
31.   
32.   
33.   
34.   
35.   
36.   
37.   
(2) אסיפה או תהלוכה כהגדרתן בסעיף 83 לפקודת המשטרה, וכן משמרת מחאה או הפגנה, בעניינים בעלי אופי מדיני או ציבורי, למעט תשלום הנדרש בעבור הקצאה נוספת של כבאים וציוד לשם שמירה על הציבור מהתרחשות אירוע כבאות והצלה עקב כוונתם של המארגנים להשתמש באמצעים שיש בהם, לדעת הקצין המוסמך, סכנה ממשית להתפרצות דליקה.
38.   
39.   
40.   
41.   
42.   
43.   
(ה) ניתן צו מיוחד לגבי עסק טעון רישוי לפי חוק רישוי עסקים, שיש בו כדי לחרוג מאחד המפורטים להלן, יחולו הוראות סעיף 7 לאותו חוק, בשינויים המחויבים:
(1) תנאי הרישיון;
(2) תנאי המפרט האחיד שנקבע לפי סעיף 7ג1(א) לחוק האמור.
(ו) בסעיף זה, "אמצעים" — כל אחד מהמפורטים בסעיף 42(א)(1) עד (5).
43א.   
44.   
45.   
46.   
(ד) תקנות לפי סעיפים קטנים (ב) ו–(ג) לא יחולו על מי שמפיק או מספק מים על פי רישיון לפי סעיף 23 לחוק המים; ואולם מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב רשאית, בהסכמת השר, לקבוע כללים בעניינים אלה, לבקשת השר או ביוזמתה.
47.   
48.   
(3) לערוך בדיקות, מדידות או ליטול דגימות של חומרים או ציוד, וכן למסור את המדידות והדגימות למעבדה, לשמור אותן או לנהוג בהן בדרך אחרת;
(4) להיכנס בכל עת סבירה לכל נכס.
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א)(4) —
(1) לא ייכנס מפקח לתחום היחיד המיועד לשמש למגורים ומשמש למגורים בלבד, אלא על פי צו של בית משפט; לעניין זה, לא יראו שטחים משותפים בבניין מגורים כתחום היחיד המיועד לשמש למגורים ומשמש למגורים בלבד;
(2) מפקח רשאי להיכנס לתחום היחיד המיועד לשמש למגורים ומשמש למגורים בלבד לשם בדיקת אמצעי בטיחות אש והצלה המותקן במקום, בשעה סבירה ובתיאום מראש, אם ניתנה לכך הסכמה בכתב של בגיר המחזיק בנכס (בסימן זה — המחזיק), ורשאי המחזיק לבקש כי יתואם עמו מועד כניסה אחר לנכס.
(ג) (1) מצא מפקח כי קוימו ההוראות לפי חוק זה בנכס וכי שולמה אגרת בטיחות, ייתן לאחראי אישור על קיום ההוראות (בחוק זה — אישור בטיחות).
(2) השר יקבע הוראות לעניין תקופת תוקפו של אישור בטיחות, ויכול שיקבע תקופות שונות לפי סוגי הנכס, סוגי אמצעי בטיחות אש והצלה או לפי כל סוג אחר שיקבע.
49.   
50.   
51.   
52.   
53.   
54.   
55.   
56.   
57.   
58.   
59.   
60.   
61.   
62.   
(3) לערוך בדיקות או מדידות או ליטול דוגמאות של חומרים, למסור את המדידות והדגימות למעבדה, לשמור אותן או לנהוג בהן בדרך אחרת;
(4) להיכנס לנכס, ובלבד שלא ייכנס, בלא הסכמה, לתחום היחיד המיועד לשמש למגורים והמשמש למגורים בלבד, אם חלפו 12 שעות מכיבוי דליקה בו, אלא על פי צו של בית משפט; לעניין זה, לא יראו שטחים משותפים בבניין מגורים כתחום היחיד המיועד לשמש למגורים ומשמש למגורים בלבד;
(5) לתפוס כל חפץ או מסמך הדרוש לחקירה (בפסקה זו — חפץ); על תפיסה לפי פסקה זו יחולו הוראות אלה:
(א) חוקר הדליקות יערוך רשימה של החפצים שנתפסו לפי פסקה זו, ובכלל זה יפרט את מקום תפיסתם, מועד תפיסתם והאדם שממנו נתפסו ככל שניתן לזהותו;
(ב) נתפס מסמך, יאפשר חוקר הדליקות לבקשת בעל המסמך או מי שממנו נתפס המסמך, להעתיק את המסמך, ואולם רשאי חוקר הדליקות לדחות את העתקת המסמך לתקופה שלא תעלה על 30 ימים, אם לדעתו העתקה כאמור עלולה לשבש את החקירה;
(ג) על אף האמור בפסקת משנה (ב), על תפיסת חפץ שהוא מחשב או חומר מחשב, הכוללת חדירה לחומר כאמור, יחולו הוראות סעיף 23א לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], התשכ"ט-1969, בשינויים המחויבים, ועל העתקת חפץ שהוא חומר מחשב יחולו הוראות סעיף 32א לפקודה האמורה, בשינויים המחויבים, והסמכויות הנתונות למשטרה ולקצין משטרה באותו סעיף יהיו נתונות לחוקר הדליקות; בפסקת משנה זו, "מחשב" ו"חומר מחשב" — למעט מחשב המותקן באמצעי בטיחות והצלה או נלווה אליו, ואינו משמש למטרה אחרת, וכן חומר מחשב שנתפס ממחשב כאמור;
(ד) חפץ שנתפס יוחזר לאחר הגשת דין וחשבון בכתב כאמור בסעיף 64, אלא אם כן הורה מפקד המחוז אחרת, בשל נחיצותו של החפץ לצורכי חקירת הדליקה; היה החפץ דרוש לצורך הליך משפטי, לא יוחזר עד לסיום ההליך המשפטי, זולת אם הורה בית משפט אחרת;
(ה) התעורר ספק למי להחזיר חפץ שנתפס לפי פסקה זו, יכריע בדבר בית משפט השלום שבתחום שיפוטו נתפס החפץ, לבקשת חוקר דליקות או אדם התובע זכות בחפץ.
63.   
64.   
65.   
66.   
67.   
68.   
69.   
70.   
71.   
72.   
73.   
74 2
הפרעה לצוות כיבוי והצלה מפעלי

(תיקון התשע"ו)
. המפריע לחבר בצוות כיבוי והצלה מפעלי, או לחבר בצוות כיבוי לשטחים פתוחים, במילוי תפקידו, דינו — מאסר שנה.
75.   
76.   
(1) לא הקים צוות כיבוי והצלה מפעלי או צוות כיבוי לשטחים פתוחים, בניגוד להוראה שנתן לו הנציב בצו לפי סעיף 31 או 32;
(2) בניגוד לתקנות לפי סעיף 42 —
(א) לא התקין אמצעי בטיחות אש והצלה בנכס או לא החזיקם במצב תקין, לא תרגל את השימוש בהם או לא בדק את תקינותם בניגוד לתקנות לפי סעיף 42(א)(1) או לא פעל לקבלת אישור בטיחות בניגוד לתקנות לפי סעיפים 42(א)(1) ו–48(ג);
(ב) לא קיים הוראות בכל הנוגע לבטיחות אש והצלה לגבי אופן החזקתם של נכסים, לרבות תחזוקת יערות וחורשים, והכל בניגוד לתקנות לפי סעיפים 42(א)(2);
(ג) לא קיים כללי התנהגות שעניינם בטיחות אש והצלה בניגוד לתקנות לפי סעיף 42(א)(3);
(ד) לא העסיק ממונה בטיחות אש והצלה בעסק, במוסד או בארגון בניגוד לתקנות לפי סעיף 42(א)(4) או העסיקו בניגוד לדרישות שנקבעו בתקנות כאמור;
(ה) לא ערך פעולות הדרכה ותרגול בנושאי בטיחות אש והצלה בעסק, במוסד או בארגון בניגוד לתקנות לפי סעיף 42(א)(5) או ערך פעולות כאמור בניגוד לדרישות שנקבעו בתקנות כאמור;
(3) לא נקט אמצעים בעניין בטיחות אש והצלה בניגוד לצו מיוחד שנתן לו הנציב לפי סעיף 43;
(4) לא קיים הוראות בטיחות אש והצלה ביערות וחורשים, ובשטחים המפורטים בסעיף 42(ב)(1)(א) עד (ג) בניגוד לכללים שקבע הנציב לפי סעיף 44;
(5) הפר חובת אספקת מים לצורכי טיפול באירוע כבאות והצלה, לא התקין צנרת ומיתקנים לאספקת מים או הפר חובת אספקת מים לברזי כיבוי, והכל בניגוד להוראות התקנות לפי סעיף 46.
(ב) היתה העבירה שנעברה לפי סעיף זה עבירה נמשכת, רשאי בית המשפט להטיל קנס נוסף, בשיעור של חמישה אחוזים מסכום הקנס הקבוע לאותה עבירה, לכל יום שבו נמשכת העבירה מעבר לתקופה שנקבעה בדרישה לתיקון ליקויים שנמסרה על ידי מפקח לפי סעיף 50 או בצו מיוחד שהוציא הנציב לפי סעיף 43.
(ג) נעברה עבירה לפי סעיף זה בידי תאגיד, דינו — כפל הקנס הקבוע לעבירה.
77.   
78.   
79.   
מי שאינו מקיים צו הפסקה מינהלי שניתן לפי סעיף 51 או צו הפסקה שיפוטי שניתן לפי סעיף 58, דינו — מאסר שנתיים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, וכן קנס נוסף כאמור בסעיף 61(ג) לחוק העונשין או מאסר שבעה ימים לכל יום שבו נמשכת ההפרה אחרי המצאת הצו.
80.   
(ב) נעברה עבירה לפי סעיף 76 או הופר צו הפסקה מינהלי כאמור בסעיף 79 בידי תאגיד או בידי עובד מעובדיו, חזקה היא כי נושא משרה בתאגיד הפר את חובתו לפי סעיף קטן (א), אלא אם כן הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו.
81.   
82.   
"חוק להסדרת הביטחון" חוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998;
"מערכת הביטחון" — כל אחד מאלה:
(1) משרד הביטחון ויחידות הסמך של משרד הביטחון;
(2) צבא הגנה לישראל;
(3) יחידות ויחידות סמך של משרד ראש הממשלה, שעיקר פעילותן בתחום ביטחון המדינה;
(4) מפעלי מערכת הביטחון כמשמעותם בסעיף 20 לחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998, שאינם יחידות כאמור בפסקה (3), ואשר שר הביטחון הודיע עליהם לשר;
(5) משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר והרשות להגנה על עדים;
"נוהל" — נוהל שנקבע לפי סעיף 96;
"קצין בכיר" — קצין שדרגתו סגן אלוף, סגן ניצב או סגן גונדר, לפחות, לפי העניין, או מי שדרגתו מקבילה לדרגה כאמור;
"קצין מוסמך"
(1) לעניין הגופים המנויים בפסקאות (1), (3) ו–(4) להגדרה "מערכת הביטחון", למעט שירות הביטחון הכללי והמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים — כמשמעותו בסעיף 21 לחוק להסדרת הביטחון;
(2) לעניין צבא הגנה לישראל — ראש מחלקת ביטחון מידע בצבא הגנה לישראל או קצין בכיר שהסמיך לעניין זה;
(3) לעניין שירות הביטחון הכללי — ראש שירות הביטחון הכללי או עובד בכיר בשירות שהסמיך לעניין זה;
(4) לעניין המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים — קצין מוסמך כמשמעותו בסעיף 21א לחוק להסדרת הביטחון;
(5) לעניין משטרת ישראל — קצין בכיר שיסמיך המפקח הכללי של משטרת ישראל לעניין זה;
(6) לעניין שירות בתי הסוהר — קצין בכיר שיסמיך נציב בתי הסוהר לעניין זה;
(7) לעניין הרשות להגנה על עדים — מנהל הרשות או עובד בכיר ברשות שהסמיך לעניין זה;
"השר הממונה"
(1) לעניין הגופים הביטחוניים המנויים בפסקאות (1), (2) ו–(4) להגדרה "מערכת הביטחון" — שר הביטחון;
(2) לעניין הגופים הביטחוניים המנויים בפסקה (3) להגדרה "מערכת הביטחון" — ראש הממשלה;
(3) לעניין הגופים המנויים בפסקה (5) להגדרה "מערכת הביטחון" — השר.
83.   
84.   
85.   
86.   
87.   
88.   
89.   
90.   
91.   
92.   
93.   
94.   
95.   
96.   
97.   
"ממונה על הנכסים" — עובד משרד האוצר ששר האוצר הסמיך לעניין נכסי רשויות מקומיות ששימשו לצורכי כבאות לעניין פרק זה;
"מנהל" — המנהל הכללי של המשרד לביטחון הפנים או עובד המשרד שהסמיך לעניין פרק זה;
"מקרקעין" — כהגדרתם בחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969;
"נכס איגוד ערים" — כל אחד מאלה:
(1) מקרקעין ומיטלטלין, שלאיגוד ערים זכות כלשהי בהם ולגביהם או זכות הקשורה עמם ערב יום כינון הרשות, ואשר שימשו או היו מיועדים לשמש את איגוד הערים ערב יום כינון הרשות;
(2) הזכויות במקרקעין ולגבי מקרקעין שבתחום איגודי הערים שהיו, ערב יום כינון הרשות, קניין הרשויות המקומיות שהיו חברות באיגוד הערים;
(3) זכויות וטובות הנאה מכל סוג שהוא הנוגעים למילוי תפקידי שירותי הכבאות ושהיו לאיגוד הערים ערב יום כינון הרשות;
"נכס מחלקה לשירותי כבאות" — כל אחד מאלה:
(1) מקרקעין ומיטלטלין שלרשות מקומית זכות כלשהי בהם ולגביהם או זכות הקשורה עמם ערב יום כינון הרשות, ואשר שימשו או היו מיועדים לשמש את הרשות המקומית שיש לה מחלקה לשירותי כבאות לצורך שירותי כבאות ערב יום כינון הרשות;
(2) זכויות וטובות הנאה מכל סוג שהוא הנוגעות למילוי תפקידי המחלקה לשירותי כבאות שהיתה לרשות המקומית ערב יום כינון הרשות;
"נכסים" — לרבות מקרקעין, זכויות לגבי מקרקעין וכלי רכב;
"עובד עובר" — מי שהיה עובד של איגוד ערים או עובד של מחלקה לשירותי כבאות ברשות מקומית ערב תחילתו של חוק זה, ועבר לרשות הכבאות וההצלה מכוח חוק זה;
"רשות מקומית" — מועצה אזורית, מועצה מקומית או עירייה שהיו חברות באיגוד ערים המפורט בתוספת השנייה או שהיתה לה מחלקה לשירותי כבאות והמנויה בתוספת השנייה;
"רשות מקומית שיש לה מחלקה לשירותי כבאות" — רשות מקומית המנויה בתוספת השנייה ומקיימת בה מחלקה האחראית על תחום שירותי הכבאות בתחום השיפוט של הרשות המקומית;
"תקופת המעבר" — התקופה שבין יום תחילתו של חוק זה לבין יום כינון הרשות .
98.   
99.   
100.   
101.   
(2) לעניין רשות מקומית שיש לה מחלקה לשירותי כבאות — כל נכסי הרשות המקומית ששימשו את המחלקה לשירותי כבאות, וכן הזכויות, החובות וההתחייבויות של הרשות המקומית בקשר עם המחלקה לשירותי כבאות ערב יום כינון הרשות, למעט זכויות לגמלאות שלגביהן יחולו הוראות סעיפים 105 ו–107ג לחוק שירות המדינה (גמלאות), ולרבות תשלומי חובה שהטילה הרשות המקומית כדין וטרם נגבו, וכן התחייבויות מותנות, עתידיות, ידועות ובלתי ידועות, וזאת בכפוף לכל זכות שהיתה קיימת בהם ערב יום כינון הרשות; הוראות פסקה זו יחולו בכפוף להוראות סעיף 29 לחוק יסודות התקציב, ואין בהן כדי לגרוע מתוקפו של חוזה שעניינו שכר או תנאי עבודה, לרבות הסכם קיבוצי, שהמדינה היא צד לו כמעסיק;
(3) על אף האמור בפסקאות (1) ו–(2), היה נכס מנכסי איגוד ערים או רשות מקומית, זכות במקרקעין או לגבי מקרקעין (בסעיף זה — נכס מקרקעין) לא יוקנה הנכס למדינה, אלא לאחר שקבע הממונה על הנכסים את רשימת נכסי המקרקעין של איגוד ערים או של הרשות המקומית שיוקנו למדינה (בפרק זה — רשימת הממונה) בתוך 30 ימים מיום כינון הרשות, ונתן לאיגוד הערים או לרשות המקומית הודעה על הכוונה להכלילו ברשימה 15 ימים קודם קביעתו; הממונה על הנכסים רשאי לתקן את הרשימה בהתאם להוראות לפי סעיף 114;
(4) ראתה רשות מקומית כי נכס הנכלל ברשימת הממונה לא שימש את שירותי הכבאות, רשאית היא לפנות לשר האוצר בתוך 30 ימים מיום שנקבעה רשימת הממונה בבקשה שלא להכליל את הנכס ברשימת הממונה, ושר האוצר יכריע בעניין לאחר שנתן לה הזדמנות להשמיע את טענותיה;
(5) ראה שר האוצר כי נכס איגוד ערים או נכס מחלקה לשירותי כבאות משמש גם לשימושים שאינם נוגעים למילוי תפקידי שירותי הכבאות, רשאי הוא להורות בצו על הקניית אותו חלק מהנכס למדינה; ציווה כאמור, יהיה חלק הנכס לקניין המדינה לפי פרק זה; רשות מקומית רשאית לפנות לשר האוצר בתוך 30 ימים מיום שניתן צו כאמור, בבקשה שלא לכלול את הנכס בצו; אין בהגשת בקשה לשר האוצר לפי פסקה זו כדי לעכב הקניית החזקה למדינה;
(6) (א) על אף האמור בפסקאות (1) ו–(2), בתקופה שעד ליום כינון הרשות, רשאית רשות מקומית, משיקולים תכנוניים, להגיש לממונה על הנכסים הצעה להקנות למדינה נכס מקרקעין חלף נכס איגוד ערים או נכס מחלקה לשירותי כבאות שלאותה הרשות זכות כלשהי בהם ולגביהם או זכות הקשורה עמם (בפסקה זו — נכס חלופי), ובלבד שהנכס החלופי יהיה דומה בתכונותיו, לרבות בשטחו, במבנים ובציוד הנמצאים בו, בייעודו ובשימושי הקרקע האפשריים בו, לפי כל דין, לנכס איגוד הערים או לנכס המחלקה לשירותי כבאות אשר במקומם הוא מוצע.
(ב) הצעת הרשות המקומית לפי פסקה זו תכלול את פרטי הנכס החלופי, תהיה מנומקת, ויפורטו בה השיקולים התכנוניים העומדים בבסיסה.
(ג) הממונה על הנכסים יחליט אם לקבל את הצעת הרשות המקומית, לאחר התייעצות עם הנציב; קיבל הממונה על הנכסים את הצעת הרשות המקומית יהיה הנכס החלופי לקניין המדינה ביום כינון הרשות.
(ב) הממונה על הנכסים רשאי לקבוע מועד מוקדם יותר מיום כינון הרשות להקניית נכס איגוד ערים או נכס מחלקה לשירותי כבאות למדינה, אם יהיה בכך לשרת את כינון הרשות; נקבע כאמור והיה הנכס נכס מקרקעין, יחולו הוראות סעיף קטן (א)(3), בשינויים המחויבים.
(ג) (1) ביקשה המדינה במהלך חמש השנים שמיום כינון הרשות למכור נכס מקרקעין שהוקנה לה לפי סעיף קטן (א)(1) או (2), או להפסיק לעשות בו שימוש, תציע המדינה לרשות המקומית שבתחום שיפוטה נמצא הנכס לרוכשו במחיר שיקבע השמאי הממשלתי הראשי, או בהתאם להערכת שווי עדכנית שתתבצע לפי ייעוד הקרקע כפי שהיה ביום כינון הרשות; סירבה הרשות המקומית להצעה, בתוך 30 ימים ממועד ההצעה, תהיה המדינה רשאית למכור את הנכס או לעשות בו שימוש לפי שיקול דעתה; לעניין זה, יראו העדר תשובה כסירוב.
(2) על אף האמור בפסקה (1), ביקשה המדינה במהלך חמש השנים שמיום כינון הרשות להפסיק לעשות שימוש בנכס מקרקעין שהוקנה לה לפי סעיף קטן (א)(1) או (2), מטעמים ביטחוניים, לרבות מטעמים שעניינם ביטחון המדינה וביטחון הציבור, וכן טעמי חירום והצלה, תהיה המדינה רשאית לעשות בנכס שימוש לפי שיקול דעתה.
102.   
103.   
104.   
105.   
106.   
107.   
"השתתפות רשות מקומית בתקציב איגוד ערים" — חלקה היחסי של הרשות המקומית בתקציב איגוד ערים לכבאות;
"עובד" — מי שהיה, ערב יום כינון הרשות, עובד איגוד ערים לכבאות או רשות מקומית שיש לה מחלקה לשירותי כבאות;
"תקציב איגוד ערים לכבאות" — התקציב שאושר על פי דין לשנת 2011, לרבות התקציב השוטף וכן זכויותיהם הכספיות של עובדים כלפי האיגוד מכוח יחסי עובד ומעביד שהיו ביניהם בשל תקופת היותם עובדי האיגוד, לרבות שכר עבודה, תנאי פרישה, גמלאות או הטבות כספיות אחרות הקשורות לעבודה, וזכויותיהם הכספיות של גמלאים כלפי האיגוד מכוח יחסים כאמור, לרבות זכותם לתשלומי גמלה;
"תקציב המחלקה לשירותי כבאות של הרשות המקומית" — התקציב שאושר על פי דין בתקציב הרשות המקומית, לשנת 2011, לרבות התקציב השוטף וכן זכויותיהם הכספיות של עובדים כלפי הרשות המקומית מכוח יחסי עובד ומעביד שהיו ביניהם בשל תקופת היותם עובדי הרשות המקומית, לרבות שכר עבודה, תנאי פרישה, גמלאות או הטבות כספיות אחרות הקשורות לעבודה, וזכויותיהם הכספיות של גמלאים כלפי הרשות המקומית מכוח יחסים כאמור, לרבות זכותם לתשלומי גמלה, ולמעט הסכום הנקוב בתקציב הרשות המקומית לשנה האמורה, אם נקוב, בסעיף "אגרת שירותי כיבוי אש".
108.   
109.   
(ב) הסכומים כאמור בסעיף קטן (א) יועברו בשלושה תשלומים שווים בחודשים פברואר, יוני ואוקטובר; ואולם המועד הראשון לתשלום יהיה בתום חודשיים מיום כינון הרשות.
(ג) לעניין סימן זה, יקבע שר האוצר בצו, שיפורסם ברשומות, את העניינים האלה:
(1) ההשתתפות של הרשויות המקומיות בתקציב איגודי הערים;
(2) תקציב המחלקה לשירותי כבאות של הרשות המקומית.
(ד) קביעת צווים לפי סעיף קטן (ד), תיעשה על פי נתונים בדבר השתתפות רשויות מקומיות בתקציב איגוד ערים או בדבר תקציב מחלקה לשירותי כבאות של הרשות המקומית, בשנת 2011.
(ה) (1) על אף האמור בסעיף 36, ביקשה רשות מקומית שיש לה מחלקה לשירותי כבאות כי רשות הכבאות וההצלה תקצה כבאים וציוד לאירוע המתקיים מטעמה בחמש השנים שמיום כינון הרשות, יופחת מהתשלום בעד ההקצאה כאמור סכום בשיעור כאמור בסעיף קטן (א), לפי העניין; בסעיף קטן זה, "אירוע" — אירוע עירוני שדומה באופיו לאירוע כאמור בסעיף 37(1), או אירוע כאמור בסעיף 37(2) לעניין התשלום שנדרש כאמור באותו סעיף.
(2) תשלום כאמור בפסקה (1) לא יופחת אלא בעד מספר אירועים שאינו עולה על מספר האירועים שהתקיימו בשנת 2010 מטעם אותה רשות מקומית.
110.   
(5) רשות מקומית החולקת על שומת מקרקעין כאמור בפסקה (2), תהיה רשאית לפנות לוועדת ההשגות שהוקמה לפי סעיף לפקודת הקרקעות (רכישה לצורכי ציבור), 1943; על הגשת השגה ועל סדרי הדין יחולו הוראות לפי הפקודה האמורה, בשינויים המחויבים; החלטת ועדת ההשגות, כאמור בפסקה זו, ניתנת לערעור לפני בית משפט לעניינים מינהליים;
(6) חלקה של רשות מקומית שהיתה חברה באיגוד ערים בשווי המקרקעין, ובשווי ההתחייבויות וכלי הרכב, יחושב לפי חלקה בסכום ההשתתפות של הרשויות המקומיות החברות באיגוד, בתקציב האיגוד בשנת 2011;
(7) עלה שווי המקרקעין וכלי הרכב על שווי ההתחייבויות כאמור בפסקה (4), יעמוד ההפרש לזכותה של הרשות המקומית; עלה שווי ההתחייבויות על שווי המקרקעין והרכבים, יעמוד ההפרש לחובתה של הרשות המקומית;
(8) הממונה על הנכסים יודיע לרשות המקומית, בתוך 90 ימים מיום שהעביר את פרטי הבקשה שהגישה לפי סעיף זה לשמאי הממשלתי ולחשב הכללי, מהו הסכום העומד לזכותה או לחובתה ויצרף להודעתו את הפרטים של כל נכסי המקרקעין, ההתחייבויות וכלי הרכב העומדים בבסיס החישוב;
(9) רשות מקומית רשאית להגיש לממונה על הנכסים את הערותיה, בתוך 90 ימים מיום שנמסרה לה הודעת הממונה;
(10) הממונה על הנכסים ייתן את החלטתו הסופית בתוך 90 ימים מיום שנמסרו לו הערות הרשות המקומית;
(11) הסכומים המגיעים לרשות המקומית מהמדינה או מהרשות המקומית למדינה, ישולמו, לפי העניין, בתשלומים שווים מדי שנה בשנה, במשך חמש שנים;
(12) רשות מקומית שהגישה בקשה לפי סעיף זה, תישא בעלויות עריכת השומה או החישוב על ידי השמאי הממשלתי או החשב הכללי.
(ד) לעניין סעיף זה, "כלי רכב"
(1) כלי רכב שמתקיימים בו כל אלה:
(א) הוא נע בכוח מכני על פני הקרקע, לרבות תלת-אופנוע, אופנוע, קטנוע, טרקטור, טרקטורון או מכונה ניידת;
(ב) הוא נרשם בהתאם לפקודת התעבורה, והוא בעל רישיון רכב תקף לפי הפקודה נכון למועד עריכת החישוב לפי סעיף קטן (ג)(4);
(ג) ייעודו הבלעדי הוא הסעת נוסעים או כיבוי אש והצלה;
(2) כלי רכב או מכונה נגררים, ובלבד שייעודם הבלעדי הוא הסעת נוסעים או כיבוי אש והצלה.
111.   
112.   
113.   
114.   
115.   
116.   
117.   
(ג) מונה אדם בלא אישור כאמור בסעיף זה — בטל המינוי, ואולם אותו אדם יהיה זכאי לגמול ראוי בשל תקופת העסקתו, אלא אם כן הוכח כי ידע שהעסקתו טעונה אישור כאמור בסעיף זה, וכי לא ניתן אישור כאמור.
(ד) הוראות סעיף זה יחולו גם על העסקת עובדים בידי רשות מקומית לצורכי כבאות והצלה, בשינויים המחויבים ובשינוי זה: במקום "חשב מלווה" יקראו "נציג החשב הכללי".
118.   
119.   
120.   
121.   
(1) מועצת איגוד ערים, כמשמעותה בחוק איגודי ערים, התשט"ו-1955 (בסעיף זה — מועצת האיגוד), יושב ראש מועצת האיגוד, מי שסמכויות יושב ראש מועצת האיגוד הואצלו לו, ועובד האיגוד, לא יעשו עסקה במקרקעין, ולא יתחייבו בהתחייבות כספית כלשהי מטעם האיגוד, לרבות לעניין תנאי העסקה כהגדרתם בסעיף 33א(ד) לחוק יסודות התקציב, אלא אם כן ניתן לאותה התחייבות אישור מראש ובכתב של החשב המלווה, אם מונה; בסעיף זה, "התחייבות כספית" — לרבות בחוזה, בכתב התחייבות, במסמכי תשלום, במתן הנחה מתשלומי חובה המגיעים לאיגוד, בהסדר פשרה המוגש לבית משפט או לבית דין כדי לקבל תוקף של פסק דין, או בתעודה אחרת;
(2) התחייבות כספית מטעם האיגוד לא תחייב את האיגוד אלא אם כן חתם עליה, נוסף על החתימות הנדרשות לפי כל דין, גם החשב המלווה; על כל התחייבות כספית יצוין בכתב כי מונה לאיגוד חשב מלווה וכי זו תחייב את האיגוד רק אם נחתמה על ידו כאמור; התחייבות כספית שלא נחתמה כאמור — בטלה;
(3) לא יתמנה אדם לעובד האיגוד אלא אם כן אישר החשב המלווה, מראש ובכתב, את העסקתו ואת תנאי העסקתו; מונה אדם בלא אישור החשב כאמור — בטל המינוי, ואולם אותו אדם יהיה זכאי לגמול ראוי בשל תקופת העסקתו, אלא אם כן הוכח כי ידע שהעסקתו טעונה אישור של החשב המלווה כאמור בפסקה זו, וכי לא ניתן אישור כאמור;
(4) הוראות סעיף זה יחולו גם על התחייבויות כספיות ועל עסקאות במקרקעין של רשות מקומית בקשר לשירותי כבאות והצלה או בנוגע לעניין מענייניה של מחלקה לשירותי כבאות ונכסיה וכן על מינוי אדם על ידי רשות מקומית למחלקה לשירותי כבאות והכל בשינויים המחויבים ובשינוי זה: במקום "חשב מלווה" יקראו "נציג החשב הכללי".
122.   
123.   
"התקפה" כהגדרתה בחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951;
"פגיעת איבה" — כהגדרתה בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970.
(ג) על גביית אגרות לפי חוק זה תחול פקודת המסים (גבייה).
(ד) השר ימנה בכל מחוז ועדת הנחות, שתפקידה לדון בבקשות להנחה בתשלום אגרות בעד פעולות הרשות באירוע כבאות והצלה או למתן פטור מתשלום אגרות כאמור.
(ה) חברי ועדת ההנחות הם:
(1) מפקד המחוז או מי מטעמו;
(2) היועץ המשפטי של המחוז;
(3) מנהל המחוז במשרד הרווחה והשירותים החברתיים או מי מטעמו.
(ו) השר, באישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, יקבע אמות מידה למתן הנחה או פטור, כאמור בסעיף קטן (ד), בין היתר לעניין מצבו הכלכלי של מגיש הבקשה, הנזק שנגרם לרכושו באירוע כבאות והצלה והשימושים שלו.
124.   
125.   
126.   
"קרוב" — כל אחד מאלה:
(1) בן זוג, הורה של בן זוג, הורה, הורה הורה, צאצא, צאצא של בן זוג, אח או אחות, גיס או גיסה, וצאצא או בן זוג של כל אחד מאלה, סוכן או שותף;
(2) תאגיד שאדם המועמד להיות חבר הוועדה המייעצת או מי מהמנויים כאמור בפסקה (1) הוא מנהלו או נושא משרה בו או שחלקו בהון המניות או בהצבעה או בשניהם או חלקו של מי מהמנויים כאמור בפסקה (1) בהם עולה על 5%.
126א.   
(ב) הרכבה של הוועדה יהיה:
(1) יושב ראש הרשות כהגדרתו בחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021, או עובד הרשות האמורה שימנה היושב ראש;
(2) עובד הרשות שימנה הנציב, בעל ידע וניסיון בתחום בטיחות אש;
(3) עובד המשרד לביטחון הפנים שימנה השר, בעל ידע וניסיון בהערכת השפעת אסדרה או בעל ידע בתחום בטיחות אש;
(4) עובד משרד הכלכלה והתעשייה שימנה שר הכלכלה והתעשייה, בעל ידע בתחום התקינה;
(5) עובד משרד האוצר שימנה שר האוצר, שהוא כלכלן;
(6) נציג הציבור שימנה שר הפנים, בעל ניסיון כראש רשות מקומית או כמנהל כללי של רשות מקומית.
(ג) מי שמוסמך למנות חבר בוועדה, ימנה לו ממלא מקום קבוע, אחד או יותר; המנהל הכללי של משרד ראש הממשלה יפרסם ברשומות הודעה על מינוי חברי הוועדה וממלאי מקומם.
(ד) המניין החוקי לישיבות הוועדה הוא שלושה חברים ובהם היושב ראש.
(ה) הוועדה תקבל את החלטותיה ברוב דעות הנוכחים בישיבה; נחלקו דעות חברי הוועדה, יכריע בדבר היושב ראש.
(ו) קיום הוועדה, סמכויותיה, תוקף החלטותיה ופעולותיה לא ייפגעו בשל הפסקת כהונתו של חבר מחברי הוועדה או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שמכהן בה הרכב החברים הדרוש לצורך המניין החוקי בישיבותיה לפי סעיף קטן (ד).
(ז) הוראות סעיף 126(ג) עד (ו) יחולו, בשינויים המחויבים, על חבר הוועדה שהוא נציג הציבור.
(ח) הוועדה רשאית להיעזר ביועצים ובמומחים שיש בהם כדי לסייע, לפי שיקול דעתה, לגיבוש עמדתה, ורשאית היא לזמן לדיוני הוועדה את כל מי שיכול, לדעתה, לסייע לה בגיבוש עמדתה.
(ט) לשם גיבוש חוות דעתה לפי חוק זה או לפי חוק רישוי עסקים, יגישו השר או הנציב, לפי העניין, לוועדה, את המסמכים ששימשו אותם לשם גיבוש התקנות או ההנחיות המקצועיות, לפי העניין, לרבות ניתוח מקצועי לגבי האופן שבו האסדרה המבוקשת תסייע לבטיחות אש, השוואה בין-לאומית לגבי האסדרה הנהוגה בקרב מדינות מפותחות בעולם ודוח שבוחן את עלות האסדרה המבוקשת אל מול התועלת שבאסדרה המבוקשת בין השאר בהתאם לדוח הערכת השפעות אסדרה (Regulatory Impact Assessment ).
(י) הוועדה תתכנס לא יאוחר משבועיים מהיום שבו נדרשה לתת את חוות דעתה לפי חוק זה או לפי חוק רישוי עסקים, ותחליט באותו עניין בתוך 60 ימים מיום שקיבלה את המסמכים כאמור בסעיף קטן (ט).
(יא) הוועדה תקבע את סדרי עבודתה ככל שלא נקבעו בחוק זה.
126ב.   
126ג.   
126ד.   
126ה.   
126ו.   
126ז.   
126ח.   
(ד) נוסף על האמור בסעיפים קטנים (ב) ו–(ג), לא יקבע הנציב הוראה כאמור בסעיף קטן (א) בעניין שבו הותקנו תקנות לפי חוק התכנון והבנייה, אלא אם כן בתקופה שמיום התקנת תקנות כאמור חל שינוי נסיבות משמעותי המצדיק זאת, ולאחר התייעצות עם מנהל מינהל התכנון, כמשמעותו בחוק התכנון והבנייה, אשר ימסור את עמדתו בתוך 30 ימים מיום הפנייה אליו.
(ה) הוראות הנציב שניתנו לפי סעיף קטן (א)(2) עד (ד) יפורסמו ברשומות, וכן יפורסמו באתר האינטרנט של הרשות באופן בולט לעין, במיקום שייועד להוראות הנציב ובאופן שיאפשר מעקב אחר שינויים ותיעודם לאורך זמן; השר רשאי לקבוע דרכים נוספות לפרסום הוראות הנציב.
127.   
128.   
129.   130 - 145.   
תחילה
146.   
חוק שירותי הכבאות, התשי"ט-1959 — בטל ביום כינון הרשות.
147.   
(א) תקנות שהותקנו לפי חוק שירותי הכבאות כנוסחן ערב פרסומו של חוק זה, המפורטות להלן, יעמדו בתוקף עד להתקנת תקנות חדשות לפי חוק זה בעניינים המוסדרים בהן, אלא אם כן בוטלו או שונו קודם לכן בידי השר:
(1) תקנות שירותי הכבאות (אמצעי כיבוי במוזאונים), התשמ"ז-1986;
(13) תקנות שירותי כבאות (מינוי והעסקה של כבאים-מתנדבים), התשמ"ו-1986;
(ב) תקנות שהותקנו לפי חוק שירותי הכבאות כנוסחן ערב פרסומו של חוק זה, המפורטות להלן, יעמדו בתוקף עד ליום כינון הרשות, אלא אם כן בוטלו או שונו קודם לכן בידי השר:
(1) תקנות שירותי הכבאות (הדרגות והתקן של יחידות הכבאים), התשל"ו-1976, למעט תקנות 2 ו–3 לתקנות האמורות;
(ג) תקנות והוראות שנקבעו לפי חוק שירותי הכבאות כנוסחן ערב פרסומו של חוק זה, המפורטות להלן, יעמדו בתוקף כל עוד לא בוטלו בידי השר:
(ד) בכפוף להוראות סעיף קטן (ג)(2), נהלים שקבע מפקד כבאות ראשי לפי חוק שירותי כבאות, יעמדו בתוקפם עד לקביעת נהלים על ידי הנציב לפי חוק זה.
(ה) סמכות הנתונה לרשות כבאות בתקנות המפורטות בסעיפים קטנים (א) ו–(ג) נתונה לרשות הכבאות וההצלה, והנציב יקבע את בעל הסמכות; הודעה על קביעה כאמור תפורסם ברשומות.
(ו) בטלו תקנות המפורטות בסעיף קטן (ב) עקב החלפתן בהוראות מכוח חוק זה, יפרסם על כך השר הודעה ברשומות.
148.   
(ב) עד המועד הקובע השר יתקין תקנות לפי חוק זה או לפי חוק רישוי עסקים, לפי העניין, אשר יבואו במקום ההוראות המנויות בתוספת השלישית; לעניין הוראות כאמור שנוגעות לתכנון ובנייה, שר הפנים יתקין עד המועד הקובע תקנות מכוח סמכותו לפי סעיפים 158א(ב) ו–(ג) ו-265 לחוק התכנון והבנייה.
(ג) השר, בהסכמת שר האוצר ובאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, רשאי, בצו, לדחות את המועד הקובע בתקופות נוספות, ובלבד שסך כל תקופות ההארכה לא יעלה על שנה.
(ד) לא התקין השר או שר הפנים, לפי העניין, תקנות כאמור בסעיף קטן (ב) עד המועד הקובע או עד המועד שנקבע לפי סעיף קטן (ג), יפקע תוקפן של ההוראות המנויות בתוספת השלישית, אלא אם כן בוטלו קודם לכן.
149.   
150.   
151.   
(א) עד להתקנת תקנות על ידי השר כאמור בסעיף 148(ב) בעניין עסקים טעוני רישוי, עסק טעון רישוי שביום כ"ד באב התשפ"א (2 באוגוסט 2021) היה לגביו אישור תקף מאת נותן האישור לעניין סעיף 1(א)(7) לחוק רישוי עסקים, אשר לא יבצע שינוי ייעוד או שימוש כמשמעותם בחוק התכנון והבנייה שיש לו השפעה משמעותית על בטיחות האש בעסק, לא יידרש ליישום תנאים נוספים מעבר לאלה שנדרשו ממנו בעת קבלת האישור האמור.
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א) -
(1) גורם מוסמך ארצי כהגדרתו בסעיף 7(ה) לחוק רישוי עסקים, רשאי להורות לעסק מסוים כאמור בסעיף קטן (א) לעמוד בתנאים נוספים בשל סיכון משמעותי שהתגלה בעסק; הוראה כאמור תימסר לבעל העסק בצירוף הנימוקים לקביעתה;
(2) הנציב רשאי לקבוע כי יישום תנאים נוספים כאמור נדרש ביחס לסוגי עסקים, מנימוקים מיוחדים, ולאחר שיידע על כך את הוועדה המייעצת לאסדרה.
 
בנימין נתניהו ראש הממשלה
 
יצחק אהרונוביץ השר לביטחון הפנים
שמעון פרס נשיא המדינה
 
ראובן ריבלין יושב ראש הכנסת
 
[1.] ס"ח 2381, התשע"ב (8.8.2012), עמ' 702. הצ"ח - ממשלה 672, התשע"ב, עמ' 600;
תיקונים:ס"ח 2442, התשע"ד (19.3.2014), עמ' 396. הצ"ח - ממשלה 787, התשע"ג, עמ' 1138;
ס"ח 2464, התשע"ד (6.8.2014), עמ' 663 [התשע"ד (מס' 2)]. הצ"ח - כנסת 557, התשע"ד, עמ' 118;
ס"ח 2573, התשע"ו (11.8.2016), עמ' 1158. הצ"ח - ממשלה 1002, התשע"ו, עמ' 378;
ס"ח 2604, התשע"ז (13.2.2017), עמ' 408. הצ"ח - ממשלה 1008, התשע"ו, עמ' 442;
ס"ח 2617, התשע"ז (28.3.2017), עמ' 514 [התשע"ז (מס' 2)]. הצ"ח - כנסת 690, התשע"ז, עמ' 112;
ס"ח 2632, התשע"ז (5.4.2017), עמ' 668 [התשע"ז (מס' 3)]. הצ"ח - ממשלה 947, התשע"ה, עמ' 994;
ס"ח 2712, התשע"ח (22.3.2018), עמ' 500. הצ"ח - ממשלה 1196, התשע"ח, עמ' 420;
ס"ח 2929, התשפ"ב (12.10.2021), עמ' 7. הצ"ח - כנסת 873, התשפ"א, עמ' 92;
ס"ח 2933, התשפ"ב (18.11.2021), עמ' 82, 148 ו–222 [התשפ"ב (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 1443, התשפ"א, עמ' 840;
ס"ח 3016, התשפ"ג (9.2.2023), עמ' 24. הצ"ח - כנסת 945, התשפ"ג, עמ' 16.
[2.] בתיקון התשע"ו תוקן הביטוי "צוות כיבוי מפעלי" ב"צוות כיבוי והצלה מפעלי" אך לא ניתנה, כנראה בטעות, הוראה לתקן בהתאם את כותרת הסעיף.

מפת מסמך

פרק א': מטרה והגדרות
1. מטרת החוק
2. הגדרות
פרק ב': הרשות הארצית לכבאות והצלה
סימן א': הרשות ותפקידיה
3. הקמת רשות ארצית לכבאות והצלה
4. תפקידי רשות הכבאות וההצלה
סימן ב': נציב כבאות והצלה
5. נציב כבאות והצלה
6. תנאי כהונה
7. הפסקת כהונתו של הנציב
8. סמכויות הנציב ואצילת סמכויות
9. תובענה בנוגע למינוי נציב, הפסקת כהונתו או השעייתו
סימן ג': סמכויות הנציב
10. הוראות הרשות
11. מבנה הרשות ותחנות כיבוי
פרק ג': כבאים, עובדים ומתנדבים
סימן א': כבאים ועובדים
12. תחולת חוק שירות המדינה (מינויים) וחוק שירות המדינה (משמעת)
13. כבאים וקציני כבאות והצלה
14. הכבאי בתפקיד
15. מדים ותגי זיהוי
16. עיטורים
סימן ב': מתנדבים ומשרתים בשירות אזרחי-ביטחוני
17. מתנדבים
18. דין משמעתי
19. העדר זכאות לשכר והעדר יחסי עובד ומעביד
20. תחולת חוק שירות הציבור (מתנות)
20א. משרתים בשירות אזרחי-ביטחוני
פרק ד': הטיפול באירועים
סימן א': סמכויות לטיפול באירוע
21. סמכויות כבאי במילוי תפקידו
22. סמכויות קצין כבאות והצלה
23. כפיית ציות
24. מתנדבים באירוע
25. גיוס ציוד וחומרים בנסיבות מיוחדות
26. שימוש במים
27. סמכויות כבאי וקצין כבאות והצלה
סימן ב': טיפול באירוע חומרים מסוכנים
28. תפקידים בעת אירוע חומרים מסוכנים
29. סמכויות בעת אירוע חומרים מסוכנים
30. דיווח ושמירת דינים
סימן ג': צוותי כיבוי
31. צוות כיבוי והצלה מפעלי
32. צוותי כיבוי לשטחים פתוחים
33. הסכם להקמת צוות כיבוי כחלופה לצו
סימן ד': עזרה מחוץ לישראל
34. עזרה מחוץ לישראל
35. עזרה בשטחי המועצה הפלסטינית
סימן ה': הקצאת כבאים בתשלום
36. הקצאת כבאים בתשלום
37. אירועים ממלכתיים והפגנות
38. עיון חוזר וערר
39. ייעוד תשלומים
פרק ה': בטיחות באש
סימן א': נקיטת אמצעים
40. אחריות לקיום הוראות בטיחות אש והצלה
41. חובת האחראי
42. תקנות בדבר נקיטת אמצעי בטיחות אש והצלה
43. צו מיוחד
43א. עתירה לביטול צו
44. כללים לעניין יער וחורש
45. אישור תכנית יער וחורש
46. הוראות בדבר חובת אספקת מים
סימן ב': מפקחי בטיחות אש
47. הסמכת מפקחי בטיחות אש
48. סמכויות מפקח
49. זיהוי מפקח
50. דרישה לתיקון ליקויים
סימן ג': צו הפסקה מינהלי
51. צו הפסקה מינהלי
52. הליכי מתן צו הפסקה מינהלי
53. תוקפו של צו הפסקה מינהלי
54. תוכן צו הפסקה מינהלי
55. המצאת צו הפסקה מינהלי
56. ביצוע צו הפסקה מינהלי
57. בקשה לביטול צו הפסקה מינהלי
58. צו הפסקה שיפוטי
59. שמירת דינים
פרק ו': חקירת דליקות ותחקירים מבצעיים
סימן א': חקירת דליקות
60. קיום חקירות
61. הסמכת חוקרי דליקות
62. סמכויות חוקרי דליקות
63. מניעת שיבוש חקירה פלילית או פגיעה בה
64. דין וחשבון על חקירה
65. חקירת דליקות — צבא הגנה לישראל
66. תקנות לעניין חקירת דליקות
סימן ב': תחקיר מבצעי
67. הגדרות — סימן ב'
68. עדיפות החוק
69. חיסיון ואי–קבילות
70. העברה ליועץ המשפטי לממשלה
71. סמכות הנציב
72. סודיות
73. דיון בכנסת
פרק ז': עונשין
74 הפרעה לצוות כיבוי והצלה מפעלי
75. השפעה שלא כדין
76. עבירות בטיחות באש
77. עבירה בקשר לתחקיר מבצעי
78. עבירה שהשיגה טובת הנאה
79. הפרת צו
80. אחריות נושאי משרה בתאגיד
פרק ח': תחולה על המדינה ועל מערכת הביטחון
81. תחולה על המדינה
82. תחולה על מערכת הביטחון - הגדרות
83. סייג לתחולת תקנות
84. הפעלת סמכויות כלפי מערכת הביטחון
85. הפעלת סמכויות בעת אירוע כבאות והצלה ובעת אירוע חומרים מסוכנים
86. התאמה ביטחונית ומידע מסווג
87. סמכות כניסה
88. הזדהות
89. תיעוד ממצאים
90. מסירת ידיעות ומסמכים
91. מדידות ודגימות
92. תפיסה
93. צו מיוחד
94. צו הפסקה מינהלי
95. צוותי כיבוי
96. נוהל עבודה
פרק ט': הוראות לעניין פירוק איגודי ערים, העברת עובדים ונכסים ותקופת המעבר
97. הגדרות — פרק ט'
סימן א': מינהלת ההקמה
98. מינהלת הקמה
99. סמכות לדרוש מידע
סימן ב': העברת נכסים, חובות והתחייבויות
100. רשימת נכסים, חובות והתחייבויות
101. העברת נכסים, זכויות והתחייבויות
102. רישום נכסי מקרקעין
103. הליכים משפטיים
104. רישום כלי רכב
105. העברת חזקה למדינה
106. פטור מתשלומי חובה
סימן ג': הסדרת תשלומים
107. הגדרות — סימן ג'
108. העדר זכאות לפיצוי
109. תשלומי רשות מקומית
110. בקשה לתמורה
111. העדר עילה לעיכוב
112. סמכויות בהעדר תשלום
113. הצמדה למדד
114. תקנות לעניין העברת נכסים
סימן ד': תקופת המעבר
115. העברת עובדים
116. איסור התקשרויות חדשות
117. איסור העסקת עובדים חדשים
118. שמירת הוראות
119. הסדרת כהונתו של נציב כבאות והצלה
סימן ה': ביטול איגודי ערים לכבאות
120. ביטול איגודי ערים
121. חשב מלווה
פרק י': הוראות כלליות
122. תקציב שנתי
123. אגרות וועדת הנחות
124. מועדים למתן אישור רשות הכבאות וההצלה
125. אתר האינטרט של הרשות
126. ועדה מייעצת
126א. ועדה מייעצת לאסדרה
126ב. בחינת עלות היישום של הנחיות מקצועיות
126ג. הוראות לעניין הנחיות מקצועיות שיש להן השלכה כלכלית
126ד. הוראות לעניין הנחיות מקצועיות שיש דחיפות בנתינתן
126ה. בחינת עלות היישום של תקנות שיש להן השלכה כלכלית
126ו. הוראות לעניין תקנות שיש להן השלכה כלכלית
126ז. התאמה לתקן האמריקני
126ח. הוראות מקצועיות שאינן פרטניות
127. תחולת דינים
128. ביצוע ותקנות
129. תחילה
130 - 145. תחילה
פרק י"א: תיקונים עקיפים
פרק י"ב: ביטולים ושמירת הדינים
146. ביטול חוק שירותי הכבאות
147. הוראות מעבר לעניין תקנות
148. החלפת הוראות התוספת השלישית בתקנות
149. דיווח לכנסת
150. הכרעת ראש הממשלה
151. תנאים נוספים
תוספת ראשונה
תוספת שנייה
תוספת שלישית