תאריך תצוגה: 04/06/2003
הקליקו על כותרת הסעיף
1. השם הקצר
2. פירוש
3. גמר האריסות במסירת מודעה, וכו'
4. אריס המזניח משק הזנחה גסה
5. סכסוכים ידועים ייושבו על ידי מועצה
6. צו נישול יינתן רק במקרים ידועים
7. תוצאות מכירה או העברה
8. הקמת מועצה וכו'
9. שטח מחיה
10. פיצויים בשל הפרעה
11. פיצויים בשל השבחות
12. אפשר לנכות פיגורי דמי אריסות מחשבון הפיצויים
13. אין להגדיל את דמי האריסות שלא בהסכמת קצין המחוז
14. מה הדין כשאריס חוקי הוא אריס-משנה
15. סמכויות מיוחדות לממונים על מחוזות
16. אין מעבירים קרקע אלא אם מלאו אחרי הוראות הפקודה הזאת
17. על האריס היוצא להכשיר את הקרקע או לאפשר לבעל הקרקע להכשירה
18. הגנה על מנהגים ידועים
19. ענינים ידועים יוחלטו ע"י ועדה
20. תקנות
21. יוצא מן הכלל
22. הודעת עזיבה שניתנה לפני תחילת תקפה של פקודה זו
23. הגבלות בחלות הפקודה
התוספת
1.   
2.   
"ממונה על מחוז" 2 פירושו הממונה על המחוז שבו נמצא משק או שטח מחיה; ההגדרה של ממונה על מחוז שבפקודת הפירושים לא תחול על פירוש הפקודה הזאת 3 ;
"משק" פירושו חלקה של אדמת מירי התפוסה ונעבדת בידי אריס, ומקום שאדמת איזה כפר או כל חלק הימנה נתונים בחזקת בעלות משותפת או בחזקת אריסות משותפת, הרי כולל המונח אותה אדמה או אותו חלק מאדמה התפוסים ונעבדים בידי אריס בתוך אזור הכפר;
בתנאי שאם הועבר אריס על ידי בעל קרקע מחלקת אדמה אחת או מחלקות אדמה אחדות לחלקת אדמה אחרת או לחלקות אדמה

אחרות, הרי החלקה או החלקות שהאריס הועבר מהן והחלקה או החלקות שהאריס הועבר אליהן יהא דין כולן יחדיו כדין משק;
"בעל קרקע" פירושו אותו אדם, חוץ מגובה דמי אריסות או סוכן אחר, שהאריס משלם לו או חייב לשלם לו דמי אריסות אם בדרך בלתי אמצעית או באמצעות סוכן, וכשאין משלמים דמי אריסות פירושו אותו אדם שהאריס היה חייב לשלם לו דמי אריסות אילו חלה חובת דמי אריסות, והמונח כולל את אלה שקדמו לו לאותו אדם בזכות ואת יורשי זכותו;
"אדמת מירי" כוללת אדמת מירי של ווקף;
"דמי אריסות" פירושם כל תשלום בכסף או בעין, והם כוללים כל חלק מיבול המשק;
"אריס חוקי" פירושו כל אדם, משפחה או שבט המחזיקים ומעבדים משק שלא בתורת בעלי המשק; המונח כולל את אשתו או כל קרוב אחר של אדם המחזיק והמעבד משק ואשר יכלו לעבד משק זה בידיעת הבעלים, וכשהמחזיק ומעבד משק רכשו בדרך ירושה, הרי כולל המונח את אלה שקדמו בזכות למי שרכש את המשק כאמור: המונח כולל את יורשי האריס החוקי. הוא כולל את האיש שבעל הקרקע שכרו לעשות עבודה חקלאית ומקבל בשכר עבודתו חלק מיבול המשק שהוא מעבד; אין המונח כולל את מי שבעל הקרקע שכרו לעשות עבודה חקלאית והמקבל בשכר עבודתו כסף או חלק מהיבול אלא שאין הוא מעבד משק.
3.   
4. 4
אריס המזניח משק הזנחה גסה
(1) למרות כל האמור בסעיף 3, הרי אם מסר בעל הקרקע לאריס חוקי שהחזיק ועיבד משק לא פחות משנה אחת הודעה בכתב להביא את האריסות לידי גמר על שום שהאריס הזניח את משקו הזנחה גסה ובזדון, יהא האריס צפוי לנישול כתום שלושה חדשים מתאריך ההודעה הזאת, מלבד אם תוך חמישה עשר יום מיום קבלת ההודעה פנה אל קצין המחוז ואל בעל הקרקע בבקשה בכתב להביא לפני מועצה את השאלה אם אמנם הזניח ככה את משקו והמועצה החליטה שהוא לא הזניח את משקו כך; אם הוגשה בקשה כזאת חייבת המועצה למסור את החלטתה עליה תוך חמישה עשר יום מעת שנתכוננה.
(2) אם בשעת נישולו מהקרקע נשאר עליה יבול שזרעו האריס ולא אספו ישלם בעל הקרקע לאריס פיצויים בעד אותו יבול; פיצויים אלה יוערכו ע"י מועצה, ובהעריכה אותם תביא המועצה בחשבון את מצב היבול ואת מכסת הכסף והעבודה שהשקיע בו האריס.
5.   
6.   
7.   
8. 5
הקמת מועצה וכו'
(1) מועצה תהא מורכבת מקצין מחוז שישמש כנשיא וימונה מטעם הממונה על המחוז, ומשני חברים שאחד מהם יוצע ע"י הבעלים ואחד ע"י האריס ואשר יאושרו מטעם הממונה על המחוז.
(2) החלטות המועצה בכל ענין שיובא לפניה עפ"י פקודה זאת טעונות אישור מטעם הממונה על המחוז ומשאושרו על-ידו תהיינה החלטות גמר.
(3) אם תוך חודש ימים מעת שנתמנה נשיא המועצה לא מסר בעל הקרקע או האריס לאישורו של הממונה על המחוז את שם חבר המועצה אשר ייצג אותו, ימנה הממונה על המחוז אדם שייצג את הצד שלא הציע חבר כאמור, ואותו אדם שנתמנה כך יהא דינו כאילו נתמנה ע"י אותו צד.
9.   
(5) אם נראה שאריס שניתן לו שטח-מחיה מזניח את השטח הזנחה גסה וזדונית יוכל בעליו של אותו שטח לפנות לקצין מחוז 5 בבקשה בכתב להביא לפני מועצה את השאלה אם האריס של שטח-המחיה הזניח את שטחו הזנחה גסה וזדונית ואם נוכחה המועצה

שאמנם הזניח האריס את השטח הזנחה גסה וזדונית יכולה היא להציע להדיח את האריס מהשטח.
(6) אם בעת הדחתו משטח המחיה נשאר עליו יבול שזרעו האריס ולא אספו, חייב בעל הקרקע לשלם לאריס פיצויים בעד אותו יבול; פיצויים אלה יוערכו ע"י מועצה ובהעריכה אותם תביא המועצה בחשבון את מצב היבול ואת מכסת הכסף והעבודה שהשקיע בו האריס.
(7) אריס של שטח-מחיה לא ימכור ולא ימשכן את זכות אריסותו;
בתנאי שעפ"י הצעת מועצה שנתאשרה מטעם שר המשפטים מותר להרשותו למכור את זכות אריסותו לבעל הקרקע אם נוכחה המועצה -
(א) שמחזיק האריס או שהוא עתיד מיד להחזיק קרקע אחרת ששטחה אינו קטן משטח המחיה והנמצאת בקרבת מקום לשטח המחיה ויש בה כדי להספיק לאריס, בעבורו ובעבור התלויים בו, רמת חיים לא קטנה מזו שנתן לו שטח המחיה שלו בעבודה שהוא רגיל בה, או
(ב) שקיבל עבודת-קבע אחרת שתאפשר לו להשיג אותה רמת-חיים כאמור לעיל; במקרה זה תקבע המועצה את הסכום שיהא על הבעל לשלם לאריס בתורת דמי-מקנה.
(8) ליורשיו של אריס של שטח-מחיה תהיינה לגבי שטח המחיה אותן הזכויות ואותן החובות אשר היו לאריס עצמו.
10.   
11.   
(3) אין משלמים פיצויים בעד השבחה מן ההשבחות המנויות בחלק ב' מן התוספת הראשונה 6 לפקודה זאת, אלא אם כן מסר האריס החוקי לבעל הקרקע הודעה בכתב לא פחות משני חדשים מראש על רצונו לעשות את ההשבחה ועל האופן שבו הוא אומר לעשותה:
בתנאי -
(א) שאם ההשבחה היא הפראת הקרקע בזבל שדות, די לו לאריס החוקי למסור הודעה לבעל הקרקע אחת בשנה;
(ב) ואם ההשבחה היא תיקונים בבנינים הנחוצים לו לאריס החוקי לצרכי דירה או לצורך העיבוד הראוי או ההנהלה הראויה של המשק, לא יעשה האריס החוקי את התיקונים אלא אם לא עשאם הבעל תוך זמן מספיק למיום ההודעה הנ"ל;
מקום שנמסרה הודעה עפ"י סעיף-קטן זה יכולים בעל הקרקע והאריס החוקי לבוא ביניהם לכלל הסכם בדבר תנאי הפיצויים או התנאים האחרים שלפיהם תיעשה ההשבחה, ואם באו ביניהם לכלל הסכם כזה, הרי השאלה אם זכאי האריס החוקי לפיצויים עפ"י סעיף זה יהא דינה כאילו הובאה לפני מועצה וכאילו זו החליטה עליה, וכל סכום פיצויים שיש לשלמו עפ"י ההסכם יהא דינו כסכום פיצויים שיש לשלמו עפ"י סעיף זה ושהוערך על ידי המועצה.
(4) סכום הפיצויים שיש לשלם בעד השבחה שעשה אריס חוקי עפ"י הוראות סעיף זה יוערך על ידי מועצה:
בתנאי שלא תדון המועצה בשום תביעת פיצויים אלא אם כן נמסרו פרטי התביעה ע"י בעל הקרקע לאריס החוקי או ע"י האריס החוקי לבעל הקרקע תוך שלושה חדשים מעת גמר האריסות ע"י הודעת-עזיבה או, כשלא נמסרה הודעת-עזיבה, תוך שלושה חדשים למיום עזוב האריס החוקי את הקרקע.
12.   
13. 7, 7, 7, 7
אין להגדיל את דמי האריסות שלא בהסכמת קצין המחוז
אסור לבעל הקרקע להגדיל את דמי האריסות למשק אלא אם כן קיבל תחילה את הסכמת קצין המחוז , ואחר שקצין המחוז ישמע את טענות בעל הקרקע וטענות האריס החוקי ולאחר שיגבה את העדויות ויחקור את החקירות שימצא לנכון, תהא לו לקצין המחוז הסמכות להחליט באיזה סכום יש להגדיל את דמי האריסות, אם אמנם יוחלט להגדילם; דמי האריסות המוגדלים לא יקבלו תוקף לפני עבור שנה אחת למן היום הראשון באוקטובר שלאחרי החלטת קצין המחוז .
14.   
15.   
16.   
17.   
18.   
19.   
(ד) בשאלה אם נהג אדם בלא הפסק לרעות או להשקות את בעירו, או לכרות עצים או לקטול 8 קנים, או לעסוק במלאכה מועילה אחרת כיוצא באלו, בתוקף זכות, מנהג, הרגל או חסד,

יובא לפני ועדה מיוחדת שתתמנה מטעם שר המשפטים.
(2) החלטתה של הועדה הזאת תתקבל ע"י הצבעת חבריה, ואם היו הדעות שקולות תהיה ליו"ר דעה נוספת או מכרעת.
החלטתה של הועדה הזאת תהא החלטת גמר ואין לערער עליה:בתנאי שברשות בית המשפט לקרקעות שתינתן על יסוד הרצאת העובדות, מותר להגיש לבית המשפט הנ"ל ערעור בנקודה משפטית.
יכול שר המשפטים להתקין תקנות בית דין הקובעות את המנהגים והפרוצידורה בערעורים המוגשים עפ"י סעיף זה.
(3) אם התברר במשא ומתן משפטי בין צדדים ידועים בפני איזה בית משפט, שאיזו שאלה החשובה במשא והמתן הוחלטה כבר לגבי צדדים אלה, או לגבי אותם צדדים שתביעת צדדים אלה באה מכוחם, ע"י ועדה שנתמנתה עפ"י הוראות הסעיף הזה, ייחשב הדבר כ"מעשה שנידון" (Res-judicata) והחלטה זאת של הועדה תחייב את בית המשפט.
(4) לצורך הסעיף הזה יכול שר המשפטים למנות ועדה אחת או ועדות אחדות, וכל ועדה תהא בת לא פחות משני אנשים שאחד מהם יתמנה לשמש כיו"ר הועדה.
20.   
21.   
22.   
23.   
[1.] חא"י, כרך א', עמ' (ע) 476, (א) 506.
תיקונים:ע"ר 660, 1937, תוס' 1, עמ' (ע) 1, (א) 1;
ס"ח 117, התשי"ג, עמ' 36.
[2.] במקור: מושל-מחוז.
[3.] הסמכויות והתפקידים שנתייחדו לממונה על המחוז בפקודה זו יהיו מעתה נתונים לאדם שימנה לכך שר המשפטים מבין עובדי משרדו והוא יבוא במקומו לכל ענין שבפקודה זו.אולם רשאי שר המשפטים בהסכמת שר הפנים לקבוע כי הסמכויות והתפקידים האמורים יהיו נתונים לממונה על המחוז (סעיף 2 לחוק העברת סמכויות (הממונים על מחוזות וקציני מחוז), התשכ"ד-1964).
[4.] לפי חוק העברת סמכויות (ממונים על מחוזות וקציני מחוז), התשכ"ד-1964, סעיף 1, בכל מקום בחיקוק שמדובר בו ב"פקיד מחוז" קרי "קצין מחוז". הביטוי "הפקיד המחוזי" הוחלף בהתאם לכך.
[5.] ראה הערה 1. בסעיף 4 דלעיל.
[6.] למעשה אין אלא תוספת אחת לפקודה זו.
[7.] ראה הערה 1 לסעיף 4 דלעיל.
[8.] במקור כתוב בטעות: "לקלוט".

מפת מסמך

פקודה הקובעת הוראות בדבר הגנה על אריסים ידועים
1. השם הקצר
2. פירוש
3. גמר האריסות במסירת מודעה, וכו'
4. אריס המזניח משק הזנחה גסה
5. סכסוכים ידועים ייושבו על ידי מועצה
6. צו נישול יינתן רק במקרים ידועים
7. תוצאות מכירה או העברה
8. הקמת מועצה וכו'
9. שטח מחיה
10. פיצויים בשל הפרעה
11. פיצויים בשל השבחות
12. אפשר לנכות פיגורי דמי אריסות מחשבון הפיצויים
13. אין להגדיל את דמי האריסות שלא בהסכמת קצין המחוז
14. מה הדין כשאריס חוקי הוא אריס-משנה
15. סמכויות מיוחדות לממונים על מחוזות
16. אין מעבירים קרקע אלא אם מלאו אחרי הוראות הפקודה הזאת
17. על האריס היוצא להכשיר את הקרקע או לאפשר לבעל הקרקע להכשירה
18. הגנה על מנהגים ידועים
19. ענינים ידועים יוחלטו ע"י ועדה
20. תקנות
21. יוצא מן הכלל
22. הודעת עזיבה שניתנה לפני תחילת תקפה של פקודה זו
23. הגבלות בחלות הפקודה
התוספת