חוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, התשע"ב-2012 1 |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
11. |
12. |
13. |
14. (2) מטרתה היחידה היא קיום חובות יצרנים או יבואנים לפי חוק זה וביצוע הפעולות הנדרשות לשם כך; (3) היא חברה לתועלת הציבור, כהגדרתה בחוק החברות, או אם הוקמה למטרות רווח — תקנונה מגביל את האפשרות לחלק רווחים אם לא עמדה ביעדי המיחזור של היצרנים והיבואנים שהיא אחראית לביצוע חובותיהם או אם לא מתקיימות הוראות סעיף 23(ו)(1); (4) היא הציגה תכנית עסקית ולפיה בסמוך למועד ההכרה היא תיתן שירותים ליצרנים וליבואנים שמשקל הציוד והסוללות שהם מוכרים יהיה בהיקף מספק להנחת דעתו של המנהל; (5) היא בעלת הון עצמי מספיק, והמציאה ערבות בנקאית לטובת המדינה או בטוחה אחרת לטובת המדינה לפי שיקול דעת המנהל, בשיעורים מספיקים ביחס להיקף הפעילות של החברה, והכל להנחת דעתו של המנהל, לשם הבטחת עמידתה במטרה כאמור בפסקה (2); (6) המנהל הכללי של החברה ובעל שליטה בה לא הורשעו בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין החברה ראויה להיות גוף יישום מוכר; לעניין זה, "שליטה" — כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968; (7) החברה הגישה תצהיר מטעמה ולפיו מי שאינם אזרחים ישראלים או תושבי ישראל לא יועסקו בה, אף אם יש היתר להעסקתם לפי חוק עובדים זרים, התשנ"א-1991, וכי לשם ביצוע חובותיה לפי חוק זה היא לא תתקשר אלא עם מפעיל או עם מי שעוסק באיסוף ובפינוי פסולת שהתחייבו לפניה כי לא יעסיקו אלא עובדים כאמור לקיום חובותיהם לפי ההתקשרות; (8) תנאים נוספים ככל שקבע השר. (ב) המנהל רשאי לסרב לתת למבקש הכרה, מנימוקים שימסור למבקש ולאחר שנתן לו הזדמנות לטעון את טענותיו, אף אם מתקיימים לגביו התנאים שבסעיף קטן (א), אם מצא כי קיימות נסיבות שבשלהן אין הוא ראוי לקבל הכרה, או אם נוכח כי קיים חשש ממשי שמתן ההכרה למבקש יפגע ביישום מטרות חוק זה. (ג) המנהל רשאי להכיר בחברה כגוף יישום האחראי לקיום חובות יצרנים ויבואנים לגבי פסולת ציוד וסוללות מהמגזר הביתי, בכל הנוגע לציוד וסוללות מסוג מסוים או מקבוצות סיווג מסוימות בלבד, אם נוכח כי קיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת וכי לא תיפגע בשל כך השגת יעדי המיחזור בנוגע לכלל פסולת הציוד והסוללות מהמגזר הביתי. (ד) לשם הבטחת עמידתו של גוף היישום המוכר במטרה כאמור בסעיף קטן (א)(2), רשאי המנהל לקבוע בהכרה תנאים שיש לקיימם במהלך תקופת תוקפה של ההכרה, כולה או חלקה, לרבות קביעת סוג הציוד החשמלי והאלקטרוני או סוג הסוללות או המצברים או המגזר שהוא רשאי לפעול לגביהם במסגרת ההכרה, ורשאי הוא לשנות את התנאים כאמור, לאחר שנתן לגוף היישום המוכר הזדמנות לטעון את טענותיו. (ה) הכרה תינתן לתקופה של חמש שנים (בפרק זה — תקופת ההכרה). (ו) תקנון גוף היישום המוכר וכל שינוי בו טעונים את אישור המנהל. (ז) המנהל יפרסם ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד הודעה על הכרה בחברה כגוף יישום מוכר, על סוג הציוד החשמלי והאלקטרוני או סוג הסוללות או המצברים או המגזר שניתנה לו הכרה לגביהם, על מועד ההכרה ועל תקופת ההכרה. |
15. |
16. |
17. |
18. |
19. |
20. |
21. |
22. |
23. (ה) בגוף יישום מוכר שאינו חברה ציבורית ימונו שני דירקטורים שמתקיימים בהם תנאי סעיף 240(ב) לחוק החברות, כאילו היו דירקטורים חיצוניים, שיכהנו בדירקטוריון גוף היישום המוכר, ומינוים טעון אישור של אסיפת היצרנים והיבואנים. (ו) (1) החלטת גוף יישום מוכר על חלוקה, טעונה אישור של אסיפת יצרנים ויבואנים; אסיפת יצרנים ויבואנים רשאית שלא לאשר חלוקה אם סברה כי קיים חשש ממשי שביצוע החלוקה יפגע ביכולת גוף היישום המוכר לקיים את חובות היצרנים והיבואנים כאמור בסעיף 8 ובחוזה ההתקשרות, בהגיע מועד קיומם. (2) אסיפת יצרנים ויבואנים רשאית לבטל החלטת גוף יישום מוכר לעניין סכום העלויות שיממנו יצרנים ויבואנים שהתקשרו עמו לפי סעיף 8(ב), אם מצאה שסכום זה חורג מהסביר לשם קיום חובות יצרנים ויבואנים לפי חוק זה. (3) על החלטת אסיפת יצרנים ויבואנים לעניין קביעה כאמור בסעיף קטן זה ניתן לערער לבית משפט מחוזי. (ז) החלטות אסיפת יצרנים ויבואנים יתקבלו ברוב קולות של היצרנים והיבואנים המשתתפים בהצבעה, אלא אם כן נקבע אחרת לפי סעיף קטן (ח); גוף יישום מוכר יעביר לידיעת המנהל את ההחלטות שהתקבלו באסיפת יצרנים ויבואנים. (ח) השר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע הוראות לעניין סעיף זה, ובכלל זה לעניין סדרי כינוסה, דיוניה ועבודתה של אסיפת יצרנים ויבואנים, מועדי התכנסותה, המניין החוקי בישיבותיה, משלוח הודעות ליצרנים וליבואנים הזכאים להשתתף בישיבותיה ואופן ההצבעה, לרבות באמצעות כתבי הצבעה. (ט) השר רשאי לפטור גוף יישום מוכר מהוראות סעיף זה, כולן או חלקן, אם מצא כי לפי תקנון ההתאגדות של אותו גוף יישום מוכר, כל יצרן או יבואן הקשור עמו בחוזה התקשרות יכול להיות בעל מניות בו, בתנאים סבירים בנסיבות העניין, וכי רוב היצרנים והיבואנים שקשורים עמו בחוזה התקשרות הם בעלי מניות בו. |
24. |
25. |
26. |
27. |
28. |
29. |
30. |
31. |
32. |
33. |
34. |
35. |
36. |
37. |
38. |
39. |
40. |
41. |
42. |
43. (א) מי שעשה אחד מאלה, דינו — קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, התשל"ז—1977 (בחוק זה — חוק העונשין), ואם הוא תאגיד — כפל הקנס האמור: (1) השליך פסולת ציוד וסוללות שלא בהתאם להוראות לפי סעיף 28; (2) לא הציג במקום עסקו מידע בהתאם להוראות לפי סעיף 30(ג). (ב) מי שעשה אחד מאלה, דינו — מאסר שישה חודשים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, ואם הוא תאגיד, דינו — כפל הקנס האמור: (1) לא דיווח למנהל או לא המציא מידע למנהל או למי שהוא הסמיך לכך בהתאם להוראות לפי סעיפים 5, 12, 21 או 39; (2) לא ניהל רישום מלא ומפורט של העניינים הכלולים בחובת הדיווח לפי סעיפים 5 או 21, בניגוד להוראות סעיפים 6 או 22; (3) לא ניהל רישום מלא ומפורט בהתאם להוראות לפי סעיפים 33 או 39; (4) לא נתן למנהל או למי שהוא הסמיך לכך לעיין ברישום או לקבל העתק נכון ממנו, בניגוד להוראות לפי סעיפים 6, 22, 33 או 39; (5) לא התקשר עם גוף יישום מוכר, בניגוד להוראות לפי סעיף 8(א); (6) לא ניהל רישום מלא ומפורט של המידע האמור בסעיף 5(א)(1) ו–(ב)(1) או לא נתן למנהל או למי שהוא הסמיך לכך לעיין ברישום כאמור או לקבל העתק נכון ממנו, בניגוד להוראות סעיף 8(ג); (7) לא שילם היטל שהיה חייב בתשלומו, בניגוד להוראות לפי סעיף 13; (8) לא קיים תנאי שקבע המנהל במתן פטור מחובת התקשרות לפי הוראות סעיף 9(ד) או בהכרה לפי הוראות סעיף 14(ד); (9) לא פינה פסולת ציוד וסוללות מופרדת בתחומו של אחראי לפינוי פסולת שעמו התקשר בהתאם להוראות לפי סעיף 19(ג); (10) לא ביצע הפרדה או איסוף של פסולת ציוד וסוללות מהמגזר הביתי בהתאם להוראות לפי סעיף 26; (11) לא התקשר עם גוף יישום מוכר, בניגוד להוראות סעיף 27(א); (12) לא העביר פסולת ציוד וסוללות לגוף יישום מוכר, בניגוד להוראות סעיף 27(ב); (13) לקח, אסף או פינה פסולת ציוד וסוללות מהמגזר הביתי בתחומו של אחראי לפינוי פסולת שלא באישור האחראי, בניגוד להוראות סעיף 29(א); (14) לא התקשר עם גוף יישום מוכר, בניגוד להוראות סעיף 32(א) או 34(א); (15) לא קיבל פסולת ציוד וסוללות, בניגוד להוראות סעיף 30; (16) ייצר ציוד וסוללות שלא בהתאם להוראות שקבע השר לעניין אמצעי הפחתה במקור, בניגוד להוראות לפי סעיף 41; (17) ייצר או מכר ציוד וסוללות בלי שסומנו בהתאם להוראות לפי סעיף 42; (18) גילה מידע או עשה בו שימוש, בניגוד להוראות לפי סעיף 65(ב). (ג) מי שעשה אחד מאלה, דינו — מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, ואם הוא תאגיד, דינו — כפל הקנס האמור: (1) לא עמד ביעדי המיחזור לפי הוראות סעיפים 3 ו–4; (2) אחסן פסולת ציוד וסוללות שלא בהתאם להוראות לפי סעיף 31; (3) הפעיל מרכז לפסולת ציוד וסוללות או קלט או אחסן פסולת ציוד וסוללות בלי שעשה שימוש בתשתיות הנדרשות, בניגוד להוראות לפי סעיף 35; (4) ביצע טיפול או פעולות טיפול בפסולת ציוד וסוללות, בניגוד להוראות לפי סעיף 36; (5) העביר או ייצא פסולת ציוד וסוללות שלא בהתאם להוראות לפי סעיף 37; (6) הפעיל מיתקן טיפול או קלט או אחסן פסולת ציוד וסוללות בלי שעשה שימוש בתשתיות הנדרשות, בניגוד להוראות לפי סעיף 38(א); (7) טיפל בפסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני שלא בהתאם להוראות לפי סעיף 38(ב); (8) הטמין פסולת ציוד וסוללות, בניגוד להוראות לפי סעיף 40. |
44. (א) נושא משרה בתאגיד חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת ביצוע עבירות לפי סעיף 43, בידי התאגיד או בידי עובד מעובדיו; המפר חובה זו, דינו — קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין. (ב) נעברה עבירה לפי חוק זה בידי תאגיד או בידי עובד מעובדיו, חזקה היא כי נושא משרה בתאגיד הפר את חובתו לפי סעיף זה, אלא אם כן הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו. (ג) בסעיף זה, "נושא משרה בתאגיד" — מנהל פעיל בתאגיד, שותף, למעט שותף מוגבל, או בעל תפקיד אחר בתאגיד האחראי מטעם התאגיד על התחום שבו בוצעה העבירה, ולעניין עבירות לפי פסקאות (1), (5), (6), (9), (10), (11), (12), (13), (15) ו–(17) של סעיף 43(ב) ועבירות לפי פסקאות (1), (3), (5), (6) ו–(8) של סעיף 43(ג) — גם דירקטור. |
45. על אף הוראות סעיף 221(ב) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 שר המשפטים, בהסכמת השר, רשאי לקבוע שיעור קנס העולה על סכום הקנס הקבוע בסעיף האמור, לעבירה לפי חוק זה שנקבעה כעבירת קנס וכן לעבירת קנס נוספת או נמשכת שעבר אותו אדם, בהתחשב בסוג העבירה ובנסיבות ביצועה, ובלבד שסכום הקנס לא יעלה על עשרה אחוזים מסכום הקנס המרבי הקבוע לאותה עבירה. |
46. 2 (א) הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה, כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 22,260 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד — בסכום של 44,510 שקלים חדשים: (1) השליך פסולת ציוד וסוללות שלא בהתאם להוראות לפי סעיף 28; (2) לא הציג במקום עסקו מידע בהתאם להוראות לפי סעיף 30(ג). (ב) הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה, כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 83,450 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד — בסכום של 166,800 שקלים חדשים: (1) הפר את הוראות סעיף 8(ד); לעניין זה חזקה היא כי יצרן או יבואן שקיים את חובותיו לפי סעיפים 5(ו) ו–8(א) עד (ג), לא הפר את הוראות סעיף 8(ד), אלא אם כן הוכח אחרת; (2) לא התקשר בחוזה התקשרות עם יצרן או יבואן שפנה אליו בהתאם להוראות לפי סעיף 18(א); (3) לא התקשר בחוזה התקשרות עם אחראי לפינוי פסולת שפנה אליו בהתאם להוראות לפי סעיף 19(ב); (4) לא התקשר בחוזה התקשרות עם משווק או מחזיק בפסולת ציוד וסוללות שאינה מהמגזר הביתי שפנה אליו בהתאם להוראות לפי סעיף 20; (5) לקח, אסף או פינה פסולת ציוד וסוללות מהמגזר הביתי בתחומו של אחראי לפינוי פסולת שלא באישור האחראי, בניגוד להוראות סעיף 29(א); (6) הפר הוראה מההוראות המפורטות בסעיף 43(ב), למעט לפי סעיף 43(ב)(11) ו–(13). (ג) הפר אדם הוראה מההוראות המפורטות בסעיף 43(ג)(2) עד (8), רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 335,520 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד — בסכום של 671,040 שקלים חדשים. (ד) לא התקשר אחראי לפינוי פסולת עם גוף יישום מוכר לעניין הפרדת פסולת ציוד וסוללות ופינוי של פסולת ציוד וסוללות מתחומו, בניגוד להוראות סעיף 27(א), רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה בסכום של 559,200 שקלים חדשים. (ה) לא עמד יצרן, יבואן או גוף יישום מוכר ביעדי המיחזור לפי סעיפים 3 ו–4, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה בסכום של 3,360 שקלים חדשים בשל כל טונה של פסולת ציוד וסוללות שלא ביצע לגביה מיחזור מוכר בהתאם ליעדים האמורים; על אף האמור, בשנים 2014 עד 2016 יהיה סכום העיצום הכספי שרשאי המנהל להטיל בשל הפרה כאמור כמפורט להלן: (1) בשנים 2014 ו–2015 — 2,000 שקלים חדשים; (2) בשנת 2021 — 3,010 שקלים חדשים. (ו) בסעיפים קטנים (א)(1) ו–(ב)(5), ובסעיף קטן (ג) בנוגע לאמור בסעיף 43(ג)(8), |
47. |
48. |
49. |
50. |
51. |
52. |
53. |
54. |
55. |
56. (ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם המנהל פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח—1998, וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור. (ה) פרסום כאמור בסעיף קטן (א) בנוגע לעיצום כספי שהוטל על תאגיד יהיה לתקופה של ארבע שנים, ובנוגע לעיצום כספי שהוטל על יחיד — שנתיים. (ו) שר המשפטים, בהתייעצות עם השר ובאישור הוועדה, יקבע הוראות לעניין אופן הפרסום לפי סעיף זה, כדי למנוע, ככל האפשר, את העיון בפרטים שפורסמו לפי סעיף קטן (א), בתום תקופת הפרסום כאמור בסעיף קטן (ה). |
57. |
58. (ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), שילם המפר עיצום כספי בשל הפרה כאמור באותו סעיף קטן, לא יוגש נגדו כתב אישום בשל אותו מעשה, אלא אם כן התגלו עובדות או ראיות חדשות, המצדיקות זאת; שילם המפר עיצום כספי והוגש נגדו כתב אישום בנסיבות האמורות בסעיף קטן זה — יוחזר לו הסכום ששילם, בתוספת ריבית שקלית מיום תשלומו עד יום החזרתו ויחולו הוראות חוק פסיקת ריבית והצמדה לעניין ריבית זו, בשינויים המחויבים. (ג) הוגש נגד אדם כתב אישום בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא ינקוט נגדו המנהל הליכים לפי פרק זה בשל אותה הפרה. |
59. |
60. |
61. (ב) קנס או עיצום כספי שהוטלו על גוף יישום מוכר לפי חוק זה ולא שולמו על ידו (בסעיף זה — חוב), ניתן לגבותם מכל יצרן או יבואן שהיה קשור עם גוף היישום המוכר בחוזה התקשרות במועד ביצוע המעשה המהווה את העבירה או ההפרה שבשלה הוטלו; הסכום שייגבה מכל יצרן ויבואן לפי סעיף קטן זה יהיה פי שניים מהסכום השווה לחלקו בחוב בהתאם לחלקו היחסי בסך משקל הציוד וסוללות שיוצרו או יובאו בידי כלל היצרנים והיבואנים שהתקשרו עם אותו גוף יישום מוכר. |
62. (ב) הסמכויות הנתונות לשר הפנים לגבי חוקי עזר לפי סעיף 258 לפקודת העיריות, לפי סעיף 22 לפקודת המועצות המקומיות, ולפי סעיף 14 לחוק איגודי ערים, התשט"ו—1955, יהיו נתונות גם לשר לעניין חוק עזר שקבע אחראי לפינוי פסולת שהוא רשות מקומית בהתאם להוראות לפי חוק זה. |
63. |
64. |
65. |
66. |
7. |
68. |
69. |
70. בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס—2000, בתוספת הראשונה, בפרט 23, אחרי פסקה (10) יבוא: "(11) החלטה של רשות לפי חוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, התשע"ב—2012". |
71. "19. עבירות לפי סעיף 43(א)(1) ו–(2), (ב)(13), (15) ו–(17) ו–(ג)(8) לחוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, התשע"ב—2012, וכן עבירה לפי סעיף 44 לחוק האמור לעניין העבירות האמורות". |
72. בחוק הגנת הסביבה (סמכויות פיקוח ואכיפה), התשע"א—2011, בתוספת, אחרי פרט 24 יבוא: "5. חוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, התשע"ב—2012." |
73. 3 (א)בכפוף להוראות סעיפים קטנים (ב) ו–(ג), תחילתו של חוק זה ביום כ"ט באדר א' התשע"ד (1 במרס 2014) (להלן — יום התחילה), ובלבד שעד לאותו מועד הותקנו תקנות לפי סעיפים 12(א) ו–67(א)(4); לא הותקנו תקנות כאמור עד לאותו מועד ידחה השר, בצו, באישור הוועדה, את יום התחילה בתקופה שלא תעלה על שישה חודשים בכל פעם. (ב) תחילתם של סעיפים 1, 2, 14 עד 16, 23, 24 ו–26(ד)(2) ביום י"ט בטבת התשע"ג (1 בינואר 2013). (ג) תחילתו של פרק ט' ביום התחילה, ובלבד שעד לאותו מועד הותקנו תקנות לפי סעיף 51(ב); לא הותקנו תקנות כאמור עד לאותו מועד, ידחה השר, בצו, באישור הוועדה, את מועד תחילתו של פרק ט' בתקופה שלא תעלה על שישה חודשים נוספים בכל פעם. (ד) תקנות ראשונות לפי סעיפים 12(א) ו–51(ב) יובאו לאישור הוועדה בתוך שישה חודשים מיום פרסומו של חוק זה. |
74. (4) מעגלים מודפסים במכשירי רדיו טלפון נייד, כמשמעותם בחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב—1982, ובמכשירים אחרים אם שטח המעגל המודפס גדול מ–10 סמ"ר; (5) מחסניות דיו להדפסה; (6) פלסטיק המכיל מעכבי בעירה מבוססי ברום; (7) מרכיבים המכילים אסבסט; (8) שפופרות קתודה; (9) פחמן כלורו–פלואורי (CFC ), פחמן הידרו–כלורופלואורי (HCFC ), פחמן הידרו– פלואורי (HFC ), פחמימנים (HC ); (10) נורות המכילות גז; (11) צגי גביש נוזלי (LCD ) בעלי שטח הגדול מ–100 סמ"ר וכל הצגים בעלי תאורה אחורית; (12) כבלים חשמליים חיצוניים; (13) מרכיבים המכילים סיבים קרמיים (RCF ); (14) מרכיבים המכילים חומרים רדיואקטיביים שהאקטיביות הכוללת שלהם מעל רמת הפטור (exemption level ) הקבועה בלוח II של המהדורה האחרונה של התקן הבין–לאומי להגנה מפני קרינה — International Basic Safety Standards for Protection Against Ionizing Radaition and for the Safety of Radiation Sources - IAEA , על נספחיו והערותיו; (15) קבלים אלקטרוליטיים באורך העולה על 25 מ"מ ובקוטר העולה על 25 מ"מ, או בעלי נפח תואם באופן יחסי. 2. במרכיבים אלה בפסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני יש לטפל באופן המפורט להלן, בהתאם להוראות לפי כל דין: (1) שפופרות קתודה — יש להסיר את הציפוי הפלורוסנטי; (2) ציוד המכיל גז הפוגע באוזון או בעל ערך גז חממה (GWP ) מעל 15 (כגון גז הנמצא בחומרים מוקצפים ובמערכות קירור) — יש לרוקן את הגז; (3) נורות המכילות גז — יש להוציא את הכספית.
|