תאריך תצוגה: 07/11/2024
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
פרק שני: מינוי בית הדין למשמעת, תובע וחוקר
2. בית-הדין למשמעת
3. חברי בית-הדין
4. אב בית הדין וממלא מקומו
5. פרסומים
6. הרכב המותבים של בית הדין
7. סדרי הדין
8. אי-תלותם של חברי בית-הדין
9. הפסקת הכהונה
10. חברי בית-הדין
11. סמכויות בית-הדין
12. התפטרות
13. סמכות להעביר מכהונה
14. תובע
15. חוקר
16. סמכויות חקירה
פרק שלישי: עבירות משמעת, שפיטה ועונשין
17. עבירות משמעת
18. שותפות לעבירת משמעת
19. ועדות משמעת
20. מינוי ועדות משמעת
21. סייג לכשירות
22. הגשת תלונה
23. סדרי דין בוועדת משמעת
24. סמכויות ועדת משמעת
25. החלטת הוועדה ואמצעי משמעת
26. הודעה לנציב השירות
27. הפסקת הדיון
28. התערבות נציג השירות בהחלטת ועדת המשמעת
29. ערעור העובד על החלטת ועדת משמעת
30. ביצוע וסדרי-דין
31. סמכות של שר או מנהל כללי
32. קובלנה
33. הגשת תובענה
34. אמצעי משמעת על-ידי בית-הדין
35. השבה
36. הוצאות ההגנה
37. מינוי סניגור על-ידי אב בית-הדין
38. נוכחות העובד
39. סירוב להעיד או להגיש מסמך
40. ביצוע
41. פומביות הדיון
41א. הרחקת קטינים מבית-הדין
41ב. איסור פרסומים
41ג. הפרעות לדיונים
41ד. עונשין
41ה. זילות בית הדין
42. פרסום החלטות
43. ערעור על החלטת בית-הדין
43א. החלת הוראות מחוק זכויות נפגעי עבירה
44. עובד שאינו מסוגל לעמוד בדין
45. חידוש הדיון נגד מי שאינו מסוגל לעמוד בו
46. שמירת סמכות
פרק רביעי: השעיה
46א. פרשנות
47. השעייה
48. השעיה והעברה דחופות
49. תשלום המשכורת בתקופת ההשעייה
50. עובד שהושעה מותר בעבודות-חוץ
51. משכורתו של מושעה שהורשע בבית-המשפט ופוטר
52. משכורתו של מושעה שהורשע בבית-המשפט ולא פוטר
53. משכורתו של מושעה שיצא זכאי בבית-המשפט
54. משכורתו של מושעה שהורשע בבית-הדין
54א. פיצויי פיטורים של מושעה שהורשע ופוטר
55. משכורתו של מושעה אחרי הפסקת ההליכים או ביטול ההשעייה
55א. דיווח על הליכי השעיה
פרק חמישי: דיון חוזר
56. דיון חוזר בפיטורים או בפסילה
57. שאירים זכאים לבקש דיון חוזר
58. קיום הדיון החוזר
59. פיצוי על פיטורים ופסילה שבוטלו
60. החזרה לעבודה
פרק ששי: הוראות כלליות
61. שיפוט פלילי אינו מוציא שיפוט משמעתי
61א. הליך משמעתי והליך פלילי
61ב. ראיות חסויות
61ג. פסק דין במשפט פלילי
62. אין מענישים פעמיים על אותה עבירה
63. שיפוט משמעתי לפי חיקוק אחר
63א. אי תחולה על רשם
63ב. תחולה על רשם הוצאה לפועל
64. התיישנות
65. פרישה אינה מפסקת הליכים
66. הגשת תובענה לאחר פרישת העובד
67. טיהור שמו של עובד המדינה
68. אין פיטורין על עבירה אלא על פי פסק-דין
69. אין השעייה אלא על פי חוק
70. סמכויות ומינויים
71. סמכויות מנהל כללי ובעל משרה אחרת
72. עובדי לשכת הנשיא, הכנסת, מבקר המדינה וועדת הבחירות המרכזית לכנסת
73. אצילת סמכויות
74. החלת החוק על מי שהופטר מתחולת חוק המינויים
75. תחולה על עובדי גוף מבקר
75א. הוראות מעבר לעובדי שירות הבטחון הכללי והמוסד למודיעין
76. עבירות משמעת מלפני תחילת החוק
77. דין החלטות קודמות
78. ביצוע ותקנות
79. תחילה

חוק שירות המדינה (משמעת), התשכ"ג-1963 1

1.   
"עובד המדינה" - מי שנתמנה לשירות המדינה לפי חוק המינויים, לרבות עובד על פי חוזה מיוחד כאמור בסעיף 40 לחוק המינויים;
"השר" - השר הממונה על עובד המדינה הנדון, ולרבות ראש הממשלה לענין עובדי המדינה שהוא ממונה עליהם;
"נציב השירות" - מי שנתמנה נציב שירות המדינה על פי חוק המינויים;
"ועדת השירות" - ועדת שירות המדינה שנתמנתה לענין חוק המינויים;
"מנהל כללי" - מי שנתמנה מנהל כללי של משרד על פי חוק המינויים;
"משרד" - כמשמעותו בחוק המינויים;
"גוף מבוקר" - רשות מקומית או גוף אחר שחוק זה הוחל על עובדיהם כאמור בסעיף 75;
"יחידת סמך" - יחידה במשרד שועדת השירות העניקה לה סמכויות מינהליות של משרד, בהתאם לכללים הנהוגים בשירות המדינה.
2.   
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
9.   
10.   
11.   
12.   
13.   
14.   
15.   
16.   
בענינים שהם בסמכותו של בית הדין יהיו לתובע ולחוקר הסמכויות שאפשר להעניקן לפי סעיף 2 לפקודת הפרוצידורה הפלילית (עדות), והסעיפים 3 ו-4 לאותה פקודה יחולו על חקירות של התובע או החוקר מכוח סמכויות אלה, בשינויים המחוייבים לפי הענין.
17.   
18.   
19.   
20.   
21.   
22.   
23.   
24.   
25.   
26.   
27.   
28.   
29.   
30.   
31. 2
סמכות של שר או מנהל כללי
(א) שר או מנהל כללי רשאים, בשל מעשה או מחדל של עובד שיש בהם משום עבירת משמעת, לנקוט כלפי העובד באחת מאלה:
(1) התראה;
(2) נזיפה.
(ב) שר או מנהל כללי לא ינקטו באמצעי כאמור אלא לאחר שניתנה לעובד הזדמנות להביא טענותיו לפניהם או לפני מי שהם הסמיכו לכך.
(ג) אמצעי כאמור בסעיף זה לא ייחשב כאמצעי משמעת לענין סעיף 62.
32.   
33.   
34.   
35.   
36.   
37.   
38.   
39.   
נדרש אדם על ידי בית הדין להשיב על האזהרה כאמור בחוק לתיקון דיני הראיות (אזהרת עדים וביטול שבועה), התש"ם-1980, או להגיש מסמך וסירב לעשות כן, ללא צידוק המניח את דעתו של בית הדין, ולא נקנס מכוח סעיף 11, רשאי בית-משפט השלום שבאזור שיפוטו גר אותו אדם או יושב בית הדין, לצוות על פי בקשת היועץ המשפטי לממשלה או בא-כוחו, שאותו אדם ייעצר לתקופה שיקבע ושלא תעלה על חודש ימים, עד שיסכים להעיד או להגיש את המסמך כנדרש לפני גמר הדיונים בבית הדין.
40.   
41.   
41א.   
41ב.   
41ג.   
41ד.   
41ה.   
42.   
43.   
43א. 4

(תיקון התשס"ה)
שר המשפטים באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, רשאי לקבוע כי הוראות חוק זכויות נפגעי עבירה, התשס"א-2001, כולן או מקצתן ובהתאמות המתחייבות שקבע, יחולו על הליכים משמעתיים לפי חוק זה.
44.   
45.   
46.   
46א.   
47.   
"עבירת מין או אלימות חמורה" - עבירה לפי סעיפים 203ב, 300 עד 301ג, 305, 329, 333, 335, 345, 346, 347, 347א, 348, 351, 368ב, 368ג ו–377א לחוק העונשין;
"עבירת ביטחון חמורה" ו "עבירת טרור" - כהגדרתן בחוק המאבק בטרור, התשע"ו-2016.
(ב) נציב השירות לא ישעה עובד אלא לאחר שניתנה לו הזדמנות להביא טענותיו לענין ההשעיה תוך תקופה שיקצוב לו לפני נציב השירות או לפני מי שנציב השירות הסמיך לכך דרך קבע או לענין פלוני ואולם אם העובד כבר הביא טענותיו לענין השעיה דחופה בהתאם לסעיף 48, רשאי נציב השירות להשעותו אף בטרם ניתנה לו הזדמנות כאמור, ובלבד שיתן לו הזדמנות סמוך לאחר מכן להביא טענותיו להפסקת ההשעיה; והוא הדין לענין העברתו הזמנית לעבודה אחרת לפי סעיף קטן (ד).
(ג) היה העובד מועסק במספר משרות בשירות המדינה, רשאי נציב השירות להשעותו כאמור בכולן או בחלק מהן.
(ד) בכל מקום שנציב השירות רשאי להשעות עובד לפי סעיף זה, רשאי הוא, במקום להשעותו, להעבירו זמנית לעבודה אחרת במשרה שאחת מדרגותיה אינה נמוכה מדרגת משרתו של העובד, ובלבד שדרגת העובד במשרה שאליה הוא מועבר לא תהיה נמוכה מדרגתו ערב העברתו, או, בהסכמת העובד, לעבודה במשרה שדרגתה נמוכה מדרגת משרתו.
(ה) הושעה עובד, תימשך ההשעיה עד שיחליט המוסמך לכך שלא להעמידו לדין פלילי או משמעתי, ואם הועמד לדין פלילי או משמעתי - עד למתן פסק הדין הסופי באותם הליכים; ואולם רשאי נציב השירות להורות על הפסקת ההשעיה במועד מוקדם יותר.
(ה1) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (ה), נציב השירות, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה או בא כוחו, ישקול בתום שישה חודשים מיום מתן החלטה על השעיית עובד המדינה לפי סעיף זה, את האפשרות להפסיק את ההשעיה באותו מועד; החליט נציב השירות שלא להפסיק את ההשעיה במועד כאמור, ישקול מחדש, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה או בא כוחו, אחת לתשעה חודשים החל במועד ההחלטה לפי סעיף קטן זה, את האפשרות להפסיק את ההשעיה.
(ו) (בוטל).
(ז) (בוטל).
48. 5
השעיה והעברה דחופות

(תיקונים: התשנ"ד, התשפ"ד)
(א) היה לשר יסוד סביר להניח כי עובד המדינה, ביודעין, מעל בתפקידו או השתמש בו לרעה, או שהפר את המשמעת הפרה זדונית וחמורה, או עבר עבירה פלילית שיש עמה קלון, והיה השר סבור כי המשך עבודתו של העובד יביא לפגיעה חמורה בשירות המדינה, רשאי הוא להשעותו לתקופה שלא תעלה על ארבעה עשר ימים, לאחר שנתן לו, תוך תקופה שיקצוב לו, הזדמנות להביא טענותיו לענין זה לפניו או לפני מי שהוא הסמיך לכך, דרך כלל או לענין מסוים.
(ב) במקום להשעותו, רשאי השר להעביר את העובד לעבודה אחרת באותו משרד, במשרה שאליה רשאי נציב השירות להעבירו לפי סעיף 47, בתנאים ולתקופה האמורים בסעיף קטן (א).
(ג) השר רשאי להאריך את תקופת ההשעיה או ההעברה כאמור, לתקופה שלא תעלה בסיכום על שלושים ימים.
(ג1) על אף האמור בסעיף קטן (ג), השר רשאי להאריך את תקופת השעייתו או העברתו לעבודה אחרת של עובד המועסק במוסד כהגדרתו בחוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים, התשס"א-2001, מעבר לתקופה האמורה באותו סעיף קטן, עד לקבלת החלטת נציב השירות בעניינו של העובד לפי סעיף 47 או עד לקבלת הודעה בכתב מנציב השירות כי אין בכוונתו להשעות בשלב זה את העובד ממשרתו לפי אותו סעיף, ובלבד שתקופת ההשעיה לפי סעיף זה לא תעלה על שישים ימים.
(ד) סמכויות השר לפי סעיף זה נתונות גם למנהל הכללי של משרדו ואינן גורעות מסמכות נציב השירות לפי סעיף 47.
49.   
50.   
51.   
52.   
53.   
54.   
54א.   
55.   
55א.   
56.   
57.   
58.   
59.   
60.   
61.   
61א.   
61ב.   
61ג.   
62.   
63.   
63א.   
63ב.   
(1) על אף האמור בסעיף 6, המותב שידון בעבירת משמעת שעבר רשם הוצאה לפועל יהיה אב בית הדין ושני ממלאי מקומו; נבצר מאחד מממלאי המקום להיות חבר במותב במקרה מסוים, ימנה אב בית הדין חבר אחר במקומו מרשימת המשפטנים שמתקיימים בו התנאים שבסעיף 4;
(2) על אף האמור בסעיף 32, הגשת קובלנה על עבירת משמעת שעבר רשם הוצאה לפועל רשאים להגיש שר, נציב השירות, היועץ המשפטי לממשלה, וכן מנהל מערכת ההוצאה לפועל והאחראי על בירור תלונות על רשמים כמשמעותם בחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967.
64.   
65.   
66.   
67.   
68.   
69.   
70.   
71.   
72.   
73.   
74.   
75.   
הממשלה באישור ועדת העבודה של הכנסת, רשאית, בהודעה ברשומות, להורות כי הוראות חוק זה או מקצתן יחולו על עובדי רשות מקומית, שעליה ניתנה הוראה לפי סעיף 3 לחוק המינויים, או על עובדי גוף מבוקר אחר כמשמעותו בסעיף 9 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב], העומד לביקורת מבקר המדינה על פי חוק או שביקש להחילן עליו בדרך ובתנאים שייקבעו בתקנות, והכל בשינויים הנראים לממשלה דרושים להתאמת ההוראות למבנה אותה רשות מקומית או אותו גוף מבוקר אחר והם יפורטו בהודעה.
75א.   
76.   
77.   
78.   
79.   
[1.] ס"ח 390, התשכ"ג (8.3.1963), עמ' 50.
תיקונים:ס"ח 395, התשכ"ג (20.6.1963), עמ' 98. ס"ח 614, התשל"א (21.1.1971), עמ' 39. ס"ח 730, התשל"ד (5.4.1974), עמ' 54. ס"ח 785, התשל"ו (4.12.1975), עמ' 20. ס"ח 858, התשל"ז (29.3.1977), עמ' 170. ס"ח 865, התשל"ז (5.8.1977), עמ' 308 [התשל"ז (מס' 2)];
ס"ח 892, התשל"ח (7.4.1978), עמ' 117;
ס"ח 1037, התשמ"ב (13.1.1982), עמ' 20;
ס"ח 1072, התשמ"ג (11.1.1983), עמ' 32 ׁ(ראו הוראות מעבר בגוף התיקון);
ס"ח 1383, התשנ"ב (13.2.1992), עמ' 72;
ס"ח 1453, התשנ"ד (10.3.1994), עמ' 82 (ראה הוראות מעבר בחוק המתקן);
ס"ח 2017, התשס"ה (1.8.2005), עמ' 719;
ס"ח 2108, התשס"ז (7.8.2007), עמ' 434. הצ"ח - כנסת 152, התשס"ז, עמ' 182;
ס"ח 2169, התשס"ח (27.7.2008), עמ' 669. הצ"ח - ממשלה 341, התשס"ח, עמ' 212;
ס"ח 2190, התשס"ט (16.11.2008), עמ' 87. הצ"ח - ממשלה 335, התשס"ח, עמ' 16 ועמ' 172;
ס"ח 2299, התשע"א (6.6.2011), עמ' 932. הצ"ח - ממשלה 540, התשע"א, עמ' 2;
ס"ח 2459, התשע"ד (15.7.2014), עמ' 600. הצ"ח - כנסת 535, התשע"ד, עמ' 44 (כולל החלפת המונח "מעביד" ב"מעסיק" כולל כל ההטיות הדקדוקיות שלו);
ס"ח 2484, התשע"ה (17.12.2014), עמ' 105. הצ"ח - כנסת 591, התשע"ה, עמ' 90;
ס"ח 2744, התשע"ח (26.7.2018), עמ' 906. הצ"ח - כנסת 800, התשע"ח, עמ' 258;
ס"ח 2779, התשע"ט (10.1.2019), עמ' 232. הצ"ח - ממשלה 972, התשע"ו, עמ' 166;
ס"ח 3171, התשפ"ד (6.3.2024), עמ' 582. הצ"ח - כנסת 919, התשפ"ב, עמ' 178;
ס"ח 3301, התשפ"ה (7.11.2024), עמ' 15. הצ"ח - כנסת 988, התשפ"ד, עמ' 30.
[2.] סמכות השר להגנת הסביבה לנקוט אמצעי משמעת לפי סעיף 31 לחוק הואצלה לסגן מנהל בכיר למינהל ולמשאבי אנוש במשרד להגנת הסביבה (י"פ 5984, התשס"ט, עמ' 5169).
[3.] כך נכתב במקור. צריך להיות, כנראה: "ניתנת".
[4.] ראו הוראות לגבי חובת התקנת תקנות בסעיף 2 לתיקון (ס"ח 2017, התשס"ה, עמ' 719).
[5.] שר המשפטים אצל את סמכותו להשעיה והעברה דחופות לפי סעיף 48 לחוק למנהל רשות האכיפה והגבייה - לגבי עובדי רשות האכיפה והגבייה (י"פ 6193, התשע"א, עמ' 2198).
[6.] תחילת תוקפו של תיקון התשע"ה לסעיף 72 (הוספת ס"ק (4) וההתייחסות לוועדת הבחירות המרכזית) - 12 חודש מיום 17.12.14 או - אם בתקופה האמורה תמה תקופת כהונתה של הכנסת או הכנסת התפזרה - 18 חודשים מיום פרסום תוצאות הבחירות לכנסת הנבחרת לפי סעיף 84 לחוק הבחירות, ואולם יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת רשאי, בצו, באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, לקבוע יום תחילה מוקדם יותר.

מפת מסמך

פרק ראשון: פרשנות
1. הגדרות
פרק שני: מינוי בית הדין למשמעת, תובע וחוקר
2. בית-הדין למשמעת
3. חברי בית-הדין
4. אב בית הדין וממלא מקומו
5. פרסומים
6. הרכב המותבים של בית הדין
7. סדרי הדין
8. אי-תלותם של חברי בית-הדין
9. הפסקת הכהונה
10. חברי בית-הדין
11. סמכויות בית-הדין
12. התפטרות
13. סמכות להעביר מכהונה
14. תובע
15. חוקר
16. סמכויות חקירה
פרק שלישי: עבירות משמעת, שפיטה ועונשין
17. עבירות משמעת
18. שותפות לעבירת משמעת
19. ועדות משמעת
20. מינוי ועדות משמעת
21. סייג לכשירות
22. הגשת תלונה
23. סדרי דין בוועדת משמעת
24. סמכויות ועדת משמעת
25. החלטת הוועדה ואמצעי משמעת
26. הודעה לנציב השירות
27. הפסקת הדיון
28. התערבות נציג השירות בהחלטת ועדת המשמעת
29. ערעור העובד על החלטת ועדת משמעת
30. ביצוע וסדרי-דין
31. סמכות של שר או מנהל כללי
32. קובלנה
33. הגשת תובענה
34. אמצעי משמעת על-ידי בית-הדין
35. השבה
36. הוצאות ההגנה
37. מינוי סניגור על-ידי אב בית-הדין
38. נוכחות העובד
39. סירוב להעיד או להגיש מסמך
40. ביצוע
41. פומביות הדיון
41א. הרחקת קטינים מבית-הדין
41ב. איסור פרסומים
41ג. הפרעות לדיונים
41ד. עונשין
41ה. זילות בית הדין
42. פרסום החלטות
43. ערעור על החלטת בית-הדין
43א. החלת הוראות מחוק זכויות נפגעי עבירה
44. עובד שאינו מסוגל לעמוד בדין
45. חידוש הדיון נגד מי שאינו מסוגל לעמוד בו
46. שמירת סמכות
פרק רביעי: השעיה
46א. פרשנות
47. השעייה
48. השעיה והעברה דחופות
49. תשלום המשכורת בתקופת ההשעייה
50. עובד שהושעה מותר בעבודות-חוץ
51. משכורתו של מושעה שהורשע בבית-המשפט ופוטר
52. משכורתו של מושעה שהורשע בבית-המשפט ולא פוטר
53. משכורתו של מושעה שיצא זכאי בבית-המשפט
54. משכורתו של מושעה שהורשע בבית-הדין
54א. פיצויי פיטורים של מושעה שהורשע ופוטר
55. משכורתו של מושעה אחרי הפסקת ההליכים או ביטול ההשעייה
55א. דיווח על הליכי השעיה
פרק חמישי: דיון חוזר
56. דיון חוזר בפיטורים או בפסילה
57. שאירים זכאים לבקש דיון חוזר
58. קיום הדיון החוזר
59. פיצוי על פיטורים ופסילה שבוטלו
60. החזרה לעבודה
פרק ששי: הוראות כלליות
61. שיפוט פלילי אינו מוציא שיפוט משמעתי
61א. הליך משמעתי והליך פלילי
61ב. ראיות חסויות
61ג. פסק דין במשפט פלילי
62. אין מענישים פעמיים על אותה עבירה
63. שיפוט משמעתי לפי חיקוק אחר
63א. אי תחולה על רשם
63ב. תחולה על רשם הוצאה לפועל
64. התיישנות
65. פרישה אינה מפסקת הליכים
66. הגשת תובענה לאחר פרישת העובד
67. טיהור שמו של עובד המדינה
68. אין פיטורין על עבירה אלא על פי פסק-דין
69. אין השעייה אלא על פי חוק
70. סמכויות ומינויים
71. סמכויות מנהל כללי ובעל משרה אחרת
72. עובדי לשכת הנשיא, הכנסת, מבקר המדינה וועדת הבחירות המרכזית לכנסת
73. אצילת סמכויות
74. החלת החוק על מי שהופטר מתחולת חוק המינויים
75. תחולה על עובדי גוף מבקר
75א. הוראות מעבר לעובדי שירות הבטחון הכללי והמוסד למודיעין
76. עבירות משמעת מלפני תחילת החוק
77. דין החלטות קודמות
78. ביצוע ותקנות
79. תחילה