תאריך תצוגה: 12/06/2023
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
פרק ב': הרשאה להוציא כספים ולהתחייב
2. מבנה חוק תקציב שנתי
3. תקציב ההוצאה
3א. תמיכה במוסדות ציבור
3ב. הפחתת תקציב או תמיכה בשל פעילות נגד עקרונות המדינה
4. שימוש בתקבולים נוספים לצורך כיסוי התייקרויות ותשלום חובות
5. הוצאה מותנית בהכנסה
6. הרשאה להתחייב והתחייבויות
7. שיא כוח אדם
8. תקציב מפעלים עסקיים
9. סמכות לקבוע מנת מימון
10. עדכון תקציב
11. שינויים
12. שימוש ברזרבות
12א הוראת שעה לשנת 2022 - שימוש בסכומים לשם התמודדות עם משבר הקורונה בשנת 2022
13. שימוש בעודפי תקציב משנה קודמת
13א הוראת שעה - עודפי תקציב לשנים 2020 ו-2021
14. עודפים מיוחדים
15. מועד לפניות
16. סכום מוקצב שיראוהו כמוצא
17. ביטוח הצמדה
פרק ג': תקציב הבטחון
18. תקציב בטחון
19. שינויים בתקציב הבטחון
20. פרק ד': הוראות בקשר לתאגידים ורשויות מקומיות
21. הגדרות לענין תאגידים
22. תקציב של תאגיד
23. שינויים ושימוש בעודפים בתקציבי תאגידים
24. הפחתת תקציב או שיא כוח אדם
25. סמכויות בקשר לתאגיד
26. סמכויות בקשר לרשות מקומית
27. חוזה של תאגיד או רשות מקומית
28. פטור
28א. דוחות כספיים של תאגיד
29. שינויים בשכר ותנאי שירות
29א. בדיקת הסכם חורג
29ב. תוצאות בטלות ההסכם החורג
30. אגרות המשתלמות לתאגיד
31. מסים המשתלמים לרשויות מקומיות
31א. חישוב עלויות של נותן שירות לציבור
31ב. המחאה, שעבוד או עיקול
31ג. הוראות לענין תאגיד בריאות
31ד. ייעוד כספי הקצבות לפיתוח ברשות מקומית
31ה. הגדרות
31ו. תחולה
31ז. ייעוד כספי הבראה
31ח. ייעוד הכנסות רשות מקומית בהבראה
31ט. ייעוד הכנסות רשות מקומית בהבראה בתקופה השניה
31י. עונשין
31יא. אי חיוב המדינה לתקצב ולהעביר כספים
31יב. שימוש בכספי המימון להוצאות חיוניות על ידי תאגיד
31יג. תוקף
31יד. הוצאות דחופות של רשות מקומית בקשיים
31טו. תחולה
31טז. כספים למועצות דתיות
פרק ה': עדיפות התקציב ואכיפתו
32. הגדרות
33. חובה למסור מידע
33א. חובת דיווח של גופים בשירות הציבורי
33א1. חובת דיווח של גוף מתוקצב וגוף נתמך שנקבעו על ידי הממשלה
33ב. סייג לפרסום
33ג. סייג לפגיעה בפרטיות
34. עבירות משמעת
35. עבירות משמעת בגוף מתוקצב
35א. עבירת משמעת
36. אחריות ממונה
37. הוראת שר או ראש רשות מקומית
38. הפחתת שיא כוח–אדם
39. שיפוט משמעתי
39א. חקיקה הצריכה תקציב
39ב. הטלת מסים ואגרות
40. תקנות והוראות מינהל הצריכות תקציב
40א. תכנית תקציב תלת–שנתית
41. הקפאת פעולות באין תקציב
42. פיטורי עובד שנתקבל לעבודה בחריגה
43. ביטול חוזה שנכרת בחריגה מתקציב
43א. קיזוז וגביה
פרק ו': הגבלות על לקיחת אשראי בידי רשויות מקומיות וגופים נתמכים
44. הגדרות
45. הגבלת האשראי לגוף נתמך, לחברה מוגבלת בערבות ולתאגיד נשלט בידי גוף נתמך
45א. הגבלת מיזמים
45ב. הגבלת אשראי לרשות מקומית ולתאגיד נשלט בידי רשות מקומית
46. היתרים
46א. הגבלת הנפקה של איגרות חוב
46ב. הודעה
47. עונשין
47א. הגדרות - פרק ו'
47ב. הוצאה המותנית בהכנסה והוצאה של מפעלים עסקיים, בשנת תקציב המשכי
47ג. התחייבויות בשנת תקציב המשכי
47ד. פרסום ודיווח לכנסת
פרק ז': הוראות שונות
48. הלוואות מבנק ישראל
48א. הגבלות על הלוואות מתאגיד בנקאי
49. דין וחשבון
49א. תיקון טעות
49ב. פרסום הוצאות הממשלה בתקופה שבה לא התקבל חוק תקציב שנתי
50. ביצוע, תקנות ואצילת סמכויות
הוראת שעה - תכנית תלת שנתית לחוקי התקציב לשנים 2021 ו–2022
שמעון פרס יצחק מודעי ראש הממשלה שר האוצר חיים הרצוג נשיא המדינה

חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 1

1.   
"הסכם שכר" - הסכם קיבוצי כללי או מיוחד כמשמעותם בחוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז-1957, חוזה עבודה או הסדר אחר, קיבוצי או אישי, שלפיו מעביד משלם שכר לעובדיו;
"חוק תקציב שנתי" , לגבי שנת כספים פלונית - חוק התקציב לאותה שנת כספים;
"ממונה על סעיף תקציב" -
(1) לגבי סעיף תקציב "נשיא המדינה" - מי שהנשיא מינהו לכך;
(2) לגבי כל סעיף תקציב אחר, למעט סעיף תקציב "הכנסת" - השר שקבעה הממשלה בהודעה לועדה או מי שהשר מינהו לכך;
2.   
3.   
3א.   
(3) יישמרו אופיו ומעמדו של החינוך החרדי בתאגידים האמורים בסעיף קטן ט(2) ו-(3).
3ב. 2
הפחתת תקציב או תמיכה בשל פעילות נגד עקרונות המדינה

[תיקון התשע"א (מס' 2)]
(א) בסעיף זה -
"גוף" - גוף מתוקצב וגוף נתמך כהגדרתם בסעיף 21 ומוסד ציבור הנתמך לפי סעיף 3א;
"הוצאה" - לרבות ויתור על הכנסה.
(ב) ראה שר האוצר כי גוף הוציא הוצאה שהיא במהותה אחד מהמפורטים להלן (בסעיף זה - הוצאה שאינה נתמכת), רשאי הוא, בהסכמת השר הממונה על סעיף התקציב שלפיו מתוקצב או נתמך אותו גוף, לאחר ששמע את הגוף, להפחית מהסכומים שיש להעבירם מתקציב המדינה לאותו גוף לפי כל דין:
(1) שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית;
(2) הסתה לגזענות, לאלימות או לטרור;
(3) תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל;
(4) ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל;
(5) מעשה של השחתה או ביזוי פיזי הפוגע בכבוד דגל המדינה או סמל המדינה.
(ג) הפחתה לפי סעיף קטן (ב) לא תעלה על פי שלושה מההוצאה שאינה נתמכת.
(ד) (1) שר האוצר יקבל החלטה כאמור בסעיף קטן (ב), לאחר קבלת חוות דעת של היועץ המשפטי למשרד האוצר בדבר התקיימות האמור באותו סעיף קטן, ולאחר שהועברה אליו המלצת צוות מקצועי לגבי היקף ההוצאה שאינה נתמכת, השלכות ההפחתה על הגוף או על גורמים אחרים הקשורים בו וסכום ההפחתה הראוי בהתחשב בכלל נסיבות העניין.
(2) בסעיף קטן זה, "צוות מקצועי" - צוות שמינה שר האוצר שחברים בו עובד משרד המשפטים, לפי הצעת שר המשפטים, עובד משרד האוצר ועובד המשרד שהשר שלו ממונה על סעיף התקציב שלפיו מתוקצב או נתמך הגוף, לפי הצעת השר האמור.
4.   
5.   
6.   
(ג) סעיף זה לא יחול על ערבות שניתנה לפי חוק ערבויות מטעם המדינה, התש"יח-1958 או חוק הערבויות לסחר חוץ התשי"ט-1959, ועל מילווה, הלוואה או פקדון שהמדינה התחייבה לגביהם על פי חוק מילווה, חוק איגרות מדינת ישראל, חוק עידוד החסכון, הנחות ממס הכנסה וערבות למילוות, התשט"ז-1956, או חוק נכסי המדינה, התשי"א-1951, ועל הסכם שכר שהמדינה התחייבה לגביו על פי חוק; שר האוצר רשאי, באישור הועדה, לפטור מהוראות סעיף זה התחייבויות מסויימות אחרות.
7.   
8.   
9.   
10.   
11.   
12.   
12א   
. (א) הסכום האמור בסעיף 18(ב) לחוק הפחתת הגירעון ומגבלת ההוצאה (בסעיף זה - הסכום הנוסף), ייקבע בתכנית נפרדת בסעיף תקציב "רזרבה כללית" ויוקצה באופן ששלהלן לשם מימון ההוצאות הדרושות להתמודדות עם משבר הקורונה, ולמטרה זו בלבד:
(1) לגבי סכום שעד מחצית הסכום הנוסף - שר האוצר רשאי, בהודעה לוועדה, להעביר כל סכום מתוך הסכום האמור לסעיפי תקציב אחרים שנקבעו בחוק התקציב השנתי לשנת 2022 לצורך השימוש בו;
(2) לגבי סכום שמעל מחצית הסכום הנוסף ועד לסכום הנוסף, יחולו הוראות פסקה (1), אולם שר האוצר לא יתיר שימוש בסכום האמור אלא לאחר שהתקיימו כל אלה:
(א) ניתנה הכרזה על מצב בריאותי מיוחד או הכרזה על מצב חירום בשל נגיף הקורונה לפי סעיף 2 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020;
(ב) נמסרה לוועדה הודעת שר הבריאות, שר האוצר וראש הממשלה, שקיימת החמרה ברמת התחלואה הנגרמת מהתפשטות נגיף הקורונה שנשקפת ממנה פגיעה משמעותית לבריאות הציבור.
(ב) שר האוצר ידווח לוועדה אחת לחודש על אופן הוצאת הסכום הנוסף;
13.   
13א   
(ב) נותר סכום עודף באחד מסעיפי תכנית הפעולה המפורטת בצירוף הסכום האמור בסעיף קטן (א), רשאי שר האוצר, בהודעה לוועדה, להתיר את השימוש באותו סכום בשנת הכספים 2021.
14.   
15.   
16.   
17.   
18.   
19.   
20.   
21.   
"חברה ממשלתית" - כמשמעותה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, לרבות חברת בת ממשלתית וחברה מעורבת כמשמעותן בחוק האמור;
"חברה עירונית" - חברה שיותר ממחצית כוח ההצבעה או הזכות למנות יותר ממחצית מספר הדירקטורים שלה הם בידי רשות מקומית או בידי רשות מקומית יחד עם המדינה או עם חברה עירונית אחרת או חברת בת עירונית;
"חברת בת עירונית" - חברה שיותר ממחצית כוח ההצבעה או הזכות למנות יותר ממחצית מספר הדירקטורים שלה הם בידי חברה עירונית, או בידי חברת בת עירונית או בידי חברת בת עירונית יחד עם חברת בת עירונית אחרת;
"שר הנוגע בדבר" , לענין תאגיד - השר הממונה על ביצוע החוק שלפיו הוקם אותו תאגיד, ולענין חברה ממשלתית - השר שנקבע כאחראי לעניני החברה.
22.   
23.   
24.   
25.   
(3) מעסיק עובדים במספר משרות החורג משיא כוח האדם שלו או במשרות שאין עליהן הקצבה בתקציבו המאושר;
(4) לווה כספים כשהדבר טעון אישור על פי כל דין, כשאישור כאמור לא ניתן;

רשאי הוא, בהסכמת השר הנוגע בדבר, לנקוט צעדים הדרושים לדעתו לתיקון הליקויים האמורים.
(ב) צעדים כאמור בסעיף קטן (א) יכול שיכללו:
(1) הוראה להפסיק את העבודה או הפעולה;
(2) הוראה להפסיק את העסקתם של עובדים המועסקים בחריגה מהתקציב או משיא כוח האדם כאמור בסעיף קטן (א)(3);
(ג) ראה שר האוצר כי חריגות שחרג תאגיד מתקציבו או משיא כוח האדם שלו לא תוקנו, רשאי הוא להפחית את סכום החריגה מסכומים שיש להעבירם מאוצר המדינה לפי כל דין, או מסכום המענק או השתתפות שהתאגיד היה מקבל מהממשלה אלמלא החריגה.
(ד) הוראות סעיפים קטנים (ב)(1) ו-(ג) לא יחולו על חריגה בתשלום גימלאות שמשלם המוסד לביטוח לאומי לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשכ"ח-1968, או לפי חיקוק אחר.
26.   
27.   
28.   
28א. 4
דוחות כספיים של תאגיד

[תיקון התשפ"ב (מס' 3)]
(א) בסעיף זה -
"דוחות כספיים" - כל אלה:
(1) דוח על המצב הכספי או מאזן;
(2) דוח על הביצוע הכספי או דוח רווח והפסד;
(3) דוח על השינויים בנכסים נטו או דוח על השינויים בהון העצמי;
(4) דוח על תזרימי המזומנים;
(5) ביאורים לדוחות האמורים וביאורים הכוללים את עיקרי המדיניות החשבונאית;
"מועצת תאגיד" - מועצת תאגיד או כל גוף אחר הממלא בתאגיד תפקיד דומה לתפקיד של מועצת תאגיד או לתפקיד של דירקטוריון בחברה, אף אם כינויו שונה;
"תאגיד" - למעט תאגיד המנוי בפסקה (2) להגדרה "תאגיד".
(ב) תאגיד יערוך מדי שנה דוחות כספיים לפי הוראות סעיף זה.
(ג) מועצת תאגיד תמנה רואה חשבון מבקר שיבקר את הדוחות הכספיים שהתאגיד חייב בהגשתם לפי סעיף זה, ויחווה את דעתו עליהם.
(ד) מועצת התאגיד תדאג מדי שנה לעריכת הדוחות הכספיים ותהא אחראית על אישורם.
(ה) הדוחות הכספיים ייערכו בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים; החשב הכללי במשרד האוצר, או מי שהוא הסמיכו לכך, רשאי להורות לתאגיד מסוים על התקינה החשבונאית המתאימה שלפיה הוא נדרש לערוך את דוחותיו הכספיים.
(ו) הדוחות הכספיים המאושרים כאמור בסעיף קטן (ד), יוגשו לשר הנוגע בדבר ולחשב הכללי במשרד האוצר, לא יאוחר מיום 31 במרס בכל שנה, לגבי השנה הקודמת; על אף האמור, החשב הכללי רשאי לקבוע לתאגיד, בשנה מסוימת, מועד מאוחר יותר להגשת דוחותיו הכספיים, אך לא יאוחר מיום 31 במאי באותה שנה, אם שוכנע כי קיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת.
(ז) (1) חלק החשב הכללי במשרד האוצר על דרך הצגת הפרטים בדוחות הכספיים או סבר כי נפל פגם בהליך עריכתם או בהליך הבקרה הפנימית עליהם, והמחלוקת או הפגם היו מהותיים, רשאי הוא להורות לתאגיד לקיים דיון בעניין זה במועצת התאגיד, לאחר שהודיע על כך לשר הנוגע בדבר.
(2) החליטה מועצת התאגיד, לאחר שקיימה דיון בהתאם להוראת החשב הכללי במשרד האוצר כאמור בפסקה (1), שלא לקבל את עמדתו, יגלה התאגיד את דבר קיומה של המחלוקת בדוחותיו הכספיים; החשב הכללי רשאי לפרסם הודעה על פרטי המחלוקת באתר האינטרנט שלו.
(ח) מועצת התאגיד תפרסם את הדוחות הכספיים באתר האינטרנט של התאגיד, 60 ימים לאחר מועד הגשתם כאמור בסעיף קטן (ו), אלא אם כן הורה החשב הכללי במשרד האוצר לתאגיד לפרסמם במועד מאוחר יותר, אך לא יאוחר מתום השנה העוקבת לשנה שלגביה נערכו הדוחות הכספיים; החשב הכללי יפרסם את הדוחות הכספיים באתר האינטרנט של משרד האוצר.
(ט) הוראות סעיף זה באות להוסיף על הוראות לעניין דוחות כספיים החלות על תאגיד מכוח החוק שלפיו הוקם, ולא לגרוע מהן; ואולם הייתה בחוק שלפיו הוקם התאגיד הוראה לעניין הגוף המאשר את הדוחות הכספיים בתאגיד, לעניין מועד הגשתם או לעניין רואה חשבון מבקר, תחול על אותו תאגיד ההוראה שבחוק שלפיו הוקם והמועד להגשת הדוח הכספי לחשב הכללי במשרד האוצר יהיה מועד ההגשה הקבוע בחוק שלפיו הוקם התאגיד.
(י) שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים והשר הנוגע בדבר, רשאי, בצו, לפטור תאגיד מתחולת הוראות המקנות לחשב הכללי במשרד האוצר סמכויות כלפיו כאמור בסעיפים קטנים (ה), (ז) ו–(ח), כולן או חלקן, אם ראה כי החלת ההוראות האמורות על התאגיד עלולה לפגוע במילוי תפקידיו הציבוריים בשל מאפייניו הייחודיים.
(יא) הוראות סעיף זה לא יחולו על המוסד לביטוח לאומי.
29.   
(א) גוף מתוקצב או גוף נתמך, לא יסכים על שינויים בשכר, בתנאי פרישה או מגימלאות, או על הטבות כספיות אחרות הקשורות לעבודה, ולא ינהיג שינויים או הטבות כאמור, אלא בהתאם למה שהוסכם או הונהג לגבי כלל עובדי המדינה או באישורו של שר האוצר. ואולם רשאי שר האוצר, באישור הועדה, לפטור מהוראות סעיף זה, חברה מעורבת כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, אם ראה שטעמים של מכירת מניותיה, לרבות הנפקתן לציבור או למשקיעים, מחייבים זאת, ונחה דעתו שלא תהיה למתן הפטור ולשינויים שיונהגו בעקבותיו, השפעה בלתי רצויה על מדיניות השכר הכוללת במגזר הציבורי; הפטור יכנס לתוקפו עם ביצוע המכירה או במועד מאוחר יותר שיקבע השר.
(ב) על אף האמור בכל דין, כל הסכם או הסדר בטל במידה שהוא נוגד את הוראות סעיף קטן (א).
(ג) ראה שר האוצר כי גוף מתוקצב או גוף נתמך לא קיים את הוראות סעיף קטן (א) רשאי הוא להפחית סכום השווה לסכום ששולם עקב כך מן הסכומים שיש להעבירם לאותו גוף מתקציב המדינה לפי כל דין, ורשאי הוא להפסיק או להפחית כל מענק או השתתפות שהגוף היה מקבל מהממשלה אלמלא החריגה, כל עוד מבצע הגוף תשלומים בניגוד להוראות סעיף זה.
(ד) (1) לענין סעיף 22(א)(6) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, יראו דירקטור שהסכים ביודעין על שינויים או הטבות בניגוד להוראות סעיף קטן (א), כדירקטור שאינו ממלא תפקידו כראוי.
(2) לענין סעיף 42(א)(2) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, יראו הסכמה של מנהל כללי לשינויים או להטבות בניגוד להוראות סעיף קטן (א), עילה מספקת לממשלה להעבירו מכהונתו.
29א. 5
בדיקת הסכם חורג

(תיקון התשנ"ח)
(א) ראה שר האוצר כי הסכם או הסדר בגוף מתוקצב או חורג בגוף נתמך נוגד לכאורה את הוראות סעיף 29(א), רשאי הוא -
(1) להודיע לצדדים להסכם או להסדר כי החליט לבדוק אותו, וכי קיים חשש שההסכם או ההסדר בטל, כאמור בסעיף 29(ב), במידה שהוא נוגד את הוראות סעיף 29(א) (להלן - הסכם בבדיקה);
(2) ליתן לצדדים להסכם בבדיקה, לאחר ההודעה כאמור בפסקה (1), ולמשך תקופה שלא תעלה על חודש ימים, הזדמנות להביא את טענותיהם בכתב וכן כל מידע כתוב שימצאו לנכון.
(ב) ראה שר האוצר, על יסוד ראיות שבפניו, לרבות הטיעונים והמידע שהביאו הצדדים לפניו, כי ההסכם שבבדיקה נוגד לכאורה את הוראות סעיף 29(א) וכי נחוצה תקופה לבדיקתו רשאי הוא -
(1) לקבוע תקופה, שלא תעלה על 4 חודשים מיום סיום התקופה שנקבעה לפי סעיף קטן (א)(2), לבדיקת ההסכם בבדיקה (להלן - תקופת בדיקה); בנסיבות המצדיקות זאת רשאי שר האוצר להאריך את התקופה האמורה בסעיף קטן (א)(2) ואת תקופת הבדיקה, לצורך השלמת הבדיקה;
(2) להורות על גובה התשלום המותר בשל ההטבות הכספיות הקשורות לעבודה, כמשמעותן בסעיף 29, לפי ההסכם בבדיקה, שרשאי הגוף הנתמך או המתוקצב לשלם בתקופת הבדיקה (להלן -התשלום המותר);
(3) לקבוע, על אף האמור בכל דין, הוראות בדבר הסדרי הפקדה של תשלומים מעבר לגובה התשלום המותר ואשר בהם התחייב גוף מתוקצב או גוף נתמך על פי ההסכם בבדיקה, וכן לקבוע דרכים לשמירת ערכם של הסכומים שהופקדו למשך תקופת הבדיקה;
(4) הוראות חוק הגנת השכר, התשי"ח-1958, לא יחולו על תשלום שכר, שהוא מעבר לתשלום המותר בתקופת הבדיקה.
29ב.   
(א) הסכם או הסדר ששר האוצר ראה לגביו כי הוא נוגד את הוראות סעיף 29(א) וכי חלות עליו הוראות סעיף 29(ב), לא יחולו עליו הוראות סעיף 31 לחוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג-1973.
(ב) שר האוצר 6 רשאי לפעול לגבי הסכם או הסדר כאמור בסעיף קטן (א) גם לפי כל אחד מאלה:
(1) להודיע לצדדים להסכם על בטלות ההסכם או ההסדר כאמור בסעיף 29(ב) (להלן - ההסכם הנוגד), ועל החובה של הגוף המתוקצב או הגוף הנתמך להפסיק לאלתר כל הטבה כספית הקשורה לעבודה שמקורה בהסכם הנוגד;
(2) בהתחשב במדיניות השכר הכוללת במגזר הציבורי, במידת החריגה של ההסכם הנוגד מן הנהוג לגבי כלל עובדי המדינה, ומטעמים שבצדק -
(א) לקבוע מהו ההסכם או ההסדר אשר יכול לחול על הצדדים במקום ההסכם הנוגד, לרבות בדרך של אישור הוראה מהוראות ההסכם הנוגד;
(ב) לקבוע הוראות אשר יחולו על הגוף המתוקצב או הנתמך אשר הינו צד להסכם הנוגד, בדבר חובתו לתבוע השבה של הטבה שהוענקה על פי ההסכם הנוגד, היקפה של ההשבה ומועדיה; פעולה לפי פסקה זו תינקט לאחר שניתנה לצדדים להסכם הנוגד הזדמנות להשמיע את טענותיהם, ואולם אם צד הביא את טענותיו לפי סעיף 29א(א)(2) תינתן לו הזדמנות להוסיף עליהן בלבד;
(3) להורות על העברת הכספים שהופקדו לפי סעיף 29א(ב)(3) לגוף המתוקצב או הנתמך, או לעובד, לפי הענין, ובהתאם להודעתו.
30.   
31.   
31א.   
31ב. 7
המחאה, שעבוד או עיקול

[תיקונים: התשנ"א (מס' 2), התשס"ד (מס' 2)]
(א) תאגיד, או גוף אחר שהממשלה משתתפת בתקציבו, לא ישעבד ולא ימחה לאחר את זכותו לקבלת תמיכה, מענק או השתתפות אחרת מתקציב המדינה (בחוק זה - הקצבה), אלא אם כן הותר הדבר מראש בהתאם לתקנות שיתקין שר האוצר; רשות מקומית לא תשעבד ולא תמחה זכות כאמור אלא אם כן הותר הדבר מראש בהתאם לתקנות שיתקין שר האוצר בהסכמת שר הפנים.
(ב) זכות כאמור בסעיף זה אינה ניתנת לעיקול.
31ג.   
31ד.   
"עבודות פיתוח" - כל אחד מאלה:
(1) הקמה או רכישה של תשתיות, מבני ציבור או שטחים לצורכי ציבור;
(2) ביצוע עבודות מסוימות במסגרת תכנון, הקמה, רכישה, שיפוץ או הרחבה של תשתיות, מבני ציבור או שטחים לצורכי ציבור;
(3) מימון החזר הלוואה שנלקחה לביצוע פעולות כאמור בפסקאות (1) ו–(2);
" תאגיד בנקאי" - כהגדרתו בחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981, שאליו מועברות ההקצבות לפיתוח לרשות המקומית.
(ב) רשות מקומית לא תשתמש בהקצבה לפיתוח אלא למטרה שלשמה נועדה.
(ג) (1) על אף האמור בסעיף 213א לפקודת העיריות, ובסעיף 34 לפקודת המועצות המקומיות, רשות מקומית תנהל את אלה:
(א) ההקצבות לפיתוח שהעבירה המדינה בחשבון בנק נפרד שייפתח בתאגיד בנקאי, המיועד אך ורק למטרה זו (בסעיף זה - חשבון הפיתוח מהקצבות המדינה);
(ב) ההקצבות לפיתוח שהעביר מפעל הפיס בחשבון בנק נפרד שייפתח בתאגיד בנקאי, המיועד אך ורק למטרה זו (בסעיף זה - חשבון הפיתוח מהקצבות הפיס);
(2) בחשבון הפיתוח מהקצבות המדינה ובחשבון הפיתוח מהקצבות הפיס יופקדו כספי ההקצבות לפיתוח בלבד, והם ישמשו את הרשות המקומית רק למטרות שלשמן יועדו ההקצבות; חשבונות הפיתוח האמורים ינוהלו באופן שיאפשר מעקב אחרי תקבוליהם מכל מקור וההוצאות אשר הוצאו למטרות השונות.
(ד) המדינה לא תעביר לרשות מקומית הקצבות לפיתוח, אלא במישרין לחשבון הפיתוח מהקצבות המדינה שנפתח לפי הוראות סעיף זה והמנוהל לפיהן.
(ה) המדינה רשאית שלא להעביר הקצבות לפיתוח לרשות מקומית שאינה פועלת על פי הוראות סעיף זה.
(ו)8 הכספים שבחשבון הפיתוח מהקצבות המדינה ובחשבון הפיתוח מהקצבות הפיס לא יהיו ניתנים לשעבוד או להמחאה, אלא אם כן מתקיימים כל אלה:
(1) השעבוד או ההמחאה נעשו לטובת מי שהרשות המקומית התקשרה עמו כדין בהסכם לעבודות פיתוח;
(2) לצורך מימון אותה עבודת פיתוח הועברה הקצבה לפיתוח לחשבון הפיתוח מהקצבות המדינה או לחשבון הפיתוח מהקצבות הפיס, לפי העניין, של הרשות המקומית;
(3) השעבוד או ההמחאה הם להבטחת סכום כסף שאינו עולה על ההקצבה לפיתוח שהועברה כאמור בפסקה (2).
(ז) (1) הכספים שבחשבון הפיתוח מהקצבות המדינה ובחשבון הפיתוח מהקצבות הפיס לא יהיו ניתנים לעיקול, אלא אם כן מתקיימים כל אלה:
(א) העיקול הוטל על ידי מי שהרשות המקומית התקשרה עמו כדין בהסכם לעבודות פיתוח בשל אי–תשלום כספים בעד אותן עבודות פיתוח;
(ב) עבודות הפיתוח בוצעו על פי הסכם שבין הרשות המקומית לבין מטיל העיקול, ובהתאם לדרישות המדינה או מפעל הפיס, לפי העניין;
(ג) המדינה או מפעל הפיס, לפי העניין, אישרו, לאחר ביצוען, כי עבודות הפיתוח בוצעו;
(ד) לצורך מימון אותה עבודת פיתוח הועברה הקצבה לפיתוח לחשבון הפיתוח מהקצבות המדינה או לחשבון הפיתוח מהקצבות הפיס, לפי העניין, של הרשות המקומית.
(2) העיקול על כספים בחשבון הפיתוח מהקצבות המדינה או בחשבון הפיתוח מהקצבות הפיס, לפי העניין, על פי הוראות פסקה (1) לא יוטל על כספים שסכומם עולה על ההקצבה לפיתוח שהועברה כאמור בפסקה (1)(ד).
(ח) בלי לגרוע מהוראות כל דין, אין בהוראות סעיף זה כדי להטיל על המדינה חובה לתקצב כספים בסכום כלשהו בסעיפי תקציב הפיתוח שבחוק התקציב השנתי, לרשויות מקומיות ככלל או לרשות מקומית מסוימת, או להעביר כספים כלשהם לרשות מקומית מסוימת, לרבות בשל קיומו של חוב קודם של הרשות המקומית שלא נפרע.
(ט) מי שעשה שימוש בהקצבות לפיתוח בניגוד להוראות סעיף זה או הורה לאחר לעשות שימוש כאמור, דינו - קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן - חוק העונשין).
31ה.   
(2) סכומים שהרשות המקומית חייבת בתשלומם לפי דין לתאגיד שהוקם בחוק או על פיו, המספק שירותים לציבור לפי דין, לרבות מועצה דתית כמשמעותה בחוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב], התשל"א-1971 ((להלן - מועצה דתית), שאינם עולים על הסכום הנדרש לכיסוי ההוצאות ההכרחיות של התאגיד לצורך אספקת השירותים כאמור, בתקופה הראשונה או בתקופה השניה לפי הענין, בתוספת הסכום הנדרש לתשלום שכר לעובריו ולתשלום קצבה חודשית המשולמת מקופתו לעובדיו שיצאו לגמלאות או לשאיריהם, עד לגובה השכר הממוצע, כאמור בסעיף 31ח(ד)(3) בגין התקופה הראשונה או בגין התקופה השניה, לפי הענין;
(3) כל הוצאה אחרת של הרשות המקומית שקבעו שר הפנים ושר האוצר, אם נוכחו שהיא חיונית לפעילות השוטפת של הרשות המקומית, ולמעט הוצאות כאמור בפסקאות (1) ו–(2) שלגביהן קבעו השרים שאינן חיוניות לפעילות השוטפת של הרשות המקומית;
"המועד הקובע" - המועד שבו אישר שר הפנים את תכנית ההבראה, ובלבד שאישור כאמור ניתן לאחר תחילתו של תיקון מס' 31; מונה לרשות מקומית חשב מלווה לפי סעיף 142ב לפקודת העיריות או סעיף 34א לפקודת המועצות המקומיות, לאחר אישור תכנית ההבראה - יום מינויו של החשב המלווה;
"הכנסה" - לרבות הקצבות, תקבולים ממסים, מאגרות ומתשלומי חובה, ולמעט כספי הבראה, הקצבות לפיתוח כמשמעותן בסעיף 31ד, הקצבות כהגדרתן בחוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות למטרות חינוך), התש"ס-2000, היטל השבחה כמשמעותו בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, והיטלים לפיתוח המוטלים על פי חוקי עזר של רשות מקומית;
"הלוואת שעה" - הלוואת שעה כמשמעותה בסעיף 202 לפקודת העיריות והלוואה זמנית כמשמעותה בסעיף 13(2) לפקודת המועצות המקומיות, אשר שר הפנים אישר שהיא דרושה לרשות המקומית לצורך תשלומים על פי סעיף 31ח(ד);
"התקופה הראשונה" - תקופה של שלושה חודשים שלאחר המועד הקובע;
"התקופה השניה" - תקופה של שלושה חודשים שלאחר תום התקופה הראשונה;
"חשבון הבראה" - חשבון מיוחד המיועד אך ורק לניהול כספי ההבראה;
"חשבון מיוחד" - חשבון בנק נפרד שייפתח בתאגיד בנקאי;
"כספי הבראה" - כל אחד מאלה:
(1) הקצבות, אשראי או כל תקבול או זכות אחרים המיועדים לכיסוי הגירעון המוכר או לצמצומו;
(2) הקצבות, אשראי או כל תקבול או זכות אחרים המיועדים לתשלום פיצויי פיטורים ותשלומים אחרים בקשר לסיום יחסי עובד ומעביד ולמעט קצבה חודשית, המשולמת מקופת רשות מקומית בהבראה, לעובדיה שפרשו לגמלאות או לשאיריהם;
"עובד" - לרבות נושא משרה ברשות המקומית;
"תאגיד בנקאי" - תאגיד כהגדרתו בחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981, שאליו מועברות ההקצבות מאת המדינה לרשות המקומית;
"תיקון מס' 31" - חוק יסודות התקציב (תיקון מס' 31 והוראת שעה), התשס"ד-2004;
"תכנית הבראה" - כמשמעותה בפקודת העיריות או בפקודת המועצות המקומיות, לפי הענין;
"תקופת ההבראה" - תקופה שתחילתה במועד הקובע וסיומה בתום התקופה שנקבעה לביצועה של תכנית ההבראה, על פי הוראותיה.
31ו.   
31ז.   
31ח.   
31ט.   
31י.   
31יא.   
31יב.   
31יג.   
31יד.   
31טו.   
31טז.   
(ג) הכספים שבחשבון לשעה ישמשו לאלה בלבד:
(1) תשלום שכר לעובדי המועצה הדתית ותשלום קצבה חודשית המשולמת מקופת המועצה הרתית לעובדיה שיצאו לגמלאות או לשאיריהם, ובלבד שלא ישולמו שכר או קצבה חודשיים העולים על השכר הממוצע למשרת שכיר שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;
(2) תשלום הוצאות המועצה הדתית למים, לחשמל, לסולר ולדלק ;
(ד) הכספים שבחשבון לשעה לא יהיו ניתנים לעיקול, לשעבוד או להמחאה, במהלך תקופת ההעברה, ועיקול שהוטל לפני תקופה זו, אף אם הוטל לפני תחילתו של תיקון מס' 31, לא יחול על כספים אלו.
(ה) במהלך תקופת ההעברה לא יהיה ניתן לפתוח או להמשיך בהליך למימוש שעבוד, המחאה או עיקול, שנוצר, שהומחה או שהוטל לפני תקופת ההעברה, אף אם נוצר, הומחה או הוטל לפני תחילתו של תיקון מס' 31, וזאת בנוגע לכספים שבחשבון לשעה.
(ו) אין באמור בהוראות סעיף זה כדי לפגוע בתוקפם של שעבוד, המחאה או עיקול, שנוצר, שהומחה או שהוטל כדין לפני תקופת ההעברה, ובלבד שלא יהיה בהם כדי למנוע מהמועצה הדתית להשתמש בכספי החשבון לשעה כאמור בסעיף קטן (ג).
(ז) מי שעשה שימוש בכספים שבחשבון לשעה בניגוד להוראות סעיף זה, או שהורה לאחר לעשות שימוש כאמור, דינו - קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין.
(ח) הוראות סעיף זה לא יחולו על מועצה דתית אשר שילמה את מלוא השכר המגיע לרוב עובדיה בעד 6 החודשים הקודמים לתחילתו של תיקון מס' 31, וכן שילמה את מלוא הקצבה המגיעה לרוב עובדיה שיצאו לגמלאות או לשאיריהם אשר זכאים לקצבה מקופתה, בעד התקופה האמורה; לענין סעיף זה, "עובד" - לרבות נושא משרה.
32.   
"מנהל כללי" , "משרד" ו"יחידת סמך" - כהגדרתם בחוק המשמעת;
"עובד המדינה" - מי שמקבל שכר מן המדינה;
"עובד גוף מתוקצב" - מי שמקבל שכר מגוף מתוקצב;
"עובד גוף נתמך" - מי שמקבל שכר מגוף נתמך;
"הפחתה של הכנסות המדינה" - הגדלה של הטבות המסים או הקטנה במישרין של הכנסות המדינה בדרך אחרת;
"דרך מימון" - אחת מאלה:
(1) הקטנה של סכום ההוצאה בסעיף פלוני אחד או יותר בחוק התקציב השנתי; הקטנה כאמור שלא נקבעה בחוק תיעשה, על פי בקשת השר הנוגע בדבר, בהודעה של שר האוצר לועדה, ובלבד שלא יופחת בדרך זו מתקציב ההוצאה סכום העולה על 2,044,000 שקלים חדשים אלא באישורה המוקדם של הועדה;
(2) הטלת מס, אגרה או תשלום חובה אחר, או הגדלת שיעורם, או הגדלת הכנסות המדינה בדרך אחרת ממקור שאינו מילווה.
33.   
33א.   
"שכר מינימום" - כהגדרתו בחוק שכר מינימום, התשמ"ז-1987;
"שכר ממוצע" - כמשמעותו בסעיף 1 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995;
"תנאי העסקה" - שכר לרבות תנאי פרישה, גימלאות או הטבות כספיות אחרות הקשורות לעבודה, היקף המשרה, ולרבות התחייבות למתן כל אחד מאלה;
"תפקידי מחשוב" - כהגדרתם בסעיף 13א לחוק העסקת עובדים;
"מידע" - כהגדרתו בסעיף 33(א) לרבות הסדרים, הסכמים והסכמי שכר קיבוציים ואישיים.
(ה) ראה שר האוצר כי גופים לא קיימו הוראה מהוראות סעיף זה, רשאי הוא לעכב סכומים שיש להעבירם לאותו גוף מתקציב המדינה, לרבות לפי כל דין.
(ו) גופים ידווחו לממונה על קיום הליך בערכאה שיפוטית או בפני בורר בענין תנאי העסקה של עובד בגוף כאמור; דיווח כאמור יהיה בכתב ותוך 7 ימים מיום שנודע לגוף על פתיחת הליך כאמור.
(ז) הוראות סעיפים קטנים (א) עד (ד), למעט סעיף קטן (ג)(4), יחולו לגבי כוחות הביטחון, בשינויים המחויבים כפי שיחליט הממונה ובכלל זה לשם מניעת פגיעה בביטחון המדינה או בביטחון הציבור, בהתייעצות עם ראש הגוף, לפי העניין.
(ח) תקנות לפי סעיף זה יותקנו באישור הוועדה.
33א1.   
(3) בסעיף זה -
"ממונה" - כל אחד מאלה:
לענין חוק הגמלאות - מי שמונה להיות ממונה על תשלום הגמלאות לפי סעיף 5 לחוק האמור;
לענין חוק הגמלאות למשרתי קבע - מי שמונה לממונה על תשלום גמלאות לפי סעיף 43 לחוק האמור;
לענין חוק תשלום קצבאות לחיילי מילואים - מי שמונה כממונה על תשלום הקצבאות לפי סעיף 10(א) לחוק האמור.
33ב.   
33ג.   
34.   
(5) חתם או התיימר לייצג את המדינה או התחייב בשמה לגבי עסקה שמדובר בה בסעיפים 4 או 5 לחוק נכסי המדינה, התשי"א-1951, ללא הרשאה לפי סעיף 6 לאותו חוק, או שלא בהתאם להרשאה.
(ב) עובד המדינה שנתן הוראה לבצע פעולה כאמור בסעיף קטן (א) או אישר עשיית פעולה כאמור, אשם בעבירת משמעת.
(ג) הוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב) יחולו בשינויים המחוייבים, גם לגבי פעולה כאמור בהם מעבר למנת המימון שנקבעה לפי סעיף 9.
35.   
35א.   
36.   
37.   
38.   
39.   
(א) מוקם בזה בית דין למשמעת לשיפוט עובדי המדינה ועובדי גופים מתוקצבים ונתמכים בשל עבירות משמעת לפי פרק זה; לענין זה יחולו הוראות חוק המשמעת והתקנות לפיו בשינויים ובתיאומים שיקבע שר המשפטים בתקנות, ורשאי הוא לקבוע בהן הוראות מיוחדות לסוגים של עובדים; לא יהיה שיפוט משמעתי בשל עבירות משמעת לפי פרק זה אלא לפי סעיף זה.
(ב) בלי לגרוע מהאמור בסעיף זה ובסעיף 32 לחוק המשמעת, מוסמכים אלה להגיש לתובע קובלנה בשל עבירת משמעת לפי פרק זה:
(1) לגבי עובד המדינה - השר הממונה;
(2) לגבי עובד רשות מקומית - שר הפנים;
(3) לגבי עובד בנק ישראל - הממשלה;
(4) לגבי עובד גוף מתוקצב אחר או גוף נתמך - שר האוצר והשר הנוגע בדבר.
39א.   
39ב.   
40.   
(ד) על אף האמור בסעיף קטן (ג), יינתן פטור מכל תשלום בעבור דמי חכירה הנגבים לפי חוק רשות מקרקעי ישראל, התש"ך-1960, למבנה או לחלק ממבנה, ששימושו העיקרי דרך קבע הוא לתפילה של הציבור, והוא אחד מאלה:
(1) בית כנסת;
(2) ח'ילווה;
(3) כנסיה;
(4) מסגד.
(ה)9 על אף האמור בסעיף קטן (ג), יינתן פטור מכל תשלום בעבור דמי חכירה שנתיים למי שמחזיק כדין במקרקעי ישראל באזור קו עימות; בסעיף זה -
"אזור קו עימות" - כל אחד מאלה:
(1) האזור שמצוי בתחום שבין גבול מדינת ישראל עם לבנון לבין הקו האנכי העובר 9 ק"מ פנימה ממנו ושטח רמת הגולן כמתואר בתוספת לחוק רמת הגולן, התשמ"ב-1981;
(2) אזור קו עימות דרומי, כהגדרתו בחוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה), התשס"ז-2007;
"דמי חכירה שנתיים" - תשלום שנתי בעבור חכירת הקרקע או שימוש בה, לפי העניין, כפי שנקבע בחוזה או בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל, לרבות דמי חכירה שנתיים לנחלה;
"מחזיק כדין" - מי שרשום או זכאי להירשם בפנקסי המקרקעין כחוכר של מקרקעי ישראל, וכן אגודה שסווגה על ידי רשם האגודות השיתופיות לפי פקודת האגודות השיתופיות, כמושב עובדים, ככפר שיתופי, כאגודה חקלאית, כקיבוץ שיתופי, כקיבוץ מתחדש או כמושב שיתופי, ומקרקעי ישראל מושכרים לה או שהיא מחזיקה בהם מכוח חוזה הרשאה לשימוש, וכן מחזיק כדין במקרקעי ישראל מכוח חוזה שכירות או חוזה הרשאה לשימוש, והכל למעט גוף מתוקצב כהגדרתו בסעיף 21, מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף , או תאגיד שפעילותו היא בפריסה ארצית;
"מקרקעי ישראל" - כמשמעותם בחוק–יסוד: מקרקעי ישראל.
40א.   
"חוק הפחתת הגירעון ומגבלת ההוצאה" - חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, התשנ"ב-1992;
"מגבלת הגירעון המותר" , לגבי שנת כספים פלונית - שיעור הגירעון הכולל המרבי שרשאית הממשלה לקבוע לפי סעיף 5 לחוק הפחתת הגירעון ומגבלת ההוצאה, לגבי אותה שנת כספים;
"מגבלת ההוצאה הבסיסית" - מגבלת ההוצאה המותרת בשנת התקציב;
"מגבלת ההוצאה המותרת" , לגבי שנת כספים פלונית - סכום ההוצאה הממשלתית המרבי המותר לפי סעיף 6א(ב) לחוק הפחתת הגירעון ומגבלת ההוצאה, לגבי אותה שנת כספים;
"סכום ההוצאה הממשלתית המותרת" 10 -
(1) בשנת הכספים שלאחר שנת התקציב - 99% ממגבלת ההוצאה הבסיסית;
(2) בשנת הכספים שלאחר השנה האמורה בפסקה (1) - 98% ממגבלת ההוצאה הבסיסית;
(3) בשנת הכספים שלאחר השנה האמורה בפסקה (2) - 98% ממגבלת ההוצאה הבסיסית;
"שנת התקציב" - שנת הכספים שלגביה הניחה הממשלה על שולחן הכנסת את הצעת חוק התקציב השנתי;
"תכנית תקציב תלת–שנתית" - תכנית תקציב לשלוש שנות הכספים שלאחר שנת התקציב.
41.   
(ה) הוצאה שהוציא המוסד לביטוח לאומי בעקבות הוראה לתשלום כאמור בסעיף 127פא1(א) לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשכ"ח-1968, תיחשב, לענין סעיף 25(ד), כגימלה שמשלם המוסד לביטוח לאומי, וסעיפים קטנים (א)(2), (ב) ו-(ד) לא יחולו על הוצאה כאמור.
42.   
43.   
43א.   
(ד) בסעיף זה -
"הממשלה" - הממשלה ומשרדי הממשלה, לרבות יחידותיהם ויחידות הסמך שלהם;
"חוב מס" - כמשמעותו בחוק קיזוז מסים, התש"ם-1980.
44.   
הגדרות

[תיקונים: התשס"ה (מס' 2), התשע"ד]
בפרק זה -
"אשראי " - לרבות הלוואה מכל סוג שהוא, פקדון כספי, משיכת יתר, ערבות, קיבול שטרות או ניכיון שטרות, מימון באמצעות השכרת נכסים והתחייבות לשלם כסף על חשבון הזולת ;
"גוף נתמך " - כהגדרתו בסעיף 32 ;
"גירעון מצטבר" - עודף התחייבויות על נכסים כפי שמופיע בדוח השנתי המבוקר האחרון של הרשות המקומית;
"גירעון מצטבר מיוחד" - הגירעון המצטבר בניכוי הקרנות לעבודות פיתוח כפי שמופיעות בדוח השנתי המבוקר האחרון של הרשות המקומית;
"גירעון שוטף" - עודף הוצאות על הכנסות בתקציב השוטף, כפי שהופיע בדוח השנתי המבוקר האחרון של הרשות המקומית;
"הכנסות עצמיות" - כל הכנסה שהיא של הרשות המקומית, למעט הקצבות;
"הלוואת שעה" - הלוואת שעה כמשמעותה בסעיף 202 לפקודת העיריות והלוואה זמנית כמשמעותה בסעיף 13(2) לפקודת המועצות המקומיות;
"חברה מוגבלת בערבות " - חברה מוגבלת בערבות אשר שר או ראש רשות מקומית ממנה לה חבר, ושר האוצר קבע לגביה בהודעה ברשומות כי הוראות פרק זה יחולו עליה ;
"לווה " - גוף נתמך, חברה מוגבלת בערבות ותאגיד נשלט בידי גוף נתמך;
"קרן לעבודות פיתוח" - כספים שהרשות המקומית גובה על פי דין לביצוע עבודות פיתוח וטרם יועדו לכיסוי הוצאה מסוימת, לרבות התמורה שנתקבלה ממכירת מקרקעין של הרשות המקומית כפי שמופיע בדוח השנתי המבוקר האחרון של הרשות המקומית;
"שיעור גירעון מצטבר" - היחס שבין הגירעון המצטבר לבין הכנסות הרשות המקומית בתקציב השוטף המפורטות בדוח המבוקר השנתי האחרון של הרשות המקומית, למעט הכנסות כאמור לכיסוי הגירעון המצטבר והכנסות שנרשמו בשל הנחות מארנונה;
"שיעור גירעון מצטבר מיוחד" - היחס שבין הגירעון המצטבר המיוחד לבין הכנסות הרשות המקומית בתקציב השוטף המפורטות בדוח המבוקר השנתי האחרון של הרשות המקומית, למעט הכנסות כאמור לכיסוי הגירעון המצטבר;
"שיעור גירעון שוטף" - היחס שבין הגירעון השוטף לבין הכנסות הרשות המקומית בתקציב השוטף המפורטות בדוח השנתי המבוקר האחרון של הרשות המקומית למעט הכנסות כאמור לכיסוי הגירעון המצטבר והכנסות שנרשמו בשל הנחות מארנונה;
"תאגיד בנקאי " - כמשמעותו בחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981 ;
"תאגיד נשלט בידי גוף נתמך" - תאגיד שגוף נתמך מחזיק במחצית או יותר מכוח ההצבעה או בזכות למנות מחצית או יותר ממספר הדירקטורים שלו ובתאגיד שאיננו חברה - בזכות למנות מחצית או יותר ממספר מנהליו או בכוח לכוון את פעילותו בדרך כלשהיא.
"תאגיד נשלט בידי רשות מקומית " - תאגיד שרשות מקומית מחזיקה במחצית או יותר מכוח ההצבעה או בזכות למנות מחצית או יותר ממספר הדירקטורים שלו ובתאגיד שאיננו חברה - בזכות למנות מחצית או יותר ממספר מנהליו או בכוח לכוון את פעילותו בדרך כלשהי .
45.   
45א. 11
הגבלת מיזמים

(תיקון התשס"ג)
רשות מקומית ותאגיד נשלט בידי רשות מקומית, לא יתקשרו עם מי שאינו גוף מתוקצב או גוף נתמך, בהתקשרות ארוכת טווח לביצוע מיזם, אלא על פי היתר של שר הפנים ושר האוצר; לענין זה -
"גוף מתוקצב" - כהגדרתו בסעיף 21;
"התקשרות" - לרבות התקשרות נוספת המהווה המשך להתקשרות ראשונה;
"התקשרות ארוכת טווח" - התקשרות אשר פרק הזמן לביצוע ההתחייבויות על פיה הוא 3 שנים או יותר.
45ב.   
(3) אושרה לרשות המקומית תכנית הבראה לפי סעיף 140ד לפקודת העיריות או לפי סעיף 35ד לפקודת המועצות המקומיות, לפי הענין - כל עוד תכנית ההבראה עומדת בתוקפה;
(4) יתרת האשראי שקיבלה הרשות המקומית, כפי שהופיעה בדוח השנתי המבוקר האחרון של הרשות המקומית, עולה על חמישים אחוזים משיעור הכנסות הרשות המקומית בתקציב השוטף המפורטות באותו דוח למעט הכנסות כאמור לכיסוי הגירעון המצטבר של הרשות המקומית;
(5) יתרת האשראי שקיבלה הרשות המקומית, למעט הלוואת שעה, שמועד פרעונה חל בתוך תקופה שאינה עולה על שנה, כפי שהופיעה בדוח השנתי המבוקר האחרון של הרשות המקומית, עולה על שמונה אחוזים משיעור הכנסות הרשות המקומית בתקציב השוטף המפורטות באותו דוח למעט הכנסות כאמור לכיסוי הגירעון המצטבר של הרשות המקומית;
(6) תנאים נוספים שיקבעו שר האוצר ושר הפנים, באישור ועדת הכספים של הכנסת, דרך כלל או לסוגים של רשויות מקומיות או של תאגידים נשלטים בידי רשויות מקומיות.
(ב) בסעיף קטן (ג) -
"רשות מקומית" - רשות מקומית שלא מתקיים לגביה אחד או יותר מהתנאים המפורטים בסעיף קטן (א) בפסקאות (1), (3) או (6);
"תאגיד נשלט בידי רשות מקומית" - תאגיד נשלט בידי רשות מקומית שלא מתקיים לגבי הרשות המקומית שהוא נשלט בידיה אחד או יותר מהתנאים המפורטים בסעיף קטן (א) פסקאות (1), (3) או (6).
(ג) הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו על רשות מקומית שמתקיימים לגביה כל התנאים המפורטים להלן וכן על תאגיד נשלט בידי רשות מקומית שמתקיימים לגבי הרשות המקומית שהוא נשלט בידיה כל התנאים המפורטים להלן:
(1) שעור הגירעון המצטבר המיוחד של הרשות המקומית אינו עולה על חמישה עשר אחוזים;
(2) היחס שבין ההכנסות העצמיות של הרשות המקומית לבין כלל הכנסותיה המפורטות בדוח השנתי המבוקר האחרון למעט הכנסות כאמור לכיסוי הגירעון המצטבר עולה על שישים וחמישה אחוזים;
(3) יתרת האשראי שקיבלה הרשות המקומית, כפי שהופיעה בדוח השנתי המבוקר האחרון של הרשות המקומית, אינה עולה על שישים וחמישה אחוזים מסכום הכנסות הרשות המקומית בתקציב השוטף המפורטות באותו דוח למעט הכנסות כאמור לכיסוי הגירעון המצטבר של הרשות המקומית;
(4) יתרת האשראי, שקיבלה הרשות המקומית, למעט הלוואת שעה, שמועד פרעונו חל בתוך תקופה שאינה עולה על שנה, כפי שהופיעה בדוח השנתי המבוקר האחרון של הרשות המקומית, אינה עולה על חמישה עשר אחוזים משיעור הכנסות הרשות המקומית בתקציב השוטף המפורטות באותו דוח למעט הכנסות כאמור לכיסוי הגירעון המצטבר של הרשות המקומית.
(ד) רשות מקומית שלא מתקיים לגביה אחד או יותר מהתנאים המפורטים בפסקאות (1) עד (6) בסעיף קטן (א) ותאגיד נשלט בידי רשות מקומית שלא מתקיים לגביו אחד או יותר מהתנאים המפורטים בפסקאות (1) עד (6) בסעיף קטן (א), וכן רשות מקומית שמתקיים בה האמור בסעיף קטן (ג) ותאגיד נשלט בידי רשות מקומית שמתקיים לגביה האמור בסעיף קטן (ג), לא יקבלו, במישרין או בעקיפין, מנותן אשראי, אשראי שאינו מיועד למטרה מהמטרות המפורטות להלן, אלא על פי היתר לפי סעיף 46(ב):
(1) תכנון, הקמה, רכישה, שיפוץ או הרחבה של תשתית מבנה ציבור ושטחים ציבוריים או רכישה והצטיידות של מערכות מיחשוב לצרכי גבייה, תיכנון, פיקוח ובקרה;
(2) כיסוי או צמצום הגירעון המצטבר של הרשות המקומית;
(3) מטרות נוספות שיקבעו שר האוצר ושר הפנים, דרך כלל או לסוגים של רשויות מקומיות או של תאגידים נשלטים בידי רשויות מקומיות.
(ה) נותן אשראי לא ייתן אשראי לרשות מקומית שמתקיים לגביה תנאי מהתנאים המפורטים בפסקאות (1) עד (6) של סעיף קטן (א) ולא מתקיים בה האמור בסעיף קטן (ג) או לתאגיד נשלט בידי רשות מקומית שמתקיים לגבי הרשות המקומית שהוא נשלט בידיה תנאי מהתנאים המפורטים בפסקאות (1) עד (6) של סעיף קטן (א), ולא מתקיים בה האמור בסעיף קטן (ג), וכן לא ייתן לרשות מקומית או לתאגיד נשלט בידי רשות מקומית אשראי המיועד למטרה שאינה מהמטרות המפורטות בסעיף קטן (ד), אלא אם כן ניתן לרשות המקומית או לתאגיד הנשלט בידי הרשות המקומית, לפי הענין, היתר לפי סעיף 46(ב).
46.   
(ב) מי ששר הפנים ושר האוצר12 הסמיכו לכך, רשאי לתת היתר לקבלת אשראי לרשות מקומית או לתאגיד הנשלט בידי רשות מקומית.
(ג) היתר יכול שיהיה כללי, לסוג אשראי, לסוג של לווים, של רשויות מקומיות או של תאגידים נשלטים בידי רשויות מקומיות או ללווה מסויים, לרשות מקומית מסוימת או תאגיד מסוים הנשלט בידי רשות מקומית; בהיתר ייקבע סכום האשראי המרבי וניתן להתנותו בתנאים.
46א.   
46ב.   
47.   
47א.   
47ב.   
47ג.   
47ד.   
48.   
48א.   
49.   
49א.   
49ב.   
50.   
""סכום ההוצאה הממשלתית המותרת" -
(1) בשנת - 2022 מגבלת ההוצאה הבסיסית;
(2) בשנת 2023 - 103.4% ממגבלת ההוצאה הבסיסית או תחזית ההוצאות לשנה זו, הנמוך מביניהם, אך לא פחות ממגבלת ההוצאה הבסיסית;
(3) בשנת 2024 - 103.2% ממגבלת ההוצאה הבסיסית או תחזית ההוצאות לשנה זו, הנמוך מביניהם, אך לא פחות ממגבלת ההוצאה הבסיסית" .
(ב) לעניין תכנית התקציב התלת-שנתית שתניח הממשלה יחד עם הצעת חוק התקציב לשנת 2022 בהתאם להוראות סעיפים 2(ב)(3) ו-40א לחוק יסודות התקציב, יקראו את ההגדרה "סכום ההוצאה הממשלתית המותרת" שבסעיף 40א(י) לחוק יסודות התקציב כך:
""סכום ההוצאה הממשלתית המותרת" -
(1) בשנת 2023 - 103.4% ממגבלת ההוצאה הבסיסית או תחזית ההוצאות לשנה זו, הנמוך מביניהם, אך לא פחות ממגבלת ההוצאה הבסיסית;
(2) בשנת 2024 - 103.2% ממגבלת ההוצאה הבסיסית או תחזית ההוצאות לשנה זו, הנמוך מביניהם, אך לא פחות ממגבלת ההוצאה הבסיסית;
(3) בשנת 2025 102.0%- ממגבלת ההוצאה הבסיסית או תחזית ההוצאות לשנה זו, הנמוך מביניהם, אך לא פחות ממגבלת ההוצאה הבסיסית.
[1.] ס"ח 1139, התשמ"ה (3.4.1985), עמ' 60.
תיקונים:ס"ח 1148, התשמ"ה (30.6.1985), עמ' 36;
ס"ח 1156, התשמ"ה (7.8.1985), עמ' 202;
ס"ח 1245, התשמ"ח (29.3.1988), עמ' 58;
ס"ח 1314, התש"ן (6.4.1990), עמ' 129;
חוקי תקציב 111, התשנ"א (23.10.1990), עמ' 3;
ס"ח 1351, התשנ"א (27.3.1991), עמ' 124 ו-130 [התשנ"א (מס' 2 ו-3)];
חוקי תקציב 114, התשנ"א (2.6.1991), עמ' 174 [התשנ"א (מס' 4)];
ס"ח 1377, התשנ"ב (2.1.1992), עמ' 34;
ס"ח 1378, התשנ"ב (8.1.1992), עמ' 40 [התשנ"ב (מס' 2)];
חוקי התקציב 116, התשנ"ב (1.4.1992), עמ' 5 [התשנ"ב (מס' 3)];
ס"ח 1406, התשנ"ג (7.1.1993), עמ' 10;
ס"ח 1414, התשנ"ג (18.2.1993), עמ' 81 [התשנ"ג (מס' 2)];
חוקי התקציב 118, התשנ"ג (1.3.1993), עמ' 3 [התשנ"ג (מס' 3)];
ס"ח 1416, התשנ"ג (5.3.1993), עמ' 88 [התשנ"ג (מס' 4)];
ס"ח 1429, התשנ"ג (30.7.1993), עמ' 157 [התשנ"ג (מס' 5)];
ס"ח 1501, התשנ"ה (27.1.1995), עמ' 100;
ס"ח 1508, התשנ"ה (17.3.1995), עמ' 144 [התשנ"ה (מס' 2)];
ס"ח 1519, התשנ"ה (11.4.1995), עמ' 196 [התשנ"ה (מס' 3)];
חוקי התקציב 124, התשנ"ו (29.3.1996), עמ' 4;
ס"ח 1645, התשנ"ח (15.1.1998), עמ' 48;
ס"ח 1710, התשנ"ט (12.5.1999), עמ' 176;
ס"ח 1724, התש"ס (10.1.2000), עמ' 99;
ס"ח 1763, התשס"א (21.12.2000), עמ' 53;
ס"ח 1831, התשס"ב (17.2.2002), עמ' 154;
ס"ח 1882, התשס"ג (29.12.2002), עמ' 151;
ס"ח 1892, התשס"ג (1.6.2003), עמ' 495 [התשס"ג (מס' 2)];
ס"ח 1920, התשס"ד (18.1.2004), עמ' 140;
ס"ח 1943, התשס"ד (17.6.2004), עמ' 402 [התשס"ד (מס' 2)] (ת"ט בס"ח התשס"ד, עמ' 448);
ס"ח 1974, התשס"ה (17.1.2005), עמ' 93;
ס"ח 1997, התשס"ה (11.4.2005), עמ' 371 [התשס"ה (מס' 2)];
ס"ח 2024, התשס"ה (10.8.2005), עמ' 914 [התשס"ה (מס' 3)];
ס"ח 2167, התשס"ח (17.7.2008), עמ' 654. הצ"ח - כנסת 335, התשס"ח, עמ' 16;
ס"ח 2203, התשס"ט (23.7.2009), עמ' 280. הצ"ח - ממשלה 436, התשס"ט, עמ' 348;
ס"ח 2207, התשס"ט (5.8.2009), עמ' 305 [התשס"ט (מס' 2)]. הצ"ח - כנסת 249, התשס"ח, עמ' 419;
ס"ח 2209, התשס"ט (10.8.2009), עמ' 328 [התשס"ט (מס' 3)]. הצ"ח - ממשלה 436, התשס"ט, עמ' 348 ועמ' 514;
ס"ח 2227, התש"ע (11.2.2010), עמ' 342. הצ"ח - ממשלה 436, התשס"ט, עמ' 348 ו-378;
ס"ח 2272, התשע"א (12.1.2011), עמ' 195. הצ"ח - כנסת 349, התשע"א, עמ' 12;
ס"ח 2286, התשע"א (30.3.2011), עמ' 686 [התשע"א (מס' 2)]. הצ"ח - כנסת 315, התש"ע, עמ' 140;
ס"ח 2328, התשע"ב (29.12.2011), עמ' 91. הצ"ח - כנסת 421, התשע"ב, עמ' 42;
ס"ח 2363, התשע"ב (12.6.2012), עמ' 454 [התשע"ב (מס' 2)]. הצ"ח - כנסת 458, התשע"ב, עמ' 162;
ס"ח 2318, התשע"ג (13.6.2013), עמ' 82. הצ"ח - ממשלה 502, התשע"ג, עמ' 14.
ס"ח 2433, התשע"ד (13.2.2014), עמ' 300. הצ"ח - כנסת 444, התשע"ב, עמ' 112;
ס"ח 2440, התשע"ד (19.3.2014), עמ' 347 [התשע"ד (מס' 2)]. הצ"ח - כנסת 515, התשע"ג, עמ' 54 (תיקון עקיף במסגרת תיקון 62 לחוק הבחירות לכנסת);
ס"ח 2482, התשע"ה (16.12.2014), עמ' 80. הצ"ח - כנסת 583, התשע"ה, עמ' 30;
ס"ח 2495, התשע"ה (15.7.2015), עמ' 197 [התשע"ה (מס' 2)]. הצ"ח - כנסת 599, התשע"ה, עמ' 124;
ס"ח 2508, התשע"ו (9.11.2015), עמ' 32. הצ"ח - ממשלה 951, התשע"ה, עמ' 1352 ו–1366;
ס"ח 2511, התשע"ו (30.11.2015), עמ' 219. הצ"ח - ממשלה 951, התשע"ה, עמ' 1566;
ס"ח 2576, התשע"ו (11.8.2016), עמ' 1187 [התשע"ו (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 1064, התשע"ו, עמ' 1220;
ס"ח 2587, התשע"ז (12.12.2016), עמ' 32. הצ"ח - ממשלה 1083, התשע"ז, עמ' 433 ועמ' 469;
ס"ח 2787, התש"ף (9.12.2019), עמ' 2. הצ"ח - כנסת 383, התש"ף, עמ' 2;
ס"ח 2890, התשפ"א (29.12.2020), עמ' 256. הצ"ח - ממשלה 1381, התשפ"א, עמ' 148;
ס"ח 2929, התשפ"ב (12.10.2021), עמ' 4. הצ"ח - כנסת 873, התשפ"א, עמ' 92;
ס"ח 2931, התשפ"ב (9.11.2021), עמ' 17 [התשפ"ב (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 1443, התשפ"א, עמ' 1388;
ס"ח 2933, התשפ"ב (18.11.2021), עמ' 80 [התשפ"ב (מס' 3)]. הצ"ח - ממשלה 1443, התשפ"א, עמ' 840;
ס"ח 2954, התשפ"ב (31.1.2022), עמ' 722 [התשפ"ב (מס' 4)]. הצ"ח - ממשלה 1461, התשפ"ב, עמ' 136.
[2.] הוראות סעיף 3ב לחוק יחולו על הוצאה שאינה נתמכת שהוצאה החל מיום 30.3.2011.
[3.] המילה "פי" אינה מופיעה במקור.
[4.] סעיף 28א יחול על דוחות כספיים שייערכו לגבי שנת הכספים 2022 ואילך [תיקון התשפ"ב (מס' 3)].
[5.] השר אצל את סמכותו לפי סעיף זה לממונה על השכר (י"פ 4745, התשנ"ט, עמ' 2938).
[6.] השר אצל סמכותו לפי סעיף זה לממונה על השכר (י"פ 4647, התשנ"ח, עמ' 3754).
[7.] אין בהוראת סעיף זה כדי לפגוע בתקפן של המחאות חוב שהוסכם עליהן לפני תחילתו של תיקון התשנ"א (מס' 2).
[8.] עפ"י תיקון התש"ע, הוראותיו של סעיף 31ד(ו) אין בהן כדי לפגוע בתוקפם של שעבוד או המחאה שנעשו כדין לפני יום 11.2.2010.
[9.] הפטור על פי ס"ק 40(ה) יחול על דמי חכירה בעבור שנת 2010 ואילך.
[10.] ראו נוסח הגדרה זו לעניין תכנית תלת–שנתית לחוקי התקציב לשנים 2021 ו–2022 - בסוף מסמך זה.
[11.] שר האוצר העביר את סמכותו עפ"י סעיף 45א לשר הפנים (י"פ 11411, התשפ"ג, עמ' 6820).
[12.] שר האוצר העביר את סמכותו עפ"י סעיף 46(ב) לשר הפנים למעט לגבי בקשה לקבלת אשראי בסכום העולה על 5% מהכנסות הרשות המקומית בתקציב השוטף המפורטות בדוח המבוקר השנתי האחרון של הרשות המקומית (י"פ 11411, התשפ"ג, עמ' 6820).

מפת מסמך

פרק א': הגדרות
1. הגדרות
פרק ב': הרשאה להוציא כספים ולהתחייב
2. מבנה חוק תקציב שנתי
3. תקציב ההוצאה
3א. תמיכה במוסדות ציבור
3ב. הפחתת תקציב או תמיכה בשל פעילות נגד עקרונות המדינה
4. שימוש בתקבולים נוספים לצורך כיסוי התייקרויות ותשלום חובות
5. הוצאה מותנית בהכנסה
6. הרשאה להתחייב והתחייבויות
7. שיא כוח אדם
8. תקציב מפעלים עסקיים
9. סמכות לקבוע מנת מימון
10. עדכון תקציב
11. שינויים
12. שימוש ברזרבות
12א הוראת שעה לשנת 2022 - שימוש בסכומים לשם התמודדות עם משבר הקורונה בשנת 2022
13. שימוש בעודפי תקציב משנה קודמת
13א הוראת שעה - עודפי תקציב לשנים 2020 ו-2021
14. עודפים מיוחדים
15. מועד לפניות
16. סכום מוקצב שיראוהו כמוצא
17. ביטוח הצמדה
פרק ג': תקציב הבטחון
18. תקציב בטחון
19. שינויים בתקציב הבטחון
20. פרק ד': הוראות בקשר לתאגידים ורשויות מקומיות
21. הגדרות לענין תאגידים
22. תקציב של תאגיד
23. שינויים ושימוש בעודפים בתקציבי תאגידים
24. הפחתת תקציב או שיא כוח אדם
25. סמכויות בקשר לתאגיד
26. סמכויות בקשר לרשות מקומית
27. חוזה של תאגיד או רשות מקומית
28. פטור
28א. דוחות כספיים של תאגיד
29. שינויים בשכר ותנאי שירות
29א. בדיקת הסכם חורג
29ב. תוצאות בטלות ההסכם החורג
30. אגרות המשתלמות לתאגיד
31. מסים המשתלמים לרשויות מקומיות
31א. חישוב עלויות של נותן שירות לציבור
31ב. המחאה, שעבוד או עיקול
31ג. הוראות לענין תאגיד בריאות
31ד. ייעוד כספי הקצבות לפיתוח ברשות מקומית
פרק ד'1: הוראות שעה בקשר לרשויות מקומיותשאושרה לגביהן תכנית הבראה
31ה. הגדרות
31ו. תחולה
31ז. ייעוד כספי הבראה
31ח. ייעוד הכנסות רשות מקומית בהבראה
31ט. ייעוד הכנסות רשות מקומית בהבראה בתקופה השניה
31י. עונשין
31יא. אי חיוב המדינה לתקצב ולהעביר כספים
31יב. שימוש בכספי המימון להוצאות חיוניות על ידי תאגיד
31יג. תוקף
31יד. הוצאות דחופות של רשות מקומית בקשיים
31טו. תחולה
פרק ד'2: הוראות שעה בקשר למועצות דתיות
31טז. כספים למועצות דתיות
פרק ה': עדיפות התקציב ואכיפתו
32. הגדרות
33. חובה למסור מידע
33א. חובת דיווח של גופים בשירות הציבורי
33א1. חובת דיווח של גוף מתוקצב וגוף נתמך שנקבעו על ידי הממשלה
33ב. סייג לפרסום
33ג. סייג לפגיעה בפרטיות
34. עבירות משמעת
35. עבירות משמעת בגוף מתוקצב
35א. עבירת משמעת
36. אחריות ממונה
37. הוראת שר או ראש רשות מקומית
38. הפחתת שיא כוח–אדם
39. שיפוט משמעתי
39א. חקיקה הצריכה תקציב
39ב. הטלת מסים ואגרות
40. תקנות והוראות מינהל הצריכות תקציב
40א. תכנית תקציב תלת–שנתית
41. הקפאת פעולות באין תקציב
42. פיטורי עובד שנתקבל לעבודה בחריגה
43. ביטול חוזה שנכרת בחריגה מתקציב
43א. קיזוז וגביה
פרק ו': הגבלות על לקיחת אשראי בידי רשויות מקומיות וגופים נתמכים
44. הגדרות
45. הגבלת האשראי לגוף נתמך, לחברה מוגבלת בערבות ולתאגיד נשלט בידי גוף נתמך
45א. הגבלת מיזמים
45ב. הגבלת אשראי לרשות מקומית ולתאגיד נשלט בידי רשות מקומית
46. היתרים
46א. הגבלת הנפקה של איגרות חוב
46ב. הודעה
47. עונשין
פרק ו'1: שנת תקציב המשכי
47א. הגדרות - פרק ו'
47ב. הוצאה המותנית בהכנסה והוצאה של מפעלים עסקיים, בשנת תקציב המשכי
47ג. התחייבויות בשנת תקציב המשכי
47ד. פרסום ודיווח לכנסת
פרק ז': הוראות שונות
48. הלוואות מבנק ישראל
48א. הגבלות על הלוואות מתאגיד בנקאי
49. דין וחשבון
49א. תיקון טעות
49ב. פרסום הוצאות הממשלה בתקופה שבה לא התקבל חוק תקציב שנתי
50. ביצוע, תקנות ואצילת סמכויות
הוראת שעה - תכנית תלת שנתית לחוקי התקציב לשנים 2021 ו–2022
שמעון פרס יצחק מודעי ראש הממשלה שר האוצר חיים הרצוג נשיא המדינה