תאריך תצוגה: 08/06/2017
הקליקו על כותרת הסעיף
1. השם הקצר
2. פירוש
חלק א'. - הדפסת עתונים והוצאתם לאור
3. פירוש
4. אין להדפיס או להוציא לאור עתון בלא רשיון
5. באילו תנאים יינתן הרשיון
6. הרשיון יבוטל אם אין העתון יוצא לאור
7. צריך להדפיס בעתון את שמו וכתבתו של הבעל
8. מסירת גליונות של העתון
9. אי מסירה לאחר הודעה
10. פרסום הודעות רשמיות
11. הודעה על שינוי עורך ועל שינויים אחרים בפרטים הכלולים בהצהרות
12. הצהרה מאת מי שחדל להיות בעל עתון
13. נתינת שטר ערבות ושמירתו והליכים על ענינים אלה
14. ערב החוזר בו מערבותו
15. שטר ערבות חדש במקרים מסויימים
16. מהי הפרוצדורה כשעורך פוסק להיות מוכשר לערוך את העתון
17. הכחשות
18. עונשו של מי שאינו מפרסם הודעה רשמית או הכחשה
19. התראה והפסקת פרסומם של עתונים
19א. הסמכות להפסיק או לצמצם את העבודה בבתי דפוס במקרים מסויימים
20. איסור הכנסת עתונים נכרים לארץ
21. זכות הקנין על השם של עתון
22. עונשו של המדפיס וכו' עתון בלי רשיון וכו'
23. הפסקת הופעתו של עתון ע"י בית משפט
24.- 29. חלק ג' - בתי-דפוס
30. שום אדם לא יחזיק וכו' בית דפוס בלי רשיון
31. חובה להציג את הרשיון לראוה
32. חלק ה' - הוראות כלליות
33. העתקים מרשימות בפנקס
34. קטעים מאושרים של פנקס ישמשו הוכחה
35. פיטורין
36. מסירת הזמנה או הודעה
37. הגבלת התביעות הפליליות
38. תקנות
תוספת ראשונה
תוספת שניה
תוספת שלישית
תוספת רביעית
תוספת חמישית

פקודת העתונות - בוטל 1

פקודה המתקנת ומאחדת את החוק בענין הדפסתם והוצאתם לאור של עתונים ושאר דברי-דפוס והקובעת הוראות בענין רישום ספרים והחזקת בתי-דפוס.
 
1.   
2.   
"אגודה שיתופית" פירושה אגודה שיתופית הרשומה עפ"י פקודת האגודות השיתופיות;
"עתון" פירושו כל דבר-דפוס המכיל חדשות, ידיעות, סיפורי-מאורעות, או כל הערות, ציונים, או ביאורים בקשר עם אותם חדשות, ידיעות או סיפורי-מאורעות, או עם כל ענין אחר בעל חשיבות ציבורית, הנדפס בכל לשון והיוצא לאור בישראל למכירה או להפצת-חינם, לעתים קבועות או בלתי-קבועות, אך אין הוא כולל כל דבר-דפוס היוצא לאור ע"י ממשלת ישראל או למענה;
"נדפס" פירושו הועתק במכבש-דפוס;
"מכבש-דפוס" כולל כל מכונת-דפוס ומכשיר-דפוס שסוגלו והיעודים כנראה לשמש להעתקת מלים, תמונות, או אותות על גבי נייר, או על בד או על חומר אחר כיוצא בזה, אך אין הוא כולל כל מכשיר המכוון והמשמש רק
להעתקת תרשימים או כל מכשיר פוטוגרפי גרידא הנועד והמשמש רק להעתקת צילומים, או כל מכונת-כתיבה או כל מכשיר מיטלטל אחר המכוון והמשמש להעתקת מלים או אותות כשאותו מכשיר או אותה מכונה אינם משמשים אלא להעתקת מסמכים שהם באמת ובתמים מסמכים מסחריים או פרטיים;
"בעל" פירושו גם הבעל היחידי של עתון וגם האנשים אשר, אם מהיותם שותפים או מסיבה אחרת, מייצגים כל חלק או טובת-הנאה בעתון והנם אחראים לכך, הן בינם לבין עצמם והן בינם לבין האנשים המייצגים באותו האופן את החלקים האחרים או טובות-ההנאה האחרות באותו העתון, אך לא שום אדם אחר זולתם;
"דיבת-הסתה" פירושה כל דבר-דפוס המכיל כוונת הסתה למרד כפי שהוגדרה בסעיף 53 לפקודת תיקון החוק הפלילי.
3.   
4.   
5.   
(6) המזכיר הראשי 2 יגרום לפרסום של הודעה ברשומות על מתן רשות לפרסם עתון או על ביטולה של רשות כזאת. ההודעה תהיה ערוכה בטופס הקבוע בתוספת השלישית לפקודה זו.
6.   
7.   
8.   
9. 3
אי מסירה לאחר הודעה
(1) למרות כל סירוב למסור עתון, כאמור לעיל, ולמרות כל מו"מ משפטי נגד העורך עפ"י הסעיף האחרון ולמרות תשלום כל קנס כזה מותר למזכיר הראשי או לממונה על המחוז, בהודעה חתומה על ידו אשר תישלח לאדם החייב למסור כל עתון באופן האמור לעיל, לדרוש מאתו למסור לו אותו מספר הגליונות של העתון אשר לא מסרם לו.
(2) עברו ששה ימים מיום מסירת מודעה כנ"ל למי שחייב במסירת עתון והוכח כי נמסרה לו ההודעה, ואותו אדם לא מסר את הגליונות, יאשם האיש בעבירה ובעד כל יום שבו עבר על ההוראה שבהודעה יהא צפוי לקנס של חמש לירות.
10.   
11.   
הודעה על שינוי עורך ועל שינויים אחרים בפרטים הכלולים בהצהרות
(1) (I) אם מאיזו סיבה שהיא חדל עורך של עתון לשמש כעורך, יהא זה מחובתו של בעל העתון או של אדם אחר מטעמו למסור לממונה על המחוז במשך שבעה ימים למן היום שבו חדל העורך לשמש כעורך -
(א) הצהרה בשבועה ערוכה על ידו האומרת שהאדם הנזכר בהצהרה נתמנה לכהן כעורך במקום העורך שחדל לשמש בתפקידו;
(ב) הצהרה בשבועה מאת האדם שנתמנה כך, שתהיה ערוכה בטופס הקבוע בסעיף 5(1)(ב) ותכלול את הראיה הקבועה באותו סעיף; וכן
(ג) הצהרה בשבועה ערוכה על ידו האומרת כי לפי מיטב ידיעתו ואמונתו נכונות ההודעות הכלולות בהצהרה שבפיסקה הקודמת:
בתנאי שיכול הממונה על המחוז ליתן צו המאריך את מועד שבעת הימים, כאשר ייטב בעיניו, אם הוכיח לו בעל העתון כי אי-הכשרתו של העורך אינה אלא זמנית וכי עד כמה שאפשר לראות מראש ישוב לתפקידו ליום גמר הארכה או קודם לכן;
(II) רואים עורך כאילו חדל לכהן כעורך אם מחמת העדרו או מחלתו או מכל סיבה אחרת אין הוא יכול להשגיח בעצמו השגחה של ממש על פרסום העתון;
(III) מי שממלא מקומו של עורך שחדל לזמן-מה לשמש במישרתו הרי יראוהו כעורך לכל מטרות פקודה זו עד לאותו זמן שבו יודיע בעל העתון או אדם אחר מטעמו לממונה על המחוז כי ממלא-מקום העורך חדל לשמש בתפקיד זה.
(2) אם יש בדעת בעל העתון לצאת מישראל לזמן-מה או לחלוטין, עליו להודיע את הדבר בכתב לממונה על המחוז, אם בעת צאתו את הארץ או קודם לכן.
(3) חל שינוי, פרט לשינוי עורך או לשינוי מפאת העדרו הזמני או התמידי של בעל העתון מהארץ, או נתגלה אי-דיוק בפרט מן הפרטים הכלולים באחת ההצהרות שהוגשו כפי שנקבע בסעיף 5(1)(א) ו-(2), יהא זה מחובת בעל העתון או אדם בשמו להודיע בכתב לממונה על המחוז פרטים מלאים על כך, במשך שבעה ימים מיום שחל השינוי או אי-הדיוק.
(4) היה בעליו של עתון, הנדרש עפ"י סעיף זה למסור הודעה או הצהרה, חברה (למעט חברה נכרית) תוגש ההודעה או ההצהרה ע"י מנהל העסקים שבישראל והמזכיר, או, בהעדרו של מנהל העסקים מישראל - ע"י המזכיר, ואם היה בעליו של העתון חברה נכרית תוגש ההודעה או ההצהרה ע"י האדם המורשה לפעול עבור אותה חברה בישראל, ואם היה בעליו של העתון אגודה שיתופית תוגש ההודעה או ההצהרה ע"י יו"ר ועד ההנהלה של אותה אגודה.
(5) כל מו"מ משפטי בקשר עם מתן הצהרה הנזכרת בסעיף זה דינם כדין מו"מ משפטי בגדר הסעיפים 78 עד 86 לפקודת תיקון החוק הפלילי.
(6) חובה להודיע על שינוי או תיקון באחד הפרטים המפורטים בכל הצהרה המוגשת עפ"י סעיף 5, למרות שההצהרה, לאחר ששונתה או תוקנה בהתאם להודעה אינה מתאמת להוראות פקודה זו. אך שום דבר האמור בסעיף זה לא יכשיר הצהרה ששונתה או תוקנה כך אם לאחר ששינוה או תיקנוה אין היא מתאמת להוראות פקודה זו.
(7) אם אין בעל עתון ממלא אחר הוראות סעיף זה וממשיכים בפרסום העתון לאחרי אי-מילוי זה, יראו את רשיון העתון כמבוטל.
12.   
13.   
14.   
15.   
16.   
17. 4
הכחשות
כשיש למזכיר הראשי טעם להאמין כי ידיעה המופיעה בעתון והמכילה האשמה עובדתית, אינה נכונה, רשאי הוא לדרוש מאת עורך העתון ההוא לפרסם בחינם את ההכחשה שהמזכיר הראשי יראה צורך בפרסומה משום טובת עניני הציבור, ועל העורך לפרסם את ההכחשה בגליון המופיע מיד לאחר קבלת הבקשה הזאת.
18.   
19.   
19א.   
20.   
21.   
22.   
23.   
24.- 29.   
30.   
(3) המזכיר הראשי 5 יגרום לפרסום של הודעה ברשומות על מתן רשיון להחזיק בית-דפוס בטופס הנקבע בתוספת החמישית של פקודה זו.
(4) כל אדם שניתן לו רשיון עפ"י סעיף זה חייב למסור לממונה על המחוז הודעה בכתב על דבר כל שינוי בשמו או במקומו של בית-הדפוס.
(5) כל אדם המנהל או מחזיק ברשותו בית-דפוס בלא רשיון או שאינו מוסר את ההודעה הדרושה עפ"י הסעיף-הקטן הקודם, יאשם בעבירה ויהא צפוי בעד כל עבירה למאסר שלושה חדשים או לקנס של עשרים לירות או לאותם שני עונשים כאחד; אם האשם הוא חברה (למעט חברה נכרית) תחול האשמה על מנהליה ומזכירה, ואם הוא חברה נכרית, תחול האשמה על מי שמורשה לפעול עבור אותה חברה בישראל, ואם הוא אגודה שיתופית תחול האשמה על יו"ר ועד ההנהלה של אותה אגודה.
31.   
32.   
33.   
34.   
35.   
36.   
37.   
38.   
(ב) נאסרה לחלוטין עפ"י סעיף 23(1)(א) לפקודת העתונות?
(ג) נאסרה על תנאי עפ"י סעיף 23(1)(א) לפקודת העתונות?
(אם כך, מסור את התאריך ואת הפרטים על צו האיסור);
13. האם קיים כלפי המבקש צו עפ"י סעיף 23(1)(ב) לפקודת העתונות?
14. האם ניתן נגד בית-הדפוס שבו נדפס העתון צו עפ"י סעיף 23(1)(ג) לפקודת העתונות?
הצהרה
אני________________________________מ________________________________מצהיר בזה בשבועה (או "מצהיר בהן-צדק") שהידיעות אשר נתתי בהודעת הפרטים דלעיל המוגשת לחיזוק בקשתי שהוגשה לממונה על המחוז________________ליתן לי (או לחברת________________או לאגודה השיתופית________________________________) רשיון לפרסם עתון אשר ייקרא בשם "________________" הן נכונות, וכי אני הנני (או החברה או האגודה השיתופית היא) בעל העתון הנ"ל.
ולראיה הריני חותם.
התאריך___________________________
חתימת המבקש

ניתנה בשבועה בפני היום הזה_________________ ב_________________על ידי__________________ אשר אני מכירו הכרה אישית (או אשר מר___________________________ שהנני מכירו הכרה אישית, זיהה אותו בפני בשבועה).

(שם המשביע ומשרתו)
ב. טופס הצהרה מאת עורך
1. שמו המלא של העורך;
2. מקום-מגוריו וכתובת-הדואר הנוכחית המלאה שלו;
3. אזרחותו: (לצרף את הפספורט שלו או תעודת-אזרחות אחרת);
4. מקום-הולדתו ויום-הולדתו: (לצרף תעודת-לידה, ואם אין יכולת להשיגה, על המבקש לציין זאת);
5. הכשרות חינוכיות: (לצרף תעודה מאת הרשות הבוחנת).
6. היודע העורך דבר, קרוא וכתוב בלשון (בלשונות)___________________________________
7. הרובצת עליו פסלות משפטית?
8. האם נתחייב העורך מעולם בעבירה אשר בגללה נידון עפ"י פסק סופי לשלושת חדשי-מאסר או יותר?
9. האם העורך הוא בעל איזה עתון אשר הוצאתו לאור -
(א) הופסקה עפ"י סעיף 19 לפקודת העתונות?
(ב) הופסקה לחלוטין עפ"י סעיף 23(1)(א) לפקודת העתונות?
(ג) הופסקה על תנאי עפ"י סעיף 23(1)(א) לפקודת העתונות? (אם כך מסור את התאריך ואת פרטי צו האיסור);
10. האם יש תוקף לצו עפ"י סעיף 23(1)(ב) לפקודת העתונות נגד העורך?
11. האם אסרה איזו רשות בת-סמך על העורך להתעסק כעורך-דין או כרופא?
הצהרה
אני_________________________מ_________________________מצהיר בזה בשבועה (או "מצהיר בהן-צדק") שהידיעות שנמסרו בהודעת הפרטים דלקמן בנידון סגולות ההכשרה שלי למשרת עורך העתון_________________________הן נכונות.
ולראיה הריני חותם.
התאריך___________________________

 
 
החתימה
ניתנה בשבועה היום הזה____________ב___________ בפני ע"י______________________ אשר אני מכירו הכרה אישית (או אשר מר______________________שאני מכירו הכרה אישית, זיהה אותו בפני בשבועה).

(שם המשביע ומשרתו)
הצהרה
אני______________________מ______________________ מצהיר בזה בשבועה (או "מצהיר בהן-צדק") כי לפי מיטב ידיעתי ואמונתי, הידיעות המובאות בהודעת הפרטים דלקמן בנידון סגולות ההכשרה של_____________________ למשרת עורך העתון____________________הן נכונות.
ולראיה הריני חותם.
התאריך___________________________

 
 
החתימה
ניתנה בשבועה היום הזה______________ ב______________ בפני ע"י__________________ הנ"ל אשר אני מכירו הכרה אישית (אשר מר____________________________ שאני מכירו הכרה אישית, זיהה אותו בפני בשבועה).

(שם המשביע ומשרתו)
ג. טופס רשיון להוציא לאור עתון
רשיון להוציא לאור עתון 6
בהתאם להוראות סעיף 5(1)(ד) לפקודת העתונות, אני (או "אנו")___________________ בעל (בעלי) העתון "_____________________________" מתחייב בזה (או " מתחייבים בזה בהתחייבות הדדית ונפרדת") לשלם לממשלת ישראל כל עונש-כסף אשר יוטל עלי (או "עלינו") או על עורך העתון "_____________________________" הנ" ל, על יסוד הרשעה בשל הדפסה או פרסום או בשל גרם או היתר להדפסה או לפרסום של כל דיבת-הסתה או דיבה אחרת בכל עת שהיא לאחר יום___________ בחודש ___________19, וכן לשלם כל קנסות אחרים אשר יושתו עלי (או "עלינו" ) או על עורך העתון " _________________________________" הנ" ל, עפ"י הוראות פקודת העתונות. ואם לא אעמוד בהתחייבותי זאת (או "ואם לא נעמוד בהתחייבותנו זאת") הריני מתחייב בזה (או "הרינו מתחייבים בזה בהתחייבות הדדית ונפרדת") לאבד את הסך___________________לירות לזכותה של ממשלת ישראל.
היום הזה____________________בחודש__________שנת__________19.
 
 
(החתימה (החתימות))

(ערבים)
הריני מכריז בזה על עצמי (או "הרינו מכריזים בזה על עצמנו ביחד וכל אחד ואחד בפני עצמו") כערב (או "כערבים" בעד "________________________________________" הנ" ל, כי: -
(א) הוא (או הם) ישלם (או "ישלמו") לממשלת ישראל כל כסף-ענושים אשר יושת עליו (או "עליהם") או על העורך הנ"ל של העתון "__________" הנ" ל על יסוד כל התחייבות בדין בשל הדפסה או פרסום או בשל גרם או היתר להדפסה או לפרסום של כל דיבת-הסתה או דיבה אחרת בכל עת שהיא לאחר יום ________________________________________________________________________________
בחודש __________19, וכל קנסות אחרים אשר יושתו עליו (או "עליהם") או עלהעורך הנ"ל של העתון " ____________________" הנ" ל ע"י איזה בית-משפט עפ"י הוראות פקודת העתונות, וכי
(ב) אם לא יעמוד (או "אם לא יעמדו") בהתחייבות המותנית בתנאי (א) דלעיל, הרי יאבד (או "יאבדו") לזכותה של ממשלת ישראל סך_________________לירות.
ואם____________________הנ"ל לא יעמוד בהתחייבותו (או "אם____________________הנ"ל לא יעמדו בהתחייבותם"), בין בהתחייבות המותנית בתנאי (א) ובין בהתחייבות המותנית בתנאי (ב), הריני מתחייב (או "הרינו מתחייבים בזה בערבות הדדית ונפרדת") לאבד לזכותה של ממשלת ישראל סך____________________לירות.
היום הזה____________________בחודש__________שנת__________19.
 
 
(החתימה (החתימות))
טופס של הודעה על ביטול רשיון להוציא לאור עתון 1
 
 
(חתימה)
ניתן בפני בשבועה היום________________ ב________________ ע"י________________ אשר אני מכירו הכרה אישית (או אשר מר________________שאני מכירו הכרה אישית זיהה אותו בפני בשבועה).

(שם המשביע ומשרתו)
טופס של רשיון להחזיק בית-דפוס
רשיון להחזיק בית-דפוס
בהתאם לבקשה מיום________________הריני נותן בזה רשות ל________________הגר ב________________ להחזיק בית-דפוס ב________________אשר ייקרא בשם דפוס________________
היום________________בחודש____________19.
 
 
הממונה על המחוז
טופס של הודעה על מתן רשיון להחזיק בית-דפוס
נמסרת בזה הודעה כי ביום________________ניתן ע"י הממונה על המחוז________________ ל________________ הגר ברשיון מס'________________ להחזיק בית-דפוס הנמצא ב________________ והנקרא בית-דפוס________________________________
היום________________בחודש_____________19.
 
 
המזכיר הראשי
[1.] חא"י (פרק קט"ז), כרך ב', עמ' (ע) 1191, (א) 1214.
תיקונים:ע"ר 660, 1937, תוס' 1, עמ' (ע) 1, (א) 1;
ע"ר 892, 1939, תוס' 1, עמ' (ע) 31, (א) 35;
ע"ר 896, 1939, תוס' 1, עמ' (ע) 33, (א) 37 [1939 (מס' 2)];
ע"ר 1301, 1943, תוס' 1, עמ' (ע) 27, (א) 39;
ס"ח 118, התשי"ג (12.2.1953), עמ' 39. הצ"ח 123, התשי"ב, עמ' 260;
ס"ח 464, התשכ"ה (30.7.1965), עמ' 244. הצ"ח 564, התשכ"ג, עמ' 286;
ס"ח 1767, התשס"א (27.12.2000), עמ' 82. הצ"ח 2906, התש"ס, עמ' 514;
ס"ח 2120, התשס"ח (29.11.2007), עמ' 61. הצ"ח - כנסת 108, התשס"ו, עמ' 102.
[2.] לא פורסמה הודעה על העברת סמכויותיו.
[3.] לא פורסמה הודעה על העברת סמכויותיו.
[4.] לא פורסמה הודעה על העברת סמכויותיו.
[5.] לא פורסמה הודעה על העברת סמכויותיו.
[6.] נוסח הטופס הושמט.
[7.] הושמט.

מפת מסמך

1. השם הקצר
2. פירוש
חלק א'. - הדפסת עתונים והוצאתם לאור
3. פירוש
4. אין להדפיס או להוציא לאור עתון בלא רשיון
5. באילו תנאים יינתן הרשיון
6. הרשיון יבוטל אם אין העתון יוצא לאור
7. צריך להדפיס בעתון את שמו וכתבתו של הבעל
8. מסירת גליונות של העתון
9. אי מסירה לאחר הודעה
10. פרסום הודעות רשמיות
11. הודעה על שינוי עורך ועל שינויים אחרים בפרטים הכלולים בהצהרות
12. הצהרה מאת מי שחדל להיות בעל עתון
13. נתינת שטר ערבות ושמירתו והליכים על ענינים אלה
14. ערב החוזר בו מערבותו
15. שטר ערבות חדש במקרים מסויימים
16. מהי הפרוצדורה כשעורך פוסק להיות מוכשר לערוך את העתון
17. הכחשות
18. עונשו של מי שאינו מפרסם הודעה רשמית או הכחשה
19. התראה והפסקת פרסומם של עתונים
19א. הסמכות להפסיק או לצמצם את העבודה בבתי דפוס במקרים מסויימים
20. איסור הכנסת עתונים נכרים לארץ
21. זכות הקנין על השם של עתון
22. עונשו של המדפיס וכו' עתון בלי רשיון וכו'
23. הפסקת הופעתו של עתון ע"י בית משפט
חלק ב' - ספרים (בוטל)
24.- 29. חלק ג' - בתי-דפוס
30. שום אדם לא יחזיק וכו' בית דפוס בלי רשיון
31. חובה להציג את הרשיון לראוה
חלק ד' - דברי-דפוס אחרים
32. חלק ה' - הוראות כלליות
33. העתקים מרשימות בפנקס
34. קטעים מאושרים של פנקס ישמשו הוכחה
35. פיטורין
36. מסירת הזמנה או הודעה
37. הגבלת התביעות הפליליות
38. תקנות
תוספת ראשונה
תוספת שניה
תוספת שלישית
תוספת רביעית
תוספת חמישית