תאריך תצוגה: 10/01/2017
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
2. שירותים לאנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית
3. הודעה על אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית
4. סמכויות עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית)
5. ועדת אבחון
6. סמכויות ועדת אבחון
7. החלטת ועדת אבחון
7א. הזכות לסידור חוץ ביתי ולסידור יומי
8. ערר
9. ועדות ערר
10. החלטת ועדת ערר
11. אמצעי כפיה
12. הוצאה לפועל
13. הוצאות טיפול
14. ערעור
15. דיון מחודש
16. אמצעי חירום
17. סודיות
18. עונשין
19. אי-תחולת החוק
19א. מעצר אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית
19ב. טיפול בנאשם לוקה בשכלו או שאינו בר-עונשין
19ג. טיפול בלוקה בשכלו שהורשע
19ד. טיפול באדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית במאסר
19ה. הוראות בדיקה
19ו. מעמד תובע
19ז. ערעור
19ח. ביצוע הצווים
19ט. משמורת
20. שמירת דינים אחרים
21. ביצוע, תקנות ומינוי עובדים סוציאליים לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית)

חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית), התשכ"ט-1969 1

 
1.   
"מעון נעול" - מקום המשמש מגורים או משמורת לאנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית מחוץ למשפחתם, וחופש המוחזקים בו מוגבל, ושר הרווחה והשירותים החברתיים הכריז שהוא מעון נעול לענין חוק זה;
"סידור חוץ ביתי" - החזקתו של אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית במעון, במשפחה אומנת לרבות במשפחת אומנה כהגדרתה בחוק אומנה לילדים, התשע"ו-2016, בדיור בקהילה, או במקום אחר מחוץ לביתו כפי שקבע שר העבודה והרווחה;
"סידור יומי" - שהותו של אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית במרכז יום טיפולי, במסגרת תעסוקה מוגנת או במסגרת יומית-טיפולית אחרת, כפי שקבע שר העבודה והרווחה;
"בית משפט" - בית משפט שלום, ולענין סעיפים 19א עד 19ט - בית המשפט המוסמך;
"עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית)" - עובד סוציאלי שמונה לעניין חוק זה לפי סעיף 21;
2.   
(ג) צו לפי סעיף קטן (ב) יגדיר את השירותים שיינתנו לאנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית ויכול שיהיה מסווג לפי דרכי טיפול, גיל האנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית, אזור מגוריהם או מידת מוגבלותם השכלית-התפתחותית או כל סיווג אחר.
(ד) ניתן צו כאמור, יקבע שר הרווחה והשירותים החברתיים, בהסכמת שרי האוצר והפנים, את מידת השתתפותה של המדינה בקיום השירותים האמורים ובמימונם ואת התשלומים שהרשות המקומית תגבה בעד מתן שירותים אלה.
3.   
(ב) נמסרה הודעה כאמור בסעיף קטן (א), יודיע על כך עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) מיד לאחראי על האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית.
4.   

(תיקונים: התשע"א, התשע"ז)
(א) נודע לעובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) על אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית, בין על פי הודעה לפי סעיף 3 ובין בדרך אחרת, יבדוק את הענין; לצורך בדיקתו יהיה העובד הסוציאלי רשאי -
(1) לבקש ידיעות הנוגעות לאדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית מכל אדם שיכול, לדעת העובד הסוציאלי, לעזור לו במילוי תפקידיו לפי חוק זה, והנשאל ישיב לו תשובות כנות ומלאות, זולת תשובה העלולה להפלילו;
(2) להיכנס, על פי צו של בית המשפט, לכל מקום שבו נמצא האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית או שיש לעובד הסוציאלי יסוד להניח שהאדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית נמצא שם.
(ב) לאחר בדיקה כאמור, רשאי עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) להביא את עניינו של האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית לפני ועדת אבחון.
5.   
(ב) ועדת אבחון תהיה של חמישה: עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית), פסיכולוג ומחנך, שמינה שר הרווחה והשירותים החברתיים, ורופא פסיכיאטר ורופא מומחה למחלות ילדים או רופא אחר, שמינה שר הרווחה והשירותים החברתיים, בהתייעצות עם שר הבריאות.
6.   
7.   
7א.   
(ד) שר העבודה והרווחה רשאי לקבוע את שיעור השתתפותו של אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית או של מי שחייב במזונותיו לפי סעיף 3 לחוק לתיקון דיני משפחה (מזונות), התשי"ט-1959, ובמידת חיובו, בהוצאות הסידור החוץ ביתי או הסידור היומי שיינתן לו, הכל על פי כללים ובשיעורים שיקבע שר העבודה והרווחה דרך כלל או לסוגים.
(ה) רשות מקומית שבתחום שיפוטה מתגורר אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית כאמור בסעיף קטן (ג) תשתתף במימון העלות הכוללת של הסידור החוץ ביתי או הסידור היומי שיינתן לו, למעט שיעור ההשתתפות העצמית כאמור בסעיף קטן (ד), בשיעור של 25%; שר העבודה והרווחה רשאי לקבוע הוראות לענין קביעת מקום מגוריו של האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית, וזאת בנוסף או במקום תקנות לפי חוק שירותי הסעד, התשי"ח-1958, שענינן קביעת מקום מגורים.
8.   
9.   
10.   
11.   
לא בא אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית לפני ועדת אבחון, או לא עבר בדיקות בהתאם להוראותיה כאמור בסעיף 6, או לא דאג האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית או האחראי עליו לביצוען של דרכי הטיפול שעליהן החליטה ועדת אבחון, רשאי בית המשפט, על פי בקשת עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית), לצוות על נקיטת אמצעים - לרבות העמדת האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית תחת השגחתו של עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) או החזקתו במעון - הדרושים, לדעת בית המשפט, להבטיח כי האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית יובא לפני ועדת אבחון, שייבדק בהתאם להוראותיה או שיבוצעו דרכי הטיפול שעליהן החליטה הועדה.
12.   
13.   
14.   
15.   
(א) לפחות פעם בכל שלוש שנים חייב העובד הסוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) לשוב ולהביא את עניינו של אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית לפני ועדת אבחון, ורשאי הוא לעשות כן בכל עת על דעת עצמו או לפי בקשת האחראי על האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית.
(ב) על ענין שהובא לפני ועדת אבחון כאמור בסעיף קטן (א) יחולו הוראות סעיפים 6 עד 14, בשינויים המחוייבים.
16.   
(א) היה עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) סבור כי נשקפת סכנה תכופה לאדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית או לזולתו או שהאדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית זקוק לטיפול רפואי או אחר שאינו סובל דיחוי, רשאי הוא - אף לפני שעניינו של האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית הובא לפני ועדת אבחון ואף ללא הסכמת האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית או האחראי עליו - לנקוט כל האמצעים הדרושים, לדעת העובד הסוציאלי, למניעת אותה סכנה או למתן אותו טיפול, ובלבד שלא יוחזק אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית יותר משבוע ימים מחוץ לרשותו של האחראי עליו בלי אישור בית המשפט.
(ב) עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) אשר נקט אמצעי חירום לפי סעיף קטן (א), יודיע על כך מיד לבית המשפט, שיהיה רשאי לשנותם או לבטלם.
(ג) מי שעשה מעשה, אגב טיפול רפואי או אחר באדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית, על פי בקשת עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) בתוקף סמכותו לפי סעיף זה, לא יהיה אחראי בנזיקים בשל כך בלבד שלא קיבל את הסכמתו של האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית או האחראי עליו.
17.   
הגיעה לידי עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) או אדם אחר הממלא תפקיד לפי חוק זה ידיעה הנוגעת לאדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית, ישמרנה בסוד ולא יגלנה אלא אם הורשה לכך על ידי בית המשפט או אם יש צורך בכך לשם ביצוע כל חוק או לאדם שיש לו ענין מוצדק לקבל את הידיעה.
18.   
(1) המפריע לעובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) או לאדם אחר בביצוע תפקיד שהוטל עליו על פי חוק זה או על פי החלטת ועדת אבחון, ועדת ערר או בית משפט;
(2) העובר על הוראות סעיף 17.
(ב) אלה דינם קנס 500 לירות:
(1) מי שאינו מוסר ההודעה לפי סעיף 3 כשהוא חייב לעשות כן;
(2) מי שאינו מתייצב לפני ועדת אבחון או ועדת ערר כשהוזמן לעשות כן ומי שמסרב לענות לשאלות שהוצגו לו בועדות אלה;
(3) מי שאינו מציית להוראות של עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) לפי חוק זה, או שאינו משיב לשאלותיו של עובד סוציאלי כאמור בבדיקה שנערכה לפי סעיפים 4 או 6(3).
19.   
19א.   
19ב.   
19ג.   
19ד.   
19ה.   
19ו.   
19ז.   
19ח.   
19ט.   
20.   
אין חוק זה בא לגרוע מחוק לימוד חובה, התש"ט-1949, מחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג-1953, ומחיובים לפי כל דין אחר.
21.   

(תיקונים: התשע"א, התשע"ז)
(א) שר הרווחה והשירותים החברתיים (בסעיף זה - השר) ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו, למעט תקנות בדבר סדרי דין.
(ב) שר המשפטים רשאי להתקין תקנות סדרי דין להליכים לפי חוק זה בבתי משפט ובוועדות ערר.
(ג) השר ימנה עובד סוציאלי ראשי וכן עובדים סוציאליים לעניין חוק זה, שיפעלו לפי הנחיותיו של העובד הסוציאלי הראשי, בדרך כלל או לעניין מסוים; חלק עובד סוציאלי על ההנחיות בעניין מסוים, ישוב העובד הסוציאלי הראשי ויכריע בדבר לאחר שקיים התייעצות בעניין זה עם העובד הסוציאלי ועם גופים אחרים שמצא לנכון.

 
יגאל אלון
יוסף בורג
 
סגן ראש הממשלה
שר הסעד
 
ממלא מקום ראש הממשלה
 
שניאור זלמן שזר
 
 
נשיא המדינה
 
 
[1.] ס"ח 558, התשכ"ט (13.6.1969), עמ' 132.
תיקונים:ס"ח 635, התשל"א (5.8.1971), עמ' 179;
ס"ח 760, התשל"ה (13.2.1975), עמ' 75;
ס"ח 1574, התשנ"ו (8.3.1996), עמ' 163;
ס"ח 1742, התש"ס (25.6.2000), עמ' 212. הזכאות לסידור חוץ ביתי ולסידור יומי לפי הוראות תיקון זה תוחל עד ליום 1.1.2004, בהדרגה, על פי צוים, שייתן שר העבודה והרווחה;
ס"ח 2264, התשע"א (9.12.2010), עמ' 78. הצ"ח - ממשלה 507, התש"ע, עמ' 1058;
ס"ח 2534, התשע"ו (6.3.2016), עמ' 611. הצ"ח - כנסת 586, התשע"ה, עמ' 38;
ס"ח 2596, התשע"ז (10.1.2017), עמ' 330. הצ"ח - כנסת 665, התשע"ז, עמ' 12 (כולל תיקון השם).

מפת מסמך

1. הגדרות
2. שירותים לאנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית
3. הודעה על אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית
4. סמכויות עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית)
5. ועדת אבחון
6. סמכויות ועדת אבחון
7. החלטת ועדת אבחון
7א. הזכות לסידור חוץ ביתי ולסידור יומי
8. ערר
9. ועדות ערר
10. החלטת ועדת ערר
11. אמצעי כפיה
12. הוצאה לפועל
13. הוצאות טיפול
14. ערעור
15. דיון מחודש
16. אמצעי חירום
17. סודיות
18. עונשין
19. אי-תחולת החוק
19א. מעצר אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית
19ב. טיפול בנאשם לוקה בשכלו או שאינו בר-עונשין
19ג. טיפול בלוקה בשכלו שהורשע
19ד. טיפול באדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית במאסר
19ה. הוראות בדיקה
19ו. מעמד תובע
19ז. ערעור
19ח. ביצוע הצווים
19ט. משמורת
20. שמירת דינים אחרים
21. ביצוע, תקנות ומינוי עובדים סוציאליים לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית)