תאריך תצוגה: 01/10/2024
הקליקו על כותרת הסעיף
1. מטרות החוק
2. אמצעי הגשמה
3. ביצוע
פרק ב': הגדרות
4. הגדרות
פרק ג': הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית
5. הקמת הרשות
5א. תפקידי הרשות
5ב. הרשות - תאגיד
5ג. הרשות - גוף מבוקר
5ד. קבלה לעבודה ברשות
6. האורגנים של הרשות
6א. מינוי המדען הראשי לחדשנות
7. המדען הראשי - ראש הרשות
8. תפקידי המדען הראשי
8א. המועצה ותפקידיה
8ב. הרכב המועצה
8ג. גמול והחזר הוצאות
8ד. סדרי עבודת המועצה
8ה. סמכויות השרים לגבי החלטות המועצה בנוגע למסלולי הטבות
8ו. זכות לקבלת מידע
8ז. ועדת ביקורת
8ח. המנהל הכללי של הרשות
9. ועדת המחקר
9א. הפסקת כהונה
10. תפקידי ועדת המחקר
10א. ישיבות ועדת המחקר
14. סודיות
15. ניגוד ענינים
15א. דין חברי ועדת מחקר שאינם עובדי המדינה
15ב. הגדרות
15ג. חובות נושא משרה
15ד. אמצעי זהירות ורמת מיומנות
15ה. חובת אמונים ואיסור ניגוד עניינים
15ו. הודעה על חשש לניגוד עניינים
15ז. תרופות בשל הפרת חובת אמונים
15ח. איסור מתן פטור מאחריות
15ט. שיפוי
15י. ביטוח אחריות
15יא. הגבלות על מתן שיפוי
15יב. העדר תוקף
15יג. תביעה בשם הרשות
15יד. הגדרות
15טו. איסור עסקאות עם נושא משרה
15טז. חובת גילוי
15יז. עסקאות הטעונות אישורים מיוחדים
15יח. הימנעות חברי המועצה מהשתתפות בישיבות
15יט. עסקה חסרת תוקף
15כ. ביטול עסקה
15כא. אישור המועצה
15כב. רואה חשבון מבקר
15כג. סמכויות רואה החשבון המבקר
15כד. חובת דיווח ואי–תלות
15כה. מבקר פנימי
15כו. היועץ המשפטי של הרשות
15כז. חשב הרשות
15כח. החלת דינים
15כט. תקציב הרשות
15ל. הכנסות הרשות
15לא. גיוס הון
15לב. ועדת נכסים
15לג. דוחות כספיים
15לד. שקיפות לציבור
15לה. קביעת מסלולי הטבות על ידי המועצה
15לו. הוראות והסדרים
15לז. מסלולי הטבות בעבור מחקר אקדמי במוסד להשכלה גבוהה ובמרכזי מחקר ופיתוח אזוריים
15לח. שותפות בשותפות מוגבלת
15לט. הסדרים לעניין הבעלות על הידע
15מ. הסדרים לעניין העברת הידע לאחר בישראל
15מא. העברת ידע אל מחוץ לישראל
15מב. הסדרים לעניין ייצור בישראל והעברתו אל מחוץ לישראל
16. בקשה לאישור
16א. סמכויות ועדת מחקר לעניין מבקש הטבה שהוא בעל חוב לרשות
17. אישור התכנית
18. אישור לשינויים בתכנית
19. תנאי ביצוע התכנית
19א. ייצור בישראל והעברת ייצור מחוץ לישראל
19ב. העברת ידע מחוץ לישראל
20. דינים וחשבונות
21. תמלוגים
22. הפסקת ביצוע
22א. דיון חוזר
23. ערר
24. ועדת ערר
25. סדרי פעולות ועדת הערר
26. זכות להטבה
27. מניעת כפל הטבה
28. שיעור המענק
29. ערובות
30. מועד תשלום מענק
31. מקדמות
32. כללים
33. הלוואות
34. הטבות לעובד מדעי
35. פרק ו': קרן לקידום טכנולוגי
36 - 41. פרק ז': שיתוף פעולה בינלאומי במחקר ופיתוח תעשייתי
42. קרנות משותפות והסכמים הדדיים
42א. הוראות מיוחדות בנוגע לתכניות במסגרת הסכמים בין-לאומיים
42ב. הוראות מיוחדות בנוגע לתכניות במסגרת התקשרות עם חברה רב–לאומית
פרק ח': הוראות כלליות
43. חובה להמציא ידיעות
44. קיום הוראות -תנאי להטבות
45. התליה וביטול
46. ביטול עקב הודעה כוזבת
47. החזרת הטבות
47א. עונשין
47ב. עיצום כספי
47ג. דרישת עיצום כספי מנושא משרה במקבל האישור
47ד. ערעור על החלטת ראש הרשות
47ה. פרסום
48. פרסום כללים של המועצה ושל ועדות מחקר
49. פרסום מינויים
50. אצילת סמכויות ראש המינהל
51. שמירת סמכויות
52. אגרות
53. תחילה
54. דיווח לממשלה ולכנסת
תוספת
יצחק שמיר גדעון פת יגאל כהן-אורגד ראש הממשלה שר התעשיה והמסחר שר האוצר חיים הרצוג נשיא המדינה

חוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשיה, התשמ"ד-1984 1

1.   
2.   
3.   
4.   
"הוצאות מחקר ופיתוח" - (בוטלה);
"המדען הראשי" - המדען הראשי לחדשנות במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, שמונה לפי סעיף 6א;
"המועצה להשכלה גבוהה" - כמשמעותה בחוק המועצה להשכלה גבוהה;
"המסלולים הישנים" - מסלולי הטבות אשר הופעלו על ידי המדען הראשי במשרד הכלכלה או המינהל למחקר ופיתוח תעשייתי במשרד הכלכלה, לפני יום התחילה, בין אם הופעלו מכוח החוק ובין אם לאו, לרבות מסלול חוק המו"פ;
"הנגב" ו "הגליל" - כהגדרתם בחוק הרשות לפיתוח הנגב, התשנ"ב-1991, ובחוק הרשות לפיתוח הגליל, התשנ"ג-1993, בהתאמה;
"העברת זכויות ייצור" - הרשאה לאחר להשתמש בידע שפותח במסגרת תכנית או הנובע מתכנית, לצורך ייצור מוצר מסויים בלבד, כאשר כל יתר הזכויות לשימוש וניצול הידע נותרות בידי המעביר בישראל;
"הרשות" - הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית שהוקמה בסעיף 5;
"חדשנות טכנולוגית" - מחקר או פיתוח;
"יום התחילה" - יום תחילתו של חוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה (תיקון מס' 7), התשע"ה-2015;
"מוסד להשכלה גבוהה" - כל אחד מאלה:
(1) מוסד שהוכר לפי סעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה;
(2) מוסד שקיבל תעודת היתר או אישור לפי סעיף 21א לחוק המועצה להשכלה גבוהה;
(3) מוסד שהתואר שהוא מעניק הוכר לפי סעיף 28א לחוק המועצה להשכלה גבוהה;
"מוצר" - נכס מוחשי או לא מוחשי, תהליך או שירות, לרבות תהליכי ייצור ותוכנת מחשבים;
"מוצר חדש" - מוצר שייצורו או השימוש בו בדרך מסחרית יתאפשר כתוצאה מגילוי ידע, תהליכים או שיטות שלא היו ידועים או שלא היו נחלת הכלל;
"מחקר" - חקירה מתוכננת במטרה לגלות ידע חדש מתוך ציפיה שידע זה יהא מועיל בפיתוח מוצר חדש או תהליך חדש או בשיפור מהותי במוצר או בתהליך קיימים;
"מסלול חוק המו"פ" - מסלול הטבות שמכוחו ניתנו אישורים לתכניות לפי פרק ד' לחוק כנוסחו ערב יום התחילה;
"פיתוח" - יישום ממצאי מחקר או ידע אחר, המכוונים לייצור מוצר חדש או לפיתוח תהליך חדש או לשיפור מהותי במוצר קיים או בתהליך קיים, לרבות גיבוש קווי תכנית או בדיקתם, הכנת תכניות ומדגמים, בניית אב-טיפוס והפעלת דגם ניסוי או מיתקן חצי-חרושתי;
"שיעור הערך המוסף" - (בוטלה);
"שיפור מהותי במוצר קיים" או "שיפור מהותי בתהליך קיים" - לרבות פיתוח מוצר או תהליך משלימים;
"שליטה" ו "בעל ענין" - כמשמעותם בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968;
"תיק" - בקשה לקבלת הטבה, בתקופה מסוימת, במסגרת תכנית;
"תכנית" - תכנית שנתית או רב שנתית למחקר ופיתוח, המורכבת מתיק אחד או יותר, לפי תנאים שייקבעו במסלול ההטבות.
סימן א': הרשות
5.   
5א.   
(2) אמצעים שהפעילו המדען הראשי במשרד הכלכלה או המינהל למחקר ופיתוח תעשייתי במשרד הכלכלה לפני יום התחילה;
(3) כלי סיוע נוספים, למעט רכישת מניות בידי הרשות.
(ב) לשם ביצוע תפקידיה, רשאית הרשות ליזום, לנהל ולעשות שימוש במגוון האמצעים המפורטים בחוק זה שיסייעו בידה לקדם את החדשנות הטכנולוגית בתעשייה, ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, בקצב שמתאים לשוק, ביעילות מרבית ובגמישות הנדרשת.
(ג) בביצוע תפקידיה תפעל הרשות בהתאם למדיניות הממשלה בתחומי פעולתה של הרשות, כפי שנקבעה בהחלטות הממשלה, ובהתאם למדיניות שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה שתימסר לרשות בכתב, לרבות באמצעות המדען הראשי, ותפורסם באתרי האינטרנט של הרשות ושל משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה; קבעו הממשלה או השר מדיניות כאמור, רשאים הם להורות לרשות, בהחלטת הממשלה או בהודעה שתימסר לרשות בכתב, לפי העניין, לדווח להם על יישום המדיניות כאמור במועדים שיורו.
(ד) בלי לגרוע משאר סמכויותיו לפי חוק זה, רשאי כל אחד מהשרים לדרוש מהרשות, בהודעה בכתב, לגבש עמדה, המלצה או חוות דעת או למסור לו מידע, בנושא שבתחום תפקידיה או סמכויותיה לפי חוק זה, למעט מידע מסחרי או עסקי, שהוא מידע פרטני הנוגע לאדם או לתאגיד; קיבלה הרשות דרישה מאת שר כאמור, תעביר את העמדה, ההמלצה, חוות הדעת או המידע, לפי העניין, לשר, באמצעות המנהל הכללי של הרשות; לעניין זה לא יחולו הוראות סעיף 14, ובלבד שלא יימסר מידע לפי סעיף קטן זה הנוגע לעמדת חבר ועדת המחקר בעניין פרטני שנדון בפניה ושמידע המתייחס לדיוני ועדת המחקר בבקשות פרטניות יימסר רק לאחר קבלת החלטתה הסופית של הוועדה.
(ה) דיווח, גיבוש עמדה, המלצה או חוות דעת או מסירת מידע, לפי סעיפים קטנים (ג) ו–(ד), לא יפגעו בחובת הסודיות שנקבעה בדין לגבי אדם או תאגיד.
5ב.   
5ג.   
5ד.   
6.   
6א.   
7.   
8.   
סימן ב': מועצת הרשות
8א.   
8ב.   
(ג) כשיר להתמנות לחבר המועצה מקרב הציבור מי שמתקיימים בו תנאי הכשירות הקבועים בסעיף 16א לחוק החברות הממשלתיות, בשינויים המחויבים, ובלבד שהוא מילא תפקיד בכיר בתעשייה עתירת הידע, בתחום המימון של תעשייה זו או בתחום המחקר והפיתוח והוא בעל מוניטין וותק באחד או יותר מתחומים אלה; חבר מועצה אחד לפחות מקרב הציבור יהיה מי שמילא תפקיד בכיר במחקר ופיתוח בתעשייה.
(ד) חברי המועצה מקרב הציבור ימונו כדלקמן: חבר אחד בידי שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, חבר אחד בידי שר האוצר, וחבר אחד בידי השרים; חברי המועצה האמורים ימונו מתוך רשימת מועמדים שעליהם המליצה ועדה לאיתור מועמדים שמינו השרים (בסעיף זה - ועדת האיתור); וזה הרכב ועדת האיתור:
(1) ראש הרשות, והוא יהיה יושב ראש ועדת האיתור;
(2) נשיא התאחדות התעשיינים או מי מטעמו;
(3) חבר נוסף שימנה שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, לפי המלצת המדען הראשי, ובהתייעצות לפי שיקול דעתו של השר עם התאחדות התעשיינים וארגונים הנוגעים בדבר, שהוא בעל ניסיון משמעותי בחדשנות טכנולוגית בתעשייה או שמילא תפקיד בכיר בתעשייה עתירת הידע או בתחום המימון של תעשייה זו;
(4) חבר נוסף שימנה שר האוצר, לפי המלצת הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ובהתייעצות לפי שיקול דעתו של השר עם התאחדות התעשיינים וארגונים הנוגעים בדבר, שהוא בעל ניסיון משמעותי בחדשנות טכנולוגית בתעשייה או שמילא תפקיד בכיר בתעשייה עתירת הידע או בתחום המימון של תעשייה זו או איש סגל אקדמי בכיר במוסד להשכלה גבוהה בישראל.
(ה) ועדת האיתור תקבע את אמות המידה לבחירת המועמדים מקרב הציבור, בהתחשב במדיניות שהמועצה רשאית לקבוע, כך שיביאו לבחירת מועמדים שיש להם ניסיון משמעותי הקשור בתחומי פעולתה של הרשות.
(ו) על ועדת האיתור ועל חבריה יחולו, בשינויים המחויבים, ההנחיות החלות על עבודת ועדות לאיתור מועמדים למשרות בשירות המדינה, לעניין נוהלי עבודה ולעניין הימנעות מניגוד עניינים.
(ז) החלטות ועדת האיתור יתקבלו ברוב קולות; היו הקולות שקולים, יהיה ליושב הראש הוועדה קול נוסף; ועדת האיתור תוכל להתחיל את עבודתה לאחר שמונו שלושה מחברי הוועדה, אך תהיה מנועה מלקבל החלטות עד שיושלם מינוים של כל חבריה.
(ח) תקופת הכהונה של חבר המועצה מקרב הציבור לא תעלה על שלוש שנים, וניתן לשוב ולמנותו לתקופת כהונה אחת נוספת בלבד.
(ט) על חברי המועצה יחולו ההסדרים שבסעיפים 9א ו–14 עד 15א, בשינויים המחויבים.
8ג.   
8ד.   
8ה.   
8ו.   
8ז.   
סימן ג': המנהל הכללי של הרשות
8ח.   
סימן ד': ועדות מחקר
9.   
9א.   
10.   
10א.   
11-13.   
14.   
15.   
15א.   
סימן א': הגדרות
15ב.   
סימן ב': חובת זהירות
15ג.   
(ב) אין בהוראת סעיף קטן (א) כדי למנוע את קיומה של חובת זהירות של נושא משרה כלפי אדם אחר.
15ד.   
סימן ג': חובת אמונים
15ה.   
15ו.   
15ז.   
סימן ד': שיפוי וביטוח ותביעה בשם הרשות
15ח.   
15ט.   
(א) הרשות רשאית לשפות בדיעבד נושא משרה בה בשל חבות או הוצאה כמפורט בסעיף 260(א) לחוק החברות שהוטלה עליו או שהוציא, עקב פעולה שעשה בתוקף היותו נושא משרה בה.
(ב) הרשות אינה רשאית לתת התחייבות מראש לשפות נושא משרה בשל חבות או הוצאה כאמור בסעיף קטן (א) אלא בנסיבות מיוחדות המצדיקות זאת ומטעמים שיירשמו, ובלבד שלא תינתן התחייבות מראש לשיפוי כאמור אלא בהתאם להוראות פסקה (1) של סעיף 260(ב) לחוק החברות.
(ג) החלטה על מתן שיפוי לפי סעיף קטן (א) או מתן התחייבות לשיפוי לפי סעיף קטן (ב) תתקבל במועצה, והיא טעונה אישור של שר האוצר.
15י.   
15יא.   
15יב.   
15יג.   
15יד.   
15טו.   
15טז.   
15יז.   
15יח.   
15יט.   
15כ.   
15כא.   
15כב.   
15כג.   
15כד.   
(ב) נודע לרואה החשבון המבקר אגב פעולת ביקורת, על ליקויים מהותיים בבקרה החשבונאית של הרשות, ידווח על כך לראש הרשות.
(ג) הודיע רואה החשבון המבקר על ליקויים כאמור בסעיף קטן (ב), יזמן ראש הרשות, בלא דיחוי, ישיבת מועצה לדיון בנושאים שהובאו לידיעתו.
15כה.   
המועצה תמנה לרשות מבקר פנימי; הוראות סעיפים 48 ו–49 לחוק החברות הממשלתיות יחולו על המינוי, הכהונה, הסמכויות והמעמד של המבקר הפנימי של הרשות, בשינויים המחויבים.
15כו.   
15כז.   
15כח.   
15כט.   
"סעיף תקציב" , "תחום פעולה" - כהגדרתם בחוק התקציב השנתי.
(ב) התקציב המינהלי של הרשות יהיה נפרד מתקציב מסלולי ההטבות ולא תתאפשר המרה של תקציב מסלולי ההטבות לתקציב המינהלי של הרשות אלא באישור הממונה על התקציבים במשרד האוצר.
15ל.   
15לא.   
15לב.   
15לג.   
(ב) הוראות סעיפים 171 ו–172 לחוק החברות לעניין עריכת דוחות כספיים, החלות על חברה פרטית, יחולו בשינויים המחויבים על הרשות, בכפוף להוראות חוק זה.
(ג) הדוחות הכספיים של הרשות יאושרו בידי המועצה, ייחתמו בשמה ויוגשו לשרים לא יאוחר מיום 31 במרס בכל שנה.
(ד) בסעיף זה, "דוחות כספיים" - מאזן, דוח רווח והפסד ודוח על תזרימי מזומנים, לרבות הביאורים להם.
15לד.   
15לה.   
15לו.   
(ג) במסלולי הטבות שבהם סברה המועצה כי נדרש לתת העדפה אזורית, תינתן ההעדפה באזורי הפיתוח שנקבעו לפי סעיף 40ד לחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959, באזורי פיתוח א ו–ב או אחד מהם, ואולם רשאים השרים, לאחר שהונחה לפניהם חוות דעת של המועצה בנושא, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, לקבוע אזורי עדיפות אחרים לעניין אותו מסלול או כמה מסלולים.
15לז.   
15לח.   
(3) הרשות תהיה רשאית לדרוש מדירקטור מטעמה בשותף הכללי, מידע ומסמכים בענייני השותפות.
(ג) ביקשה הרשות להפעיל מסלול הטבות שבמסגרתו תהפוך לשותף מוגבל או לבעלת החזקות בשותף כללי כאמור בסעיף זה, יחולו לגביו כל אלה:
(1) הרשות תמסור הודעה על כך להתאחדות התעשיינים, לגופים מרכזיים נוספים בתעשייה הנוגעת למסלול ההטבות שקבעה המועצה ולגופים כאמור הפועלים גם בתחום קרנות הון סיכון, ואלה יוכלו להעביר לרשות את עמדתם בתוך 14 ימים מיום קבלת הודעת הרשות כאמור; הועברו לרשות כאמור עמדות הגופים האמורים, יובאו לפני המועצה והשרים בטרם יקבלו החלטה בעניין;
(2) התקציב למסלול ההטבות האמור יהיה תוספת לתקציב הרשות כפי שאושר בחוק התקציב השנתי לאותה שנה;
(3) סך התקציב למסלול ההטבות כאמור בשנה נתונה לא יעלה על 10 אחוזים מסך תקציב ההרשאה של הרשות שבחוק התקציב השנתי לאותה שנה; על אף האמור, ככל שלא ניתנה תוספת בשיעור האמור בשנתיים שקדמו לאותה שנה או שניתנה תוספת כאמור אך לא נוצלה באחת מאותן שנים, יהיה ניתן להקצות תוספת תקציב למסלול הטבות כאמור בפסקה (2) בסכום מצטבר עד לסך התקציבים שהיה ניתן להקצות בכל אחת מאותן שנים ולא נוצלו כאמור.
(ד) המגבלה על רכישת מניות בידי הרשות כאמור בסעיף 5א(א)(3), לא תחול לעניין שותפות לפי סעיף זה.
(ה) לעניין מכירת החזקות הרשות בשותפות המוגבלת, בין החזקותיה כשותפה מוגבלת ובין החזקותיה בשותף הכללי, יחולו הוראות אלה:
(1) החלטה על מכירה כאמור תתקבל בידי ועדת הנכסים של הרשות, באישור המועצה;
(2) הליך המכירה יהיה תחרותי, שוויוני ושקוף, אלא אם כן נקבעו בהסכם השותפות הוראות המעניקות יתרונות לשותף הכללי או לשותף מוגבל אחר.
(ו) בסעיף זה, "שותף כללי", "שותף מוגבל", "שותפות מוגבלת" - כמשמעותם בפקודת השותפויות [נוסח חדש], התשל"ה-1975.
15לט.   
(2) בנוגע למסלול חוק המו"פ, לעניין תכניות שמבוססות על מתן הרשאה או רישיון כאמור בפסקה (1).
15מ.   
15מא.   
(ב) כל סכומי התשלומים שישולמו לפי סעיף זה ישמשו לעידוד ולקידום חדשנות טכנולוגית בתעשייה.
(ג) על גביית תשלום כאמור בסעיף זה יחולו הוראות סעיף 21(ד).
(ד) קבעה המועצה הסדרים למתן אישור להעברת הידע והזכויות הנובעות ממנו, לרבות זכויות קניין רוחני, לפי הוראות סעיף קטן (א)(1), לא יועברו הידע או הזכויות כאמור מחוץ לישראל אלא לאחר עמידה בתנאי האישור שניתן להנחת דעתה של ועדת המחקר.
15מב.   
16.   
16א.   
17.   
18.   
(א2) הוגשה נגד מקבל אישור בקשה לפירוק, בקשה לכינוס נכסים או בקשה לפשרה או להסדר, או שהתקבלה החלטה על פירוקו מרצון, ידווח מקבל האישור לראש הרשות על הבקשה או על ההחלטה כאמור בהקדם האפשרי, ולא יאוחר משבעה ימים לאחר הגשת הבקשה או לאחר המועד שבו נודע לו על הגשתה, לפי המוקדם, או לאחר מועד קבלת ההחלטה, לפי העניין; מונה למקבל האישור בעל תפקיד, תחול חובת הדיווח האמורה גם עליו; לעניין סעיף קטן זה -
"בעל תפקיד" - מפרק, מפרק זמני, כונס נכסים, כונס נכסים זמני, או בעל תפקיד שמונה לפי הפרק השלישי לחלק התשיעי לחוק החברות;
"בקשה לכינוס נכסים" - בקשה לכינוס נכסים לפי פקודת החברות;
"בקשה לפירוק" - בקשה לפירוק לפי פקודת החברות, לפי פקודת האגודות השיתופיות, או לפי חוק העמותות, התש"ם-1980;
"בקשה לפשרה או להסדר" - בקשה לפשרה או להסדר לפי הפרק השלישי לחלק התשיעי לחוק החברות;
"פקודת החברות" - פקודת החברות [נוסח חדש}, התשמ"ג-1983.
(ב) - (ג) (בוטלו).
19.   
19א.   
19ב.   
20.   
21.   

"הכנסה" - כפי שתקבע המועצה במסלול ההטבות.
(ב) (בוטל).
(ג) התמלוגים ישולמו בשיעורים ולפי הוראות שתקבע המועצה במסלולי ההטבות השונים.
(ד) התמלוגים ייגבו בדרך שגובים מס, ופקודת המסים (גביה) תחול כאילו היו התמלוגים מס כמשמעותו באותה פקודה ויראו את חשב הרשות כממונה על הגבייה לפי הפקודה האמורה.
22.   
22א.   
23.   
24.   
25.   
26.   
27.   
28.   
29.   
30.   
31.   
32.   
33.   
34.   
35.   
36 - 41.   
42.   
42א.   
42ב.   
43.   
44.   
45.   
46.   
47.   
(ב) קיבל תאגיד הטבות לפי חוק זה וניתן עליו צו פירוק או צו לכינוס נכסים או החליט על פירוקו מרצון, לפני שביצע את התכנית המאושרת כולה ולפני שקיים את כל תנאי האישור - יראוהו כאילו נתחייב בהחזרת ההטבות לפני מתן צו הפירוק או צו הכינוס או קבלת ההחלטה, זולת אם החליטה ועדת המחקר שלא יוחזרו ההטבות או שיוחזרו רק מקצתן; והוא הדין ביחיד שניתן עליו צו כינוס נכסים בהליכי פשיטת רגל. אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לגרוע מזכות המדינה לקבל תמלוגים על פי סעיף 21, מכל הכנסה כמשמעותה באותו סעיף, אשר נתקבלה לאחר מתן צו הפירוק, צו הכינוס או ההחלטה על הפירוק מרצון.
(ג) בוטל אישור על פי סעיף 46, חייב מקבל האישור להחזיר את ההטבות שקיבל תוך ששים ימים מן היום שבו נשלחה לו ההודעה על הביטול, בתוספת ריבית שקלית, מיום קבלת ההטבות ויחולו הוראות חוק פסיקת ריבית והצמדה לעניין ריבית זו, בשינויים המחויבים.
(ד) הוראות סעיף זה אינן גורעות מכל דין אחר ואם היתה הפרה של תנאי בדבר תשלום תמלוגים או איסור העברת ידע לא יגרעו הוראות סעיף זה מחובתו של מי שניתן לו אישור לקיים תנאי כאמור.
(ה) כל סכום המגיע לאוצר המדינה בשל החזרת ההטבות ייגבה בדרך שגובים מס, ופקודת המסים (גביה) תחול כאילו היו סכומים אלה מס כמשמעותו באותה פקודה ויראו את חשב הרשות כממונה על הגבייה לפי הפקודה האמורה.
47א.   
47ב.   
עיצום כספי

(תיקונים: התשס"ג, התשע"ה, התשפ"ד)
(א) (1) היה לראש הרשות יסוד סביר להניח שמקבל אישור הפר חובה מהחובות המפורטות להלן, יודיע לו בכתב כי נמצא שהוא הפר חובה מהחובות המוטלות עליו, וכי אם לא ימלא את החובה בתוך 45 ימים מיום קבלת ההודעה יוטל עליו עיצום כספי:
(א) חובת דיווח על שינוי בשליטה או על שינוי בהחזקה באמצעי שליטה במקבל האישור, לפי הוראות סעיף 18;
(ב) חובת הגשת דין וחשבון לפי הוראות סעיף 20;
(ג) חובת המצאת ידיעות, מסמכים וראיות שדרש המנהל הכללי של הרשות, לפי הוראות סעיף 43.
(2) לא קיים מקבל האישור את החובה בתוך התקופה כאמור בפסקה (1), רשאי ראש הרשות להטיל עליו עיצום כספי בסכום המפורט להלן ובלבד שנתן לו הזדמנות להשמיע את טענותיו:
(א) לענין חובה כאמור בפסקה (1)(א) - בסכום של 6,000 שקלים חדשים;
(ב) לענין חובה כאמור בפסקה (1)(ב) - בסכום של 24,000 שקלים חדשים;
(ג) לענין חובה כאמור בפסקה (1)(ג) - בסכום של 12,000 שקלים חדשים.
(ג) עיצום כספי יהיה לפי סכומו המעודכן ביום הדרישה לתשלומו; הוגש ערעור ובית המשפט הדן בערעור הורה על עיכוב תשלומו - יהיה העיצום הכספי לפי סכומו המעודכן ביום מתן ההחלטה בערעור.
(ד) ראש הרשות, רשאי לעדכן את סכום העיצום הכספי ב-1 בינואר של כל שנה, לפי שיעור השינוי שחל במדד, מהמדד האחרון שפורסם לפני העדכון לעומת המדד האחרון שפורסם לפני תחילתו של חוק זה; כן רשאי ראש המינהל לעגל את סכום העיצום הכספי לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 10 שקלים חדשים; ראש המינהל יפרסם בהודעה ברשומות את סכום העיצום הכספי המעודכן.
(ה) על גביית עיצום כספי תחול פקודת המסים (גביה).
47ג.   
47ד.   
47ה.   
48.   
49.   
50.   
51.   
(2) מסמכויות הנתונות למשרדי הממשלה לפי כל דין או לפי החלטות הממשלה שהתקבלו עד יום י"ט באלול התשע"ד (14 בספטמבר 2014), בדבר העברת סמכויות משר אחד למשנהו או בדבר העברת שטחי פעולה ממשרד למשרד מכוח סעיף 31 לחוק–יסוד: הממשלה, ומסמכויות, תחומים ושטחי פעולה שהיה ניתן להקנות עד לתאריך האמור, למשרדי הממשלה, לרבות בהחלטות הממשלה מכוח הסעיף האמור, והכול בשים לב לסמכויות שהיו נתונות למינהל למחקר ופיתוח תעשייתי במשרד הכלכלה לפי חוק זה עד לתאריך האמור.
52.   
53.   
54.   
[1.] ס"ח 1114, התשמ"ד (4.4.1984). עמ' 100.
תיקונים:ק"ת 5147, התשמ"ט (20.11.1988), עמ' 172;
ק"ת 5220, התשמ"ט (21.9.1989), עמ' 1450 [התשמ"ט (מס' 2)];
ק"ת 5307, התשנ"א (15.11.1990), עמ' 199;
ק"ת 5383, התשנ"א (5.9.1991), עמ' 1261 [התשנ"א (מס' 2)];
ס"ח 1536, התשנ"ה (3.8.1995), עמ' 382;
ק"ת 5813, התשנ"ז (18.2.1997), עמ' 426;
ק"ת 6089, התשס"א (22.2.2001), עמ' 479;
ס"ח 1878 התשס"ג (24.11.2002), עמ' 106;
ס"ח 1996, התשס"ה (7.4.2005), עמ' 340;
ס"ח 2050, התשס"ו (3.1.2006), עמ' 246;
ס"ח 2271, התשע"א (6.1.2011), עמ' 150. הצ"ח - ממשלה 541, התשע"א, עמ' 6;
ס"ח 2368, התשע"ב (17.7.2012), עמ' 507. הצ"ח - ממשלה 676, התשע"ב, עמ' 734;
ס"ח 2501, התשע"ה (10.8.2015), עמ' 256. הצ"ח - ממשלה 926, התשע"ה, עמ' 628;
ס"ח 2991, התשפ"ב (5.7.2022), עמ' 990. הצ"ח - ממשלה 1521, התשפ"ב, עמ' 676;
ס"ח 3117, התשפ"ד (19.11.2023), עמ' 163. הצ"ח - ממשלה 1542, התשפ"ב, עמ' 888.

מפת מסמך

פרק א': מבוא
1. מטרות החוק
2. אמצעי הגשמה
3. ביצוע
פרק ב': הגדרות
4. הגדרות
פרק ג': הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית
סימן א': הרשות
5. הקמת הרשות
5א. תפקידי הרשות
5ב. הרשות - תאגיד
5ג. הרשות - גוף מבוקר
5ד. קבלה לעבודה ברשות
6. האורגנים של הרשות
6א. מינוי המדען הראשי לחדשנות
7. המדען הראשי - ראש הרשות
8. תפקידי המדען הראשי
סימן ב': מועצת הרשות
8א. המועצה ותפקידיה
8ב. הרכב המועצה
8ג. גמול והחזר הוצאות
8ד. סדרי עבודת המועצה
8ה. סמכויות השרים לגבי החלטות המועצה בנוגע למסלולי הטבות
8ו. זכות לקבלת מידע
8ז. ועדת ביקורת
סימן ג': המנהל הכללי של הרשות
8ח. המנהל הכללי של הרשות
סימן ד': ועדות מחקר
9. ועדת המחקר
9א. הפסקת כהונה
10. תפקידי ועדת המחקר
10א. ישיבות ועדת המחקר
14. סודיות
15. ניגוד ענינים
15א. דין חברי ועדת מחקר שאינם עובדי המדינה
פרק ג'1: חובת זהירות וחובת אמונים של נושא משרה ברשות
סימן א': הגדרות
15ב. הגדרות
סימן ב': חובת זהירות
15ג. חובות נושא משרה
15ד. אמצעי זהירות ורמת מיומנות
סימן ג': חובת אמונים
15ה. חובת אמונים ואיסור ניגוד עניינים
15ו. הודעה על חשש לניגוד עניינים
15ז. תרופות בשל הפרת חובת אמונים
סימן ד': שיפוי וביטוח ותביעה בשם הרשות
15ח. איסור מתן פטור מאחריות
15ט. שיפוי
15י. ביטוח אחריות
15יא. הגבלות על מתן שיפוי
15יב. העדר תוקף
15יג. תביעה בשם הרשות
פרק ג'2: עסקאות עם נושא משרה ברשות
15יד. הגדרות
15טו. איסור עסקאות עם נושא משרה
15טז. חובת גילוי
15יז. עסקאות הטעונות אישורים מיוחדים
15יח. הימנעות חברי המועצה מהשתתפות בישיבות
15יט. עסקה חסרת תוקף
15כ. ביטול עסקה
15כא. אישור המועצה
פרק ג'3: בעלי תפקידים מיוחדים ברשות
15כב. רואה חשבון מבקר
15כג. סמכויות רואה החשבון המבקר
15כד. חובת דיווח ואי–תלות
15כה. מבקר פנימי
15כו. היועץ המשפטי של הרשות
15כז. חשב הרשות
15כח. החלת דינים
פרק ג'4: הניהול הכספי של הרשות ושקיפות לציבור
15כט. תקציב הרשות
15ל. הכנסות הרשות
15לא. גיוס הון
15לב. ועדת נכסים
15לג. דוחות כספיים
15לד. שקיפות לציבור
פרק ג'5: מסלולי הטבות
15לה. קביעת מסלולי הטבות על ידי המועצה
15לו. הוראות והסדרים
15לז. מסלולי הטבות בעבור מחקר אקדמי במוסד להשכלה גבוהה ובמרכזי מחקר ופיתוח אזוריים
15לח. שותפות בשותפות מוגבלת
15לט. הסדרים לעניין הבעלות על הידע
15מ. הסדרים לעניין העברת הידע לאחר בישראל
15מא. העברת ידע אל מחוץ לישראל
15מב. הסדרים לעניין ייצור בישראל והעברתו אל מחוץ לישראל
פרק ד': אישור בקשות למתן הטבות
16. בקשה לאישור
16א. סמכויות ועדת מחקר לעניין מבקש הטבה שהוא בעל חוב לרשות
17. אישור התכנית
18. אישור לשינויים בתכנית
19. תנאי ביצוע התכנית
19א. ייצור בישראל והעברת ייצור מחוץ לישראל
19ב. העברת ידע מחוץ לישראל
20. דינים וחשבונות
21. תמלוגים
22. הפסקת ביצוע
22א. דיון חוזר
23. ערר
24. ועדת ערר
25. סדרי פעולות ועדת הערר
26. זכות להטבה
27. מניעת כפל הטבה
28. שיעור המענק
29. ערובות
30. מועד תשלום מענק
31. מקדמות
32. כללים
33. הלוואות
34. הטבות לעובד מדעי
35. פרק ו': קרן לקידום טכנולוגי
36 - 41. פרק ז': שיתוף פעולה בינלאומי במחקר ופיתוח תעשייתי
42. קרנות משותפות והסכמים הדדיים
42א. הוראות מיוחדות בנוגע לתכניות במסגרת הסכמים בין-לאומיים
42ב. הוראות מיוחדות בנוגע לתכניות במסגרת התקשרות עם חברה רב–לאומית
פרק ח': הוראות כלליות
43. חובה להמציא ידיעות
44. קיום הוראות -תנאי להטבות
45. התליה וביטול
46. ביטול עקב הודעה כוזבת
47. החזרת הטבות
47א. עונשין
47ב. עיצום כספי
47ג. דרישת עיצום כספי מנושא משרה במקבל האישור
47ד. ערעור על החלטת ראש הרשות
47ה. פרסום
48. פרסום כללים של המועצה ושל ועדות מחקר
49. פרסום מינויים
50. אצילת סמכויות ראש המינהל
51. שמירת סמכויות
52. אגרות
53. תחילה
54. דיווח לממשלה ולכנסת
תוספת
יצחק שמיר גדעון פת יגאל כהן-אורגד ראש הממשלה שר התעשיה והמסחר שר האוצר חיים הרצוג נשיא המדינה