חוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשיה, התשמ"ד-1984 1 |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
5א. (2) אמצעים שהפעילו המדען הראשי במשרד הכלכלה או המינהל למחקר ופיתוח תעשייתי במשרד הכלכלה לפני יום התחילה; (3) כלי סיוע נוספים, למעט רכישת מניות בידי הרשות. (ב) לשם ביצוע תפקידיה, רשאית הרשות ליזום, לנהל ולעשות שימוש במגוון האמצעים המפורטים בחוק זה שיסייעו בידה לקדם את החדשנות הטכנולוגית בתעשייה, ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, בקצב שמתאים לשוק, ביעילות מרבית ובגמישות הנדרשת. (ג) בביצוע תפקידיה תפעל הרשות בהתאם למדיניות הממשלה בתחומי פעולתה של הרשות, כפי שנקבעה בהחלטות הממשלה, ובהתאם למדיניות שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה שתימסר לרשות בכתב, לרבות באמצעות המדען הראשי, ותפורסם באתרי האינטרנט של הרשות ושל משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה; קבעו הממשלה או השר מדיניות כאמור, רשאים הם להורות לרשות, בהחלטת הממשלה או בהודעה שתימסר לרשות בכתב, לפי העניין, לדווח להם על יישום המדיניות כאמור במועדים שיורו. (ד) בלי לגרוע משאר סמכויותיו לפי חוק זה, רשאי כל אחד מהשרים לדרוש מהרשות, בהודעה בכתב, לגבש עמדה, המלצה או חוות דעת או למסור לו מידע, בנושא שבתחום תפקידיה או סמכויותיה לפי חוק זה, למעט מידע מסחרי או עסקי, שהוא מידע פרטני הנוגע לאדם או לתאגיד; קיבלה הרשות דרישה מאת שר כאמור, תעביר את העמדה, ההמלצה, חוות הדעת או המידע, לפי העניין, לשר, באמצעות המנהל הכללי של הרשות; לעניין זה לא יחולו הוראות סעיף 14, ובלבד שלא יימסר מידע לפי סעיף קטן זה הנוגע לעמדת חבר ועדת המחקר בעניין פרטני שנדון בפניה ושמידע המתייחס לדיוני ועדת המחקר בבקשות פרטניות יימסר רק לאחר קבלת החלטתה הסופית של הוועדה. (ה) דיווח, גיבוש עמדה, המלצה או חוות דעת או מסירת מידע, לפי סעיפים קטנים (ג) ו–(ד), לא יפגעו בחובת הסודיות שנקבעה בדין לגבי אדם או תאגיד. |
5ב. |
5ג. |
5ד. |
6. |
6א. |
7. |
8. |
8א. |
8ב. (ג) כשיר להתמנות לחבר המועצה מקרב הציבור מי שמתקיימים בו תנאי הכשירות הקבועים בסעיף 16א לחוק החברות הממשלתיות, בשינויים המחויבים, ובלבד שהוא מילא תפקיד בכיר בתעשייה עתירת הידע, בתחום המימון של תעשייה זו או בתחום המחקר והפיתוח והוא בעל מוניטין וותק באחד או יותר מתחומים אלה; חבר מועצה אחד לפחות מקרב הציבור יהיה מי שמילא תפקיד בכיר במחקר ופיתוח בתעשייה. (ד) חברי המועצה מקרב הציבור ימונו כדלקמן: חבר אחד בידי שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, חבר אחד בידי שר האוצר, וחבר אחד בידי השרים; חברי המועצה האמורים ימונו מתוך רשימת מועמדים שעליהם המליצה ועדה לאיתור מועמדים שמינו השרים (בסעיף זה - ועדת האיתור); וזה הרכב ועדת האיתור: (1) ראש הרשות, והוא יהיה יושב ראש ועדת האיתור; (2) נשיא התאחדות התעשיינים או מי מטעמו; (3) חבר נוסף שימנה שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, לפי המלצת המדען הראשי, ובהתייעצות לפי שיקול דעתו של השר עם התאחדות התעשיינים וארגונים הנוגעים בדבר, שהוא בעל ניסיון משמעותי בחדשנות טכנולוגית בתעשייה או שמילא תפקיד בכיר בתעשייה עתירת הידע או בתחום המימון של תעשייה זו; (4) חבר נוסף שימנה שר האוצר, לפי המלצת הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ובהתייעצות לפי שיקול דעתו של השר עם התאחדות התעשיינים וארגונים הנוגעים בדבר, שהוא בעל ניסיון משמעותי בחדשנות טכנולוגית בתעשייה או שמילא תפקיד בכיר בתעשייה עתירת הידע או בתחום המימון של תעשייה זו או איש סגל אקדמי בכיר במוסד להשכלה גבוהה בישראל. (ה) ועדת האיתור תקבע את אמות המידה לבחירת המועמדים מקרב הציבור, בהתחשב במדיניות שהמועצה רשאית לקבוע, כך שיביאו לבחירת מועמדים שיש להם ניסיון משמעותי הקשור בתחומי פעולתה של הרשות. (ו) על ועדת האיתור ועל חבריה יחולו, בשינויים המחויבים, ההנחיות החלות על עבודת ועדות לאיתור מועמדים למשרות בשירות המדינה, לעניין נוהלי עבודה ולעניין הימנעות מניגוד עניינים. (ז) החלטות ועדת האיתור יתקבלו ברוב קולות; היו הקולות שקולים, יהיה ליושב הראש הוועדה קול נוסף; ועדת האיתור תוכל להתחיל את עבודתה לאחר שמונו שלושה מחברי הוועדה, אך תהיה מנועה מלקבל החלטות עד שיושלם מינוים של כל חבריה. (ח) תקופת הכהונה של חבר המועצה מקרב הציבור לא תעלה על שלוש שנים, וניתן לשוב ולמנותו לתקופת כהונה אחת נוספת בלבד. (ט) על חברי המועצה יחולו ההסדרים שבסעיפים 9א ו–14 עד 15א, בשינויים המחויבים. |
8ג. |
8ד. |
8ה. |
8ו. |
8ז. |
8ח. (ג) על מינוי המנהל הכללי של הרשות יחולו הוראות סעיף 37(ב) ו–(ג) לחוק החברות הממשלתיות, בשינויים המחויבים, והוא ייעשה לאחר התייעצות עם הוועדה לבדיקת מינויים כהגדרתה בחוק האמור. (ד) ועדת האיתור תקבע את אמות המידה לאיתור מועמדים מתאימים לתפקיד המנהל הכללי של הרשות על ידיה בהתחשב במדיניות שרשאית המועצה לקבוע. |
9. |
9א. |
10. |
10א. |
11-13. |
14. |
15. |
15א. (1) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979; (2) חוק העונשין, התשל"ז-1977, לענין ההוראות הנוגעות לעובדי הציבור; |
15ב. |
15ג. (ב) אין בהוראת סעיף קטן (א) כדי למנוע את קיומה של חובת זהירות של נושא משרה כלפי אדם אחר. |
15ד. |
15ה. |
15ו. |
15ז. |
15ח. |
15ט. (א) הרשות רשאית לשפות בדיעבד נושא משרה בה בשל חבות או הוצאה כמפורט בסעיף 260(א) לחוק החברות שהוטלה עליו או שהוציא, עקב פעולה שעשה בתוקף היותו נושא משרה בה. (ב) הרשות אינה רשאית לתת התחייבות מראש לשפות נושא משרה בשל חבות או הוצאה כאמור בסעיף קטן (א) אלא בנסיבות מיוחדות המצדיקות זאת ומטעמים שיירשמו, ובלבד שלא תינתן התחייבות מראש לשיפוי כאמור אלא בהתאם להוראות פסקה (1) של סעיף 260(ב) לחוק החברות. (ג) החלטה על מתן שיפוי לפי סעיף קטן (א) או מתן התחייבות לשיפוי לפי סעיף קטן (ב) תתקבל במועצה, והיא טעונה אישור של שר האוצר. |
15י. (א) הרשות רשאית להתקשר בחוזה לביטוח אחריותו של נושא משרה בה בשל חבות שתוטל עליו עקב פעולה שעשה בתוקף היותו נושא משרה בה, במקרים המפורטים בסעיף 261 לחוק החברות. (ב) החלטה על התקשרות בחוזה לביטוח אחריות נושאי משרה טעונה אישור של שר האוצר. |
15יא. |
15יב. |
15יג. |
15יד. |
15טו. |
15טז. |
15יז. |
15יח. |
15יט. |
15כ. |
15כא. |
15כב. |
15כג. |
15כד. (א) על רואה החשבון המבקר יחולו, בשינויים המחויבים, הוראות סעיף 45 לחוק החברות הממשלתיות וההוראות לפי סעיפים 160 ו–161 לחוק החברות. (ב) נודע לרואה החשבון המבקר אגב פעולת ביקורת, על ליקויים מהותיים בבקרה החשבונאית של הרשות, ידווח על כך לראש הרשות. (ג) הודיע רואה החשבון המבקר על ליקויים כאמור בסעיף קטן (ב), יזמן ראש הרשות, בלא דיחוי, ישיבת מועצה לדיון בנושאים שהובאו לידיעתו. |
15כה. המועצה תמנה לרשות מבקר פנימי; הוראות סעיפים 48 ו–49 לחוק החברות הממשלתיות יחולו על המינוי, הכהונה, הסמכויות והמעמד של המבקר הפנימי של הרשות, בשינויים המחויבים. |
15כו. |
15כז. |
15כח. (1) חוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט-1959; (2) חוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969; (3) חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969; (4) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979; (5) חוק העונשין, התשל"ז-1977 - ההוראות הנוגעות לעובדי ציבור; (6) פקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971; (7) חוק שירות המדינה (משמעת), התשכ"ג-1963. |
15כט. (ב) התקציב המינהלי של הרשות יהיה נפרד מתקציב מסלולי ההטבות ולא תתאפשר המרה של תקציב מסלולי ההטבות לתקציב המינהלי של הרשות אלא באישור הממונה על התקציבים במשרד האוצר. |
15ל. |
15לא. |
15לב. |
15לג. (ב) הוראות סעיפים 171 ו–172 לחוק החברות לעניין עריכת דוחות כספיים, החלות על חברה פרטית, יחולו בשינויים המחויבים על הרשות, בכפוף להוראות חוק זה. (ג) הדוחות הכספיים של הרשות יאושרו בידי המועצה, ייחתמו בשמה ויוגשו לשרים לא יאוחר מיום 31 במרס בכל שנה. (ד) בסעיף זה, |
15לד. |
15לה. |
15לו. (ג) במסלולי הטבות שבהם סברה המועצה כי נדרש לתת העדפה אזורית, תינתן ההעדפה באזורי הפיתוח שנקבעו לפי סעיף 40ד לחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959, באזורי פיתוח א ו–ב או אחד מהם, ואולם רשאים השרים, לאחר שהונחה לפניהם חוות דעת של המועצה בנושא, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, לקבוע אזורי עדיפות אחרים לעניין אותו מסלול או כמה מסלולים. |
15לז. |
15לח. (2) היתה לרשות זכות למינוי דירקטור מטעמה בשותף הכללי כאמור, ימונה הדירקטור בידי המועצה לאחר התייעצות עם הוועדה לבדיקת מינויים כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות; על הדירקטור מטעם הרשות יחולו ההוראות לפי פרק ג' לחוק החברות הממשלתיות, בשינויים המחויבים; (3) הרשות תהיה רשאית לדרוש מדירקטור מטעמה בשותף הכללי, מידע ומסמכים בענייני השותפות. (ג) ביקשה הרשות להפעיל מסלול הטבות שבמסגרתו תהפוך לשותף מוגבל או לבעלת החזקות בשותף כללי כאמור בסעיף זה, יחולו לגביו כל אלה: (1) הרשות תמסור הודעה על כך להתאחדות התעשיינים, לגופים מרכזיים נוספים בתעשייה הנוגעת למסלול ההטבות שקבעה המועצה ולגופים כאמור הפועלים גם בתחום קרנות הון סיכון, ואלה יוכלו להעביר לרשות את עמדתם בתוך 14 ימים מיום קבלת הודעת הרשות כאמור; הועברו לרשות כאמור עמדות הגופים האמורים, יובאו לפני המועצה והשרים בטרם יקבלו החלטה בעניין; (2) התקציב למסלול ההטבות האמור יהיה תוספת לתקציב הרשות כפי שאושר בחוק התקציב השנתי לאותה שנה; (3) סך התקציב למסלול ההטבות כאמור בשנה נתונה לא יעלה על 10 אחוזים מסך תקציב ההרשאה של הרשות שבחוק התקציב השנתי לאותה שנה; על אף האמור, ככל שלא ניתנה תוספת בשיעור האמור בשנתיים שקדמו לאותה שנה או שניתנה תוספת כאמור אך לא נוצלה באחת מאותן שנים, יהיה ניתן להקצות תוספת תקציב למסלול הטבות כאמור בפסקה (2) בסכום מצטבר עד לסך התקציבים שהיה ניתן להקצות בכל אחת מאותן שנים ולא נוצלו כאמור. (ד) המגבלה על רכישת מניות בידי הרשות כאמור בסעיף 5א(א)(3), לא תחול לעניין שותפות לפי סעיף זה. (ה) לעניין מכירת החזקות הרשות בשותפות המוגבלת, בין החזקותיה כשותפה מוגבלת ובין החזקותיה בשותף הכללי, יחולו הוראות אלה: (1) החלטה על מכירה כאמור תתקבל בידי ועדת הנכסים של הרשות, באישור המועצה; (2) הליך המכירה יהיה תחרותי, שוויוני ושקוף, אלא אם כן נקבעו בהסכם השותפות הוראות המעניקות יתרונות לשותף הכללי או לשותף מוגבל אחר. (ו) בסעיף זה, "שותף כללי", "שותף מוגבל", "שותפות מוגבלת" - כמשמעותם בפקודת השותפויות [נוסח חדש], התשל"ה-1975. |
15לט. (1) בנוגע למסלולי הטבות שאינם מסלולים ישנים, המיועדים בעיקר לתכניות המבוססות על מתן הרשאה או רישיון לשימוש בתוצר פעילות חדשנות טכנולוגית מטעם בתי חולים, תאגידי בריאות כהגדרתם בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב או מינהל המחקר החקלאי; (2) בנוגע למסלול חוק המו"פ, לעניין תכניות שמבוססות על מתן הרשאה או רישיון כאמור בפסקה (1). |
15מ. |
15מא. (5) לקבוע כי אם לא שולם תשלום כאמור בפסקה (4), תתווסף עליו ריבית שקלית, ויחולו הוראות חוק פסיקת ריבית והצמדה לעניין ריבית זו, בשינויים המחויבים. (ב) כל סכומי התשלומים שישולמו לפי סעיף זה ישמשו לעידוד ולקידום חדשנות טכנולוגית בתעשייה. (ג) על גביית תשלום כאמור בסעיף זה יחולו הוראות סעיף 21(ד). (ד) קבעה המועצה הסדרים למתן אישור להעברת הידע והזכויות הנובעות ממנו, לרבות זכויות קניין רוחני, לפי הוראות סעיף קטן (א)(1), לא יועברו הידע או הזכויות כאמור מחוץ לישראל אלא לאחר עמידה בתנאי האישור שניתן להנחת דעתה של ועדת המחקר. |
15מב. |
16. |
16א. |
17. |
18. (2) שינוי בהחזקה באמצעי שליטה במקבל האישור אשר הופך את מי שאינו אזרח ישראלי או תושב ישראל או תאגיד המואגד בישראל, לבעל ענין במישרין במקבל האישור; עם הדיווח כאמור יחתום בעל הענין על כתב התחייבות בנוסח שתפרסם ועדת המחקר באתר האינטרנט של הרשות; לענין זה, (א2) הוגשה נגד מקבל אישור בקשה לפירוק, בקשה לכינוס נכסים או בקשה לפשרה או להסדר, או שהתקבלה החלטה על פירוקו מרצון, ידווח מקבל האישור לראש הרשות על הבקשה או על ההחלטה כאמור בהקדם האפשרי, ולא יאוחר משבעה ימים לאחר הגשת הבקשה או לאחר המועד שבו נודע לו על הגשתה, לפי המוקדם, או לאחר מועד קבלת ההחלטה, לפי העניין; מונה למקבל האישור בעל תפקיד, תחול חובת הדיווח האמורה גם עליו; לעניין סעיף קטן זה - (ב) - (ג) (בוטלו). |
19. |
19א. |
19ב. |
20. |
21. (ב) (בוטל). (ג) התמלוגים ישולמו בשיעורים ולפי הוראות שתקבע המועצה במסלולי ההטבות השונים. (ד) התמלוגים ייגבו בדרך שגובים מס, ופקודת המסים (גביה) תחול כאילו היו התמלוגים מס כמשמעותו באותה פקודה ויראו את חשב הרשות כממונה על הגבייה לפי הפקודה האמורה. |
22. |
22א. |
23. |
24. |
25. |
26. |
27. |
28. |
29. |
30. |
31. |
32. |
33. |
34. |
35. |
36 - 41. |
42. |
42א. |
42ב. |
43. |
44. הוראות חוק זה יחולו על אף האמור בכל חיקוק אחר; שום הטבה לא תינתן אלא אם כן קוימו ההוראות של חוק זה, של התקנות והכללים שהותקנו על פיו, של התכנית המאושרת ושל כל תנאי מתנאי האישור והמבקש הוכיח כי הוא מנהל פנקסים קבילים כמשמעותם בפקודת מס הכנסה, ואם היו לו עסקים אחרים - הוכיח כי הוא מנהל מערכת חשבונות נפרדת לענין התכנית המאושרת. |
45. |
46. |
47. (א) מי שנדרש לפי סעיפים 22 או 45 להחזיר הטבות שניתנו לו, יקיים את הדרישה תוך תשעים ימים מיום ההודעה או במועד מאוחר יותר שנקבע בהודעה, בתוספת ריבית שקלית, אולם רשאית ועדת המחקר, מסיבות מיוחדות שתרשום, לוותר על הריבית כולה או מקצתה ויחולו הוראות חוק פסיקת ריבית והצמדה לעניין ריבית זו, בשינויים המחויבים. (ב) קיבל תאגיד הטבות לפי חוק זה וניתן עליו צו פירוק או צו לכינוס נכסים או החליט על פירוקו מרצון, לפני שביצע את התכנית המאושרת כולה ולפני שקיים את כל תנאי האישור - יראוהו כאילו נתחייב בהחזרת ההטבות לפני מתן צו הפירוק או צו הכינוס או קבלת ההחלטה, זולת אם החליטה ועדת המחקר שלא יוחזרו ההטבות או שיוחזרו רק מקצתן; והוא הדין ביחיד שניתן עליו צו כינוס נכסים בהליכי פשיטת רגל. אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לגרוע מזכות המדינה לקבל תמלוגים על פי סעיף 21, מכל הכנסה כמשמעותה באותו סעיף, אשר נתקבלה לאחר מתן צו הפירוק, צו הכינוס או ההחלטה על הפירוק מרצון. (ג) בוטל אישור על פי סעיף 46, חייב מקבל האישור להחזיר את ההטבות שקיבל תוך ששים ימים מן היום שבו נשלחה לו ההודעה על הביטול, בתוספת ריבית שקלית, מיום קבלת ההטבות ויחולו הוראות חוק פסיקת ריבית והצמדה לעניין ריבית זו, בשינויים המחויבים. (ד) הוראות סעיף זה אינן גורעות מכל דין אחר ואם היתה הפרה של תנאי בדבר תשלום תמלוגים או איסור העברת ידע לא יגרעו הוראות סעיף זה מחובתו של מי שניתן לו אישור לקיים תנאי כאמור. (ה) כל סכום המגיע לאוצר המדינה בשל החזרת ההטבות ייגבה בדרך שגובים מס, ופקודת המסים (גביה) תחול כאילו היו סכומים אלה מס כמשמעותו באותה פקודה ויראו את חשב הרשות כממונה על הגבייה לפי הפקודה האמורה. |
47א. |
47ג. |
47ד. (ג) התקבל הערעור, לאחר ששולם העיצום הכספי, יוחזר הסכום ששולם בתוספת ריבית שקלית מיום תשלומו עד יום החזרתו ויחולו הוראות חוק פסיקת ריבית והצמדה לעניין ריבית זו, בשינויים המחויבים. (ד) על החלטת בית המשפט בערעור ניתן לערער ברשות, ובית המשפט ידון בערעור בשופט אחד. |
47ה. (ג) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם ראש הרשות פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור. (ד) פרסום לפי סעיף זה יהיה לתקופה של ארבע שנים. |
48. |
49. |
50. |
51. (1) מסמכויות המועצה להשכלה גבוהה או ועדה מוועדותיה כאמור בסעיף 17א לחוק המועצה להשכלה גבוהה, לפי כל דין ולפי החלטות הממשלה; (2) מסמכויות הנתונות למשרדי הממשלה לפי כל דין או לפי החלטות הממשלה שהתקבלו עד יום י"ט באלול התשע"ד (14 בספטמבר 2014), בדבר העברת סמכויות משר אחד למשנהו או בדבר העברת שטחי פעולה ממשרד למשרד מכוח סעיף 31 לחוק–יסוד: הממשלה, ומסמכויות, תחומים ושטחי פעולה שהיה ניתן להקנות עד לתאריך האמור, למשרדי הממשלה, לרבות בהחלטות הממשלה מכוח הסעיף האמור, והכול בשים לב לסמכויות שהיו נתונות למינהל למחקר ופיתוח תעשייתי במשרד הכלכלה לפי חוק זה עד לתאריך האמור. |
52. |
53. |
54. |