תאריך תצוגה: 01/10/2024
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
פרק ב': הסדר כובל
סימן א': הסדר כובל מהו
2. הסדר כובל
3. הסדרים שאינם הסדרים כובלים
3א. הסדרים בין מובילים באוויר
3ב. הסדרים בין מגדלי עופות
סימן ב': איסור הסדר כובל
4. איסור הסדר כובל
5. קביעת קו פעולה בידי איגוד עסקי
6. התאמת פעולה להסדר כובל
סימן ג': רישום הסדר כובל ואישורו
7. בקשה לאישור הסדר כובל
8. שמיעת הממונה והתנגדויות
9. החלטת בית הדין
10. שיקולים לטובת הציבור
11. תקופת האישור
12. ביטול ושינוי אישור
13. היתר זמני
14. פטור מקבלת אישור
14א. מועד למתן החלטת הממונה
15. ביטול הפטור
15א. פטור סוג
16. שינוי בהסדר כובל
פרק ג': מיזוג חברות
סימן א': תחולה ואיסור מיזוג
17. תחולה
18. מיזוג עם חברה העוסקת בחוץ לארץ
סימן ב': הודעת מיזוג והסכמת הממונה
19. איסור מיזוג חברות
20. הודעת מיזוג
21. החלטת הממונה
22. ערר על החלטת הממונה
23. ועדה לפטורים ולמיזוגים
23א. ניגוד ענינים
23ב. סדרי דין
23ג. דין חברי הועדה שאינם עובדי המדינה
23ד. סיום וחדילה מכהונה
24. חובת התייעצות
סימן ג': הפרדת חברות
25. סמכות בית הדין להפריד חברות שמוזגו
פרק ד': מונופולין
26. מונופולין ובעל מונופולין
27. הגבלות לגבי בעל מונופולין
28. ערר על הגבלת מונופולין
29. סירוב בלתי סביר
29א. ניצול מעמד לרעה
30. הסדרת פעולות מונופולין
30א. מכירת נכס בידי מונופולין
31. הפרדת מונופולין
31א. הגדרות לעניין פרק ד' 1
31ב. קבוצת ריכוז
31ג. הסדרת פעולות של קבוצת ריכוז
31ד. הוראות מיוחדות לעניין קבוצת ריכוז בתחום הבנקאות ובתחום הביטוח
31ה. הגדרות - פרק ד'2
31ו. איסור פגיעה בייבוא מקביל או בייבוא אישי בידי יבואן ישיר
31ז. דיווח לכנסת - הוראת שעה
32. הקמת בית הדין ומינוי חבריו
33. מותב בית הדין
34. ניגוד ענינים
35. סמכויות נילוות
36. צווי ביניים
37. ראיות וסדרי דין
38. הארכת מועדים
39. זכות ערעור
40. סדרי דין
41. הממונה
41א. הרשות
41ב. עובדי הרשות
42. ניהול מרשם ופרסום ברשומות
43. קביעת הממונה
43א. חוות דעת מקדמיות
44. פניית הממונה לבית הדין
44א. בדיקות לגבי רמת התחרות בענפים שונים
45. חיפוש ותפיסות
45א. מינוי חוקר
46. חקירות ומסירת ידיעות
פרק ו'1: תובענה ייצוגית7
46א-46י. פרק ז': עונשין ותרופות
47. עונשין
47א. נסיבות מחמירות
48. אחריות נושא משרה
49. הגנה לעובדים ולמורשים
50. עוולה בנזיקין
50א. צו לא תעשה
50ב. צו מוסכם
50ג. פרסום הודעה
50ד. עיצום כספי
50ה. שיקולים בקביעת סכום העיצום הכספי
50ו. הודעה על כוונת חיוב
50ז. זכות הטיעון
50ח. החלטת הממונה ודרישת תשלום
50ט. סכום מעודכן של העיצום הכספי
50י. המועד לתשלום העיצום הכספי
50יא. ריבית שקלית ודמי פיגורים
50יב. גבייה
50יג. ערר לבית הדין
50יד. פרסום
50טו. שמירת אחריות פלילית
50טז. איסור שיפוי וביטוח
פרק ח': הוראות שונות
51. ביצוע ותקנות
52. פטור
53. ביטול
54. תחילה
55. הוראות מעבר
55א. הוראת מעבר לעניין עבירה של הסדר כובל בנסיבות מחמירות
56. פרסום

חוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988 1

1.   
"הגבל עסקי" - הסדר כובל, מונופולין או מיזוג חברות;
"הסדר" - בין במפורש ובין מכללה, בין בכתב ובין בעל פה או בהתנהגות, בין אם הוא מחייב על פי דין ובין אם לאו;
"חברה" - חברה שנוסדה ונרשמה לפי פקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג-1983, לרבות חברת חוץ שנרשמה כאמור, אגודה שיתופית רשומה כמשמעותה בפקודת האגודות השיתופיות, עמותה כמשמעותה בחוק העמותות, התש"ם-1980, ושותפות כהגדרתה בפקודת השותפויות [נוסח חדש], התשל"ה-1975;
"חברת בת" - חברה שחברה אחרת שולטת בה;
"מחיר" - לרבות הפרשי הצמדה למדד או למטבע, ריבית, שיעורי תשלום ותנאי תשלום אחרים;
"מיזוג חברות" - לרבות רכישת עיקר נכסי חברה בידי חברה אחרת או רכישת מניות בחברה בידי חברה אחרת המקנות לחברה הרוכשת יותר מרבע מהערך הנקוב של הון המניות המוצא, או מכוח ההצבעה או מהכוח למנות יותר מרבע מהדירקטורים או השתתפות ביותר מרבע ברווחי החברה; הרכישה יכול שתהא במישרין או בעקיפין או באמצעות זכויות המוקנות בחוזה;
"הממונה" - הממונה על התחרות שמונה לפי סעיף 41;
"נכס" - מטלטלין, מקרקעין וזכויות;
"עסק" - עיסוק בייצור נכס, במכירתו, בשיווקו, ברכישתו, ביבואו או ביצואו, וכן עיסוק במתן שירות או בקבלתו;
"שליטה" - החזקה של יותר ממחצית באחד מאמצעי השליטה הבאים:
(1) זכות ההצבעה באסיפה כללית של חברה או בגוף מקביל של תאגיד אחר;
(2) הזכות למנות דירקטורים של התאגיד;
"השר" - שר הכלכלה.
2.   
3.   
(2)2 הסדר כאמור בפסקת משנה (א) - אם אחד הצדדים להסדר הוא מגדל עופות שהוא או אדם קשור אליו מחזיק משחטה;
(ב1)3 על אף האמור בפסקת משנה (ב)(2), על הסדר כאמור בפסקת משנה (א) בין מגדל שהוא או אדם קשור אליו מחזיק במשחטה אחת בלבד ובין מגדל שהוא או אדם קשור אליו מחזיק במשחטה אחת בלבד שהיא אותה משחטה, יחולו הוראות פסקת משנה (א); לעניין זה, יראו מגדל המחזיק במשחטה שהיא או אדם קשור לה שולט במשחטה אחת נוספת או יותר כמי שמחזיק במשחטה אחת בלבד;
(ג) השר, בהסכמת שר החקלאות ופיתוח הכפר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי, בצו, להוסיף סוגים של תוצרת חקלאית לסוגים המנויים בפסקת משנה (א) או לגרוע מהם.
(ד) בפסקה זו -
"אדם קשור" - כל אחד מאלה:
(1) אדם השולט בתאגיד;
(2) תאגיד הנשלט בידי אדם כאמור בפסקה (1);
(3) תאגיד הנשלט בידי מי מהאמורים בפסקאות (1) ו–(2);
"אמצעי שליטה" , "החזקה" ו "שליטה" - כמשמעותם בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968;
"מגדל" - מי שעוסק בגידול תוצרת חקלאית לשיווק או תאגיד מגדלים;
"משחטה" - מיתקן המיועד לביצוע פעולה אחת או יותר מפעולות אלה: שחיטת עופות, מריטת נוצותיהם או הוצאת איברים מהם;
"תאגיד מגדלים" - תאגיד שמי שעוסקים בגידול תוצרת חקלאית לשיווק מחזיקים לפחות 75% מאמצעי השליטה ומהזכות לרווחים בו, ומתקיימים בו כל אלה:
(1) אם הוא תאגיד העוסק בשיווק סיטונאי של תוצרת חקלאית ויש לו בעל שליטה או שיש אדם שזכאי להשתתף ביותר ממחצית מרווחיו - בעל השליטה או האדם האמור מגדל את החלק הגדול ביותר מהתוצרת החקלאית שמשווק התאגיד לעומת החלק שמגדל כל אחד מהמחזיקים בתאגיד שאינם שולטים בו;
(2) מי שאינו עוסק בגידול תוצרת חקלאית לשיווק אינו שולט בתאגיד ואין לו זכות להשתתף ביותר ממחצית מרווחיו;
(3) מי שאינו עוסק בגידול תוצרת חקלאית לשיווק, והוא משווק סיטונאי או משווק קמעונאי של תוצרת חקלאית, או אדם קשור למי מהם, לא מחזיק בתאגיד, בשיעור כלשהו;
"סוג" , של תוצרת חקלאית - סוג מסוגי התוצרת החקלאית המפורטים בפסקת משנה (א), או פרט מפרטי אותו סוג, אם החליט על כך הממונה כדי למנוע חשש לפגיעה בתחרות; החלטת הממונה לפרוט סוג כאמור לפרטים תיכנס לתוקפה בתום שלושים ימים מיום פרסומה ברשומות; ההחלטה תפורסם באתר האינטרנט .
(5) הסדר שהצדדים לו הם חברה וחברת בת שלה;
(6)4 (בוטלה);
(7) הסדר שכל כבילותיו נוגעות לתובלה בינלאומית באויר, או לתובלה בינלאומית משולבת באויר וביבשה ובלבד שכל הצדדים לו הם -
(1) מובילים באויר; או,
(2) מובילים באויר, ואיגוד בינלאומי של חברות תעופה שאושר לענין זה על-ידי שר התחבורה;
ושהודעה עליו נמסרה לשר התחבורה בדרך שקבע; שר התחבורה יודיע, אחת לשנה, לועדת הכלכלה של הכנסת על הודעות כאמור;
(8) התחייבות של מוכר עסק, בשלמותו, כלפי רוכש העסק שלא לעסוק באותו סוג עסק, כשההתחייבות אינה בניגוד לנוהגים סבירים ומקובלים;
(9) הסדר שארגון עובדים או ארגון מעבידים צד לו וכל כבילותיו נוגעות להעסקתם של עובדים ולתנאי העבודה.
3א.   
3ב. 5
הסדרים בין מגדלי עופות
סימן ב': איסור הסדר כובל

(תיקון התשפ"ג)
(א) שר האוצר ושר החקלאות ופיתוח הכפר (בסעיף זה - השרים), בהתייעצות עם המועצה לענף הלול ועם הממונה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאים לקבוע בצו כי הסדר כאמור בסעיף 3(4)(ב)(2) לא ייחשב כהסדר כובל, לתקופה שיקבעו, שלא תעלה על שישה חודשים; בסעיף זה, "המועצה לענף הלול" - המועצה שהוקמה לפי חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד-1963.
(ב) לא יקבעו השרים צו כאמור בסעיף קטן (א), אלא אם כן שקלו, בין היתר, את כל אלה:
(1) רמת ההכנסה הממוצעת של מגדלי עופות שהם או אדם קשור אליהם אינם מחזיקים במשחטה, עלולה להביא לסיום פעילותם;
(2) התועלת מקביעת הצו עולה על הנזק העלול להיגרם לצרכן אם ייקבע;
(3) פגיעה משמעותית בענף העוף;
(4) שיקולים של מניעה או צמצום של עודפי תוצרת עוף תוך מניעת פגיעה בצרכנים.
(ג) סבר אחד השרים (בסעיף זה - השר היוזם) כי יש לקבוע צו לפי השיקולים כאמור בסעיף קטן (ב), יחולו הוראות אלה:
(1) השר היוזם יפנה לממונה ולמועצה לענף הלול כדי לקבל את עמדתם, והם ימסרו לו את עמדתם בתוך שבעה ימי עבודה; לא נמסרה עמדת אחד הגופים האמורים בתקופה האמורה, יראו, בתום אותה תקופה, כאילו קוימה עימו חובת ההתייעצות לפי סעיף זה;
(2) השר היוזם יפנה לשר האחר וימסור לו את עמדתו בדבר הצורך לקבוע את הצו, בצירוף נימוקים וכל חומר אחר הדרוש לעניין, ובכלל זה עמדת המועצה לענף הלול והממונה;
(3) השר האחר יחליט בתוך 21 ימי עבודה;
(4) התנגד השר האחר לעמדת השר היוזם, יביא השר היוזם את המחלוקת להכרעת הממשלה, והממשלה תכריע בעניין בתוך 14 ימי עבודה.
(ד) ועדת הכלכלה של הכנסת רשאית לקבל החלטה בדבר פנייה לשרים כי יבחנו את השיקולים כאמור בסעיף קטן (ב) לעניין קביעת צו לפי סעיף זה, אם סברה כי יש לבחון את הצורך בקביעתו; פנתה הוועדה לאחד השרים, יעביר השר את עמדתו לוועדה בתוך חודשיים; אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לגרוע מסמכות הוועדה לפי כל דין לפקח על עבודת הממשלה.
(ה) על אף האמור בסעיף קטן (א), בתקופה מיום ט"ז בתשרי התשפ"ד (1 באוקטובר 2023) ועד יום ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024), רשאים השרים לקבוע כי תקופת תוקפו של הצו לפי אותו סעיף קטן לא תעלה על תשעה חודשים.
(ו) צו לפי סעיף זה יפורסם גם באתרי האינטרנט של משרד האוצר ושל משרד החקלאות ופיתוח הכפר.
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
9.   
10.   
11.   
12.   
13.   
14.   
14א.   
15.   
15א.   
16.   
17.   
(2)6 מחזור המכירות של החברות המתמזגות ביחד, בשנת המאזן שקדמה למיזוג, עולה על סכום של 400,300,000 שקלים חדשים;
(3) אחת החברות המתמזגות היא בעל מונופולין כמשמעותו בסעיף 26(א)(1).
(ב) (1) הסכום האמור בסעיף קטן (א)(2) יעודכן ב-1 בינואר של כל שנה (להלן - יום העדכון) לפי שיעור שינוי המדד לעומת המדד היסודי.
(2) סכום מעודכן כאמור יעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 10,000 שקלים חדשים.
(3) הממונה יפרסם הודעה על סכום מעודכן כאמור, בסמוך למועד עדכונו, באתר האינטרנט וברשומות.
(4) בסעיף זה -
"מדד" - מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;
"המדד החדש" - המדד שפורסם לאחרונה לפני יום העדכון;
"המדד היסודי" - המדד שפורסם לאחרונה לפני יום העדכון הקודם, ולענין יום העדכון הראשון המדד שפורסם בחודש ספטמבר 2018.
(ג) השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לקבוע בתקנות את דרך קביעת חלקה של חברה לעניין סעיף קטן (א)(1), ומחזור המכירות כאמור בסעיף קטן (א)(2).
(ד) (בוטל).
18.   
19.   
20.   
21.   
22.   
23.   
23א.   
23ב.   
(ד) הממונה יוזמן לכל דיון של הועדה. בישיבות הוועדה לעניין עיצום כספי יביא הממונה לפני חברי הוועדה את עמדתו, לרבות עיקרי הראיות שעליה היא נסמכת, וכן טענות שהגיש המפר לפי סעיף 50ז, בכתב, ולגבי מפר שטען גם בעל–פה - פרוטוקול של טיעון בעל–פה כאמור.
(ה) יושב ראש הועדה יקבע את סדרי עבודתה של הועדה ככל שלא נקבעו בסעיף זה.
(ו) קיום הועדה, סמכויותיה ותוקף החלטותיה לא ייפגעו מחמת שנתפנה מקומו של חבר.
23ג.   
23ד.   
24.   
25.   
26.   
27.   
28.   
29.   
29א.   
30.   
30א.   
31.   
31א.   
31ב.   
31ג.   
31ד.   
(ב) הממונה יתייעץ עם הממונה על שוק ההון בנוגע לכוונתו לקבוע כי קבוצה מצומצמת של בני אדם היא קבוצת ריכוז, וכן יודיע לו על כוונתו לתת הוראה לפי סעיף 31ג(א) שנועדה למנוע פגיעה או חשש לפגיעה משמעותית בציבור או בתחרות בעסקים בין חברי הקבוצה או בענף שבו הם פועלים, אם הקביעה או ההוראה כאמור נוגעות לאדם הפועל בענף שבתחום אחריותו של הממונה על שוק ההון; ראה הממונה על שוק ההון, לאחר קבלת הודעה לפי סעיף זה, כי מתן הוראה כאמור יסכן את יציבותו של מבטח או את יציבותה של מערכת הביטוח והחיסכון הפנסיוני, יודיע על כך לממונה והוא יימנע ממתן ההוראה.
(ג) (1) נמנע הממונה ממתן הוראה בעקבות הודעת נגיד בנק ישראל, המפקח על הבנקים או הממונה על שוק ההון, לפי הוראות סעיף זה, יפרסם באתר האינטרנט את דבר קבלת ההודעה, בלא נימוקיה, בסמוך למועד קבלתה, ואת נימוקיה - שישה חודשים מיום קבלתה.
(2) על אף הוראות פסקה (1), הוסכם בין הממונה לבין נגיד בנק ישראל, המפקח על הבנקים או הממונה על שוק ההון, לפי העניין, כי פרסום כאמור באותה פסקה עלול לפגוע ביציבות הגופים או המערכות המפורטים בסעיפים קטנים (א) ו–(ב), ידחה הממונה את הפרסומים, כולם או חלקם, למועד שיוסכם ביניהם.
(ד) בסעיף זה -
"מבטח" - כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981;
"הממונה על שוק ההון" - הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון כמשמעותו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981;
"המפקח על הבנקים" - המפקח על הבנקים שמונה לפי סעיף 5 לפקודת הבנקאות, 1941;
"תאגיד בנקאי" - כהגדרתו בחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981.
31ה.   
31ו.   
31ז.   
32.   
33.   
34.   
35.   
36.   
37.   
(ב) לענין הזמנת עדים וגביית ראיות יהיו לאב בית הדין הסמכויות שיש לבית משפט מחוזי בענין אזרחי; ולענין ביצוע הצווים ובזיון בית המשפט דין צו בית הדין כדין צו בית משפט מחוזי בענין אזרחי.
38.   
39.   
40.   
41.   
41א.   
(ג) תקציב הרשות ייקבע בחוק התקציב בסעיף תקציב נפרד כמשמעותו בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985. הממונה על סעיף תקציב זה, לענין החוק האמור, יהיה מנהל הרשות.
(ד) מנהל הרשות יהיה מורשה, ביחד עם חשב הרשות, לייצג את הממשלה בעסקאות כאמור בסעיפים 4 ו-5 לחוק נכסי המדינה, התשי"א-1951, למעט עסקאות במקרקעין, למטרת ביצוע הוראות חוק זה, ולחתום בשם המדינה על מסמכים הנוגעים לעסקאות כאמור.
41ב.   
(א) עובדי הרשות יהיו עובדי המדינה ויחולו עליהם הוראות חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959, ואולם מנהל הרשות מורשה, באישור השר, יחד עם חשב הרשות, לייצג את המדינה בעשיית חוזים מיוחדים עם עובדים.
(ב) עובדי הרשות יפעלו לפי הוראות מנהל הרשות ובפיקוחו.
42.   
43.   
43א.   
44.   
44א.   
45.   
(2) לתפוס כל חפץ, כהגדרתו בפקודה האמורה, שיש לו יסוד סביר להניח כי הוא עשוי לשמש ראיה במשפט על עבירה כאמור.
(ב) חפץ שנתפס לפי סעיף קטן (א), מותר להחזיק בו עד שבית משפט שאליו הוגש כתב אישום על עבירה הקשורה באותו חפץ ואם טרם הוגש כתב אישום - עד שבית הדין או בית המשפט שאליו הוגשה בקשה הקשורה באותו חפץ יחליט מה ייעשה בו; לא הוגשו כתב אישום או בקשה כאמור בתוך שישה חודשים מיום התפיסה - יוחזר החפץ; נתעורר ספק למי להחזירו, יכריע בית משפט השלום שבתחום שיפוטו נתפס החפץ על פי בקשת אדם התובע זכות בו, או על פי בקשת הממונה, או על פי בקשת מי שהוא הסמיך לכך.
(ב1) בית משפט שלום רשאי, לבקשת הממונה, להאריך את התקופה האמורה בסעיף קטן (ב) בתקופות נוספות, ורשאי הוא לעשות כן בתנאים.
(ג) (1) בחוק זה, "מסמך" - לרבות חומר מחשב כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995;
(2) נתפס מסמך של אדם לפי סעיף קטן (א), יאפשר התופס, לבקשת אותו אדם, להעתיק את המסמך;
(3) הממונה רשאי לדחות בקשה כאמור בפסקה (2) לתקופה של שלושה חודשים מיום התפיסה, אם לדעתו העתקת המסמך עלולה לשבש חקירה בקשר לעבירה לפי חוק זה;
(4) בית משפט שלום רשאי, לבקשת הממונה, להאריך את התקופה האמורה בפסקה (3) בתקופות נוספות, ורשאי הוא לעשות כן בתנאים.
(ג1) על החלטת הממונה לפי סעיף קטן (ג) רשאי האדם שמסמכו נתפס לערור בפני בית משפט שלום.
(ד) המחזיק חפץ שנתפס לפי סעיף קטן (א) יטפל בו כדרך בעלים; לא טיפל כך והחפץ נשמד או ניזוק, ישולמו לבעליו פיצויים מאוצר המדינה.
(ה) בית משפט השלום שבתחום שיפוטו נתפס חפץ, רשאי לפי בקשת הממונה או על פי בקשת מי שהוא הסמיך לכך או לפי בקשת אדם התובע זכות בחפץ, לצוות כי החפץ יימסר לתובע הזכות בו או לפלוני או שינהגו בו אחרת כפי שיורה בית המשפט והכל בתנאים שיקבע.
45א.   
46.   
(א) התעורר חשד לביצוע עבירה לפי חוק זה או התעורר חשד אגב חקירה בעבירה לפי חוק זה כי נעברה עבירה לפי סעיפים 242, 244, 245, 246 ו-249 לחוק העונשין, התשל"ז-1977, בקשר לעבירה הנחקרת, רשאי הממונה, או מי שהוא הסמיך לכך (להלן - חוקר), לחקור כל אדם הקשור לעבירה מעבירות כאמור, או שעשויות להיות לו ידיעות הנוגעות להן, ולדרוש מכל אדם כאמור להתייצב בפניו לשם חקירה כאמור, להתלוות אליו לחקירה ולמסור לו כל פרט, מסמך וידיעה הנוגעים לאותה עבירה; על החקירה יחולו הוראות סעיפים 2 ו-3 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות).
(ב) כל אדם חייב, לפי דרישתו של הממונה, או מי שהוא הסמיך לכך מבין עובדי המדינה, למסור לו את הידיעות, המסמכים, הפנקסים, ושאר התעודות שלדעת הממונה יש בהם כדי להבטיח או להקל את ביצועו של חוק זה.
(ג) הוראות סעיף 45 יחולו, בשינויים המחוייבים, על החזקתן והחזרתן של תעודות שנמסרו לפי סעיף קטן (ב).
(ד) בעבירה שניתן לחקור בה לפי סעיף קטן (א), שהיא בת מעצר לפי חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), התשנ"ו-1996 (להלן - חוק המעצרים), יהיו לממונה, למנהל מחלקת החקירות של הרשות ולסגנו ולחוקרים אחרים שהממונה הסמיך לכך, סמכויות עיכוב, מעצר ושחרור לפי סעיפים 23(א)(2), (3) ו-(6), 23(ב) ו-(ג), 27, 67 - למעט הסמכות לעכב אדם העומד לעבור עבירה, וסעיף 68 לחוק המעצרים, והוראות פרק ב' לחוק המעצרים יחולו בשינויים המחויבים.
(ה) לענין זה יראו את מנהל מחלקת החקירות ברשות ואת סגנו כ"קצין הממונה" לפי חוק המעצרים, ומשרדי הרשות שהוכרזו בצו של הממונה כ"תחנת משטרה", ובלבד שלא יוחזק עצור שאינו נתון בחקירה באותה עת, במשרדי הרשות לאחר השעה 20:00, אלא יובא לתחנת משטרה.

(תיקונים: התש"ס, התשע"ט)
46א-46י.   
47.   
דינו - מאסר שלוש שנים או קנס שהוא פי עשרה מן הקנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן - חוק העונשין) וקנס נוסף שהוא פי עשרה מן הקנס האמור בסעיף 61(ג) לחוק העונשין ((להלן - קנס נוסף), לכל יום שבו נמשכת העבירה, ואם היתה עבירה על פסקה (3) - לכל יום שבו נמשכת העבירה לאחר שנמסרה הודעת הממונה כאמור בסעיף 43; אם היה תאגיד - כפל הקנס או הקנס הנוסף, לפי הענין.
(א1) מי שהיה צד להסדר כובל שלא אושר כדין לפי סעיף 9 ולא ניתן לו היתר זמני לפי סעיף 13 או פטור לפי סעיף 14, ואינו פטור בכללי פטור סוג לפי סעיף 15א, דינו - מאסר חמש שנים או קנס פי עשרה מן הקנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, וקנס נוסף לכל יום שבו נמשכת העבירה לאחר שנמסרה הודעת הממונה כאמור בסעיף 43; אם היה תאגיד - כפל הקנס או הקנס הנוסף, לפי העניין.
(ב) מי שעבר על הוראה אחרת מהוראות חוק זה, דינו - מאסר שנה או קנס שהוא פי עשרה מן הקנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין וקנס נוסף לכל יום שבו נמשכת העבירה; אם היה תאגיד - כפל הקנס האמור או הקנס הנוסף, לפי הענין.
47א.   
48.   
49.   
50.   
(ב) הוראה של הממונה או תנאי שהטיל לפי חוק זה יראו אותם, לעניין סעיף 63 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש], כחיקוק.
50א.   
50ב.   
50ג.   
50ד. 8
עיצום כספי

[תיקונים: התשע"ב, התשע"ח, התשפ"ג (מס' 2)]
(א) הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה כמפורט להלן, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של עד 1,150,530 שקלים חדשים; היה המפר תאגיד והיה לו, בשנה שקדמה לשנת הכספים שבה בוצעה ההפרה, מחזור מכירות בסכום העולה על עשרה מיליון שקלים חדשים, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי בשיעור של עד שמונה אחוזים ממחזור המכירות כאמור, ובלבד שסכום העיצום לא יעלה על 115,053,500 שקלים חדשים:
(1) היה צד להסדר כובל, כולו או מקצתו, בלא אישור, היתר זמני, פטור או פטור סוג, או הפר תנאי מהתנאים שבהם הותנה אישור, היתר או פטור כאמור, בניגוד להוראות סעיף 4;
(2) עשה מעשה שיש בו משום מיזוג, מלא או חלקי, שלא בהתאם להוראות לפי פרק ג', ובכלל זה הפר תנאי שקבע בית הדין או הממונה לפי סעיף 21(א) או 22(ג);
(3)9 עשה מעשה המהווה סירוב בלתי סביר לספק או לרכוש נכס או שירות שבמונופולין, בניגוד להוראות סעיף 29, או המהווה ניצול לרעה של מעמדו, בניגוד להוראות סעיף 29א, ובלבד שהמעשה הוא מסוג המעשים שקבע לעניין זה הממונה, ברשומות;
(4) הפר הוראה שנתן הממונה לגבי מונופולין לפי סעיף 30;
(5) הפר הוראה שנתן הממונה לגבי קבוצת ריכוז לפי סעיף 31ג;
(5א) הפר הוראה שנתן הממונה ליבואן ישיר לפי סעיף 31ו;
(6) הפר הוראה מהוראות צו מוסכם שניתן לפי סעיף 50ב;
(7) יבואן ישיר שעשה מעשה המנוי בתוספת, בניגוד להוראות סעיף 31ו.
(ב) הפר אדם דרישה למסור ידיעות, מסמכים, פנקסים או שאר תעודות, שניתנה לפי סעיף 46(ב), רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של עד 345,16010 שקלים חדשים; היה המפר תאגיד והיה לו, בשנה שקדמה לשנת הכספים שבה בוצעה ההפרה, מחזור מכירות בסכום העולה על עשרה מיליון שקלים חדשים, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי בשיעור של עד שלושה אחוזים ממחזור המכירות כאמור, ובלבד שסכום העיצום לא יעלה על 9,204,28010 שקלים חדשים.
(ג) בסעיף זה, "מחזור מכירות" - כמשמעותו לפי סעיף 17, בשינויים המחויבים.
50ה.   
50ו.   
50ז.   
50ח.   
החלטת הממונה ודרישת תשלום

(תיקון התשע"ב)
(א) (1) הממונה יחליט, לאחר ששקל את הטענות שנטענו לפי סעיף 50ז, ולאחר התייעצות עם הוועדה, אם להטיל על המפר עיצום כספי ואת סכום העיצום הכספי שיוטל.
(2) החלטת הממונה תינתן בתוך 30 ימים מתום התקופה האמורה בסעיף 50ז(א) או (ב), לפי המאוחר; ואולם מצא הממונה כי נדרשות בדיקות נוספות לשם קבלת החלטתו, ייתן את החלטתו בתוך 30 ימים ממועד סיום הבדיקות הנדרשות.
(ב) החליט הממונה לפי הוראות סעיף קטן (א) -
(1) להטיל על המפר עיצום כספי - ימסור לו דרישה, בכתב, לשלם את העיצום הכספי (בפרק זה - דרישת תשלום); בדרישת התשלום יציין הממונה, בין השאר, את סכום העיצום הכספי המעודכן והתקופה לתשלומו;
(2) שלא להטיל על המפר עיצום כספי - ימסור לו הודעה על כך, בכתב.
(ג) בדרישת התשלום או בהודעה, לפי סעיף קטן (ב), יפרט הממונה את נימוקי החלטתו, לרבות לעניין סכום העיצום הכספי.
(ד) לא טען המפר את טענותיו לפי הוראות סעיף 50ז, בתוך 60 ימים מיום שנמסרה לו ההודעה על כוונת חיוב או בתוך תקופה ארוכה יותר שנקבעה לפי סעיף 50ז(ב), ככל שנקבעה, יראו את ההודעה על כוונת החיוב, בתום התקופה האמורה, כדרישת תשלום שנמסרה למפר במועד האמור.
50ט.   
50י.   
50יא.   
50יב.   
50יג.   
50יד.   
(ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם הממונה פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור.
50טו.   
50טז.   
(1) אין לבטח, במישרין או בעקיפין, הליך לפי פרק זה (בסעיף זה - הליך);
(2) חוזה לביטוח למקרה ביטוח של הליך - בטל;
(3) תאגיד לא ישפה ולא ישלם, במישרין או בעקיפין, עיצום כספי שהוטל בהליך על בעל השליטה בו, על נושא משרה או על עובד שלו;
(4) בעל שליטה בתאגיד לא ישפה ולא ישלם, במישרין או בעקיפין, עיצום כספי שהוטל בהליך על התאגיד, על נושא משרה או על עובד בתאגיד;
(5) הוראה או התחייבות לשיפוי בשל הליך - בטלה.
(ב) (1) על אף האמור בסעיף קטן (א), תאגיד או בעל שליטה בו רשאי לשפות או לבטח אדם בשל הוצאות שהוציא בקשר עם הליך שהתנהל בעניינו של האדם, לרבות הוצאות התדיינות סבירות, ובכלל זה שכר טרחת עורך דין, ולרבות בדרך של שיפוי מראש.
(2) לא יהיה תוקף להתחייבות לשיפוי או לביטוח לפי פסקה (1) של נושא משרה בתאגיד, אלא אם כן נקבעה בתקנון החברה הוראה המתירה זאת.
51.   
52.   
53.   
54.   
55.   
55א.   
56.   
[1.] ס"ח 1258, התשמ"ח (26.7.1988), עמ' 128.
תיקונים:ק"ת 5198, התשמ"ט (6.7.1989), עמ' 1069;
ס"ח 1445, התשנ"ד (9.1.1994), עמ' 48;
ס"ח 1573, התשנ"ו (8.3.1996), עמ' 149;
ס"ח 1590, התשנ"ו (10.5.1996), עמ' 305 [התשנ"ו (מס' 2)];
ס"ח 1645, התשנ"ח (15.1.1998), עמ' 53;
ס"ח 1704, התשנ"ט (15.2.1999), עמ' 98;
ס"ח 1728, התש"ס (20.2.2000), עמ' 113;
ס"ח 1831, התשס"ב (17.2.2002), עמ' 165;
ס"ח 1920, התשס"ד (18.1.2004), עמ' 147;
ס"ח 2054, התשס"ו (12.3.2006), עמ' 279;
ס"ח 2077, התשס"ז (11.1.2007), עמ' 78. הצ"ח - ממשלה 260, התשס"ז, עמ' 16;
ס"ח 2271, התשע"א (6.1.2011), עמ' 191. הצ"ח - ממשלה 541, התשע"א, עמ' 6;
ס"ח 2306, התשע"א (25.7.2011), עמ' 984 [התשע"א (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 543, התשע"א, עמ' 264;
ס"ח 2356, התשע"ב (14.5.2012), עמ' 382. הצ"ח - ממשלה 637, התשע"ב, עמ' 240;
ס"ח 2445, התשע"ד (26.3.2014), עמ' 412. הצ"ח - ממשלה 768, התשע"ג, עמ' 761;
ס"ח 2449, התשע"ד (30.3.2014), עמ' 471 [התשע"ד (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 702, התשע"ב, עמ' 993;
ס"ח 2476, התשע"ה (25.11.2014), עמ' 33. הצ"ח - ממשלה 702, התשע"ב, עמ' 984 ו-993;
ס"ח 2484, התשע"ה (17.12.2014), עמ' 111 [התשע"ה (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 547, התשע"א, עמ' 294;
ס"ח 2582, התשע"ו (21.8.2016), עמ' 1262. הצ"ח - ממשלה 1032, התשע"ו, עמ' 890;
ס"ח 2662, התשע"ז (7.8.2017), עמ' 1200. הצ"ח - ממשלה 928, התשע"ה, עמ' 696;
ס"ח 2745, התשע"ח (26.7.2018), עמ' 911. הצ"ח - ממשלה 1174, התשע"ח, עמ' 158;
ס"ח 2781, התשע"ט (10.1.2019), עמ' 246. הצ"ח - ממשלה 1221, התשע"ח, עמ' 890 (כולל שינוי השם);
ס"ח 3046, התשפ"ג (6.6.2023), עמ' 227. הצ"ח - ממשלה 1612, התשפ"ג, עמ' 354;
ס"ח 3050, התשפ"ג (21.6.2023), עמ' 406 [התשפ"ג (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 1550, התשפ"ב, עמ' 1038;
ס"ח 3117, התשפ"ד (19.11.2023), עמ' 166. הצ"ח - ממשלה 1542, התשפ"ב, עמ' 888.
[2.] תחילת תוקפה של פסקה 3(4)(ב)(2) ביום 1.10.23 (תיקון התשפ"ג).
[3.] תחילת תוקפו של פסקה 3(4)(ב1) ביום 1.10.23 (תיקון התשפ"ג).
[4.] החל ביום 25.8.2015 פסקה (6) לסעיף 3 - בטלה.
[5.] תחילת תוקפו של סעיף 3ב ביום 1.10.23 (תיקון התשפ"ג).
[6.] הסכום הנקוב בסעיף 17(א)(2) עודכן לאחרונה בי"פ 12002, התשפ"ד, עמ' 3028, החל ביום 1.1.2024.
[7.] פרק ו'1 וסעיפים 46א-46י בוטלו ע"י חוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006.
[8.] סכום העיצום הנקוב בסעיף 50ד(א) עודכן לאחרונה בי"פ 12002, התשפ"ד, עמ' 3028, החל ביום 1.1.2024.
[10.] סכום העיצום הכספי הנקוב בסעיף 50ד(ב) עודכן לאחרונה בי"פ 12002, התשפ"ד, עמ' 3028, החל ביום 1.1.2024.

מפת מסמך

פרק א': הגדרות
1. הגדרות
פרק ב': הסדר כובל
סימן א': הסדר כובל מהו
2. הסדר כובל
3. הסדרים שאינם הסדרים כובלים
3א. הסדרים בין מובילים באוויר
3ב. הסדרים בין מגדלי עופות
סימן ב': איסור הסדר כובל
4. איסור הסדר כובל
5. קביעת קו פעולה בידי איגוד עסקי
6. התאמת פעולה להסדר כובל
סימן ג': רישום הסדר כובל ואישורו
7. בקשה לאישור הסדר כובל
8. שמיעת הממונה והתנגדויות
9. החלטת בית הדין
10. שיקולים לטובת הציבור
11. תקופת האישור
12. ביטול ושינוי אישור
13. היתר זמני
14. פטור מקבלת אישור
14א. מועד למתן החלטת הממונה
15. ביטול הפטור
15א. פטור סוג
16. שינוי בהסדר כובל
פרק ג': מיזוג חברות
סימן א': תחולה ואיסור מיזוג
17. תחולה
18. מיזוג עם חברה העוסקת בחוץ לארץ
סימן ב': הודעת מיזוג והסכמת הממונה
19. איסור מיזוג חברות
20. הודעת מיזוג
21. החלטת הממונה
22. ערר על החלטת הממונה
23. ועדה לפטורים ולמיזוגים
23א. ניגוד ענינים
23ב. סדרי דין
23ג. דין חברי הועדה שאינם עובדי המדינה
23ד. סיום וחדילה מכהונה
24. חובת התייעצות
סימן ג': הפרדת חברות
25. סמכות בית הדין להפריד חברות שמוזגו
פרק ד': מונופולין
26. מונופולין ובעל מונופולין
27. הגבלות לגבי בעל מונופולין
28. ערר על הגבלת מונופולין
29. סירוב בלתי סביר
29א. ניצול מעמד לרעה
30. הסדרת פעולות מונופולין
30א. מכירת נכס בידי מונופולין
31. הפרדת מונופולין
פרק ד'1: קבוצת ריכוז
31א. הגדרות לעניין פרק ד' 1
31ב. קבוצת ריכוז
31ג. הסדרת פעולות של קבוצת ריכוז
31ד. הוראות מיוחדות לעניין קבוצת ריכוז בתחום הבנקאות ובתחום הביטוח
פרק ד'2: ייבוא מקביל וייבוא אישי
31ה. הגדרות - פרק ד'2
31ו. איסור פגיעה בייבוא מקביל או בייבוא אישי בידי יבואן ישיר
31ז. דיווח לכנסת - הוראת שעה
פרק ה': בית הדין לתחרות
32. הקמת בית הדין ומינוי חבריו
33. מותב בית הדין
34. ניגוד ענינים
35. סמכויות נילוות
36. צווי ביניים
37. ראיות וסדרי דין
38. הארכת מועדים
39. זכות ערעור
40. סדרי דין
פרק ו': רשות התחרות והממונה, תפקידו וסמכויותיו
41. הממונה
41א. הרשות
41ב. עובדי הרשות
42. ניהול מרשם ופרסום ברשומות
43. קביעת הממונה
43א. חוות דעת מקדמיות
44. פניית הממונה לבית הדין
44א. בדיקות לגבי רמת התחרות בענפים שונים
45. חיפוש ותפיסות
45א. מינוי חוקר
46. חקירות ומסירת ידיעות
פרק ו'1: תובענה ייצוגית7
46א-46י. פרק ז': עונשין ותרופות
47. עונשין
47א. נסיבות מחמירות
48. אחריות נושא משרה
49. הגנה לעובדים ולמורשים
50. עוולה בנזיקין
50א. צו לא תעשה
50ב. צו מוסכם
50ג. פרסום הודעה
פרק ז'1: עיצום כספי
50ד. עיצום כספי
50ה. שיקולים בקביעת סכום העיצום הכספי
50ו. הודעה על כוונת חיוב
50ז. זכות הטיעון
50ח. החלטת הממונה ודרישת תשלום
50ט. סכום מעודכן של העיצום הכספי
50י. המועד לתשלום העיצום הכספי
50יא. ריבית שקלית ודמי פיגורים
50יב. גבייה
50יג. ערר לבית הדין
50יד. פרסום
50טו. שמירת אחריות פלילית
50טז. איסור שיפוי וביטוח
פרק ח': הוראות שונות
51. ביצוע ותקנות
52. פטור
53. ביטול
54. תחילה
55. הוראות מעבר
55א. הוראת מעבר לעניין עבירה של הסדר כובל בנסיבות מחמירות
56. פרסום
תוספת