תאריך תצוגה: 13/03/2018
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
פרק ב': המשקם
2. הועדה למנוי משקמים
3. מינוי משקמים
4. אחריות המשקם
5. קביעת אזורי שיקום
6. מינהלה
פרק ג': ההליכים בפני המשקם
7. הקפאת הליכים
8. הקפאת הליכים
9. פתיחת הליכים
10. זכות בחירה לחקלאי או לחבר באגודה חקלאית
11. אופן הסדרת החוב
12. קביעת החוב של גורם חקלאי
13. הדיון בפני המשקם
14. סמכות לקבלת ידיעות ומסמכים
פרק ד': הסדרת חובות וערבויות
15. הפחתות
16. חלף ערבות
17. החוב להסדר
18. קביעת כושר ההחזר
19. פריסת החוב
20. מימוש נכסים
21. מחיקת חוב
22. התחשבות בסכומים שנמחקו או שהופחתו
23. מימוש נכסים חקלאיים
24. חלוקת החוב וייעוד תמורות
25. מיצוי החיוב
26. הסדר ביניים
פרק ה': הפסק
27. פסק המשקם
28. ביטול פסק
29. ערעור
פרק ו': הוראות שונות
30. חובת סודיות
31. התאמות לענין פירוק או כינוס
32. תאגידים משותפים למושבים ולקיבוצים
33. הקלות במס
34. שמירת זכויות
35. ביצוע ותקנות
36. הוראות מעבר
37. הגדרות - פרק ז'
38. תחולה
39. סיום פעילות המשקמים והמינהלה
40. ביצוע פסק משקם שניתן עד תום תקופת המעבר
41. סייג למימוש נכסים והטלת הגבלות
42. הליך קיים שלא ניתן בו פסק משקם
43. שמירת תוקף החלטות וצווים
44. ביטול החלטות וצווים לאחר תשלום מלוא החוב
45. פעולות המינהלה בתקופת המעבר
46. דיווח לכנסת
תוספת ראשונה

חוק הסדרים במגזר החקלאי המשפחתי, התשנ"ב-1992 1

1.   
"ארגון חקלאי" - אגודה שיתופית אזורית שעם חבריה נמנות אגודות חקלאיות, כמפורט בתוספת השלישית;
"בנק" -
(1) תאגיד בנקאי כמשמעותו בחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981;
(2) תאגיד אחר אשר עיסוקו העיקרי מתן אשראי;
"גורם חקלאי" - אגודה חקלאית, ארגון חקלאי, תאגיד חקלאי, חקלאי, חבר באגודה חקלאית ובן זוגו;
"היום הקובע" - י' בטבת התשמ"ח (31 בדצמבר 1987);
"הליך" - כל הליך בפני בית משפט, הוצאה לפועל, הרשם או בורר;
"הרשם" - רשם האגודות השיתופיות, לפי פקודת האגודות השיתופיות;
"השרים" - שר האוצר ושר החקלאות;
"חוב" - חיוב כספי בין אם הגיע מועד פרעונו ובין אם לאו, לרבות קרן, הפרשי הצמדה, ריבית, ריבית דריבית, עמלה והוצאות ולמעט חוב מס;
"חוב מס" - כל סכום שאדם חייב בו על פי חיקוק הדן בהטלת מס או תשלום חובה ששר האוצר ממונה על ביצועו או על הגביה לפיו;
"חוב בסיסי" - חוב שנוצר בתקופה שנסתיימה ביום הקובע, או חוב שנוצר לאחר היום הקובע לשם פרעון חוב כאמור, לרבות עקב הסדר או מיחזור החוב, או חוב כאמור שנקבע בפסק דין גם אם ניתן לאחר היום הקובע, והוא אחד מאלה:
(1) חוב של אגודה חקלאית;
(2) חוב של ארגון חקלאי;
(3) חוב של גורם חקלאי, למעט אגודה חקלאית וארגון חקלאי, הנובע מעיסוקו כחקלאי;
"חוב כולל" - החוב של גורם חקלאי ליום כ"ד בטבת התשנ"ב (31 בדצמבר 1991) ולגבי חקלאי וחבר באגודה חקלאית - כל חוב כאמור ובלבד שהוא נובע מעיסוקו כחקלאי, ואולם לגבי חוב של חבר באגודה חקלאית לאגודה החקלאית שבה הוא חבר - כל חוב כאמור אלא אם כן תוכיח האגודה החקלאית כי חוב מסוים אינו נובע מעיסוקו כחקלאי;
"חקלאי" - יחיד העוסק בייצור תוצרת חקלאית, שהוא בעל זכויות בקרקע, לרבות זכות שימוש, שהוקצתה לו מיכסת מים למטרת חקלאות, או שהוא בעל זכות מהמדינה לאדמות מרעה, למעט יחיד כאמור שהוא חבר או שותף או בעל אמצעי שליטה בתאגיד מהמפורטים בחלק ב' לתוספת השניה ולרבות מי שהיה חקלאי ביום הקובע, וחדל להיות חקלאי לאחר מכן;
"יום ההסדר" - היום האחרון בחודש שקדם ליום מתן פסק המשקם;
"ישובי קו העימות" - ישובים שיקבעו השרים באישור ועדת הכלכלה של הכנסת;
"עלות הגיוס" - עלות גיוס הון של הממשלה באגרות חוב סחירות לתקופה זהה או דומה לתקופת הפריסה של החוב, שתיקבע בדרך שיקבע שר האוצר;
"תאגיד חקלאי" - אגודה שיתופית שלפחות מחצית מחבריה הם אגודות חקלאיות או תאגיד שלפחות מחצית מאמצעי השליטה בו הם בידי אגודות חקלאיות, כמפורט בתוספת הרביעית; השרים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאים לשנות את התוספת.
2.   
3.   
4.   
על המשקם יחולו הוראות סעיף 374 לפקודת החברות; אין באמור כדי לגרוע מאחריותו כעובד ציבור לפי כל דין.
5.   
6.   
7.   8.   
הקפאת הליכים

(תיקון התשנ"ג)
(א) אין להמשיך ואין לפתוח בהליך לגבי חוב כולל או ערבות לחוב כאמור, אלא בהתאם להוראות חוק זה.
(ב) (1) הוכח להנחת דעתו של בית המשפט, ראש ההוצאה לפועל, הרשם או הבורר כי החוב נשוא ההליך שבפניו, כולו או חלקו, הינו חוב כולל או ערבות לחוב כאמור, יפסיק את ההליך לגבי החוב הכולל או הערבות כאמור ויעבירו לדיון בפני המשקם.
(2) על אף האמור בסעיף זה, רשאי חייב שהוא חקלאי או חבר באגודה חקלאית להודיע למי שבפניו מתנהל ההליך כי ברצונו שהוראות חוק זה לא יחולו עליו.
(ג) בסעיף זה, "ערבות" - לרבות ערבות של מי שאינו גורם חקלאי.
(ד) שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות הוראות בדבר הסדרים להעברת ההליכים לפי סעיף זה למשקם, לרבות השלב שממנו ימשיך המשקם את הדיון בהליכים.

סייג

לענין הארגונים החקלאיים המפורטים בחלק ב' של התוספת השלישית, יחולו הוראות חוק זה רק לענין חוב הארגון בשל חובות האגודות החקלאיות והגורמים החקלאיים החברים בו.
9.   
10.   
(2) המשקם רשאי להאריך את המועדים האמורים בפסקה (1), ובלבד שהארכת מועד לגבי חייב שהוא חבר באגודה חקלאית תהיה בהסכמת האגודה החקלאית;
(3) הוראות סעיף קטן זה לא יחולו אם המשקם קבע את חובו של החקלאי או של החבר באגודה החקלאית בהתאם להוראות סעיף 11, אלא אם כן חויב החקלאי או החבר באגודה החקלאית בחלף ערבות בלבד, בהתאם להוראות סעיף 16.
(ב) קיבל המשקם הודעה מאת חקלאי או חבר באגודה חקלאית כאמור בסעיפים קטנים (א) או (א1), יודיע על כך תוך שבעה ימים לנושי החקלאי או לנושי החבר באגודה החקלאית, ככל שאלה ידועים לו, ולנושים אחרים כפי שימצא לנכון והוראות חוק זה לא יחולו עוד על אותו חקלאי או אותו חבר באגודה חקלאית.
(ג) הודיע המשקם לנושה כאמור בסעיף קטן (ב), רשאי הנושה לפתוח או להמשיך בהליך כלפי אותו חקלאי או אותו חבר באגודה חקלאית שהודיע כאמור בסעיף קטן (א), לרבות בשל כל ערבות שנתן אותו חקלאי או אותו חבר באגודה חקלאית לחוב בסיסי של גורם חקלאי והוראות חוק זה לא יחולו.
(ד) היה אותו חקלאי או אותו חבר באגודה חקלאית חב גם כספים לאגודה, רשאי נושה האגודה לתבוע את אותו חקלאי או אותו חבר באגודה חקלאית בשל חובותיו לאגודה, ויראו את זכות האגודה כלפי אותו חקלאי או אותו חבר באגודה חקלאית כזכות שהומחתה לנושה.
(ה) הודיעו רוב חבריה של אגודה חקלאית, כי ברצונם שהוראות חוק זה לא יחולו עליהם, לא יטפל המשקם בחובותיה של אותה אגודה, למעט קביעת חובות וזכויות האגודה במסגרת טיפולו בארגון החקלאי שעליו היא נמנית; ואולם, חבר אגודה כאמור, רשאי לפנות למשקם בבקשה כי הוראות חוק זה יחולו לגבי חובותיו הוא.
11.   
12.   
13.   
(א) על דיון בפני משקם יחולו הוראות פרק ד' לחוק הבוררות והתוספת לו, בשינויים המחוייבים, ולמשקם תהיינה הסמכויות הנתונות לבורר לפי החוק האמור.
(ב) המשקם יוכל להורות על צירוף גורמים חקלאיים ונושים אחרים לענין החוב הכולל, לדיון בפניו, אם שוכנע כי מן הראוי לעשות כן.
(ג) כל עוד לא ניתן פסק המשקם לגבי גורם חקלאי מסוים, יהיה המשקם רשאי, לבקשת נושה של אותו גורם חקלאי, להורות על עיקול נכסיו או כל נכס מהם, למעט כספים ומלאי המשמשים לפעילותו השוטפת של הגורם החקלאי.
14.   
15.   
16.   
17.   
18.   
19.   
20.   
(ב) הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו על:
(1) דירה המשמשת למגורי החייב, לרבות דירה השייכת לחייב שהוא אגודה חקלאית המסווגת כ"מושב שיתופי" או "קיבוץ" ומשמשת למגורי חבר באותה אגודה;
(2) כספים בקופת גמל כהגדרתה בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005 שהיא למטרת תגמולים או קיצבה - עד לסכום שיקבעו השרים;
(3) (א) החלק בנכסים יצרניים של כל אחד מאלה:
(1) אגודה חקלאית שהיא ישוב מישובי קו העימות;
(2) אגודה חקלאית בישוב מישובי קו העימות ותאגיד חקלאי הנמצא בשליטת אותה אגודה חקלאית, אם עיקר פעילותו היא באזור אותו ישוב;
(3) חבר באגודה חקלאית כאמור בפסקה זו;
(4) חקלאי בישוב מישובי קו העימות.
(ב) בפסקה זו, "נכסים יצרניים" - נכסים יצרניים הממוקמים באזור ישובי קו העימות, לרבות זכויות בתאגידים, אם הגורם החקלאי כאמור בפסקת משנה (א) נוטל חלק פעיל בתפעולם ובניהולם, ובלבד שכל הכנסות ושכר העבודה של החברים העובדים בתאגידים אלה ייכללו בחישוב כושר ההחזר של הגורם החקלאי כאמור.
21.   
22.   
23.   
24.   
25.   
26.   
27.   
28.   
29.   
30.   
31.   
(א) ניתן צו פירוק לפי פקודת האגודות השיתופיות לגבי ארגון חקלאי, לא יהיה המפרק רשאי להפעיל את סמכויותיו על פי כל דין בענינים שהסמכות בהם נתונה למשקם לפי סעיף 11(א).
(ב) הרשם רשאי להעביר מפרק של ארגון חקלאי מתפקידו אם ביקש זאת המשקם של אותו ארגון או אם ראה צורך בכך לקידום ביצועו של חוק זה.
(ג) צו פירוק שניתן לפני תחילתו של חוק זה, לאגודה חקלאית כמשמעותה בפסקה (1) להגדרת "אגודה חקלאית" - בטל; הרשם יתן הוראות ככל המתחייב מביטול הפירוק.
(ד) (1) ניתן צו פירוק או צו כינוס נכסים לפי פקודת החברות או צו כינוס או צו הכרזה על פשיטת רגל לפי פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980, קבוע או זמני, לפני תחילתו של חוק זה, לגבי גורם חקלאי או נכסיו, בשל חוב או ערבות שחוק זה חל עליהם, לא יהיו המפרק או הכונס רשאים להפעיל את סמכויותיהם לפי כל דין בענינים שהסמכות בהם נתונה למשקם לפי סעיף 11(א) והם יפעלו לפי הוראות המשקם; לגבי אגודה חקלאית כהגדרתה בסעיף 1(1), רשאי המשקם לבטל כינוס או להעביר כונס מתפקידו אם ראה שאין בכך תועלת או צורך, או מכל טעם סביר אחר; בוטל הכינוס כאמור, לא ייפגעו הזכויות של בעל שיעבוד צף שגובש, לצורך ייעוד התמורות לפי סעיף 24;
(2) כונס כאמור בפסקה (1) לא יהיה רשאי לפעול בשמו של הגורם החקלאי שלגביו מונה או לייצג את עניניו בכל הנוגע לחובות וערבויות שחוק זה חל עליהם.
(ה) מפרק וכונס של גורם חקלאי יעביר למשקם את כל המסמכים והמידע שידרוש המשקם לצורך ביצוע תפקידו.
(ו) שכר מפרק והוצאותיו שפסק הרשם, ושכר כונס נכסים ומפרק והוצאותיהם שפסק בית המשפט, יהיו בדין קדימה לכל שאר חובות הגורם החקלאי.
32.   
33.   
34.   
35.   
36.   
37.   
"יום התחילה" - יום תחילתו של חוק הסדרים במגזר החקלאי המשפחתי (תיקון מס' 13), התשע"ח-2018;
"המינהלה" - המינהלה שהוקמה לפי סעיף 6;
"פסק משקם" - כמשמעותו בסעיף 27;
"תקופת המעבר" - תקופה של שישה חודשים מיום התחילה.
38.   
39.   
40.   
(ב) המינהלה תמסור לצדדים להליך שניתן בו פסק משקם כאמור בסעיף קטן (א), בתוך שבועיים מיום התחילה או ממועד מתן פסק המשקם, לפי המאוחר, הודעות בכתב, כמפורט להלן:
(1) הודעה לחייב - על חובתו לשלם את התשלום, בהתאם לפסק המשקם, ישירות לנושים; בהודעה יצוינו, בין השאר, יתרת החוב לתשלום, הסדר התשלומים, מועדי התשלום ותנאיו, ככל שנקבעו;
(2) הודעה לנושה - על זכותו להגיש בקשה לביצוע פסק המשקם לפי חוק ההוצאה לפועל.
(ג) הוגש פסק משקם כאמור בסעיף קטן (א) לביצוע לפי חוק ההוצאה לפועל, רשאי רשם ההוצאה לפועל לשנות או לבטל כל החלטה או צו שנתן המשקם, לרבות החלטה או צו שניתנו בהליך שהועבר אל המשקם לפי הוראות סעיף, ולמעט 7 הסכום שנקבע לתשלום בפסק המשקם (בפרק זה - החלטה או צו שנתן המשקם).
(ד) הוגשו ערעור או בקשה לביטול לגבי פסק משקם כאמור בסעיף קטן (א), תדון הערכאה המוסמכת לדון בערעור או בבקשת הביטול לפי הוראות חוק זה.
41.   
42.   
43.   
44.   
45.   
46.   

תוספת רביעית
(סעיף 1, הגדרת "תאגיד חקלאי")
אסם הגליל - מכון תערובת של מושבי הגליל - אגודה חקלאית שיתופית בע"מ

עוף הנגב - אגודה שיתופית חקלאית בע"מ

פרחי הערבה - אגודה חקלאית שיתופית בע"מ;

בית אריזה אזורי בערבה - אגודה חקלאית שיתופית בע"מ;

בית אריזה לתמרים בערבה - אגודה חקלאית שיתופית בע"מ;

מפעלי הערבה - שותפות רשומה;

רמות קיט ושות' (1981);

מפעלי רמת הגולן - אגודה חקלאית שיתופית בע"מ.

יצחק שמיר
יצחק שמיר
יצחק מודעי
ראש הממשלה
שר החקלאות
שר האוצר
 
 
 
חיים הרצוג
 
דב שילנסקי
נשיא המדינה
 
יושב ראש הכנסת
[1.] ס"ח 1387, התשנ"ב (12.3.1992), עמ' 118.
תיקונים:ס"ח 1431, התשנ"ג (13.8.1993), עמ' 178;
ס"ח 1554, התשנ"ו (8.1.1996), עמ' 27;
ס"ח 1557, התשנ"ו (19.1.1996), עמ' 42 [התשנ"ו (מס' 2)];
ק"ת 5754, התשנ"ו (25.4.1996), עמ' 776 [התשנ"ו (מס' 3)];
ק"ת 5766, התשנ"ו (20.6.1996), עמ' 1337 [התשנ"ו (מס' 4)];
ס"ח 1674, התשנ"ח (16.7.1998), עמ' 264;
ס"ח 1704, התשנ"ט (15.2.1999), עמ' 98;
ק"ת 5949, התשנ"ט (4.2.1999), עמ' 306 [התשנ"ט (מס' 2)];
ס"ח 1705, התשנ"ט (2.3.1999), עמ' 120 [התשנ"ט (מס' 3)];
ס"ח 1785, התשס"א (4.4.2001), עמ' 221;
ס"ח 1882, התשס"ג (29.12.2002), עמ' 198;
ס"ח 1923, התשס"ד (5.2.2004), עמ' 287;
ס"ח 1997, התשס"ה (11.4.2005), עמ' 367;
ס"ח 2024, התשס"ה (10.8.2005), עמ' 915 [התשס"ה (מס' 2)];
ס"ח 2078, התשס"ז (18.1.2007), עמ' 85. הצ"ח - ממשלה 278, התשס"ז, עמ' 222;
ס"ח 2706, התשע"ח (13.3.2018), עמ' 286. הצ"ח - ממשלה 1145, התשע"ז, עמ' 1178.

מפת מסמך

פרק א': הגדרות
1. הגדרות
פרק ב': המשקם
2. הועדה למנוי משקמים
3. מינוי משקמים
4. אחריות המשקם
5. קביעת אזורי שיקום
6. מינהלה
פרק ג': ההליכים בפני המשקם
7. הקפאת הליכים
8. הקפאת הליכים
9. פתיחת הליכים
10. זכות בחירה לחקלאי או לחבר באגודה חקלאית
11. אופן הסדרת החוב
12. קביעת החוב של גורם חקלאי
13. הדיון בפני המשקם
14. סמכות לקבלת ידיעות ומסמכים
פרק ד': הסדרת חובות וערבויות
15. הפחתות
16. חלף ערבות
17. החוב להסדר
18. קביעת כושר ההחזר
19. פריסת החוב
20. מימוש נכסים
21. מחיקת חוב
22. התחשבות בסכומים שנמחקו או שהופחתו
23. מימוש נכסים חקלאיים
24. חלוקת החוב וייעוד תמורות
25. מיצוי החיוב
26. הסדר ביניים
פרק ה': הפסק
27. פסק המשקם
28. ביטול פסק
29. ערעור
פרק ו': הוראות שונות
30. חובת סודיות
31. התאמות לענין פירוק או כינוס
32. תאגידים משותפים למושבים ולקיבוצים
33. הקלות במס
34. שמירת זכויות
35. ביצוע ותקנות
36. הוראות מעבר
פרק ז': סיום פעילות המשקמים והמינהלה והוראות מעבר לעניין הליכים קיימים
37. הגדרות - פרק ז'
38. תחולה
39. סיום פעילות המשקמים והמינהלה
40. ביצוע פסק משקם שניתן עד תום תקופת המעבר
41. סייג למימוש נכסים והטלת הגבלות
42. הליך קיים שלא ניתן בו פסק משקם
43. שמירת תוקף החלטות וצווים
44. ביטול החלטות וצווים לאחר תשלום מלוא החוב
45. פעולות המינהלה בתקופת המעבר
46. דיווח לכנסת
תוספת ראשונה
תוספת שניה