תאריך תצוגה: 22/01/1992
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
2. תחולת התקנות
3. חוזים שהתקנות חלות עליהם אין להבין מתוכם כי ניתנת בהם ערובה גמורה שכלי השיט ראוי להפלגה בים
4. הודעה בנוגע לשימוש בתקנות תהא נכללת בשטרי המטען
5. שינוי סעיף VIמן התקנות בנוגע למסחר בין חוף לחוף
6. שינוי תקנות 4-5 מסעיף IIIבנוגע למטענים שאינם ארוזים בכלי קיבול
7. להוציא מן הכלל תוקף פעולתו של כל חוק
8. מעמדם של הנשגר ושל הנסב
9. החוק העותומני בנידון הובלת טובין בים לא יהא נוהג

פקודת הובלת טובין בים 1 , 2

פקודה המתקנת את החוק הדן בהובלת טובין בים
 
מבוא   
הואיל ובועידה הבין-לאומית לעניני החוק הימי שנתקיימה בבריסל בשנות 1922 ו-1933 נתקבלה אמנה בדבר איחודן של תקנות מסויימות הנוגעות לשטרי מטען;
והואיל ורצוי ליתן תוקף חוקי בארץ-ישראל לתקנות האמנה המפורטות בתוספת לפקודה זו, בהתחשב עם הוראות פקודה זו, כדי לקבוע את אחריותם וחובותיהם וזכויותיהם וחסינויותיהם של מובילים עפ"י שטרי מטען;
לפיכך מחוקק בזה הנציב העליון לארץ-ישראל בעצתה של המועצה הארץ-ישראלית לאמור:
1.   
2.   
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8. 3
מעמדם של הנשגר ושל הנסב

(תיקון התשנ"ב)
(א) בלי לגרוע מהוראות סעיףI (ב) וסעיףIII סימן 4 לתקנות ומהוראות כל דין אחר, רואים את מי שהמטען שוגר אליו (להלן - הנשגר), ואת מי ששטר המטען הוסב אליו כדין (להלן - הנסב), לפי הענין, כצד לשטר המטען, אשר ככזה הוא זכאי לכל הזכויות הנובעות מן העסקה שבשלה נעשה השטר, והוא כפוף להתחייבויות המתייחסות לאותה עסקה בבואו להפעיל את זכויותיו האמורות.
(ב) אין בהוראות סעיף זה כדי לפגוע -
(1) בזכות העיכוב במעבר;
(2) בזכות לתבוע את דמי ההובלה משוגר הטובין או מבעליהם;
(3) בכל חיוב שיחול על הנשגר או על הנסב בשל קבלת הטובין.
9.   
(3) המרה למטבע ישראלי תהיה על פי השער הגבוה שיש לשלם על העברות בנקאיות בתאגיד בנקאי עבור דולר של ארצות הברית של אמריקה כשהוא מוכפל ביחס שבין הדולר לבין זכות המשיכה המיוחדת.
(ה) המוביל וכלי השיט לא יהיו זכאים ליהנות מהגבלת האחריות כאמור בפסקה (א), אם הוכח כי הנזק נגרם כתוצאה ממעשה או ממחדל של המוביל, שנעשה בכוונה לגרום נזק או בחוסר איכפתיות ובידיעה שקרוב לודאי שייגרם נזק.
(ו) משנכללה בשטר המטען ההצהרה שצוינה בפסקה (א), היא לא תהיה ראיה מחייבת או חותכת כלפי המוביל, אלא ראיה לכאורה בלבד.
(ז) בהסכמה בין השוגר לבין המוביל, קברניט כלי השיט או נציג אחר של המוביל, ניתן לקבוע שיעורים מרביים שונים מאלה המפורטים בפסקה (א), ובלבד ששיעורים כאמור לא יפחתו מן האמור באותה פסקה.
(ח) המוביל וכלי השיט לא יהיו אחראים לכל הפסד או נזק שייגרם לטובין, או בקשר איתם, אם מסר השוגר בשטר המטען הצהרה כוזבת, ביודעין, אודות טיב הטובין או שוויים.

6. טובין מתלקחים, מתפוצצים, וטובין שלמשלוחם לא הסכים המוביל, רב החובל, או סוכנו של המוביל לכשנודעו להם טיבם ומהותם של אותם הטובין, הרי יכל המוביל בכל עת שהיא לפני פריקתם של הטובין להורידם בכל מקום שהוא או להשמידם או ליטול מהם את סכנתם מבלי לשלם כל פיצוי על כך, ושוגר הטובין הללו יהא אחראי לכל נזק ולכל הוצאות שנגרמו ישירות או בעקיפין ע"י המשלוח הזה.
נשלחו טובין כאלה בידיעה ובהסכמה כזאת והפכו להיות סכנה לכלי שיט או למטענו, יוכל המוביל כיוצא בזה להורידם בכל מקום שהוא או להשמידם או ליטול מהם את סכנתם, מבלי שתחול עליו כל אחריות, פרט לשיעור הממוצע של אחריותלנזקים, אם נהוג שיעור ממוצע כזה.
סעיף IV א. - אחריות מוביל ושלוחיו

1. ההגנות והגבלת האחריות שלפי תקנות אלה יחולו על כל תביעה נגד המוביל בשל הפסד או נזק לטובין שהם נושא חוזה ההובלה, בין אם היא תביעה חוזית ובין אם היא תביעה בנזיקין.

2. הוגשה תביעה כאמור נגד עובדו של המוביל או נגד שלוחו, יהיה עובד או שלוח כאמור זכאי לאותן ההגנות והגבלות האחריות אשר המוביל זכאי להן על פי תקנות אלה, ובלבד שעובד או שלוח כאמור אינו קבלן עצמאי.

3. סך כל הסכומים אשר ניתן לגבותם ממוביל, מעובד ומשלוח כאמור, לא יעלה בשום מקרה על שיעור ההגבלה שנקבע בתוספת זו.

4. על אף האמור בסימנים 2 ו-3, עובדו של המוביל או שלוחו לא יהיו זכאים להסתמך על הוראות סעיף זה, אם הוכח כי הנזק נגרם כתוצאה ממעשה או ממחדל של העובד או של השלוח, לפי הענין, שנעשה בכוונה לגרום נזק או בחוסר איכפתיות ובידיעה שקרוב לודאי שייגרם נזק.
סעיף V- ויתור על זכויות וחסינויות והגדלת מידת האחריות וההתחייבויות
המוביל יהיה בן חורין לוותר על זכויותיו, כולן או מקצתן, או להגדיל את מידת אחריותו עפ"י ההוראות הנכללות באחד הסעיפים הללו, בתנאי שהויתור או הגדלת מידת האחריות יהיו מותנים בשטר המטען שניתן לשוגר.
הוראות תקנות אלו לא תחולנה על חוזי שכירות כלי שיט, אבל אם ניתנים שטרי מטעןלגבי כלי שיט המוביל טובין עפ"י חוזה שכירות, חייב שוכר כלי השיט למלא אחרי תקנות אלו. שוםדבר האמור בתקנות אלו לא ימנע מלהתנות בשטר מטען כל תנאי חוקי בענין שיעור ממוצע של אחריות לנזקים.
סעיף VI- תנאים מיוחדים
למרות הוראות הסעיפים הקודמים, יהא כל מוביל, רב חובל, או סוכנו של מוביל או שוגר הטובין רשאי בכל הנוגע לטובין מיוחדים לחתום על הסכם בנוגע לאחריותו של המוביל לטובין כאלה ובנוגע לזכויותיו וחסינויותיו של המוביל לגבי אותם טובין או בנוגע להתחייבותו שכלי השיט ראוי להפלגה בים, עד כמה שאין תנאי זה מתנגד לסדרי שלום הציבור, בשמירתם ובפריקתם של הטובין המובלים בים, בתנאי שלא הוצא ולא יוצא במקרה זה כל שטר מטען וכי התנאים שהוסכם עליהם יהיו כלולים בטופס קבלה שישמש כמסמך האסור בהעברה מיד ליד ושיהא מסומן בתורת זה.
כל הסכם כזה יהא לו תוקף חוקי מלא:
בתנאי שסעיף זה לא יחול על משלוחים מסחריים רגילים שנעשו בדרך המסחר הרגיל, אלא יחול על אותם משלוחים אחרים בלבד שטיבם ומצבם של הטובין המובלים או המסיבות והתנאים שעל פיהם מובילים את הטובין מצדיקים הסכם מיוחד.
סעיף VII- הגבלות בשימוש התקנות האלה
שום דבר הנאמר בזה לא ימנע מוביל או שוגר מלחתום על הסכם, תנאי או תנאי-פיטורין בנוגע לאחריותם של המוביל או של כלי השיט לאבדה או להיזק שחלו בטובין או בקשר עם השמירה וההשגחה והטיפול בטובין לפני טעינתם בכלי השיט המוביל את הטובין בים ולאחר שפרקו אותם מאותו כלי שיט.
סעיף VIII- הגבלת מידת האחריות
הוראות תקנות אלו לא תפגענה בזכויות ובהתחייבויות של המוביל עפ"י כל חוק שיהא נוהג באותה שעה בענין הגבלת מידת אחריותם של בעלי כלי שיט המפליגים בים.
סעיף IX- שמירת דינים
אין בהוראות תוספת זו כדי לפגוע בהוראות כל דין אחר וכל אמנה בין-לאומית המסדירים אחריות בשל נזק גרעיני.
(סוף הפקודה)
[1.] חא"י, כרך א', עמ' (ע) 98, (א) 103.
תיקון:ס"ח 1379, התשנ"ב (22.1.1992), עמ' 50.
[2.] שם הפקודה לא שונה במפורש אלא מכללא על ידי ביטול סעיף 1 בתיקון התשנ"ב ועל ידי החלפת המילה "סחורה" במילה "טובין".
[3.] סעיף 8(א) יחול גם על שטרי מטען שנעשו לפני תחילתו של תיקון התשנ"ב.

מפת מסמך

מבוא
1. הגדרות
2. תחולת התקנות
3. חוזים שהתקנות חלות עליהם אין להבין מתוכם כי ניתנת בהם ערובה גמורה שכלי השיט ראוי להפלגה בים
4. הודעה בנוגע לשימוש בתקנות תהא נכללת בשטרי המטען
5. שינוי סעיף VIמן התקנות בנוגע למסחר בין חוף לחוף
6. שינוי תקנות 4-5 מסעיף IIIבנוגע למטענים שאינם ארוזים בכלי קיבול
7. להוציא מן הכלל תוקף פעולתו של כל חוק
8. מעמדם של הנשגר ושל הנסב
9. החוק העותומני בנידון הובלת טובין בים לא יהא נוהג
התוספת