תאריך תצוגה: 14/11/2023
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
2. מטרות שירותי החינוך המיוחדים
3. שירותי חינוך מיוחדים חינם
4. אחריות למתן שירותי חינוך מיוחדים חינם
5. מינוי ועדות זכאות ואפיון
6. הרכב ועדת זכאות ואפיון
7. קביעת זכאות ואפיון
8. הפניה לועדת זכאות ואפיון
9. סמכויות ועדת זכאות ואפיון והדיון בה
10. דיון חוזר
11 דיוני ועדת זכאות ואפיון והחלטותיה
12. מינוי ועדת השגה
13. השגה
פרק ד': הלימודים במוסד לחינוך מיוחד
14. משך שנת לימודים
15. יום לימודים ארוך
16. מורים
17. כיתה
18. מטפלים שאינם מורים
19. תכנית לימודים אישית
20. הערכה מסכמת
20א. הגדרות
20ב. זכאות תלמיד עם צרכים מיוחדים במסגרת החינוך הרגיל
20ג. תכנית שילוב
20ד. צוות רב-מקצועי
20ה השגה לוועדת זכאות ואפיון
20ו. מורים ומטפלים שאינם מורים
20ז. תכנית חינוכית יחידנית לתלמיד משולב
20ח. הערכה מסכמת לתלמיד משולב
פרק ה': שונות
21. תיקון חוק לימוד חובה
22. שמירת דינים
23 ביצוע ותקנות ושינוי התוספות
24. תחילה ותחולה
1.
2.
1. הארכת זכאות לשירותי חינוך מיוחדים - הוראת שעה
הארכת זכאות לשירותי חינוך מיוחדים - הוראת שעה

חוק חינוך מיוחד, התשמ"ח-1988 1

1.   
"מוסד לחינוך מיוחד" - מוסד חינוך מוכר שניתנים בו שירותי חינוך מיוחדים, לרבות כתה במוסד חינוך מוכר שניתנים בה שירותי חינוך מיוחדים;
"מוסד חינוך רגיל" - מוסד חינוך מוכר שאינו מוסד לחינוך מיוחד;
"מתי"א" - מרכז תמיכה יישובי או אזורי שבו ניתנים, בין השאר, מידע, הנחיה וסיוע לצוות חינוכי וכן שירותי חינוך מיוחדים לתלמידים עם צרכים מיוחדים; לעניין זה, "צוות חינוכי" - עובדי הוראה, מטפלים הנותנים שירותים פארא-רפואיים וסייעים, העוסקים במתן שירותי חינוך מיוחדים;
"נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות" - כמשמעותה בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998;
"צוות רב-מקצועי" - כמשמעותו בפרק ד'1;
"שירותים נלווים" - שירותי הסעה וליווי, ארוחות, עזרים מסייעים, שירותים רפואיים, פארא-רפואיים, פסיכולוגיים וסוציאליים, וכן כל שירות אחר שהשר קבע בצו, בהתייעצות עם שר הבריאות או עם שר העבודה והרווחה, לפי הענין; בחוק זה -
"שירותי הסעה וליווי" - כמשמעותם לפי חוק הסעה בטיחותית לילדים ולפעוטות עם מוגבלות, התשנ"ד-1994;
"עזרים מסייעים" - כמשמעותם לפי חוק שוויון זכויות אנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998;
"שירותים פארא-רפואיים" - לרבות שירותים הניתנים בידי מי שהוא בעל תעודה במקצועות הבריאות לפי חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות, התשס"ח-2008, וטיפול באמנות;
"ארגון ציבורי" - ארגון ארצי או ארגון מקומי של מתנדבים העוסק בטיפול בתלמידים עם צרכים מיוחדים מסוג מסויים או בקידום ענינם, שהשר הכיר בו בצו;
"ועדת זכאות ואפיון" - ועדה שמונתה לפי סעיף 5;
"חוזר מנכ"ל" - חוזר המנהל הכללי של משרד החינוך, המפורסם באתר האינטרנט של משרד החינוך;
"השר" - שר החינוך והתרבות.
(ב) מונחים אחרים תהא להם המשמעות שיש להם בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949 ובחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג-1953 אלא אם כן ניתן להם פירוש אחר בחוק זה.
2.   
3.   
(ג) לא נמצא מוסד חינוך רגיל שהוא מוסד חינוך מתאים כמשמעותו בסעיף לחוק לימוד חובה, התש"ט-1949 (בסעיף זה - מוסד חינוך מתאים), באזור מגוריו של תלמיד כאמור בסעיף קטן (א), אחראית רשות החינוך המקומית למתן שירותי חינוך מיוחדים לתלמיד במוסד חינוך מתאים לפי הוראות החוק האמור.
(ד) השר, בהתייעצות עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ועם ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת, רשאי לקבוע הוראות לעניין סעיף זה.
4.   
5. 2
מינוי ועדות זכאות ואפיון

[תיקונים: התש"ס (מס' 2), התשע"ח]
השר ימנה ועדות זכאות ואפיון לתלמידים עם צרכים מיוחדים ויקבע את אזורי פעולתן.
6.   
(3) שני מפקחים כוללים של משרד החינוך, האחד מפקח כולל לחינוך מיוחד והאחר מפקח כולל לחינוך רגיל, או נציגיהם;
(4) פסיכולוג חינוכי לפי חוק הפסיכולוגים, התשל"ז-1977 (בחוק זה - פסיכולוג חינוכי) מטעם הרשות המקומית;
(5) הורה לתלמיד עם צרכים מיוחדים שימנה השר מתוך רשימות שיגישו לו ארגוני הורים לתלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך.
(ב) יושב ראש ועדת זכאות ואפיון יזמן את הוועדה.
7.   
קביעת זכאות ואפיון

[תיקונים: התש"ן, התש"ס (מס' 2), התשס"ב, התשס"ג, התשע"ז, התשע"ח]
(א) (1) ועדת זכאות ואפיון תקבע את זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים של תלמיד שיש לו אחת או יותר מהמוגבלויות המפורטות בתוספת הראשונה, המגבילה את תפקודו לפי אחת מרמות התפקוד המפורטות בתוספת השנייה, וכן את היקף סל השירותים שיינתן לו לפי רמת תפקודו, כמפורט בחלק א' או בחלק ב' לתוספת השנייה, ולפי צרכיו.
(2) הוועדה תקבע את רמת התפקוד והצרכים של התלמיד בהתאם למצבו בין השאר בתחומים אלה: קוגניטיבי, לימודי, שפתי, רגשי, חברתי, עצמאות תפקודית והתארגנות, ותקשורת.
(3) בחוק זה, "רמת תפקוד" - רמת תפקוד כמפורט בתוספת השנייה, לפי אמות המידה שנקבעו בחוזר מנכ"ל.
(ב) (1) ועדת זכאות ואפיון שקבעה את זכאותו של תלמיד עם צרכים מיוחדים לשירותי חינוך מיוחדים, תמסור להורי התלמיד מידע בכתב בדבר פירוט השירותים שהתלמיד זכאי לקבל בכל מסגרת חינוכית שבה ילמד מבין אלה (בסעיף זה - מסגרת חינוכית):
(א) כיתה רגילה במוסד חינוך רגיל בהתאם להוראות פרק ד'1;
(ב) כיתה במוסד חינוך רגיל שבה ניתנים שירותי חינוך מיוחדים;
(ג) מוסד חינוך מוכר שניתנים בו שירותי חינוך מיוחדים.
(2) הורי התלמיד יבחרו את המסגרת החינוכית שבה ילמד ילדם מבין האפשרויות המנויות בפסקה (1)(א) עד (ג), ויודיעו על בחירתם לוועדת הזכאות והאפיון בתוך 14 ימים מיום שנודע להם על קביעת הוועדה כאמור בסעיף קטן (א).
(3) לא הודיעו הורי התלמיד על בחירתם בתוך התקופה האמורה בפסקה (2), רשאית ועדת הזכאות והאפיון להחליט על המסגרת החינוכית המתאימה לתלמיד; בבואה להחליט כאמור, תעניק ועדת הזכאות והאפיון זכות קדימה לשילוב הילד במוסד חינוך רגיל בהתאם להוראות פרק ד'1.
(4) (א) סברה ועדת הזכאות והאפיון, בהסתמך על חוות דעת של גורמים טיפוליים, ולעניין תלמיד הלומד במוסד חינוך או במעון יום שיקומי - גם על מידע בכתב ממוסד החינוך או ממעון היום השיקומי, כי יש חשש ממשי שהשמתו של התלמיד במסגרת חינוכית בהתאם לבחירת הוריו לפי פסקה (2) תביא לפגיעה ממשית בשלומו או בשלומם של אחרים, רשאית היא להחליט על השמתו במסגרת חינוכית אחרת המתאימה לו.
(ב) החלטת הוועדה כאמור בפסקת משנה (א) תינתן לאחר שנתנה להורי התלמיד הזדמנות להשמיע את עמדתם בתוך 14 ימים מיום 4 קבלת הודעת ההורים על בחירתם לפי פסקה (2), היא טעונה אישור של מנהל האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך או סגנו, ויחולו עליה הוראות סעיף 13.
(ג) השר ימסור לוועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת, מדי שנה, לא יאוחר מא' בחשוון, דיווח על ההחלטות שהתקבלו לפי פסקה זו בשנת הלימודים שקדמה למועד הדיווח.
(5) הוראות סעיף קטן זה לא יחולו על תלמיד שוועדת זכאות ואפיון או הצוות הרב-מקצועי קבעו שהוא זכאי למענה פרטני או קבוצתי כמשמעותו בתוספת השנייה; נקבע כאמור, ילמד התלמיד בכיתה רגילה במוסד חינוך רגיל בהתאם להוראות פרק ד'1.
(ב1) סל השירותים שיינתן לתלמיד עם צרכים מיוחדים שוועדת זכאות ואפיון קבעה את זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים ייקבע לפי רמת תפקודו של התלמיד ולפי צרכיו, וכן בכפוף למאפיינים המובנים של המסגרת החינוכית שבה הוא לומד; בסעיף זה, "מאפיינים מובנים" - יום לימודים ארוך, משך שנת הלימודים, מספר תלמידים בכיתה, ארוחות ומיתקנים ייחודיים של מוסד לחינוך מיוחד.
(ג) (בוטל).
(ד) הובא לפני ועדת זכאות ואפיון ענינו של תלמיד עם צרכים מיוחדים שועדת אבחון לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית), התשכ"ט-1969, קבעה שהוא אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית, תתחשב ועדת זכאות ואפיון, לצורך קבלת החלטתה, בקביעת ועדת האבחון לענינו.
(ה) השר, בהסכמת שר האוצר, יקבע לכל שנת לימודים את התקציב להרחבת מספר הזכאים לחינוך מיוחד ולתוספת הוראה ולימוד וכן לשירותים מיוחדים לפי פרק ד'1; השר יקבע לכל ועדת זכאות ואפיון את מספר הזכאים שהיא רשאית לאשר בכל שנת לימודים, על פי כללים שיבטיחו שסך עלות החינוך המיוחד לכל הזכאים החדשים לא יעלה על התקציב שייקבע כאמור לאותה שנה.
8.   
9.   
(4) הוועדה רשאית להזמין אנשי מקצוע מתחומים שונים, לפי הצורך, להשתתף בדיוני הוועדה, ובהם רופא מומחה או עובד סוציאלי כהגדרתו בחוק העובדים הסוציאליים, התשנ"ו-1996; ביקשו זאת הורי התלמיד שעניינו נדון בוועדה, תזמין הוועדה רופא מומחה או עובד סוציאלי כאמור.
(ג) (1) דיוני הועדה יירשמו בפרוטוקול; הפרוטוקול, המסמכים הרפואיים וכל מסמך אחר שבידי הועדה הם סודיים, אך מותר להביאם לידיעת אדם אשר נזקקים לשירותיו לצורך ההחלטה; אדם שלידיעתו הובא פרוטוקול או מסמך כאמור חייב בשמירת סודיותם.
(2) על אף האמור בפסקה (1), הפרוטוקול יימסר להורי התלמיד, ככל האפשר עם תום הדיון בוועדה ולא יאוחר מ-14 ימים מתום הדיון או מהמועד שבו נמסרה להורים החלטת הוועדה, לפי המוקדם.
(ג1) על אף האמור בסעיפים קטנים (ב)(3) ו–(ג)(2), הוועדה רשאית להחליט, בהחלטה מנומקת שתירשם בפרוטוקול, כי מסמך שהובא לפניה או פרוטוקול הדיון, כולו או חלקו, לא יימסר להורי התלמיד, אם שוכנעה כי המידע הנכלל בו עלול לסכן את התלמיד או אדם אחר, ובלבד שיינתן להורי התלמיד חלק הפרוטוקול של הדיון שבו השתתפו.
(ד) הועדה תודיע בהחלטה מנומקת בכתב להורי התלמיד עם הצרכים המיוחדים או למי מטעמם על החלטתה ונימוקיה, אלא אם כן החליטה הועדה כי החלטתה ונימוקיה, כולם או חלקם, לא יימסרו להורי התלמיד, אם שוכנעה כי המידע הנכלל בהם עלול לסכן את התלמיד או אדם אחר; ואולם עורך דין, פסיכולוג חינוכי, רופא או עובד סוציאלי מטעמם יהיה רשאי, בכל מקרה, לעיין בפרוטוקול כולו.
(ה) הוראות סעיף זה יחולו על כל דיוני ועדת זכאות ואפיון, לרבות על דיון נוסף לפי החלטה של ועדת השגה כאמור בסעיף 13(ב)(2).
(ו) השר, בהתייעצות עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ועם ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת, יקבע הוראות בדבר הקמת ועדות זכאות אפיון וסדרי עבודתן.
10.   
11   
12.   
13.   
14.   
15.   
16.   
17.   
18.   
19.   
20.   
20א.   
(1) ועדת זכאות ואפיון החליטה על זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים, והוריו בחרו כי ילמד במסגרת מוסד חינוך רגיל בכיתה רגילה לפי סעיף 7(ב)(2) או שוועדת זכאות ואפיון החליטה על כך לפי סעיף 7(ב)(3) או (4);
(2) הצוות הרב-מקצועי במוסד קבע את זכאותו לפי סעיף 20ד;
"מוסד חינוך רגיל" - מוסד חינוך מוכר שאינו מוסד לחינוך מיוחד;
"עובד חינוך" - מי שעוסק בהוראה או בחינוך במוסד חינוך;
"שירותים מיוחדים" - שירותי הסעה וליווי, עזרים מסייעים, שירותי סיוע, שירותים פסיכולוגיים, שירותים פארא-רפואיים וכל שירות אחר שהשר קבע בצו, בהתייעצות עם שר הבריאות או עם שר העבודה והרווחה, לפי העניין;
"תכנית השילוב" - התכנית שקבע השר לפי סעיף 20ג.
20ב.   
20ג.   
20ד.   
20ה   
20ו.   
20ז.   
תכנית חינוכית יחידנית לתלמיד משולב

(תיקונים: התשס"ג, התשע"ח)
(א) (1) עם תחילת לימודיו של תלמיד משולב במוסד חינוך רגיל, ובראשית כל שנת לימודים, לא יאוחר מחודשיים מתחילת שנת הלימודים או ממועד קביעת הזכאות והאפיון של התלמיד, לפי המאוחר, תיקבע במוסד החינוך הרגיל, בהתאם להוראות סעיף קטן (ב), תכנית חינוכית יחידנית לכל תלמיד משולב הלומד באותו מוסד. נקבעה לתלמיד במוסד החינוך תכנית חינוכית יחידנית בשנת לימודים קודמת, ימשיך המוסד ביישומה גם בשנת הלימודים שלאחריה, עד לקביעת תכנית חדשה לפי סעיף זה.
(2) התכנית החינוכית היחידנית תיקבע, ככל האפשר, מתוך מגמה לשלב את התלמיד בתכנית הלימודים הרגילה, לפי צרכיו של התלמיד המשולב ובהתחשב בסוגי מגבלויותיו, בחומרתן ובגילו של התלמיד, והכל במסגרת תכנית השילוב שנקבעה לפי סעיף 20ג ולפי החלטת ועדת זכאות ואפיון או הצוות הרב-מקצועי.
(ב) (1) הצוות הרב-מקצועי יקבע את התכנית החינוכית היחידנית; לצורך קביעת התכנית החינוכית היחידנית יוזמנו הוריו של התלמיד המשולב והתלמיד עצמו להשמיע את דבריהם ורשאים הם להשמיע את דבריהם בעצמם או על ידי מי מטעמם.
(2) העתק התכנית החינוכית היחידנית יועבר להורי התלמיד המשולב.
(ג) בסעיף זה "תכנית חינוכית יחידנית" - תכנית המתארת את רמת תפקודו וצרכיו, לרבות בעניין התאמות בתכנון הלמידה והתאמות בדרכי הערכה ומדידה של התלמיד המשולב בעת הכנתה, בתחומים שבהם יטופל, וקובעת לו מטרות ויעדים, פרק הזמן להשגתם, האמצעים הדרושים להשגתם ואמות מידה לבדיקת השגתם.
20ח.   
21.   
בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949, סעיפים עד , 6(א1) ו-9 - בטלים.
22.   
23   
24.   
טור א'
סוג המוגבלות
טור ב'
הגורם המקצועי שאבחנתו או חוות דעתו קבילה
משכל גבולי
פסיכולוג חינוכי, פסיכולוג התפתחותי או פסיכולוג קליני
מוגבלות-שכלית התפתחותית
ועדת האבחון לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית), התשכ"ט-1969, ובמידת הצורך - גורם מקצועי נוסף שאבחנתו קבילה בהלימה למוגבלות או למוגבלויות נוספות
חשד למוגבלות שכלית- התפתחותית
פסיכולוג חינוכי, פסיכולוג התפתחותי או פסיכולוג קליני
הפרעות התנהגותיות ורגשיות
פסיכולוג חינוכי, פסיכולוג התפתחותי, פסיכולוג קליני או רופא מומחה בפסיכיאטריה של ילדים ונוער
מוגבלות על רצף האוטיזם / ASD
רופא מומחה בפסיכיאטריה של ילדים ונוער, רופא ילדים בעל ניסיון של שלוש שנים לפחות במכון להתפתחות הילד או רופא מומחה בנוירולוגיה של הילד ובהתפתחות הילד; נוסף על כך, באבחון הראשון - אבחון של פסיכולוג קליני מומחה בתחום הקליני של הילד, פסיכולוג התפתחותי, או פסיכולוג שיקומי או חינוכי בעל הכשרה מוכחת בתחום האוטיזם
הפרעות נפשיות
רופא מומחה בפסיכיאטריה של ילדים ונוער
לקות למידה רב–בעייתית?
פסיכולוג חינוכי, פסיכולוג מומחה שהוכשר בנושא לקויות למידה, או פסיכולוג מומחה ומאבחן דידקטי בין במסמך אחד ובין במסמכים נפרדים
AD(H)D
פסיכולוג מומחה, רופא מומחה בנוירולוגיה של הילד ובהתפתחות הילד, רופא מומחה בפסיכיאטריה של ילדים ונוער או רופא ילדים בעל ניסיון של שלוש שנים לפחות במכון מוכר להתפתחות הילד
מוגבלות פיזית
רופא ילדים בעל ניסיון של שלוש שנים לפחות במכון מוכר להתפתחות הילד או רופא מומחה בנוירולוגיה של הילד ובהתפתחות הילד
מוגבלות שמיעה
קלינאי תקשורת שהוסמך לאודיולוגיה; לעניין זה, "אודיולוגיה" - עריכת בדיקות שמיעה והתאמת מכשירי שמיעה
1.   2.   
טור א'
סוג המוגבלות
טור ב'
רמת תפקוד 1 גבוהה
טור ג'
רמת תפקוד 2 בינונית גבוהה
טור ד'
רמת תפקוד 3 בינונית נמוכה
טור ה'
רמת תפקוד 4 נמוכה
משכל גבולי
מענה פרטני או קבוצתי, וכן הנחיית הצוות
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
מוגבלות שכלית- התפתחותית
16 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
16 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
16 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
24 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
חשד למוגבלות שכלית- התפתחותית
16 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
16 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
16 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
24 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
הפרעות התנהגותיות ורגשיות
מענה פרטני או קבוצתי, וכן הנחיית הצוות
מענה פרטני או קבוצתי, וכן הנחיית הצוות
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
מוגבלות על רצף האוטיזם/ ASD
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
8 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
16 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
24 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
הפרעות נפשיות
מענה פרטני או קבוצתי, וכן הנחיית הצוות
8 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
16 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
24 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
לקות למידה רב–בעייתית AD(H)D
מענה פרטני או קבוצתי, וכן הנחיית הצוות
מענה פרטני או קבוצתי, וכן הנחיית הצוות
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
מוגבלות פיזית
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
8 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
16 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
24 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות

טור א'
סוג המוגבלות
טור ב'
רמת תפקוד 1 גבוהה
טור ג'
רמת תפקוד 2 בינונית גבוהה
טור ד'
רמת תפקוד 3 בינונית נמוכה
טור ה'
רמת תפקוד 4 נמוכה
מוגבלות שמיעה
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
8 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
16 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
24 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
מוגבלות ראייה
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
8 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
16 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
24 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
עיכוב התפתחותי בתחום התפקודי
מענה פרטני או קבוצתי, וכן הנחיית הצוות
מענה פרטני או קבוצתי, וכן הנחיית הצוות
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
עיכוב התפתחותי בתחום השפתי
מענה פרטני או קבוצתי, וכן הנחיית הצוות
מענה פרטני או קבוצתי, וכן הנחיית הצוות
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
מחלות ותסמונות נדירות
במידת הצורך שעות סיוע לפי הנחיות חוזר מנכ"ל
היקף הסיוע 8 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
16 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
24 שעות סיוע לשבוע לכל הפחות
 
סל השירותים (בהתאם לחוזר מנכ"ל)
סל השירותים (בהתאם לחוזר מנכ"ל)
סל השירותים (בהתאם לחוזר מנכ"ל)
סל השירותים (בהתאם לחוזר מנכ"ל)
סוג המוגבלות
אורך יום לימודים והזנה
פעילות ותכניות בחופשה
שירותים פארא-רפואיים
סיוע כיתתי
משכל גבולי
100% שעות ההוראה הנדרשות כדי לקיים תקן כיתה לפי מספר תלמידים בהתאם לחוזר מנכ"ל, בלא הארכת יום לימודים
בגני ילדים וכן בבתי ספר שהם מוסדות חינוך מוכרים שניתנים בהם שירותי חינוך מיוחדים (להלן - בתי ספר לחינוך מיוחד)
100% ממספר השעות המזערי המוקצה לשירותים פארא-רפואיים
יש זכאות
מוגבלות שכלית התפתחותית
100% שעות ההוראה הנדרשות כדי לקיים תקן כיתה לפי מספר תלמידים בהתאם לחוזר מנכ"ל, וכן הארכת יום לימודים
יש הארכה
100% ממספר השעות המזערי המוקצה לשירותים פארא-רפואיים
יש זכאות
חשד למוגבלות שכלית התפתחותית
100% שעות ההוראה הנדרשות כדי לקיים תקן כיתה לפי מספר תלמידים בהתאם לחוזר מנכ"ל, וכן הארכת יום לימודים
יש הארכה
100% ממספר השעות המזערי המוקצה לשירותים פארא-רפואיים
יש זכאות
מוגבלות פיזית
100% שעות ההוראה הנדרשות כדי לקיים תקן כיתה לפי מספר תלמידים בהתאם לחוזר מנכ"ל, וכן הארכת יום לימודים
יש הארכה
100% ממספר השעות המזערי המוקצה לשירותים פארא-רפואיים
יש זכאות

 
סל השירותים (בהתאם לחוזר מנכ"ל)
סל השירותים (בהתאם לחוזר מנכ"ל)
סל השירותים (בהתאם לחוזר מנכ"ל)
סל השירותים (בהתאם לחוזר מנכ"ל)
סוג המוגבלות
אורך יום לימודים והזנה
פעילות ותכניות בחופשה
שירותים פארא-רפואיים
סיוע כיתתי
הפרעות התנהגותיות ורגשיות
100% שעות ההוראה הנדרשות כדי לקיים תקן כיתה לפי מספר תלמידים בהתאם לחוזר מנכ"ל, בלא הארכת יום לימודים
יש הארכה בגני ילדים ובבתי ספר לחינוך מיוחד
100% ממספר השעות המזערי המוקצה לשירותים פארא-רפואיים
יש זכאות
מוגבלות על רצף האוטיזם/ ASD
100% שעות ההוראה הנדרשות כדי לקיים תקן כיתה לפי מספר תלמידים בהתאם לחוזר מנכ"ל, וכן הארכת יום לימודים
יש הארכה
100% ממספר השעות המזערי המוקצה לשירותים פארא-רפואיים
יש זכאות
הפרעות נפשיות
100% שעות ההוראה הנדרשות כדי לקיים תקן כיתה לפי מספר תלמידים בהתאם לחוזר מנכ"ל, וכן הארכת יום לימודים
יש הארכה
100% ממספר השעות המזערי המוקצה לשירותים פארא-רפואיים
יש זכאות
לקות למידה ?רב–בעייתית? AD(H)D
100% שעות ההוראה הנדרשות כדי לקיים תקן כיתה לפי מספר תלמידים בהתאם לחוזר מנכ"ל, בלא הארכת יום לימודים
יש הארכה בגני ילדים ובבתי ספר לחינוך מיוחד
100% ממספר השעות המזערי המוקצה לשירותים פארא-רפואיים
יש זכאות במוסד חינוך רגיל שהוא בית ספר יסודי רגילים, ובמוסד לחינוך מיוחד - עד כיתה י'

 
סל השירותים (בהתאם לחוזר מנכ"ל)
סל השירותים (בהתאם לחוזר מנכ"ל)
סל השירותים (בהתאם לחוזר מנכ"ל)
סל השירותים (בהתאם לחוזר מנכ"ל)
סוג המוגבלות
אורך יום לימודים והזנה
פעילות ותכניות בחופשה
שירותים פארא-רפואיים
סיוע כיתתי
מוגבלות שמיעה
100% שעות ההוראה הנדרשות כדי לקיים תקן כיתה לפי מספר תלמידים בהתאם לחוזר מנכ"ל, בלא הארכת יום לימודים
יש הארכה
100% ממספר השעות המזערי המוקצה לשירותים פארא-רפואיים
יש זכאות
מוגבלות ראייה
100% שעות ההוראה הנדרשות כדי לקיים תקן כיתה לפי מספר תלמידים ובהתאם לחוזר מנכ"ל, בלא הארכת יום לימודים
יש הארכה
100% ממספר השעות המזערי המוקצה לשירותים פארא-רפואיים
יש זכאות
עיכוב התפתחותי בתחום התפקודי
100% שעות ההוראה הנדרשות כדי לקיים תקן כיתה לפי מספר תלמידים בהתאם לחוזר מנכ"ל, בלא הארכת יום לימודים
יש הארכה
בגני ילדים ובבתי ספר לחינוך מיוחד
100% ממספר השעות המזערי המוקצה לשירותים פארא-רפואיים
עיכוב התפתחותי בתחום השפתי
100% שעות ההוראה הנדרשות כדי לקיים תקן כיתה לפי מספר תלמידים בהתאם לחוזר מנכ"ל, בלא הארכת יום לימודים
יש הארכה
בגני ילדים ובבתי ספר לחינוך מיוחד
100% ממספר השעות המזערי המוקצה לשירותים פארא-רפואיים
1.     
הארכת זכאות לשירותי חינוך מיוחדים - הוראת שעה
1. (א) (1) על אף האמור בחוק חינוך מיוחד, התשמ"ח-1988 (להלן - חוק חינוך מיוחד), תלמיד עם צרכים מיוחדים שנקבעה בעבורו זכאות לשירותי חינוך מיוחדים, בהחלטת ועדת זכאות ואפיון או בהחלטת ועדת השגה שניתנו באחת משנות הלימודים התשפ"א עד התשפ"ג ((להלן - התלמיד), יהיה זכאי לשירותי חינוך מיוחדים גם בשנת לימודים נוספת על שנות הלימודים שעליהן חלה ההחלטה; לעניין זה תיחשב תקופת הזכאות שנקבעה בהחלטה כתקופה של ארבע שנים לכל דבר ועניין, ובמהלכה יהיה מנהל מוסד חינוך פטור מהבאת עניינו של התלמיד לדיון חוזר.
(2) אין בהוראת סעיף קטן (א) כדי לגרוע מהוראות סעיף 10(ב) לחוק חינוך מיוחד לעניין קיום דיון חוזר בעניינו של התלמיד.
(ב) הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו על תלמיד שהשנה הראשונה לזכאותו היא התשפ"ג או התשפ"ד וחלפו שלוש שנים מאז ההחלטה הקודמת בעניינו, ובשנת הלימודים העוקבת צפוי התלמיד לעבור מגן חובה לגיל חמש לבית הספר היסודי, מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים, מבית הספר היסודי לחטיבה העליונה או מחטיבת הביניים לחטיבה העליונה.
(ג) הוראות סעיף זה לא יחולו לעניין תלמיד שסיים את חוק לימודיו במערכת החינוך.
(ד) משרד החינוך יודיע, ככל האפשר, להורי התלמידים על הארכת הזכאות לשירותי חינוך מיוחדים לפי חוק זה בתוך חודש מיום תחילתו של חוק זה; בהודעה יפורטו תקופת הארכת הזכאות, הזכות לבקש דיון חוזר בעניינו של התלמיד והדרך להגשת בקשה לדיון חוזר.
(ה) לכל מונח בחוק זה תהיה המשמעות הנודעת לו בחוק חינוך מיוחד.
 
יצחק שמיר
יצחק נבון
 
ראש הממשלה
שר החינוך והתרבות
חיים הרצוג
 
 
נשיא המדינה
 
 
[1.] ס"ח 1256, התשמ"ח (21.7.1988), עמ' 114.
תיקונים:ס"ח 1273, התשמ"ט (7.4.1989), עמ' 29;
ס"ח 1314, התש"ן (6.4.1990), עמ' 133;
ס"ח 1574, התשנ"ו (8.3.1996), עמ' 164;
ס"ח 1728, התש"ס (20.2.2000), עמ' 120;
ס"ח 1747, התש"ס (28.7.2000), עמ' 243 [התש"ס (מס' 2)];
ס"ח 1859, התשס"ב (24.7.2002), עמ' 491;
ס"ח 1876, התשס"ג (21.11.2002), עמ' 90;
ס"ח 1979, התשס"ה (4.2.2005), עמ' 120;
ס"ח 2172, התשס"ח (30.7.2008), עמ' 729. הצ"ח - כנסת 170, התשס"ז, עמ' 276;
ס"ח 2596, התשע"ז (10.1.2017), עמ' 331. הצ"ח - כנסת 665, התשע"ז, עמ' 12;
ס"ח 2734, התשע"ח (18.7.2018), עמ' 762. הצ"ח - ממשלה 1199, התשע"ח, עמ' 652. תחילתו של התיקון ביום 1.1.19 והוא יחול בהדרגה על תלמידים החל בשנת הלימודים התש"ף ובלבד שהחלתו תושלם לא יאוחר מתחילת שנת הלימודים התשפ"א. בשנת התש"ף יחול התיקון על התלמידים ברשויות המקומיות שנקבעו בצו שפורסם בק"ת 8119, התשע"ט, עמ' 1476;
ס"ח 3112, התשפ"ד (14.11.2023), עמ' 118. הצ"ח - ממשלה 1671, התשפ"ד, עמ' 106. הוראות התיקון - בסוף מסמך זה.
[2.] השר אצל סמכותו לפי סעיף זה למנכ"ל משרד החינוך (י"פ התשס"א, עמ' 1479).

מפת מסמך

פרק א': פרשנות
1. הגדרות
פרק ב': שירותי חינוך מיוחדים חינם
2. מטרות שירותי החינוך המיוחדים
3. שירותי חינוך מיוחדים חינם
4. אחריות למתן שירותי חינוך מיוחדים חינם
פרק ג': זכאות ואפיון
5. מינוי ועדות זכאות ואפיון
6. הרכב ועדת זכאות ואפיון
7. קביעת זכאות ואפיון
8. הפניה לועדת זכאות ואפיון
9. סמכויות ועדת זכאות ואפיון והדיון בה
10. דיון חוזר
11 דיוני ועדת זכאות ואפיון והחלטותיה
12. מינוי ועדת השגה
13. השגה
פרק ד': הלימודים במוסד לחינוך מיוחד
14. משך שנת לימודים
15. יום לימודים ארוך
16. מורים
17. כיתה
18. מטפלים שאינם מורים
19. תכנית לימודים אישית
20. הערכה מסכמת
פרק ד'1: שילוב תלמיד עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל
20א. הגדרות
20ב. זכאות תלמיד עם צרכים מיוחדים במסגרת החינוך הרגיל
20ג. תכנית שילוב
20ד. צוות רב-מקצועי
20ה השגה לוועדת זכאות ואפיון
20ו. מורים ומטפלים שאינם מורים
20ז. תכנית חינוכית יחידנית לתלמיד משולב
20ח. הערכה מסכמת לתלמיד משולב
פרק ה': שונות
21. תיקון חוק לימוד חובה
22. שמירת דינים
23 ביצוע ותקנות ושינוי התוספות
24. תחילה ותחולה
תוספת ראשונה
1.
2.
1. הארכת זכאות לשירותי חינוך מיוחדים - הוראת שעה
הארכת זכאות לשירותי חינוך מיוחדים - הוראת שעה