תאריך תצוגה: 20/02/2024
הקליקו על כותרת הסעיף
1. מטרת החוק
2. הגדרות
3. זכויות הילד
4. טובת הילד
5. עקרונות במימוש זכויות ובמתן שירותים
פרק ב': זכויות ילדים באומנה
6. זכויות באומנה ובבחירת משפחת אומנה
7. הזכות להתפתחות אישית
8. הזכות להגנה מפני ניצול, פגיעה, טיפול אכזרי וענישה
9. הזכות לקשר עם הורים ובני משפחה
10. הזכות ליציבות
11. זכות הילד להשתתפות בכל עניין הנוגע לו
12. הזכות לרציפות תרבותית ולזהות אישית ותרבותית
13 הזכות למידע
14. הזכות לפרטיות
15. הזכות לחינוך
16. הזכות לפנאי
17. הזכות להגיש תלונה
18. זכויות ילד עם מוגבלות
19. זכות לשירותים ולהטבות
פרק ג': רישוי אומנה
20. איתור אומנים והכשרתם
21. ממונה על רישוי אומנה
22. מאגר המידע
23. בקשה לשמש אומן
24. תנאים לקבלת רישיון אומנה
25. רישיון אומנה חריג
26. הערכת כשירות לשמש אומן
27. הודעה על שינוי
28. תוקף רישיון אומנה, בקשה לחידושו ורישיון אומנה זמני
29. תנאים לחידוש רישיון אומנה
ביטול רישיון אומנה, התלייתו או סיוגו
פרק ד': השמה וסיום אומנה
סימן א': תהליך ההשמה
32. התאמת משפחת אומנה לילד
33. מעמד ההורים, השתתפות וקבלת מידע
34. אומנה חסויה
35. הורה שנשללה או הוגבלה אפוטרופסותו
סימן ב': תכנית טיפול, איתור משפחת אומנה וליווי אישי
36. תכנית טיפול
37. איתור משפחת אומנה מתאימה מקרב בעלי רישיון אומנה
38. עדיפות להשמה באומנת קרובים
39. מנחה אומנה
סימן ג': סיום אומנה
40. סיום אומנה לבקשת משפחת האומנה
41. הוצאת ילד בדחיפות ממשפחת האומנה
פרק ה': מעמד האומן
42. אחריות האומן
43. סמכויות האומן
44. שמיעת האומנים בדיונים
45. שיתוף בין אומנים
46. תשלומים לאומן ואפוטרופוסות על רכוש הילד
47. הסכם עם האומן
48. מידע וסודיות לאומן ולבני משפחתו
פרק ו': גוף מפעיל
49. תפקידי הגוף המפעיל ותנאים להתקשרות עמו
פרק ז': פיקוח, בקרה וטיפול בתלונות
סימן א': פיקוח
50. הפיקוח על האומנה ויעדיו
51. הסמכת מפקחים
52. המפקח הארצי על האומנה
53. תנאים להסמכה
54. סמכויות פיקוח
55. תנאים להפעלת הסמכות
סימן ב': מנגנון בירור תלונות של ילדים במסגרות השמה חוץ–ביתית
56. מנגנון בירור תלונות
סימן ג': תיעוד מידע והנמקת החלטות בנוגע לילד שהושם באומנה
57. תיק אישי
58. תיעוד והנמקה
פרק ח': אומנת חירום
59. אומנת חירום
60. השמה באומנת חירום
61. הסכם אומנת חירום
62. תקופת שהייה באומנת חירום
63. סייגים לתחולה על אומנת חירום
פרק ט': הוראות שונות
64. אומנה בדיעבד
65. סודיות
66. עונשין
67. ערר
68. ביצוע ותקנות
69 - 85. ביצוע ותקנות
86. שמירת דינים
87. שמירת זכויות
88. תחולה לעניין יתום משני הוריו שנפטרו כתוצאה מפגיעת איבה
89. אי–תחולה
90. תחילה ותקנות ראשונות
91. דיווח לכנסת
92. הוראות מעבר
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
1.
2.
3.
4.
5.
6.

חוק אומנה לילדים, התשע"ו-2016 1

1.   
2.   
"בית משפט" - כהגדרתו בחוק הנוער, לרבות בית משפט לענייני משפחה;
"גוף מפעיל" - תאגיד שהמשרד התקשר עמו למתן שירותי אומנה לפי סעיף 49(ב) בפיקוח המשרד;
"הגורם המוסמך" - בית משפט, ועדת תכנון טיפול והערכה, ועדת אבחון, וכל גורם אחר המוסמך לפי דין להחליט על השמה;
"השמה" - השמת ילד במשפחת אומנה;
"ועדת ערר" - כמשמעותה בסעיף 36א לחוק אימוץ ילדים;
"ועדת תכנון טיפול והערכה" - הוועדה כהגדרתה בתקנות הפיקוח על מעונות (אחזקת ילדים במעון רגיל), התשכ"ו-1965;
"חוק הנוער" - חוק הנוער (טיפול והשגחה), התש"ך-1960;
"ילד" - כל אחד מאלה:
(1) מי שטרם מלאו לו 18 שנים;
(2) מי שטרם מלאו לו 20 שנים והוא לומד במוסד חינוכי כהגדרתו בסעיף 252(ג1) לחוק הביטוח הלאומי, בתכנית לימודים בהיקף של 20 שעות לפחות;
(3) ילד עם מוגבלות, או מי שטרם מלאו לו 21 שנים והוא שוהה באומנה לאחר אשפוז או כתחליף לאשפוז או זקוק לטיפול תרופתי מיוחד או למעקב רפואי מיוחד;
"ילד עם מוגבלות" - מי שטרם מלאו לו 21 שנים והוא אדם עם מוגבלות כהגדרתו בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998;
"ממונה על רישוי אומנה" - מי שהשר מינה לפי סעיף 21 לאחראי למערך רישוי האומנה;
"מנחה אומנה" - עובד סוציאלי שמינה מנהל גוף מפעיל ותפקידו העיקרי הוא לשמש מלווה אישי לילד לפי סעיף 39 או לתת חוות דעת לעניין כשירות של מבקשי בקשות לרישיון אומנה לפי סעיף 26;
"מסגרת השמה חוץ–ביתית" - חלופת בית בעבור ילד שנתקבלה החלטה כדין להשמתו במסגרת שנועדה לספק לו את כל צרכיו בכל שעות היממה, לרבות מעון משפחתי או פנימייה;
"מעון משפחתי" - כמשמעותו בתע"ס;
"מפקח" - מפקח שהוסמך לפי סעיף 51;
"המפקח הארצי על האומנה" - מפקח שמינה השר לפי סעיף 52 לעמוד בראש מערך הפיקוח על יישום הוראות חוק זה ויעדיו;
"משפחת אומנה" - מסגרת משפחתית שילד מתגורר בה באומנה, למעט מעון משפחתי;
"המשרד" - משרד הרווחה והשירותים החברתיים;
"עובד סוציאלי לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה)" - עובד סוציאלי שמונה לפי חוק הנוער;
"תושב ישראל" - מי שמתגורר בישראל או ביישובים באזור כהגדרתם בסעיף 378(א) לחוק הביטוח הלאומי, ומתקיים בו אחד מאלה:
(1) הוא אזרח ישראלי;
(2) ניתנו לו אשרת עולה, תעודת עולה, רישיון לישיבת קבע, או ששר הפנים או מי שהוא הסמיכו לכך מצא כי הוא זכאי לאשרת עולה, והתגורר בישראל או ביישובים כאמור שלוש שנים לפחות מתוך חמש השנים שקדמו להגשת הבקשה או 12 חודשים לפחות מתוך 18 החודשים שקדמו להגשת הבקשה;
"תכנית טיפול" - תכנית לטיפול בילד שקבע גורם מוסמך או גוף מפעיל ובהתאם להוראות התע"ס;
"תע"ס" - הנחיות והוראות המנהל הכללי של המשרד (תקנון לעבודה סוציאלית - תע"ס), כתוקפן מזמן לזמן, העומדות לעיון הציבור במחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות ובלשכות המחוזיות של המשרד, ומפורסמות באתר האינטרנט של המשרד;
"השר" - שר הרווחה והשירותים החברתיים.
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
9.   
10.   
11.   
12.   
13   
14.   
15.   
16.   
17.   
18.   
19.   
20.   
21.   
22.   
23.   
24.   
25.   
26.   
27.   
28.   
29.   
ביטול רישיון אומנה, התלייתו או סיוגו   
סימן א': תהליך ההשמה
30. (א) הממונה על רישוי האומנה רשאי, לאחר שנתן למי שבידו רישיון אומנה הזדמנות להשמיע את טענותיו ובכפוף להוראות סעיף קטן (ב), לבטל את הרישיון או להתלותו, בהתקיים אחד מאלה:
(1) הרישיון ניתן על יסוד מידע כוזב או שגוי;
(2) חדל להתקיים תנאי מהתנאים למתן הרישיון או לחידושו;
(3) הופרו תנאי מתנאי הרישיון או הוראה מההוראות לפי חוק זה.
(ב) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), נודע לממונה על רישוי האומנה מידע שיש בו כדי להשפיע על מתן רישיון אומנה, רשאי הוא, משיקולים של שמירה על טובת הילד ולאחר שנתן למי שבידו רישיון האומנה הזדמנות להשמיע את טענותיו, לסייג את רישיון האומנה או להתנותו בתנאים, לרבות בדרישה להערכת כשירות מחודשת על ידי מנחה אומנה; החלטה בעניין תינתן בתוך 30 ימים מיום שמידע כאמור נודע לממונה על רישוי האומנה.
(ג) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מכל סמכות אחרת לפי חוק זה, לרבות סמכות להוצאת ילד בדחיפות ממשפחת האומנה.
תהליך ההשמה   
31. (א) השמת ילד תיעשה בהחלטה של הגורם המוסמך; החלטה כאמור של גורם מוסמך שאינו בית משפט או ועדת אבחון טעונה אישור של בית משפט או את הסכמת הורי הילד.
(ב) תהליך ההשמה יימשך כל עוד הילד הוא בגדר ילד כהגדרתו בחוק זה ונמצא במשפחת אומנה, וטרם ניתן לגביו אחד מאלה:
(1) החלטת הגורם המוסמך על החזרתו לבית הוריו;
(2) החלטת הגורם המוסמך על העברתו למסגרת השמה חוץ–ביתית אחרת שאינה אומנה;
(ג) בית משפט או ועדת תכנון טיפול והערכה ישקלו את האפשרות להמליץ על פתיחה בהליכי אימוץ לפי חוק אימוץ ילדים, אם לאחר שקילת זכותו של ילד לפי סעיף 3(א) לגדול בבית הוריו או לחזור אליו, נראה כי לא ניתן להחזירו לביתו למרות מאמצים סבירים שנעשו לשם כך.
(ד) (1) הסכמת הורי ילד להשמתו, אם ניתנה, תינתן בכתב.
(2) ניתנה הסכמת הורי ילד להשמתו והודיעו ההורים בכתב על חזרה מהסכמתם, תעמוד השמתו של הילד בתוקפה למשך 30 ימים לכל המאוחר ממועד ההודעה, ועניינו של הילד יובא להחלטת הגורם המוסמך בתוך התקופה האמורה.
32.   
33.   
34.   
35.   
36.   
37.   
38.   
39.   
(5) ילווה את משפחת האומנה וידריך אותה;
(6) יקיים קשר עם מוסד החינוך שבו לומד הילד, עם גורמי חינוך נוספים, גורמי בריאות וגורמי רווחה ועם כל גורם אחר הנוגע בדבר;
(7) ידווח לממונה על רישוי אומנה על כל שינוי שנודע לו עליו, שיש בו כדי להשפיע על רישיון האומנה שניתן לאומן של הילד;
(8) ידווח על אירועים משמעותיים הנוגעים לילד, בהתאם להנחיות ולנהלים שנקבעו לעניין זה;
(9) יקיים קשר עם המוסד לביטוח לאומי לעניין זכויות המגיעות לילד או בעדו ולעניין התקיימות התנאים לקבלתן.
(ג) (1) מנחה אומנה שמונה לילד רשאי לקבל מכל אדם הנוגע בדבר מידע הנוגע לאותו ילד, במידה שהמידע נדרש לשם מילוי תפקידו.
(2) על אף האמור בכל דין, הושם ילד באומנה לפי צו בית משפט לפי סעיף 3(4) לחוק הנוער, או לפי החלטת גורם מוסמך בהסכמת הוריו כאמור בסעיף 33(ה), ימסור כל אדם העוסק בתחומי בריאות, חינוך או רווחה, למנחה האומנה שמונה לילד, לפי דרישתו, מידע הנוגע לילד הנדרש לו לשם מילוי תפקידו.
(ד) נודע למנחה האומנה כי הילד מעוניין לסיים את השמתו במשפחת האומנה שבה הושם או סבר כי יש מקום לבחון מחדש את תכנית הטיפול של הילד נוסף על הבחינה הנעשית במעקב התקופתי כאמור בסעיף 36, יודיע על כך בהקדם האפשרי למפקח הארצי על האומנה ולמחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית שבה מתגוררים הורי הילד כדי להביא את העניין לפני הגורם המוסמך.
40.   
41.   
(א) התקיימו נסיבות המחייבות את הוצאת הילד בדחיפות ממשפחת האומנה, יביא מנהל הגוף המפעיל את העניין לפני מפקח ויידע את המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית שבה מתגוררים הורי הילד, שתחויב להודיע להורי הילד בתוך זמן סביר, ואם הילד הוצא בצו מבית הוריו - גם את העובד הסוציאלי לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה) או העובד הסוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית), לפי העניין, ויפעל, בשיתוף עם מנחה האומנה שמונה לילד והמחלקה לשירותים חברתיים כאמור, למציאת מסגרת השמה חוץ–ביתית זמנית או קבועה לילד, ההולמת ככל האפשר את תכנית הטיפול בעניינו; המחלקה לשירותים חברתיים תדאג להביא את עניינו של הילד לפני הגורם המוסמך בלא דיחוי.
(ב) אין בהוראות פרק זה כדי לגרוע מהסמכויות הנתונות בידי עובד סוציאלי לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה) הפועל לפי סעיף 11 לחוק הנוער, בידי עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) הפועל לפי סעיף 16 לחוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) או בידי עובד סוציאלי לפי חוק האימוץ הפועל לפי סעיף 12(ג) לחוק אימוץ ילדים.
42.   
43.   
44.   
45.   
46.   
252 לחוק הביטוח הלאומי ולמעט גמלת ילד נכה, הטבות וזכויות כאמור בסעיף קטן (ז), ישולמו לאפוטרופוס על רכוש הילד.
(2) מונה אפוטרופוס על רכוש הילד, לא יעשה האפוטרופוס שימוש בהטבות או בכספים שקיבל לפי פסקה (1), אלא למילוי צורכי הילד שאינם ממומנים בידי גורם אחר ולהבטחת עתידו בהגיעו לגיל בגרות, ובכפוף להוראות סעיף קטן (ד) לעניין אישור המפקח הארצי על האומנה.
(ז) על אף האמור בסעיף זה, אומן זכאי לקבל גמלה לפי סימן ו' לפרק ט' לחוק הביטוח הלאומי בעד ילד נכה שהושם אצלו באומנה (בסעיף קטן זה - גמלת ילד נכה), וכן הטבות וזכויות הניתנות לפי כל דין בעד ילד שבעדו משולמת גמלת ילד נכה והטבות הניתנות על ידי גוף ציבורי, לפי הסכם או נוהג, בעד ילד כאמור.
(ח) (1) תשלומים המשולמים לאומן בעבור הוצאות שיאפשרו לו לספק את צורכי הילד לפי סעיף קטן (א), אינם ניתנים להעברה, לשעבוד או לעיקול בכל דרך שהיא אף לשם תשלום מזונות.
(2) הוראות פסקה (1) יחולו גם על תשלומים ששולמו באמצעות בנק או החברה הבת, כהגדרתה בחוק הדואר, התשמ"ו-1986, בנותנה שירותים לפי סעיף 88א לאותו חוק, במשך 30 ימים מיום ששולמו.
(3) לעניין חישוב הרכב המשפחה כאמור בסעיף 8 לחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958, יבוא ילד שהושם באומנה במניין הילדים במשפחת האומנה.
47.   
48.   
(ב) בלי לגרוע מזכות הורי הילד לפי כל דין לקבלת מידע, אומן זכאי לקבל ממטפל בילד כהגדרתו בחוק זכויות החולה או מהמוסד החינוכי שבו לומד הילד, בתקופת האומנה, כל מידע על הילד שהורהו של הילד זכאי לקבלו, לרבות מידע חינוכי ורפואי, ובכלל זה מידע פסיכולוגי ופסיכיאטרי, ככל שהמידע נדרש לשם קיום אחריותו וחובתו לטפל בילד ולשמור על טובתו, ובשים לב לצורך בהגנה על פרטיות הורה הילד ככל שהמידע נוגע אליו; אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לגרוע מהוראות סעיף 43(א).
(ג) בלי לגרוע מהוראות סעיף 65, אומן ובני משפחתו ישמרו בסוד מידע על הילד או על בני משפחתו, שהגיע אליהם לפי חוק זה, לא יגלו אותו לאחר, ולא יעשו בו כל שימוש אלא לפי צו של בית משפט או אם חלה עליהם חובה לפי דין לגלותו או אם הגילוי או השימוש נדרשים לשם ביצוע הוראות חוק זה, ובכלל זה לשם מילוי אחריותם וחובותיהם כלפי הילד, והכול במידה הנדרשת לכך.
49.   
(5) אם יש אפשרות שבתקופת ההתקשרות ישמור התאגיד מידע שהגיע לידיו לפי חוק זה במאגר מידע כמשמעותו בחוק הגנת הפרטיות - יציג התאגיד חוות דעת של מומחה לאבטחת מידע המאשרת כי מערכות החומרה והתוכנה שישמשו את מאגר המידע מהימנות ועומדות בהוראות הדין בעניין אבטחת מידע, ובכלל זה הגנה על שלמות המידע והגנה על המידע מפני חשיפה, שימוש או העתקה, והכול בלא רשות כדין, מקנות רמה סבירה של זמינות ואמינות ומעניקות הגנה נאותה מפני חדירה, שיבוש, הפרעה או גרימת נזק למחשב או לחומר מחשב כהגדרתם בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995;
(6) התקשרות המשרד עם התאגיד אינה נוגדת את טובת הציבור או את טובת הילדים באומנה, הוריהם ומשפחות האומנה;
(7) בחמש השנים שקדמו למועד ההתקשרות לא הופסקה התקשרות של התאגיד, בעל שליטה בו או מנהלו עם משרד ממשלתי או גוף ציבורי אחר, בנסיבות שמפאת מהותן או חומרתן אין זה ראוי לדעת המפקח הארצי על האומנה כי התאגיד ישמש גוף מפעיל.
(ב) תפקידי גוף מפעיל יכללו, בין השאר, את כל אלה:
(1) איתור מועמדים לאומנה, הערכת כשירותם וסיוע בבדיקת התקיימותם של תנאים למתן רישיון אומנה או לחידושו;
(2) הכשרת מועמדים לשמש אומנים;
(3) ליווי מקצועי והדרכה לאומנים ולילדיהם הקטינים, לפי הוראות המפקח הארצי על האומנה;
(4) מינוי מנחי אומנה והדרכת אנשי הצוות המקצועי, לרבות מנחי האומנה, לפי הוראות המפקח הארצי על האומנה, ובקרה על פעולתם;
(5) התאמת משפחת אומנה לילד לפי הוראות סעיף 32;
(6) בניית תכנית טיפולית מפורטת, הצעות לעדכונים בה ומסירתה למפקח ולמנהל המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית שבה מתגוררים הורי הילד לפי סעיף 36(ג);
(7) יישום התכנית הטיפולית, הכללית והמפורטת, לרבות מעקב אחר ביצועה והצעות לעדכונים ולשינויים בה, לפי הצורך;
(8) ליווי הילד בכל תקופת האומנה, לרבות בעת מעברים בין משפחות אומנה;
(9) קיום ביקורות מעקב תקופתיות בעניינו של ילד והכנת הערכה תקופתית לגביו;
(10) דיווח למשרד ולמפקח ופעולה לפי הוראות המשרד והמפקחים והנחיותיהם.
(ג) הגוף המפעיל ימלא את תפקידיו בתום לב, בהגינות, בלא משוא פנים ובלא הפליה.
(ד) הגוף המפעיל ימסור למשרד דיווחים בעניינים המפורטים להלן במועדים ובהתאם להוראות שייתן המשרד, ודיווחים למפקח לפי דרישתו בכתב, וכן לממונה על התלונות לפי דרישתו:
(1) פעילותו והיקפה;
(2) כוח האדם העומד לרשותו, לרבות ניסיונו והכשרתו;
(3) היחס בין כוח האדם העומד לרשותו למספר הילדים המטופלים על ידו ולמספר משפחות האומנה המטופלות על ידו;
(4) הסברים על דרך פעולתו ככלל ובמקרים פרטניים;
(ׁׁ5) ניהולו הכספי;
(6) אופן שמירת המידע בידיו כאמור בסעיף קטן (ה), ובכלל זה מאפייניהם ופעילותם של אמצעי אבטחת המידע, ככל שנשמר בידי הגוף המפעיל מידע במאגר מידע כמשמעותו בחוק הגנת הפרטיות.
(ה) הגוף המפעיל ישמור את המידע שברשותו באופן המבטיח סודיות והגנה על פרטיותם של מי שמידע על אודותיהם שמור ברשותו, לרבות כאמור בסעיף קטן (א)(5); השר, בהתייעצות עם שר המשפטים ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, יקבע הוראות לעניין החזקת מידע בידי הגוף המפעיל, לרבות בעניין אבטחתו, שמירתו ומחיקתו.
(ו) המפקח הארצי על האומנה יפרסם ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד את שמות הגופים המפעילים שעמם התקשר המשרד, את תקופת ההתקשרות עמם ואת האזורים שבהם רשאי כל גוף מפעיל לפעול.
(ז) תקופת התקשרות המשרד עם גוף מפעיל לא תעלה על חמש שנים, והמשרד רשאי לחדש את ההתקשרות לתקופות נוספות כאמור.
(ח) גוף מפעיל יודיע למשרד, בכתב, על כל שינוי בפרט מהפרטים שמסר לפי חוק זה, בתוך 30 ימים מיום שנודע לו על השינוי ויצרף את המסמכים הנוגעים לעניין.
(ט) על אף האמור בחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992, פורסם מכרז לפי אותו חוק להתקשרות עם גוף מפעיל לפי הוראות פרק זה, ולאחר שקלול התוצאות קיבלו שתי הצעות או יותר תוצאה משוקללת זהה שהיא התוצאה הגבוהה ביותר, ואחת מן ההצעות היא של תאגיד שהוא מוסד ללא כוונת רווח כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, תיבחר ההצעה האמורה כזוכה במכרז.
(י) (1) גוף מפעיל יודיע בכתב על כוונתו להפסיק התקשרות עם המשרד או לא לחדשה שישה חודשים לפחות לפני המועד שבו יפסיק את מתן השירותים לפי ההתקשרות.
(2) גוף מפעיל אינו רשאי להעביר את פעילותו או להמחות את זכויותיו או חובותיו לפי חוק זה לאחר אלא בהסכמת המשרד ועד להתקשרות המשרד עם גוף מפעיל אחר, ובלבד שהעברה או המחאה כאמור תהיה לתקופה שלא תעלה על 12 חודשים.
(יא) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מזכות הנתונה למשרד לפי דין או הסכם להפסיק את ההתקשרות, לבטלה, לסייגה או להתנותה.
50.   
51.   
52.   
53.   
54.   
(3) להיכנס בכל עת סבירה למקום שהכניסה אליו דרושה לשם מילוי תפקידיו לפי חוק זה, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים, אלא על פי צו של בית משפט, או בשעה סבירה ובתיאום מראש, אם ניתנה לכך הסכמה בכתב של בגיר המחזיק בנכס; ואולם מפקח רשאי לבקר בבית משפחת אומנה אף אם לא מתקיימים התנאים האמורים, אם קיים חשד לפגיעה בשלומו של ילד המושם במשפחת האומנה;
(4) למסור לגוף מפעיל, למנחה אומנה או למשפחת אומנה, בכתב, פירוט של ההוראות שלא קוימו, ולדרוש מהם לתקן את הליקויים בלא דיחוי או בתוך פרק זמן שיקבע; מי שנדרש לכך יתקן את הליקויים לא יאוחר מהמועד הנקוב בדרישה לתיקון ליקויים, ידווח למפקח וימציא אישורים כפי שידרוש המפקח על תיקון הליקויים.
55.   
56.   
(ד) המנגנון לבירור תלונות יוקם באופן שמאפשר לילדים המושמים באומנה או במסגרת השמה חוץ–ביתית אחרת להגיש את תלונותיהם באופן עצמאי ומוצנע ובחופשיות, ובלא חשש מפגיעה עקב הגשת התלונה; מנגנון התלונה יהיה נגיש לילדים, והוא יכלול התאמות הנדרשות להגשת תלונה בהתחשב בשפה המובנת לילד, בגיל הילד ובמידת בגרותו, ולעניין ילד עם מוגבלות - גם בהתחשב במוגבלותו.
(ה) תלונה יכול שתוגש על ידי הילד או ידיד קרוב שלו, וכן על ידי אפוטרופוס לדין או עורך דין שמינה בית משפט לקטין.
(ו) לא יפריע אדם לילד או למי מטעמו להגיש תלונה לפי סימן זה, לא ימנע ממנו להגיש תלונה, ולא יגרום לו לבטל תלונה שהוגשה כאמור, בכל אמצעי שהוא, לרבות באמצעות שכנוע או מתן תמורה.
(ז) (1) הסמכויות הנתונות לנציב תלונות הציבור בסעיפים 41 ו–43 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב], יהיו נתונות, בשינויים המחויבים ובהתאמות הנדרשות לשמירה על פרטיות הילד ומניעת פגיעה בו, לממונה על התלונות, והוראות סעיף 45 לאותו חוק יחולו לעניין החלטותיו.
(2) הממונה על התלונות רשאי להמליץ למנהל הכללי של המשרד, לממונה על רישוי אומנה או למפקח הארצי על האומנה, ולעניין ילד במסגרת השמה חוץ–ביתית שאינה אומנה - למנהל המסגרת ולמפקח על המסגרות, לנקוט אמצעים מתאימים נגד נילון, אמצעים הנדרשים למניעת פגיעה בילד או בילדים אחרים, או אמצעים לתיקון הליקויים שעלו מבירור התלונה, ומועדים לנקיטתם.
(3) אין על הממונה על התלונות מרות בענייני מילוי תפקידו לפי סימן זה זולת מרותו של הדין.
(ח) תוצאות בירור התלונה יימסרו למתלונן, והעתקן יימסר למפקח לשם מעקב אחר תיקון הליקויים.
(ט) השר, באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, יקבע הוראות לעניין מנגנון התלונה, דרכי הגשת התלונות ויידוע ילדים לגבי דרכים אלה, הליך בירורן, וכן את ההתאמות שבהן יפעל המנגנון גם לגבי ילדים השוהים במסגרת השמה חוץ–ביתית שאינה אומנה.
(י) הממונה על התלונות ידווח לוועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, אחת לשנה, על התלונות שהתקבלו ותוצאות הליך בירורן, באופן השומר על פרטיות הילדים, הוריהם ומשפחות האומנה, ומונע את זיהוים.
57.   
58.   
59.   
60.   
61.   
(ב) המפקח הארצי על האומנה רשאי לאשר השמת ילד באומנת חירום, גם אם מספר הילדים שיהיו באומנה אצל האומן לאחר ההשמה יעלה על חמישה.
62. 2
תקופת שהייה באומנת חירום

(תיקון התשע"ז)
תקופת שהייתו של ילד באומנת חירום לא תעלה על שלושה חודשים; המפקח הארצי על האומנה, בהתייעצות עם עובד סוציאלי לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה) או עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית), לפי העניין, רשאי, מטעמים מיוחדים שיירשמו, להאריך תקופה זו לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים נוספים.
63.   
(ג) על אומנת חירום יחולו הוראות סעיף 24(א)(2) בשינוי זה: המילים "וטרם מלאו לו 56 שנים" - לא ייקראו.
64.   
(1) לעניין ילד שטרם מלאו לו 6 שנים - בתוך חודש;
(2) לעניין ילד שמלאו לו 6 שנים וטרם מלאו לו 14 שנים - בתוך חודשיים;
(3) לעניין ילד שמלאו לו 14 שנים - בתוך שלושה חודשים;
(4) לעניין ילד עם מוגבלות - בתוך שבעה ימים.
(ג) הובא לידיעת עובד סוציאלי לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה) או עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) כי ילד שוהה בבית אדם שאינו הורהו כאמור בסעיף קטן (א), יבדוק, בהקדם האפשרי בנסיבות העניין, את המידע שהגיע לידיו, את טיבו ואופיו של המקום שבו מתגורר הילד ואם שהייתו של הילד בבית אותו אדם היא לטובת הילד.
(ד) מצא עובד סוציאלי לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה) או עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) כי נוכח המידע שהובא לידיעתו והבדיקות שערך כאמור בסעיף קטן (ג), המשך שהייתו של הילד בבית אותו אדם היא לטובת הילד, יביא את העניין להחלטת הגורם המוסמך, בהקדם האפשרי בנסיבות העניין; ואולם סבר העובד הסוציאלי כי בנסיבות העניין אין צורך בהחלטת גורם מוסמך על השמה באומנה לעניין המשך שהייתו של הילד בבית אותו אדם, ומתקיימים שני אלה, רשאי הוא שלא להביא את העניין להחלטת הגורם המוסמך:
(1) מלאו לילד 14 שנים ותקופת שהייתו בבית אותו אדם לא צפויה לעלות על שישה חודשים, או שמלאו לילד 16 שנים ותקופת שהייתו בבית אותו אדם לא צפויה לעלות על שנה;
(2) לא מתקיימות בילד נסיבות המעידות על נזקקות לפי חוק הנוער.
(ה) קבע הגורם המוסמך כי על הילד להיות מושם מחוץ לביתו, וכי טובת הילד היא להמשיך ולשהות בבית האדם שעמו התגורר כאמור בסעיף קטן (א), יגיש אותו אדם בקשה לקבלת רישיון אומנה על פי חוק זה; לא יינתן רישיון אומנה לאדם כאמור שלא מסר הודעה לפי סעיף קטן (ב), אלא אם כן שוכנע הממונה על רישוי האומנה כי טובת הילד להמשיך ולשהות בבית אותו אדם.
(ו) ניתן למי שהגיש בקשה לפי סעיף קטן (ה) רישיון אומנה לפי סעיפים 24 או 25, תהיה השמה זו בבחינת אומנה לכל דבר ועניין, ויחולו עליה כל ההוראות לפי חוק זה החלות על אומנה.
65.   
66.   
67.   
68.   69 - 85.   
ביצוע ותקנות
השר ממונה על ביצועו של חוק זה, והוא רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו.

(תיקונים עקיפים, התיקונים שולבו בחוקים השונים).
86.   
(ב) אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מאחריות ההורים, מחובותיהם, מזכויותיהם ומסמכויותיהם כלפי ילדם לפי הוראות כל דין, ובכלל זה מחובות ההורים לתשלום מזונות לילדיהם הקטינים, לפי הוראות חוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), התשי"ט-1959, או מחובות השתתפות אחרות החלות על האחראי על קטין.
87.   
88.   
הוראות חוק זה לא יחולו על אומנה של יתום משני הוריו, שנפטרו כתוצאה מפגיעת איבה כהגדרתה בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970; ואולם על אומנה כאמור שהחלה מיום התחילה ואילך יחולו הוראות פרקים א', ב' ו–ז וסעיפים 36, 39, 40, 41, 43(ב), 44, 45, 48, 49 ו–65, ודיווח לגורם המוסמך לפי הוראות אלה יימסר גם לאגף השיקום במוסד לביטוח לאומי.
89.   
90.   
91.   
92.   
1.   2.   3.   4.   5.   6.   7.   8.   9.   10.   11.   

4. הפניה לוועדת השמה לפי חוק חינוך מיוחד, התשמ"ח-1988, בהתאם לתכנית הטיפול, ולפי הנחיית מנחה האומנה שמונה לילד;

12. הגשת תביעה לגמלת ילד נכה לפי סימן ו' לפרק ט' ל
חוק הביטוח הלאומי, באישור מנחה האומנה שמונה לילד, ובכלל זה ביצוע הפעולות הנדרשות לשם הגשת התביעה והטיפול בה.
1.   2.   3.   4.   5.   6.   
[1.] ס"ח 2534, התשע"ו (6.3.2016), עמ' 586. הצ"ח - כנסת 586, התשע"ה, עמ' 38;
תיקונים:ס"ח 2575, התשע"ו (11.8.2016), עמ' 1180. הצ"ח - כנסת 651, התשע"ו, עמ' 156;
ס"ח 2596, התשע"ז (10.1.2017), עמ' 332. הצ"ח - כנסת 665, התשע"ז, עמ' 12;
ס"ח 3111, התשפ"ד (14.11.2023), עמ' 116. הצ"ח - ממשלה 1673, התשפ"ד, עמ' 116;
ס"ח 3159, התשפ"ד (20.2.2024), עמ' 534 [התשפ"ד (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 1636, התשפ"ג, עמ' 1152;
ס"ח 3160, התשפ"ד (20.2.2024), עמ' 536 [התשפ"ד (מס' 3)]. הצ"ח - כנסת 986, התשפ"ד, עמ' 18.
[2.] על אף האמור בסעיף 62 לחוק, האריך המפקח הארצי על האומנה את תקופת שהייתו של ילד באומנת חירום לפי הוראות אותו סעיף, והיום האחרון של תקופת הארכת השהייה חל בתקופה של שלושה חודשים שתחילתה ביום 7.10.23, רשאי המפקח הארצי על האומנה, בהתייעצות עם עובד סוציאלי לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה) או עובד סוציאלי לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית), לפי העניין, מטעמים מיוחדים שיירשמו, להאריך את תקופת השהייה בתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים נוספים; על החלטה להאריך את תקופת השהייה כאמור יחולו הוראות חוק אומנה לילדים. אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מחובתו של המפקח הארצי על האומנה לפעול במהירות הראויה, בהתאם לנסיבות העניין (תיקון התשפ"ד).

מפת מסמך

פרק א': מטרה, פרשנות ועקרונות יסוד
1. מטרת החוק
2. הגדרות
3. זכויות הילד
4. טובת הילד
5. עקרונות במימוש זכויות ובמתן שירותים
פרק ב': זכויות ילדים באומנה
6. זכויות באומנה ובבחירת משפחת אומנה
7. הזכות להתפתחות אישית
8. הזכות להגנה מפני ניצול, פגיעה, טיפול אכזרי וענישה
9. הזכות לקשר עם הורים ובני משפחה
10. הזכות ליציבות
11. זכות הילד להשתתפות בכל עניין הנוגע לו
12. הזכות לרציפות תרבותית ולזהות אישית ותרבותית
13 הזכות למידע
14. הזכות לפרטיות
15. הזכות לחינוך
16. הזכות לפנאי
17. הזכות להגיש תלונה
18. זכויות ילד עם מוגבלות
19. זכות לשירותים ולהטבות
פרק ג': רישוי אומנה
20. איתור אומנים והכשרתם
21. ממונה על רישוי אומנה
22. מאגר המידע
23. בקשה לשמש אומן
24. תנאים לקבלת רישיון אומנה
25. רישיון אומנה חריג
26. הערכת כשירות לשמש אומן
27. הודעה על שינוי
28. תוקף רישיון אומנה, בקשה לחידושו ורישיון אומנה זמני
29. תנאים לחידוש רישיון אומנה
ביטול רישיון אומנה, התלייתו או סיוגו
פרק ד': השמה וסיום אומנה
סימן א': תהליך ההשמה
תהליך ההשמה
32. התאמת משפחת אומנה לילד
33. מעמד ההורים, השתתפות וקבלת מידע
34. אומנה חסויה
35. הורה שנשללה או הוגבלה אפוטרופסותו
סימן ב': תכנית טיפול, איתור משפחת אומנה וליווי אישי
36. תכנית טיפול
37. איתור משפחת אומנה מתאימה מקרב בעלי רישיון אומנה
38. עדיפות להשמה באומנת קרובים
39. מנחה אומנה
סימן ג': סיום אומנה
40. סיום אומנה לבקשת משפחת האומנה
41. הוצאת ילד בדחיפות ממשפחת האומנה
פרק ה': מעמד האומן
42. אחריות האומן
43. סמכויות האומן
44. שמיעת האומנים בדיונים
45. שיתוף בין אומנים
46. תשלומים לאומן ואפוטרופוסות על רכוש הילד
47. הסכם עם האומן
48. מידע וסודיות לאומן ולבני משפחתו
פרק ו': גוף מפעיל
49. תפקידי הגוף המפעיל ותנאים להתקשרות עמו
פרק ז': פיקוח, בקרה וטיפול בתלונות
סימן א': פיקוח
50. הפיקוח על האומנה ויעדיו
51. הסמכת מפקחים
52. המפקח הארצי על האומנה
53. תנאים להסמכה
54. סמכויות פיקוח
55. תנאים להפעלת הסמכות
סימן ב': מנגנון בירור תלונות של ילדים במסגרות השמה חוץ–ביתית
56. מנגנון בירור תלונות
סימן ג': תיעוד מידע והנמקת החלטות בנוגע לילד שהושם באומנה
57. תיק אישי
58. תיעוד והנמקה
פרק ח': אומנת חירום
59. אומנת חירום
60. השמה באומנת חירום
61. הסכם אומנת חירום
62. תקופת שהייה באומנת חירום
63. סייגים לתחולה על אומנת חירום
פרק ט': הוראות שונות
64. אומנה בדיעבד
65. סודיות
66. עונשין
67. ערר
68. ביצוע ותקנות
69 - 85. ביצוע ותקנות
86. שמירת דינים
87. שמירת זכויות
88. תחולה לעניין יתום משני הוריו שנפטרו כתוצאה מפגיעת איבה
89. אי–תחולה
90. תחילה ותקנות ראשונות
91. דיווח לכנסת
92. הוראות מעבר
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
1.
2.
3.
4.
5.
6.