תאריך תצוגה: 04/06/2024
הקליקו על כותרת הסעיף
1. מטרה
2. עקרונות מנחים
3. הגדרות
פרק ב': רשות האסדרה ומליאת הרשות
4. הקמת הרשות
5. מליאת הרשות
6. יושב ראש הרשות
7. תפקידי הרשות
8. סייג למינוי
9. ניגוד עניינים
10. ישיבות מליאת הרשות
11. סדרי העבודה של מליאת הרשות
12. תוקף פעולות
13. גמול והחזר הוצאות
14. החלת דינים
15. הפסקת כהונה לפני תום תקופת הכהונה
16. תקציב הרשות
17. עובדי הרשות
18. עסקאות הרשות
פרק ג': הליכי אסדרה המבוצעים על ידי מאסדרים
סימן א': גיבוש אסדרה וקביעתה
19. קידום אסדרה מיטבית
20. קביעת הליך דיגיטלי לקבלת אישור אסדרתי חדש
21. התייעצות עם הרשות בדבר תהליך הערכת השפעות אסדרה
22. הנחיות בעניין התייעצות עם הרשות
23. פטור מחובת התייעצות עם הרשות
24. בחינה תקופתית של אסדרה
סימן ב': טיוב אסדרה קיימת
25. יעדים לטיוב אסדרה קיימת ולהפחתת נטל האסדרה העודף
26. תכנית עבודה שנתית לבחינת אסדרה קיימת
27. בחינת אסדרה קיימת והמלצה לטיוב
סימן ג': תכנון אסדרה
28. תכנית אסדרה שנתית
סימן ד': הוראות שונות
29. קבלת מידע
30. דיווח לממשלה ולכנסת
31. הצגת תכנית עבודה שנתית לראש הממשלה
32. אצילה ונטילה של סמכויות
33. פרק ג' - סייג לתחולה ותחולה בשינויים
פרק ד': הליכי אסדרה המבוצעים על ידי תאגידים ציבוריים
34. פרסום דוח בקביעת אסדרה
35. פרסום תכנית אסדרה שנתית
36. בחינה תקופתית של אסדרה על ידי תאגידים ציבוריים
פרק ה': מאגר האסדרה
37. פרסום במאגר האסדרה
פרק ו': הוראות שונות
38. בקרה על יישום חוק זה
39. סייג לסמכויות הממשלה ומליאת הרשות
40. ביצוע ותקנות
41. תחולת הוראות החוק
42 - 43. תחולת הוראות החוק
פרק ז': תיקונים עקיפים
פרק ח': תחילה, תחולה, הוראת מעבר והוראת שעה
44. תחילה
45. הוראת מעבר
46. הוראת שעה
תוספת

חוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021 1

1.   
2.   
3.   
(א) הוראה בעניין הסדרת מתן שירותי חינוך, מתן שירות טיפולי, ובכלל זה מתן טיפול רפואי כהגדרתו בחוק זכויות החולה, התשנ"ו-1996, לרבות טיפול נפשי וטיפול פארה-רפואי, וכן מתן טיפול סוציאלי או פסיכו-סוציאלי, אשר ניתנים ברובם בידי הממשלה, בעצמה או באמצעות אחר מטעמה, למעט הוראה כאמור שחלה רק על שירותים שנותן גוף פרטי שלא מטעמה של הממשלה;
(ב) הוראה שעניינה הסדרת פעילות של גוף הנמנה עם המגזר הציבורי הרחב בלבד;
לעניין הגדרה זו, "אכיפה מינהלית" - לרבות אי-מתן אישור אסדרתי;
"אסדרה בעלת השפעה משקית" - אסדרה שמתקיים לגביה אחד מאלה:
(1) עלות הציות הנובעת ממנה עולה על מאה מיליון שקלים חדשים בשנה מסוימת או על סכום אחר שקבע ראש הממשלה, בצו, ושלא יפחת מהסכום האמור;
(2) היא קובעת חובה לקבלת אישור אסדרתי, שלא נדרש קודם לכן, למעט אישור כאמור הניתן למי שבידו אישור אסדרתי אחר, לשם ביצוע פעילות נוספת מכוח האישור האחר (להלן - אישור אסדרתי חדש);
"אסדרה קיימת" - אסדרה שבתוקף, ובכלל זה אסדרה שנקבעה לפני יום התחילה כאמור בסעיף 44;
"גוף הנמנה עם המגזר הציבורי הרחב" - כל אחד מאלה:
(1) הממשלה ומשרדי הממשלה, לרבות יחידותיהם ויחידות הסמך שלהם;
(2) גוף נתמך, תאגיד בריאות או גוף מתוקצב, לרבות תאגיד שבידי רשות מקומית לפחות מחצית מההון או מחצית מכוח ההצבעה בו; לעניין זה, "גוף נתמך", "תאגיד בריאות" ו"גוף מתוקצב" - כהגדרתם בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב;
(3) קופת חולים;
(4) מוסד חינוך שאינו גוף נתמך כאמור בפסקה (2);
(5) מוסד מוכר להשכלה גבוהה כמשמעותו בחוק המועצה להשכלה גבוהה, או מוסד שניתנה לו תעודת היתר לפי סעיף 21א לחוק האמור;
(6) צבא ההגנה לישראל;
(7) שירות בתי הסוהר;
(8) משטרת ישראל;
"ועדת החוקה" - ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת;
"מאסדר" - רשות ציבורית המוסמכת לפי דין להציע או לקבוע אסדרה, לפרסם הנחיות לשם יישום אסדרה או לתת אישור אסדרתי;
"מוסד חינוך" - כל אחד מאלה:
(1) מוסד חינוך כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949;
(2) בית ספר שחל עליו חוק פיקוח על בתי ספר, התשכ"ט-1969, ומספק חינוך על-תיכוני שבמסגרתו הוא מכשיר את תלמידיו לקראת בחינות ממשלתיות או לקראת השכלה המוכרת על ידי משרד ממשלתי;
"מליאת הרשות" - כמשמעותה בסעיף 5;
"עלות הציות" - כלל העלויות המושתות על גורמים שחלה עליהם אסדרה, הנובעות באופן ישיר מהציות לאסדרה, ובכלל זה -
(1) עלויות הכרוכות בעמידה בדרישות האסדרה;
(2) עלויות הנובעות מהליכים המתנהלים בקשר לדרישות האסדרה, ובכלל זה הגשת דיווחים, בקשות וטפסים וקבלת היתרים וכמו כן תקופות המתנה הכרוכות בהליכים כאמור;
"הרשות" - רשות האסדרה שהוקמה לפי סעיף 4;
"רשות ציבורית" - כל אחד מהגופים שלהלן, ובכלל זה מי שממונה על הגוף או עומד בראשו, וכן עובד או נושא משרה בגוף כאמור:
(1) הממשלה ומשרדי הממשלה, לרבות יחידותיהם ויחידות הסמך שלהם, ולמעט גוף כאמור בפסקה (2) להגדרה "תאגיד ציבורי";
(2) משטרת ישראל;
"תאגיד ציבורי" - אחד מאלה:
(1) תאגיד שהוקם לפי חוק, המוסמך לפי דין להציע או לקבוע אסדרה, לפרסם הנחיות לשם יישומה או לתת אישור אסדרתי מכוחה; על אף האמור, לעניין חוק זה יראו את בנק ישראל כתאגיד ציבורי רק לגבי הפעלת סמכויותיו על פי דין בכל הנוגע לאסדרת תחומי הבנקאות, הסולקים ושיתוף בנתוני אשראי;
(2) מאסדר, לעניין אסדרה שעיקרה בתחום פעילותו של תאגיד כאמור בפסקה (1);
"תהליך הערכת השפעות אסדרה" - במתכונת, באופן ובהיקף כפי שנקבע בהחלטות הממשלה, וכולל, בין השאר:
(1) בחינת מטרות האסדרה והצורך בה;
(2) שקילת חלופות אחרות, ובכלל זה חלופות שאינן אסדרה;
(3) שיתוף הציבור, ובכלל זה שקיפות על הליך זה;
(4) הערכת תועלות האסדרה;
(5) מדידת עלות הציות לאסדרה וכן הערכת השפעות אחרות של האסדרה.
4.   
5.   
(5) נציג מקרב הציבור שהוא בעל תואר אקדמי ממוסד מוכר כמשמעותו בחוק המועצה להשכלה גבוהה (בסעיף זה - מוסד מוכר), בתחומי עיסוקה של הרשות ומומחיות בתחום האסדרה, שימנה שר האוצר;
(6) נציג מקרב הציבור שהוא בעל תואר אקדמי ממוסד מוכר, בתחומי עיסוקה של הרשות ומומחיות בתחום האסדרה שאינה מומחיות בתחום של אחד ממשרדי הממשלה המנויים בפסקאות (2) עד (4), שימנה שר המשפטים;
(7) נציג מקרב הציבור שהוא בעל תואר אקדמי ממוסד מוכר, בתחומי עיסוקה של הרשות וניסיון של חמש שנים לפחות כמאסדר, שימנה שר ממשרד שאינו משרד ממשלתי המנוי בפסקאות (2) עד (4), שתקבע הממשלה מבין אלה: השר להגנת הסביבה, שר הבריאות, השר לביטחון הפנים, שר החקלאות ופיתוח הכפר והשר האחראי על זרוע העבודה.
(ג) תקופת כהונתו של חבר מליאת הרשות כאמור בסעיף קטן (ב)(5), (6) או (7) תהיה ארבע שנים.
(ד) השרים הממנים את נציגי הציבור יתחילו לפעול למינוי נציג ציבור שישה חודשים לפני המועד שבו צפויה להסתיים כהונת הנציג המכהן; חדל לכהן נציג ציבור במהלך תקופת הכהונה לפי הוראת סעיף 15, יפעל השר הממנה למינוי נציג אחר במקומו בהקדם האפשרי.
(ה) הודעה על מינוי חברי מליאת הרשות תפורסם ברשומות.
6.   
7.   
8.   
9.   
"טיפול" - לרבות קבלת החלטה, העלאת נושא לדיון, נוכחות בדיון, השתתפות בדיון או בהצבעה או עיסוק בנושא מחוץ לדיון;
"ניגוד עניינים", של חבר מליאת הרשות - ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו במליאת הרשות ובין עניין אישי או תפקיד אחר, שלו או של קרובו או של תאגיד שהוא או קרובו הם בעלי עניין בו;
"קרוב", של חבר מליאת הרשות - כל אחד מאלה:
(1) בן משפחה של חבר מליאת הרשות;
(2) אדם שלחבר מליאת הרשות יש עניין במצבו הכלכלי;
(3) תאגיד שחבר מליאת הרשות, בן משפחתו או אדם כאמור בפסקה (2) הם בעלי עניין בו;
(4) גוף שחבר מליאת הרשות, בן משפחתו או אדם כאמור בפסקה (2) הם מנהלים או עובדים אחראים בו.
10.   
11.   
12.   
13.   
14.   
15.   
16.   
17.   
(ב) עובדי הרשות יפעלו לפי הוראות מנהל הרשות ובפיקוחו.
18.   
19.   
20.   
21.   
(ז) (1) מצאה הרשות כי נפל פגם מהותי בתהליך הערכת השפעות האסדרה שביצע המאסדר, תעביר לו לפני פרסום חוות דעתה לציבור לפי הוראות סעיף קטן (ו) טיוטה של חוות הדעת להתייחסותו; התקופה שמיום העברת טיוטת חוות הדעת למאסדר ועד המועד שבו העביר המאסדר את התייחסותו לרשות לא תבוא במניין הימים למסירת חוות דעתה לפי סעיפים קטנים (ג) ו-(ד).
(2) לא שינתה הרשות את עמדתה לאחר קבלת התייחסות המאסדר כאמור בפסקה (1), לא תפרסם את חוות דעתה אלא אם כן מליאת הרשות החליטה כי נפל פגם מהותי כאמור; היו הדעות במליאה שקולות, לא תכריע דעתו של יושב ראש הרשות.
(3) בכפוף להוראות פסקה (2), תפרסם הרשות את חוות הדעת לא יאוחר מתום 30 ימים מהמועד הקבוע בסעיפים קטנים (ג) ו–(ד).
(ח) לא הודיעה הרשות על כוונתה לייעץ למאסדר בתקופה האמורה בסעיף קטן (ב), הודיעה למאסדר שאין בכוונתה לייעץ כאמור או לא מסרה למאסדר את חוות דעתה בתוך התקופה האמורה בסעיף קטן (ג) או (ז)(3), ואם הוארכה התקופה כאמור לפי הוראות סעיף קטן (ד) - גם בתקופת ההארכה כאמור, יראו את המאסדר כמי שהתייעץ עימה לפי סעיף זה.
(ט) החובה להתייעץ עם הרשות כאמור בסעיף זה, לא תחול על מאסדר לעניין אסדרה שהוא קיים בעניינה התייעצות עם אחת מאלה:
(1) ועדה מייעצת לאסדרה כמשמעותה בסעיף 126א לחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012, בהתאם לחובה החלה עליו לפי סעיפים 126ב עד 126ו לאותו חוק, או בהתאם לסעיף 9 לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968;
(2) הוועדה לאסדרה כמשמעותה בסעיף 12ב(ב)(1) לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968, בהתאם לחובה החלה עליו לפי סעיף 12ב(ד) לאותו חוק.
22.   
23.   
24.   
25.   
26.   
27.   
(2) היא חלה על שוק שלא יותר משלושה מהגורמים הפועלים בו מחזיקים יחד 65% לפחות מנתח השוק;

והכול אלא אם כן קבעה הממשלה שהוראות הסעיף יחולו על אסדרה שעניינה כאמור.
28.   
29.   
(1) מידע כהגדרתו בסעיף 7 לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, וידיעה על ענייניו הפרטיים של אדם, כמשמעותה באותו חוק, אף שאינה בגדר מידע;
(2) מידע שהוא סוד מסחרי כהגדרתו בסעיף 5 לחוק עוולות מסחריות, התשנ"ט-1999;
(3) מידע שגילויו אסור לפי כל דין.
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א), מאסדר אינו חייב למסור לרשות מידע שהוא אחד מאלה:
(1) מידע שהוא סוד מקצועי או שהוא בעל ערך כלכלי, שמסירתו לרשות עלולה לפגוע פגיעה ממשית בערכו, וכן מידע הנוגע לעניינים מסחריים או מקצועיים הקשורים לעסקיו של אדם, שמסירתו לרשות עלולה לפגוע פגיעה ממשית באינטרס מקצועי, מסחרי או כלכלי;
(2) מידע שמסירתו לרשות מעלה חשש ממשי לפגיעה מהותית במילוי תפקידי המאסדר לפי דין;
(3) מידע שנוצר, נאסף או מוחזק על ידי מאסדר מכוח סמכות חקירה על פי דין לצורכי חקירה או מידע מודיעיני.
(ד) הוגשה בקשת חופש מידע לפי הוראות חוק חופש המידע לגבי מידע גולמי שמסר מאסדר לרשות לפי הוראות סעיף קטן (א), יחליט בה המאסדר בלבד ולא הרשות.
30.   
31.   
32.   
33.   
(1) לעניין סעיף 23, יראו את העומד בראש המאסדר כשר הממונה על האסדרה;
(2) המאסדר יגיש את תכנית האסדרה השנתית, לפי הוראות סעיף 28(א), גם לשר הממונה על האסדרה.
34.   
(ה) בדוח שהוא מפרסם לפי הוראות סעיף קטן (א) לא יכלול תאגיד ציבורי מידע שאין למוסרו לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, ורשאי הוא שלא לכלול בדוח כאמור מידע שאין חובה למוסרו לפי סעיף 9(ב) לאותו חוק.
(ו) תאגיד ציבורי יקיים מנגנון לבקרה על ביצוע הוראות סעיף זה.
35.   
36.   
37. 2
פרסום במאגר האסדרה
(א) מאסדר ותאגיד ציבורי יפרסם את כלל האסדרה הקיימת שנקבעה בתחומו במאגר אסדרה אחוד, שעליו תודיע הרשות (להלן - מאגר האסדרה).
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), מאסדר ותאגיד ציבורי לא יפרסם כאמור באותו סעיף קטן הוראה שגילויה אסור לפי כל דין.
(ג) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מחובת פרסום ברשומות החלה לפי כל דין על אסדרה; פורסמה אסדרה ברשומות או בדרך אחרת הקבועה בדין וכן במאגר, יהיה הנוסח המחייב הנוסח שפורסם ברשומות או בדרך האחרת הקבועה בדין, לפי העניין.
(ד) פרסום במאגר האסדרה של אסדרה שאינה טעונה פרסום ברשומות או בדרך אחרת הקבועה בדין יהיה ראיה לכאורה לנכונות פרטי האסדרה.
(ה) לעניין סעיפים קטנים (ג) ו-(ד), לא יראו פרסום בדרך שנקבעה לפי סעיף 6 לחוק חופש המידע כדרך אחרת הקבועה בדין.
(ו) אין באי-פרסום במאגר האסדרה כשלעצמו כדי לגרוע מתוקף האסדרה.
38.   
39.   
40.   
41.   42 - 43.   
תחולת הוראות החוק
44.   
45.   
46.   
"המפקח על נותני שירותים פיננסיים" - המפקח כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), התשע"ו-2016.
(ב) תכנית מועדפת לדיור כהגדרתה בחוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014;
(ג) תכנית עבודה כהגדרתה בסעיף 25 לחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002;
(ד) תכנית למפעל ניקוז כמשמעותה לפי חוק הניקוז וההגנה מפני שיטפונות, התשי"ח-1957;
(ה) תכנית למפעל מים לפי פרק שלישי לחוק המים, התשי"ט-1959;

 
נפתלי בנט ראש הממשלה
 
אביגדור ליברמן שר האוצר
יצחק הרצוג נשיא המדינה
מיקי לוי יושב ראש הכנסת
מיקי לוי יושב ראש הכנסת
מיקי לוי יושב ראש הכנסת
[1.] ס"ח 2933, התשפ"ב (18.11.2021), עמ' 125. הצ"ח - ממשלה 1443, התשפ"א, עמ' 840. החוק התפרסם כחלק מחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו–2022), התשפ"ב-2021.
[2.] מועד תחילתו של סעיף 37 לחוק נדחה ליום 1.6.2023 (ראו סעיף 44(4) להלן).
[3.] תחילת תוקפו של סעיף 37 נקבעה במקור ליום 1.6.22 ונדחתה מספר פעמים, עד ליום 1.12.2024 (ק"ת 10200, התשפ"ב, עמ' 3142; ק"ת 10417, התשפ"ג, עמ' 444; ק"ת 11307, התשפ"ד, עמ' 2654).

מפת מסמך

פרק א': מטרה והגדרות
1. מטרה
2. עקרונות מנחים
3. הגדרות
פרק ב': רשות האסדרה ומליאת הרשות
4. הקמת הרשות
5. מליאת הרשות
6. יושב ראש הרשות
7. תפקידי הרשות
8. סייג למינוי
9. ניגוד עניינים
10. ישיבות מליאת הרשות
11. סדרי העבודה של מליאת הרשות
12. תוקף פעולות
13. גמול והחזר הוצאות
14. החלת דינים
15. הפסקת כהונה לפני תום תקופת הכהונה
16. תקציב הרשות
17. עובדי הרשות
18. עסקאות הרשות
פרק ג': הליכי אסדרה המבוצעים על ידי מאסדרים
סימן א': גיבוש אסדרה וקביעתה
19. קידום אסדרה מיטבית
20. קביעת הליך דיגיטלי לקבלת אישור אסדרתי חדש
21. התייעצות עם הרשות בדבר תהליך הערכת השפעות אסדרה
22. הנחיות בעניין התייעצות עם הרשות
23. פטור מחובת התייעצות עם הרשות
24. בחינה תקופתית של אסדרה
סימן ב': טיוב אסדרה קיימת
25. יעדים לטיוב אסדרה קיימת ולהפחתת נטל האסדרה העודף
26. תכנית עבודה שנתית לבחינת אסדרה קיימת
27. בחינת אסדרה קיימת והמלצה לטיוב
סימן ג': תכנון אסדרה
28. תכנית אסדרה שנתית
סימן ד': הוראות שונות
29. קבלת מידע
30. דיווח לממשלה ולכנסת
31. הצגת תכנית עבודה שנתית לראש הממשלה
32. אצילה ונטילה של סמכויות
33. פרק ג' - סייג לתחולה ותחולה בשינויים
פרק ד': הליכי אסדרה המבוצעים על ידי תאגידים ציבוריים
34. פרסום דוח בקביעת אסדרה
35. פרסום תכנית אסדרה שנתית
36. בחינה תקופתית של אסדרה על ידי תאגידים ציבוריים
פרק ה': מאגר האסדרה
37. פרסום במאגר האסדרה
פרק ו': הוראות שונות
38. בקרה על יישום חוק זה
39. סייג לסמכויות הממשלה ומליאת הרשות
40. ביצוע ותקנות
41. תחולת הוראות החוק
42 - 43. תחולת הוראות החוק
פרק ז': תיקונים עקיפים
פרק ח': תחילה, תחולה, הוראת מעבר והוראת שעה
44. תחילה
45. הוראת מעבר
46. הוראת שעה
תוספת