תאריך תצוגה: 01/02/2016
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
2. הטלת בלו על דלק
3. תחולת חוק מסי מכס ובלו (שינוי תעריף)
4. תשלום הבלו
4א. איסור הוצאת דלק בדחיית תשלום בלו
5. לא יוטל בלו שנית
6. ניכוי תשלום קודם
7. גביית בלו ועיצום כספי
8. פטור מבלו על יצוא דלק
9. פטור מיוחד והישבון
10. החזרת בלו על דלק שחל עליו פטור מיוחד
10א. מניעת כפל הטבה
11. העברת דלק פטור מבלו
11א. העברת דלק שניתן עליו הישבון
12. החזרת בלו על דלק שניזוק
12א. לא יוכרו חובות אבודים
15. רשיון לייצור ולהפעלת אתר אחסון
16. אישור מקום ייצור ומקום אתר אחסון
17. פטור מהחובה לפי סעיפים 15 ו-16
18. הוצאת דלק ממקום הייצור
19. החזקת דלק
20. חובת הראיה
21. פנקסים, ידיעות ומאזן מלאי
21א. הגשה באופן מקוון
21ב. דיווח בגין חוות דעת
21ג. נקיטת עמדה חייבת בדיווח
22. מתן מקום עבודה לפקיד הממונה
22א. פיקוח על הכנסת דלק והוצאתו מהאזור ומשטחי עזה ויריחו
23. סמכויות עזר
23א. תפיסת חפצים
24. תפיסה וחסימה
25. סייג לתפיסה ולחסימה
25א. עיצום כספי
25ב. דרישת העיצום הכספי ותשלומו
25ג. הפרשי הצמדה וריבית
25ד. ערעור על עיצום כספי
25ה. כתב אישום
25ו. איסור מינהלי
26. עונשין
27. חילוט
28. אחריותם של מנהלים ופקידים
29. כופר כסף
30. אצילת סמכויות
31. ביצוע ותקנות

חוק הבלו על דלק, התשי"ח-1958 1

 
1.   
"נפט" - כמשמעותו בחוק הנפט, התשי"ב-1952 (להלן - חוק הנפט);
"דלק" - נפט ודלק אחר בצורת גז, מוזל, מוצק, טבעי, סינטטי, גלמי או מעובד, שמנים מינרליים, לרבות שמנים משומשים, וכל המוצרים המופקים מהחמרים האמורים על ידי הפרדה, זיקוק, חידוש, פיצוח, או עיבוד בכל דרך אחרת, אך למעט נפט גלמי שלא נמסר לעיבוד ולא השתמשו בו לצורך שאיננו הפעלת שדה-נפט ולא מסרוהו לשימוש כאמור;
"דלק חב בלו" - דלק המיוצר בישראל שהוטל עליו בלו על פי סעיף 2;
"ייצור" - לרבות הפקה, הפרדה, זיקוק, חידוש, פיצוח או עיבוד בכל דרך אחרת וכל תהליך בהם, ולרבות החזקת דלק לשם מסחר בו בסיטונות, ומילוי גז נפט מעובה במיכלים;
"יצרן" - מי שמייצר דלק;
"מקום ייצור" - מקום שבו דלק מיוצר, מופק, מופרד, מזוקק, מחודש, מפוצח או מעובד בכל דרך אחרת;
"חוק זה" - לרבות התקנות שהותקנו לפיו.
2.   
3.   
על צו לפי סעיף 2 יחולו הוראות חוק מסי מכס ובלו (שינוי תעריף), התש"ט-1949, כאילו היה צו לפי סעיף 1 לאותו חוק.
4.   
4א.   
5.   
6.   
7.   
(א) הבלו ועיצום כספי כאמור בסעיף 25א ניתנים לגביה לפי פקודת המסים (גבייה), והוראות אותה פקודה, למעט סעיף 12 שבה, יחולו על הבלו ועל עיצום כספי כאמור כאילו היה מס כמשמעותו באותה פקודה.
(ב) הוראות סעיפים 102(ב) ו–102א ו–102ב לחוק מס ערך מוסף, יחולו על גבייה כאמור בסעיף קטן (א), בשינויים המחויבים.
8.   
9.   
(3) נרכש הדלק בתחנת תדלוק - תחנת התדלוק מנויה ברשימת התחנות, ולענין זה יראו תחנת תדלוק פנימית, כתחנה המנויה ברשימת התחנות; בפסקה זו - "רשימת התחנות", "תחנת תדלוק" ו "תחנת תדלוק פנימית" - כהגדרתן בחוק משק הדלק (איסור מכירת דלק לתחנות תדלוק מסוימות), התשס"ה-2005.
(ד) הישבון כאמור בסעיף קטן (ג) יינתן אם הוגשה על כך בקשה בתוך שנה מיום הוצאת חשבונית מס כמשמעותה בסעיף 47 לחוק מס ערך מוסף, לגבי רכישת הדלק על ידי המשתמש.
(ה) המנהל רשאי להתנות את מתן הפטור או ההישבון שנקבעו לפי סעיף קטן (א) בתנאים, ובכלל זה לדרוש מתן ערובה לקיום התנאים למתן הפטור או ההישבון שנקבעו לפי סעיף זה.
10.   
10א.   
11.   
11א.   
12.   
12א.   
13-14.   
15.   
(ב) רשאי המנהל להתלות, לצמצם או לבטל רשיון שניתן לפי חוק זה, אם שוכנע כי בעל רישיון בלו עבר על הוראה מהוראות חוק זה או ביצע מעשה מהמעשים המפורטים בסעיף 117(ב) לחוק מס ערך מוסף או בסעיף 220 לפקודת מס הכנסה, במטרה להתחמק מתשלום מס, ובלבד שהמעשה בוצע בנסיבות פעילותו של בעל הרישיון בתחום הדלק; החלטת המנהל לפי סעיף-קטן זה ניתנת לערעור בפני בית-משפט שלום תוך חודש מיום שניתנה, אך אין הערעור מעכב את ביצועה.
(ג) לא הוגש ערעור על החלטה לפי סעיף-קטן (ב) או הוגש ובית-המשפט אישר את החלטת המנהל בשינוי או ללא שינוי, יפוג תקפה כעבור שנה אם לא הוגשה תובענה פלילית על העבירה אשר שימשה עילה להחלטת המנהל.
(ד) בית-המשפט הדן בתובענה פלילית שהוגשה לפי חוק זה יהיה מוסמך להחליט על התליית רשיון שניתן לפי סעיף-קטן (א), צמצומו, ביטולו או קיומו אף אם ניתנה לפני כן החלטה של המנהל או של בית-משפט שלום בענין זה לפי סעיף-קטן (ב).
16.   
17.   
18.   
19.   
20.   
21.   
21א.   
21ב. 2
דיווח בגין חוות דעת

[תיקון התשע"ו (מס' 2)]
(א) בסעיף זה -
"חוות דעת" - חוות דעת בכתב, חתומה על ידי נותן חוות הדעת, שניתנה, במישרין או בעקיפין, לאדם ומאפשרת או נועדה לאפשר יתרון מס, ובלבד שהתקיים לגביה אחד מאלה:
(1) שכר הטרחה בגין חוות הדעת, כולו או חלקו, תלוי בסכום יתרון המס שייווצר למקבל חוות הדעת;
(2) היא תכנון מדף;
"יתרון מס" - לרבות כל אחד מאלה:
(1) הנחה או הקלה מהמס, דחיית אירוע המס, הפחתה של סכום המס או הימנעות ממס;
(2) החזר של מס;
(3) דחייה של מועד תשלום המס;
"שכר טרחה" - סכום של 100,000 שקלים חדשים לפחות, שהוסכם בין הצדדים כי ישולם בעד חוות הדעת בגין חיסכון המס המרבי הכולל שייווצר למקבל חוות הדעת;
"תכנון מדף" - אחד מאלה:
(1) חוות דעת הכוללת בעיקרה תוכן אחיד באותו נושא, שניתנה במישרין או בעקיפין, על ידי נותן חוות הדעת, לשלושה חייבים במס לפחות, בתוך תקופה של שנתיים, בכפוף להוראות סעיף קטן (ו), שאינם קרובים, והיא אינה תלויה בעיקרה בנסיבותיו המיוחדות של כל חייב במס; לעניין זה, "קרוב" - כהגדרתו בפסקאות (1) או (2) בסעיף 88 לפקודת מס הכנסה;
(2) חוות דעת שנותן חוות הדעת הוא שהציע אותה למקבל מיוזמתו, והמקבל חויב בחובת סודיות לגבי תוכנה, כולו או חלקו.
(ב) (1) מי שקיבל חוות דעת ידווח על כך בטופס שיקבע המנהל, בתוך 60 ימים מתום שנת המס שבה התקבל יתרון המס בגין חוות הדעת, ובלבד שלא תידרש מסירתה של חוות הדעת לרשות המסים; בדיווח כאמור יפורטו כל אלה בלבד:
(א) עצם קבלת חוות הדעת;
(ב) הפעולה או הנכס הנדונים בחוות הדעת;
(ג) סוג סוגיית המיסוי המושפעת מחוות הדעת, כפי שקבע המנהל.
(2) קיבל אדם חוות דעת לאחר תום שנת המס, ידווח עליה בטופס כאמור בפסקה (1), בתוך 60 ימים מיום שקיבל אותה.
(ג) דיווח כאמור בסעיף קטן (ב) יוגש באופן מקוון ויחולו עליו הוראות סעיף 21א.
(ד) על אף האמור בסעיף קטן (ב), לא יהיה אדם חב בדיווח -
(1) בשל תכנון מדף כאמור בפסקה (1) בלבד להגדרה "תכנון מדף" שלא ניתנה לגביו הודעה לפי סעיף קטן (ה);
(2) בשל חוות דעת שניתנה לו לגבי סוגיות שנדונו בהליכים בקשר לדרישת תשלום חסר כהגדרתו בחוק מסים עקיפים (מס ששולם ביתר או בחסר), התשכ"ח-1968, ובלבד שחוות הדעת ניתנה בתקופה שבה מתקיימים הליכים כאמור, ולגבי אותה תקופת דיווח בלבד.
(ה) מי שנתן חוות דעת שהיא תכנון מדף לפי פסקה (1) להגדרה "תכנון מדף", יודיע על כך למי שקיבל אותה, ובלבד שהוא האדם השלישי ואילך שלו ניתנה חוות הדעת.
(ו) הוראות סעיף זה לא יחולו על מוסד ציבורי כמשמעותו בסעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה, על חבר בני אדם כאמור בפסקה (2) להגדרה מלכ"ר בחוק מס ערך מוסף, ועל עוסק שמחזור עסקאותיו אינו עולה על 3 מיליון שקלים חדשים.
21ג. 3
נקיטת עמדה חייבת בדיווח

[תיקון התשע"ו (מס' 2)]
(א) בסעיף זה -
"יתרון מס" - כהגדרתו בסעיף 21ב;
"עמדה חייבת בדיווח" - עמדה שמתקיימים בה כל אלה:
(1) היא עומדת בניגוד לעמדה שפרסמה רשות המסים עד תום שנת המס החולפת;
(2) יתרון המס הנובע ממנה עולה על 2 מיליון שקלים חדשים בשנה או על 5 מיליון שקלים חדשים במהלך ארבע שנים לכל היותר.
(ב) (1) עמדת רשות המסים כאמור בפסקה (1) להגדרה "עמדה חייבת בדיווח" תפורסם במקום נפרד באתר האינטרנט של רשות המסים, לאחר שניתנה ללשכת עורכי הדין, ללשכת רואי חשבון בישראל וללשכה כהגדרתה בחוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי מס, התשס"ה-2005, הזדמנות סבירה לטעון את טענותיהם לגביה טרם פרסומה.
(2) עמדת רשות המסים תנוסח בלשון ברורה ומובנת.
(3) (א) מספר העמדות שתפרסם רשות המסים לא יעלה על 25 בשנה; ביקשה רשות המסים לפרסם עמדות נוספות באותה שנה, יגיש שר האוצר לאישור ועדת הכספים של הכנסת את מספר העמדות הנוסף המבוקש כאמור.
(ב) על אף האמור בפסקת משנה (א), בשנים 2016 ו–2017 רשות המסים תהיה רשאית לפרסם 50 עמדות בכל שנה.
(ג) אדם הנוקט עמדה חייבת בדיווח ידווח על כך בטופס שיקבע המנהל, בתוך 60 ימים מתום שנת המס שבה נקט עמדה חייבת בדיווח כאמור; על דיווח לפי סעיף קטן זה יחולו הוראות סעיף 21ב(ג).
(ד) הוראות סעיף זה לא יחולו על מוסד ציבורי כמשמעותו בסעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה, על חבר בני אדם כאמור בפסקה (2) להגדרה מלכ"ר בחוק מס ערך מוסף, ועל עוסק שמחזור עסקאותיו אינו עולה על 3 מיליון שקלים חדשים.
22.   
22א.   
23.   
(3) לבדוק דלק ברכב מנועי, למעט ברכב פרטי, כהגדרתם בסעיף 1 לפקודת התעבורה; ואולם ניתן לבדוק דלק ברכב פרטי הנמצא במקום שבו משתמשים בדלק חב סימון.
(ב) התעורר חשד לביצוע עבירה לפי הוראות חוק זה, רשאי המנהל או מי שהוא הסמיך -
(1) לחקור כל אדם שלדעתו קשור לביצוע עבירה כאמור, או שיש לו מידע לגבי עבירה כאמור, או שעשוי להיות לו מידע לגבי עבירה כאמור; על חקירה לפי סעיף זה יחולו הוראות סעיפים 2 ו-3 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות);
(2) לתפוס חפץ, דלק או מסמך (להלן - חפץ), כאמור בסעיף 32(א) לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש), התשכ”ט-1969 (להלן - פקודת מעצר וחיפוש) או לחסום דלק הניתן לתפיסה כאמור באותו סעיף הקשור לביצוע עבירה כאמור.
(3) לערוך חיפוש בכל בית או מקום, לפי צו חיפוש, כמשמעותו בסעיף 23 לפקודת מעצר וחיפוש; על חיפוש כאמור יחולו הוראות סעיפים 24(א)(1), 26 עד 28 ו–45 לפקודת מעצר וחיפוש, בשינויים המחויבים.
23א.   
24.   
25.   
25א.   
(א) היה למנהל יסוד סביר להניח כי מכר אדם דלק חב סימון שלא למטרות שנקבעו בצו לפי סעיף 2(ב), רשאי הוא להטיל עליו עיצום כספי בשיעור הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן - חוק העונשין), או פי שלושה מסכום הבלו שנחסך, לפי הגבוה.
(ב) היה למנהל יסוד סביר להניח כי השתמש אדם שימוש שאינו מכירה בדלק חב סימון שלא למטרות שנקבעו בצו לפי סעיף 2(ב), רשאי הוא להטיל עליו עיצום כספי בשיעור הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין.
(ב1) היה למנהל יסוד סביר להניח כי אדם העביר דלק שניתן עליו פטור מבלו לפי סעיף 9, או השתמש בו, בלי שקיבל הסכמה לכך או בלי ששילם את הבלו החל לפני ההעברה או השימוש, בניגוד להוראות סעיף 11, רשאי הוא להטיל עליו עיצום כספי בשיעור כפל הבלו כאמור.
(ב2) היה למנהל יסוד סביר להניח כי אדם שניתן לו הישבון לפי סעיף 9 העביר דלק או השתמש בו, בניגוד להוראות סעיף 11א, רשאי הוא להטיל עליו עיצום כספי בשיעור כפל הבלו שהושב.
(ב3) היה למנהל יסוד סביר להניח כי אדם הכניס דלק לאזור או לשטחי עזה ויריחו או הוציאו מהם, בניגוד להוראות לפי סעיף 22א, רשאי הוא להטיל עליו עיצום כספי בשיעור הבלו החל על אותו דלק.
(ג) בסעיף זה ובסעיפים 25ב עד 25ה, "המנהל" - לרבות מי שהוא הסמיך לענין זה.
25ב.   
25ג.   
25ד.   
25ה.   
25ו.   
26.   
(ב) יצא אדם חייב בדין על עבירה כאמור, רשאי בית-המשפט, נוסף לכל עונש אחר, לצוות כי הדלק וכל דבר אחר שבו נעברה העבירה יחולט, כולו או מקצתו, לטובת המדינה; ציווה בית-המשפט על חילוט, ינהגו בדבר שחולט כפי שיורה המנהל.
(ג) לא דיווח אדם על חוות דעת כהגדרתה בסעיף 21ב(א), בניגוד להוראות אותו סעיף, דינו - הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין.
(ד) לא הודיע אדם על תכנון מדף כהגדרתו בסעיף 21ב(א), בניגוד להוראות סעיף 21ב(ה), דינו - מאסר שנה או הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין.
(ה) לא דיווח אדם על עמדה חייבת בדיווח כהגדרתה בסעיף 21ג(א), בניגוד להוראות אותו סעיף, דינו - הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין.
27.   
28.   
29.   
30.   
31.   
[1.] ס"ח 258, התשי"ח, עמ' 160.
תיקונים:ס"ח 406, התשכ"ד, עמ' 2;
ס"ח 1724, התש"ס (10.1.2000), עמ' 82;
ס"ח 1751, התש"ס (13.8.2000), עמ' 280 [התש"ס (מס' 2)];
ס"ח 2066, התשס"ו (20.8.2006), עמ' 580 (ראו הוראות תחילה ותוקף צווים בסעיף 8 לתיקון);
ס"ח 2077, התשס"ז (11.1.2007), עמ' 66. הצ"ח - ממשלה 260, התשס"ז, עמ' 16;
ס"ח 2136, התשס"ח (6.3.2008), עמ' 232. הצ"ח - ממשלה 335, התשס"ח, עמ' 16 ועמ' 76;
ס"ח 2405, התשע"ג (5.8.2013), עמ' 163. הצ"ח - ממשלה 768, התשע"ג, עמ' 586;
ס"ח 2458, התשע"ד (15.7.2014), עמ' 592. הצ"ח - ממשלה 771, התשע"ג, עמ' 911;
ס"ח 2467, התשע"ד (7.8.2014), עמ' 736 [התשע"ד (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 771, התשע"ג, עמ' 911;
ס"ח 2511, התשע"ו (30.11.2015), עמ' 241. הצ"ח - ממשלה 951, התשע"ה, עמ' 1566;
ס"ח 2513, התשע"ו (9.12.2015), עמ' 280 [התשע"ו (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 951, התשע"ה, עמ' 1604.
[2.] הוראות סעיף 21ב יחולו לגבי דיווח שיש להגישו מיום 1.2.2016 ואילך.
[3.] הוראות סעיף 21ג יחולו לגבי דיווח שיש להגישו מיום 1.2.2016 ואילך.

מפת מסמך

1. הגדרות
2. הטלת בלו על דלק
3. תחולת חוק מסי מכס ובלו (שינוי תעריף)
4. תשלום הבלו
4א. איסור הוצאת דלק בדחיית תשלום בלו
5. לא יוטל בלו שנית
6. ניכוי תשלום קודם
7. גביית בלו ועיצום כספי
8. פטור מבלו על יצוא דלק
9. פטור מיוחד והישבון
10. החזרת בלו על דלק שחל עליו פטור מיוחד
10א. מניעת כפל הטבה
11. העברת דלק פטור מבלו
11א. העברת דלק שניתן עליו הישבון
12. החזרת בלו על דלק שניזוק
12א. לא יוכרו חובות אבודים
15. רשיון לייצור ולהפעלת אתר אחסון
16. אישור מקום ייצור ומקום אתר אחסון
17. פטור מהחובה לפי סעיפים 15 ו-16
18. הוצאת דלק ממקום הייצור
19. החזקת דלק
20. חובת הראיה
21. פנקסים, ידיעות ומאזן מלאי
21א. הגשה באופן מקוון
21ב. דיווח בגין חוות דעת
21ג. נקיטת עמדה חייבת בדיווח
22. מתן מקום עבודה לפקיד הממונה
22א. פיקוח על הכנסת דלק והוצאתו מהאזור ומשטחי עזה ויריחו
23. סמכויות עזר
23א. תפיסת חפצים
24. תפיסה וחסימה
25. סייג לתפיסה ולחסימה
25א. עיצום כספי
25ב. דרישת העיצום הכספי ותשלומו
25ג. הפרשי הצמדה וריבית
25ד. ערעור על עיצום כספי
25ה. כתב אישום
25ו. איסור מינהלי
26. עונשין
27. חילוט
28. אחריותם של מנהלים ופקידים
29. כופר כסף
30. אצילת סמכויות
31. ביצוע ותקנות