תאריך תצוגה: 01/06/2023
הקליקו על כותרת הסעיף
1. מקורות המים ויעודם
2. מקורות המים מה הם
3. זכות הפרט למים
4. הקשר בין הקרקע והמים
5. אין לדלדל מקור מים
6. צמידות הזכות למטרה
7. תחולה
פרק שני: הסדר השימוש במים
סימן א': שמירה על המים
8. הגדרות
9. כללים לשמירת המים
9א. התקנת אבזרים לחיסכון במים בגופים ציבוריים
9ב. מפקחים לעניין חובת התקנה של אבזרים לחיסכון במים
11. סמכויות מנהל הרשות הממשלתית בשמירה על המים
12. חיוב בהוצאות
13. ערר
14. שיעורן של רצועות מגן
15. קביעת רצועות מגן
16. ערר
17. זכות כניסה, בדיקה וכו'
18. פיצויים
18א. אירוע פגיעה במים
19. מקור מים שנתדלדל
20. מוביל מים בלתי מנוצל
20א. הגדרות
20ב. איסור זיהום מים
20ג. מניעת זיהום מים במיתקני מים
20ד. תקנות למניעת זיהום מים
20ה. סילוק שפכים מגורם זיהום
20ו. התנאת תנאים למניעת זיהום מים
20ז. תיקון המעוות
20ח. צו הפסקה
20ט. צו הפסקה במקרים מיוחדים
20י. סמכויות חירום
20יא. צו הרשאה
20יב. הענקת סמכויות
20יג. הוראות בדבר איכות מים
20יד. שמירת חובות
20טו. צווים כלליים ומיוחדים
20טז. שטח תחולה
20יז. פעולות הנוגעות למי שתיה
20יח. זכות ערר
20יט. תקופת מעבר
20כ. חובת דיווח
20כא. עונשין לענין סימן א1
20כב. אחריות נושאי משרה בתאגיד
20כג. סמכויות בית-משפט
20כד. חיוב בהוצאות ובניקוי
20כה. קובלנה
20כו. דין המדינה
21. קביעת כללים
22. מי שנפגעה זכותו על ידי הכללים
סימן ג': פיקוח על הפקה והספקה של מים
22א. רשיון הקמה
23. רשיון הפקה או הספקה
24. פרטי הרשיון
25. תנאים ברשיון
25א. אמות מידה להקצאת מים לחקלאות
26. הספקת מים קיימת
27. רישום רשיונות
28. מגבלות על העברת רישיון ועל העברת שליטה או אמצעי שליטה בבעל רישיון
29. רשיון הפקה באזור קיצוב
30. ביטולו ושינויו של רשיון הפקה
31. ערר
32. השהיית ביטול רשיון
33. המשך הספקה לאחר ביטול רישיון
33א. חובת דיווח ותשלום של בעל רישיון לרשות המים הארצית
34. חיוב לספק מים
35. המשך הספקת מים במקרים מיוחדים
35א. חובת רכישת מים ומתן שרותי תשתית
סימן ד': אזורי-קיצוב
36. הכרזה על אזור קיצוב
37. סמכות להסדיר שימוש במים באזור קיצוב
38. פרסום הצעת הסדר
39. התנגדות להצעת הסדר
40. החלטה על הסדר
41. שינוי הסדר
42. סמכויות מנהל הרשות הממשלתית באזור קיצוב
43. ערר
44. פיצויים עקב קיצוב
44א. הגדרה
44ב. איסור על החדרת מים שלא ברשות
44ג. מטרות ההחדרה
44ד. הצעת תכנית החדרה
44ה. שמיעת טענות לפני מתן רשיון החדרה
44ו. שמירה על איכות המים
44ז. תכנו של רשיון החדרה
44ח. פרסום רשיון החדרה
44ט. ערר
44י. בדיקה תקופתית
44יא. דרישה להפסקת החדרה
44יב. שינויים בתכנית
44יג. החדרה למטרת אגירה
44יד. תיאומים ברשיון הפקה
44טו. הזכות למים מוחדרים
44טז. רכישת מים מוחדרים
44יז. ויתור על הזכות למים מוחדרים
44יח. תחילת הזכות לשימוש במים מוחדרים
44יט. חלוקת התשלומים
44כ. מדידת מים
44כא. אמצעי חילופין
44כב. פיצויים
44כג. מסירת דין וחשבון
פרק שלישי: מפעלי-מים
סימן א': מפעלים ורשויות
45. מפעלי מים
46. רשות המים הארצית
47. זכות ההכרעה לשר התשתיות הלאומיות
48. רשות המים הארצית
48א. תיקון ליקויים וחובת דיווח
48ב. פעולות בעל רישיון כרשות מים ארצית
49. רשות מים אזורית
50. תפקידי רשות מים אזורית
51. הסכמת הרשות הארצית למפעל אזורי
52. הרשאת ביצוע
53. תנאי למתן הרשאת ביצוע
54. סייג למימון
55. גוף מבוקר
56. סמכויות מנהל הרשות הממשלתית
57. פיקוח מועצת הרשות הממשלתית ומנהל הרשות הממשלתית
58. דו"ח לכנסת
59. רשות מים אזורית שאיננה פועלת כהלכה
60. סייג לגבי רשות המים הארצית
61. ערר
סימן ב': תכנון מפעלי-מים
62. תכנית מפעל
63. בדיקת הצעת תכנית
64. סמכויות לבדיקת תכנית
65. פרסום הצעת תכנית
66. ערר על תכנית
67. אישור תכניות
68. תיאום תכנית עם תכנית בנין עיר
69. כוחה של תכנית מפעל
70. מקומות קדושים
71. מקומות היסטוריים
72. פרסום ותחילת תקפה של תכנית מפעל
73. שינויים בתכנית מפעל מים
74. מפעלים קיימים
75. ערר
76. מפעלים שהוחל בהקמתם
סימן ג': הקמת מפעלי-מים
77. סמכויות לביצוע של מפעל מים ולניהולו
78. סמכות לתת היתרים
79. פינוי מקרקעין שנועדו לתפיסה צמיתה
80. רכישת מקרקעין
81. גישה חלופה סבירה
82. הספקת מים חלופה
83. ביצוע עבודות זמניות
84. הגבלות בניה ונטיעה בתחום קו המים ולצדדיו
85. הגבלות זמניות
86. סייג לסירוב מנהל הרשות הממשלתית
87. פטור ממסים ותשלומים אחרים
88. בניה ונטיעה שלא בהיתר
89. ערר
סימן ד': פיצויים
90. פיצויים מרשות מים
91. פיצויים בעין
91א. חישוב המועד לפיצויים
92. סייג לפיצויים
93. כללים לחישוב הפיצויים
94. הכרעה בדבר הפיצויים
95. התיישנות
סימן ה': הספקת-מים על ידי רשות-מים
96. הספקה בשטח המפעל
97. הספקה זמנית מחוץ לשטח פעולתו של המפעל
98. ערר
99. הספקה ממושכת מחוץ לשטח המפעל
100. הוראות כלליות להספקת מים
101. התנגדות להוראות כלליות
102. כללים בדבר הפסקת הספקת מים
103. סימן ו': העברת מפעלי-מים
104. העברת מפעלים מרשות לרשות
105. העברת מפעל לידי המדינה
106. אישור הסכמים על-ידי בית משפט
107. פרסום ותחילת תוקף
108. כוחה של העברה
108א. סמכויות הקשורות למקרקעין
פרק רביעי: דמי-מים
סימן א': פיקוח על דמי-מים
109. הגדרה
110. מתן ידיעות
111. כללים לחישוב עלות המים
112. קביעת תעריפים לדמי מים ודירוגם
112א. עדכון
113. שמיעת טענות לפני קביעת תעריפים
114. כוחו של תעריף
114א. הפסקת שירות בשל חוב
124ח. הגדרות
124ט. תשלומי פיגורים
124י. החזר תשלומי יתר
פרק חמישי: ארגון
124יא. הרשות הממשלתית למים ולביוב
124יב. תקציב הרשות הממשלתית
124יג. עסקאות הרשות
124יד. עובדי הרשות הממשלתית
124טו. מועצת הרשות הממשלתית
124טז. נציגי הציבור במועצת הרשות הממשלתית
124יז. תפקידי מועצת הרשות הממשלתית
124יח. סדרי עבודתה של מועצת הרשות הממשלתית
124יט. מנהל הרשות הממשלתית
124כ. כשירות
124כא. הפסקת כהונה
124כב. ממלא מקום למנהל הרשות שהושעה
124כג. דוח מנהל הרשות הממשלתית
125. מועצת המים
126. הרכב מועצת המים
127. כהונת החברים
128. כינוסי המועצה
129. סדרי עבודה
130. (תיקון התשס"ו)
131. ועדות אזוריות
132. ועדות אספקה
133. ועדת תכנון
134. נציגות צרכנים בפני רשות מים
135. נציגות צרכנים בפני ועדה אזורית
136. הרכב נציגות הצרכנים
137. הרכבה וסדרי עבודתה של נציגות צרכנים
סימן ב': נציב המים
סימן ג' בית-דין לעניני-מים
140. הקמת בית דין, תחום שיפוטו וסמכותו
141. הרכב בית הדין
142. סמכות אב בית הדין
143. סמכות בית הדין
144. ראיות
145. החלטות בית הדין
146. ערעור והוצאה לפועל
147. תקנות בית הדין
סימן ד': פנקס המים
148. הנהלת פנקס המים
149. הפנקס ראיה לכאורה
150. עיון בפנקס
150א. דיווח על הקצאת מים לערכי טבע ונוף
150ב. עיצום כספי
150ג. הודעה על כוונת חיוב
150ד. זכות טיעון
150ה. החלטת מנהל הרשות הממשלתית ודרישת תשלום
150ו. הפרה נמשכת והפרה חוזרת
150ז. סכומים מופחתים
150ח. סכום מעודכן של העיצום הכספי
150ט. המועד לתשלום העיצום הכספי ופריסת תשלומו
150י. הפרשי הצמדה וריבית
150יא. גבייה
150יב. עיצום כספי בשל הפרה לפי חוק זה ולפי חוק אחר
150יג. ערעור
150יד. פרסום
150טו. שמירת אחריות פלילית
150טז. כללים
150יז. מינוי מפקחים של הרשות הממשלתית
150יח. תנאים למינוי
150יט. סמכויות פיקוח
150כ. זיהוי מפקח
150כא. הרשאה לביצוע פעולות
150כב. הסדרת הפיקוח והאכיפה כלפי המדינה ומוסדותיה
150כג. סמכויות לשמירה על המים
פרק ששי: הוראות שונות
151. מים לשתיה וכדומה
152. שמירת הוראות חוק הנפט
153. השהיית פעולות
154. מסירת הודעות
154א. פרסום
155. קביעת אזורים
155א. ערבויות של? בעל רישיון
156. עונשין
157. ביטול
158. תיקונים
159. ביצוע ותקנות
160. הוראות מעבר לענין ביטול קרן האיזון
161. דיווח לכנסת
תוספת ראשונה

חוק המים, התשי"ט-1959 1

1.   
2.   
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
9.   
(ב) בלי לגרוע מהוראות חוק מדידת מים, התשט"ו-1955 (בסעיף זה - חוק מדידת מים), מנהל הרשות הממשלתית רשאי להורות, בצו, למפיק מים או לספק מים לאפשר, לעובד של רשות המים הארצית שהוסמכה לפי סעיף 46 (להלן - רשות המים הארצית), שהוא הסמיכו לכך, לפי פרק חמישי ב', סעיף 10 לחוק הפיקוח על קידוחי מים, התשט"ו-1955, או סעיף 10 לחוק מדידת מים, להיכנס לשטח המוחזק בידיו ולבצע פעולות של מדידה או בדיקה של המים המופקים על ידו או המסופקים לו או על ידו, ובכלל זה להחליף מערכת למדידת כמויות המים או לתחזק אותה, ובהודעה מראש ובכתב להתקין, בכפוף לכל דין, מד–מים או מערכת למדידת כמויות המים והכול בהתאם לכללים שתקבע מועצת הרשות הממשלתית.
9א.   
התקנת אבזרים לחיסכון במים בגופים ציבוריים

(תיקון התש"ע)
(א) (1) גוף ציבורי המנוי בתוספת הראשונה יתקין אבזרים לחיסכון במים במבנה בבעלותו, במבנה בהחזקתו לפי חוזה שכירות לתקופה העולה על חמש שנים, או במבנה בבעלות המדינה, לפי העניין (בסעיף זה - מבנה); מועצת הרשות הממשלתית תקבע כללים לעניין התקנתם של אבזרים לחיסכון במים, ובכלל זה לעניין סוגי האבזרים, דרכי התקנתם והתאמתם למבנים.
(ב) הרשות הממשלתית רשאית לפטור גוף ציבורי מקיום הוראות לפי סעיף קטן (א)(1), לגבי מבנה מסוים, כולו או חלקו, אם נוכחה כי בשל מצב המבנה, לרבות מצב התשתיות המשמשות את המבנה, לא ניתן להתקין בו אבזרים לחיסכון במים; החלטת הרשות הממשלתית לפי סעיף קטן זה תהיה מנומקת ובכתב.
(ג) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מהוראות כל דין.
9ב.   
10.   
11.   
12.   
13.   
14.   
15.   
16.   
17.   
18.   
18א.   
(ה) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מסמכויות השר לאיכות הסביבה לפי סימן א1 ולפי חוק החומרים המסוכנים, התשנ"ג-1993.
(ו) אין בהוראות סעיף זה כדי להקנות למועצת הרשות הממשלתית סמכויות בענינים שלגביהם מוקנות סמכויות לאחר לפי פקודת בריאות העם, 1940.
19. 2
מקור מים שנתדלדל

(תיקון התשס"ו)
(א) נוכח מנהל הרשות הממשלתית שמקור-מים מתדלדל במידה שתפוקתו בהפקה סדירה אינה מספיקה לקיום הספקת כמות המים הרגילה ממנו, רשאי מנהל הרשות הממשלתית, בהתאם לכללים שקבעה מועצת הרשות הממשלתית, לצוות על מפיק המים לצמצם את ההפקה מאותו מקור, או לצוות על ויסות ההפקה או על נקיטת אמצעי-חירום אחרים להבטחת הספקת-מים ככל שייראה לו בנסיבות הענין.
(ב) (בוטל).
(ג) לא קויים הצו תוך זמן סביר שנקבע בו, רשאי מנהל הרשות הממשלתית, לאחר התראה בכתב, לעשות את הדרוש מצדו, ומשעשה כן - לגבות את ההוצאות הכרוכות בכך, ממי שהצו הופנה אליו; על גבייתן של הוצאות שהוצאו לפי סעיף קטן זה תחול פקודת המסים (גביה), למעט סעיף 12 שבה.
20.   
סימן א1: מניעת זיהום מים
20א.   
20ב.   
20ג.   
20ד.   
20ה.   
(ה) לא ישתמש מנהל הרשות הממשלתית בסמכות הנתונה לו בסעיף קטן (ד) אלא בתום חודש ימים מן המועד שנקבע להגשת התכנית, לביצוע השינויים או מילוי התנאים, הכל לפי הענין.
(ו) מי שלמענו הכין מנהל הרשות הממשלתית תכנית כאמור בסעיף קטן (ד), לא יסלק שפכים מגורם הזיהום אלא על פי התכנית שהוכנה כאמור.
(ז) בכל הנוגע להפעלת סמכויותיו לפי סעיף זה, יקיים מנהל הרשות הממשלתית התייעצות מוקדמת עם מי ששר הבריאות הסמיכו לכך.
20ו.   
20ז.   
20ח.   
20ט.   
20י.   
20יא.   
20יב.   
(ב) רשויות כאמור בסעיף קטן (א) בעלות ענין משותף למניעת זיהום מים בתחומיהן, רשאיות להתאגד בתאגיד על מנת שיוענקו לו הסמכויות למניעת זיהום מים בתחומיהן של הרשויות כאמור.
(ג) הענקת סמכויות כאמור בסעיפים קטנים (א) או (ב) תיעשה בהסכמת הרשות אשר לה מוענקות הסמכויות, ובמקרה של הענקת סמכויות לרשות מקומית, לאיגוד ערים, לחברה כמשמעותה בחוק תאגידי מים וביוב, התשס"א-2001 או לתאגיד של רשויות כאמור בסעיף קטן (ב) הכולל בתוכו רשות מקומית או איגוד ערים - גם בהסכמת שר הפנים.
(ד) בעת הענקת סמכויות כאמור בסעיפים קטנים (א) או (ב), יקבעו השר לאיכות הסביבה או מנהל הרשות הממשלתית, הכל לפי הענין, בצו, את הסמכויות המוענקות כאמור.
(ה) הוענקה סמכות לרשות כאמור בסעיף קטן (א), או לתאגיד של רשויות כאמור בסעיף קטן (ב), יהיו הרשות או התאגיד מוסמכים לפעול לשם ביצועה של אותה סמכות, על אף כל הגבלה הקיימת על פי דין או באופן אחר.
20יג.   
(ב) תקנות כאמור בסעיף קטן (א), במידה שהן נוגעות לבריאות הציבור, יותקנו לאחר התייעצות עם שר הבריאות.
(ג) הותקנו תקנות כאמור בסעיף קטן (א), לא יתיר מנהל הרשות הממשלתית הפקתם, הספקתם וצריכתם של מים, למטרות ולשימושים השונים, אלא לפי התקנות האמורות, ורשאי מנהל הרשות הממשלתית לאסור את ההפקה, ההספקה או הצריכה של מים שאינם לפי התקנות האמורות, או לשנות את מטרתם של המים, ובלבד שיהיו ראויים לאותה מטרה.
20יד.   
20טו.   
20טז.   
20יז.   
20יח.   
20יט.   
20כ.   
20כא. 3, 3
עונשין לענין סימן א1

[תיקונים: התשנ"א, התשנ"ז, התשס"ח (מס' 3)]
(א) העובר על הוראה מהוראות סימן א1, דינו - מאסר שנה או קנס 392,000 שקלים חדשים, ואם היתה העבירה נמשכת - מאסר שבעה ימים או קנס נוסף של 25,900 שקלים חדשים לכל יום שבו נמשכה העבירה לאחר שקיבל התראה בכתב ממי שהשר לאיכות הסביבה הסמיכו לענין זה, ובהתאם למועד שנקבע בהתראה.
(ב) עבירה לפי סעיף זה היא מסוג העבירות של אחריות קפידה.
(ג) העובר עבירה כאמור בסעיף קטן (א), באופן או בנסיבות מחמירות שכתוצאה מהם נגרם או עלול להיגרם נזק או פגיעה מהותית בסביבה, דינו - מאסר שלוש שנים או כפל הקנס שבית המשפט היה רשאי להטיל עליו לפי הוראות סעיף זה, בשל העבירה שבה הורשע, ואם נעברה העבירה על ידי תאגיד, דינו - ארבע פעמים הקנס שבית המשפט היה רשאי להטיל עליו לפי הוראות סעיף זה.
(ד) (1) בשל עבירה שעבר אדם לפי סעיף קטן (א) או (ג), שכתוצאה ממנה השיג טובת הנאה או רווח, לעצמו או לאחר, רשאי בית המשפט להטיל עליו קנס בשיעור טובת ההנאה או הרווח שהשיג כאמור, נוסף על כל עונש אחר.
(2) לעניין סעיף קטן זה, "טובת הנאה" - לרבות הוצאה שנחסכה.
(3) אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לגרוע מהוראות סעיף 63 לחוק העונשין, התשל"ז-1977.
20כב.   
20כג.   
(2) קובל כאמור בסעיף 20כה - לאחר שהגיש קובלנה.
20כד.   
20כה.   
(א) קובלנה כאמור בסעיף 68 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, על עבירה לפי סימן א1, רשאי להגיש אחד מאלה:
(1) כל אדם - לגבי עבירה שכתוצאה ממנה נפגע במישרין;
(2) רשות מקומית - לגבי עבירה שנעברה בתחומה.
(3) כל אחד מהגופים הציבוריים והמקצועיים המנויים בתוספת הראשונה א' - לגבי כל עבירה לפי סימן זה; השר לאיכות הסביבה, בהתייעצות עם שר המשפטים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לשנות את התוספת הראשונה א'.
(ב) לא תוגש קובלנה לפי סעיף קטן (א) אלא אם כן מסר הקובל הודעה לשר לאיכות הסביבה על כוונתו לעשות כן ולא הוגש, תוך ששים ימים לאחר מכן, כתב אישום מטעם היועץ המשפטי לממשלה.
20כו.   
סימן ב': כללים לשימוש במים
21.   
22.   
22א.   
23. 4
רשיון הפקה או הספקה

(תיקונים: התשס"ו, התשע"ז, התשפ"ג)
(א) לא יפיק אדם מים ממקור-מים ולא יתפיל מי–ים, בין לצריכה עצמית ובין להספקה לאחרים אלא על פי רישיון הפקה מאת מנהל הרשות הממשלתית ובהתאם לתנאי הרישיון (להלן - רישיון הפקה), ולא יספק מים, בין אם הפיקם ממקור-מים או התפילם ממי–ים ובין אם קיבלם מספק אחר - אלא על פי רשיון הספקה מאת מנהל הרשות הממשלתית ובהתאם לתנאי הרשיון (להלן - רשיון-הספקה); לעניין סעיף זה, "הספקה" - לרבות צריכה עצמית .
(ב) מועצת הרשות הממשלתית תקבע כללים למתן רישיון הפקה או רישיון הספקה (בסימן זה - רישיון) ולתנאים שייקבעו בו, ובכלל זה לעניין חובות בעל רישיון כלפי צרכניו, כלפי בעלי רישיונות אחרים וכלפי רשות המים הארצית.
(ג) כללים לפי סעיף קטן (ב) לעניין המקרים והתנאים שבהם רשאי בעל רישיון להפסיק או לצמצם את אספקת המים לצרכן, בין היתר בשל אי-תשלום בעד אספקת מים, טעונים אישור של ועדת הכלכלה של הכנסת.
24.   
25.   
25א.   
26.   
27.   
28.   
29.   
30.   
31.   
32.   
33.   
33א.   
34.   
35.   
35א.   
36.   
37.   
38.   
39.   
40.   
41.   
42.   
43.   
44.   
סימן ה': החדרת-מים
44א.   
44ב.   
44ג.   
44ד.   
44ה.   
44ו.   
44ז.   
44ח.   
44ט.   
44י.   
44יא.   
44יב.   
44יג.   
44יד.   
44טו.   
44טז.   
44יז.   
44יח.   
44יט.   
44כ.   
44כא.   
44כב.   
44כג.   
45.   
46.   
47.   
48.   
(ג) פקודת המסים (גבייה), למעט סעיף 12 שבה, תחול על גבייה של כל התעריפים לפי חוק זה בידי רשות המים הארצית, מבעלי רישיונות הפקה שהם גם בעלי רישיונות הספקה, למעט גבייה מחברה כהגדרתה בחוק תאגידי מים וביוב, התשס"א 2001-, ומרשות מקומית, בשינויים אלה:
(1) בסעיף 4, במקום פסקה (1) יקראו:
"(1) הוטל על אדם כחוק סכום כסף בקשר לאיזה מס שהוא ולא שילם אותו אדם את הסכום בתוך עשרים וחמישה ימים מיום שהומצאה לו דרישה, במסירה אישית או בדואר רשום עם אישור מסירה, לשלם את הסכום שהוא חייב לפרעו ושלא פרעו, ייתן פקיד גבייה כתב הרשאה לגובה מסים ובו יצטווה לדרוש מאת החייב לשלם מיד את הסכום המגיע ממנו ולגבותו, אם לא ישלמנו, על ידי תפיסתם ומכירתם של נכסי המיטלטלין של החייב באופן המותנה להלן.";
(2) בסעיף 5(1) ברישה, אחרי "אחר הדרישה" יקראו "בתוך חמישה ימים";
(3) בסעיף 7, אחרי פסקה (1) יקראו:
"(1א) ניתן צו עיקול, כאמור בסעיף קטן (1), ימציא פקיד הגבייה הודעה על כך לסרבן במסירה אישית או בדואר רשום עם אישור מסירה; בהודעה יצוין, כי אם לא ישלם הסרבן את הסכום בתוך מועד שייקבע בהודעה, ניתן יהיה למכור את הנכסים."
(ד) על אף האמור בסעיף קטן (ג), הגיש אדם תובענה או הליך משפטי אחר לעניין החיוב שהוטל עליו לפי חוק זה, לא תומצא לאדם, לגבי הסכום השנוי במחלוקת, דרישה לפי סעיף 4 לפקודת המסים (גבייה) ולא יינקטו פעולות לפי הפקודה האמורה, כל עוד לא ניתן פסק דין סופי או החלטה סופית שאינה ניתנת לערעור בהליך האמור.
(ה) מנהל הרשות הממשלתית רשאי להכריע בכל מחלוקת שתתעורר בין בעל רישיון ובין רשות המים הארצית בעניין תעריפים, אופן החיוב ומדידה לפי חוק זה, ויראו את הכרעתו, כלפי רשות המים הארצית, כהוראה לפי סעיף 48א.
48א.   
48ב.   
49.   
50.   
51.   
52.   
53.   
54.   
55.   
56.   
57.   
58.   
59.   
(2) לבטל את ההסמכה להיות רשות-מים, ומשעשה כן, רשאי הוא להשלים את הקמת המפעל בהתאם לכללים שקבעה מועצת הרשות הממשלתית5 , ובהעדר כללים כאמור - על פי אישור מאת המועצה האמורה, וזאת עד שיועבר המפעל לידי רשות-מים אחרת או לידי המדינה.
(ב) ניהלה רשות-מים אזורית, שאיננה בבעלות המדינה, מפעל-מים בניגוד להוראות לפי חוק זה ותכנית המפעל, רשאי מנהל הרשות הממשלתית, באישור מועצת הרשות הממשלתית, ולאחר שהתרה ברשות המים האזורית בכתב, לנקוט בצעדים הבאים, כולם או מקצתם:
(1) לעשות כל הדרוש תיקון, ומשעשה כן, לגבות מרשות-המים את ההוצאות הכרוכות בכך;
(2) לצוות על העברת מפעל-המים לידי רשות-מים אחרת, לידי רשות מקומית, או לידי המדינה;
(3) לבטל את ההסמכה להיות רשות-מים, ומשעשה כן, רשאי הוא לנהל את מפעל המים בהתאם לכללים שקבעה מועצת הרשות הממשלתית6 , ובהעדר כללים כאמור - באישור מאת המועצה האמורה, וזאת עד שיועבר המפעל לידי רשות-מים אחרת, לידי רשות מקומית או לידי המדינה, או עד שתבוטל תכנית המפעל והמפעל יועבר לידי ספק-מים שיספק ממנו מים לכל הצרכנים שקיבלו אספקתם מרשות-המים האמורה.
60.   
61.   
62.   
63.   
64.   
65.   
66.   
67.   
68.   
(ב) לא תסרב הועדה האמורה לאשר את התכנית אלא מאותם טעמים שמכוחם היא רשאית לסרב לאשר תכנית בנין עיר לפי חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965.
(ג) לא אישרה הועדה את התכנית, רשאית מועצת הרשות הממשלתית להביא את התכנית לפני הממשלה והיא רשאית לאשרה, בשינויים או בלי שינויים, או להדחותה.
69.   
70.   
היה ביצועה של תכנית-מפעל פוגע במקום קדוש כמשמעותו בדבר המלך במועצה על א"י (המקומות הקדושים), 1924, או במקום פולחן דתי, לא תאשר אותה מועצת הרשות הממשלתית אלא בהסכמת שר הדתות. בסעיף זה - "מקום פולחן דתי" - לרבות בית-קברות.
71.   
היה ביצועה של תכנית-מפעל פוגע באתר עתיקות כהגדרתו בחוק העתיקות, התשל"ח-1978, לא תאשר אותה מועצת הרשות הממשלתית אלא בהסכמת שר החינוך והתרבות.
72.   
73.   
74.   
75.   
76.   
77.   
78.   
79.   
(1) אם היה המבנה דירה כמשמעותה בחוק הגנת הדייר, התשט"ו-1955, והמחזיק בה היה מוגן מפני פינוי מכוח החוק ההוא או שהיה בעליו של המבנה, לא יפונה אלא לאחר שהועמד לרשותו דיור חלוף או שולמו לו פיצויים כדי השגת דיור חלוף, הכל להנחת-דעתו של יושב-ראש משרד ההוצאה לפועל;
(2) אם היה המבנה משמש מקום לעסק שעליו עיקר-פרנסתו של המחזיק, לא יפונה אלא לאחר שרשות-המים הציעה לו פיצויים נאותים; באין הסכמה בין המחזיק לבין רשות-המים על גובה הפיצויים, צורתם ותנאי-נתינתם, יכריע בית-הדין ולא יפונה המחזיק אלא לאחר שבית-הדין קבע את מועד הפינוי, אם לאלתר ואם תוך מתן ארכה; קבע בית-הדין פינוי לאלתר, יביא זאת בחשבון בקביעת הפיצויים.
80.   
81.   
82.   
83.   
84.   
85.   
86.   
87.   
88.   
89.   
90.   
91.   
91א.   
92.   
93.   
94.   
95.   
96.   
97.   
98.   
99.   
100.   
101.   
102.   
103.   
104.   
105.   
106.   
107.   
108.   
108א.   
הסמכויות הנתונות לחברה למתן שירותי מים וביוב בהתאם להוראות סימן ד' בפרק ג' לחוק תאגידי מים וביוב, התשס"א-2001, יהיו נתונות לרשות המים הארצית, לשם ביצוע תפקידיה, ויחולו לעניין זה כל הוראות הסימן האמור, בשינויים המחויבים ובשינוי זה: הסמכויות הנתונות לממונה לפי הסימן האמור יהיו נתונות למנהל הרשות הממשלתית.
109.   
110.   
111.   
112.   
112א.   
(1) 35% משיעור השינוי בממוצע תעריפי החשמל לעומת ממוצע תעריפי החשמל שהיו בתוקף במועד ההעלאה הקודם;
(2) 15% משיעור השינוי במדד השכר הידוע לעומת מדד השכר שהיה ידוע במועד ההעלאה הקודם;
(3) 50% משיעור השינוי במדד הכללי הידוע לעומת המדד הכללי שהיה ידוע במועד ההעלאה הקודם;
מועצת הרשות הממשלתית רשאית, בהתחשב בשינויים ביחסים בין מרכיבי העלות של הפקת מים, לשנות בצו את היחס שבין המרכיבים האמורים בפסקאות (1) עד (3);
"מועד ההעלאה הקודם" - המועד האחרון שבו נקבעו תעריפים לדמי מים לפי סעיף 112(א) או שבו חושב העדכון האחרון לפי סעיף קטן זה, לפי המאוחר.
(ב) מנהל הרשות הממשלתית יפרסם ברשומות הודעה על תעריפי דמי המים שעודכנו לפי סעיף קטן (א) .
113.   
114.   
114א.   
115.   
סימן ב': היטל הפקה ממקורות מים
116-124.   
סימן ג': תשלום מיוחד
124א-124ז.   
סימן ד': הפרשי הצמדה וריבית
124ח.   
124ט.   
124י.   
סימן א': הרשות הממשלתית למים ולביוב
124יא.   
124יב.   
תקציב הרשות הממשלתית ייקבע בחוק התקציב השנתי, בסעיף תקציב נפרד, כמשמעותם בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985; הממונה על סעיף תקציב זה, לענין החוק האמור, יהיה מנהל הרשות הממשלתית.
124יג.   
מנהל הרשות הממשלתית מורשה, יחד עם חשב הרשות הממשלתית, לייצג את הממשלה בעסקאות כאמור בסעיפים 4 ו–5 לחוק נכסי המדינה, התשי"א-1951, למעט עסקאות במקרקעין, ולחתום בשם המדינה על מסמכים הנוגעים לעסקאות כאמור.
124יד.   
סימן א'1: מועצת הרשות הממשלתית
124טו.   
124טז.   
(ג) נציג הציבור יתמנה לתקופה של שלוש שנים, ואפשר לחזור ולמנותו, ובלבד שלא יכהן יותר משתי תקופות כהונה.
(ד) נציג הציבור יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו, בהתקיים אחד מאלה:
(1) התפטר במסירת כתב התפטרות לשר או לשרים שהמליצו על מינויו כאמור בסעיף קטן (א) (בסעיף זה - השר הממליץ);
(2) נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו, והשר הממליץ החליט להעביר אותו מכהונתו בהודעה בכתב;
(3) הורשע בעבירה שלדעת השר הממליץ, בשל חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כחבר במועצת הרשות הממשלתית;
(4) השר הממליץ קבע כי חדל להתקיים לגביו תנאי מתנאי הכשירות למינויו;
(5) נתמנה כעובד המדינה;
(6) השר הממליץ קבע, בהתייעצות עם מועצת הרשות הממשלתית, כי הוא אינו ממלא את תפקידו כראוי.
(ה) נציג הציבור שידוע לו כי הוא קשור או עשוי להיות קשור, במישרין או בעקיפין, בעצמו או על ידי בן משפחתו או על ידי תאגיד שהוא או בן משפחתו הם בעלי ענין בו, בענין העומד לדיון במועצת הרשות הממשלתית, יודיע על כך בכתב ליושב ראש המועצה מיד לאחר שנודע לו שהענין עומד לדיון, ולא יהיה נוכח בדיוני המועצה באותו ענין, ולא ישתתף בהחלטה המתייחסת לענין האמור או הקשורה עמו; בסעיף קטן זה, "בן משפחה" ו "בעל ענין" - כהגדרתם בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968.
124יז.   
124יח.   
סימן א'2: מנהל הרשות הממשלתית
124יט.   
124כ.   
(2) הוא בעל ניסיון מצטבר של חמש שנים בתפקיד בכיר בתחום הניהול של תאגיד בעל היקף עסקים משמעותי או בתפקיד בכיר בשירות הציבורי.
124כא.   
124כב.   
124כג.   
סימן א'3: מועצת המים
125.   
126.   
127.   
128.   
129.   
130.   
131.   
132.   
133.   
134.   
135.   
136.   
137.   
סימן ב': נציב המים
סימן ג' בית-דין לעניני-מים
140.   
141.   
142.   
143.   
144.   
145.   
146.   
147.   
148.   
149.   
150.   
150א. 9
דיווח על הקצאת מים לערכי טבע ונוף

[תיקונים: התשס"ד (מס' 2), התשס"ו]
מנהל הרשות הממשלתית ימסור לועדת הכלכלה של הכנסת, עד ה–1 במאי של כל שנה, הודעה בדבר כמות המים שהוחלט להקצות במהלך אותה שנה למטרה של ערכי טבע ונוף, לפי סעיף 6(6); חל במהלך השנה שינוי בכמות המים המוקצית למטרה האמורה - ימסור מנהל הרשות הממשלתית הודעה גם על השינוי.
150ב.   
150ג.   
150ד.   
150ה.   
150ו.   
150ז.   
150ח.   
150ט.   
150י.   
150יא.   
150יב.   
150יג.   
150יד.   
(ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם מנהל הרשות הממשלתית פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור.
(ה) פרסום לפי סעיף זה בעניין עיצום כספי שהוטל על תאגיד יהיה לתקופה של ארבע שנים, ובעניין עיצום כספי שהוטל על יחיד - לתקופה של שנתיים; בפרסום כאמור יישם מנהל הרשות הממשלתית אמצעים טכנולוגיים נאותים ומתקדמים כדי למנוע, ככל האפשר, את אפשרות העיון בפרטים שפורסמו לפי סעיף זה לאחר שחלפה התקופה האמורה בסעיף קטן זה.
(ו) מועצת הרשות הממשלתית רשאית לקבוע בכללים דרכים נוספות לפרסום הפרטים האמורים בסעיף זה.
150טו.   
150טז.   
150יז.   
150יח.   
150יט.   
(3) לערוך מדידות, לרבות מדידת כמות המים או ליטול דגימות של חומרים, וכן למסור את המדידות והדגימות למעבדה, לשמור אותן או לנהוג בהן בדרך אחרת;
(4) לפעול לשם חשיפת מקורות מים על ידי איתור מקור המים או המערכות להספקת המים אל וממקור המים;
(5) לבצע מדידת תפוקתם ותכונותיהם של מקורות מים, וכן לבצע בדיקה של מיתקני מדידה, בדיקת קרקע, צמחייה ותנאים מקומיים אחרים לשם קביעת הצריכה במים;
(6) להיכנס למקום, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים אלא על פי צו של בית משפט;
(7) לבצע פעולה לשמירה על המים, לרבות סגירה של מקור מים, ניתוק או סילוק של כל מיתקן הפוגע בשמירה על המים או ניתוק מקור כוח למיתקן כאמור.
150כ.   
150כא.   
150כב.   
(ג) בסעיף זה -
"מערכת הביטחון" - כל אחד מאלה:
(1) משרד הביטחון ויחידות הסמך שלו;
(2) צבא הגנה לישראל;
(3) יחידות ויחידות סמך של משרד ראש הממשלה, שעיקר פעילותן בתחום ביטחון המדינה;
(4) מפעלי מערכת הביטחון כמשמעותם בסעיף 20 לחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998, שאינם יחידות כאמור בפסקה (3), ואשר שר הביטחון הודיע עליהם לשר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים;
(5) משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר והרשות להגנת על עדים.
150כג.   
(1) בלי לגרוע מהוראות סעיף 17 לחוק המשמעת, יהיו עבירות אלה עבירות משמעת: שימוש לרעה בסמכות שניתנה מכוח תפקיד, אי–ענידת תג זיהוי, אי–מילוי חובת הזדהות או מסירת פרטי זהות כוזבים, והתחזות לבעל סמכות אחר;
(2) הליך משמעתי לפי סעיף קטן זה יתקיים בידי דן יחיד; מנהל הרשות הממשלתית רשאי להסמיך כדן יחיד את עובד הרשות הממשלתית, ובלבד שהוא בדרגת סגן מנהל כללי לכל הפחות;
(3) הליך משמעתי לפי סעיף קטן זה ייעשה בהתאם להוראות הקבועות בפרק השישי של חוק המשמעת, ככל שהן נוגעות לעניין; מועצת הרשות הממשלתית תקבע בכללים הוראות נוספות בהתאם לעקרונות הקבועים באותו החוק בשינויים המחויבים, לרבות בעניינים אלה:
(א) סדרי דין וראיות בהליך לפני דן יחיד, ובכלל זה המוסמכים לפתוח בהליך לפני דן יחיד, אופן הזימון להליך ומימוש זכות הטיעון;
(ב) אמצעי משמעת שדן יחיד רשאי להטיל מבין אלה: התראה, נזיפה, נזיפה חמורה וקנס, ובלבד שלא יעלה על החלק השנים עשר ממשכורתו החודשית הרגילה של העובד לתקופה של שישה חודשים;
(ג) הליך ערר על החלטותיו של דן יחיד לפי סעיף קטן זה;
(4) דן יחיד יודיע לתובע כמשמעותו בסעיף 14 לחוק המשמעת שהסמיך נציב שירות המדינה לעניין זה, על החלטותיו לפי סעיף קטן זה;
(5) אין בהוראות סעיף קטן זה או בנקיטת אמצעי משמעת לפיו כדי למנוע העמדה לדין משמעתי של עובד שסעיף קטן זה חל עליו לפי חוק המשמעת, ובלבד שאם הועמד לדין כאמור, יבוטלו אמצעי המשמעת שהוטלו עליו לפי סעיף קטן זה; הוראות חוק המשמעת יחולו לעניין זה בשינויים המחויבים ובשינוי זה: הסמכויות של השר הממונה על העובד ושל מנהל כללי לפי החוק האמור יהיו נתונות, לגבי עובד שסעיף קטן זה חל עליו, לראש הגוף שבו מועסק העובד, למנהל הכללי של אותו גוף ולמנהל הרשות הממשלתית;
(6) כללים לפי פסקה (3) יותקנו על ידי מועצת הרשות הממשלתית, לאחר התייעצות עם שר המשפטים.
151.   
152.   
אין הוראות חוק זה גורעות מכל זכות לפי סעיף 45 לחוק הנפט, התשי"ב-1952.
153.   
154.   
154א.   
155.   
155א.   
156.   
(2) עבר על הוראה כללית של רשות מים לפי סעיף 100 לאחר שנמסרה לו התראה מרשות המים;
(3) עבר על הוראה מהוראות הסעיפים 84, 85, 96, 110, 114(א) ו–122;
(4) עבר על צו או הוראה של מנהל הרשות הממשלתית שניתנו לו לפי הוראה מהוראות חוק זה;
(5) הפריע למנהל הרשות הממשלתית, לרשות המים או מי שפועל בשמם בביצוע פעולותיהם לפי חוק זה;

דינו - קנס 3,000 לירות ואם העבירה היתה עבירה נמשכת - קנס נוסף של 100 לירות לכל יום שבו נמשכת העבירה.
(ב) הורשע אדם בשל עבירה לפי סעיף קטן (א) ועבר אותה עבירה פעם נוספת, דינו - קנס 6,000 לירות, ואם העבירה היתה עבירה נמשכת - קנס נוסף של 200 לירות לכל יום שבו נמשכת העבירה.
(ג) אדם שהפיק או סיפק מים או התפיל מי-ים בלי שקיבל רישיון לפי סעיף 23(א), או שעבר על הוראה מהוראות סעיף 35, ועל תקנות לפי סעיף 37, דינו - מאסר 3 חדשים או קנס 6,000 לירות, ואם היתה העבירה עבירה נמשכת - קנס נוסף של 200 לירות לכל יום שבו נמשכת העבירה.
(ד) קנס שהוטל עקב הפעלת סמכות בידי עובד של רשות מקומית, בשל עבירה לפי חוק זה שנעברה בתחומה, ישולם לקופת אותה רשות מקומית, והיא לא תשתמש בו אלא לשם שיפור ולפיתוח משק המים בתחומה.
157.   
158.   
159. 11
ביצוע ותקנות

(תיקונים: התשס"ו, התשס"ז)
(א)שר התשתיות הלאומיות ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל ענין הנוגע לביצועו, למעט בענינים שבהם מוסמכת מועצת הרשות הממשלתית, לפי חוק זה, לקבוע כללים.
(ב) מועצת הרשות הממשלתית, באישור שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת, רשאית, לקבוע, בכללים, אגרות בעד הגשת בקשות לרשיונות ולהיתרים לפי חוק זה; על גביית אגרות לפי סעיף זה תחול פקודת המסים (גביה).
160.   
הוראות מעבר לענין ביטול קרן האיזון

(תיקונים: התשנ"ט, התשס"ו)
(א) (1) קרן האיזון, כמשמעותה בסימן ב' לפרק רביעי כנוסחו ביום י"ב בטבת התשנ"ט (31 בדצמבר 1998) (להלן - הדין הקודם), תחדל לפעול בתוך 60 ימים מיום י"ג בטבת התשנ"ט (1 בינואר 1999) (להלן - היום הקובע), ואולם לא ייגבו היטלי איזון ולא יינתנו הענקות מקרן האיזון, בשל התקופה שמהיום הקובע ואילך.
(2) סכומים שנותרו לזכות הקרן ביום הקובע וטרם הוצאו, וכן כל הנכסים והזכויות העומדים לזכות הקרן, יועברו לאוצר המדינה בתוך 60 ימים מהיום הקובע.
(3) על אף האמור בכל דין או הסכם, בשל התקופה שעד היום הקובע, לגבי נכסים, זכויות, סמכויות, חובות והתחייבויות של קרן האיזון לפי הסכמים, התקשרויות, עסקאות ולפי כל דין, תבוא המדינה במקום הקרן, והוראות הדין הקודם ימשיכו לחול לענין חיוב בהיטלים והזכות להענקות בשל התקופה שעד היום הקובע; ואולם אין בהעברת החובות וההתחייבויות של קרן האיזון למדינה, לרבות העברת תביעות תלויות ועומדות נגדה, כדי להטיל על המדינה חובת תשלום מעבר לסך כל הסכומים, הנכסים והזכויות שהועברו אליה מהקרן.
(4) שר התשתיות הלאומיות ושר האוצר, רשאים להורות בכל ענין שיידרש לשם הסדרת סיום פעילות קרן האיזון.
(ב) מועצת הרשות הממשלתית תקבע כללים למענקים שישולמו מתוך הסכומים שהועברו מקרן האיזון כאמור בסעיף קטן (א) וסכומים נוספים, בכפוף לסכומים שיתוקצבו לענין זה בתקציב המדינה, בחוק תקציב שנתי, וזאת למטרות האלה:
(1) הקמה של מפעלים ומיתקנים ליצירה ופיתוח של מקורות מים נחותי איכות, שישמשו להמרה של מים שפירים;
(2) השבחת מים שנפסלו או שעומדים להיפסל מלשמש כמקור מי שתיה, על מנת לאפשר המשך השימוש בהם כמי שתיה;
(3) תמיכה במפיקי מים שעלות המים שלהם, לרבות היטל ההפקה - אם הוטל עליהם, עולה על שיעור שנקבע בכללים האמורים.
(ג) עד קביעת היטל הפקה לפי הוראות סימן ב' לפרק רביעי, החל ביום ט"ו בשבט התשנ"ט (1 בפברואר 1999), ישלמו מפיקי מים ממקורות המים השפירים באקויפר החוף, לפי מטרות המים, היטלי הפקה בסכומים האלה:
(1) מים לצריכה חקלאית - 14.6 אגורות למ"ק;
(2) מים לצריכה תעשייתית - 25.7 אגורות למ"ק;
(3) מים לצריכה ביתית - 59.7 אגורות למ"ק;
עדכון ההיטלים כאמור בפסקאות (1) עד (3) ייעשה בדרך שבה מעודכנים התעריפים לדמי מים לפי סעיף 112א, בשינויים המחויבים לפי הענין.
161.   
(1) בתקופה של חמש שנים מיום תחילתו של חוק המים (תיקון מס' 27), התשע"ז-2017 (בסעיף זה - יום התחילה) - על התקדמות יישום המהלך של העברת הפקת המים למשטר תעריפי מבוסס עלות לפי עקרונות אחידים בהתאם לסעיפים 111 ו–112, וכן על אודות השלכות היישום על תעריפי המים לחקלאות ולצרכן הביתי;
(2) לאחר שחלפו חמש שנים מיום התחילה - על מצב משק המים, לרבות מצב משק המים לחקלאות.
1. משרד ממשלתי, לרבות יחידות הסמך שלו.
2. הכנסת.
3. צבא הגנה לישראל.
4. משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר, למעט מבנה או חלק ממבנה המשמש למעצר או לכליאה בלבד.
5. רשות מקומית.
6. תאגיד עירוני כמשמעותו בסעיף 249א לפקודת העיריות, וכן תאגיד שבו יש למועצה מקומית לפחות מחצית ההון או מחצית כוח ההצבעה.
7. חברה כמשמעותה בחוק תאגידי מים וביוב, התשס"א-2001.
8. תאגיד שהוקם בחוק.
9. חברה ממשלתית כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, למעט חברה ממשלתית שקבע שר התשתיות הלאומיות, בהסכמת השרים כהגדרתם בחוק האמור.
10. קופת חולים כמשמעותה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994.
11. מוסד שהוכר לפי סעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958, או מוסד שקיבל תעודת היתר או אישור לפי סעיף 21א לחוק האמור.
12. מוסד חינוך רשמי כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949.
13. ההסתדרות הציונית העולמית.
14. הסוכנות היהודית לארץ ישראל.
תוספת ראשונה א'
 
דוד בן–גוריון
קדיש לוז
 
ראש הממשלה
שר החקלאות
יצחק בן–צבי
 
 
נשיא המדינה
 
 
[1.] ס"ח 288, התשי"ט, עמ' 169.
תיקונים:ס"ח 301, התש"ך, עמ' 10;
ס"ח 346, התשכ"א, עמ' 175;
ס"ח 348, התשכ"א, עמ' 193 [התשכ"א (מס' 2)];
ס"ח 459, התשכ"ה, עמ' 191;
ס"ח 640, התשל"ב (9.12.1971), עמ' 8;
ס"ח 804, התשל"ו (8.4.1976), עמ' 140;
ס"ח 1361, התשנ"א (26.6.1991), עמ' 180;
ס"ח 1406, התשנ"ג (7.1.1993), עמ' 16;
ס"ח 1445, התשנ"ד (9.1.1994), עמ' 51;
ס"ח 1533, התשנ"ה (19.7.1995), עמ' 362;
ק"ת 5792, התשנ"ז (7.11.1996), עמ' 94;
ס"ח 1704, התשנ"ט (15.2.1999), עמ' 95;
ס"ח 1724, התש"ס (10.1.2000), עמ' 74;
ס"ח 1735, התש"ס (9.4.2000), עמ' 172 (ת"ט בס"ח התשס"א, עמ' 570);
ס"ח 1802, התשס"א (31.7.2001), עמ' 489;
ס"ח 1847, התשס"ב (6.6.2002), עמ' 417;
ס"ח 1879, התשס"ג (25.11.2002), עמ' 119;
ס"ח 1882, התשס"ג (29.12.2002), עמ' 197 [התשס"ג (מס' 2)];
ס"ח 1920, התשס"ד (18.1.2004), עמ' 141;
ס"ח 1948, התשס"ד (4.7.2004), עמ' 436 [התשס"ד (מס' 2)];
ס"ח 1956, התשס"ד (11.8.2004), עמ' 518 [התשס"ד (מס' 3)];
ס"ח 1997, התשס"ה (11.4.2005), עמ' 378;
ס"ח 2057, התשס"ו (15.6.2006), עמ' 331;
ס"ח 2077, התשס"ז (11.1.2007), עמ' 67, 68 ו–77 (3 תיקונים). הצ"ח - ממשלה 260, התשס"ז, עמ' 16;
ק"ת 6665, התשס"ח (8.4.2008), עמ' 840;
ק"ת 6689, התשס"ח (10.7.2008), עמ' 1120 [התשס"ח (מס' 1א);
ק"ת 6695, התשס"ח (24.7.2008), עמ' 1146 [התשס"ח (מס' 2)];
ס"ח 2181, התשס"ח (11.8.2008), עמ' 860 [התשס"ח (מס' 3)]. הצ"ח - כנסת 159, התשס"ז, עמ' 216;
ס"ח 2230, התש"ע (25.2.2010), עמ' 394. הצ"ח - כנסת 294, התש"ע, עמ' 68;
ק"ת 6939, התשע"א (11.11.2010), עמ' 141 (ת"ט בק"ת 6940, התשע"א, עמ' 152);
ק"ת 7656, התשע"ו (10.5.2016), עמ' 1134;
ס"ח 2604, התשע"ז (13.2.2017), עמ' 394. הצ"ח - ממשלה 1008, התשע"ו, עמ' 442;
ס"ח 3046, התשפ"ג (6.6.2023), עמ' 193 ו–284. הצ"ח - ממשלה 1612, התשפ"ג, עמ' 354.
[2.] כללים ראשונים לפי סעיף 19 ייקבעו על ידי מועצת הרשות הממשלתית עד יום 30.6.2008.
[3.] שיעור הקנס עודכן לאחרונה בק"ת 6877, התש"ע, עמ' 949.
[4.] ראו הוראות תחילה, תחולה ומעבר לסעיף 23, כפי שתוקן בתיקון התשע"ז - בסעיף 40 לתיקון התשע"ז.
[5.] כללים ראשונים לפי סעיף 59(א)(2) ייקבעו על ידי מועצת הרשות הממשלתית עד 30.6.2008.
[6.] כללים ראשונים לפי סעיף 59(ב)(3) ייקבעו על ידי מועצת הרשות הממשלתית עד 30.6.2008.
[7.] כללים ראשונים לפי סעיף 97(ג) ייקבעו על ידי מועצת הרשות הממשלתית עד 30.6.2008.
[8.] ראו צו המים (שינוי יחס מרכיבי הסל הקובע), התשע"ב-2011 שפורסם בק"ת 7037, התשע"ב, עמ' 3.
[9.] ההוראה שניתנה בתיקון התשס"ד (מס' 2) היתה להוסיף סעיף זה בסוף הפרק הרביעי. נראה שהכוונה היתה ל"סוף הפרק החמישי".
[10.] במקור נכתב: "שנמסרו".
[11.] סמכויות שר התשתיות הלאומיות לפי חוק זה הועברו לשר משאבי המים (י"פ 8912, התש"ף, עמ' 6524) וממנו לשרת האנרגיה (י"פ 9877, התשפ"ב, עמ' 108).

מפת מסמך

פרק ראשון: מבוא
1. מקורות המים ויעודם
2. מקורות המים מה הם
3. זכות הפרט למים
4. הקשר בין הקרקע והמים
5. אין לדלדל מקור מים
6. צמידות הזכות למטרה
7. תחולה
פרק שני: הסדר השימוש במים
סימן א': שמירה על המים
8. הגדרות
9. כללים לשמירת המים
9א. התקנת אבזרים לחיסכון במים בגופים ציבוריים
9ב. מפקחים לעניין חובת התקנה של אבזרים לחיסכון במים
11. סמכויות מנהל הרשות הממשלתית בשמירה על המים
12. חיוב בהוצאות
13. ערר
14. שיעורן של רצועות מגן
15. קביעת רצועות מגן
16. ערר
17. זכות כניסה, בדיקה וכו'
18. פיצויים
18א. אירוע פגיעה במים
19. מקור מים שנתדלדל
20. מוביל מים בלתי מנוצל
סימן א1: מניעת זיהום מים
20א. הגדרות
20ב. איסור זיהום מים
20ג. מניעת זיהום מים במיתקני מים
20ד. תקנות למניעת זיהום מים
20ה. סילוק שפכים מגורם זיהום
20ו. התנאת תנאים למניעת זיהום מים
20ז. תיקון המעוות
20ח. צו הפסקה
20ט. צו הפסקה במקרים מיוחדים
20י. סמכויות חירום
20יא. צו הרשאה
20יב. הענקת סמכויות
20יג. הוראות בדבר איכות מים
20יד. שמירת חובות
20טו. צווים כלליים ומיוחדים
20טז. שטח תחולה
20יז. פעולות הנוגעות למי שתיה
20יח. זכות ערר
20יט. תקופת מעבר
20כ. חובת דיווח
20כא. עונשין לענין סימן א1
20כב. אחריות נושאי משרה בתאגיד
20כג. סמכויות בית-משפט
20כד. חיוב בהוצאות ובניקוי
20כה. קובלנה
20כו. דין המדינה
סימן ב': כללים לשימוש במים
21. קביעת כללים
22. מי שנפגעה זכותו על ידי הכללים
סימן ג': פיקוח על הפקה והספקה של מים
22א. רשיון הקמה
23. רשיון הפקה או הספקה
24. פרטי הרשיון
25. תנאים ברשיון
25א. אמות מידה להקצאת מים לחקלאות
26. הספקת מים קיימת
27. רישום רשיונות
28. מגבלות על העברת רישיון ועל העברת שליטה או אמצעי שליטה בבעל רישיון
29. רשיון הפקה באזור קיצוב
30. ביטולו ושינויו של רשיון הפקה
31. ערר
32. השהיית ביטול רשיון
33. המשך הספקה לאחר ביטול רישיון
33א. חובת דיווח ותשלום של בעל רישיון לרשות המים הארצית
34. חיוב לספק מים
35. המשך הספקת מים במקרים מיוחדים
35א. חובת רכישת מים ומתן שרותי תשתית
סימן ד': אזורי-קיצוב
36. הכרזה על אזור קיצוב
37. סמכות להסדיר שימוש במים באזור קיצוב
38. פרסום הצעת הסדר
39. התנגדות להצעת הסדר
40. החלטה על הסדר
41. שינוי הסדר
42. סמכויות מנהל הרשות הממשלתית באזור קיצוב
43. ערר
44. פיצויים עקב קיצוב
סימן ה': החדרת-מים
44א. הגדרה
44ב. איסור על החדרת מים שלא ברשות
44ג. מטרות ההחדרה
44ד. הצעת תכנית החדרה
44ה. שמיעת טענות לפני מתן רשיון החדרה
44ו. שמירה על איכות המים
44ז. תכנו של רשיון החדרה
44ח. פרסום רשיון החדרה
44ט. ערר
44י. בדיקה תקופתית
44יא. דרישה להפסקת החדרה
44יב. שינויים בתכנית
44יג. החדרה למטרת אגירה
44יד. תיאומים ברשיון הפקה
44טו. הזכות למים מוחדרים
44טז. רכישת מים מוחדרים
44יז. ויתור על הזכות למים מוחדרים
44יח. תחילת הזכות לשימוש במים מוחדרים
44יט. חלוקת התשלומים
44כ. מדידת מים
44כא. אמצעי חילופין
44כב. פיצויים
44כג. מסירת דין וחשבון
פרק שלישי: מפעלי-מים
סימן א': מפעלים ורשויות
45. מפעלי מים
46. רשות המים הארצית
47. זכות ההכרעה לשר התשתיות הלאומיות
48. רשות המים הארצית
48א. תיקון ליקויים וחובת דיווח
48ב. פעולות בעל רישיון כרשות מים ארצית
49. רשות מים אזורית
50. תפקידי רשות מים אזורית
51. הסכמת הרשות הארצית למפעל אזורי
52. הרשאת ביצוע
53. תנאי למתן הרשאת ביצוע
54. סייג למימון
55. גוף מבוקר
56. סמכויות מנהל הרשות הממשלתית
57. פיקוח מועצת הרשות הממשלתית ומנהל הרשות הממשלתית
58. דו"ח לכנסת
59. רשות מים אזורית שאיננה פועלת כהלכה
60. סייג לגבי רשות המים הארצית
61. ערר
סימן ב': תכנון מפעלי-מים
62. תכנית מפעל
63. בדיקת הצעת תכנית
64. סמכויות לבדיקת תכנית
65. פרסום הצעת תכנית
66. ערר על תכנית
67. אישור תכניות
68. תיאום תכנית עם תכנית בנין עיר
69. כוחה של תכנית מפעל
70. מקומות קדושים
71. מקומות היסטוריים
72. פרסום ותחילת תקפה של תכנית מפעל
73. שינויים בתכנית מפעל מים
74. מפעלים קיימים
75. ערר
76. מפעלים שהוחל בהקמתם
סימן ג': הקמת מפעלי-מים
77. סמכויות לביצוע של מפעל מים ולניהולו
78. סמכות לתת היתרים
79. פינוי מקרקעין שנועדו לתפיסה צמיתה
80. רכישת מקרקעין
81. גישה חלופה סבירה
82. הספקת מים חלופה
83. ביצוע עבודות זמניות
84. הגבלות בניה ונטיעה בתחום קו המים ולצדדיו
85. הגבלות זמניות
86. סייג לסירוב מנהל הרשות הממשלתית
87. פטור ממסים ותשלומים אחרים
88. בניה ונטיעה שלא בהיתר
89. ערר
סימן ד': פיצויים
90. פיצויים מרשות מים
91. פיצויים בעין
91א. חישוב המועד לפיצויים
92. סייג לפיצויים
93. כללים לחישוב הפיצויים
94. הכרעה בדבר הפיצויים
95. התיישנות
סימן ה': הספקת-מים על ידי רשות-מים
96. הספקה בשטח המפעל
97. הספקה זמנית מחוץ לשטח פעולתו של המפעל
98. ערר
99. הספקה ממושכת מחוץ לשטח המפעל
100. הוראות כלליות להספקת מים
101. התנגדות להוראות כלליות
102. כללים בדבר הפסקת הספקת מים
103. סימן ו': העברת מפעלי-מים
104. העברת מפעלים מרשות לרשות
105. העברת מפעל לידי המדינה
106. אישור הסכמים על-ידי בית משפט
107. פרסום ותחילת תוקף
108. כוחה של העברה
סימן ז': סמכויות רשות המים הארצית הקשורות למקרקעין
108א. סמכויות הקשורות למקרקעין
פרק רביעי: דמי-מים
סימן א': פיקוח על דמי-מים
109. הגדרה
110. מתן ידיעות
111. כללים לחישוב עלות המים
112. קביעת תעריפים לדמי מים ודירוגם
112א. עדכון
113. שמיעת טענות לפני קביעת תעריפים
114. כוחו של תעריף
114א. הפסקת שירות בשל חוב
סימן ב': היטל הפקה ממקורות מים
סימן ג': תשלום מיוחד
סימן ד': הפרשי הצמדה וריבית
124ח. הגדרות
124ט. תשלומי פיגורים
124י. החזר תשלומי יתר
פרק חמישי: ארגון
סימן א': הרשות הממשלתית למים ולביוב
124יא. הרשות הממשלתית למים ולביוב
124יב. תקציב הרשות הממשלתית
124יג. עסקאות הרשות
124יד. עובדי הרשות הממשלתית
סימן א'1: מועצת הרשות הממשלתית
124טו. מועצת הרשות הממשלתית
124טז. נציגי הציבור במועצת הרשות הממשלתית
124יז. תפקידי מועצת הרשות הממשלתית
124יח. סדרי עבודתה של מועצת הרשות הממשלתית
סימן א'2: מנהל הרשות הממשלתית
124יט. מנהל הרשות הממשלתית
124כ. כשירות
124כא. הפסקת כהונה
124כב. ממלא מקום למנהל הרשות שהושעה
124כג. דוח מנהל הרשות הממשלתית
סימן א'3: מועצת המים
125. מועצת המים
126. הרכב מועצת המים
127. כהונת החברים
128. כינוסי המועצה
129. סדרי עבודה
130. (תיקון התשס"ו)
131. ועדות אזוריות
132. ועדות אספקה
133. ועדת תכנון
134. נציגות צרכנים בפני רשות מים
135. נציגות צרכנים בפני ועדה אזורית
136. הרכב נציגות הצרכנים
137. הרכבה וסדרי עבודתה של נציגות צרכנים
סימן ב': נציב המים
סימן ג' בית-דין לעניני-מים
140. הקמת בית דין, תחום שיפוטו וסמכותו
141. הרכב בית הדין
142. סמכות אב בית הדין
143. סמכות בית הדין
144. ראיות
145. החלטות בית הדין
146. ערעור והוצאה לפועל
147. תקנות בית הדין
סימן ד': פנקס המים
148. הנהלת פנקס המים
149. הפנקס ראיה לכאורה
150. עיון בפנקס
150א. דיווח על הקצאת מים לערכי טבע ונוף
פרק חמישי א': עיצום כספי
150ב. עיצום כספי
150ג. הודעה על כוונת חיוב
150ד. זכות טיעון
150ה. החלטת מנהל הרשות הממשלתית ודרישת תשלום
150ו. הפרה נמשכת והפרה חוזרת
150ז. סכומים מופחתים
150ח. סכום מעודכן של העיצום הכספי
150ט. המועד לתשלום העיצום הכספי ופריסת תשלומו
150י. הפרשי הצמדה וריבית
150יא. גבייה
150יב. עיצום כספי בשל הפרה לפי חוק זה ולפי חוק אחר
150יג. ערעור
150יד. פרסום
150טו. שמירת אחריות פלילית
150טז. כללים
פרק חמישי ב': סמכויות פיקוח
150יז. מינוי מפקחים של הרשות הממשלתית
150יח. תנאים למינוי
150יט. סמכויות פיקוח
150כ. זיהוי מפקח
150כא. הרשאה לביצוע פעולות
150כב. הסדרת הפיקוח והאכיפה כלפי המדינה ומוסדותיה
150כג. סמכויות לשמירה על המים
פרק ששי: הוראות שונות
151. מים לשתיה וכדומה
152. שמירת הוראות חוק הנפט
153. השהיית פעולות
154. מסירת הודעות
154א. פרסום
155. קביעת אזורים
155א. ערבויות של? בעל רישיון
156. עונשין
157. ביטול
158. תיקונים
159. ביצוע ותקנות
160. הוראות מעבר לענין ביטול קרן האיזון
161. דיווח לכנסת
תוספת ראשונה
תוספת ראשונה א'
תוספת שניה