תאריך תצוגה: 06/06/2024
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
פרק ב': רישוי
סימן א': חובת רישיון או אישור
2. חובת רישיון או אישור
3. סייגים לחובת רישיון או אישור
סימן ב': רישיון מאת הרשות
4. תנאים למתן רישיון
5. בקשה לרישיון
6. תנאים ברישיון
7. ביטול או התליה של רישיון
8. פיקוח על מי שרישיונו בוטל או הותלה
9. פיקוח על בעל רישיון שהחליט על חיסול עסקיו או נקלע לחדלות פירעון או פירוק
סימן ג': היתר לשליטה בחברת תשלומים
10. היתר שליטה
11. העברת אמצעי שליטה
12. ביטול היתר שליטה
13. הוראות למי שפעל בלא היתר שליטה
סימן ד': אישור מאת מאסדר למתן שירות ייזום בסיסי או שירות ייזום מתקדם
14. תנאים לקבלת אישור למתן שירות ייזום בסיסי או שירות ייזום מתקדם
15. בקשה לאישור
16. תנאי האישור
17. ביטול או התליה של אישור
18. פיקוח על מי שאישורו בוטל או הותלה
סימן ה': הוראות שונות
19. מרשם חברות תשלומים ויוזמי תשלום
20. חובת הודעה לרשות, לבעל רישיון ולבעל היתר שליטה
21. מתן רישיון לנותן שירות זר
פרק ג': פעילותם של בעל רישיון ובעל אישור מאת הרשות
22. עיסוקים נוספים של חברת תשלומים
23. מנגנונים לאבטחת מידע, ניהול סיכונים, הגנת סייבר והמשכיות עסקית בבעל רישיון או בעל אישור מאת הרשות
24. שמירה והגנה על כספי לקוחות
25. דרישות לעניין הון עצמי, דוחות, והגשת מסמכים
26. הוראות מיוחדות לבעל רישיון שהוא נותן שירות זר
27. הוראות וכללים של הרשות
פרק ד': הוראות מיוחדות לעניין התקשרות בין גופים העוסקים בסליקה והנפקה
28. איסור לסירוב בלתי סביר להתקשרות סולק עם מאגד
29. רשימת הסולקים בעלי היקף פעילות רחב
30. סולק בעל היקף פעילות רחב
31. רשימת המנפיקים בעלי היקף פעילות רחב
32. מנפיק בעל היקף פעילות רחב
33. נותן שירות להעברת כספים בין יחידים שהוא בעל היקף פעילות רחב
34. גילוי מידע לשר
פרק ה': שירות ייזום בסיסי ושירות ייזום מתקדם
35. חובת מתן גישה לחשבון תשלום של משלם
36. סייגים לחובת מתן הגישה לחשבון תשלום של משלם
37. קביעת היקף פעילות קטן לעניין מנהל חשבון תשלום
38. הזדהות יוזם תשלום לפני מנהל חשבון התשלום למשלם
39. איסור הפליה והגבלות לעניין גביית תמורה על ידי מנהל חשבון התשלום למשלם
40. מנגנונים לאבטחת מידע, ניהול סיכונים, הגנת סייבר והמשכיות עסקית בבעלי אישור הניתן על ידי מאסדר שאינו הרשות
41. הוראות מאסדר מנהל חשבון התשלום למשלם והוראות מאסדר יוזם תשלום
42. תקנות לעניין שמירה על אחידות או על עניינם של לקוחות
פרק ו': הוראות מיוחדות לעניין סמכויות הרשות
43. הוראות מיוחדות לעניין סמכויות הרשות לגבי בעלי רישיון ובעלי אישור מאת הרשות
44. הודעה על פגמים
45. אמצעים למניעת פגיעה
46. המצאת מסמכים בידי הרשות
פרק ז': עיצום כספי
47. הגדרת הסכום הבסיסי
48. עיצום כספי
49. החלת מנגנון העיצום הכספי על מפרים
פרק ח': הטלת אמצעי אכיפה מינהליים בידי ועדת האכיפה המינהלית
50. פרק ח' - הגדרות
51. סמכויות ועדת האכיפה המינהלית
52. סמכות יושב ראש הרשות או פרקליט מחוז להתקשר בהסדר להימנעות מנקיטת הליכים, להפסקת הליכים או להימנעות מהעמדה לדין, המותנית בתנאים
53. איסור שיפוי וביטוח
54. סייג לתחולת הוראות פרק ז'
פרק ט': עונשין
55. עונשין
פרק י': הוראות שונות
56. מניעת כפל אמצעי אכיפה מינהליים ותיאום הליכים להטלתם
57. אגרות
58. סמכויות הנתונות למאסדר
59. סייג לתחולת החוק
60. שינוי התוספות
61. ביצוע ותקנות
62 - 79. ביצוע ותקנות
פרק י"א: תיקונים עקיפים
פרק י"ב: תחילה, תחולה, הוראות מעבר והוראת שעה
80. תחילה ותחולה
81. הוראות מעבר
82. תקנות והוראות ראשונות
83. הוראת שעה לעניין מאגד
84. דיווח לכנסת - הוראת שעה
תוספת ראשונה
תוספת שנייה
תוספת שלישית
עיצום כספי בשל הפרת הוראות תקנות לפי סעיף 61(ד)
תוספת רביעית
תוספת חמישית
תוספת שישית
הפרה של הוראות החוק
תוספת שביעית
תוספת שמינית

חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום, התשפ"ג-2023 1

1.   
"אישור" - אישור מאת מאסדר לעסוק במתן שירות ייזום מתקדם או שירות ייזום בסיסי, שניתן לפי סימן ד' לפרק ב';
"אמצעי שליטה", "הון עצמי" ו"נושא משרה בכירה" - כהגדרתם בחוק ניירות ערך;
"אמצעי תשלום", "הוראת תשלום", "הנפקה" של אמצעי תשלום, "הרשאה לחיוב", "הרשאת גישה לחשבון", "חשבון תשלום", "לקוח", "מוטב", "מנהל חשבון תשלום למשלם", "משלם", "סליקה" של פעולת תשלום, "פעולת תשלום", "שירות ייזום מתקדם" ו"שירותי כספומט" - כהגדרתם בחוק שירותי תשלום;
"בנק" - בנק ובנק חוץ כמשמעותם בחוק הבנקאות (רישוי);
"בנק הדואר" - החברה בנותנה את השירותים הכספיים מטעם החברה הבת, או החברה הבת בנותנה את השירותים הכספיים, בהתאם להוראות חוק הדואר; לעניין הגדרה זו, "החברה", "השירותים הכספיים" ו "החברה הבת" כהגדרתם בסעיפים 1 ו-88יא לחוק האמור, בהתאמה;
"בעל עניין מהותי", בתאגיד - מי שמחזיק יותר מ-20 אחוזים מסוג מסוים של אמצעי שליטה בתאגיד;
"בעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי" - מי שבידו רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים;
"בעל רישיון למתן אשראי" - מי שבידו רישיון למתן אשראי כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים;
"בעל רישיון למתן שירות מידע פיננסי" - מי שבידו רישיון למתן שירות מידע פיננסי כהגדרתו בחוק שירות מידע פיננסי;
"בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי" - מי שבידו רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים;
"בעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי" - מי שבידו רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי כהגדרתו בסעיף 36ט לחוק הבנקאות (רישוי);
"גוף מוסדי" - מבטח או חברה מנהלת;
"גוף מנהל" - גוף כמפורט להלן:
(1) תאגיד בנקאי;
(2) בנק הדואר;
(3) בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי;
(4) מי שניתן לו רישיון במדינת חוץ הנכללת ברשימת המדינות שנקבעה לפי סעיף 24(ח)(1), ונתון לפיקוח של גוף שהוסמך לפי דין לפקח על פעילות בנקאית באותה מדינה, לרבות לעניין איסור הלבנת הון ומימון טרור, ואילו ניהל את העסקים בישראל היה חייב ברישיון בנק לפי חוק הבנקאות (רישוי);
(5) גוף אחר שקבע השר לפי סעיף 24(ח)(2);
"דירקטור חיצוני" - כהגדרתו בחוק החברות;
"הוראות מאסדר" - כמפורט להלן, לפי העניין:
(1) לעניין המפקח על הבנקים - הוראות הניתנות לפי סעיף 5(ג1) לפקודת הבנקאות;
(2) לעניין המפקח על נותני שירותים פיננסיים - הוראות הניתנות לפי סעיף 4(א) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים;
(3) לעניין הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון -
(א) לגבי מבטח - הוראות הניתנות לפי סעיף 2(ב) לחוק הפיקוח על הביטוח;
(ב) לגבי חברה מנהלת - הוראות הניתנות לפי סעיף 39(ב)(1) לחוק הפיקוח על קופות הגמל;
(4) לעניין הרשות - הוראות הניתנות לפי סעיף 43(ב);
(5) לעניין המפקח לענייני השירותים הכספיים - הוראות הניתנות לפי סעיף 88יד לחוק הדואר;
"היקף פעילות קטן", לעניין מנהל חשבון תשלום - כמפורט להלן:
(1) לעניין בנק או תאגיד עזר - שווי נכסים שאינו עולה על 5% משווי הנכסים של כלל הבנקים בישראל או על שיעור אחר משווי הנכסים כאמור שקבע הנגיד לפי סעיף 37(א)(1); לעניין הגדרה זו, "שווי נכסים" -
(א) של בנק שאינו בנק חוץ - שווי נכסיו של הבנק כפי שמופיע במאזן הבנק בדוח הכספי השנתי האחרון שנערך על בסיס מאוחד על פי כללי חשבונאות מקובלים החלים עליו;
(ב) של בנק חוץ - שווי נכסיו של הבנק בישראל כפי שמופיע במאזן לפעילותו בישראל ליום 31 בדצמבר של השנה שקדמה למועד הדיווח, כפי שדיווח הבנק למאסדר בהתאם להוראות המאסדר;
(ג) של תאגיד עזר - שווי נכסיו של תאגיד העזר כפי שמופיע במאזן תאגיד העזר בדוח הכספי השנתי האחרון שנערך על בסיס מאוחד על פי כללי חשבונאות מקובלים החלים עליו;
(2) לעניין מנהל חשבון תשלום המפוקח על ידי בנק ישראל ושאינו בנק או תאגיד עזר - היקף פעילות הנמוך מהיקף הפעילות שקבע הנגיד לפי סעיף 37(א)(2);
(3) לעניין חברת תשלומים - סכום הכספים שקיבלה לשם מתן שירותי תשלום ללקוחותיה, בשנה הקלנדרית הקודמת לא עלה על 25 מיליארד שקלים חדשים או על סכום אחר שקבע השר לפי סעיף 37(ב), וגם סכום הכספים שהעבירה לשם מתן שירותי תשלום ללקוחותיה בשנה הקלנדרית הקודמת לא עלה על 25 מיליארד שקלים חדשים או על סכום אחר שקבע השר לפי סעיף 37(ב);
(4) לעניין בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי - צבר פיקדונות או צבר אשראי שאינו עולה על 250 מיליון שקלים חדשים או על סכום אחר שקבע השר לפי סעיף 37(ג); לעניין הגדרה זו, "צבר אשראי" - כהגדרתו בסעיפים 11א ו-25א לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים, לפי העניין, ו"צבר פיקדונות" - כהגדרתו בסעיף 25א לחוק האמור;
"היתר שליטה" - היתר לשליטה בחברת תשלומים שניתן לפי סעיף 10;
"ועדת הכלכלה" - ועדת הכלכלה של הכנסת;
"חברה מנהלת" - כהגדרתה בחוק הפיקוח על קופות הגמל;
"חברת תשלומים" - בעל רישיון שירותי תשלום;
"חוק הדואר" - חוק הדואר, התשמ"ו-1986;
"חוק חדלות פירעון" - חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018;
"חוק הפיקוח על הביטוח" - חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981;
"חוק הפיקוח על קופות הגמל" - חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005;
"חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים" - חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), התשע"ו-2016;
"יוזם בסיסי" - בעל רישיון ייזום בסיסי או בעל אישור לעסוק במתן שירות ייזום בסיסי;
"יוזם מתקדם" - חברת תשלומים הנותנת שירות ייזום מתקדם, או בעל אישור לעסוק במתן שירות כאמור;
"יוזם תשלום" - יוזם בסיסי או יוזם מתקדם;
"כספים" - הילך חוקי שהוצא לפי סעיף 41 לחוק בנק ישראל ומטבע חוץ;
"כרטיס חיוב" - כהגדרתו בסעיף 11ב(א) לחוק הבנקאות (רישוי), למעט לוחית או חפץ אחר לשימוש חוזר המיועדים רק למשיכת כסף באמצעות מכשירי בנק ממוכנים;
"מאסדר" - כמפורט להלן, לפי העניין:
(1) לעניין בעל רישיון ייזום בסיסי, חברת תשלומים ובעל רישיון למתן שירות מידע פיננסי - הרשות;
(2) לעניין תאגיד בנקאי, בעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי ותאגיד שבשליטתו - המפקח על הבנקים;
(3) לעניין בנק הדואר - המפקח לענייני השירותים הכספיים;
(4) לעניין בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי, בעל רישיון למתן אשראי ובעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי - המפקח על נותני שירותים פיננסיים, אולם לעניין בעל רישיון למתן אשראי או בעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי, שהוא חברת תשלומים - הרשות;
(5) לעניין גוף מוסדי - הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון;
(6) לעניין גוף אחר שנקבע לפי סעיף 2(ו) - מי שמוענקת לו לפי דין סמכות לפקח על פעילותו של הגוף האמור;
"מאסדר יוזם תשלום" - מאסדר של יוזם תשלום, כמפורט להלן, לפי העניין:
(1) לעניין בעל רישיון ייזום בסיסי, חברת תשלומים ובעל רישיון למתן שירות מידע פיננסי - הרשות;
(2) לעניין תאגיד בנקאי, בעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי ותאגיד שבשליטתו - המפקח על הבנקים;
(3) לעניין בנק הדואר - המפקח לענייני השירותים הכספיים;
(4) לעניין בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי, בעל רישיון למתן אשראי ובעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי - המפקח על נותני שירותים פיננסיים, אולם לעניין בעל רישיון למתן אשראי או בעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי, שהוא חברת תשלומים - הרשות;
(5) לעניין גוף מוסדי - הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון;
(6) לעניין גוף אחר שנקבע לפי סעיף 2(ו) - מי שמוענקת לו לפי דין סמכות לפקח על פעילותו של הגוף האמור;
"מאסדר מנהל חשבון תשלום למשלם" - מאסדר של מנהל חשבון תשלום למשלם, כמפורט להלן, לפי העניין:
(1) לעניין חברת תשלומים - הרשות;
(2) לעניין תאגיד בנקאי, בעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי ותאגיד שבשליטתו - המפקח על הבנקים;
(3) לעניין בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי - המפקח על נותני שירותים פיננסיים;
"מבטח" - כהגדרתו בחוק הפיקוח על הביטוח;
"מטבע חוץ" - כהגדרתו בחוק בנק ישראל, למעט מטבע חוץ שקבע השר בצו לפי סעיף 61(ב) לחוק זה;
"הממונה על התחרות" - כמשמעותו בחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988;
"הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון" - הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון שמונה לפי סעיף 2 לחוק הפיקוח על הביטוח;
"מנהל חשבון תשלום" - מנהל חשבון תשלום למשלם או מנהל חשבון תשלום למוטב;
"מנהל חשבון תשלום למוטב" - נותן שירותי תשלום למוטב, שנותן שירות תשלום מסוג ניהול חשבון תשלום לטובת מוטב;
"מנפיק" - חברת תשלומים שעיסוקה בהנפקה של אמצעי תשלום;
"מנפיק בעל היקף פעילות רחב" - מי שמנוי ברשימת המנפיקים בעלי היקף פעילות רחב שפרסם מאסדר לפי סעיף 31;
"מערכת מבוקרת", "מערכת תשלומים", "מפעיל" של מערכת תשלומים, ו"משתתף" במערכת תשלומים - כהגדרתם בחוק מערכות תשלומים;
"מערכת ממשק למתן הוראות תשלום" - מערכת מקוונת ומאובטחת שבאמצעותה מנהל חשבון תשלום למשלם מחויב לתת גישה לחשבון התשלום של המשלם לשם שירות ייזום בסיסי או שירות לייזום מתקדם, לפי סעיף 35, שמאפייניה ייקבעו על ידי מאסדר מנהל חשבון התשלום למשלם לפי סעיף 41(א)(1);
"המפקח לענייני השירותים הכספיים" - המפקח לענייני השירותים הכספיים כמשמעותו בסעיף 88יג לחוק הדואר;
"המפקח על הבנקים" - המפקח על הבנקים שמונה לפי סעיף 5 לפקודת הבנקאות;
"המפקח על נותני שירותים פיננסיים" - כמשמעותו בסעיף 2 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים;
"מתן אשראי אגב פעולת תשלום" - מתן אשראי או העמדת מסגרת אשראי על ידי חברת תשלומים, העומדים בתנאים המפורטים בסעיף 22(ד);
"הנגיד" - נגיד בנק ישראל שמונה לפי סעיף 6 לחוק בנק ישראל;
"נותן שירות זר" - תאגיד העוסק במתן שירות תשלום או במתן שירות ייזום בסיסי, מחוץ לישראל, מכוח דין זר המסדיר את העיסוק במתן שירותים כאמור;
"סולק" - חברת תשלומים שעיסוקה בסליקה של פעולות תשלום;
"סולק בעל היקף פעילות רחב" - מי שמנוי ברשימת הסולקים בעלי היקף פעילות רחב שפרסם מאסדר לפי סעיף 29;
"סולק כרטיסי חיוב גדול" - מי שמנוי ברשימת סולקי כרטיסי החיוב הגדולים שפרסם מאסדר לפי סעיף 28(ו);
"ספק" - כהגדרתו בסעיף 11ב(א) לחוק הבנקאות (רישוי);
"רישיון" - רישיון שירותי תשלום או רישיון ייזום בסיסי;
"רישיון ייזום בסיסי" - רישיון לעסוק במתן שירות ייזום בסיסי, שניתן לפי סימן ב' לפרק ב';
"רישיון שירותי תשלום" - רישיון לעסוק במתן שירותי תשלום, שניתן לפי סימן ב' לפרק ב';
"הרשות" - רשות ניירות ערך כמשמעותה בסעיף 2 לחוק ניירות ערך;
"שירות ייזום בסיסי" - כל אחד מאלה:
(1) ייזום הוראת תשלום, לבקשת לקוח, באמצעות כתיבת פרטי ההוראה אצל מנהל חשבון התשלום למשלם, לשם ביצועה על ידי מנהל החשבון כאמור לאחר שיקבל את אישור המשלם, ובלבד שיוזם ההוראה אינו מנהל החשבון;
(2) ייזום הרשאה לחיוב, לבקשת לקוח, באמצעות כתיבת פרטי בקשת ההרשאה לחיוב חשבון התשלום אצל מנהל חשבון התשלום למשלם, לשם אישור הבקשה על ידי מנהל החשבון כאמור לאחר שיקבל את אישור המשלם להגשתה, ובלבד שיוזם ההרשאה אינו מנהל החשבון;
(3) ייזום ביטול הרשאה לחיוב, לבקשת לקוח, באמצעות כתיבת פרטי ההודעה לביטול הרשאה לחיוב חשבון התשלום אצל מנהל חשבון התשלום למשלם, לשם ביטול ההרשאה לאחר שיקבל את אישור המשלם להודעת הביטול, ובלבד שיוזם ביטול ההרשאה אינו מנהל החשבון;
"שירותי תשלום" - כל אחד מסוגי השירותים המפורטים להלן, למעט שירותים המנויים בחלק ב' לתוספת השביעית:
(1) ניהול חשבון תשלום;
(2) הנפקה של אמצעי תשלום;
(3) סליקה של פעולת תשלום;
(4) שירות ייזום מתקדם;
"שליטה" - כהגדרתה בחוק ניירות ערך; ואולם לעניין בעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי - כהגדרתה בחוק הבנקאות (רישוי), וכל מונח בהגדרה האמורה יפורש לפי החוק האמור;
"תאגיד בנקאי" - כהגדרתו בחוק הבנקאות (רישוי), או תאגיד עזר כהגדרתו בחוק האמור;
"השר" - שר האוצר.
2.   
3.   
(5) מפעיל מערכת מבוקרת כמשמעותו בחוק מערכות תשלומים, בפעילותו כמפעיל מערכת מבוקרת לפי החוק האמור;
(6) מי שעיסוקו במתן שירות תשלום בהיקף מצומצם, בסכום מוגבל, למספר לקוחות קטן, או במספר עסקאות קטן, והכול כפי שקבע השר בתקנות, ובכלל זה בתנאים כפי שיקבע; תקנות לפי פסקה זו יותקנו לפי הצעת הרשות או בהתייעצות עימה ובאישור ועדת הכלכלה.
(ב) מי שעיסוקו במתן שירות תשלום כאמור בסעיף קטן (א)(6) יודיע לרשות על מתן השירות כאמור, מזמן לזמן ובהתאם להוראות לפי סעיף קטן זה; הרשות תקבע בכללים הוראות בדבר מועדי מסירת ההודעות ואופן מסירתן וכן פרטים שיש לכלול בהן ומסמכים ודוחות שיצורפו להן.
(ג) השר, באישור ועדת הכלכלה, רשאי לקבוע גופים נוספים שחובת רישיון או אישור לפי סעיף 2 לא תחול עליהם, דרך כלל או לגבי סוג מסוים של שירות תשלום שהם נותנים, כפי שיקבע; תקנות לפי סעיף קטן זה לעניין חובת רישיון לפי סעיף 2 יהיו לפי הצעת הרשות או בהתייעצות עימה, ולעניין חובת אישור לפי סעיף 2 - לפי הצעת מאסדר יוזם התשלום או בהתייעצות עימו; בתקנות לפי סעיף קטן זה רשאי השר לקבוע תנאים שיחולו על מתן שירות תשלום או שירות ייזום בסיסי בידי גוף נוסף שנקבע כי חובת הרישיון או אישור לא תחול עליו כאמור.
4.   
(1) הוא חברה כהגדרתה בחוק החברות, או שהוא רשום כחברת חוץ לפי סעיף 346 לאותו חוק;
(2) יש לו אמצעים טכנולוגיים מתאימים לשם מתן שירות התשלום או שירות הייזום הבסיסי, לפי העניין, ומיומנות בהפעלתם, באופן שיבטיח את אמינות המערכות שבאמצעותן יינתנו השירותים ואת קיום ההוראות לפי חוק זה ולפי חוק שירותי תשלום, ובכלל זה ההוראות בעניין אבטחת מידע, הגנת סייבר וניהול סיכונים, ולעניין מבקש רישיון שירותי תשלום - לרבות בעניין המשכיות עסקית, והכול לפי כללים שקבעה הרשות בהוראות מאסדר ולפי סעיף 5;
(3) התוכנית העסקית, ולעניין מבקש רישיון שירותי תשלום - גם ההצהרה על האמצעים הכספיים שלו שצירף לבקשתו לפי סעיף 5, מעידים על יכולתו לתת את שירות התשלום או שירות הייזום הבסיסי שהוא מבקש לתת, לפי העניין, ולעמוד בהוראות לפי חוק זה ולפי חוק שירותי תשלום, והכול לפי כללים שקבעה הרשות בהוראות מאסדר ולפי סעיף 5;
(4) הוא עומד בדרישות לעניין הון עצמי, ביטוח או בטוחה אחרת, כפי שקבעה הרשות לפי סעיף 25(א);
(5) לא תלוי ועומד לגבי המבקש צו לפתיחת הליכים לפי חוק חדלות פירעון, בית המשפט לא מינה כונס נכסים לנכסיו או ציווה על פירוקו, והמבקש לא החליט על פירוקו מרצון;
(6) לעניין מבקש רישיון שירותי תשלום, אם קיים בעל שליטה בו - מתקיימים בבעל השליטה התנאים לקבלת היתר שליטה לפי סעיף 10;
(7) השליטה על עסקיו וניהולם מופעלים בישראל, ואם אינם מופעלים בישראל - ביכולתו לקיים את כל ההוראות לפי חוק זה וניתן לאכוף אותן לגביו.
(ב) מצאה הרשות כי מבקש הרישיון אינו ראוי לעסוק במתן שירות תשלום או שירות ייזום בסיסי, לפי העניין, בשל טעמים שבטובת הציבור או בשל טעמים הנוגעים למהימנותו, למהימנותו של בעל שליטה בו או למהימנותו של נושא משרה בכירה בו או בבעל שליטה בו, רשאית היא, בהחלטה מנומקת בכתב, שלא לתת רישיון למבקש אף אם מתקיימים לגביו התנאים שבסעיף קטן (א), ובלבד שנתנה לו הזדמנות לטעון את טענותיו לפניה או לפני מי שהיא הסמיכה לכך מקרב עובדי הרשות, בדרך שהורתה.
5.   
6.   
7.   
8.   
(ב) יושב ראש הרשות או עובד הרשות שהוא הסמיכו לכך רשאי לתת למי שרישיונו בוטל או הותלה הוראות בדבר ניהול עסקיו ככל שהדבר ייראה לו נחוץ כדי להגן על לקוחות שהתקשרו עם בעל הרישיון לפני ביטול הרישיון או התלייתו; אין בהוראה כאמור כדי לפטור את מי שרישיונו בוטל או הותלה מאחריותו למילוי התחייבויות שנתן ללקוחות לפני ביטול הרישיון או התלייתו.
9.   
10.   
11.   
12.   
13.   
14.   
15.   
16.   
17.   
18.   
19.   
20.   
21.   
22.   
(ב) מצא יושב ראש הרשות כי עיסוק נוסף של חברת תשלומים, לרבות הפעלת מערכת תשלומים כאמור בסעיף קטן (א), צפוי לפגוע במילוי חובותיה או ביכולת הפיקוח של הרשות, לפי חוק זה או לפי חוק שירותי תשלום, או בעניינם של לקוחותיה של חברת התשלומים, או מעורר חשש ממשי לניגוד עניינים בפעילותה, רשאי הוא, בהחלטה מנומקת בכתב, לאסור על חברת התשלומים לעסוק באותו עיסוק נוסף ככלל או במקרה מסוים, או להורות על תנאים לעיסוק כאמור; הוראה כאמור הנוגעת להפעלת מערכת מבוקרת, בשל פעילותה כמערכת מבוקרת, לא תינתן אלא בהסכמת הנגיד.
(ג) חברת תשלומים רשאית לעסוק במתן שירותי כספומט, במתן שירות המנוי בחלק ב' לתוספת השביעית, בהמרת כספים אגב שירות תשלום או במתן אשראי אגב פעולת תשלום, בלא צורך ברישיון נוסף לפי חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים ובכפוף להוראות לפי סעיף זה.
(ד) אשראי אגב פעולת תשלום יינתן על ידי חברת תשלומים כאמור בסעיף קטן (ג) בכפוף להתקיימות כל התנאים האלה:
(1) האשראי ניתן כשירות הנלווה לפעולת תשלום ולשם ביצועה, ולעניין העמדת מסגרת אשראי - המסגרת מיועדת למתן אשראי כשירות נלווה לפעולת תשלום ולשם ביצועה; לעניין זה, "פעולת תשלום" - העברת כספים ממשלם למוטב כאמור בפסקה (1) להגדרה "פעולת תשלום" שבסעיף 1 לחוק שירותי תשלום, ובלבד שהמשלם והמוטב אינם אותו אדם ;
(2) האשראי ייפרע בתוך תקופה שלא תעלה על 12 חודשים ממועד מתן האשראי;
(3) ההון העצמי של חברת התשלומים עומד בהלימה להיקף האשראי הניתן על ידה, בהתאם להוראות הרשות לפי סעיף 25(א);
(4) תנאים נוספים שרשאי השר לקבוע לעניין מתן אשראי אגב פעולת תשלום, לפי הצעת הרשות או בהתייעצות עימה, ובהתייעצות עם המפקח על נותני שירותים פיננסיים.
(ה) הרשות תקבע, בהוראות מאסדר, הוראות שיחולו על חברת תשלומים בעניין מתן שירותי כספומט, מתן שירות המנוי בחלק ב' לתוספת השביעית, המרת כספים אגב שירות תשלום או מתן אשראי אגב פעולת תשלום, כאמור בסעיף קטן (ג), והתנאים למתן שירותים כאמור, ולעניין פיקוח הרשות על מתן שירותים כאמור יחולו הוראות פרק ו'.
(ו) על אף האמור בסעיפים קטנים (ג) ו-(ה), הייתה חברת תשלומים בעלת רישיון למתן אשראי או בעלת רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי, יחולו עליה הוראות חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים גם לעניין מתן אשראי אגב פעולת תשלום.
23.   
24.   
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), חברת תשלומים רשאית לשמור כספים שהתקבלו מלקוחותיה או בעבורם אצל בעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי, או בתאגיד שבשליטתו, בהיקף שקבעה הרשות בהוראות מאסדר ובהתאם לתנאים שקבעה, ובלבד שבעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי או התאגיד שבשליטתו ישמור כספים אלו אצל גוף מנהל.
(ג) לא יראו כספים שהתקבלו מלקוחותיה של חברת תשלומים או בעבורם לשם מתן שירותי תשלום, המוחזקים או המושקעים בחשבון ייעודי כאמור בסעיף קטן (א) או המוחזקים לפי סעיף קטן (ב), כנכסי החברה, לרבות לעניין הליכי חדלות פירעון או פירוק בעניינה של חברת התשלומים.
(ד) (1) על אף האמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ב), הרשות רשאית להתיר לחברת תשלומים שלא להחזיק או להשקיע את הכספים שהתקבלו מלקוחותיה או בעבורם לשם מתן שירותי תשלום, כולם או חלקם, בחשבון ייעודי כאמור בסעיף קטן (א) או בהתאם להוראות לפי סעיף קטן (ב), ובלבד שחברת התשלומים עשתה ביטוח לטובת לקוחותיה או המציאה, לטובת לקוחותיה, ערבות של תאגיד בנקאי או של גוף מוסדי על הכספים כאמור להבטחת מלוא כספי הלקוחות שלא מוחזקים או מושקעים בחשבון ייעודי כאמור בהתאם להוראות לפי סעיף קטן (א) או (ב), להנחת דעתה של הרשות ובהתאם להוראות שקבעה לפי סעיף קטן (ח), בין השאר, במקרה של הליכי חדלות פירעון או פירוק בעניינה של חברת התשלומים.
(2) ביטוח או ערבות לפי פסקה (1) לא יינתנו על ידי מי שקיבל היתר שליטה בחברת התשלומים, תאגיד שבשליטתו או תאגיד שבשליטת חברת התשלומים.
(3) בסעיף קטן זה, "חברת תשלומים" - חברת תשלומים שסכום הכספים שהיא מנהלת או נדרשת להעביר אל לקוחותיה או מהם, לשם מתן שירותי תשלום, אינו עולה על עשרה מיליארד שקלים חדשים, ואינה נותנת ללקוח ריבית על יתרת זכות בחשבון תשלום או כל הטבה אחרת הנגזרת ממשך קיומה של יתרת זכות בחשבון התשלום .
(ה) על אף האמור בסעיפים קטנים (א), (ב) ו-(ד), השר, לפי הצעת הרשות או בהתייעצות עימה, בהסכמת הנגיד ובאישור ועדת הכלכלה, רשאי לקבוע כי חברת תשלומים רשאית שלא להחזיק או להשקיע את הכספים שהתקבלו מלקוחותיה או בעבורם לשם מתן שירותי תשלום, כולם או חלקם, בחשבון ייעודי כאמור בסעיף קטן (א), שלא לשמור את הכספים בהתאם להוראות סעיף קטן (ב) או שלא לעשות ביטוח או להמציא ערבות כאמור בסעיף קטן (ד), אם התקיימו תנאים אחרים לשם הבטחת מלוא כספי הלקוחות שלא מוחזקים או מושקעים בחשבון ייעודי, בדרך כאמור בסעיף קטן (ב) או שלא נעשה לגביהם ביטוח או הומצאה לגביהם ערבות, לפי העניין, בין השאר, במקרה של הליכי חדלות פירעון או פירוק בעניינה של חברת התשלומים; בסעיף קטן זה, "חברת תשלומים" - חברת תשלומים שאינה נותנת ללקוח ריבית על יתרת זכות בחשבון תשלום או כל הטבה אחרת הנגזרת ממשך קיומה של יתרת זכות בחשבון התשלום .
(ו) כספים שהתקבלו מלקוחותיה של חברת תשלומים או בעבורם לשם מתן שירותי תשלום לא ישמשו למתן אשראי.
(ז) לא יראו קבלת כספים מלקוחותיה של חברת תשלומים או בעבורם לשם מתן שירותי תשלום ושמירתם בחשבון ייעודי כאמור בסעיף קטן (א), בהתאם להוראות לפי סעיף קטן (ב) או הבטחתם לפי הוראות סעיפים קטנים (ד) או (ה), כקבלת פיקדונות כספיים כהגדרתה בסעיף 21(ב) לחוק הבנקאות (רישוי).
(ח) (1) הרשות תקבע, בהוראות מאסדר, הוראות לעניין אופן השמירה על כספי לקוחות לפי סעיף זה, וכן רשימה של מדינות חוץ לעניין פסקה (4) בהגדרה "גוף מנהל", ובלבד שמצאה כי הדין והפיקוח החלים בהן נותנים הגנה מספקת ללקוחות בישראל.
(2) השר, לפי הצעת הרשות או בהתייעצות עימה, רשאי לקבוע בצו גופים נוספים על אלה המנויים בפסקאות (1) עד (4) להגדרה "גוף מנהל", ובלבד שהם מפוקחים לפי דין, לרבות לעניין איסור הלבנת הון.
(ט) הוראות סעיף זה יחולו על חברת תשלומים גם לעניין כספים שהתקבלו מלקוחותיה או בעבורם לשם מתן שירותים המנויים בחלק ב' לתוספת השביעית.
(י) בסעיף זה, "הליכי חדלות פירעון או פירוק" - הליכי חדלות פירעון כהגדרתם בחוק חדלות פירעון או הליכים לפי חלק שמיני א' לחוק החברות.
25.   
26.   
27.   
28.   
29.   
(2) הוא סולק פעולות תשלום שהוראות התשלום לבצען ניתנו באמצעות אמצעי תשלום מסוג שקבע השר, לפי הצעת הרשות, הנגיד או המפקח על נותני שירותים פיננסיים, או בהתייעצות עימם, בהתייעצות עם הממונה על התחרות ובאישור ועדת הכלכלה, משיקולים הנוגעים לתחרות במערכת הפיננסית (בפסקה זו - פעולות תשלום מאופיינות), ששיעור פעולות התשלום המאופיינות שהוא סלק מתוך מספר פעולות התשלום המאופיינות שנסלקו בישראל בשנה הקלנדרית הקודמת עולה על השיעור שקבע השר בדרך האמורה, או שסכום התמורה הכולל ששולם לספקים בישראל על ידו בשל פעולות תשלום מאופיינות, מתוך סכום התמורה הכולל ששולם לספקים בישראל על ידי סולקים בשל פעולות תשלום מאופיינות, בשנה הקלנדרית הקודמת, עולה על שיעור שקבע השר בדרך האמורה; לשם חישוב כל אחד מהשיעורים כאמור, רשאי השר, בהתייעצות עם המאסדר ועם הממונה על התחרות, להורות כי יראו את המנויים בפסקה (1)(א) עד (ג), כולם או חלקם, כחלק מהסולק, אם סבר כי הדבר דרוש לשם הבטחת התחרות בתחום סליקת פעולות התשלום באמצעי תשלום או לשם הבטחת טובת המשלמים או המוטבים.
30.   
31.   
(ג) בסעיף זה, "מנפיק" - כהגדרתו בסעיף 30(ב).
32.   
33.   
"מוטב" - מוטב שהוא יחיד;
"מנפיק" - חברת תשלומים, תאגיד בנקאי, בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי או בעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי, שעיסוקם בהנפקה של אמצעי תשלום;
"משלם" - משלם שהוא יחיד;
"נותן שירות להעברת כספים בין יחידים" - מנפיק שהוא גם סולק, הנותן שירות להעברת כספים בין יחידים;
"נותן שירות להעברת כספים בין יחידים שהוא בעל היקף פעילות רחב" - נותן שירות להעברת כספים בין יחידים המנוי ברשימת נותני שירות להעברת כספים בין יחידים שהם בעלי היקף פעילות רחב, שפרסם מאסדר ברשומות לפי סעיף קטן (ח);
"סולק" - חברת תשלומים, תאגיד בנקאי, בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי או בעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי, שעיסוקם בסליקה של פעולות תשלום;
"פרט מזהה" - מספר טלפון או פרט אחר או נוסף שקבע השר לפי סעיף 61(ג);
"שירות להעברת כספים בין יחידים" - שירות מקוון המאפשר למשלם להעביר כספים למוטב על סמך פרט מזהה של המוטב והמאפשר למוטב לקבל כספים על סמך פרט מזהה שלו, ובלבד שהשירות אינו ניתן בידי בנק רק למשלם שלטובתו הבנק מנהל חשבון תשלום מסוג עובר ושב.
(ב) נותן שירות להעברת כספים בין יחידים בעל היקף פעילות רחב יאפשר ללקוח שהוא משלם להעביר כספים למוטב שהוא לקוח של נותן שירות להעברת כספים בין יחידים אחר, על סמך פרט מזהה.
(ג) נותן שירות להעברת כספים בין יחידים בעל היקף פעילות רחב יאפשר ללקוח שהוא מוטב לקבל כספים ממשלם שהוא לקוח של נותן שירות להעברת כספים בין יחידים אחר, על סמך פרט מזהה.
(ד) (1) מנהל חשבון תשלום למוטב יאפשר ללקוח שהוא מוטב לקבל כספים ממשלם שהוא לקוח של נותן שירות להעברת כספים בין יחידים או של מנהל חשבון תשלום למשלם, על סמך פרט מזהה; הוראות סעיף קטן זה לא יחולו על מנהל חשבון תשלום למוטב בעל היקף פעילות קטן; לעניין סעיף קטן זה, בהגדרה "היקף פעילות קטן" לגבי חברת תשלומים, יובאו בחשבון כספים שהועברו והתקבלו בישראל בלבד.
(2) הפסיק מנהל חשבון תשלום למוטב להיות מנהל חשבון תשלום למוטב בעל היקף פעילות קטן, תחול עליו החובה לפי סעיף קטן זה בתום שישה חודשים מהמועד האמור; השר, ולעניין מנהל חשבון תשלום למוטב המפוקח על ידי בנק ישראל - הנגיד, רשאי, לבקשת גוף כאמור, לדחות את מועד תחילתה של החובה לפי סעיף קטן זה בתקופה נוספת שלא תעלה על שישה חודשים.
(ה) נותן שירות להעברת כספים בין יחידים בעל היקף פעילות רחב ומנהל חשבון תשלום למוטב יאפשרו את העברת הכספים ואת קבלתם כאמור בסעיפים קטנים (ב) עד (ד) באופן פשוט ונוח ובתנאים דומים להעברת כספים למוטב שהוא לקוח שלהם ולקבלת כספים ממשלם שהוא לקוח שלהם, ובכלל זה -
(1) לא יתנו תנאים בלתי סבירים להעברת כספים או לקבלתם כאמור;
(2) לא יגבו מלקוחותיהם בעד העברת כספים או קבלת כספים כאמור, תמורה גבוהה מהתמורה שגובים בעד העברת כספים למוטב שהוא לקוח שלו ולקבלת כספים ממשלם שהוא לקוח שלו, לפי העניין.
(ו) העברת הכספים וקבלתם כאמור בסעיפים קטנים (ב) עד (ד) תתבצע באמצעות מערכת שמאפייניה מפורטים בתוספת השמינית; אין באמור כדי למנוע מהצדדים להסכים ביניהם להעביר את הכספים ולקבלם כאמור בסעיפים קטנים (ב) עד (ד) שלא באמצעות מערכת כאמור.
(ז) השר רשאי לקבוע הוראות לעניין אופן יישום החובות המוטלות על נותן שירות להעברת כספים בין יחידים שהוא בעל היקף פעילות רחב לפי סעיפים קטנים (ב) ו-(ג), או על מנהל חשבון תשלום למוטב לפי סעיף קטן (ד).
(ח) (1) מאסדר יפרסם ברשומות את רשימת נותני שירות להעברת כספים בין יחידים שהם בעלי היקף פעילות רחב, שבפיקוחו, שתכלול כל נותן שירות להעברת כספים בין יחידים שסכום הכספים שהעביר בישראל במסגרת שירות להעברת כספים בין יחידים, עולה על 20 אחוזים מהסכום הכולל של הכספים שהועברו בישראל במסגרת שירות להעברת כספים בין יחידים, בשנה הקלנדרית הקודמת, או שסכום הכספים שקיבל בישראל במסגרת שירות להעברת כספים בין יחידים, עולה על 20 אחוזים מהסכום הכולל של הכספים שהתקבלו בישראל במסגרת שירות להעברת כספים בין יחידים, בשנה הקלנדרית הקודמת; לשם חישוב השיעור כאמור יראו תאגיד שנותן שירות להעברת כספים בין יחידים הוא בעל עניין מהותי בו, תאגיד השולט בנותן שירות כאמור ותאגיד שמי ששולט בנותן שירות כאמור הוא בעל עניין מהותי בו, כחלק מנותן השירות כאמור.
(2) רשימה כאמור בפסקה (1) תפורסם גם באתר האינטרנט של המאסדר.
(3) השר, בהתייעצות עם הנגיד ועם הממונה על התחרות ובאישור ועדת הכלכלה, רשאי, בשים לב, בין השאר, לרמת התחרות בתחום שירותי התשלום, להפחית את השיעור הקבוע בסעיף קטן זה.
34.   
35.   
36.   
37.   
38.   
39.   
40.   
41.   
42.   
43.   
(ג) הסמכויות לפי סעיפים 52מג, 56א, 56א2, 56ב, 56ב1, 56ג, 56ג1, 56ד ו-56ה לחוק ניירות ערך יהיו נתונות לרשות לשם פיקוח על ביצוע ההוראות לפי חוק זה, בירור מינהלי הנוגע להוראות כאמור או אכיפת הוראות חוק זה לעניין הפרה או עבירה, והכול לפי העניין ובשינויים המחויבים; לעניין זה -
"הפרה" - כהגדרתה בסעיף 50;
"עבירה" - כל אחת מאלה:
(1) עבירה לפי חוק זה, למעט עבירה לפי סעיף 55(א)(2) הנעברת על ידי גוף הנדרש לקבל אישור לפי סעיף 2 ואינו בעל רישיון למתן שירות מידע פיננסי או חברת תשלומים;
(2) עבירה לפי חוק שירותי תשלום הנעברת על ידי בעל רישיון או בעל אישור מאת הרשות;
(3) עבירה לפי סעיף 15ד לחוק אשראי הוגן, התשנ"ג-1993, שנעברה בקשר לעבירה לפי פסקאות (1) או (2);
(4) עבירה לפי סעיפים 284, 290, 291, 415, 423, 424, 424א ו-425 לחוק העונשין, שנעברה בקשר לעבירה לפי פסקאות (1) או (2);
(5) עבירה לפי סעיפים 3 ו-4 לחוק איסור הלבנת הון, שנעברה בקשר לעבירה לפי פסקאות (1), (2), (3) או (4);
(6) עבירה לפי סעיפים 240, 242, 244, 245 או 246 לחוק העונשין, שנעברה בקשר לחקירה או להליך שיפוטי בשל עבירה לפי פסקאות (1) עד (5).
44.   
45.   
46.   
47.   
48.   
(ג) בעל היתר שליטה שלא דיווח לרשות על התקיימות נסיבה מהנסיבות המנויות בסעיף 27(ג)(1) עד (6) לחוק הייעוץ, לגביו או לגבי נושא משרה בכירה בו, בניגוד להוראות סעיף 20(א)(2), רשאית הרשות להטיל עליו עיצום כספי, לפי הוראות פרק זה, בסכום הבסיסי.
(ד) גוף המנוי בסעיף 3(א)(1) עד (4), או גוף שנקבע לפי סעיף 2(ו), שעסק במתן שירות ייזום מתקדם בלי שבידו אישור לכך או שלא בהתאם לתנאי האישור, בניגוד להוראות סעיף 2(ג), רשאי מאסדר להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בשיעור של כפל הסכום הבסיסי.
(ה) גוף המנוי בסעיף 3(א)(1) עד (4), חברת תשלומים, גוף מוסדי, בעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי, בעל רישיון למתן אשראי, בעל רישיון למתן שירות מידע פיננסי או גוף שנקבע לפי סעיף 2(ו), שעסק במתן שירות ייזום בסיסי בלי שבידו אישור לכך או שלא בהתאם לתנאי האישור, בניגוד להוראות סעיף 2(ה), רשאי מאסדר להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בשיעור של כפל הסכום הבסיסי.
(ו) הפר מנהל חשבון תשלום למשלם הוראה מההוראות לפי חוק זה כמפורט בחלק א' לתוספת הרביעית, רשאי המאסדר להטיל עליו עיצום כספי, לפי הוראות פרק זה, בסכום הבסיסי, ואם הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה כמפורט בחלק ב' לתוספת האמורה - רשאי המאסדר להטיל עליו עיצום כספי, לפי הוראות פרק זה, בשיעור של כפל הסכום הבסיסי.
49.   
(2) לגבי תאגיד בנקאי, בעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי ותאגיד שבשליטתו - ההוראות לפי סעיפים 14ט עד 14טו לפקודת הבנקאות, בשינויים המחויבים;
(3) לגבי בנק הדואר - ההוראות לפי סעיפים 109ב1 עד 109ט1 לחוק הדואר, בשינויים המחויבים;
(4) לגבי בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי, בעל רישיון למתן אשראי ובעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי - ההוראות לפי סעיפים 72(ד) ו-74 עד 93 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים, בשינויים המחויבים;
(5) לגבי מבטח - ההוראות לפי סעיפים 92א1 עד 92יב, 92יד, 92טז עד 92כ, 92כב ו-92כג לחוק הפיקוח על הביטוח, בשינויים המחויבים;
(6) לגבי חברה מנהלת - ההוראות לפי סעיף 47 לחוק הפיקוח על קופות הגמל, בשינויים המחויבים;
(7) לגבי גוף אחר העוסק בתחום הפיננסי שנקבע לפי סעיף 2(ו) - הוראות בעניין עיצום כספי בהתאם לסמכויותיו של מאסדר הגוף האמור לפי הדין שמכוחו הוא מפקח על פעילותו הפיננסית של אותו גוף, כפי שמפורט בתוספת החמישית.
50.   
"הפרה" - הפרה של הוראות חוק זה המנויה בחלק א' לתוספת השישית או הפרה של הוראה שנקבעה לפי סעיף 61(ד), המנויה בחלק ב' לתוספת האמורה.
51.   
ביצע אדם הפרה, יחולו לעניין המפר ולעניין ההפרה הוראות פרק ח'4 לחוק ניירות ערך החלות לעניין מפר ולעניין הפרה של הוראה המנויה בחלק ג' בתוספת השביעית לחוק האמור, בשינויים המחויבים, אולם הוועדה תהיה רשאית להטיל על מפר עיצום כספי לפי פרק זה, בהתאם להוראות סעיף 52נג(א) לחוק ניירות ערך, בסכום מרבי כמפורט להלן, לפי העניין:
(1) לעניין מפר שהוא יחיד שהוא עובד של בעל רישיון ואינו נושא משרה בכירה בו - בסכום מרבי של 25,000 שקלים חדשים;
(2) לעניין מפר שהוא יחיד אחר - בסכום מרבי של 1,000,000 שקלים חדשים;
(3) לעניין מפר שהוא תאגיד - בסכום מרבי של 5,000,000 שקלים חדשים.
52.   
(ב) בסעיף זה, "הליכים" - הליך בירור הפרה או הליך אכיפה מינהלי, לפי פרק ח'4 לחוק ניירות ערך כפי שהוחל בסעיף 51, או חקירה פלילית לפי סעיף 56ג לחוק ניירות ערך כפי שהוחל בסעיף 43(ג), לפי העניין.
53.   
הוראות סעיף 56ח לחוק ניירות ערך יחולו לעניין הליך לפי פרק זה.
54.   
55.   
(1) עסק במתן שירות תשלום או במתן שירות ייזום בסיסי בלי שבידו רישיון לכך, או שלא בהתאם לתנאי הרישיון, בניגוד להוראות סעיף 2(א), (ב) או (ד);
(2) עסק במתן שירות ייזום מתקדם או במתן שירות ייזום בסיסי בלי שבידו אישור לכך או שלא בהתאם לתנאי האישור, בניגוד להוראות סעיף 2(ג) או (ה);
(3) כלל פרט מטעה בבקשה למתן רישיון, בדיווח או במידע אחר שמסר לרשות, בניגוד להוראות סעיף 25(ד).
(ב) גילה אדם ידיעה או מסמך שנמסרו לו, בניגוד להוראות סעיף 34(ב), דינו - מאסר שנה.
56.   
"מאסדר אחר" - כל אחד מאלה:
(1) המפקח על נותני שירותים פיננסיים;
(2) הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון.
(ב) על מעשה אחד המהווה הפרה של הוראה מההוראות לפי חוק זה כאמור בסעיפים 48 ו-50 ושל הוראה מההוראות לפי חוק אחר, לא יוטל יותר מאמצעי אכיפה מינהלי אחד.
(ג) ביקשה הרשות לפתוח בהליך להטלת אמצעי אכיפה מינהלי לפי חוק זה נגד בעל רישיון שמחזיק גם ברישיון לפי דין אחר ומפוקח לעניין זה על ידי מאסדר אחר, תיידע הרשות את המאסדר האחר בטרם תפתח בהליך כאמור.
(ד) ביקש מאסדר אחר לפתוח בהליך להטלת אמצעי אכיפה מינהלי לפי דין אחר נגד בעל רישיון כאמור בסעיף קטן (ג), יידע המאסדר את הרשות בטרם יפתח בהליך כאמור.
(ה) חובת היידוע כאמור בסעיפים קטנים (ג) ו-(ד) תחול לעניין סוגי הפרות שייקבעו בנוהל משותף של הרשות והמאסדר האחר במטרה למנוע כפל אכיפה.
57.   
58.   
59.   
60.   
61.   62 - 79.   
ביצוע ותקנות
80.   
81.   
(א) על אף האמור בסעיף 2, תאגיד שערב יום התחילה עסק במתן שירותי תשלום ולא היה בידו רישיון למתן שירות בנכס פיננסי כהגדרתו בסעיף 11א לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים או רישיון סליקה כהגדרתו בסעיף 36ט לחוק הבנקאות (רישוי) כנוסחו ערב יום התחילה, וכן הגיש בקשה לקבלת רישיון שירותי תשלום לפי סעיף 5 בתוך שלושה חודשים מיום התחילה וקיבל מאת הרשות אישור על הגשת בקשה כאמור להנחת דעתה של הרשות, רשאי להמשיך בעיסוקו כאמור אף שאין בידו רישיון כאמור, כל עוד לא ניתנה החלטת הרשות בבקשתו; רשימת הגופים שקיבלו אישור כאמור, תפורסם באתר האינטרנט של הרשות; הוראות סעיף קטן זה לא יחולו על תאגיד כאמור שהמפקח על נותני שירותים פיננסיים החליט שלא לתת לו רישיון למתן שירות בנכס פיננסי בהתאם לסמכותו לפי סעיפים 15 או 16 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים.
(ב) (1) על אף האמור בסעיף 2, מי שערב יום התחילה עסק במתן שירותי תשלום והיה בידו רישיון למתן אשראי או רישיון למתן שירות בנכס פיננסי כהגדרתם בסעיף 11א לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים, רשאי להמשיך בעיסוקו לפי החוק האמור כנוסחו ערב יום התחילה, אף שאין בידו רישיון שירותי תשלום, עד תום 24 חודשים מיום התחילה, ובלבד שמסר על כך הודעה לרשות באופן שתורה הרשות והגיש בקשה לקבלת רישיון שירותי תשלום לפי סעיף 5 בתוך 18 חודשים מיום התחילה וכן קיבל מאת הרשות אישור על הגשת בקשה כאמור להנחת דעתה של הרשות; רשימת הגופים שקיבלו אישור כאמור תפורסם באתר האינטרנט של הרשות; בסעיף קטן זה, בקשה לקבלת רישיון יכול שתוגש על ידי בעל השליטה בבעל הרישיון או על ידי מי שנשלט על ידי בעל השליטה בבעל הרישיון.
(2) על אף האמור בפסקה (1), השר, לפי הצעת הרשות או בהתייעצות עימה ובאישור ועדת הכלכלה, רשאי לדחות את המועדים הקבועים בפסקה (1), בתקופה שלא תעלה על 12 חודשים, לעניין מי שערב יום פרסומו של חוק זה עסק במתן שירותי תשלום והיה בידו רישיון למתן אשראי וגם רישיון למתן שירות בנכס פיננסי כהגדרתם בסעיף 11א לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים.
(ג) על אף האמור בסעיף 2, חברה שערב יום התחילה היה בידה רישיון סליקה כהגדרתו בסעיף 36ט לחוק הבנקאות (רישוי) כנוסחו ערב יום התחילה, רשאית להמשיך בעיסוקה לפי הרישיון האמור, אף שאין בידה רישיון שירותי תשלום, עד תום 18 חודשים מיום התחילה, ובלבד שמסרה על כך הודעה לרשות באופן שתורה הרשות והגישה בקשה לקבלת רישיון שירותי תשלום לפי סעיף 5 בתוך שישה חודשים מיום התחילה וכן קיבלה מאת הרשות אישור על הגשת בקשה כאמור להנחת דעתה של הרשות; רשימת הגופים שקיבלו אישור כאמור תפורסם באתר האינטרנט של הרשות.
(ד) על אף האמור בסעיף 2, תאגיד שאינו פטור מרישיון לפי סעיף 3(א)(6) או (ג), וערב יום התחילה עסק בהנפקת אמצעי תשלום שמתקיימים בו התנאים שנקבעו בהתאם להוראות לפי סעיפים 48(ב) ו-54(ב) לחוק שירותי תשלום, כנוסחן ערב פרסומו של חוק זה, וכן הגיש בקשה לקבלת רישיון שירותי תשלום בתוך 24 חודשים מיום התחילה וקיבל מאת הרשות אישור על הגשת בקשה כאמור להנחת דעתה של הרשות, רשאי להמשיך בפעילותו זו אף שאין בידו רישיון כאמור, כל עוד לא ניתנה החלטת הרשות בבקשתו.
(ה) מי שערב יום התחילה היה בעל שליטה בתאגיד כאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ד), יראו אותו כבעל היתר שליטה לפי סעיף 10, לתקופות האמורות בסעיפים קטנים (א) עד (ד); אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לגרוע מסמכות הרשות לבחון את התקיימות התנאי האמור בסעיף 4(א)(6), לבטל היתר שליטה לפי סעיף 12, ולדרוש, לשם הפעלת הסמכות כאמור, כל מסמך הדרוש לה לשם בדיקת התקיימות התנאים למתן ההיתר או ביטולו.
(ו) על אף האמור בסעיף 2(ה), תאגיד שהוא גוף מהגופים המנויים באותו סעיף וערב יום התחילה עסק בשירות ייזום בסיסי, רשאי להמשיך בעיסוקו עד תום שישה חודשים מיום התחילה, אף שאין בידו אישור לייזום בסיסי על פי חוק זה, ובלבד שהגיש בקשה למאסדר יוזם התשלום לקבלת אישור לייזום בסיסי עד ליום התחילה וקיבל מאותו מאסדר אישור על הגשת בקשה כאמור להנחת דעתו של המאסדר.
(ז) על אף האמור בסעיף 12 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים, תאגיד זר שמחזיק ברישיון לעסוק בשירותי תשלום במדינה זרה, ובהתאם לתקנות לפי סעיף 13(ב) לאותו חוק, כנוסחן ערב פרסומו של חוק זה, היה פטור מחובת רישוי לפי סעיף 12 לחוק האמור עד ליום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024), ימשיך להיות פטור מחובת הרישוי כאמור עד ליום התחילה, כל עוד מתקיימים לגביו התנאים לפטור שנקבעו בתקנות האמורות; בסעיף קטן זה, "שירותי תשלום" - כהגדרתם בחוק שירותי תשלום, התשע"ט-2019 .
(ח) נותן שירותי תשלום בעל חשיבות יציבותית אשר ערב פרסומו של חוק זה שלט או היה בעל עניין בתאגיד שאינו מקיים את התנאים הקבועים בסעיף 36יד(ד)(1) לחוק הבנקאות (רישוי) כנוסחו בסעיף 66 לחוק זה, רשאי להמשיך לשלוט או להיות בעל עניין בתאגיד כאמור עד תום שנתיים מיום התחילה; ואולם, המפקח על הבנקים רשאי להתיר לנותן שירותי תשלום בעל חשיבות יציבותית לשלוט או להיות בעל עניין בתאגיד על אף הוראות אותו סעיף גם לאחר תום שנתיים כאמור.
82.   
83.   
""מאגד" - כל אחד מאלה:
(1) חברת תשלומים כהגדרתה בחוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום, התשפ"ג- 2023, או בעל רישיון נותן שירותי תשלום יציבותי, המרכזים חיובים וזיכויים של ספקים המבוצעים באמצעות כרטיסי חיוב;
(2) תאגיד המרכז חיובים וזיכויים של ספקים המבוצעים באמצעות כרטיסי חיוב, ובלבד שהתאגיד הוא בעל רישיון לפי חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים, התשע"ו-2016 ."
84.   

5. שירות תשלום הניתן על ידי מסלקה כהגדרתה ב
חוק ניירות ערך, במסגרת פעילותה לפי סימן ג' לפרק ח' לאותו חוק.

6. שירות תשלום הניתן על ידי חברה מנהלת במסגרת עיסוקה כאמור בסעיף 4(א)(2) לחוק הפיקוח על קופות הגמל, או על ידי מי שקיבל רישיון מבטח לפי סעיף 15(א1) לחוק הפיקוח על הביטוח במסגרת עיסוק זה.

7. שירות ייזום בסיסי שניתן בידי הממשלה.

8. שירות ייזום בסיסי שניתן בידי בנק ישראל.

9. שירות ייזום בסיסי שניתן בידי מערכת מבוקרת למשתתף במערכת מבוקרת, במסגרת פעילותה כמערכת התשלומים.

10. פעולת תשלום שלא נעשית בכספים.
חלק ב'
שירותים שאינם נכללים בהגדרת "שירותי תשלום"והם אינם טעונים רישיון נוסף לחברת תשלומים

1. הנפקה של אמצעי תשלום או סליקה של פעולת תשלום לשם ביצוע פעולת תשלום של הפקדת מזומן לחשבון תשלום או משיכת מזומן מחשבון תשלום, בלבד.

2. המרת כספים שאינה המרת כספים אגב שירות תשלום, בהיקף שלא יעלה על עשרה אחוזים מהיקף פעילות חברת התשלומים; לעניין פרט זה, "היקף פעילות" - השווי הכספי החודשי הממוצע של פעולות התשלום שביצעה חברת תשלומים בישראל בעבור לקוחותיה נכון ליום 31 בדצמבר לשנת הכספים הקודמת .
[1.] ס"ח 3046, התשפ"ג (6.6.2023), עמ' 306. הצ"ח - ממשלה 1612, התשפ"ג, עמ' 354.
תיקון:ק"ת 11309, התשפ"ד (5.6.2024), עמ' 2660.

מפת מסמך

פרק א': הגדרות
1. הגדרות
פרק ב': רישוי
סימן א': חובת רישיון או אישור
2. חובת רישיון או אישור
3. סייגים לחובת רישיון או אישור
סימן ב': רישיון מאת הרשות
4. תנאים למתן רישיון
5. בקשה לרישיון
6. תנאים ברישיון
7. ביטול או התליה של רישיון
8. פיקוח על מי שרישיונו בוטל או הותלה
9. פיקוח על בעל רישיון שהחליט על חיסול עסקיו או נקלע לחדלות פירעון או פירוק
סימן ג': היתר לשליטה בחברת תשלומים
10. היתר שליטה
11. העברת אמצעי שליטה
12. ביטול היתר שליטה
13. הוראות למי שפעל בלא היתר שליטה
סימן ד': אישור מאת מאסדר למתן שירות ייזום בסיסי או שירות ייזום מתקדם
14. תנאים לקבלת אישור למתן שירות ייזום בסיסי או שירות ייזום מתקדם
15. בקשה לאישור
16. תנאי האישור
17. ביטול או התליה של אישור
18. פיקוח על מי שאישורו בוטל או הותלה
סימן ה': הוראות שונות
19. מרשם חברות תשלומים ויוזמי תשלום
20. חובת הודעה לרשות, לבעל רישיון ולבעל היתר שליטה
21. מתן רישיון לנותן שירות זר
פרק ג': פעילותם של בעל רישיון ובעל אישור מאת הרשות
22. עיסוקים נוספים של חברת תשלומים
23. מנגנונים לאבטחת מידע, ניהול סיכונים, הגנת סייבר והמשכיות עסקית בבעל רישיון או בעל אישור מאת הרשות
24. שמירה והגנה על כספי לקוחות
25. דרישות לעניין הון עצמי, דוחות, והגשת מסמכים
26. הוראות מיוחדות לבעל רישיון שהוא נותן שירות זר
27. הוראות וכללים של הרשות
פרק ד': הוראות מיוחדות לעניין התקשרות בין גופים העוסקים בסליקה והנפקה
28. איסור לסירוב בלתי סביר להתקשרות סולק עם מאגד
29. רשימת הסולקים בעלי היקף פעילות רחב
30. סולק בעל היקף פעילות רחב
31. רשימת המנפיקים בעלי היקף פעילות רחב
32. מנפיק בעל היקף פעילות רחב
33. נותן שירות להעברת כספים בין יחידים שהוא בעל היקף פעילות רחב
34. גילוי מידע לשר
פרק ה': שירות ייזום בסיסי ושירות ייזום מתקדם
35. חובת מתן גישה לחשבון תשלום של משלם
36. סייגים לחובת מתן הגישה לחשבון תשלום של משלם
37. קביעת היקף פעילות קטן לעניין מנהל חשבון תשלום
38. הזדהות יוזם תשלום לפני מנהל חשבון התשלום למשלם
39. איסור הפליה והגבלות לעניין גביית תמורה על ידי מנהל חשבון התשלום למשלם
40. מנגנונים לאבטחת מידע, ניהול סיכונים, הגנת סייבר והמשכיות עסקית בבעלי אישור הניתן על ידי מאסדר שאינו הרשות
41. הוראות מאסדר מנהל חשבון התשלום למשלם והוראות מאסדר יוזם תשלום
42. תקנות לעניין שמירה על אחידות או על עניינם של לקוחות
פרק ו': הוראות מיוחדות לעניין סמכויות הרשות
43. הוראות מיוחדות לעניין סמכויות הרשות לגבי בעלי רישיון ובעלי אישור מאת הרשות
44. הודעה על פגמים
45. אמצעים למניעת פגיעה
46. המצאת מסמכים בידי הרשות
פרק ז': עיצום כספי
47. הגדרת הסכום הבסיסי
48. עיצום כספי
49. החלת מנגנון העיצום הכספי על מפרים
פרק ח': הטלת אמצעי אכיפה מינהליים בידי ועדת האכיפה המינהלית
50. פרק ח' - הגדרות
51. סמכויות ועדת האכיפה המינהלית
52. סמכות יושב ראש הרשות או פרקליט מחוז להתקשר בהסדר להימנעות מנקיטת הליכים, להפסקת הליכים או להימנעות מהעמדה לדין, המותנית בתנאים
53. איסור שיפוי וביטוח
54. סייג לתחולת הוראות פרק ז'
פרק ט': עונשין
55. עונשין
פרק י': הוראות שונות
56. מניעת כפל אמצעי אכיפה מינהליים ותיאום הליכים להטלתם
57. אגרות
58. סמכויות הנתונות למאסדר
59. סייג לתחולת החוק
60. שינוי התוספות
61. ביצוע ותקנות
62 - 79. ביצוע ותקנות
פרק י"א: תיקונים עקיפים
פרק י"ב: תחילה, תחולה, הוראות מעבר והוראת שעה
80. תחילה ותחולה
81. הוראות מעבר
82. תקנות והוראות ראשונות
83. הוראת שעה לעניין מאגד
84. דיווח לכנסת - הוראת שעה
תוספת ראשונה
תוספת שנייה
תוספת שלישית
עיצום כספי בשל הפרת הוראות תקנות לפי סעיף 61(ד)
תוספת רביעית
תוספת חמישית
תוספת שישית
הפרה של הוראות החוק
תוספת שביעית
תוספת שמינית