תאריך תצוגה: 05/12/2023
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
1א. עבירה נלווית
2. העדת ילד
2ב. נוכחות מלווה וחוקר ילדים בעת מתן עדות של ילד
2ג. איסור חקירה נגדית בידי נאשם
3. מינוי חוקרי ילדים
3א. מינוי חוקר ילדים בכיר
4. חקירה על ידי חוקר ילדים בלבד
4א. הזמנת ילד לחקירה
4א1. התייעצות עם חוקר ילדים לפני הזמנת ילד לחקירה בעבירה בקשר למעשה טרור או לפגיעת איבה - הוראת שעה
4ב. הוצאת ילד ממקום שהותו לצורך חקירה
4ג. חקירת ילד עם מוגבלות שכלית
4ד. חקירת ילד בשעות הלילה
4ה. הודעה על חקירת ילד חשוד או על מעצרו
4ו. חקירת ילד חשוד ללא הודעה להורה או לקרוב אחר
5. נוכחות בחקירה
5א. תיעוד חקירה
5ב. דרכי העיון בהקלטה
5ג. נוכחות הורה או קרוב אחר בחקירת ילד חשוד
5ד. הודעה לילד חשוד על זכויותיו בטרם חקירתו
5ה. חקירת ילד חשוד בשעות הלילה
5ו. תקנות לעניין סעיפים 4ד עד 4ו ו–5ג עד 5ה
6. סודיות
6א. דלתיים סגורות
7. נוכחותו של ילד בפעולות חקירה
8. דין וחשבון למשטרה
9. ראיות כשרות
10. חקירה נוספת
10א. רציפות הדיון
11. עדות מסייעת
11א. הליכים אחרים
12. ביצוע ותקנות
13. תחילת תוקף

חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים), התשט"ו-1955 1

 
1.   
"פגיעת איבה" - כהגדרתה בפסקאות (1) ו-(2) בסעיף 1 לחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970;
"פקיד סעד" - (נמחקה);
"קטין" - כהגדרתו בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962;
"קלטת חקירה" - דיסקט, תקליטור וכל אמצעי אחר לאגירה ואחסון של מידע המופק ממכשיר תיעוד חזותי או קולי, המתעדים חקירת ילד בקשר עם עבירה המנויה בתוספת;
"תאונת דרכים" - כהגדרתה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975.
1א.   
2.   
(ג) בית המשפט רשאי, ביוזמתו או לבקשת חוקר הילדים, לצוות על הפסקת גבייתה של עדות או קבלתה של הודעה כאמור בסעיף-קטן (א) אם הוא סבור, לאחר ששמע את חוקר-הילדים, שהמשכן עלול לגרום נזק נפשי לילד.
(ד) חוקר ילדים רשאי להתנות את עדותו של ילד על עבירה המנויה בתוספת בתנאים אלה, כולם או מקצתם:
(1) גביית העדות שלא בנוכחות הנאשם, אלא בנוכחות סניגורו, באמצעות מערכת טלוויזיה במעגל סגור או בדרך אחרת; על עדות לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיף 2ב(ב) עד ) והתקנות שהותקנו לפי הוראות סעיף קטן (ו) לחוק לתיקון סדרי הדין (חקירת עדים), התשי"ח-1957;
(2) גביית העדות בתוך תקופה מסוימת או לאחר תום תקופה מסוימת, שיקבע;
(3) גביית העדות שלא על דוכן העדים;
(4) גביית העדות כשהשופט ועורכי הדין אינם לבושים מדי משפט;
(5) גביית העדות בלשכת השופט;
(6) גביית העדות שלא במקום מושבו של בית המשפט; מקום העדות ייקבע על ידי בית המשפט, לאחר ששמע את עמדת חוקר הילדים;
(7) גביית העדות בנוכחות אדם המלווה את הילד לצדו במהלך עדותו, לפי בחירת הילד, אף אם הוא מעיד בדלתיים סגורות לפי כל דין.
(ה) לאחר תחילת עדותו של ילד, שחוקר ילדים הרשה אותה, רשאי בית המשפט, מיזמתו, או לבקשת בעל דין, הילד או הורהו, וכן לבקשת חוקר הילדים, לקבוע תנאים כאמור בסעיף קטן (ד) או לשנות תנאים שנקבעו לפי אותו סעיף קטן וכן להורות על התאמת השאלות ליכולותיו של הילד, ולתת הוראות לעניין משך החקירה הנגדית, אם הוא סבור שהמשך גביית העדות בלא תנאים, בתנאים שנקבעו או בלא הוראות כאמור עלול לגרום נזק נפשי לילד או לפגום בעדות; לא יחליט בית המשפט כאמור אלא לאחר ששמע את חוקר הילדים.
(ו) לא ייתן חוקר ילדים החלטה לפי סעיף קטן (א) ולא יתנה את עדותו של ילד כאמור בסעיף קטן (ד), ובית המשפט לא ייתן החלטה לפי סעיפים קטנים (ג) ו–(ה), אלא לאחר שנתנו לילד המסוגל לחוות דעה משלו הזדמנות להביע את עמדתו בענין עדותו ודרכי גבייתה, לפי הענין; לדעתו של הילד יינתן משקל ראוי בהתאם לגילו ולמידת בגרותו.
(ז) (1) החליט חוקר ילדים להרשות עדותו של ילד, עם או בלי תנאים כאמור בסעיף קטן (ד), יעריך מחדש את החלטתו סמוך לפני מתן העדות בבית המשפט.
(2) החליט חוקר ילדים שלא להרשות עדותו של ילד לפי חוק זה והחלטתו לא ניתנה סמוך לפני המשפט, יעריך מחדש את החלטתו סמוך לפני המשפט.
(ח) החליט חוקר ילדים להרשות עדותו של ילד לפי חוק זה, עם או בלי תנאים, רשאי בית המשפט, מיזמתו או לבקשת הילד או הורהו שאינו נאשם במשפט, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, להורות כי ההחלטה תיבחן מחדש בידי חוקר ילדים בכיר.
(ט) חוקר הילדים ינמק בכתב את החלטותיו לפי סעיף זה.
2א.   
2ב.   
(א) בכפוף להוראות סעיף 172 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 (להלן - חוק סדר הדין הפלילי), ילד זכאי לכך שאדם המלווה אותו, לפי בחירתו, יהיה נוכח עמו במהלך עדותו בדיון בבית המשפט אף אם הדיון נערך בדלתיים סגורות לפי כל דין, אלא אם כן החליט בית המשפט אחרת מטעמים של טובת הילד שיירשמו.
(ב) על אף האמור בסעיף 172 לחוק סדר הדין הפלילי, חוקר הילדים שחקר ילד בעבירה המנויה בתוספת יהיה נוכח במהלך עדותו של הילד בבית המשפט, אלא אם כן הודיע חוקר הילדים כי קיימת מניעה לכך או אם החליט בית המשפט אחרת, מטעמים מיוחדים שיירשמו.
2ג.   
3.   
3א.   
4.   
4א.   
4א1.   
(ב) לא יוזמן ילד לחקירה כאמור בסעיף 4א(א), בעבירה כמפורט להלן, אלא לאחר שהקצין הממונה על חקירת העבירה התייעץ עם חוקר ילדים:
(1) עבירה המנויה בפרט (א) לתוספת, בקשר למעשה טרור או לפגיעת איבה, שבוצעה בתקופה הקובעת ושהילד אינו חשוד בביצועה;
(2) עבירה המנויה בפרט (ח) או (ט) לתוספת.
(ג) שר המשפטים, בהסכמת שר הרווחה והביטחון החברתי ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, רשאי -
(1) להאריך, בצו, את התקופה הקובעת, בתקופות נוספות שלא יעלו על שנה אחת בכל פעם;
(2) לקבוע, בצו, תאריכים נוספים שבעניינם יחול פרט (ט) לתוספת.
4ב.   
4ג.   
אדם עם מוגבלות שכלית כהגדרתו בחוק הליכי חקירה והעדה (התאמה לאנשים עם מוגבלות שכלית או נפשית), התשס"ו-2005, שהוא ילד, ייחקר בידי חוקר ילדים שהוא חוקר מיוחד כהגדרתו בחוק האמור, ואולם יחולו הוראות חוק זה כאשר העבירה שבה נחקר הילד היא עבירה המנויה בתוספת.
4ד.   
4ה.   
4ו.   
(א) על אף הוראות סעיף , רשאי הקצין המוסמך כהגדרתו בחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971 (בחוק זה - קצין מוסמך), לאחר שהתייעץ עם חוקר ילדים, בהחלטה מנומקת בכתב, להורות על הזמנת ילד חשוד שאינו עצור לחקירה או על חקירתו, בלי להודיע על כך להורהו, לקרוב אחר או למנהל מעון, לפי העניין, אם שוכנע כי הודעה כאמור עלולה -
(1) לפגוע בשלומו הגופני או הנפשי של הילד או של אדם אחר;
(2) להביא לשיבוש הליכי החקירה בשל חשד סביר כי ההורה או הקרוב האחר או בן משפחתו של מי מהם, היה צד לעבירה שבה חשוד הילד.
(ב) לצורך קבלת ההחלטה כאמור בפסקה (1) שבסעיף קטן (א), ראשי הקצין המוסמך להביא בחשבון הודעה מנומקת בכתב של מנהל מעון, כי יש חשש שהודעה להורה או לקרוב אחר תביא לפגיעה בשלומו הגופני או הנפשי של הילד.
(ג) (1) הורה הקצין המוסמך כאמור בסעיף קטן (א), בלא שהודיע להורה של הילד, וחלפו שמונה שעות מהגעתו של הילד לתחנת המשטרה או למקום האחר המשמש לחקירת הילד, או חדל להתקיים הטעם שהצדיק הזמנה לחקירה או חקירה בלי להודיע להורה, לפי המוקדם, תימסר להורה הילד בלא דיחוי, הודעה על הימצאותו של הילד בתחנת המשטרה או במקום אחר המשמש לחקירת הילד, ועל חקירתו.
(2) הורה הקצין המוסמך כאמור בסעיף קטן (א) בלא שהודיע אף לקרוב אחר או למנהל המעון, לפי העניין, יחולו הוראות פסקה (1) אם חלפו שש שעות מהגעתו של הילד לתחנת המשטרה או למקום האחר המשמש לחקירת הילד כאמור בפסקה (1), או חדל להתקיים הטעם שהצדיק הזמנה לחקירה או חקירה שלא בידיעתם, לפי המוקדם.
(ד) החליט הקצין המוסמך כאמור בסעיף קטן (א), וחלף פרק הזמן כאמור בסעיף קטן (ג)(2), רשאי קצין נוער מרחבי, ובהעדרו - קצין נוער מחוזי, להאריך את פרק הזמן האמור אם שוכנע כי מתקיים אחד מאלה, ובלבד שפרק הזמן המרבי מהגעתו של הילד לתחנת המשטרה או למקום האחר המשמש לחקירת הילד לא יעלה על שמונה שעות;
(1) סכנה ממשית לשלומו של הילד או לביטחונו;
(2) חשש לשיבוש הליכי החקירה בעבירה מסוג פשע בשל חשד סביר כי ההורה או הקרוב האחר או בן משפחתו של מי מהם היו צד לעבירה שבה חשוד הילד.
(ה) חדל להתקיים הטעם שבשלו לא נמסרה ההודעה להורה הילד או לקרוב אחר, תימסר ההודעה בלא דיחוי, אלא אם כן הופעלה סמכות כאמור בסעיף 36 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - המעצרים), התשנ"ו-1996, או שעובד סוציאלי שמונה לפי חוק הפעיל את סמכותו לפי סעיף 11 לחוק הנוער (טיפול והשגחה), התש"ך-1960.
5.   
5א. 2
תיעוד חקירה

(תיקון התש"ס)
(א) חוקר ילדים יתעד חקירת ילד הנעשית על ידו, במלואה, לרבות כל חילופי הדברים עם הילד הנחקר או בנוכחותו, כדלקמן -
(1) באמצעות וידאו;
(2) בהקלטה קולית - אם אין אפשרות סבירה לתיעוד באמצעות וידאו, או אם סירב הילד להשיב לשאלות חוקר הילדים בשל השימוש בוידאו וסירובו תועד באמצעות וידאו;
(3) בכתב - אם אין אפשרות סבירה לתיעוד בהקלטה קולית, או אם סירב הילד להשיב לשאלות חוקר הילדים בשל ההקלטה הקולית וסירובו תועד בהקלטה כאמור.
(ב) לא ייעשה כל שינוי בקלטת חקירה.
(ג) תמליל מודפס של חקירת ילד, שתיעד חוקר ילדים באמצעות וידאו או בהקלטה קולית (להלן - תמליל), יוכן בכל אחד מאלה:
(1) משהוגש כתב אישום בעבירה נושא החקירה;
(2) לפי דרישת תובע, לצורך מילוי תפקידו.
(ד) חוקר הילדים אחראי להכנתו של התמליל במקרים האמורים בסעיף קטן (ג).
(ה) בסעיף זה, "חקירת ילד" - לרבות חקירה נוספת של ילד בהתאם להוראות סעיף 10.
(ו) מיד בפתיחת החקירה, יבהיר חוקר הילדים לילד הנחקר את חשיבות תיעוד החקירה בוידאו, ויפרט את דרכי התיעוד האחרות.
5ב.   
(א) הוראות סעיפים 74 ו-75 לחוק סדר הדין הפלילי, יחולו על קלטת חקירה ועל תמליל, בשינויים אלה:
(1) התובע יעביר לידי הנאשם את התמליל;
(2) הנאשם זכאי להאזין לקלטת החקירה, לצפות בה, ולהשוות את תוכנה לאמור בתמליל;
(3) הנאשם אינו זכאי להעתיק את קלטת החקירה, להוציאה ממקום הימצאה הקבוע או לקבל לידיו את העתקה, אלא אם כן הורה בית משפט אחרת, מטעמים מיוחדים שיפרט; הורה בית משפט כאמור, חייב הנאשם להחזיר את קלטת החקירה וכל העתק שלה, וכן את התמליל, לתיק בית המשפט, בתום ההליך המשפטי, אלא אם כן קבע בית המשפט מועד אחר להחזרתם כאמור.
(ב) לענין סעיף זה, "הנאשם" - לרבות מי שפועל מטעמו כמפורט בסעיף 74(א) לחוק סדר הדין הפלילי.
5ג.   
5ד.   
(2) זכותו לנוכחות הורהו או קרוב אחר בחקירתו, כאמור בסעיף 5ג.
(ב) בטרם ייחקר ילד חשוד עצור שהובא לתחנה או ילד חשוד העצור בהתאם להוראות סעיף 32 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), התשנ"ו-1996, שהובא לתחנה כשהוא עצור, יודיע חוקר הילדים לסניגורו של הקטין על חקירתו, ואם אין לו סניגור יודיע כאמור לסניגוריה הציבורית כדי שתבחן את זכאותו לייצוג; בלי לגרוע מהוראות כל דין, אין בהודעה לסניגורו של הקטין או לסניגוריה הציבורית כאמור, כדי לעכב את החקירה.
(ג) שר המשפטים, בהסכמת השר לביטחון הפנים ושר הרווחה והשירותים החברתיים, יקבע הוראות בדבר נוסח הודעה כאמור בסעיף קטן (א).
5ה.   
5ו.   
6.   
(2) תובע כמשמעותו בסעיף 12 לחוק סדר הדין הפלילי ומי שמתמחה בעריכת דין תחת פיקוחו;
(3) חוקר ילדים;
(4) שוטר, הנזקק לדבר האסור בפרסום על פי סעיפים קטנים (א) או (א1), לצורך מילוי תפקידו בחקירת עבירה המנויה בתוספת;
(5) עובד סוציאלי שמונה לפי חוק, הנזקק לדבר האסור בפרסום על פי סעיפים קטנים (א) או (א1), לצורך מילוי תפקידו על פי חוק`
(6) מי שחוקר ילדים העביר אליו את קלטת החקירה, ובכלל זה את העתקה, לשם תמלול, או מי שחוקר ילדים, באישור מנהל השירות לחקירות ילדים וחקירות מיוחדות במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, העביר אליו את קלטת החקירה כאמור, או את התמליל, לשם מחקר שמטרתו הכשרת חוקרי ילדים או פיתוח מקצועי לסיוע בעבודת חוקרי ילדים והכשרתם, והכול ובלבד שלא יועברו פרטים מעבר לאלה הנכללים בקלטת או בתמליל.
(ב) העובר על סעיף זה, דינו - מאסר שלוש שנים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין או שני הענשים כאחד.
(ג) בסעיף זה, "בית המשפט" -
(1) בטרם הוגש כתב אישום - בית משפט השלום שבאזור שיפוטו מתנהלת החקירה;
(2) לאחר שהוגש כתב אישום - בית המשפט שאליו הוגש כתב האישום.
6א.   
7.   
8.   
9.   
10.   
10א.   
11.   
11א.   
12.   
13.   
(ב) עבירה של אחראי על קטין, כהגדרתו בסעיף 368א לחוק העונשין, שנעברה כלפי הקטין שעליו הוא אחראי, לפי סעיפים 337, 368ב ו-368ג לחוק האמור.
(ג)-(ה) (בוטלו).
(ו) עבירה לפי סעיפים 329(א)(1), 333, 334, 335, 361, 362, 363, 364, 365, 367, 372, 373, 374, 377, 380 ו–382 לענין עבירה לפי סעיף 380 לחוק העונשין, שלא בקשר לתאונת דרכים, למעשה טרור או לפגיעת איבה, והחשוד בביצוע העבירה הוא הורה או אח של הילד והנפגע בעבירה הוא אחד מהם או הילד.
(ז) עבירה לפי סעיפים 300 עד 30 ו–305 לחוק העונשין, שלא בקשר לתאונת דרכים, למעשה טרור או לפגיעת איבה, אם בעת גביית העדות התקיים אחד מאלה:
(1) לילד לא מלאו 12 שנים והוא אינו החשוד בביצוע העבירה;
(2) לילד מלאו 12 שנים, החשוד בביצוע העבירה הוא הורה או אח של הילד והנפגע בעבירה הוא אחד מהם או הילד.
(ח) עבירה לפי סעיפים 300 עד 30, 305, 368ג רישה, 372, 373 ו-374 לחוק העונשין, התשל"ז-1977, בקשר למעשה טרור או לפגיעת איבה, שבוצעה בתקופה הקובעת כאמור בסעיף 4א1 לרבות בתקופת ההארכה, אם הוארכה לפי סעיף 4א1(ג), אם הילד אינו חשוד בביצוע העבירה.
(ט) עבירה שבוצעה בקשר למעשה טרור או לפגיעת איבה, בתקופה שמיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) עד יום כ"ד בתשרי התשפ"ד (9 באוקטובר 2023), וכן עבירה שבוצעה בקשר לאמור אף לאחר תקופה זו, אם הילד שהיה עד לה או נפגע ממנה הוא גם נפגע עבירה לפי סעיפים 369 עד 375 לחוק העונשין, התשל"ז-1977, שבוצעה באותה תקופה, והכול לגבי ילד שאינו חשוד בביצוע העבירה; לעניין פרט זה, "ילד" - מי שלא מלאו לו 15 שנים .
 
משה שרת
פנחס רוזן
 
ראש הממשלה
שר המשפטים
יצחק בן–צבי
 
 
נשיא המדינה
 
 
[1.] ס"ח 184, התשט"ו (16.6.1955), עמ' 96.
תיקונים:ס"ח 323, התשכ"א (4.1.1961), עמ' 20;
ס"ח 382, התשכ"ג (1.1.1963), עמ' 9;
ס"ח 1290, התש"ן (7.12.1989), עמ' 12;
ס"ח 1338, התשנ"א (3.1.1991), עמ' 54;
ס"ח 1366, התשנ"א (31.7.1991), עמ' 209 [התשנ"א (מס' 2)];
ס"ח 1719, התש"ס (9.12.1999), עמ' 30;
ס"ח 1725, התש"ס (27.1.2000), עמ' 102 [התש"ס (מס' 2)];
ס"ח 1740, התש"ס (11.6.2000), עמ' 199 [התש"ס (מס' 3)];
ס"ח 1747, התש"ס (28.7.2000), עמ' 243 [התש"ס (מס' 4)];
ס"ח 1772, התשס"א (10.1.2001), עמ' 116;
ס"ח 1857, התשס"ב (16.7.2002), עמ' 479;
ס"ח 1892, התשס"ג (1.6.2003), עמ' 395;
ס"ח 1920, התשס"ד (18.1.2004), עמ' 144;
ס"ח 1957, התשס"ד (12.8.2004), עמ' 534;
ס"ח 1968, התשס"ה (30.12.2004), עמ' 50;
ס"ח 2008, התשס"ה (29.6.2005), עמ' 522 [התשס"ה (מס' 2)];
ס"ח 2038, התשס"ו (8.12.2005), עמ' 51;
ס"ח 2171, התשס"ח (30.7.2008), עמ' 711. הצ"ח - ממשלה 224, התשס"ו, עמ' 468 והצ"ח - כנסת 221, התשס"ח, עמ' 254;
ס"ח 2264, התשע"א (9.12.2010), עמ' 75. הצ"ח - ממשלה 507, התש"ע, עמ' 1058;
ס"ח 2596, התשע"ז (10.1.2017), עמ' 330. הצ"ח - כנסת 665, התשע"ז, עמ' 12;
ס"ח 2656, התשע"ז (6.8.2017), עמ' 1106 [התשע"ז (מס' 2)]. הצ"ח - כנסת 714, התשע"ז, עמ' 198;
ס"ח 2779, התשע"ט (10.1.2019), עמ' 232. הצ"ח - ממשלה 972, התשע"ו, עמ' 166;
ס"ח 3124, התשפ"ד (5.12.2023), עמ' 264. הצ"ח - ממשלה 1683, התשפ"ד, עמ' 244.
[2.] על אף הוראת סעיף זה, עדות בעבירה המנויה בתוספת שנגבתה ונרשמה בידי חוקר ילדים לפני יום 1.11.2000 ותועדה בהקלטה קולית, וכן זכרון דברים או דו"ח לענין חקירה שתועדה כאמור, אשר נרשמו בידי חוקר הילדים בשעת החקירה או אחריה לא יפסלו בשל כך בלבד שהעדות לא תועדה באמצעות וידאו.

מפת מסמך

1. הגדרות
1א. עבירה נלווית
2. העדת ילד
2ב. נוכחות מלווה וחוקר ילדים בעת מתן עדות של ילד
2ג. איסור חקירה נגדית בידי נאשם
3. מינוי חוקרי ילדים
3א. מינוי חוקר ילדים בכיר
4. חקירה על ידי חוקר ילדים בלבד
4א. הזמנת ילד לחקירה
4א1. התייעצות עם חוקר ילדים לפני הזמנת ילד לחקירה בעבירה בקשר למעשה טרור או לפגיעת איבה - הוראת שעה
4ב. הוצאת ילד ממקום שהותו לצורך חקירה
4ג. חקירת ילד עם מוגבלות שכלית
4ד. חקירת ילד בשעות הלילה
4ה. הודעה על חקירת ילד חשוד או על מעצרו
4ו. חקירת ילד חשוד ללא הודעה להורה או לקרוב אחר
5. נוכחות בחקירה
5א. תיעוד חקירה
5ב. דרכי העיון בהקלטה
5ג. נוכחות הורה או קרוב אחר בחקירת ילד חשוד
5ד. הודעה לילד חשוד על זכויותיו בטרם חקירתו
5ה. חקירת ילד חשוד בשעות הלילה
5ו. תקנות לעניין סעיפים 4ד עד 4ו ו–5ג עד 5ה
6. סודיות
6א. דלתיים סגורות
7. נוכחותו של ילד בפעולות חקירה
8. דין וחשבון למשטרה
9. ראיות כשרות
10. חקירה נוספת
10א. רציפות הדיון
11. עדות מסייעת
11א. הליכים אחרים
12. ביצוע ותקנות
13. תחילת תוקף
תוספת