תאריך תצוגה: 21/06/2007
הקליקו על כותרת הסעיף
1 - 8. תיקוני סעיפים בחוק החברות
9. תיקוני סעיפים בחוק הנאמנות
10. תיקוני סעיפים בחוק העמותות
11. תחילה, תחולה והוראות מעבר
12. תקנות ראשונות

חוק החברות (תיקון מס' 6), התשס"ז-2007 1

 
1 - 8.   
תיקון חוק החברות, התשנ"ט-1999 (התיקונים שולבו בנוסח החוק המעודכן).
9.   
תיקון חוק הנאמנות, התשל"ט-1979 (התיקונים שולבו בנוסח החוק המעודכן).
10.   
תיקון חוק העמותות, התש"ם-1980 (התיקונים שולבו בנוסח החוק המעודכן).
11.   
(ב) (1) הוראות החוק העיקרי כנוסחו בחוק זה לא יחולו על חברת חוץ לתועלת הציבור כהגדרתה בסעיף 345לג לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה, שנרשמה בישראל לפי הוראות סעיף 346 לחוק העיקרי ערב יום התחילה ולא היתה רשומה באותו מועד כחברה לתועלת הציבור כמשמעותה בחוק הנאמנות, התשל"ט-1979 (להלן - חוק הנאמנות) כנוסחו ערב יום התחילה, ובלבד שהודיעה, בדואר רשום, לרשם ההקדשות בתוך שישה חודשים מיום התחילה על היותה חברת חוץ לתועלת הציבור; להודעה כאמור תצרף החברה את כל המסמכים הנדרשים לפי סעיף 346, ואת רשימת בעלי מניותיה או חבריה, והכול נכון למועד מתן ההודעה.
(2) על אף הוראות פסקה (1), רשאי שר המשפטים לקבוע, בצו, כי על חברת חוץ לתועלת הציבור כאמור בפסקה (1) יחולו הוראות החוק העיקרי כנוסחו בחוק זה לענין חברה לתועלת הציבור, כולן או מקצתן, לרבות בשינויים שיקבע, אם מצא כי קיימות נסיבות
המצדיקות זאת, בשים לב, בין היתר, לדין הזר החל עליה, לרבות לענין פעולתה בישראל; צו כאמור יוצא לאחר שחלפו שלושים ימים מיום שהשר הודיע לחברה על כוונתו לעשות כן, בהודעה שנמסרה בדואר רשום לאדם ולמען שמסרה החברה לפי סעיף 346, וניתנה לה הזדמנות להביע את עמדתה; שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות הוראות כאמור לסוגי חברות חוץ לתועלת הציבור.
(ג) הוראות החוק העיקרי כנוסחו בחוק זה יחולו על חברה ממשלתית לתועלת הציבור כהגדרתה בסעיף 345לב לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה, החל מתום שישה חודשים מיום התחילה, ואולם שר האוצר ושר המשפטים רשאים לקבוע, אף לפני המועד האמור, הוראות כאמור באותו סעיף.
(ד) (1) בכפוף להוראות פסקאות (2) עד (4), הוראות סעיפים 345יז ו–345יט עד 345כג, כנוסחם בסעיף 5 לחוק זה, יחולו, בשינויים המחויבים, על חברה לתועלת הציבור הנמצאת ביום התחילה בהליכי פירוק בידי בית משפט או בהליכי פירוק מרצון לפי פקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג-1983 (להלן - פקודת החברות) או בהליכים לפשרה או להסדר לפי סעיף 350 לחוק העיקרי, אלא אם כן הסתיים הליך הפירוק או שבית המשפט אישר פשרה או הסדר, לפי הענין, לפני יום התחילה.
(2) הליכי פירוק מרצון של חברה לתועלת הציבור כאמור בפסקה (1) יימשכו אף אם לא התקיימו התנאים הקבועים בסעיף 345כ(א) לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה, ובלבד שהתקיימו כל אלה:
(א) נמסרה הודעה על הליכי הפירוק מרצון לרשם ולרשם ההקדשות בתוך שבעה ימים מיום התחילה;
(ב) פורסמה הודעה כאמור בסעיף 345כ(ב) לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה, בתוך שלושים ימים מיום התחילה;
(ג) הוגשו דוחות כאמור בסעיף 345כ(ד) לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה, מיום התחילה ואילך.
(3) הוראות סעיף 345כב(א) לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה, יחולו לגבי בקשות, החלטות, הודעות או דוחות, לפי הענין, שהוגשו או ניתנו בתוך שלושה חודשים לפני יום התחילה ושיוגשו או יינתנו מיום התחילה ואילך.
(4) הסייג הקבוע בסעיף 345כא(ב) כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה, ולפיו בעת פירוק חברה לתועלת הציבור אין לנהוג בהתאם להוראות שבתקנונה שיש בהן כדי להביא לכך שנכסיה יועברו לאחר פירוקה, במישרין או בעקיפין, למטרות שאינן קרובות למטרות שהיו לה ערב מועד הפירוק, לא יחול לגבי הוראות בתקנון חברה לתועלת הציבור שהיו בתוקף ערב יום התחילה ושבהן נקבע במפורש כי נכסי החברה יועברו למטרות כאמור.
(ה) הוראות סעיפים 345ד(א), 345ח, 345ט, 345יג(ב), 345יד, 345כד, ו–345כט לחוק העיקרי כנוסחם בסעיף 5 לחוק זה, וסעיף 354 לחוק העיקרי כנוסחו בסעיף 6 לחוק זה, יחולו על חברה לתועלת הציבור שהתאגדה לפני יום התחילה, החל מיום כ"ג בטבת התשס"ח (1 בינואר 2008), ואולם שר המשפטים רשאי לקבוע, אף לפני המועד האמור, הוראות כאמור באותם סעיפים, לפי הענין.
(ו) (1) בחברה לתועלת הציבור שבתקנונה היו קבועות, ערב יום התחילה, הוראות לענין כהונת דירקטור שהוא עובד או נותן שירותים בשכר, תהא תחילתן של הוראות סעיף 345י(א) לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה, בתום ארבע שנים מיום התחילה.
(2) התקשרה חברה לתועלת הציבור, ערב יום התחילה, עם דירקטור בניגוד להוראות סעיף 345י(א) לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה, או עם נושא משרה, לרבות חבר ועדת ביקורת, בניגוד להוראות שקבע שר המשפטים לענין שכר או תנאי כהונה לפי סעיף 345י(ב) לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה, יעמדו התקשרויות אלה כתוקפן ערב יום התחילה עד לסיום ההתקשרות עם מי מאלה או עד לסיום כהונתו כדירקטור, לפי המוקדם; לענין זה, יראו תקופת מינוי או התקשרות כאמור בפסקה זו המתחדשת על פי שיקול דעת החברה כמסתיימת במועד שבו נדרשת החלטת החברה על חידוש כאמור.
(ז) חברה לתועלת הציבור שהתאגדה לפני יום התחילה ולא נרשמה אצל רשם ההקדשות עד אותו מועד, תגיש, בתוך שישה חודשים מיום התחילה, בקשה להירשם בפנקס, והוראות סעיפים 345ב(ז) ו–345ג לחוק העיקרי, כנוסחם בסעיף 5 לחוק זה, יחולו בשינויים המחויבים; ואולם לא יוטל על חברה לתועלת הציבור עיצום כספי בשל אי רישום בפנקס לפני יום כ"ה בשבט התשס"ח (1 בפברואר 2008), ולא תוגש בקשה כאמור בסעיף 354(ב1)(5) לחוק העיקרי להשבת עיצום כספי על ידי נושא משרה לפני המועד האמור.
(ח) (1) הוראות סעיף 11 לחוק העמותות, התש"ם-1980 (להלן - חוק העמותות), כנוסחו בסעיף 10(2) לחוק זה, לענין שינוי תקנון, לא יחולו על עמותה שהתאגדה ערב יום התחילה, ובלבד שקיבלה עד אותו מועד החלטה כדין לשינוי תקנונה שנתקבלה אצל רשם העמותות ערב יום התחילה.
(2) הוראות סעיפים 48א, 56א, ו–58 לחוק העמותות, כנוסחם בסעיף 10(11) עד (13) לחוק זה, יחולו, בשינויים המחויבים ובכפוף להוראות סעיף קטן זה, על עמותה אשר נמצאת ביום התחילה בהליכי פירוק לפי צו בית המשפט או בהליכי פירוק מרצון, אלא אם כן הסתיים הליך הפירוק לפני יום התחילה.
(3) הוראות סעיף 56א(א) לחוק העמותות, כנוסחו בסעיף 10(12) לחוק זה, יחולו לגבי בקשות, החלטות, הודעות או דוחות, לפי הענין, שהוגשו או ניתנו במהלך שלושה חודשים לפני יום התחילה ושיוגשו או יינתנו מיום התחילה ואילך.
(4) הסייג הקבוע בסעיף 58(א) לחוק העמותות, כנוסחו בסעיף 10(13) לחוק זה, ולפיו בעת פירוק עמותה אין לנהוג בהתאם להוראות שבתקנונה שיש בהן כדי להביא לכך שנכסיה יועברו לאחר פירוקה, במישרין או בעקיפין, למטרות שאינן קרובות למטרות שהיו לה ערב מועד הפירוק, לא יחולו לגבי הוראות בתקנון העמותה שהיו בתוקף ערב יום התחילה ושבהן נקבע במפורש כי נכסי העמותה יועברו למטרות כאמור.
(ט) (1) חברה שערב יום התחילה היה בידה היתר מאת שר המשפטים שניתן לפי הוראות סעיף 32 לפקודת החברות, כנוסחו ערב תחילתו של החוק העיקרי, יראו אותה כחברה לתועלת הציבור ויחולו עליה הוראות החוק העיקרי כנוסחו בחוק זה והוראות סעיף זה.
(2) שר המשפטים רשאי, בתוך שנה מיום התחילה, לקבוע, בצו, כי חברה מסוימת או סוגי חברות, שערב יום התחילה היה בידן היתר כאמור בפסקה (1), אינן חברות לתועלת הציבור ולא יחול עליהן סעיף קטן זה, אם התקיימו שני אלה:
(א) החברה אינה עומדת בתנאים הקבועים בסעיף 345א לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה;
(ב) בהתחשב בפעולותיה לפני יום התחילה, בהוראות המס שחלו לגביה, בתרומות שקיבלה או בנכסים אחרים שהתקבלו על ידה, אין לראותה כחברה לתועלת הציבור.
(י) (1) חברה שערב יום התחילה היתה רשומה בפנקס של חברות לתועלת הציבור, שניהל רשם ההקדשות לפי סעיף 33 לחוק הנאמנות כנוסחו באותו מועד, יראו אותה כחברה לתועלת הציבור הרשומה בפנקס כמשמעותו בסעיף 345ג לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה ויחולו עליה הוראות החוק העיקרי כנוסחו בחוק זה והוראות סעיף זה; רשם ההקדשות ימסור לרשם החברות הודעה בדבר רישומה כאמור ורשם החברות ישלח לה תעודת התאגדות מתוקנת שבה יצוין כי היא חברה לתועלת הציבור.
(2) שר המשפטים רשאי, בתוך שנה מיום התחילה, לקבוע, בצו, כי חברה מסוימת או סוגי חברות, שערב יום התחילה היו רשומות בפנקס כאמור, אינן חברות לתועלת הציבור ולא יחול עליהן סעיף קטן זה, אם התקיימו שני אלה:
(א) החברה אינה עומדת בתנאים הקבועים בסעיף 345א לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה;
(ב) בהתחשב בפעולותיה לפני יום התחילה, בהוראות המס שחלו לגביה, בתרומות שקיבלה או בנכסים אחרים שהתקבלו על ידה, אין לראותה כחברה לתועלת הציבור.
12.   
תקנות ראשונות לפי סעיף 345י(ב) רישה לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה, ולפי סעיף 34א רישה לחוק העמותות, כנוסחו בסעיף 10(7) לחוק זה, יובאו לאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת עד ליום כ"ג בטבת התשס"ח (1 בינואר 2008); שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות האמורות הוראות שיחולו לגבי התקשרויות שנערכו לאחר תחילתו של חוק זה ולפני תחילתן של ההוראות שיקבע לפי הסעיפים האמורים.
 
אהוד אולמרט
 
דניאל פרידמן
 
ראש הממשלה
 
שר המשפטים
דליה איציק
 
דליה איציק
 
ממלאת מקום נשיא המדינה
 
יושבת ראש הכנסת
 
[1.] ס"ח 2098, התשס"ז (21.6.2007), עמ' 332. הצ"ח - ממשלה 195, התשס"ה, עמ' 1092.

מפת מסמך

1 - 8. תיקוני סעיפים בחוק החברות
9. תיקוני סעיפים בחוק הנאמנות
10. תיקוני סעיפים בחוק העמותות
11. תחילה, תחולה והוראות מעבר
12. תקנות ראשונות