שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מחר: הכנסת תצביע על ביטול המגבלה על מספר שרי הממשלה

חדשות

מחר: הכנסת תצביע על ביטול המגבלה על מספר שרי הממשלה, צילום: getty images israel
מחר: הכנסת תצביע על ביטול המגבלה על מספר שרי הממשלה
19/05/2019, עו"ד לילך דניאל

היום אישרה הממשלה את הצעת החוק שנועדה לבטל את המגבלה הקבועה בחוק יסוד הממשלה על מספר השרים וסגני השרים, ומחר תובא ההצעה לקריאה ראשונה במליאת הכנסת. המכון הישראלי לדמוקרטיה: "בזבוז כספי ציבור, פגיעה ביעילות עבודת הממשלה וביכולת לקדם מדיניות; מהלך שנועד לייצר שקט תמורת תיקים"

מחר (ב') תצביע הכנסת בקריאה ראשונה על הצעת החוק לתיקון חוק יסוד: הממשלה, המבקשת לבטל את המגבלות הקבועות על מספר השרים ומספר סגני השרים. היום אישרה הממשלה את הצעת החוק, ומחר כאמור, היא תובא לאישור הכנסת. הבוקר (א') הגיש עו"ד שחר בן-מאיר עתירה לבג"ץ בנושא, בה טען כי לממשלת מעבר אין סמכות להניח על שולחן הכנסת את הצעת החוק. במקביל, הגיב ח"כ יאיר לפיד על אישור הצעת החוק ע"י הממשלה וכינה אותה "שחיתות".

תזכיר החוק פורסם ביום רביעי שעבר, וניתנה לציבור שהות של 4 ימים להגיש את הערותיו. המגבלות על מספר השרים וסגני השרים נקבעו בשנת 2014 במסגרת תיקון מס' 1 לחוק-היסוד, וקבעו כי מספר חברי הממשלה, לרבות ראש הממשלה, לא יעלה על 19 ומספר סגני השרים – על ארבעה. ואולם, כשנה לאחר מכן נקבעה הוראת שעה שהשעתה את המגבלות בכל הנוגע לממשלה שכוננה בתקופת כהונתה של הכנסת ה-20, וזאת בשל אילוצים פוליטיים. כעת, כאמור, מוצע לבטל את המגבלה בדרך קבע.

"יצוין כי ‏במשטר הפרלמנטרי הרב-מפלגתי הנוהג בישראל, ממשלות ישראל היו מאז ומעולם ממשלות ‏קואליציוניות, כאשר הקמת ממשלה קואליציונית כאמור מצריכה פעמים רבות שיתוף מספר רב של ‏סיעות בקואליציה", נכתב בתזכיר. "במצב דברים זה, ועל אף היתרונות הגלומים בקיומה של ממשלה קטנה, ‏קיים קושי משמעותי לכונן ממשלה כאמור הלכה למעשה ולהבטיח יציבות שלטונית לאורך זמן. משכך, האיזון בין השיקולים התומכים בקיומה של ממשלה קטנה לבין הקשיים המעשיים לכונן ‏ממשלה כאמור ולהבטיח באמצעותה יציבות שלטונית, מוביל למסקנה כי מוטב להותיר ‏גמישות ביחס למספר המרבי של השרים וסגני השרים ולא לקבוע בחקיקת-היסוד מגבלות נוקשות בנושא ‏זה".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

עוד מצוין בתזכיר כי לתיקון המוצע, כשלעצמו, אין עלות תקציבית, שכן הדבר תלוי במספר השרים וסגני השרים שימונו בפועל. עם זאת, מצוין כי בהתאם להערכת אגף התקציבים במשרד האוצר, העלות התקציבית של לשכת שר עומדת על כ-4.5 עד 6.5 מיליון שקלים חדשים בשנה, והעלות התקציבית של לשכת סגן שר היא כ-2 מיליון שקלים חדשים בשנה. הערכה זו מתייחסת לעלות לשכת השר או סגן השר בלבד. ככל שמדובר בשר הממונה על משרד, קיימות כמובן עלויות נוספות בגין המשרד, שהיקפן מושפע מתחומי והיקף פעילות המשרד.

לקראת ההצבעה הצפויה מחר פרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה חוות דעת הקוראת לחברי הקואליציה להתנגד להצעה. בחוות הדעת, שנכתבה על ידי ד"ר אסף שפירא וד"ר עופר קניג, מציינים החוקרים כי מדובר בשינוי שנעשה מתוך אינטרסים פוליטיים צרים וקצרי טווח, תוך בזבוז כספי ציבור, פגיעה ביעילות עבודת הממשלה וביכולת לקדם מדיניות.

בחוות הדעת ציינו החוקרים כי "ממשלה מרובת שרים פוגמת ביעילות הדיונים ובתהליך קבלת ההחלטות. זאת ועוד, ממשלה מנופחת הובילה כבר בעבר להקמת משרדים חדשים שנחיצותם מוטלת בספק, תוך העברת סמכויות ממשרדים אחרים, דבר שפגע בהמשכיות וביכולת לקדם מדיניות. כך למשל הוקמו משרדים שנחיצותם מוטלת בספק, כמו: המשרד לעניינים אסטרטגיים, ירושלים ומורשת, שיתוף פעולה אזורי, פיתוח הנגב והגליל. משרדים אלה נטלו סמכויות ממשרדים אחרים, ובכך פגעו ביציבות ובחוסר ההמשכיות של מהלכים שיצאו לדרך".

עוד מוסיפים במכון הישראלי לדמוקרטיה כי מעבר לטעמים הענייניים יש לשים לב גם למסר שייצא מבית המחוקקים אם יוחלט פעם נוספת להשעות או לבטל את המגבלה על גודל הממשלה. "צעד נוסף כזה ישקף זילות של כללי המשחק החוקתיים ויבטא פוליטיקה הנובעת מאינטרסים צרים קצרי טווח ואשר מוּנעת מרצון להבטיח 'שקט תמורת תיקים'", נכתב בחוות הדעת. "הפגיעה בכללי המשחק החוקתיים חמורה במיוחד משום שמדובר בתיקון חוק יסוד, שחייב להיעשות בשום שכל, על סמך חשיבה ומחקר, ולא על סמך גחמות ובהינף יד – וזאת ללא קשר כלל לתכנו של החוק. הניסיון הנוכחי לשנות את חוק יסוד: הממשלה אינו עונה על הדרישות האלה".

נוסף לאמור, ערכו במכון השוואה בינלאומית בנושא, ממנה עלה כי מספר השרים בישראל גדול מאוד ביחס לגודלה של הכנסת. כך, שיעור חברי הממשלה ביחס לחברי הכנסת בישראל עמד לאחר הקמת הממשלה היוצאת על 17.5%, לעומת פורטוגל (7.8%), סלובקיה (10%) והולנד (10.7%). עוד מציינים שם כי אפילו בנורבגיה, דנמרק ושבדיה, שבהן כיהנו 22 חברי ממשלה, שיעור חברי הממשלה ביחס לחברי הפרלמנטים של אותן מדינות נמוך באופן ניכר בהשוואה לישראל, ועומד על בין 6.3% ל-13%. גם מספר משרדי הממשלה בישראל גבוה באופן ניכר בהשוואה לשאר המדינות- בישראל יש 28 משרדי ממשלה, ובאילו בשאר הדמוקרטיות הדומות לנו מספר משרדי הממשלה עומד על בין 11 ל-16.

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:212
קומיט וכל טופס במתנה