שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חושבים לצאת לעצמאות? אלה הדברים שאתם חייבים לקחת בחשבון

חדשות

חושבים לצאת לעצמאות? אלה הדברים שאתם חייבים לקחת בחשבון, צילום: istock
חושבים לצאת לעצמאות? אלה הדברים שאתם חייבים לקחת בחשבון
12/05/2019, עו"ד לילך דניאל

להיות עורך דין שכיר זה לא קל, אך גם יציאה לעצמאות עשויה להיות כרוכה באתגרים לא פשוטים, לצד היתרונות הלא מבוטלים שהיא טומנת בחובה ובהם שליטה בתנאי העבודה, בטחון וחירות אישית ויצירתית. עצמאות תעסוקתית בשוק עורכי הדין – קווים לדמותה

לפני ימים אחדים ציינו את יום העצמאות ה-71 של מדינת ישראל, ונדמה שמדובר בעיתוי מצוין לדון בכל נושא העצמאות התעסוקתית של עורכי הדין. המונח "עצמאות" מוגדר כ"יכולתו (או אי-יכולתו) של אדם לקיים בכוחות עצמו את שגרת חיי היומיום שלו החיונית לתפקודו". בין אם אתם עורכי דין חדשים שממש עכשיו יצאו לשוק, ובין אם אתם עורכי דין ותיקים שקצה נפשכם בלהיות שכירים, אין ספק שעצמאות טומנת בחובה יתרונות לא מבוטלים. ואכן, בניגוד לחיים כשכיר, עורך הדין העצמאי הוא "אדון לעצמו" לכל דבר. בין היתרונות הרבים שניתן למנות ביציאה לעצמאות הם:

* שליטה מלאה בשעות ותנאי העבודה – עניין רגיש מאד בשוק עורכי הדין, שכן המקצוע ידוע כמקצוע תובעני מאד, ועורכי דין שכירים רבים מוצאים עצמם מבלים שעות עבודה מרובות ולא תמיד מוצדקות במשרד, שבמהלכן לא תמיד הם נדרשים לעשות עבודה משפטית. הדבר פוגע מאד גם בעורכות דין שהן אימהות, שנתקלות בחוסר גמישות בשעות וקושי לשלב בין הקריירה למשפחה.

גם תנאי העבודה של עורכי הדין, בעיקר החדשים, זוכים לא אחת לביקורות, גם על השכר הנמוך שלא מגלם תמיד את החלק האמיתי בעבודה שהעובד מייצר, וגם בנושא התנאים הסוציאליים הנלווים, כמו קרן השתלמות ופנסיה. עורך דין עצמאי, כשמו כן הוא, הוא השליט הבלעדי בשעות ותנאי העבודה שלו, לטוב ולרע.

* מעמד מובטח – אחד מהיתרונות העיקריים של להיות הבוס של עצמך הוא שאינך צריך לחשוש עוד מ"חרב הפיטורים" או לצאת מגדרך על מנת לרצות גורם כלשהו במשרד על מנת לשמור על מעמדך. כל עוד המשרד מצליח, אתה יכול לדעת בוודאות שמקומך מובטח.

* חירות יצירתית/אישית – יציאה לעצמאות משמעה השתחררות מהכבלים של העולם השכיר. לא עוד בוס שמתקן לך את כתבי הטענות ומכתיב לך מה לכתוב, לא עוד עמידה ביעדים שהונחתו מלמעלה, לא עוד טיפול בתיקים שאינך מאמין בהם. כשאתה עורך דין עצמאי, אתה חופשי להחליט איזה תיק תיקח לטיפולך ואיזה קו הגנה/תביעה אתה תוביל ואינך צריך לתת דין וחשבון לאיש על שיטות העבודה והפעולות שאתה מבצע במהלכה. בנוסף, עורכי דין שכירים רבים חווים לא אחת יחס לא הוגן (בלשון המעטה) מצד הממונים עליהם, עניין שאף הוא לא קיים בתור עצמאי.

* קרדיט מלא על כל ההצלחות – בתור עורך דין עצמאי, תוכל לדעת תמיד ששמך יתנוסס על כל ההצלחות והתוצרים שתפיק, מבלי שהשותף/המשרד ייקחו את הקרדיט ומבלי להיות מוסתר מאחורי צלם של אחרים. כמובן שאתם אחראים באופן מלא גם לכישלונות, ככל שיהיו, אבל זה מובן מאליו.

* סיפוק עצמי עורכי דין רבים שיוצאים לעצמאות מדווחים על תחושה של סיפוק רב ומימוש הפוטנציאל האישי, ההנאה הן מהדרך והן מהפירות שהם קוצרים אחרי עבודה קשה.

אך האם המסקנה המתבקשת היא שמחר בבוקר עליכם לרוץ מיד ולפתוח משרד משלכם? לא בהכרח. לצד היתרונות הרבים, יציאה לעצמאות כרוכה גם בהרבה אתגרים שכדאי לשקול אותם טוב לפני שמקבלים את ההחלטה הגורלית:

1. הפן הפיננסי – אחד היתרונות בלהיות עובד שכיר הוא היעדר הצורך בהתעסקות פיננסית הנובעת מעבודתך. כל שעליך לעשות הוא להגיע לעבודה ובסוף החודש תקבל תלוש מסודר עם כל הזיכויים והניכויים, ללא צורך ברישום מיוחד או בהסתייעות בבעל מקצוע מיוחד. בניגוד לכך, פתיחת עסק עצמאי כרוכה הן בעלויות כספיות ראשוניות הנוגעות להקמה והן מצריכה רישום במס הכנסה, במע"מ ובביטוח לאומי, ניהול חשבונות העסק, טיפול בהליכי הרישום אצל רשם החברות ועוד היבטים פיננסים לא פשוטים. כל זאת, עוד לפני שדיברנו על העסקת עובדים שכירים משל עצמך.

מי שאינו מתמצא בנושאים הללו עשוי לגלות שמדובר באתגר של ממש, אך לרוב אפשר לפתור זאת ע"י שכירת רואה חשבון שילווה את העסק והניהול הכספי שלו באופן שוטף. אתגר נוסף בתחום הפיננסי עמו מתמודדים עורכי דין עצמאיים, הוא כל הנושא של תמחור גובה שכר הטרחה הראוי לתיקים ובהמשך נושא הגביה שלו מהלקוחות, עניין שעורכי דין עצמאיים רבים רואים בו קושי רב.

2. הפן המקצועי – העובדה שקיבלתם את רישיון עריכת הדין לא בהכרח אומרת שאתם צריכים לרוץ ולפתוח משרד מקצועי. כפי שעורכי דין רבים מגלים בנקודה די מוקדמת בקריירה, ישנו פער רב בין התיאוריה לפרקטיקה והדבר לא מסתכם רק בקריאת פסקי דין וכתיבת כתבי טענות אלא גם בהתאמה למערך כללים פרוצדורליים והתנהגותיים שלרוב ניתן ללמוד רק מניסיון. כמו כן, אסור לשכוח שלהיות עורך דין משמעו לקבל על עצמך אחריות רבה כלפי הלקוח והתיק המשפטי שאתה מטפל בו, מה שמצריך למידה והשקעה רבה של תחום העיסוק בו בחרת, בעיקר בהתחלה ובעיקר כאשר אתה מתכוון להיות עורך דין עצמאי שעובד לבד, ללא מקור תמיכה להישען עליו.

השקעה בלמידה כשבו זמנית עליך לנהל את הפגישות והלוגיסטיקה של העסק, עשויה להיות קשה מאד ולכן עורכי דין רבים מעדיפים לא לקפוץ ישר לעצמאות אלא לבלות כמה שנים דווקא כשכירים לטובת למידה במשרד אחד ואולי אף בכמה משרדי עורכי דין. כך, כאשר תהיה מוכן לפרוש כנפיים ולפתוח משרד משלך בבוא היום, תוכל לעמוד על בסיס איתן הן של ידע מקצועי שצברת בשנותיך כשכיר והן ביטחון עצמי גבוה ביכולותיך, ומשם השמיים הם הגבול.

3. הפן השיווקי – אחד הקשיים העיקריים עמם מתמודדים עורכי דין עצמאיים הוא נושא גיוס הלקוחות והשיווק של העסק. כשכיר, אתה יכול תמיד להניח שיש מישהו שדואג לעניינים האלה, וכל תיק שמגיע למשרד מנותב לעורך דין אחר. כעצמאי, לעומת זאת, כבר לא תוכל להרשות לעצמך להיות מנותק מהצורך למתג ולשווק את עצמך על מנת להיחשף בפני לקוחות פוטנציאליים, מאחר שהלקוחות הם ה"לחם והחמאה" של עבודתך ופרנסתך.

בעולם הכה תחרותי של שוק עריכת הדין בישראל, מדובר בהשקעה לא מבוטלת של זמן וכסף, המצריכה מחשבה, תכנון והתעסקות בנושא שלא כל עורכי הדין מתמצאים בו בהכרח. תוסיפו לכך את המגבלות על פרסומת והאיסור על שידול לקוחות, ותקבלו תסבוכת לא קלה. יחד עם זאת, גם בנושא הזה ישנם בעלי מקצוע רבים שמתמחים במתן שירותי פיתוח עסקי ושיווק המיועדים ספציפית לשוק המשפטי ולעורכי דין. כמובן שהדבר יצריך השקעה כספית מצד עורך הדין, אך בהחלט ייתכן שמדובר בהשקעה משתלמת לטווח הארוך, בעיקר כאשר מדובר במשרד חדש וחסר מוניטין, העושה את צעדיו הראשונים בשוק.

4. הפן הלוגיסטי – איפה פוגשים את הלקוחות? מי יענה לטלפונים בזמן שאני בדיונים בבית משפט? מי ינהל לי את הלו"ז? איפה אשב? איזה ציוד משרדי עליי לקנות? כל אלה הן שאלות לגיטימיות שעורכי דין עצמאיים צריכים לשאול את עצמם בכל הנוגע לפן הלוגיסטי של ניהול המשרד. עם זאת, תוכלו להתנחם בכך שהיום ישנם מגוון פתרונות לנושא, החל ממתחמי עבודה משותפים כמו "we work" או שכירת חדר במשרד משותף של עורכי דין תמורת שירותי מזכירות משותפים.

5. הפן האישיותי – חייבים לומר זאת – לא כל עורכי הדין מתאימים להיות עצמאיים וזו לא בושה לומר גם שאתה מעדיף להישאר שכיר. יש שיאמרו שעורך דין עצמאי צריך לדעת לכבוש את הלקוחות באישיות שלו, צריך לדעת לקחת סיכונים ולקבל את העובדה שלא "הכל דבש" בעבודה כעצמאי ולהיות מוכן לכך שלעתים העבודה תהיה לא יציבה ואינטנסיבית אף יותר מהעבודה כשכיר. אחרי הכל – כעת אתם גם העובדים וגם המנהלים של המשרד וכל האחריות נופלת על כתפיכם.

לסיכום – עבור חלק מעורכי הדין, פתיחת משרד עורכי דין עצמאי היא הצעד הבא והמתבקש בקריירה, אך לפני שאתם מקבלים את ההחלטה יש לבחון את העניין מכל ההיבטים ולוודא שאכן יש לכם את התמיכה הנכונה והיכולת לעשות זאת. אם כבר החלטתם ללכת על זה –עשו את כל המאמצים על מנת למתג את עצמם כעורכי דין מובילים ומקצועיים בתחומכם.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:168
קומיט וכל טופס במתנה