שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > למה צריך תוכנית עסקית

חדשות

למה צריך תוכנית עסקית, צילום: pixabay
למה צריך תוכנית עסקית
03/04/2019, כתיבת מומחים

תוכנית עסקית היא נדבך בסיסי בהתנהלותם של עסקים וחברות מכל מגזרי המשק ומכל סדר גודל, והיא נדרשת לצורך פעילות רווחית, נכונה ומקצועית לטווח הקצר והארוך. מעבר לכך, התוכנית העסקית נדרשת בשלבים שונים של חיי החברה או העסק, למשל בזמן הקמת והרצת העסק, כאשר מבצעים שינויים משמעותיים בחברה, בהתרחבות לשווקים חדשים, בעיתות משבר, לגיוס משקיעים והלוואות ועוד. פעמים רבות אני נשאל למה צריך תוכנית עסקית ובמאמר זה אנסה להסביר את הצורך והחשיבות.

כמה מילים על תוכנית עסקית

על קצה המזלג, תוכנית עסקית מעניקה תחזית מפורטת של הוצאות והכנסות העסק מדי חודש לשנה או לשנתיים הקרובות. בין היתר, התוכנית עוסקת בעלויות פיתוח וייצור של מוצרים, כולל כוח אדם בתחום הייצור, עובדים חיצוניים ופנימיים של העסק, משכורות, הוצאות הובלה, הפצה ואחסון, הוצאות חשמל, עלויות ייבוא של חלקים דרושים לייצור, וכן עלויות הנדרשות לאספקת שירותי העסק – אם זוהי ליבת הפעילות. עוד היא עוסקת בתקורות על כלל מרכיביהן, לרבות הוצאות חשמל למשרד, עובדים שעניינים אינו בייצור במישרין, שכירות על המבנה, תשלומים לרואה החשבון וכדומה.

התוכנית העסקית מתייחסת לשורה ארוכה של היבטים נוספים כגון תמחור מוצרים בהתחשב בשולי הרווח המקובלים בענף, שאיפות הרווח של בעלי העסק, היבטים מיוחדים של המוצרים, מוניטין ומיתוג של החברה, הוצאות ייצור ותפעול ועוד. בנוסף, התוכנית העסקית מתייחסת לסימני מסחר ופטנטים אם נרשמו על שם העסק, מידת הביקוש או הרוויה בשוק, מתחרים של החברה על הצלחותיהם ונקודות החולשה שלהם, אסטרטגיות שהולכות טוב כיום, וכיוצא בזאת. מעבר לכך התוכנית מתייחסת אל מבנה ההנהלה והעסק, תפקידים שייתכן ויתווספו בהמשך, עובדים שכירים, פרילנסרים, העץ הארגוני, חנויות וסניפים שעתידים לקום, וכדומה.

למה ומי צריך תוכנית עסקית?

למעשה, השאלה שלעיל אינה מדויקת מפני שבעולם אידיאלי כולם היו עובדים עם תוכנית עסקית. לכן השאלה הנכונה היא מתי כדאי לבנות/לעדכן את התוכנית העסקית? יחד עם זאת, אנו רואים עסקים רבים שאינם פועלים לפי תוכנית עסקית סדורה, ולכן ההתנהלות נראית יותר כמו תגובה מהבטן לשינויים החלים בתחום הפעילות, בניגוד להתנהלות רצינית ומתוכננת על פי אסטרטגיה גבוהה. אנו רואים עסקים שבעליהם עוסקים רוב היום ב- "כיבוי שריפות" ומתקשים להרים את הראש ולתת את המבט מלמעלה, אותו אמורה לתת התוכנית העסקית. ואנו רואים לא מעט עסקים שבהם אותן הבעיות ואותן השגיאות ממשיכות לחזור על עצמן, עד כי הן הופכות לבלתי נראות וממילא לחסרות פתרונות – אותם אמורה להביא התוכנית העסקית.

אם כן, עוד לפני שניכנס אל המצבים השונים של "מתי" כדאי להכין תוכנית עסקית, נציין כי כל עסק באשר הוא המעוניין לפעול ברווחיות טובה לאורך זמן צריך אותה. כלומר, גם לעסק שאינו נמצא כעת בתקופה חלשה במיוחד, או עומד מול שינוי מהותי בפעילות, כדאי מאוד שתהיה תוכנית עסקית. היא מהווה עבורו תוכנית עבודה בסיסית שעל פיה אפשר לדעת מדי חודש מהו תקציב ההוצאות בכל סעיף ומהם יעדי המכירה. זהו היסוד להתנהלות נכונה הן מהפן הפיננסי והן מהפן האסטרטגי, אשר מגדיר את היעדים ונותן את הכיוון בו הולכים לאורך תקופה ממושכת, על התמורות הכרוכות בה.

אז "מתי" צריך תוכנית עסקית?

כאמור, תוכנית עסקית עשויה להידרש באופן מיוחד בשלבים ספציפיים בחיי העסק. מכיוון שקיימים לא מעט מקרים כאלו לא נביא סקירה ארוכה שלהם אלא נבחן מספר דוגמאות שכיחות. הראשונה שבהם היא יצירת תוכנית עסקית לחברה המצויה במשבר. במקרה זה, יש להבין תחילה מדוע הגענו למצב הזה, כלומר לבצע סקירת עומק ולאתר את הבעיות המוכרות ושאינן מוכרות לבעלי החברה. לאחר מכן תיבנה תוכנית עסקית שתביא את הפתרונות לבעיות אלו ואת הדרכים ליישמם בצורה בטוחה והדרגתית.

כך לדוגמא, התוכנית עשויה לעסוק בחיזוק המכירות והשיווק תוך שימוש בערוצים שונים המתאימים לעסק, כמו המדיה הדיגיטלית, שיתופי פעולה עסקיים ונטוורקינג. היא יכולה לעסוק בהקטנת ההוצאות כגון צמצום מספר משרות מהיקף מלא לחלקי, מעבר למיקור חוץ בחלק מהיבטי העסק, ייבוא עצמי של מוצרים או רכיבים מסוימים, שינוי בהרכב מוצרים או אף ויתור על מוצרים מסוימים שאינם מספיק רווחיים, הקטנה של תקורות כמו חשמל ושכירות, הורדת עלויות ספקים וכדומה.

כמו כן, התוכנית עשויה לעסוק בייצוב המצב הפיננסי מבחינות שונות, כגון סגירת או מחזור הלוואות בתנאים יותר טובים, אפשרויות הזרמת הון לעסק כמו משקיע או שותף על כל המשתמע מכך, ועוד. זאת בנוסף לתמחור נכון ומקצועי של שירותים ומוצרים בעסק וקשת רחבה של היבטים נוספים בהתאם לסקירה שבוצעה בתחילה, הבעיות שנגלו, הפתרונות הריאליים והמתאימים לעסק ולשוק, ולמטרות והיעדים שהוגדרו בתוכנית העסקית.

תוכנית עסקית לעסק חדש

קפיצה אל המים הסוערים של המשק הישראלי ללא תוכנית עסקית היא כמו ספינה בלב ים הרוצה להגיע אל היבשה בלי מצפן. ייתכן שבאופן מקרי הדבר יצליח, אך הסיכויים קלושים ביותר. תוכנית עסקית לעסק חדש מתחילה בבדיקת כדאיות כלכלית שמטרתה להבין האם העסק יכול לפעול ברווח ובאילו תנאים, או שרצוי לוותר על החלום מראש. התוכנית מתייחסת בין היתר אל הקונספט של העסק, כמו קהל היעד ודרכי המכירה, אל תמחור המוצרים המקובל בענף, ההוצאות הצפויות בתקופת ההקמה וההרצה, המשאבים העומדים לרשות היזם, השגת מימון דרך הלוואות, ועוד. התוכנית העסקית תעסוק בתקופת ההקמה וכחצי שנה של הרצה ותתאפיין בגישה זהירה ואפילו קצת פסימית. כלומר, זוהי תוכנית ריאלית, עקבית וישימה שאפשר להפוך אותה לתוכנית עבודה ולפעול על פיה במישור השיווקי, הפיננסי והתפעולי כאחד תוך שמירה על יעדים ברורים ואסטרטגיה אחידה. כל זאת על מנת לבסס עסק יציב ובעל שיטות עבודה נכונות ויעילות, המגיע בהדרגה לנקודת איזון וממשיך לפעול ברווחיות הולכת וגדלה.

תוכנית עסקית לקבלת הלוואה

תוכנית עסקית היא דרישת סף לקבלת הלוואה בכל בנק וכן בקרן להלוואות בערבות מדינה. תוכנית שכזו חייבת להיכתב באופן נכון, מקצועי וגם חיובי ככל האפשר על מנת לשכנע את מקבלי ההחלטות בדבר הביטחון בקבלת ההחזרים. יחד עם זאת, עליה להתבסס על נתונים מדויקים וריאליים, ולא להציג אי אמיתות או משאלות לב שאינן מקצועיות, והיא בהחלט תיבדק על ידי בעלי מקצוע בגופים הרלוונטיים. התוכנית העסקית מהווה תנאי להשגת ההלוואה, והסיכויים לקבלתה גדלים ככל שהיא תיכתב בצורה נכונה ומקצועית. רק על מנת לסבר את האוזן, ממוצע הבקשות המאושרות להלוואות בערבות מדינה עומד על 50%, ואילו ממוצע אישור הבקשות המוגשות באמצעות יועץ עסקי מטעמנו עומד על יותר מ- 90%.

בין היתר, תוכנית זו מתייחסת בפירוט אל מוצרי ושירותי העסק והפתרונות שהם נותנים ללקוחות, יתרונות מסוימים של העסק לעומת מתחרים, השוק ורמת הסיכון, אסטרטגיות מצליחות בענף, כיצד עומדים למשוך לקוחות חדשים ולשמר קיימים, הכנסות צפויות מיעדי מכירות ושיווקי, וכדומה. כמו כן התוכנית תתייחס אל מקורות מימון קיימים כמו הון עצמי, הכנסות, הלוואות קיימות, משקיעים וכדומה, ותציין באילו אפיקים הכספים עתידים להיות מושקעים. כלומר, התוכנית תראה כיצד ההלוואה המבוקשת תתרום להגדלת הכנסות ורווחי העסק, ובצורה ריאלית-חיובית תראה לגורמים הרלוונטיים כי השקעתם יחסית בטוחה. זוהי נקודה חשובה מאחר שככל שהתוכנית מציגה הלוואה בטוחה יותר, כך גדלים משמעותית הסיכויים לקבלת ההלוואה ובתנאים טובים מבחינת העסק.

הכותב הינו כלכלן בכיר ויועץ עסקי, הבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי" המתמחה בתוכניות עסקיות

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:241
קומיט וכל טופס במתנה