שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נדחתה עתירתו של ח"כ פריג' לכנס את הכנסת לצורך העברת "חוק המתמחים"

חדשות

נדחתה עתירתו של ח"כ פריג' לכנס את הכנסת לצורך העברת "חוק המתמחים", צילום: getty images Israel
נדחתה עתירתו של ח"כ פריג' לכנס את הכנסת לצורך העברת "חוק המתמחים"
31/03/2019, עו"ד לילך דניאל

בג"ץ דחה את עתירתו של ח"כ עיסאווי פריג', לקבוע כי בתקופת פגרת הבחירות ניתן יהיה לכנס את מליאת הכנסת לפי בקשת 25 ח"כים לצורך העברת החוק המוריד את רף המעבר בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין. נקבע, כי האפשרות שניתנה ל-25 חברי כנסת לדרוש את כינוס המליאה בתקופת פגרה לא נועדה על מנת לקדם הצעות חוק פרטיות בתקופה זו

ב-1 בינואר 2019, מספר ימים לאחר קבלת החוק לפיזור הכנסת ה-20, התכנסה ועדת הכנסת והחליטה כי הכנסת תסיים את דיוניה באותו הערב ותצא לפגרת בחירות למחרת היום. כן קיבלה הועדה באותה ישיבה החלטה בדבר פעילות הכנסת בתקופת הפגרה, ובכלל זה החליטה כי בתקופה זו הממשלה תהא רשאית לבקש את כינוס מליאת הכנסת, בין היתר, לצורך דיון בהצעות חוק, ואילו 25 חברי כנסת יהיו רשאים לדרוש את כינוס המליאה רק לצורך דיון בהצעות לסדר היום.

באותו היום, התקיים דיון במליאת הכנסת ובו עברה בקריאה ראשונה הצעת החוק להורדת רף המעבר בבחינות לשכת עורכי הדין, וכשבוע ימים לאחר מכן התקיים דיון בוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, להכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית. הוועדה המשותפת הצביעה בעד העברת הצעת החוק להצבעה במליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית וזו הונחה על שולחן הכנסת ב-9 בינואר.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

העותר, חבר הכנסת עיסאווי פריג', המכהן כסגן יושב ראש הכנסת, פנה יחד עם גורמים נוספים אל יושב ראש הכנסת בדרישה לכנס את המליאה על מנת לדון בהצעת החוק. במקביל פנה ח"כ פריג' למזכיר הממשלה בבקשה כי יפעיל את סמכותו לשם השלמת הליך החקיקה של הצעת החוק, ולפנייתו צורפה רשימה של 64 חברי כנסת התומכים בה. יושב ראש הכנסת דחה את הדרישה בנימוק שעל פי חוק הכנסת, על פי תקנונה ועל פי החלטת ועדת הכנסת, ניתן לכנס את מליאת הכנסת לצורך הליכי חקיקה רק אם ביקשה זאת הממשלה.

בסוף ינואר פנה ח"כ פריג' פעם נוספת אל יו"ר הכנסת בדרישה לכנס את המליאה, בצירוף תמיכה של למעלה מ-40 חברי כנסת, אך פניה זו לא נענתה. לפיכך, הגיש ח"כ פריג' עתירה לבג"ץ. לטענתו, החלטת ועדת הכנסת ועמדת יו"ר הכנסת אינן עולות בקנה אחד עם הוראות הדין, מצרות את צעדיה של הכנסת ומונעות מחבריה למלא את שליחותם ולקדם את הצעת החוק. פריג' הדגיש כי מדובר בהצעת חוק שאותה מבקשים לקדם למעלה משליש חברי כנסת הנמנים עם כל קצות הקשת הפוליטית וכי מתן אפשרות לממשלה בלבד לקדם חקיקה בתקופת פגרה מהווה פגיעה בשוויון בין חברי הכנסת ומצדיקה את התערבותו של בית המשפט. עוד טען כי אין מדובר בעניינים "פנים פרלמנטריים" אלא בפגם היורד לשורש עקרונות היסוד של המשטר הדמוקרטי והנוגע לפרשנות שגויה של חוק הכנסת והתקנון.

הנשיאה אסתר חיות ציינה כי המחלוקת בין הצדדים נוגעת לפירושו של סעיף 21(א) לתקנון הכנסת, הקובע כי בכינוס מליאת הכנסת בפגרה, על פי דרישה של 25 חברי כנסת, יועמדו הנושאים על סדר היום "כהצעות לסדר היום". לדעת הנשיאה, עיון בהוראות התקנון לאורך פרקיו השונים מלמד כי הוא מבחין בבירור בין דיון ב"הצעות לסדר היום" ובין דיון בהצעות חוק.

עוד קבעה הנשיאה כי התכלית הסובייקטיבית והאובייקטיבית של סעיף 9(ב) לחוק הכנסת, הקובע שתי חלופות לכינוס מליאת הכנסת בתקופת פגרה, וכן של סעיף 21(א) לתקנון הקובע את סדרי העבודה בנוגע להוראה זו, תומכות אף הן במסקנה לפיה אין לכלול הליכי חקיקה בגדר "הצעות לסדר היום". בעניין זה ציינה חיות כי עד שנת 2000 הוסדרה סוגיית כינוס מליאת הכנסת בתקופת פגרה בסעיף 33 לחוק-יסוד הכנסת, אשר קבע כי יושב ראש הכנסת יכנס את הכנסת בתקופה זו על פי דרישה של 30 חברי כנסת או על פי דרישת הממשלה. בשנת 2000 הועברו ההוראות בדבר כינוס הכנסת בתקופת פגרה מחוק היסוד לסעיף 9 לחוק הכנסת, ומספר חברי הכנסת היכולים להעלות דרישה לכינוס המליאה בתקופת פגרה הופחת מ-30 ל-25.

מסורת העבודה של הכנסת נושאת משקל

לדעת חיות, ההיסטוריה החקיקתית של סעיף 9(ב) לחוק הכנסת מלמדת כי האפשרות שניתנה ל-25 חברי כנסת לדרוש את כינוס המליאה בתקופת פגרה, לא נועדה על מנת לקדם הצעות חוק פרטיות בתקופה זו אלא על מנת לאפשר לכנסת גם במהלך תקופת פגרה פיקוח פרלמנטרי על פעולות הממשלה.

עוד הוסיפה הנשיאה כי בתקופת פגרה הכנסת פועלת במתכונת מצומצמת ביותר והמליאה מתכנסת במקרים חריגים. גם ועדות הכנסת מתכנסות במתכונת מצומצמת באותה תקופה, ולכן נראה כי האפשרות שניתנה ל-25 חברי כנסת לדרוש את כינוס המליאה בתקופת פגרה נועדה, מבחינת התכלית האובייקטיבית, לאזן בין הפעילות המצומצמת של מליאת הכנסת בתקופת פגרה ובין הצורך להותיר בידי חברי הכנסת במהלך תקופה זו כלי פיקוח אפקטיבי על פעילות הממשלה במקרים המצדיקים זאת. לפיכך, הפרשנות לפיה 25 חברי כנסת רשאים לדרוש את כינוס הכנסת בפגרה לשם העלאת נושאים דחופים ובעלי חשיבות ציבורית לדיון כהצעות לסדר היום בלבד, מגשימה תכלית זו ועל פיה יש לפרש גם את הוראת תקנון הכנסת הקובעת את סדרי העבודה בהקשר זה.

בנוסף, לדברי חיות, לא עלה בידי ח"כ פריג' לאתר ולו מקרה אחד שבו התכנסה המליאה בתקופת פגרה על מנת לדון בהצעות חוק פרטיות לפי דרישת 25 חברי כנסת או מספר אחר. התנהלותה זו של הכנסת מלמדת, לדעת חיות, על האופן שבו נהגה ונוהגת הכנסת בכל הנוגע להסדר הסטטוטורי האמור ולהוראות התקנון המיועדות ליישמו, כאשר מסורת העבודה של הכנסת על פי הנהוג והמקובל בה, בהחלט נושאת משקל. בעניין זה, כבר נפסק  כי כאשר פירוש אפשרי של דבר חקיקה מתיישב עם מציאות עובדתית שנוצרה ושעל פיה מתנהלים, יש להעדיפו על פירוש אפשרי אחר הסוטה מאותה מציאות. עובדה זו, נקבע, תומכת במסקנה כי יש להעדיף את עמדת המשיבים על פני עמדת העותר בהקשר זה.

לבסוף, ציינה חיות כי אין מקום להידרש לטענות החוקתיות שהעלה ח"כ פריג' בהקשר זה, לפיהן החלטות הוועדה ויו"ר הכנסת פוגעות בשוויון בין חברי הכנסת וכן "בחופש הביטוי ובזכויות חוקתיות נוספות" שלהם. צוין, כי ח"כ פריג' לא טען כי יש להורות על ביטול הוראת התקנון אלא לפרשה באופן שבו הוא סבור שיש לפרשה, פרשנות שכאמור נדחתה. לדברי הנשיאה, ככל שח"כ פריג' סבור שיש מקום לשנות מהוראה זו בשל פגמים חוקתיים שנפלו בה לגישתו, פתוחה בפניו הדרך לפעול לשם כך בהליכים פנים-פרלמנטריים, שבהם בחר שלא לנקוט עד כה.

העתירה נדחתה, ח"כ פריג' ישא בהוצאות המשיבים ושכ"ט בגובה 7,500 שקל. ח"כ פריג' יוצג בהליך ע"י עורכי הדין אביאל פלינט, אוהד דונגי וערן אגם. יו"ר הכנסת וועדת הכנסת יוצגו ע"י עו"ד אביטל סומפולינסקי.

 

בג"ץ 706/19

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:26
קומיט וכל טופס במתנה