שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האם פירמות ראיית החשבון מבצעות "השתלטות עוינת" על עולם המשפט?

חדשות

האם פירמות ראיית החשבון מבצעות "השתלטות עוינת" על עולם המשפט?, צילום: רו"ח צחי סרוסי. צילום: אורן שליו
האם פירמות ראיית החשבון מבצעות "השתלטות עוינת" על עולם המשפט?
24/12/2017, רו"ח צחי סרוסי

ארבע פירמות ראיית החשבון הגדולות בעולם, או בקיצור ה- "BIG4", עשויות לשלשל לכיסן סכום של כ- 30 מיליארד דולר בשנה כתוצאה מחדירה לשוק השירותים המשפטיים העולמי. רואי חשבון מעניקים שירותים משפטיים? בהחלט כך

סקר שנערך בשנת 2017 באנגליה ע"י חברת הייעוץ ALM, מצא כי 69% ממשרדי עורכי הדין רואים בפירמות Deloitte, PwC, KPMG ו- EY כאיום מרכזי על נתח השוק שלהם, לאחר שאלה חדרו בהצלחה יתרה לשווקים חדשים בשנים האחרונות, בניהם שוק שירותי הייעוץ.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

השוק המשפטי העולמי הוערך בכ- 600 מיליארד דולר ב 2016, וכעת ארבע חברות רו"ח הגדולות בעולם מציבות על הכוונת שלהן התרחבות למגזר השירותים המשפטיים הרווחי. ה- BIG4 הראו את יכולתן לשמור על רווחיות תוך כניסה לשווקים חדשים על ידי הצעת שירותים משפטיים תומכים לשירותי הליבה אותם הם מציעים ללקוחותיהם, כדוגמת מיסים, מימון ומיזוגים ורכישות, וכבר כיום הן נוגסות בנתח שוק משפטי נכבד בקצב מהיר. ישנם משרדי עורכי דין המאמינים כי שינוי משמעותי בשוק אינו סביר, אך ההיסטוריה מוכיחה אחרת.

ההיסטוריה של המחר

לפני כעשור, כאשר ארבע פירמות ראיית החשבון הגדולות החליטו להיכנס לשוק שירותי הייעוץ (consulting), רבים חשבו שפניהן מועדות לכישלון. באותו הזמן, הפירמות היו ממוקדות במתן שירותי ביקורת והמעבר נראה מורכב ורצוף מכשולים.

במהלך העשור שחלף, ה- Big4 הפכו לשחקניות חזקות במיוחד בתחום הייעוץ, עם הכנסות של כ- 70 מיליארד דולר במהלך 2016, המוערכים בכ- 27% משוק שירותי הייעוץ העולמי. שחזור צנוע של ההצלחה בדמות של כ- 5% "בלבד" מנתח שוק השירותים המשפטיים העולמי -  פירושו הכנסות של 30 מיליארד דולר בשנה. בשוק רווי וצפוף במתחרים כדוגמת שוק המשפטי – יהיה זה דיי בטוח לומר כי חלקן של ה- Big4 בעוגת השירותים המשפטיים, יבוא על חשבון משרדי עורכי דין.

בימים אלה ממש, פירמות רואי חשבון מבססות עצמן בעולם כספקיות מובילות של שירותים משפטיים בתחומי המיסוי, לצד התמחויות כגון דיני עבודה ותעסוקה (כדוגמת הגירה). עובדה זו לא נעלמה מעיניהם של 95% ממנהלי משרדי עו"ד מובילים אשר ציינו באכזבה כי ה- BIG4 עתידות להשתלט על שוק הייעוץ המשפטי-מיסויי. השאלה הגדולה שטרם נענתה היא – האם יצליחו לשחזר את הצלחתן גם בתחומים שאינם חופפים באופן טבעי לתחומי עיסוקיהן?

רגולציה – כאקט מניעתי

במדינות רבות, לרבות ישראל וארה"ב, רגולציה וכללי אתיקה מקצועית משמשים כשומר בשער המונע ממשרדי ראיית חשבון לספק שירותים משפטיים במקביל לשירותי ראיית חשבון (בתנאים מסוימים) ובכך מקשים על חדירתם המלאה לשוק המשפטי הנכסף.

האם הסטטוס-קוו הנוכחי בחקיקה ישמר? 56% ממנהלי משרדי עוה"ד המובילים בארה"ב סבורים ששינוי רגולטורי המאפשר לפירמות ראיית חשבון לספק שירותים משפטיים נמצא באופק, לרבות בשווקים חסומים (כיום) כדוגמת השוק האמריקאי. מתוכם, 24% אחוזים סבורים כי שינוי זה יתרחש בפרק זמן של 5 השנים הקרובות, בהמשך ישיר לקו המדיניות של ממשל טראמפ הפועל להפחתת הרגולציה בשווקים השונים.

למרות התחושה הרווחת כי זהו 'רק עניין של זמן' בטרם ארבע הגדולות (Big 4) יהפכו לשחקניות משמעותיות בשוק השירותים המשפטיים, הדרך עוד ארוכה וסבוכה – בין אם בעקבות רגולציה, בין אם בעקבות לקוחות המעוניינים במומחים משפטיים ולאו דווקא פתרון כולל אצל נותן שירותים יחיד, ובין אם בעקבות החשש מסקנדל נוסף כדוגמת חברת Enron בתחילת שנות ה- 2000 אשר עשוי לעורר רגולציות נוספות. כך או כך - רק ימים יגידו.

הכותב, רו"ח צחי סרוסי, הוא ראש מחלקת Robus CPA, מחלקת השיווק, מיתוג ופיתוח עסקי הראשונה בישראל למשרדי רו"ח (קישור)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:82
קומיט וכל טופס במתנה