שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מה חשוב לדעת לפני שנרשמים לחדר כושר?

חדשות

מה חשוב לדעת לפני שנרשמים לחדר כושר?, צילום: עו"ד ורד כהן ועו"ד רענן בר און. צילום: יח"צ
מה חשוב לדעת לפני שנרשמים לחדר כושר?
21/11/2017, עו"ד ורד כהן עו"ד רענן בר-און

נרשמתם או שוקלים להירשם לחדר כושר? כל הכבוד. אך מה חשוב לבדוק בטרם חותמים על העסקה, מה עושים במקרה של פציעה במהלך אימון ומה קובע החוק בישראל לגבי האישור הרפואי? עורכי הדין ורד כהן ורענן בר און מסבירים

יותר ויותר אנשים נרשמים לאימונים בחדר כושר לקראת בואו של החורף. במדריך מיוחד שכתבו עורכי הדין ורד כהן ורענן בר און העוסקים בתחום הנזיקין הרפואי, הם עונים על שאלות שונות ובהן על מי מוטלת האחריות במקרה של פציעה באימון בחדר הכושר או באימון בחוץ, מה חשוב לבדוק בטרם סוגרים על חדר כושר, האם צריך לעשות ביטוח ומה קובע החוק בישראל לגבי האישור הרפואי?

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

מי אחראי לפציעה במכון כושר?

החוק קובע את החובות המוטלות על מפעילי מכון כושר. בנוסף, חובה על המפעילים לנהוג בזהירות ולא ברשלנות כלפי המתאמנים. באם הופרה חובה המוטלת על מפעיל מכון הכושר או שהוא נהג ברשלנות, והוכח קשר סיבתי ברור בין הפרת חובה/רשלנות לבין הנזק שנגרם למתאמן – ניתן לזכות בפיצויים.

כדי לקבוע מי אחראי יבחן בית המשפט אם הייתה הפרת חובה או רשלנות מצד המכון והמדריכים. במקרים רבים בתי המשפט מייחסים רשלנות תורמת למתאמנים (אם יכולים היו לצפות את הסיכון, להבחין במפגע, לא צייתו לכללים וכן הלאה). יצוין, כי מעבר לאחריות האזרחית – הנזיקית, הרי העובר על הוראות חוק מכוני כושר מבצע גם עבירה פלילית וצפוי לעונשים הקבועים בחוק.

מהן החובות המוטלות על מפעילי חדר כושר?

1. רישיון  עסק:  לפי חוק מכוני כושר (רישוי ופיקוח) התשנ"ד – 1994, אסור לאדם לפתוח ולקיים פעילות בחדר כושר אלא אם יש בידו רישיון לפי חוק רישוי עסקים למכון כושר.

2. נוכחות  מדריך:  לפי החוק, בכל הזמן בו פועל מכון הכושר יהיה נוכח במקום מדריך שתפקידו ללמד את דרכי ההפעלה של המכשירים שבו ומפקח על המתאמנים בו. מדריך במכון כושר חייב להיות בעל תעודת הסמכה לפי חוק הספורט, להדרכה בענף הספורט של כושר גופני ובריאות. בנוסף, אם המתאמנים הם קטינים – צריך להיות נוכח בחדר הכושר מדריך לאימון קטינים, והוא בלבד יהיה רשאי ללמדם את דרכי ההפעלה של המכשירים במכון ולפקח על אימונם.

3. קבלת הצהרה רפואית: תנאי לקבלת מתאמן למכון כושר הוא המצאת שאלון רפואי הכולל הצהרת בריאות חתומה, המאשרת שהמתאמן אינו סובל מבעיות רפואיות העלולות לסכנו בשעת אימון במכון הכושר. לפי החוק, אם המתאמן השיב בחיוב על אחת השאלות בהצהרת הבריאות, יקבל אותו מכון הכושר רק לאחר שהמציא לו גם תעודה רפואית שבה אישר רופא שאין סיכון לבריאותו של המתאמן באימון במכון כושר.

מתאמנים קטינים צריכים לצרף להצהרת הבריאות/לתעודה הרפואית הסכמה בכתב החתומה על ידי אחד ההורים לאימון במכון כושר. הסכמה זו יכולה להינתן לאימון אחד או לסוגים של אימונים. חובה על מכון כושר לדרוש ממתאמנים להמציא הצהרת בריאות אחת לשנתיים, ומתאמן שהיה צריך להמציא תעודה רפואית צריך להמציא תעודה רפואית אחת לשנה. חשוב לציין כי הצהרה רפואית אינה פוטרת את מכון הכושר מאחריות. אם המתאמן יוכיח רשלנות של המכון, ולרשלנות יהיה קשר סיבתי לנזק שנגרם למתאמן – תחול אחריות על המכון.

4. חובה לדאוג לסביבת אימון בטוחה ונטולת מכשולים, מעברים נוחים, מרחקים בטוחים בין המתקנים, תאורה תקינה וכן הלאה. לפי חוק רישוי עסקים, על מנת לקבל רישיון למכון כושר צריכה רשות הרישוי להשתכנע כי המכון ממוקם במקום מתאים, והמכשירים עצמם מוצבים במרחק סביר זה מזה.

5. חובה להצמיד לכל מכשיר, במקום בולט, הוראות יצרן לעניין השימוש בשפה העברית, בשפה הערבית ובשפה האנגלית. על פי הוראות מינהל הספורט – בין מכשיר למכשיר נדרש מרחק של 60 ס"מ לפחות, ושל 1.2 מ' בין שורת מכשירים אחת לאחרת. בנוסף, חובה לבצע בדיקות תקופתיות של המכשירים, לתחזק אותם באופן שוטף ולסלק כל מכשיר שאינו תקין או אינו בטוח לשימוש.

6. חובה להשגיח, באמצעות המדריכים המוסמכים, שהמתאמנים במקום עושים שימוש נכון ובטוח במכשירים, ואינם מסכנים את עצמם או את הסובבים אותם. חובת המפעילים לדאוג לכך שהמדריכים לא יהיו אדישים כאשר הם רואים שמתאמנים מבצעים תנועות שגויות, או נוהגים באופן מסוכן. חובה לרענן את תפקודם של המדריכים ולהנחות אותם לפעול נכון עם המתאמנים.

7. חובה על מכון הכושר לרכוש ביטוחים מתאימים – ביטוח תאונות אישיות וביטוח צד ג'.

את מי תובעים?

קיימות שתי אפשרויות אשר יכולות להתנהל במקביל, כל עוד אין מקבלים פיצוי כפול: האחת – תביעה על פי פוליסת הביטוח, כאשר גובה הפיצוי תלוי בתנאי הפוליסה. מכוני הכושר מבטחים את עצמם בביטוח צד ג', הכולל את ציבור המתאמנים והמבקרים. כך, הנפגע יכול לתבוע את הפיצויים ישירות מחברת הביטוח שביטחה את המקום בו קרתה התאונה. האפשרות השנייה היא תביעה נזיקית נגד הגורמים האחראים לפציעה כאשר אם אין רשלנות של המכון או הפרת חובה שלו – ניתן לתבוע באופן אישי את מי שגרם לתאונה.

מה עושים במקרה של פציעה?

ראשית יש להעניק עזרה ראשונית לפצוע ופינויו לקבלת טיפול רפואי, תוך הקפדה כי ברישומים הרפואיים יצוין שהפגיעה התרחשה בחדר כושר. לצד זאת יש להקפיד לאסוף ראיות ככל האפשר שמא יהא קשה לאתרן בהמשך, למשל צילום זירת האירוע גם בווידאו במידת האפשר, תיעוד וצילום הפגיעה והסימנים הקשורים אליה (סימני החלקה, דם, ציוד לקוי בו אירעה הפגיעה), רישום פרטיהם של העדים לאירוע וגביית הצהרה בכתב על נסיבות האירוע.

כמו כן כדאי לרשום את פרטי האירוע לרבות מיקום, תאריך, שעה, תיעוד השתלשלות האירועים מיד לאחר האירוע, דיווח למפעיל ולאחראי בחדר הכושר וכד'. עוד יש לברר את פרטי הביטוח של מכון הכושר ולבצע את הפעולות הנדרשות כמפורט בפוליסת הביטוח ותנאיה. כמובן שיש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי על מנת לנהוג באופן מושכל ונכון.

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר און ממשרד בר און, כהן עורכי דין עוסקים בדיני משפחה, מקרקעין, דיני ביטוח ונזיקין http://www.bar-oncohen.co.il/

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:220
קומיט וכל טופס במתנה