שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הסערה סביב ההתבטאות של מזוז: לפעמים באמת צריך לסתום את הפה

חדשות

הסערה סביב ההתבטאות של מזוז: לפעמים באמת צריך לסתום את הפה, צילום:
הסערה סביב ההתבטאות של מזוז: לפעמים באמת צריך לסתום את הפה
01/11/2017, עו"ד אביעד אמזלג

התקרית שאירעה אתמול בבית המשפט העליון בין השופט מני מזוז לעו"ד טלי גוטליב הייתה אמנם מביכה, אך עו"ד אביעד אמזלג סבור ששיימינג ברשתות החברתיות ובתקשורת היא לא הדרך בה היינו רוצים להתמודד עם התנהגות שאינה לרוחנו מצד שופטים. דעה

כמעט כל עורך דין המופיע בבית משפט נתקל בתופעה המטרידה של עורכי דין המתפרצים לדברי חבריהם או לדברי בית המשפט. לפעמים זה כל כך מציק ולא ראוי, עד שמתחשק לך שאותו עורך דין פשוט – יסתום את הפה. 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

ובכן, זה כנראה מה שקרה אתמול בבית המשפט העליון; עורכת הדין טלי גוטליב הופיעה בדיון בפני כבוד השופט מני מזוז, ולאחר שהתפרצה מספר פעמים לדבריו (ולדברי מערכת בתי המשפט גם לדברי הצד שכנגד), הפריעה למהלך הדיון ואף פנתה לכב' השופט ושאלה בלשון מוזרה אם היא 'באה לו ברע' - הורה מזוז לעורכת הדין גוטליב 'לסתום את הפה'.

לאחר הדיון, העלתה עו"ד גוטליב פרסום בדף הפייסבוק שלה ובו הלינה על התבטאותו של כב' השופט מזוז כלפיה. לפרסום צירפה עו"ד גוטליב תמונה של חלק מפרוטוקול הדיון שבו הופיעו דבריו של כב' השופט מזוז וכן פנייתה המוקדמת לבית המשפט בשאלה האם היא 'באה לו ברע'. הפרסום של עו"ד גוטליב גרר דיון סוער בקבוצות הפייסבוק השונות המיועדות לעורכי דין ואף פורסם באתרי האינטרנט השונים ובתקשורת.

על אף שאמירתו של כב' השופט מזוז לא הגיעה "out of the blue" אלא בעקבות הפרעות של עו"ד גוטליב למהלך הדיון, הפרסומים התמקדו באמירתו של השופט ופחות ברקע שבו נאמרו הדברים והרושם שהתקבל היה שהאווירה השוררת בבית המשפט העליון אינה ממלכתית וכי כב' השופט מזוז מתבטא בצורה בלתי הולמת לעורכי דין.

אין חולק כי התבטאותו של מזוז לא הייתה במקומה ועל כן הוציא בית המשפט העליון התנצלות. עם זאת עולות השאלות: האם כך היה מצופה מעורך דין להתמודד עם אמירה בלתי הולמת מצד שופט עליון? האם שיימינג ברשתות החברתיות ובתקשורת היא הדרך בה היינו רוצים להתמודד עם התנהגות שאינה לרוחנו מצד שופטים? האם התועלת שצמחה כתוצאה מהפרסום השלילי אודות כב' השופט מזוז גדולה מהנזק התדמיתי שנגרם למערכת המשפט ולעורכי הדין?  נראה כי התשובה לכל אלה שלילית. 

הדרך המקובלת להתמודד עם התנהגות בלתי הולמת מצד שופטים היא בפניה לנציבות תלונות הציבור על שופטים בראשה עומד שופט העליון בדימוס, פרופ' אליעזר ריבלין. פניות המתקבלות אצל הנציבות נחקרות, עוברות לתגובת השופט מושא התלונה ולבסוף מכריע הנציב בכל תלונה לגופה. כך למעשה מקבלת כל תלונה את המשקל הראוי וניתן לומר כי נפתרת במסגרת המערכת המשפטית בה חברים כולם – גם השופטים וגם עורכי הדין.

ישנה סיבה לכך שהדרך לפתור בעיות מהסוג האמור היא בתוך המערכת והיא משתקפת בדיוק מהמקרה שארע אתמול. בפרסומה את המקרה הציגה עורכת הדין גוטליב באריכות את הצד שלה לדברים, בעוד שלשופט כמובן לא הייתה אפשרות להגיב או להתגונן לפחות בצורה אפקטיבית ובזמן אמת לפרסום.

עורכי הדין המופיעים חדשות לבקרים בבתי המשפט יודעים כי מרבית השופטים מתנהגים באדיבות לעורכי הדין, ולרוב האוירה בבתי המשפט טובה, גם בין עורכי הדין וגם בין עורכי הדין לשופטים. עורכי הדין גם מבינים את חשיבות השמירה על תרבות הדיון, ועד כמה לא נוח שעורכי דין מתפרצים זה לדברי זה או לדברי בית המשפט. אולם הציבור הנחשף לפרסום של עורכת הדין גוטליב ואינו מופיע בבתי המשפט, אינו מודע לכך, ועל כן אמונו במערכת המשפט נפגע אנושות.

מעבר לכך ולגופו של עניין, עורך דין המאמץ לעצמו גישה אגרסיבית בבית המשפט ומרשה לעצמו להתפרץ לדברי שופט בית המשפט העליון או לדברי חברו, צריך לקחת בחשבון שהוא עלול לזכות ליחס קר מבית המשפט או מחבריו, ועל כן החיפזון מצד עורכת הדין גוטליב לפרסם מקרה בו זכתה לאמירה בלתי הולמת מצד שופט בעקבות התנהגות בלתי הולמת שלה עצמה, אינו במקומו ומדיף ריח של ניסיון ליצור פרובוקציה לצרכי פרסום. כשם שחובתו של בית המשפט להתבטא כלפי עורכי הדין בצורה שקולה ומכובדת, כך גם חובתם של עורכי הדין לנהוג בכבוד כלפי בית המשפט ובתוך כך לשמור על תרבות הדיון ולהישמע להוראות בית המשפט.

'שופטים הם גם בני אדם' וכך גם כב' השופט מזוז. כאמור, התבטאותו לא היתה במקומה, אבל ניכר שבאה עקב התנהגות קיצונית של עורכת הדין שהופיעה מולו שכפי הנראה הוציאה אותו משלוותו. עורכי הדין שהופיעו בפני השופט מזוז מתארים שופט טוב ונעים הליכות, וסבורים שאם הגיע למצב שהתבטא כך, כנראה כלו כל הקיצין. לפיכך, העיסוק באמירתו אין בו כדי ללמד דבר על איכותו כשופט או על איכותה של מערכת המשפט בישראל. מנגד, מהמקרה הנדון יכולים עורכי דין ללמוד כיצד ומתי לפנות לבית המשפט מולו הם מופיעים, ומתי פשוט 'לסתום את הפה'.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:17
קומיט וכל טופס במתנה