שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 5 כללים לעדות מומחה שתנצח עבורכם את התיק

חדשות

5 כללים לעדות מומחה שתנצח עבורכם את התיק, צילום: רו"ח עופר אלקלעי
5 כללים לעדות מומחה שתנצח עבורכם את התיק
14/09/2017, מערכת תקדין

במקרים רבים חוות דעת מומחה היא קריטית לתיק ולעתים אף תחרוץ את גורלו, אבל הופעה מוצלחת של המומחה בבית המשפט יכולה להיות עוד יותר חשובה מחוות הדעת. איך להתכונן, מה ללבוש, ועל מה חשוב לשים דגש? רו"ח עופר אלקלעי מסביר: כך תכינו את המומחה שלכם לעדות שתכבוש את לב השופט

כמעט כל עורך דין נעזר במהלך הקריירה שלו בעדות מומחה בתיקים שהוא מנהל. בין אם מדובר בנושאים פיננסיים, אדריכליים, סוציאליים או גרפולוגים, השופט נעדר כלים להחליט בנושא בעצמו ולכן עליו להחליט לאיזה מומחה יבחר להאמין: האם למומחה מטעם התובע או למומחה מטעם הנתבע? בשלב זה נכנסת לתמונה עדותו של המומחה בבית המשפט, שלה לעתים נודעת חשיבות רבה יותר מאשר חוות הדעת עצמה. רו"ח עופר אלקלעי, כלכלן, מוסמך במשפטים ומבקר פנימי מוסמך, מסביר כי הופעה מוצלחת בבית משפט תחת "אור הזרקורים" היא תוצאה של ניסיון שנצבר ושל הכנה מוקדמת הכוללת היבטים שונים. לאור האמור, מונה רו"ח אלקלעי המלצות ודגשים חשובים שיכולים לסייע להופעה מוצלחת של המומחה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

1. הכנת העד ("קשה באימון קל בקרב") - להכנה המוקדמת לעדות נודעת חשיבות רבה בהצלחת עדותו של המומחה. אחת הדרכים הטובות בהן יכול מומחה להתכונן היא באמצעות צפייה בעדותו של מומחה אחר בבית המשפט, במסגרתה חשוב לבחון ולרשום את אופן תפקודו של המומחה שמעיד, באלו נקודות היה טוב ובאלו נקודות היה חלש. בנוסף, לפני ההופעה מומלץ לערוך כמה חזרות בסביבה הדומה ככל האפשר לבית המשפט ולבקש כי ישאלו שאלות קשות ונוקבות תוך ניסיון לקעקע את חוות הדעת. עוד מסביר רו"ח אלקלעי כי מומלץ שההכנה תהיה ארוכה ככל האפשר ואף תכלול מספר אנשים שינסו לתקוף את המומחה.

רו"ח אלקלעי מוסיף כי לפני העדות חשוב להקדיש זמן לשינון החומר הנמצא בתיק ולהכין תשובות טובות לנושאים בעייתיים בחוות הדעת. על המומחה לחשוב אלו שאלות הוא היה שואל את עצמו, כאשר הנחת היסוד שלו צריכה להיות כי עורך הדין ימקד את החקירה באותן נקודות שבהן הדוח אינו מלא או שלם, ופחות בנקודות החזקות של הדוח. בנוסף, מדגיש רו"ח עופר אלקלעי, חשוב לחזור ולשנן היכן ממוקמים בתיק המסמכים הרלוונטיים. במקרים בהם נדרש המומחה להציג מסמכים אשר אינו יודע היכן הם נמצאים, עדיף שיבקש לבדוק את הדבר ולחזור עם תשובות מאוחר יותר ולא יתחיל לחפש מסמכים במשך דקות ארוכות.

2. דיוק בפרטי הניסיון המקצועי - לניסיון המקצועי, להשכלה ולרקע ממנו הגיע העד המומחה נודעת חשיבות רבה בעת מתן העדות בבית המשפט. עקב כך נוטים מומחים רבים להגזים בקורות חייהם ולציין ניסיון, תארים אקדמאים או דרגות צבאיות שאינם מדויקים מתוך הנחה שאיש לא יטרח לאמת פרטים מעברם. מיותר לציין כי הדרך הקלה ביותר לקעקע חוות דעת של עד מומחה היא למצוא את כל אותם אי-דיוקים, שאם יימצאו עלולים להביא למצב בו המומחה ייאלץ להתנצל ולהסביר והתוצאה היא פגיעה באמינותו ולעיתים אף ערעור על המסקנות בחוות הדעת שמסר.

3. הופעה חיצונית - עוד לפני שהמומחה אמר ולו מילה אחת, מתרשם בית המשפט מהופעתו החיצונית. חשוב להופיע לדיון בלבוש נקי ומסודר. לגברים מומלץ ללבוש חולצה לבנה ועניבה סולידית ואילו לנשים מומלץ ללבוש מכנסיים בצבע שחור וחולצה לבנה. בכל מקרה, חשוב לשני המינים להקפיד על התאמת צבעיהם של פרטי הלבוש זה לזה, וכן לגוון עור הפנים. לבעלי גוון עור פנים בהיר מומלץ לא ללבוש חולצות בהירות הגורמות להם להיראות חיוורים. בנוסף, מסביר רו"ח אלקלעי, מומלץ להימנע מהופעה מטופחת מדי, למשל בחליפת שלושה חלקים. עוד מומלץ להימנע מעגילים גדולים, תכשיטים בולטים וכן בגדים עם מחשוף עמוק. כמו כן מומלץ להימנע ממשיכת השיער בשמן או בג'ל לשיער, מאחר שלטענת מומחים להתנהגות, חזות זו עלולה ליצור רושם של אדם לא אמין.

4. דיבור - דיבור בקול חלש ומהוסס יוצר רושם שהעד אינו בטוח בתוכן דבריו. אף שכל מומחה מתרגש בעת מתן העדות, חשוב לדבר בקול רם ובטוח ובקצב קבוע, שאינו מהיר או איטי מדי. תשובות שאינן נשמעות ספונטניות וניתנות לאחר המתנה של כמה שניות, עלולות להתפרש כלא אמיתיות. עוד טוען רו"ח אלקלעי כי מומלץ להימנע משימוש בביטויים כגון: "להגיד את האמת" או "אם אני לא טועה", אשר יוצרים את הרושם ההפוך לפיו המומחה נזקק לחיזוקים. כמו כן חשוב ליצור קשר עין עם השופט בעת מתן העדות, שכן פנייה ישירה לשופט מקרינה אמינות וכנות. זאת ועוד, יש להימנע מהפניית מבטים לקהל, או לעורך-הדין שהזמין את חוות הדעת, מחשש שהדבר יתפרש כחיפוש חיזוקים לתוכן הדברים ויעיד על חוסר ביטחון בעדות. אין לשכוח כי השופטים אף בוחנים את תגובת המומחה לחקירה, ולכן חשוב להגיב באיפוק להתקפות מצד עורך-הדין שמנהל את החקירה, שבמקרים רבים מנסה להוציא את העד המומחה משיווי משקלו על ידי העלאת נושאים אישיים שאינם קשורים לבדיקה של המומחה. זכרו: איפוק הוא שם המשחק, ובשום מקרה אסור למומחה להיגרר לעימות אישי עם עורך הדין.

5. תוכן הדברים - לאופן ההצגה של הממצאים חשיבות רבה. עם זאת, החשיבות העיקרית היא לתוכן הדברים שנאמרים על ידי המומחה. לדעת רו"ח אלקלעי, על המומחה למצוא את האיזון בין תשובות ארוכות מדי לתשובות קצרות מדי. ככלל, מי שמוסר אינפורמציה רבה יותר עלול לספק לצד השני מידע שעלול לשמש כנגדו. אחת מהטכניקות של חקירה נגדית הינה למצוא סתירות פנימיות במידע שמסר המומחה. ככל שהמומחה מדבר יותר, כך הוא עלול למסור מידע שייתכן שיוצג כחוסר דיוק או כסתירה לדברים שנאמרו בשלב מוקדם יותר. לאור האמור, מומלץ לענות רק על מה שנשאלים ולא להרחיב את התשובה לנושאים אחרים הקשורים בעקיפין לשאלה. מצד שני, על המומחה לתת תשובות המעידות על ידע ובקיאות בנושא שנשאל ולא לענות תשובות לאקוניות של כן ולא, אלא להסביר את ההיגיון שעומד מאחורי החישוב, לדוגמה, או מדוע הפעולה שבוצעה הייתה הנכונה ביותר בנסיבות העניין.

בנוסף, במסגרת דבריו של המומחה מומלץ מאוד לשלב, במינון נכון, משפטים על ניסיונו. אומנם הניסיון של המומחה מפורט בחוות הדעת אך איזכור הניסיון במסגרת העדות, כביכול כדרך אגב, מוסיף אמינות ומשקל לתוכן דבריו של העד לדוגמה: "שיטת הפעולה דומה מאוד לעשרות מקרים שטופלו על ידי במהלך עשר שנות עבודתי" או "נדרשתי לסוגיה דומה במסגרת עבודתי כמומחה".

לסיכום, אומר רו"ח עופר אלקלעי, אין ספק כי לניסיון משקל רב בהצלחת העדות ולא פעם דחה בית המשפט חוות דעת עקב הופעה לקויה של העד המומחה. לאור המשקל הרב של ההופעה, עורך-הדין שמנהל את חקירת המומחה ינסה למצוא בחוות דעתו פרצות, אי-דיוקים, סתירות פנימיות ונקודות שלא נבדקו לעומקן במטרה לערער ככל האפשר את ממצאיו ואמינותו, כמו גם פגמים באופי, במוניטין ובמקצועיות של המומחה מתוך כוונה לפסול את ממצאיו משיקולים אלו. לכן, הכנה מוקדמת ולימוד של ההיבטים השונים הקשורים להופעה בבית המשפט עשויים לתרום רבות להצלחת העדות ואולי לניצחון של התיק כולו.

רו"ח עופר אלקלעי הוא כלכלן, מוסמך במשפטים (LL.M) ומבקר פנימי מוסמך (CIA), שותף במשרד אלקלעי מונרוב - משרד בוטיק מוביל בארץ בתחומי הביקורת החקירתית והכנת חוות דעת לבתי משפט. הדברים פורסמו בספר "המדריך השלם לביקורת חקירתית- חקירה, איתור ומניעת מעילות" שיצא בהוצאת רונן בשנת 2011  לאתר המשרד: http://almo.co.il/

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:29
קומיט וכל טופס במתנה