שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הכאוס בבתי המשפט לענייני משפחה חוזר ובגדול

חדשות

הכאוס בבתי המשפט לענייני משפחה חוזר ובגדול, צילום: צילום: Getty images Israel
הכאוס בבתי המשפט לענייני משפחה חוזר ובגדול
12/09/2017, גיא רוה

הפגרה בבתי המשפט למשפחה הסתיימה, אך פסיקת בית המשפט העליון בנושא מזונות ילדים במשמורת משותפת, אשר פורסמה דקה לפני הפגרה, לא פתרה ואף תוסיף לחוסר העקביות והאחידות בפסיקות

אחת השאלות הראשונות שנשאל הורה גרוש אשר מגיע לעו"ד לשיחת התייעצות בנושא מזונות הילדים היא מקום המגורים, כדי לדעת באיזה מחוז יתקיים הדיון. לכאורה, במצב תקין, למחוז השיפוטי לא צריכה להיות השפעה על קביעת סכום המזונות, אך עד לפסיקת העליון התקיימו שתי אסכולות במחוזות השונים כאשר היה מקום להפחתה בשיעור המזונות. באזור חיפה והצפון נפסקה הפחתה בשיעור של 25%, ובאזור תל אביב והמרכז נפסקה הפחתה של 25%-60%, בהתאם לנתוני התא המשפחתי.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

ההלכה החדשה של בית המשפט העליון קובעת שלגבי ילדים מעל גיל 6 יש לבחון מעתה את הכנסות שני ההורים וחלוקת זמני השהות בקביעת סכום המזונות. הלכה זו מאפשרת לכל שופט, לכל דיין, לקבוע את שיעור ההפחתה המתאים בתיק שלפניו בהתאם למייחד את המשפחה, כאשר שיעור ההפחתה יכול שיהיה עד 100%, כפי שנקבע בשני התיקים בעליון.

האם שופטי בתי המשפט למשפחה אכן ישנו את המדיניות הנוכחית ויבחנו כל תיק כעומד בפני עצמו? האם במקרים בהם שכר האם גבוה משמעותית משכר האב, יקבעו השופטים תשלום מזונות מהאם לאב? האם הדיינים בבתי הדין הרבניים יפסקו בהתאם להלכה החדשה של בית המשפט העליון, או שחלקם יבחר להתעלם ממנה, למרות שהתקבלה בהתאם לפרשנות של מועצת הרבנות הראשית, וימשיכו לקבוע שהגיל למזונות מדין צדקה הוא 15?

ומה לגבי מזונות ילדים עד גיל 6? האם כל השופטים והדיינים יפסקו מעכשיו שתי מדרגות לסכום המזונות, כך שבתיקים בהם גיל הילד מתחת ל 6, עת חלה חבות מוחלטת על האב, יקבע סכום גבוה עד גיל 6, וסכום אחר, נמוך וצודק יותר, המתחשב גם בהכנסות האם, מגיל 6 עד גיל 18, או שנראה בחודשים הקרובים אסכולה אחת שתאמץ דרך זו ואסכולה שנייה שעדיין תקבע סכום מזונות אחיד עד לגיל 18?

בית המשפט העליון לא נדרש לסוגיית המזונות מתחת לגיל 6 בתיקים שהיו בפניו, אך ציין שיש להניח כי העקרונות המנחים שהותוו בו יהיו יפים גם לעניינם של חיובי מזונות החלים על ילדים בגילאים אחרים. האם תתפתח אסכולה הקובעת, בהתאם לנרמז בפסק הדין, שאת סכום המזונות יש לקבוע בהתאם להכנסות שני ההורים וחלוקת זמני השהות לכל גיל, כלומר גם עבור ילד מתחת לגיל 6? ואולי בית המשפט יבחר להתייחס למזונות צודקים גם עד גיל 6 בעקבות בקשת דיון נוסף שהוגשה בפניו השבוע?     

פסק הדין אמנם פותח פתח לפסיקה צודקת יותר בקביעת סכומי המזונות, אך נושאים רבים נותרו ללא קו מנחה חד וברור. במצב שכזה החשש הוא שיתפתחו מספר אסכולות, אם בין המחוזות השונים בבתי המשפט למשפחה ואם בין בתי הדין הרבניים לבתי המשפט למשפחה, דבר שרק יעצים את הכאוס, את מאבקי ההורים זה בזה, כשכל זה, כרגיל, על גבו של הילד.

בית המשפט העליון היה ער לבעייתיות זו, ולכן בפסק הדין יש קריאה ישירה למחוקק לקדם חקיקה מסודרת לנושא המזונות. אנו תקווה ששרת המשפטים תקדם הצעת חוק ממשלתית אשר תתווה סדר וצדק לכל הנושא הכספי בין הורים גרושים ותמנע את הכאוס אליו נחשפים כיום הורים וילדיהם, כאוס שרק יגבר בעקבות פסק דינו של בית המשפט העליון.

גיא רוה הוא יו"ר עמותת "הורות משותפת=טובת הילד". לעמדת העמותה על פסק הדין של בית המשפט העליון ראו באתר העמותה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:85
קומיט וכל טופס במתנה