שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האם בקרוב יגמר עידן הבדיקות הרפואיות בוועדות הביטוח הלאומי?

חדשות

האם בקרוב יגמר עידן הבדיקות הרפואיות בוועדות הביטוח הלאומי?, צילום: עו"ד אריאל פרויליך. צילום: משרד פרויליך–פרחי
האם בקרוב יגמר עידן הבדיקות הרפואיות בוועדות הביטוח הלאומי?
21/08/2017, עו"ד אריאל פרויליך

כבר שנים רבות מועלות תלונות מצד מבקשי הגמלאות על שטחיות הבדיקות, מהירותן, השפלה, סחבת, בירוקרטיה, פגיעה בזכויות הנבדקים ועוד. הצעת חוק חדשה מבקשת לשנות את תפקודן של הועדות הרפואיות כך שיכריעו על סמך עיון במסמכים רפואיים בלבד. עו"ד אריאל פרויליך סבור כי מדובר בצעד מרחיק לכת שיהפוך את רופאי המל"ל ל"חותמת גומי"

לאחרונה הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק לתיקון חוק הביטוח הלאומי, המבקש להביא לשינוי תפקודן של הועדות הרפואיות כך שיכריעו בגובה הנכות והזכאות לגמלאות על סמך עיון במסמכים רפואיים בלבד. ההצעה, הנתמכת על ידי שר הרווחה חיים כץ, היא הצעה מהפכנית שתשנה את המערכת כולה אלא שהיא נתקלת כמובן בהתנגדות נחרצת של המל"ל ושל משרדי האוצר והמשפטים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

כבר שנים רבות מועלות תלונות מצד מבקשי הגמלאות על שטחיות הבדיקות, מהירותן, תלותם של הרופאים הבודקים בביטוח הלאומי המשלם את שכרם, חוסר אוביקטיביות, סחבת, בירוקרטיה, פגיעה בזכויות הנבדקים, השפלה ועוד. מנסחי הצעת החוק טוענים שניתן לוותר על התייצבות בפני הוועדה ולהכריע על סמך עיון במסמכים רפואיים וקבלת הערכתו המסכמת של רופא המשפחה באופן שיחסוך מהנבדק את הבירוקרטיה המיותרת וההשפלה שבבדיקה. 

אם הצעת החוק תתקבל, רופאי הביטוח הלאומי יהפכו למעין "חותמת גומי" שאמורה לאשר את זכויות הנכה על סמך קביעותיהם של הרופאים המטפלים ועל סמך רישומיו של רופאי המשפחה. את התשובה לשאלה האם זה הפתרון הנכון ניתן לבחון באמצעות הדוגמה הבאה: אחת מתקנות הנכים קובעת כי אדם שאינו יכול להרים את ידו מעל 35 מעלות מהמותן יהיה זכאי ל 35% נכות לצמיתות. כיום, נמדדת כשירותו האמתית של נפגע כזה על ידי שלושה חברי וועדה רפואית שמבצעים בדיקה קלינית של תלונותיו. אם ניקח צעיר בשנות ה-30 לחייו שנפגע בתאונת עבודה ומשתכר שכר ממוצע, הרי שהוא יקבל קצבה חודשית בסך כ- 3,000 ש"ח בחודש, קרי מעל מיליון שקל לכל החיים. לפי ההצעה החדשה, די יהיה אם רופא המשפחה או האורתופד יציינו שקיימת מגבלה קשה בכתף והמטופל יהיה זכאי לגמלה מהמדינה בסכום של למעלה ממיליון שקל. האם זה נשמע הגיוני?

טבעי שהביטוח הלאומי ומשרדי האוצר והמשפטים נחרדים מהרעיון שקביעות בעלות השלכות כספיות כל כך יקרות למשק ייעשו על סמך הערכות ורישומים של רופאים מהרפואה הציבורית. מדובר ברפואה שמטפלת ולא רפואה שקובעת זכויות סוציאליות ותגמולים כספיים, ואם היא תידרש לכך היא תהפוך ל"רפואה מתגוננת" ותמצא את עצמה נתונה ללחצים ואולי לאיומים מצד מטופלים, שיראו בה מקור פיננסי.  

תקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות) כוללות כ-1,000 סעיפים, שכל אחד מתאר ליקוי רפואי ולצדו אחוז הנכות. רוב הסעיפים מתארים ליקוי, שרק בדיקה  קלינית יכולה לאמת. רק רופא המתרשם ישירות מהנפגע, נוגע בו ומודד זוויות, יכול לקבוע את הליקוי. לכך יש להוסיף שרופא משפחה וגם אורתופד לא מכירים בדרך כלל את התקנות לקביעת דרגת נכות. כפועל יוצא, קביעת זכויות בהסתמכות על "תיק רפואי" עלולה לגרום לעיוותים קשים. האם ידוע למנסחי החוק שלנפגעי עבודה רבים אין בכלל תיק רפואי? ישנם פגועי נפש קשים שלא פנו מעולם לעזרה רפואית אלא הופנו לביטוח הלאומי ע"י עובדים סוציאליים. כך גם אנשים סיעודיים הצפונים בביתם ללא תיק רפואי. כל "חסרי התיעוד" הללו, מקבלים כיום אבחון כמעט ראשוני בוועדות הרפואיות ומופנים להערכות אלא שלפי ההצעה החדשה יאבדו לגמרי סיכוייהם לקבל גמלאות.

לסיכום, מערך הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי זקוק לרפורמה, אבל  לצד מגבלותיו, הוא למעשה מלאכת מחשבת המצליחה לתאם לאלפי נבדקים מועדי בדיקה סבירים. עם זאת, הצעה שתבטל אותו לחלוטין היא צעד מרחיק לכת ומוזר. עדיף לשפר את המערכת ולאמץ הצעות שכבר הוצעו בעבר, כמו למשל להפריט את הוועדות לגוף עצמאי ובלתי תלוי.

הכותב הוא שותף במשרד עורכי הדין פרויליך – פרחי ומייצג מזה עשרות שנים נפגעי עבודה ונכים בוועדות רפואיות.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:187
קומיט וכל טופס במתנה